Lulla Község Önkormányzat Képviselő-testületének 18/2003. (XII.12.) önkormányzati rendelete
A helyi lakáscélú támogatásokról
Hatályos: 2008. 03. 29- 2017. 11. 30Lulla Község Önkormányzat Képviselő-testületének 18/2003. (XII.12.) önkormányzati rendelete
A helyi lakáscélú támogatásokról
2008-03-29-tól 2017-11-30-ig
LULLA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATÁNAK
18/2004. (VIII. 27.), 6/2005. (IV. 15.), 8/2007. (VIII. 31.), 7/2008. (III. 28.) rendelettel módosított
18/2003. (XII. 12.)
RENDELETE
a helyi lakáscélú támogatásokról
[1]Lulla Község Önkormányzat képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a helyi lakáscélú támogatásokról az alábbi rendeletet alkotja:
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet célja
1. §
A rendelet célja a szociálisan rászoruló fiatalok lakáshelyzetének megoldásához való anyagi hozzájárulás segítségével a település népességmegtartó képességének javítása.
A rendelet hatálya
2. §
Helyi lakáscélú támogatás (továbbiakban: támogatás)
a) fiatal házas- illetve élettársaknak,
b) gyermeküket egyedül nevelő szülőknek,
c) [2]40 év alatti egyedül élő fiataloknak nyújtható.
Értelmező rendelkezések
[3]3. §
E rendelet alkalmazásában:
a.) Fiatal házas- illetve élettársak: Azok a házas- illetve élettársak, akik közül a felek egyike a kérelem benyújtásának időpontjában a 40. életévét nem töltötte be.
b.) Új lakás: Olyan lakás, amelyben még lakó- illetve tartózkodási helyet nem létesítettek.
c.) Jövedelem: A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló módosított 1993. évi III. törvény 4. § (1) bek. a) pontja szerinti vagyoni érték.
c.)Vagyon: Ingatlan, jármű, gépi meghajtású termelő- és munkaeszköz, vagyoni értékű jog, értékpapír, készpénz, bankbetét.
e.) Méltányolható lakásigény: A lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) Korm. rendelet 3. § (1) – (3) bekezdéseiben meghatározott lakásnagyság.
f.) Lakás: a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 91/A. §-ában meghatározott helyiségcsoport.
g.) Együttköltöző: a támogatást kérő és közeli hozzátartozója, aki a támogatással érintett lakásba költözik, él.
h.) Közeli hozzátartozó: A Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (továbbiakban: Ptk.) 685. § b.) pontjába megjelölt személyek.
i.) Egyedülálló: Az a személy, aki hajadon, nőtlen, özvegy, elvált vagy házastársától külön él, kivéve, ha élettársa van.
A támogatás formái
4. §
[4](1) A támogatás vissza nem térítendő támogatás formájában adható:
- olyan lakás építéséhez vagy vásárlásához, mely a kérelmezők első önálló saját lakástulajdonát képezi, vagy
- olyan lakás lakáscélú kölcsöne törlesztő részleteinek megfizetéséhez, mely a kérelmezők első önálló lakástulajdonát képezi, vagy
a.) komfort nélküli lakás komfortos vagy összkomfortos lakássá történő átalakításához.
II. FEJEZET
A TÁMOGATÁS FELTÉTELEI
A támogatás feltételei
- §
[5](1) A támogatáshoz a kérelmezőknek az alábbi feltételeknek kell megfelelniük:
a.) a támogatást Lulla község belterületén lévő lakás vásárlásához, építéséhez, komfortosításához vagy lakáscélú kölcsöne törlesztő részleteinek megfizetéséhez kívánják igénybe venni,
b.) a megvásárolandó, illetve építendő lakás a kérelmezők valamelyikének kizárólagos vagy a kérelmezők közös tulajdonába kell, hogy kerüljön,
c.) a lakáscélú kölcsön törlesztő részleteinek megfizetéséhez kapcsoló támogatással érintett ingatlan a kérelmezők valamelyikének kizárólagos, vagy a kérelmezők közös tulajdonában kell állnia.
[6]d) komfort nélküli lakás komfortos vagy összkomfortos lakássá történő átépítéséhez a kérelmezők valamelyikének legalább ½-ed részben tulajdonában legyen a komfortosítandó lakás.
Támogatást kizáró okok
6. §
- Nem nyújtható támogatás, ha
- a kérelmezők valamelyike már részesült Lulla Község Önkormányzatától helyi lakáscélú támogatásban.
- a kérelmezők a támogatásra irányuló kérelemben olyan valótlan adatot közölnek, amely számukra jogtalan előnyt jelent,
- a kérelmezők a méltányolható lakásigényüket meghaladó méretű lakást építenek vagy vásárolnak.
- El kell utasítani a támogatás iránti kérelmet, ha a tárgyévi költségvetési rendeletben e célra megállapított pénzösszeg elfogyott.
- A (2) bekezdés szerinti esetben a kérelem a következő évben ismét benyújtható.
III. FEJEZET
A TÁMOGATÉS IGÉNYLÉSE, DÖNTÉS A TÁMOGATÁSRÓL
A támogatás igénylése
7. §
(1) A támogatás iránti kérelmet a rendelet 1. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani a tabi polgármesteri hivatalba:
- lakásépítés esetén a használatba vételi engedély iránti kérelem benyújtásáig,
- lakáskomfortosítás esetén a belső munkálatok megkezdése előtt.
[7]c) lakáscélú kölcsön törlesztő részleteinek megfizetéséhez kapcsolódó támogatás
esetén a vonatkozó kölcsönszerződés hatálya alatt.
[8]d) lakásvásárlás esetén a végleges adásvételi szerződés megkötéséig.
(2) A kérelemhez mellékelni kell
a) a kérelmező és a vele együtt költöző családtagok jövedelméről szóló alábbi igazolásokat:
- havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző három hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolást,
- munkanélküli járadékról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényt, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolást,
- a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonatot,
- vállalkozó esetében az illetékes APEH igazolását, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról,
- egyéb jövedelmek esetében a kérelmező büntetőjogi felelőssége mellett a 32/1993. (II. 17.) Korm. számú rendelet 1. melléklete szerinti formában tett nyilatkozatát a havi átlagos nettó jövedelméről.
- lakás vásárlása esetén az adásvételi előszerződést vagy szándéknyilatkozatot és a 30 napnál nem régebbi tulajdoni lap másolatot,
- lakás építése esetén a jogerős építési engedélyt és az ingatlan 30 napnál nem régebbi tulajdoni lap másolatát,
- komfort nélküli lakás komfortosítása esetén a lakás 30 napnál nem régebbi tulajdoni lap másolatát és ha a fürdőszoba kialakítása engedélyköteles építési munkával jár, a jogerős építési engedélyt valamint a zárt szennyvíztároló jogerős építési engedélyét,
- komfortosítás esetén - amennyiben nem 100 %-ban a kérelmezők tulajdonát képezi az átalakítandó ingatlan – a tulajdonostársak hozzájáruló nyilatkozatát.
[9]g.) a lakáscélú kölcsön törlesztő részleteinek megfizetéséhez kapcsoló támogatás esetén a lakás 30 napnál nem régebbi tulajdoni lap másolatát és egy 15 napnál nem régebbi eredeti banki nyilatkozatot a lakáscélú kölcsön fennállásáról.
Döntés a támogatásról, megállapodás megkötése, támogatás folyósítása
8. §
- A kérelem elbírálása előtt a Polgármesteri Hivatal ügyintézője környezettanulmányt készít.
- A kérelmekről a képviselő-testület dönt.
- [10]A támogatás összege maximum 300.000 Ft.
[11](4) Lakásvásárlás esetén a megállapodás aláírásának feltétele, hogy a támogatottak a képviselő-testületi döntésről szóló értesítés kézhezvételét követő 30 napon belül az adásvételi szerződést becsatolják.
(5) A támogatás a megállapodás aláírását követő 30 napon belül kerül folyósításra hitelintézeten keresztül. Amennyiben a kérelmezők lakásépítési kedvezményt illetve adó-visszatérítési támogatást vagy hitelintézeti kölcsönt vesznek igénybe, a helyi lakáscélú támogatást a kedvezményt vagy kölcsönt folyósító hitelintézet útján kell nyújtani.
- Lakásvásárlás esetén a támogatottak kötelesek a támogatás folyósítását követő 30 napon belül a tulajdonjog bejegyzést tartalmazó tulajdoni lap másolatot benyújtani a polgármesteri hivatalba.
[12]A lakáscélú kölcsön törlesztő részleteinek megfizetéséhez kapcsoló támogatás esetén a támogatottak kötelesek a támogatás folyósítását követő 30 napon belül a támogatás felhasználását eredeti banki igazolással igazolni.
(7) A képviselő-testület a tárgyévi költségvetési rendeletében állapítja meg az e rendelet alapján támogatásként felhasználható pénzösszeget.
[13](8) A támogatásban részesülőkkel a képviselő-testület döntése alapján a polgármester támogatási szerződést köt. A szerződéskötésre a Képviselő-testület értesítését követő 30 napon belül kerül sor, melynek tartalmaznia kell különösen:
- a támogatást nyújtó és a támogatott adatait, a támogatással érintett ingatlan megjelölését,
- a támogatás összegét, jogcímét, a folyósítás módját,
- a jelzálogjog és az elidegenítési és terhelési tilalomra vonatkozó rendelkezéseket,
- e rendelet alapján a feleket megillető jogokat és kötelezettségeket.
[14](9) Lakásvásárláshoz, lakásépítéshez, illetve lakáscélú kölcsön törlesztő részleteinek megfizetéséhez kapott támogatás, valamint a komfort nélküli lakás komfortos vagy összkomfortos lakássá történő átalakításához kapott támogatás esetén 5 évre a lakáscélú támogatás összegének erejéig Lulla Község Önkormányzatának javára jelzálogjogot, valamint annak biztosítására elidegenítési és terhelési tilalmat kell bejegyezni az ingatlan-nyilvántartásba.
IV. FEJEZET
A TÁMOGATÁS FELHASZNÁLÁSA, NYILVÁNTARTÁSOK VEZETÉSE, ADATVÉDELEM
A támogatás felhasználása
9. §
(1) A támogatásban részesítettek a támogatás összegét csak a megállapodásban rögzített célra használhatják fel.
(2) A támogatás megállapodás szerinti felhasználását a polgármesteri hivatal ügyintézője a helyszínen ellenőrzi a megállapodás aláírását követő 1 év elteltével.
A megállapodásban foglaltak megszegésének következményei
10. §
- A polgármester köteles a megállapodást azonnali hatállyal az önkormányzat nevében felmondani
- a polgármesteri hivatal ügyintézőjének ellenőrzését követő 3 napon belül, ha a támogatásban részesítettek a megállapodás aláírását követő 1 éven belül a támogatás összegét nem használták fel a megállapodásban rögzített célra,
- ha a támogatottak a kérelem elbírálásához valótlan adatokat közöltek és így jogtalanul jutottak a támogatáshoz (a kérelemben szereplő adatok valótlanságáról való tudomásszerzést követő 3 napon belül),
- lakásvásárlás esetén, ha a támogatottak a támogatás folyósítását követően a 8. § (6) bekezdése szerint a tulajdoni lapot 30 napon belül nem nyújtják be.
- Az (1) bekezdés szerinti azonnali hatályú felmondás esetén a vissza nem térítendő támogatás teljes összegét illetve a kamatmentes kölcsön még vissza nem fizetett összegét egy összegben, az 1959. évi IV. törvény 301. § (2) bekezdése szerinti kamattal növelve kötelesek a támogatottak a felmondás kézhezvételét követő 15 napon belül visszafizetni.
11. §
- Amennyiben a támogatás folyósítását követően a megállapodásban rögzített cél meghiúsul, a támogatottak kötelesek 5 napon belül a polgármesteri hivatalban a támogatott cél meghiúsulását bejelenteni.
(2) Az (1) bekezdés szerinti esetben kötelesek a felek a megállapodást közös megegyezéssel megszűntetni és a támogatás összegét a támogatottak egy összegben a bejelentést követő 15 napon belül visszafizetni.
Nyilvántartások vezetése, adatvédelem
12. §
(1) A jegyző nyilvántartást vezet a támogatásban részesülőkről.
(2) Az (1) bekezdés szerinti nyilvántartás évenkénti bontásban tartalmazza a támogatásban részesülők nevét, születési helyét, idejét, a támogatásról szóló képviselő-testületi döntés számát, az ügyiratszámot, a támogatás összegét, a támogatás célját és a támogatott ingatlan címét.
(3) A jegyző – a jogszabály keretei között – jogosult nyilvántartani és kezelni mindazokat a személyes adatokat, amelyek e rendelet alapján a jogosultsági feltételeinek megállapítása érdekében a tudomására jutottak
V. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
13. §
- E rendelet 2004. január 1-jén lép hatályba.
- E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg Lulla Község Önkormányzatának 5/1994. (III. 29.) és az 1/1995. (I. 31.) számú rendeletei hatályukat vesztik.
- E rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
Tab, 2003. december 9.
Dr. Mezőfi Ágnes Reizinger Károly
városi jegyző polgármester
1. számú melléklet
Lakáscélú támogatás iránti kérelem
1.) A kérelmező A kérelmező házastársának / élettársának
neve: ........................................................
születési helye, ideje:................................
.................................................................
anyja neve: ..............................................
lakcíme: ...................................................
lullai lakóhely létesítésének időpontja:
.................................................................
havi nettó jövedelme: ..............................
2.) Az igénylővel együtt költözők
neve: ...................................................................................................................................
születési ideje:......................................................................................................................
a kérelmezővel való hozzátartozói kapcsolata:
havi nettó jövedelme: .........................................................................................................
neve: ...................................................................................................................................
születési ideje:......................................................................................................................
a kérelmezővel való hozzátartozói kapcsolata:
havi nettó jövedelme: .........................................................................................................
neve: ...................................................................................................................................
születési ideje:......................................................................................................................
a kérelmezővel való hozzátartozói kapcsolata:
havi nettó jövedelme: .........................................................................................................
3.) Az egy főre eső átlagos havi nettó jövedelem: ..................................................................
4.) Az igényelt támogatás összege: .........................................................................................
5.) Az igényelt támogatás célja *:
lakás vásárlása, lakás építése, lakás komfortosítás
6.) a) A felépítendő illetve megvásárolandó lakás:
címe: ..................................................................................................
hrsz-a: ................................................................................................
alapterülete: .......................................................................................
szobáinak száma: ...............................................................................
komfortfokozata: ...............................................................................
b) A komfortosítandó lakás:
címe: ..................................................................................................
hrsz-a: ................................................................................................
alapterülete: .......................................................................................
szobáinak száma: ...............................................................................
komfortfokozata: ...............................................................................
vételára:..............................................................................................
tulajdoni hányada: .............................................................................
7.) Nyilatkozom, hogy nekem és házastársamnak / élettársamnak
- önálló, saját lakástulajdona* nincs van illetve* volt nem volt
- nekem és házastársamnak / élettársamnak és a velünk együtt költöző családtagoknak olyan vagyona (ingatlan, jármű, vagyoni értékű jog, értékpapír, készpénz, bankbetét), amelynek értéke a………………….. ……-szeresét (a 6. § (1) bek. d) pontja szerint) meghaladja* nincs van
- ………. Önkormányzattól lakáscélú támogatásban* részesültünk nem részesültünk
- Az önkormányzattól térítésmentesen építési telket* kaptunk nem kaptunk
8.) Egyéb közlendők:
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a fenti adatok a valóságnak megfelelnek. Tudomásul veszem, hogy olyan valótlan adatok közlése, amely számomra jogtalan előnyt jelent, a kérelmem elutasítását jelenti.
Kérelmemhez mellékelek * ………… db jövedelemigazolást, adásvételi szerződést, tulajdoni lap másolatot, jogerős építési engedélyt.
Lulla, 200…………………………….
………………………………………………..
kérelmező
………………………………………………..
kérelmező
- A megfelelő szövegrész aláhúzandó
I N D O K O L Á S
Lulla Község Önkormányzata Képviselő-testületének
18/2003. (XII. 12.) rendeletéhez
Általános Indokolás
Lulla Község Önkormányzata 1994-ben alkotta meg a helyi önkormányzati lakáscélú támogatásokról szóló rendeletet, amelyet egy alkalommal módosított. A rendelet a 106/1988. (XII.26.) MT sz. rendelet felhatalmazása alapján készült.
Időközben a felhatalmazó jogszabály megváltozott, jelenleg a 12/2001. (I. 31.) Korm. rendelet határozza meg a helyi támogatások nyújtásának feltételeit.
A központi joganyag változása a támogatás feltételrendszerében ugyan jelentős változást nem hozott (az új joganyag is lényegében az önkormányzatok szabad döntésére bízza a helyi támogatások normarendszerének kialakítását.) de a jogalkalmazás során nyert tapasztalatok sokszor világítottak rá a hatályos önkormányzati rendeleti szabályozás pontatlanságára.
Emellett bizonyos rendelkezések felülvizsgálata az eltelt évek miatt aktuális lehet: pl. támogatás összege, élettársi kapcsolatban élők támogatásának lehetősége.
Ezen túlmenően a hatályos rendelet nem felel meg a jogszabály szerkesztési alapelveknek, illetve a helyi képviselő-testületi előterjesztések rendjéről szóló szabályzatban foglaltaknak. (pl. nincsenek értelmező rendelkezések, nincs szerkezeti tagolása a jogszabálynak)
Mindezek alapján indokolt a hatályos jogszabály hatályon kívül helyezése és új rendelet megalkotása.
A jelenleg hatályos 12/2001. (I.31.) Korm. rendelet 23.§. (1) bekezdése szerint az önkormányzatok kamatmentes kölcsönt, illetve részben, vagy egészben vissza nem térítendő támogatás nyújthatnak az alábbi célokra:
- lakótelek megszerzése,
- új lakás megszerzése,
- használt lakás megszerzése,
- lakás bővítése,
- lakás korszerűsítése,
- lakás felújítása,
- lakás fenntartása,
- lakáscélú kölcsön törlesztő részleteinek megfizetése,
- lakás lakbérének megfizetése,
- más, a lakással kapcsolatos költségek fizetése
A fenti célra nyújtható támogatás odaítélésének feltételeit kizárólag rászorultságra tekintettel az önkormányzat rendeletben állapítja meg.
Tab, 2003. december 9.
Dr. Mezőfi Ágnes
városi jegyző
I N D O K O L Á S
a helyi lakáscélú támogatásokról szóló
18/2003. (XII. 12.) rendelet módosításáról szóló
18/2004. (VIII. 27.) rendelethez
A Rendelet szerint jelenleg azon házas- illetve élettársak, valamint egyedül élők részesíthetők támogatásban, akik (házas- és élettársak esetén a felek egyike) a kérelem benyújtásának időpontjában a 35. életévüket nem töltötték be. Jelen módosítás követi a lakáscélú támogatásokról szóló 12/2001.(I. 31.) sz. Korm. rendelet azon változását, miszerint a házastársak a korábbi 35. életév helyett a 40. életévük betöltéséig részesíthetők közvetlen lakáscélú támogatásban, bővítve így a támogatásra jogosultak körét.
Tab, 2004. augusztus 24.
Dr. Mezőfi Ágnes városi jegyző
I N D O K O L Á S
a helyi lakáscélú támogatásokról szóló módosított
18/2003. (XII. 12.) rendelet módosításáról szóló
6/2005. (IV. 15.) rendelethez
A Rendelet jelenleg 150.000 Ft-ban határozza meg a támogatás összegének a maximumát. Jelen rendeletmódosítással ez az összeg a kétszeresére nő.
Tab, 2005. április 12.
Dr. Mezőfi Ágnes
városi jegyző
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Lulla Község Önkormányzata Képviselő-testületének
a helyi lakáscélú támogatásokról szóló 18/2003.(XII.12.) rendeletének módosítására
8/2007. (VIII.31.) rendelethez
Lulla Község népességmegőrző, ill. megtartó képességének elősegítése érdekében célszerű a helyi lakáscélú támogatások felhasználási körének bővítése és olyan kérelmezők részére való kiterjesztése is, akik ugyan már rendelkeznek önálló, saját tulajdonú lakással, de anyagi terheik csökkentése érdekében indokolt részükre az ingatlanukkal kapcsolatban fennálló lakáscélú kölcsön megfizetéséhez hozzájárulni. Ennek alapján lehetővé válik a fenti célon felül, hogy ezen ingatlan tulajdonosok terhei a képviselő-testület által mérséklődjenek.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §-hoz
A támogatás felhasználási körének bővítését célzó rendelkezéssel mindenképpen szükséges kiegészíteni az eredeti felhasználási kört egy további rendelkezéssel, annak érdekében, hogy Lulla község területén lévő lakástulajdonnal már rendelkező személyek terhein lehessen enyhíteni lakáscélú kölcsön törlesztő részleteinek megfizetéséhez való hozzájárulással. Itt indokolt a felhasználási körök oly formában történő meghatározása, hogy azok egymástól egyértelműen elhatárolhatóak legyenek – mindezért szükséges a felhasználási körök pontokban történő meghatározása.
2. §-hoz
A támogatások esetében, tekintettel azok eltérő jellegére, differenciáltan kell meghatározni az egyes felhasználásokhoz fűződő feltételeket azzal, hogy a jelenlegi hatályos rendeletben megfogalmazásra került „együttesen meg kell felelniük” kitétel fogalmilag értelmezhetetlen, mindezért a kiegészítés helyett itt indokoltabb, ha egy újabb rendelkezést iktatunk be (továbbra is 5. §-ként) a korábbiakhoz hasonló feltételekkel. Mindezen felül szükséges a 4. § b.) pontja szerinti támogatás igénybevételének lehetőségét behatárolni azáltal, hogy csak olyan ingatlanok tekintetében teszi a képviselő-testület lehetővé a támogatást, melyek Lulla község belterületén fekszenek.
3. §-hoz
Indokolt meghatározni a 4. § b.) pontja szerinti támogatás esetén azt az időintervallumot, melyen belül a kérelem benyújtható – az egyértelműség érdekében.
4. §-hoz
A rendeletben rögzíteni szükséges, hogy a 4. § b.) pontja szerinti támogatás esetében melyek azok a feltételek, melyek fennállása esetén minden további nélkül a kérelmezők számára megítélhető a támogatás. A jövedelmi, vagyoni viszonyok felsorakoztatása mellett szükséges a kérelmezőknek – az egész rendelettel összhangban – igazolniuk tulajdonjogukat, valamint a banki kölcsön fennállását, mellyel kapcsolatos terheik csökkentése érdekében fordultak a képviselő-testülethez.
5. §-hoz
A 4. §. b.) pontja szerinti támogatás esetében is indokolt előírni a támogatás felhasználásának igazolási kötelezettségét – megjelölve az igazolás elfogadott formáját. Mindez annak érdekében szükséges, hogy ellenőrizhetővé váljon a támogatás útja, s a vonatkozó szerződéssel összhangban, megvizsgálható – ha annak a feltételei fent állnak – a támogatás visszafizetésére való kötelezés, így biztosítható, hogy a képviselő-testület által nyújtott támogatások csak a támogatott célnak megfelelően legyenek felhasználva.
Lulla, 2007. augusztus 28.
Dr. Mezőfi Ágnes
jegyző
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Lulla Község Önkormányzata Képviselő-testületének
a helyi lakáscélú támogatásokról szóló 18/2003.(XII.12.) rendeletének módosítására
7/2008. (III.28.) rendelethez
Lulla Község népességmegőrző, ill. megtartó képességének elősegítése érdekében célszerű, ha a helyi lakáscélú támogatások esetében a jogalkalmazói gyakorlat során felmerült hiányosságok, pontosítások átvezetésre kerülnek a helyi rendelet egyes szabályai tekintetében, mindamellett, hogy a jelen módosítás során az időközben végrehajtott központi jogszabályváltozás is figyelembevételre kerül, melynek megfelelően a helyi rendelet vonatkozó rendelkezésének a módosítása is megtörténik.
RÉSZLETES INDOKOLÁS:
1. §-hoz:
A lakáscélú támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) Korm. rendelet 23. § (1) - (4) bekezdése, mely korábban felhatalmazást adott a helyi önkormányzatok számára, 2006. XII. 31-től hatályát vesztette, mindezért nem indokolt ezen jogszabály szerepeltetése a felhatalmazó rendelkezések között.
2. §-hoz:
E rendelkezés keretében a helyi rendeletben alkalmazott fogalmak kerültek pontosításra annak érdekében, hogy a fogalmak eltérő értelmezése a helyi rendelet alkalmazása során elkerülhető legyen.
3. §-hoz:
Tekintettel arra, hogy a helyi rendelet alapvető célja Lulla Község népességmegőrző, ill. népességmegtartó képességének erősítése célszerű, ha a komfort nélküli lakás komfortos vagy összkomfortos lakássá történő átépítéséhez kapcsolódó támogatás esetén a támogatás igénybevételének lehetőségét behatárolni azáltal, hogy csak olyan ingatlanok tekintetében teszi a képviselő-testület lehetővé a támogatást, melyek a kérelmezők valamelyikének legalább fele részben tulajdonában áll.
4. §-hoz:
A rendeletben foglaltak alapján a támogatás meghatározott célra nyújtható azon kérelmezők részére, akik megfelelnek a helyi rendeletben foglalt feltételeknek. Az önkormányzat által támogatás formájában biztosított pénzösszeg felhasználása célhoz kötött. A célhoz kötöttség teljesülése érdekében a támogatás folyósításához előzetes és utólagos ellenőrzés is párosul, melynek eredményeképpen ellenőrizhető, hogy a támogatott a meghatározott célra használta fel-e a támogatást, vagy sem. Minderre tekintettel célszerű, ha lakásvásárláshoz kapcsolódó támogatás esetében is a képviselő-testület feltételként határozza meg, hogy a kérelem benyújtásának a végleges adásvételi szerződés megkötését meg kell előznie.
5. §, 6. §, 8. §-hoz:
A helyi rendelet korábbi 8.§ (4) bekezdése a támogatási szerződést meghatározott tartamhoz és alakhoz kötötte. Ennek eredményeképpen minden esetben a helyi rendelet 2. számú melléklete került megkötésre a támogatottal, mely sok esetben az egyedi esetekhez nem volt igazítható. Tekintettel arra, hogy a rendelet 2. számú melléklete szerinti szerződés nem vette figyelembe az egyes esetek egyedi, esetleg speciális sajátosságait, indokolt ezen melléklet hatályon kívül helyezése mindamellett, hogy a rendeletben – 8.§ (8) bekezdés - célszerű meghatározni azon elemeket, melyeket az egyes támogatási szerződéseknek a jövőben minden egyes esetben tartalmazniuk szükséges. Ezen rendelkezés beiktatásával az Önkormányzat érdekei maradéktalanul érvényesíthetőek.
Célszerű, ha a képviselő-testület lakásvásárlás esetén a megállapodás aláírásának feltételeként továbbra is meghatározza meghatározott időtartamon belül az adásvételi szerződés benyújtását – a korábbi rendelkezésnek megfelelően. Minderre tekintettel e vonatkozásban a korábbi rendelet (4) bekezdését indokolt hatályban tartani, s egyidejűleg – a fentiekkel összhangban – a támogatási szerződésre vonatkozó részét pedig indokolt hatályon kívül helyezni.
7. §-hoz:
Tekintettel arra, hogy a vissza nem térítendő támogatás célja egyrészt a szociálisan rászoruló családok lakáshoz jutásának támogatása, másrészt pedig a település népességmegtartó, népességmegőrző képességének javítása, célszerű, ha az önkormányzat javára a támogatás összegének erejéig a támogatással érintett ingatlan vonatkozásában jelzálogjogot, valamint annak biztosítására elidegenítési és terhelési tilalmat köt ki az önkormányzat 5 éves időtartamra, mely a támogatási cél biztosítását hivatott szolgálni.
Lulla, 2008. március 25.
Dr. Mezőfi Ágnes
jegyző
Módosította a 7/2008. (III. 28.) rendelet 1. §-a, hatályos 2008. március 29. napjától.
Módosította a 18/2004. (VIII. 27.) rendelet 1. §-a, hatályos 2004. szeptember 1. napjától.
Módosította a 7/2008. (III. 28.) rendelet 2. §-a, hatályos 2008. március 29. napjától.
Módosította a 8/2007. (VIII. 31.) rendelet 1. §-a, hatályos 2007. szeptember 1. napjától.
Módosította a 8/2007. (VIII. 31.) rendelet 2. §-a, hatályos 2007. szeptember 1. napjától.
Beiktatta a 7/2008. (III. 28.) rendelet 3. §-a, hatályos 2008. március 29. napjától.
Módosította a 8/2007. (VIII. 31.) rendelet 3. §-a, hatályos 2007. szeptember 1. napjától.
Beiktatta a 7/2008. (III. 28.) rendelet 4. §-a, hatályos 2008. március 29. napjától.
Beiktatta a 8/2007. (VIII. 31.) rendelet 4. §-a, hatályos 2007. szeptember 1. napjától.
Módosította a 6/2005. (IV. 15.) rendelet 1. §-a, hatályos 2005. április 15. napjától.
Módosította a 7/2008. (III. 28.) rendelet 5. §-a, hatályos 2008. március 29. napjától.
Módosította a 8/2007. (VIII. 31.) rendelet 5. §-a, hatályos 2007. szeptember 1. napjától.
Beiktatta a 7/2008. (III. 28.) rendelet 6. §-a, hatályos 2008. március 29. napjától.
Beiktatta a 7/2008. (III. 28.) rendelet 7. §-a, hatályos 2008. március 29. napjától.