Csombárd Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2020 (III.10.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről

Hatályos: 2020. 03. 11- 2020. 08. 28

Csombárd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


1. A rendelet hatálya


1. §  A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak szerveire (polgármester, bizottságok) és az önkormányzat költségvetési szerveire terjed ki.


2. Címrend


2. § (1) A képviselő-testület a címrendet a (2)-(3) bekezdés szerint állapítja meg.
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervként működő intézmények külön-külön alkotnak egy-egy címet. Ennek felsorolását e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(3) Az önkormányzat költségvetésében szereplő nem intézményi kiadások és bevételek e rendelet 1. melléklete szerint külön-külön címet alkotnak. 


II. FEJEZET
A KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEI ÉS KIADÁSAI


3. A költségvetés bevételeinek és kiadásainak fő összege, a hiány/többlet mértéke


3. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2020. évi költségvetését
66.465.223,-Ft tárgyévi bevétellel,
66.465.223,-Ft tárgyévi kiadással és
állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetésének 

a) tárgyévi költségvetési bevételét 36.261.730 Ft

aa) működési költségvetési bevételét 32.268.756 Ft
ab) felhalmozási költségvetési bevételét 3.992.974 Ft

b) tárgyévi költségvetési kiadását 65.910.636 Ft

ba) működési költségvetési kiadását 41.375.580 Ft
személyi jellegű kiadások 7.730.191 Ft
munkaadókat terhelő járulékok 1.186.684 Ft
dologi jellegű kiadások 25.846.003 Ft
ellátottak pénzbeli juttatásai 1.526.000 Ft
támogatásértékű működési kiadások 5.086.702 Ft
működési célú pénzeszköz átadás 0 Ft
működési célú általános tartalék 0 Ft
bb) felhalmozási költségvetési kiadását 24.535.056 Ft
beruházások előirányzata 10.044.368 Ft
felújítások előirányzata 14.490.688 Ft
támogatásértékű felhalmozási kiadás 0 Ft
felhalmozási célú pénzeszköz átadás 0 Ft

c) költségvetési többlet 20.542.082 Ft

Ebből: 
Kötelező feladat többlet 20.542.082 Ft
Önként vállalt feladat többlet 0 Ft
Államigazgatási feladat többlet 0 Ft

ca) működési költségvetési többlet Ft

Ebből: 
Kötelező feladat hiány 0 Ft
Önként vállalt feladat hiány  0 Ft
Államigazgatási feladat hiány 0 Ft

cb) felhalmozási költségvetési hiány 20.542.082 Ft

Ebből:
Kötelező feladat hiány  20.542.082 Ft
Önként vállalt feladat hiány 0 Ft
Államigazgatási feladat hiány 0 Ft

d) finanszírozási célú műveletek bevételeit 30.203.493 Ft

da) hitel -, kölcsön felvétel 0 Ft
db) előző évi maradvány igénybevétele 30.203.493 Ft
dc) államháztartáson belüli megelőlegezés 0 Ft

e) finanszírozási célú műveletek kiadását 554.587 Ft

ea) hitel -, kölcsön törlesztés 0 Ft
eb) államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetése 554.587 Ft

összegben állapítja meg.


4. A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök


4. § (1) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi maradvány igénybevételét a 2/A. melléklet alapján hagyja jóvá, külső finanszírozásra szolgáló előző évi maradvány igénybevételét 2/B. melléklet tartalmazza.
(2) A költségvetési évet érintő hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a képviselő-testületet illetik meg.


5. Az önkormányzat bevételei és kiadása


5. § (1) A helyi önkormányzat költségvetési bevételeit – kivéve az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit – e rendelet 3. melléklete tartalmazza.
(2) A helyi önkormányzat költségvetési kiadásait e rendelet 4. melléklete tartalmazza.
(3) A helyi önkormányzat nevében végzett beruházások kiadásait beruházásonként e rendelet 5. melléklete tartalmazza.
(4) A helyi önkormányzat nevében végzett felújítások kiadásait felújításonként e rendelet 6. melléklete tartalmazza.
(5) A helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat e rendelet 7. melléklete, kötelező feladat ellátására adott támogatásokat a 12. melléklet tartalmazza.
(6) Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait, valamint a helyi önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait e rendelet 8. melléklete tartalmazza.
(7) A képviselő-testület az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv engedélyezett létszámát e rendelet 9. melléklete szerint hagyja jóvá.
(8) A képviselő-testület a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként a 10. melléklet szerint hagyja jóvá.
(9) Az önkormányzat költségvetési mérlegét e rendelet 11. melléklete tartalmazza. 
(10) Az önkormányzat bevételei és kiadásai a kötelezően ellátandó feladatokat tartalmazzák, mert önként vállalt feladatokra nem tervezett előirányzatot.


6. A bevételi többlet kezelése


6. § Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többletet, általános és céltartalékot pénzintézeti pénzlekötés útján - a fizetési kötelezettségek figyelembevételével - hasznosíthatja. A hasznosítással kapcsolatos szerződések, pénzügyi műveletek lebonyolítására a polgármestert felhatalmazza, aki a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad. A kamatok a lekötés szerinti pénzeszközöket – működési, illetve céltartalék növelik.


7. Általános és céltartalék


7. § (1) A képviselő-testület 2020. évi költségvetés általános tartalékát 0 Ft összegben állapítja meg. (17. sz. melléklet)
 (2) A képviselő-testület a 2020. évi költségvetés céltartalékot 0 Ft-ban állapítja meg.


8. Előirányzat-felhasználási ütemterv


8. § A 2020. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 14. melléklet tartalmazza.


9. Több éves kihatással járó feladatok


9. § (1) A Képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait a rendelet 15. melléklete szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
(2) Költségvetési évet követő 3 év tervezett előirányzatainak keretszámát a 16. melléklet szerint hagyja jóvá.


10. Közvetett támogatások


10. § A Képviselő-testület a közvetett támogatásokat, azok jellege, mértéke, összege, illetőleg kedvezményezettje szerinti részletezettséggel a 13. melléklet szerint hagyja jóvá.


III. FEJEZET
A 2020. évi költségvetés végrehajtásának szabályai


11. Előirányzatok átcsoportosítása


11. § (1) A képviselő-testület az SZMSZ-ben rögzített átruházott hatáskörökön túl a jóváhagyott kiadási, bevételi előirányzatok közötti és a céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát nem ruházza át.
(2) Az átcsoportosításokról az érdekeltek negyedévente, a negyedévet követő első képviselő-testületi ülésen kötelesek beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg javaslatot tesz. 
(3) A képviselő-testület a polgármester által kezdeményezett rendelet-módosításáról a 15. § (2) bekezdésben foglalt módon dönt.


12. § (1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja. 
(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.
(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.
(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
(6) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.


13. §  A helyi önkormányzati költségvetési szerv maradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.


14. § A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő Jutai Közös Önkormányzati Hivatal. 


15. § (1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. 
(2) A képviselő-testület a (1) bekezdés alapján - az első negyedév kivételével – negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.


12. A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai


16. § (1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2)-(6) bekezdésekben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.
(2) A költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (3) – (6) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.
(3) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 36. §. (2) bekezdésében foglalt eseteket.
(4) A költségvetési szervek a gazdálkodási év során elért többletbevételeiket 100.000 e Ft értékhatárig saját hatáskörben felhasználhatják.
(5) Az értékhatárt meghaladó többletbevételek felhasználásról - a költségvetési szervek vezetői által benyújtott kérelem alapján a képviselő-testület dönt.
(6) Az önállóan működő költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítására csak a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.
(7) A költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználáshoz kapcsolódó módosításokat kötelesek az irányító szervnek beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. Az önállóan működő költségvetési szervek e kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget.


13. Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások


17. § (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(2) A Képviselő-testület a közalkalmazotti illetmények megállapításánál csak a törvény által kötelezően előírt, illetve a Képviselő-testület által engedélyezett többletköltségekre biztosít önkormányzati támogatást.
(3) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
(4) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.
(5) A képviselő-testület az intézményeknél képződött bérmaradvány felhasználhatóságáról az önkormányzat III. negyedéves gazdálkodásának áttekintése után dönt.


14. Támogatások odaítélésének, folyósításának, elszámolásának rendje


18. § (1) A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni. 
(2) A támogatási szerződésben meg kell határozni:

a) a támogatott tevékenység konkrét meghatározását, 
b) a támogatás összegét, 
c) a támogatás felhasználásának célját,
d) a támogatás időtartamát, felhasználásának határidejét,
e) a támogatás rendelkezésre bocsátásának módját, feltételeit, ütemezését,
f) a beszámolással, továbbá az ellenőrzéssel kapcsolatos szabályokat,
g) a jogosulatlanul igénybe vett támogatás jogkövetkezményeit, visszafizetésének rendjét, 
h) a támogatással kapcsolatos iratok, valamint a támogatás felhasználását alátámasztó bizonylatok teljes körű megőrzésének határidejét,
i) a támogatott tevékenység megvalósításában közreműködők bevonásának lehetőségét, a közreműködők által megvalósítható tevékenységeket,
j) a támogatás nyújtásához szükséges adatok és az azokban bekövetkező változások támogató felé történő bejelentésének kötelezettségét, 
k) a támogatási szerződéstől való elállás, felmondás okait, valamint a támogatás visszavonásának okait.

(3) A képviselő-testület február 28-ig az önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználása elszámolását ellenőrzi.
(4) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás 3 évig nem ítélhető meg.


19. §  A nettó 5 millió Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon, illetve e törvénynek megfelelően a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül.


20. § A költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerülnek kiutalásra.


15. Szolgáltatási szerződés


21. § (1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.
(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.
(3) A szerződéskötés feltétele, hogy

a) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy
b) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.

(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.
(5) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.
(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:

a) az ellátandó feladatot,
b) a díjazás mértékét,
c) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,
d) a szerződés időtartamát,
e) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,
f) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.


16. Önkormányzati biztos kirendelése


22. § (1) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a három millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, a képviselő-testület a költségvetési szervhez – az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki. 
(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.
(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja

a) az önkormányzat képviselő-testületének ügyrendi bizottsága,
b) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,
c) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,

(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.


IV. FEJEZET 


17. Záró és egyéb rendelkezések


23. § (1) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
(2) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2020.január 1. napjától kell alkalmazni.


              Sótonyi Györgyné                                                                   dr. Lukács Zoltán

                  polgármester                                                                               jegyző

Mellékletek