Nyim Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (XI. 26.) önkormányzati rendeletének indokolása
a helyi adókról szóló 17/2014. (XI. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2026. 01. 01
Nyim Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (XI. 26.) önkormányzati rendeletének indokolása
2026.01.01.
Végső előterjesztői indokolás
A képviselő-testület 84/2025. (X. 16.) önkormányzati határozatával úgy döntött, hogy 2026. 01.01-től saját bevételeinek növelése érdekében adóemelést kíván végrehajtani.
A 2025. szeptember 30-ig teljesült adóbevételek alakulását az alábbi táblázat mutatja be:
|
Számla típusa |
Tervezett bevétel 2025. évre /Ft/ |
Tényleges bevétel 2025.09.30.-ig /Ft/ |
Teljesülés % |
|
Telekadó |
700.000 |
705.422 |
100,77 |
|
Magánszemélyek kommunális adója |
3.800.000 |
3.344.178 |
88,00 |
|
Építményadó |
800.000 |
645.750 |
80,72 |
|
Iparűzési adó |
10.000.000 |
5.539.489 |
55,39 |
|
Gépjárműadó (40%) |
0 |
0 |
0 |
|
Bírság, pótlék |
300.000 |
147.037 |
49,01 |
|
Közterület-használati díj |
100.000 |
60.000 |
60 |
|
Közutak nem közlekedési célú igénybevételének díja |
1.000 |
4.000 |
400 |
|
Összesen: |
15.701.000 |
10.445.876 |
66,53 |
A fenti táblázat adataiból megállapítható, hogy a tervezett 10 milliós forintos iparűzési adóbevétel kb. 55%-ának teljesülése várható az idei évben, amely az önkormányzat működését tekintve jelentős bevételkiesésnek számít. Az önkormányzat 2026. évi biztonságos működése érdekében a fenti kieső összeg pótlása szükséges.
Az elmúlt időszak kiemelkedően magas inflációs mutatói miatt jelentősen megnövekedtek az önkormányzat kiadásai, amelyet az állam nem kompenzál megfelelően.
Az adóemeléssel befolyó saját bevételek alapot teremtenek a jövőbeli önkormányzati beruházásoknak, illetve azon kötelező önkormányzati feladatok ellátásának kiegészítésére is, amelyek ellátását az állam nem finanszírozza teljes összegben.
Az országgyűlésnek benyújtott 2026. évi országos költségvetési tervezet alapján nem várható magasabb mértékű állami támogatás az önkormányzati feladatok ellátására.
A fennmaradó hiányt az önkormányzatoknak saját bevételeikből kell majd kigazdálkodnia, mindenképpen javasolt a helyi adó mértékének megemelésével a saját bevételek minél magasabb összegben történő realizálása, biztosítva ezáltal az önkormányzat jogszerű és biztonságos működését.
Az adónemek esetében az alábbi adómértékek megállapítását javaslom 2026. január 1-jétől.
|
Adónem |
2025-ben hatályos mérték |
2026-tól javasolt mérték |
|
Építményadó |
700 forint/m2 |
900 forint/m2 |
|
mentesség |
a) a magánszemély tul-ban álló, üzleti célt nem szolgáló lakás, b) az üzleti célt nem szolgáló, egyéb nem lakás céljára szolgáló épület közül a garázsnak, gépjárműtárolónak, pincének, présháznak minősülő vagy ilyenként feltüntetésre váró épület, épületrész.
|
|
|
Telekadó |
- 1500 m2-ig 60 forint/m2 -1500 m2 feletti részre 30 forint/m2 10.000 m2 feletti részre 1 forint/m2 Minden egyéb telek: 0 forint /m2 |
- 1500 m2-ig 70 forint/m2 -1500 m2 feletti részre 40 forint/m2 10.000 m2 feletti részre 1 forint/m2 Minden egyéb telek: 0 forint /m2 |
|
mentesség |
Magánszemély tul-ban álló, üzleti célt nem szolgáló épülettel be nem épített telek. |
|
|
Kommunális adó |
magánszemély tul-ban álló, üzleti célt nem szolgáló lakás esetén: 36 000 forint, életvitelszerű ottlakás esetén 24 000 forint kedvezménymagánszemély tul-ban álló, üzleti célt nem szolgáló épülettel be nem épített telek: 12 000 forintmagánszemély tul-ban álló üzleti célt nem szolgáló gazdasági épület esetén: 13 000 forintnem magánszemély tul-ban álló lakás bérleti joga esetén: 12 000 forint. |
magánszemély tul-ban álló, üzleti célt nem szolgáló lakás esetén: 47 000 forint, életvitelszerű ottlakás esetén 29 000 forint kedvezménymagánszemély tul-ban álló, üzleti célt nem szolgáló épülettel be nem épített telek: 24 000 forintmagánszemély tul-ban álló üzleti célt nem szolgáló gazdasági épület esetén: 20 000 forintnem magánszemély tul-ban álló lakás bérleti joga esetén: 20 000 forint. |
|
mentesség |
aa) a magánszemély tulajdonában álló, üzleti célt nem szolgáló lakás, ab) a magánszemély tulajdonában álló, üzleti célt nem szolgáló épülettel be nem épített telek, amelynek területe a 400 m2-t eléri. ac) a magánszemély tulajdonában álló, üzleti célt nem szolgáló belterületi, zártkerti és külterületi egyéb nem lakás céljára szolgáló épület közül a pincének, présháznak minősülő, vagy ilyenként feltüntetésre váró (gazdasági) épület, épületrész, ad) a nem magánszemély tulajdonában álló lakás bérleti joga, b) a szükséglakás.
|
|
|
Helyi Iparűzési adó |
állandó: 2% ideiglenes: 3000 forint/nap |
állandó: 2% ideiglenes: 3000 forint/nap |
|
kedvezmény |
háziorvos, védőnő vállalkozó: 50% |
|
Az adómértékek fenti emelésével az önkormányzat a 2026. évre kb. 3,4 millió forint plusz bevételre számíthat.
A helyi adók bevezetésére vonatkozó jogszabályi rendelkezések
E törvény felhatalmazása szerint a települési önkormányzat rendelettel az önkormányzat
illetékességi területén helyi adókat, valamint települési adókat vezethet be.
Az önkormányzat adómegállapítási joga az e törvényben meghatározott adóalanyokra és adótárgyakra terjed ki.
Az önkormányzat adómegállapítási joga arra terjed ki, hogy:
a) törvényben meghatározott adókat vagy azok valamelyikét bevezesse, a már bevezetett adót hatályon kívül helyezze, illetőleg módosítsa, azonban az évközi módosítás naptári éven belül nem súlyosbíthatja az adóalanyok adóterheit,
b) az adó bevezetésének időpontját és időtartamát (határozott vagy határozatlan időre) meghatározza,
c) az adó mértékét - az e törvényben meghatározott felső határokra, illetőleg a 16. § a) pontjában, a 22. § a) pontjában, a 26. §-ában, a 33. §-ának a) pontjában meghatározott felső határoknak 2005. évre a KSH által 2003. évre vonatkozóan közzétett fogyasztói árszínvonal-változással, 2006. évtől pedig a 2003. évre és az adóévet megelőző második évig eltelt évek fogyasztói árszínvonal változásai szorzatával növelt összegére (a felső határ és a felső határ növelt összege együtt: adómaximum) figyelemmel – megállapítsa,
d) az e törvény második részében meghatározott mentességeket, kedvezményeket további mentességekkel, kedvezményekkel, így különösen a lakások esetében a lakásban lakóhellyel rendelkező eltartottak számától, a lakáson fennálló, hitelintézet által lakásvásárlásra, lakásépítésre nyújtott hitel biztosítékául szolgáló jelzálogjog fennállásától, a lakásban lakóhellyel rendelkezők jövedelmétől függő mentességekkel, kedvezményekkel kibővítse.
A Pénzügyminisztérium Jövedelemadók és Járulékok Főosztálya közzé tette az egyes adótárgyaknál alkalmazható adómértékek felső határát 2026. január 1-jétől, amely a KSH által közzétett részletes fogyasztóiár-index alapján az alábbiak szerint alakul:
|
Az adónem megnevezése |
Az adó felső mértéke 2026. 01. 01-től |
|
építményadó |
3.059,3 Ft/m2 |
|
telekadó |
556,2 Ft/m2 |
|
magánszemély kommunális adója |
47.279,6 Ft/adótárgy |
Az önkormányzat adómegállapítási jogát korlátozza, hogy
egy meghatározott adótárgy esetében csak egyféle adó fizetésére kötelezheti,
vagyoni típusú adók körében az épület, épületrész és telek utáni adót egységesen, tételes összegben vagy a korrigált forgalmi érték alapulvételével határozhatja meg,
a helyi iparűzési adó esetén egy adómérték alkalmazható,
az adóalap fajtáját, mértékét az adómentességet és adókedvezményt úgy állapíthatja meg, hogy azok összességükben egyaránt megfeleljenek a helyi sajátosságoknak, az önkormányzat gazdálkodási követelményeinek és az adóalanyok széles körét érintően az adóalanyok teherviselő képességének,
ha adómentességet vagy adókedvezményt állapít meg, akkor azt legalább három egymást követő naptári éven át nem helyezheti hatályon kívül, az adóalany hátrányára nem változtathatja meg.
Az adóból származó bevétel az azt megállapító önkormányzat bevétele.
Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló
2011. évi CXCIV. törvény 32. §-a alapján fizetési kötelezettséget megállapító, fizetésre kötelezettek körét bővítő, a fizetési kötelezettség terhét növelő, a kedvezményt, mentességet megszüntető vagy korlátozó jogszabály
kihirdetése és hatálybalépése között legalább 30 napnak el kell telnie.