Lulla Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2013. (XII.20.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2013. évi költségvetésének módosításáról.

Hatályos: 2013. 12. 20- 2014. 03. 17

Lulla Község Önkormányzata Képviselő-testületének

a 14/2013. (XII. 20.) rendelettel módosított

1/2013. (II.14.)

RENDELETE

az önkormányzat 2013. évi költségvetéséről


Az önkormányzat képviselő-testülete az államháztartásról szóló többször módosított 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban Áht.) 23. § (1) bekezdésében, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló többször módosított 2001.évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban Mötv.) 143. § (4) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a 2013. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:


A rendelet hatálya

1. §

A rendelet hatálya a 2013. évi költségvetési gazdálkodás vonatkozásában Lulla Község Önkormányzatának Képviselő-testületére terjed ki.


2. §


(1)     Az önkormányzat összevont költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a [1]1.sz. melléklet tartalmazza.


(2)     Az önkormányzat beruházási és felújítási kiadásait feladatonként a [2]4. sz. melléklet tartalmazza.


(3)     Az Önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit a [3]5.sz. melléklet tartalmazza.



[4](4) Az önkormányzat –elemi költségvetés szerinti- költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 2.sz. melléklet tartalmazza.


A költségvetés bevételei és kiadásai

3. §


[5](1)    A Képviselő-testület a helyi önkormányzat 2013. évi költségvetését 31.695 eFt bevétellel és kiadással, ezen belül:


                              28.695 eFt tárgyévi bevétellel,

                                3.000 eFt előző évi pénzmaradvány igénybevételével,

                              31.695 eFt tárgyévi kiadással, ezen belül

                                       28.377 eFt működési célú bevétellel,

                                       31.145 eFt működési célú kiadással,

                                                                       2.824 eFt működési célú egyenleggel, (finanszírozási bevétellel)

                                            318 eFt felhalmozási célú bevétellel,

                                            550 eFt felhalmozási célú kiadással,

                                                 176 eFt felhalmozási célú egyenleggel, (finanszírozási bevétellel)

          állapítja meg.


[6](2)    A költségvetésben jelentkező 2.824 e Ft tárgyévi működési célú hiányt és a 176 eFt tárgyévi felhalmozási célú hiányt a képviselő-testület az előző évi pénzmaradvány igénybevételével finanszírozza.


  1. Az önkormányzat az állami támogatáson belül 4.733 eft összegű kiegészítő támogatást tervez melyre pályázatot nyújt be a Magyarország 2013.évi központi költségvetéséről szóló 2012.évi CCIV. törvény 4. számú melléklet IV. pontjában szereplő, helyi önkormányzatok működőképessége megőrzését szolgáló kiegészítő támogatásra.


(4)        Az önkormányzatnak 2013. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.


[7](5)      A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:


működési költségvetés tárgyévi bevétel                                            28.377 eFt

működési célú pénzmaradvány                                                          2.824 eFt

működési költségvetés tárgyévi kiadás                                             31.145 eFt

ebből:

- a személyi juttatások kiadásai                                      9.548 eFt

        - a munkaadókat terhelő járulékok                                1.791 eFt

        - a dologi kiadások                                                       6.756 eFt

        - ellátottak pénzbeli juttatása                                                 0 eFt

        - egyéb működési célú kiadás                                      12.606 eFt

        - az általános tartalék                                                        394 eFt

        - a céltartalék                                                                     50 eFt



a felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétel                                         318 eFt

a felhalmozási célú pénzmaradvány                                                     176 eFt

a felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadás                                          550 eFt

ebből:

        - a beruházások összege                                                                        250 eFt

       - egyéb felhalmozási célú kiadások                                                         300 eFt


(6)     A képviselő-testület a működési és a felhalmozási célú /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az [8]3. és [9]4. sz. melléklet szerint állapítja meg.


(7)     Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2013. évben -a közfoglalkoztatottak nélkül- 1 fő.


(8)       A közfoglalkoztatottak éves létszáma 5 fő.





Az önkormányzat bevételei

4. §


A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza.



Az önkormányzat kiadásai

5. §


A képviselő-testület a 2013. évi költségvetés kiadásait és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát az l. sz. melléklet szerint állapítja meg.



Tartalékok

[10]6. §


Az önkormányzat 444 eFt tartalékot képez, melyből 394 eFt az általános tartalék, 50 e Ft pedig céltartalék. A tartalékok felett a képviselő testület rendelkezik


Több éves kihatással járó feladatok

7 §


Az önkormányzatnak több éves kihatással járó kötelezettsége nincs.


8. §



(1)     Az előirányzat felhasználási tervet a [11]9. sz. melléklet tartalmazza.


(2)     A 2013. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 6. sz. melléklet tartalmazza.


(3)     Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházása az önkormányzatnak 2013.évben nincs.


  1. A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a [12]11.sz.melléklet tartalmazza.


  1. Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági ellátások jogcímeit és összegeit a 10.sz.melléklet tartalmazza.


A 2013. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

9. §

(1)       A gazdálkodás során az év közben keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt.


  1. A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1.500.000.-Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.


  1. A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó szabad pénzeszköz felhasználásáról a képviselő-testület esetenként dönt.



(4)     Az önkormányzat előirányzatai -kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatóak. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendeletmódosítását.


(5)     A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.


(6)     A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 100 eFt összeghatárig a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


(7)     Az önkormányzatnál jutalmazásra (prémium címén teljesítményösztönzésre, személyi ösztönzésre) az elemi költségvetésben megállapított eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának 10 %-áig vállalható kötelezettség.



[13](8) Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV.törvény 107.§-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

  1. készpénzfizetési számlák kifizetése
  2. vásárlási előleg, ellátmány
  3. munkavállalók illetményelőlege
  4. munkavállalók utazási költségtérítése
  5. munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
  6. közcélú dolgozók munkabére
  7. hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések

h.)szociális ellátások, segélyek


ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK

10. §

(1)       A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2013.évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.

Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.


(2)       Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.



Lulla, 2013. február 12.






                         Kleiber Jenőné                                              Dr. Szűts Dóra
                           polgármester                                                       jegyző






Záradék:


Az egységes szerkezetbe foglalt rendelet a mai napon hatályos jogszabályi szöveget tartalmazza.


Lulla, 2013. december 20.



                       


                        Kleiber Jenőné                                                                     Dr. Szűts Dóra

                        polgármester                                                                   jegyző























Indokolás

Lulla Község Önkormányzata

1/2013. (II.14.) sz. költségvetési rendeletéhez


Az Országgyűlés a 2012. évi CCIV.. törvénnyel elfogadta a 2013 évi költségvetés alapját képező Magyarország 2013.évi központi költségvetését.


Magyarország számára kedvezőtlen, bizonytalan nemzetközi pénzügyi, gazdasági környezetben készült a 2013. évi költségvetés. Az euró zóna néhány tagállamának pénzügyi nehézségei erősítik a pénzpiacok bizonytalanságát, ami Magyarország számára külső kockázatot jelent. Az államadósság csökkentése továbbra is fegyelmezett pénzügypolitikát és jelentős tartalékképzést követel meg.


Az elmúlt időszakban a Kormány egy elhúzódó pénzügyi-gazdasági válsággal terhelt külgazdasági környezetben csökkentette az államadósság mértékét, miközben az államadósság visszaépülését megakadályozó munkaerő-bővítésen alapuló és növekedésorientált strukturális reformokat hajtott végre. Az első Széll Kálmán Tervvel elérték, hogy a reálgazdaság is növekedni tudjon, miközben hosszú távon fenntarthatóvá tette az államháztartás egyensúlyát.


Magyarország a 2013. évi uniós és az ehhez kapcsolódó hazai források összegeinek meghatározásával a 2007-2013. évi programozási periódus utolsó évébe érkezett, mely a kötelezettségvállalási keretek 2015. évi kifizetése szempontjából is feszített tervezést igényel. A támogatási források felhasználása – nagyságrendjénél fogva – alapvetően befolyásolja a makrogazdasági paraméterek teljesülését.

Elsődleges cél, hogy az Európai Bizottság hét évre hazánk számára biztosított kötelezettségvállalási kereteit az ország maximálisan le tudja kötni. Ezt szem előtt tartva a Kormány folyamatosan napirenden tartja, és döntéseket hoz annak érdekében, hogy a Nemzeti Stratégiai Referenciakeret (Új Széchenyi Terv) fejlesztési forrásait mind hatékonyabban és gyorsabban lehessen felhasználni. Ezt a célt szolgálta a 2011. év végi, a 2012. évi egyes operatív programok közötti, illetve azokon belüli átcsoportosításokkal kapcsolatos kormánykezdeményezés, a 2011-2013. évi akciótervek módosítása, és számos intézményrendszert, döntéshozatalt érintő, többlet-kötelezettségvállalást lehetővé tevő, projektmegvalósítást nyomon követő intézkedés.

A 2013. évi uniós támogatásokhoz kapcsolódó államháztartási társfinanszírozás összegei mindezek figyelembevételével kerültek meghatározásra. A felülről nyitott uniós előirányzatok szintén azt garantálják, hogy ne legyenek se pénzügyi, se szabályozási akadályai az uniós források felhasználásának. Az uniós forrásokhoz kötelezően biztosítandó államháztartási (központi költségvetési) finanszírozás továbbra is prioritásként biztosított az egyes fejezetek költségvetésében.

A 2007-2013. közötti időszak támogatásainak felhasználási adatai közül kiemelendők – átfogó fejlesztéspolitikai jellegük és a rendelkezésre álló európai uniós forrás nagyságrendje miatt – a strukturális alapok és a Kohéziós Alap forrásait magában foglaló Nemzeti Stratégiai Referenciakeret (NSRK), valamint az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap forrásainak felhasználását meghatározó Darányi Ignác Vidékfejlesztési Program (DIVIP) támogatásai. Az NSRK, a DIVIP programjainak, projektjeinek kifizetése a gyorsítás érdekében tett kormányzati intézkedések nyomán 2013-ban várhatóan növekszik.


Néhány mutató alakulása 2010-2013 években:

                                                                       2010    2011    2012   2013

                                                                       tény      tény           várható

GDP növekedés %                                         1,2         1,7     0,1       1,6

Infláció %                                                       4,9         3,9     5,2       4,2

Folyó fiz.mérleg

egyenleg a GDP %-ában-                                2,1      1,4       3,4       4,1

Államháztartás hiánya

a GDP-%-ában                                               -4,3     4.2.      -2,5     -2,4


2013.évi önkormányzati támogatások szabályozása:

Az önkormányzatok részére megállapított támogatások összetétele és nagysága 2013. évben teljesen átalakult.

A költségvetési törvény értelmében az Országgyűlés támogatást biztosít a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatására az alábbiak szerint:

A települési önkormányzatok működésének támogatásán belül a

  • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatására 22.261 forint/hektár összeget
  • Közvilágítás fenntartásának támogatása, mely a 2011.évi teljesített kiadás figyelembevételével a  településkategóriánként számított átlagos, a településen kiépített kisfeszültségű hálózat egy kilométerre jutó kiadási szint figyelembevételével történik.
  • Köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása a 2011.évi nettó kiadási szint figyelembevételével történik.
  • Közutak fenntartásának támogatása szintén a 2011.évi kiadási szint korrekciója alapján kerül sor.
  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása 2.700.-forint/fő, de településenként legalább 3.000.000 forint.


A fenti támogatások összegeit -az egyéb önkormányzati feladatok támogatása kivételével- csökkenti az önkormányzatok elvárt bevétele. Az elvárt bevétel a 2011.évi iparűzési adóalap 0,5%-át jelenti, ez a beszámítási összeg. Lullán ez 595 ezer forintot jelent.



A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatására az alábbi címen igényelhető támogatás:

  • Egyes jövedelempótló támogatások kiegészítése címén a rendszeres szociális segélyre a lakásfenntartási támogatásra kifizetett összeg 90%-a igényelhető. A foglalkoztatás helyettesítő támogatás után 80%, az időskorúak járadéka után 90% támogatás igényelhető. Az óvodáztatási támogatás 100%-át a központi költségvetés megtéríti.
  • Hozzájárulás pénzbeli szociális ellátásokhoz járó állami támogatás elsősorban a helyi hatáskörű pénzbeli és természetbeni ellátáshoz, a közfoglalkoztatás saját önrészének biztosításához kapcsolódik.


A települési önkormányzatok kulturális támogatása jogcímen az alábbi támogatásra vagyunk jogosultak:

  • Nyilvános könyvtári ellátási és a közművelődési feladatokhoz való hozzájárulás összege 1.140.-forint/fő.


A helyi önkormányzatok által felhasználható központosított előirányzatok köre jelentősen nem változott.

A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatása szolgál többek között az önkormányzatok működőképességének megőrzését biztosító támogatásra.



Részletes indokolás


BEVÉTELEK:


Működési bevételek:


Az előző évekhez hasonlóan a működési bevételeknél a tervezhető lehetőségek közt vettük számba a kamatbevételt, a szociális kölcsön és a köztemetés törlesztőrészleteit, valamint a helyi adókat.


Helyi adókból 2.760 eFt bevétellel számolunk, amely az iparűzési adóból és a magánszemélyek kommunális adójából származik.


Átengedett központi adók, támogatások:


Az átengedett központi adók összetétele leszűkült, megszűnt a személyi jövedelemadó településre kimutatott összeg 8 %-a amely az önkormányzatnál maradt, és a gépjármű adóból csak 40% illeti meg a települési önkormányzatot. Ez 480 eFt-ot tesz ki.


Az önkormányzatnak költségvetési állami támogatásból 18 millió forint bevétele várható. Ennek elosztása az előző évhez képest átalakult, az indoklási részben már jelzettek szerint. A támogatás összegeit a 11.sz.melléklet tartalmazza.


A rendelet tervezetben  az állami támogatáson belül 4.733 eft összegű kiegészítő támogatást terveztünk melyre pályázatot kívánunk benyújtani a Magyarország 2013.évi központi költségvetéséről szóló 2012.évi CCIV. törvény 4. számú melléklet IV. pontjában szereplő, helyi önkormányzatok működőképessége megőrzését szolgáló kiegészítő támogatásra, mivel a jelenlegi állami támogatások nem nyújtanak fedezetet a kötelező feladatokra sem.



Felhalmozási és tőke jellegű bevételek:

Itt került tervezésre a DRV Zrt. által fizetett koncessziós díj összege, mely 124 eFt.


Hitel felvételt 2013 évben nem terveztünk.


Az önkormányzat 2012. évi pénzmaradványa várhatóan 3.000 e Ft.




KIADÁSOK:


A tervezéshez a 2013. évi költségvetési koncepció, a vállalt kötelezettségek, a szociális törvényből és az önkormányzati rendeletből adódó feladatok szolgáltatták az alapot.

A kötelező alapfeladatok ellátása jelentősen behatárolja az önkormányzat mozgásterét.


Önkormányzati jogalkotás kiadásai:

A személyi juttatások között a polgármester tiszteletdíját és költségtérítését vettük figyelembe.


Igazgatási szakfeladat kiadásai:

A személyi juttatások között a hivatalsegéd munkabérét és járulékait vettük figyelembe.


A dologi költségek között terveztük a helyi hivatal működtetési kiadásait, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a közművek költségeit, a postaköltséget, a tárgyi eszközök karbantartását.


Egyéb folyó kiadások közt szerepel az önkormányzati ingatlanok vagyonbiztosításának, valamint a ruházati költségtérítés, az étkezési utalványok és a telefonhasználat után fizetendő kifizetői adó összege.


Ezen a szakfeladaton terveztük meg a hagyomány szerint évente megrendezésre kerülő falunap, az idősek napi ünnepség,a Mikulás ünnepség költségeit.


A hivatali feladatok ellátására, mint kötelező alapfeladatra a Tab Város Önkormányzatával megkötött megállapodás alapján biztosítani kell a pénzeszközátadást. A hivatali munkára – 3.710 eFt átadását terveztük.


Tartalékok:

2013. évre tartalékként 500 eFt-ot irányoztunk elő, ebből 450 eFt-ot általános tartalék és 50 eFt összegben céltartalékot.


Egyéb szakfeladat kiadásai:

A személyi juttatások a közmunkások bérét és azok járulékait tartalmazzák.


A dologi kiadásokban terveztük a közvilágítást, a közkifolyók vízdíját, a különféle szolgáltatások díjait és ezek ÁFA-ját, az önkormányzat tulajdonában álló ingatlanok karbantartásának, a közutak karbantartásának, a köztemető fenntartásának költségeit.

A kötelező alapfeladatok ellátására – mint az általános iskolai és az óvodai nevelés Tab Város Önkormányzatával megkötött megállapodások alapján biztosítani kell a pénzeszközök átadását. Az alsó tagozatos gyermekek után 417 eFt, a felső tagozatos tanulók után 417 eFt, valamint az óvodás gyermekek után 275 eFt hozzájárulással számoltunk. Iskolai étkeztetésre 192 eFt-ot, úszásoktatásra 62 eFt-ot, zeneiskolára 29 eFt-ot adunk át Tab Város Önkormányzatának.

A Koppány-völgye Többcélú Kistérségi Társulással a kistérségi megállapodás alapján fizetendő költségtérítés összegei a következők: a Családsegítő Szolgálat működéséhez 51 eFt, a Gyermekjóléti Szolgálathoz 48 eFt-tal számoltunk. Az egészségügyi ügyelethez való hozzájárulás mértéke éves szinten 473 eFt-ot tesz ki. 2013-ban a Pedagógiai szakmai szolgálat működéshez nem kell az önkormányzatnak hozzájárulnia.

A „Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft-vel történő megállapodás alapján 509 eFt működési célú pénzeszköz átadást terveztünk.

Működési célú pénzeszköz átadásként jelentkezik még a Hulladékgazdálkodási Konzorcium és a Tabi Fúvószenekar Egyesület támogatása.


A fenti támogatások összegét e rendelet 5. számú melléklete tartalmazza.



Közmunka program:

Önkormányzatunk 2013-ban is tervezi a startmunka program keretében a közfoglalkoztatást.

2013-ban ennek keretében folytatnánk tovább a belvízelvezető rendszerek karbantartását, zömében az idei évben kitisztított árkok rendberakása után már csak kisebb karbantartás szükséges, illetve azokon a helyeken, ahol szükséges újra el kell távolítani a feliszapolódásokat, javítani kell a lemosódott rézsűt stb

A másik program a mezőgazdasági földutak rendbetétele. A projekt keretében a külterületen lévő földutakon tervezzük a karbantartási munkálatokat, hogy biztosítsuk a munka- és erőgépek, valamint egyéb járművek számára a megfelelő közlekedési és biztonsági feltételeket. A közfoglalkoztatottak bérköltségének támogatása 100 %-os.



Szociális kiadások alakulása:

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.


Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.


A szociális törvény értelmében a rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások döntő többsége esetében a támogatások mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének bizonyos százalékában van megállapítva.


A szociális és gyermekjóléti ellátások terén jelentős változások várhatók 2013. évben.


A pénzbeli ellátások terén fontos változás, hogy egyes segélyek kikerülnek a jegyző hatásköréből, a járások kialakításáról, valamint egyes ezzel összefüggő törvények  módosításáról szóló törvény alapján 2013. január 1-jétől a normatív ápolási díjra, az időskorúak járadékára, alanyai és normatív közgyógyellátásra való jogosultságról a járási kormányhivatalok fognak dönteni.


Jegyzői, polgármesteri illetve testületi hatáskörben marad továbbra is az aktív korúak ellátása, a lakásfenntartási támogatás, a méltányossági közgyógyellátás, a méltányossági ápolási díj, az átmeneti segély, a temetési segély, a szociális kölcsön, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, az óvodáztatási támogatás, az üdülési támogatás, az étkezési térítési díjkedvezmény, valamint a nyári gyermekétkeztetés.


Évek óta folyamatosan növekvő rezsi és megélhetési költségek, és a szociális ellátások már több éve változatlan mértéke, valamint a béreknek az inflációnál lényegesen kisebb mértékű emelkedése, az adójóváírás kivezetése egyre nagyobb terhet ró a családokra, így a szociális rászorultságtól függő ellátások iránt várhatóan egyre nagyobb igény jelentkezik. Ez az ellátásra jogosultak egyre emelkedő számában is meg fog mutatkozni.


A jegyzői hatáskörben levő segélyek a jövőben „létalapként” egyesülnek. E kategória egységesebb rendszerként fogja össze a jelenlegi jövedelemhez, vagy különböző élethelyzetekhez kapcsolódó támogatásokat (megtartva ugyanakkor az egyes élethelyzetek különbözőségéből eredő eltéréseket). 


Pénzbeli és természetbeni juttatások


Az aktív korúak ellátása, lakásfenntartási támogatás, ápolási díj:

A szakmai elképzelések szerint a létalap:

- alaptámogatási komponense nyújtana segítséget a kellő jövedelemmel nem rendelkező háztartásoknak úgy, hogy jövedelmüket egy meghatározott szintig kiegészíti (azaz ide tartozna mostani foglalkoztatást helyettesítő támogatás, illetve a rendszeres szociális segély), 

- kiegészítő támogatási komponense foglalná magába a háztartás társadalmilag elismert egyéb szükségleteinek biztosításához nyújtott támogatásokat (pl. a lakásfenntartási támogatást).

A létalapként nyújtott ellátásokat önkormányzati szinten (a képviselőtestület hatáskörében) már csak egy, ún. krízisellátás egészítheti ki, amely az egyének, háztartások egyedi, átmeneti jellegű krízishelyzetének megoldását segíti. 


2013. évben a normatív alapon nyújtott lakásfenntartási támogatás esetén az egy négyzetméterre eső lakásfenntartási költség (mely a folyósítandó támogatás mértékét jelentősen meghatározza) változásával nem kell számolnunk.

Ezen ellátások tervezésnél számolnunk kell a gazdasági válság következtében növekvő munkanélküliséggel, továbbá a családok növekvő megélhetési nehézségeivel.

2012. évben várhatóan lényegesen a tervezett alatt alakul a lakásfenntartási támogatásban részesülők száma, ezért ezen ellátás esetén 2013 évre a 2012. évinél alacsonyabb igénylőszámot terveztünk.

Az aktív korúak ellátásában részesülők esetén 2013. évre 2 fővel magasabb igénylőszámmal számoltunk, az egészségkárosodott személyek rendszeres szociális segélyét igénybevevők számának a növekedése miatt.


A járási kormányhivatalok 2013. január 1-i felállását követően már csak a méltányossági ápolási díj marad a helyi önkormányzatok hatáskörében. Lulla Község Önkormányzata jelenleg csak méltányossági alapon folyósít ápolási díjat, ezért a 2012. évivel azonos létszámmal számoltunk 2013. évben is.







Eseti pénzbeli ellátások:


Átmeneti segély

Ezen ellátásra időarányosan kifizetett összeg jelentősen a tervezettet alatt alakult, ezért 2013. évre az előző évi tervadatokhoz képest mintegy 10,5 %-al alacsonyabb létszám, és 20 %-al alacsonyabb pénzbeli előirányzattal számoltunk.


Rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban részesített személyek száma  a tervezett alatt alakult, ezért 2013. évre az előző évi tervadatokhoz képest mintegy 9,1 %-al alacsonyabb létszám, és 11,5 %-al alacsonyabb pénzbeli előirányzattal számoltunk.


Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény: 2012. szeptember 30. napjától változott a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény. A jogszabályváltozás szerint a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermekek Erzsébet utalvány formájában részesülnek a támogatásban, mely utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni.

2012. évre a jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás 5800.-Ft volt, mely támogatási összeg 2013. évben változatlan marad.

A település tekintetében a 2013. évre 13 gyermek támogatásával terveztünk.

A települési önkormányzat jegyzője annak a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermeknek a szülője részére, aki a három,- illetve a négyéves gyermekét beíratta az óvodába, továbbá gondoskodik gyermeke rendszeres óvodába járatásáról, és akinek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultsága fennáll pénzbeli támogatást folyósít (óvodáztatási támogatás). A támogatás megállapításának további feltétele, hogy a gyermek törvényes felügyeletét ellátó szülő a jegyzői eljárásban önkéntes nyilatkozatot tegyen arról, hogy gyermekének hároméves koráig legfeljebb az iskola nyolcadik évfolyamán folytatott tanulmányait fejezte be sikeresen. A pénzbeli támogatás összege a 2012. évhez hasonlóan 2013. évben gyermekenként első alkalommal 20.000.-Ft, ezt követően esetenként és gyermekenként 10.000.-Ft.

2013. évben 2 gyermek óvodáztatási támogatásával számoltunk.


A rászoruló gyermekek nyári étkeztetéséről szóló kormányrendelet 2011. évben jelentősen átalakította a nyári gyermekétkeztetés rendszerét, melyre tekintettel 2012. évben nyári gyermekétkeztetésben 9 gyermek vett részt a településről. A következő évi támogatás elosztásának részletes szabályairól az illetékes miniszter várhatóan 2013. év tavaszán rendeletet ad ki.

A 2013. évben 9 gyermek nyári étkeztetésével számoltunk.


A temetési segély, a közgyógyellátás, a szociális kölcsön, és az üdülési támogatás, étkezési térítési díjkedvezmény megállapításának feltételeit a helyi rendelet szabályozza.

A helyi önkormányzati rendeletben szabályozott ellátások tekintetében 2013-ban megközelítőleg a 2012. évi létszám és pénzügyi adatokkal számolhatunk, mivel ezen ellátások iránti többletigény nem várható 2013. évében.



Felhalmozási kiadások:


Lulla Község Képviselő-testületének a helyi lakáscélú támogatásokról szóló rendelete szerint az önkormányzat kamatmentes kölcsön vagy vissza nem térítendő támogatás formájában támogatást nyújt a település belterületén lévő lakásvásárláshoz, építéshez, korszerűsítéshez, felújításához vagy lakáscélú kölcsön törlesztő részleteinek megfizetéséhez. Lakossági lakásfelújítás és korszerűsítés támogatására, a 2013-es évben 300 eFt felhalmozási célú pénzeszköz átadást terveztünk.



A 2013. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:

Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe.


Több éves kihatással járó kiadások indoklása:

Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó ügylete.


Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások alakulása:

Az önkormányzatnak 2013.évben nincs Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházása.



Lulla, 2013. február 12.



                                                                                                Kleiber Jenőné
                                                                                                  polgármester



I N D O K O L Á S

a 14/2013. (XII.20.) rendelethez


A Képviselő-testület az 1/2013.(II. 14.) sz. rendeletével elfogadta az önkormányzat 2013. évi költségvetését.


Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:


  • A Tab Város Önkormányzatával kötött intézményfenntartó társulási megállapodások zárszámadást követő 2012. évi elszámolása megtörtént. Felső tagozatra 341 eFt fizetési kötelezettségünk keletkezett. Alsó tagozatra 67 eFt-ot, óvodára 655 eFt-ot, zeneiskolára 203 eFt-ot kaptunk vissza.


  • A rendeletből kivezetésre került Tab Város Önkormányzatának iskolára, zeneiskolára, iskolai étkezésre és úszásoktatásra átadott pénzeszköz, összesen 1.117 eFt, amelyet 2013-ban nem kell fizetni.


  • 2013. május hónaptól a hivatali működésre biztosított állami támogatás 56 eFt-tal nőtt, ezzel együtt a hivatalra átadott működési célú pénzeszköz ugyanennyi összeggel nő.


  • 71/2013. (VI. 18.) sz. képviselő-testületi határozat alapján 15.000 Ft támogatást nyújtunk az árvízvédelmi feladatokra.


  • Hittantábor szervezéséhez 10.000 Ft támogatást kaptunk az Evangélikus Egyháztól.


  • Szerkezetátalakítási tartalékból folyósított támogatás címén 446 eFt-ot folyósítottak az önkormányzat számára, az egyéb működési célú központi támogatás összege ezzel az összeggel nő, a működőképesség megőrzését szolgáló kiegészítő támogatás ugyanezen összeggel csökken.


  • 2012. évi ÖNHIKI támogatás elszámolása során 552 eFt visszafizetési kötelezettségünk keletkezett az előző évi pénzmaradvány terhére.


  • A képviselő-testület a 118/2013. (XI.21.) sz. határozatával döntött, hogy 1 db fűkaszát vásárol 250 eFt értékben a biztosítótól befolyt 194 eFt kártalanítási összegből, és a fennmaradó 56 eFt-ot az általános tartalék terhére biztosítjuk. Beruházás összege 250 eFt-tal nő, felhalmozási célú átvett pénzeszköz 194 eFt-tal nő, általános tartalék 56 eFt-tal csökken.


  • 1 fő diák nyári foglalkoztatására 196 eFt működési célú pénzeszközt kaptunk. Személyi juttatás 196 eFt-tal nő.


  • Itthon vagy-Magyarország Szeretlek program keretén belül 150 eFt egyéb működési célú központi állami támogatást kaptunk. A dologi kiadás ugyanezen összeggel nő.


  • Az állami támogatásoknál az egyes jövedelempótló támogatás külön sorban lett feltüntetve. A természetbeni gyermekvédelmi támogatás állami támogatása (110 eFt) az egyes jövedelempótló támogatás sorból átcsoportosításra került az egyéb működési célú központi támogatások közé.


A nyári gyermekétkeztetésre kapott állami támogatás (166 eFt) a rendelet tervezetben az egyes jövedelempótló támogatásokból a központosított előirányzatok közé került.




Lulla, 2013.12.18.



                                                                                             Kleiber Jenőné

                                                                                             polgármester



I N D O K O L Á S

a 14/2013. (XII.20.) rendelethez


A Képviselő-testület az 1/2013.(II. 14.) sz. rendeletével elfogadta az önkormányzat 2013. évi költségvetését.


Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:


  • A Tab Város Önkormányzatával kötött intézményfenntartó társulási megállapodások zárszámadást követő 2012. évi elszámolása megtörtént. Felső tagozatra 341 eFt fizetési kötelezettségünk keletkezett. Alsó tagozatra 67 eFt-ot, óvodára 655 eFt-ot, zeneiskolára 203 eFt-ot kaptunk vissza.


  • A rendeletből kivezetésre került Tab Város Önkormányzatának iskolára, zeneiskolára, iskolai étkezésre és úszásoktatásra átadott pénzeszköz, összesen 1.117 eFt, amelyet 2013-ban nem kell fizetni.


  • 2013. május hónaptól a hivatali működésre biztosított állami támogatás 56 eFt-tal nőtt, ezzel együtt a hivatalra átadott működési célú pénzeszköz ugyanennyi összeggel nő.


  • 71/2013. (VI. 18.) sz. képviselő-testületi határozat alapján 15.000 Ft támogatást nyújtunk az árvízvédelmi feladatokra.


  • Hittantábor szervezéséhez 10.000 Ft támogatást kaptunk az Evangélikus Egyháztól.


  • Szerkezetátalakítási tartalékból folyósított támogatás címén 446 eFt-ot folyósítottak az önkormányzat számára, az egyéb működési célú központi támogatás összege ezzel az összeggel nő, a működőképesség megőrzését szolgáló kiegészítő támogatás ugyanezen összeggel csökken.


  • 2012. évi ÖNHIKI támogatás elszámolása során 552 eFt visszafizetési kötelezettségünk keletkezett az előző évi pénzmaradvány terhére.


  • A képviselő-testület a 118/2013. (XI.21.) sz. határozatával döntött, hogy 1 db fűkaszát vásárol 250 eFt értékben a biztosítótól befolyt 194 eFt kártalanítási összegből, és a fennmaradó 56 eFt-ot az általános tartalék terhére biztosítjuk. Beruházás összege 250 eFt-tal nő, felhalmozási célú átvett pénzeszköz 194 eFt-tal nő, általános tartalék 56 eFt-tal csökken.


  • 2 fő diák nyári foglalkoztatására 196 eFt működési célú pénzeszközt kaptunk. Személyi juttatás 196 eFt-tal nő.


  • Itthon vagy-Magyarország Szeretlek program keretén belül 150 eFt egyéb működési célú központi állami támogatást kaptunk. A dologi kiadás ugyanezen összeggel nő.


  • Az állami támogatásoknál az egyes jövedelempótló támogatás külön sorban lett feltüntetve. A természetbeni gyermekvédelmi támogatás állami támogatása (110 eFt) az egyes jövedelempótló támogatás sorból átcsoportosításra került az egyéb működési célú központi támogatások közé.


A nyári gyermekétkeztetésre kapott állami támogatás (166 eFt) a rendelet tervezetben az egyes jövedelempótló támogatásokból a központosított előirányzatok közé került.




Lulla, 2013.12.18.



                                                                                             Kleiber Jenőné

                                                                                             polgármester





[1] Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2013. december 20. napjától.

[2] Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2013. december 20. napjától

[3] Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 1. § (3) bekezdése, hatályos 2013. december 20. napjától

[4] Beiktatta a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 1. § (4) bekezdése, hatályos 2013. december 20. napjától

[5] Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 2. § (1) bekezdése, hatályos 2013. december 20. napjától

[6] Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 2. § (2) bekezdése, hatályos 2013. december 20. napjától

[7] Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2013. december 20. napjától

[8] Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 2. § (4) bekezdése, hatályos 2013. december 20. napjától

[9] Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 2. § (4) bekezdése, hatályos 2013. december 20. napjától

[10] Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 3. § -a, hatályos 2013. december 20. napjától

[11] Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 4. § (1) bekezdése, hatályos 2013. december 20. napjától

[12] Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 4. § (2) bekezdése, hatályos 2013. december 20. napjától

[13] Beiktatta  a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 5. § -a, hatályos 2013. december 20. napjától