Szólád Község Önkormányzat Képviselő-testülete 4/2021. (VI. 11.) önkormányzati rendeletének indokolása

a helyi szociális ellátásokról

Hatályos: 2021. 06. 15

a helyi szociális ellátásokról

Általános indokolás

A jogszabály megalkotásával az önkormányzat a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában és (3) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1)-(2) bekezdésében, 115. § (3) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, 29. § (3) bekezdésében és 131. § (1) bekezdésében meghatározott rendeletalkotási kötelezettségének tesz eleget.

A tárgykört jelenleg a helyi szociális ellátásokról szóló 2/2015. (II.25.) önkormányzati rendelet szabályozza. A Somogy Megyei Kormányhivatal 2021. évi ellenőrzési tervében szerepel az önkormányzatok szociális rendeleteinek ellenőrzése – a felülvizsgálat elvégzéséhez szakmai anyagot bocsátottak rendelkezésre.

A felülvizsgálat elsősorban arra irányul, hogy az egyes települési támogatásokra való jogosultság feltételeként meghatározásra kerültek-e a szociális rászorultság feltételei.

A fenti, hatályos rendelet a gyermekszületési, a tanévkezdési és a 90 év felettiek köszöntése alkalmából nyújtott támogatás esetében nem tartalmazza a szociális rászorultság vizsgálatára vonatkozó rendelkezéseket.

Két támogatási forma, a gyermekszületési és a tanévkezdési támogatás esetében, a családban egy főre jutó jövedelem értékhatára az öregségi nyugdíj legkisebb összegének tízszeres mértékében, 285.000 Ft-ban kerül megállapításra a tervezet szerint.

A 90 év felettiek köszöntése alkalmából adott 5.000 Ft értékű támogatás esetében a rendelkezés hatályon kívül helyezését tartjuk indokoltnak. A támogatás, jellegénél fogva nem köthető szociális rászorultsághoz, ezért a helyi szociális ellátások köréből kivezetésre kerül. A támogatás tekintetében a polgármester a reprezentációs jellegű kiadások terhére intézkedhet a tárgyév során.

A szociális ellátások tekintetében a képviselőtestület és a polgármester jogalkalmazói gyakorlatának tapasztalatai alapján – javaslatot teszünk egyes ellátási formák esetében a jövedelmi értékhatár, és az ellátás mértékének emelésére az alábbiak szerint:

rendkívüli települési támogatás – javasolt jövedelmi értékhatár egyedülálló esetében a nyugdíjminimum 500 %-a (142.500 Ft), család esetében 400 %-a (114.000 Ft);

a rendkívüli települési támogatás egy alkalommal adható legmagasabb összege a nyugdíjminimum 150 % (42.750 Ft);

a rendkívüli települési támogatás legmagasabb összege rendkívüli méltánylást érdemlő esetben a nyugdíjminimum 200 %-a, (57.000 Ft)

lakhatási települési támogatás – javasolt jövedelmi értékhatár a nyugdíjminimum 300 %-a (85.500 Ft); a támogatás összege változatlanul havi 5.000 Ft,

gyógyszerkiadások támogatása – igazodva a rendkívüli települési támogatásnál javasolt jövedelmi értékhatárhoz, a jövedelemhatár a nyugdíjminimum 400 %-ában (114.000 Ft) kerül megállapításra.

temetési települési támogatás – javasolt jövedelmi értékhatár a nyugdíjminimum tízszerese (285.000 Ft); a támogatás összege változatlanul 25.000 Ft.

Egyebekben a rendeleti szabályozás a 2015. évi helyi szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendeleten alapul, a szabályozásban folytonosság érvényesül.