Lulla Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2018. (II.15.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről

Hatályos: 2018. 09. 05- 2018. 12. 20

Lulla Község Önkormányzata Képviselő-testületének

6/2018.(IX.4.) rendelettel módosított

2/2018.(II.15.)

RENDELETE

az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről


Lulla Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, 2018. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:


A rendelet hatálya

1. §


A rendelet hatálya a 2018. évi költségvetési gazdálkodás vonatkozásában Lulla Község Önkormányzatának Képviselő-testületére terjed ki.


2. §

(1)[1]    Az önkormányzat összevont költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 1. sz. melléklet tartalmazza, kötelező, önként vállalt, illetve államigazgatási feladatokra bontásban.


(2)[2]    A kiadásokat és bevételeket kormányzati funkciók szerinti bontásban a 2.1 és 2.2. sz. melléklet tartalmazza.


  1. [3]A működési célú bevételeket és kiadásokat feladatonként a 3. számú melléklet tartalmazza.


(4)[4]    Az önkormányzat beruházási és felújítási bevételeit és kiadásait feladatonként a 4. sz. melléklet tartalmazza.


(5)[5]    Az Önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit az 5. sz. melléklet tartalmazza.








A költségvetés bevételei és kiadásai

3. §


(1)[6]      A Képviselő-testület a helyi önkormányzat és a helyi önkormányzat által irányított

költségvetési szerv együttes 2018. évi költségvetését 54.726 eFt bevétellel és

kiadással, ezen belül:


          39.644 eFt         tárgyévi bevétellel,

15.082 eFt finanszírozási bevétellel

          54.726e Ft         tárgyévi kiadással,


          főösszegen belül:  

 47.961 eFt működési célú bevétellel,

                                   45.111 eFt működési célú kiadással,

                                 2.850eFt működési célú többlettel


                                               6.765 e Ft felhalmozási célú bevétellel,

                                               9.615 eFt felhalmozási célú kiadással,

2.850eFt felhalmozási célú hiánnyal állapítja meg.


(2)[7]    A költségvetésben jelentkező 15.082 eFt tárgyévi hiányt a képviselő-testület a belső finanszírozási bevétellel (előző évi maradvány) biztosítja.


(3)     Az önkormányzatnak 2018. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.


(4)[8]    A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási

műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:


működési költségvetés tárgyévi bevétel                            39.644eFt

működési költségvetés finanszírozási bevétele                 8.317 e Ft

működési költségvetés tárgyévi kiadás                             45.111 e Ft                                               

ebből:

        - a személyi juttatások kiadásai                     11.978 e Ft

        - a munkaadókat terhelő járulékok                1.989 e Ft

        - a dologi kiadások                                        10.758 e Ft

        - az ellátottak pénzbeli juttatásai                   2.554 e Ft

        - egyéb működési célú kiadás                        17.183 e Ft


                    ebből:- egyéb működési célú támogatás             2.956 e Ft

                                - az általános tartalék             4.472e Ft

                                - a céltartalék                                           9.755 eFt


- államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetése     649 e Ft


felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétel           0 e Ft

felhalmozási költségvetés finanszírozási bevétele   6.765 e Ft


felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadás             9.615 e Ft

ebből:

        - a beruházások összege                                 2.525 e Ft

        - a felújítások összege                                      6.590 e Ft

        - egyéb felhalmozási célú kiadások                  500 e Ft

         

(5)     A képviselő-testület a működési és a felhalmozási célú /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az 3. és 4. sz. melléklet szerint állapítja meg.


(6)     Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2018. évben -a közfoglalkoztatottak nélkül- 1 fő.


(7)     A közfoglalkoztatottak éves létszáma 4 fő.



Az önkormányzat bevételei

4. §


A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza.


Az önkormányzat kiadásai

5. §


A képviselő-testület a 2018. évi költségvetés kiadásait és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát az l. sz. melléklet szerint állapítja meg.



Tartalékok

6. §[9]


Az önkormányzat 14.227 eFt tartalékot képez, melyből 4.472 eFt általános tartalék és9.755 eFt céltartalék. A tartalékok felett a képviselő-testület rendelkezik.





Több éves kihatással járó feladatok

7. §


Az önkormányzatnak több éves kihatással járó kötelezettsége -7.sz.melléklet szerint- nincs.


8. §


(1) A 2018. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 6. sz. melléklet tartalmazza.


(2)[10] Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházásokat a 8. sz. melléklet tartalmazza.


(3)[11] Az előirányzat felhasználási tervet a 9. sz. melléklet tartalmazza.


(4) Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági

ellátások jogcímeit és összegeit a 10. sz. melléklet tartalmazza.

(5)[12] A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a 11. sz.

      melléklet tartalmazza.

(6) A Stabilitási törvény 10. § (3) bekezdése alapján előírt adósságot keletkeztető ügyletek

     és saját bevételek összevetését a 12. sz. melléklet tartalmazza.



A 2018. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

9. §



(1)     A gazdálkodás során az év közben keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt.


  1. A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1.500.000.-Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.


  1. A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó szabad pénzeszköz felhasználásáról a képviselő-testület esetenként dönt.


(4)     Az önkormányzat előirányzatai -kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatóak. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendeletmódosítását.


(5)     A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.


(6)     A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 100 e Ft összeghatárig a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


  1. Az egységes rovatrend Normatív jutalmak és Céljuttatás, projektprémium rovatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzat 10 %-ig vállalható kötelezettség.


(8)     Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109.§-ának (6) bekezdésében   kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

  1. készpénzfizetési számlák kifizetése
  2. vásárlási előleg, ellátmány
  3. munkavállalók illetményelőlege
  4. munkavállalók utazási költségtérítése
  5. munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
  6. közcélú dolgozók munkabére
  7. hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések, szociális ellátások, segélyek.



ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK

10. §


(1)     A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht. 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2018. évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.

Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht. 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.


(2)     Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.



Lulla, 2018. február 12.




                         Kleiber Jenőné                                            Dr. Vanó Szilárd
                           polgármester                                                       jegyző














Záradék:


Az egységes szerkezetbe foglalt rendelet a 2018. szeptember 5. napjától hatályos jogszabályi szöveget tartalmazza.


Lulla, 2018. szeptember 11.



                       


                                                                                               Dr. Vanó Szilárd

                                                                                                        jegyző




















Indokolás

Lulla Község Önkormányzata

2/2018.(II.15.) sz. költségvetési rendelethez


Az Országgyűlés a 2017. évi C. törvénnyel elfogadta Magyarország 2018. évi központi költségvetését.


A 2018. évi költségvetés tervezése a Kormány gazdaságpolitikájának megfelelően a foglalkoztatás növelésére, a stabilitásra, az államadósság csökkenő pályán tartására, valamint az államháztartási hiánynak fenntarthatóan 3% alatti-szinten tartására épül. 2018.évet az adósságcsökkentés, a családok támogatása és a munkából élők költségvetésének tartja a kormány.


 Más területeken is folytatódik az adócsökkentés, hiszen 2018. január 1-től 5%-ra csökkent a hal és az internet áfája.


 A Kormány tovább növeli a gyermeket nevelő családok támogatását. A családi adókedvezmény összege kétgyermekes családok esetében 35 ezer forintra nő két gyermek esetén. A fiatal házasoknak továbbra is jár adókedvezmény.


2018.évben –az önkormányzati köztisztviselők kivételével- tovább folytatódnak béremelési programok a közszférában.

Folytatódik a minimálbér emelés a 2017 évi 15%-os emelés után 2018 évben további 8%-kal nő a minimálbér, a szakmunkás minimálbérek esetében 12%-os az emelkedés.



A helyi önkormányzatok 2018. évi és finanszírozási rendszere


A helyi önkormányzatok feladatainak ellátásához a 2018 évi központi költségvetés biztosít forrást. A támogatások fő céljai jellemzően nem változtak.


Az önkormányzati finanszírozás 2018. évi alapelveiben sem történt változás az előző évhez képest:

  • a gépjárműadó 40 %-a illeti meg továbbra is a helyi önkormányzatokat, SZJA átengedés nincs,
  • a támogatások zöme feladatalapú, és kötött felhasználású,



Általános működési feladatok támogatása:

Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása.

  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása
  • Településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása: 1000 fő lakosságszám alatti települések esetében, ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség 32 000 Ft alatti, ott a támogatás legalább 5 millió forint


Településüzemeltetési feladatok támogatása:

  • Támogatási elemek:
    • zöldterület gazdálkodás
    • közvilágítás
    • közutak fenntartása
    • köztemetők fenntartása


Egyéb önkormányzati feladatok támogatása:

A helyi önkormányzatokat további, a költségvetési törvényben nem nevesített Mötv. szerinti feladataik ellátása érdekében lakos alapú működési támogatás illeti meg az alábbiak szerint:

Támogatási összeg: 2700 Ft/fő (2016. január 1-jei KSH lakosságszám) differenciáltan a település nagyságához, és az adóerő-képesség szerint.


Szociális feladatok támogatása

A települési önkormányzat szociális feladatainak egyéb támogatása az előző évhez képest 2%-os csökkenést mutat.


Kulturális feladatok támogatása

Kulturális feladatok támogatása összegében változás történt a 2015. évben bevezetett struktúrához képest. Támogatás összege 1.800.000.-Ft-ra változott.


A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai:

A támogatás hat részből tevődik össze:

  • Helyi önkormányzatok működési célú költségvetési támogatás: itt van többek között a a lakossági víz- és csatornaszolgáltatás támogatása, helyi közösségi közlekedés támogatása stb.
  • Helyi önkormányzatok felhalmozási célú költségvetési támogatása: pl. lakossági közműfejlesztési támogatás, önkormányzati feladat ellátást szolgáló fejlesztések támogatása a könyvtári és közművelődési érdekeltségnövelő támogatás
  • Önkormányzatok rendkívüli támogatása: amelyre az önkormányzatok működőképességük megőrzése érdekében nyújthatnak be.
  • Egyedi önkormányzati támogatások
  • Önkormányzati elszámolások
  • Vis maior támogatás

de ezekre a pályázatokra év közben majd külön lehet pályázni.


Részletes indokolás


BEVÉTELEK:


- Működési bevételek:

Működési bevételként 24 e Ft közterület használati díj-, 136 e Ft koncessziós díj bevételt, temetői hozzájárulásként 40 e Ft bevételt terveztünk.


-Helyi adókból 1.800 e Ft bevétellel számolunk, mely 1.200 e Ft iparűzési adóból és 600 e Ft magánszemélyek kommunális adójából származik. Késedelmi pótlékként 15 e Ft befizetés várható.


-Átengedett központi adók, támogatások:

A gépjárműadónak továbbra is 40 %-a illeti meg a helyi önkormányzatokat, ennek összege 2018-ben várhatóan 500 e Ft lesz.


- Állami támogatások:

Az önkormányzatnak költségvetési állami támogatása 16.220 e Ft. Működéssel kapcsolatos kiadásokra 12.370 e Ft , szociális feladatokra 2.050 e Ft, kulturális feladatokra 1.800 e Ft bevétellel számolunk. A támogatás összegeit a 11. sz. melléklet tartalmazza.

Felhalmozási és tőke jellegű bevételek:

A VP6- Erő- és munkagép pályázaton, Tab Város Önkormányzatával és Zics Község Önkormányzatával közös konzorciumban egy munkagép beszerzésére nyílik lehetőségünk, melyből Lulla Község Önkormányzata 1.169 e Ft támogatásban részesül.


Hitelfelvételt 2018. évben nem terveztünk.



KIADÁSOK:


A tervezéshez a vállalt kötelezettségek, a szociális törvényből és az önkormányzati rendeletből adódó feladatok szolgáltatták az alapot.

A kötelező alapfeladatok ellátása jelentősen behatárolja az önkormányzat mozgásterét.

A személyi juttatások között a polgármester tiszteletdíját,  a hivatalsegéd és a karbantartó, valamint  a közfoglalkoztatottak munkabérét és járulékait vettük figyelembe.

A dologi költségek között terveztük a helyi hivatal működtetési kiadásait, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a közművek költségeit, a postaköltséget, a tárgyi eszközök karbantartását, az önkormányzati ingatlanok vagyonbiztosításának összegét.

A dologi kiadásokban terveztük a közvilágítást, a közkifolyók vízdíját, a különféle szolgáltatások díjait és ezek ÁFA-ját, a köztemető fenntartásának költségeit, utak, hidak karbantartását, könyvtári, közművelődési költségeket, szolgáltatásokat.

2018. évi elszámolási kötelezettséggel működési célra átadott pénzeszközök

Államháztartáson belüli átadások között tervezzük:

Tab Város Önkormányzata- Óvodai ellátásra                                                       58 e Ft

Koppány-Völgye Többcélú Kistérségi Társulás (működésre)                            200 e Ft

Tabi Közös Önkormányzati Hivatal (működésre)                                            1.200 e Ft

Dél Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás                                                        65 e Ft

Dél-Dunántúli Ivóvíz-minőségjavító Társulás                                                       65 e Ft


Államháztartáson kívüli átadások között tervezzük :

„Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft

(Járóbeteg ellátás)                                                                                               750 e Ft

„Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft

(Ügyeleti ellátás)                                                                                               650 e Ft

Anyatejes napra támogatás                                                                                  10 e Ft    

Civil szervezetek támogatás                                                                                40 e Ft

Pelso-Kom Kft részére támogatás                                                                       50 e Ft

A fenti támogatások összegét az 5. számú melléklet tartalmazza.


 -Felhalmozási és tőkejellegű kiadások:


Humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében EFOP-1.5.3 pályázatból Lulla 15 410 000 Ft értékben részesül. A pályázat több év alatt kerül lebonyolításra. 2018 évre 5.705 e Ft kiadással számolunk. A pályázat Európai Uniós támogatással valósul meg.


VP6-Erő- és Munkagép beszerzése pályázaton pozitív elbírálásban részesültünk. A pályázat konzorciumban került beadásra Tab Város Önkormányzatával és Zics Község Önkormányzatával. Lulla a pályázati támogatásból   1 169 289 Ft-tal részesül. A pályázathoz szükséges önerő összege 129 921 Ft. A pályázat Európai Uniós támogatással valósul meg.


Kistelepülések alacsony összegű támogatása pályázaton 750.000 Ft támogatásban részesültünk, melyből a Polgármesteri Hivatalhoz kamerarendszer kiépítését és az orvosi rendelő folyosójának felújítását tervezzük 15.000 Ft önerő biztosítása mellett.


Gazdasági épület bővítésére 6.000 e Ft-t különítettünk el, melynek forrása az adósságkonszolidációban részt nem vett önkormányzatok pályázatán elnyert és 2016. decemberében folyósított 2.950 e Ft, valamint 3.050 e Ft önerő.


Egyéb tárgyi eszközök beszerzésére 500.000.- Ft-t tervezünk.



-Tartalékok:


2018. évre a rendelet tervezet 14.634 e Ft tartalékot tartalmaz, ebből 4.879 e Ft általános tartalékot és 9.755 e Ft összegben céltartalékot. A céltartalék tartalmazza a Humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében c. EFOP-1.5.3 pályázat költségvetési évet követően esedékes kiadásait 9.705 e Ft összegben.


- Közfoglalkoztatás


Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás keretében 2018. március 1-től 2019. február 28-ig 4 fő bevonásával településkarbantartási tevékenységek (közterületek, parkok takarítása, gondozása, parlagfű-mentesítés, hóeltakarítás, síkosság-mentesítés) végzését tervezzük.


Áthúzódó programként jelenleg 2 hosszabb időtartamú programban folyik a közfoglalkoztatás:

  • Az egyik 2017. március 16-tól 2018. február 28-ig 4 fő közterület-takarító foglalkoztatásával tart.
  • A másik programban 1 fő közterület takarítói munkakörben dolgozik 2017. december 4-től 2018. február 28-ig. A program keretében intézménytakarítói képzés is történik.


A fenti programokkal éves szinten 4 fő foglalkoztatását tervezzük.


-Szociális kiadások alakulása:


A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli szociális ellátás nyújtható.


A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.

Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.


Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés maradt, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.


A képviselő-testület a szociális törvényben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat állapíthat meg.


Lulla Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Lulla Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II. 20.) rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. A helyi rendelet által nyújtható ellátások a következők:



Települési támogatások:


Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:

Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugellátás 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg. Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva, maximum az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 70 %-a lehet.

Továbbá évente egy alkalommal jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül a településen állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező nyugdíjasokat a képviselő-testület települési támogatásban részesítheti.

A 2017. évre kifizetett támogatás figyelembe vételével, 2018. évre a 2017. évinél 34 %-al magasabb összegben került megtervezésre a létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatásra fordítandó előirányzat.


Szociális célú tűzifa szállítási költsége:

Települési támogatásként nyújtott, szociális célú tűzifára elsősorban a szociális törvény szerinti aktív korúak ellátásában, időskorúak járadékában, vagy lakáscélú települési támogatásban részesülő, illetve a halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család jogosult, aki a fenti ellátások valamelyikére a kérelem benyújtását megelőző hat hónapból legalább egy hónapig jogosult.

2017. évben a település nem pályázott szociális célú tűzifára, 2018. évre a 2017. évivel azonos előirányzattal és létszámadattal számoltunk.


Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:

Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtandó települési támogatás összege az eltemettető családja jövedelmének a függvényében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50 és 100 %-a (28.500.-forint) között változik.

A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.

A 2017. évi tény adatokat figyelembe véve, 2018. évre a 2017. évinél 1 fővel több, azaz 4 hozzátartozó segélyezésével számoltunk.


Kamatmentes kölcsön céljából nyújtott települési támogatás

Lulla Község Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában települési támogatásban részesítheti évente egy alkalommal, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350%-ának megfelelő összeg erejéig azt a rászoruló személyt, akinek a családjában az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 100 %-át eléri, de annak kétszeresét nem haladja meg.

2018. évre a 2017. évivel azonos, azaz 2 igénylő támogatásával számoltunk.


Lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás

A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs a szociális törvény 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az 50.000,- Ft-ot nem haladja meg. A támogatás összege jövedelemtől függően 2500.-forint, illetve 5.000.- forint.

2018. évre a 2017. évivel azonos, azaz 11 igénylővel számoltunk a lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás tervezése során.



Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás

Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Lulla Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 42.000,- Ft-ot nem haladja meg, és a szociális törvény 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult a szociális törvény 41. §-a alapján ápolási díjra.

Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- Ft/hó.

2017. évben ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás iránti kérelem nem érkezett, ezért a 2017. évivel megegyezően 1 fő támogatásával számoltunk 2018. évre.


Köztemetés:

A köztemetés megállapításának feltételeit a szociális törvény szabályozza. Köztemetés iránt évek óta nem jelentkezik igény, ezért csak 1 fő támogatásával számoltunk 2018. évre.


Oktatási intézmények tanulóinak nyújtandó támogatások


Üdülési támogatás:

A képviselő-testület évente egy alkalommal üdülési támogatásban részesítheti az oktatási intézmény által belföldön, vagy csereüdültetés keretében szervezett legalább 5 napos üdülésen, illetve táborozáson részt vevő gyermekeket, amennyiben a gyermeket nevelő családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át. A támogatás összege a jogosult családja jövedelmének a függvényében 8.000 és 14.000 forint között változik.

Üdülési támogatás iránt évek óta nem jelentkezik igény, ezért csak 1 fő támogatásával számoltunk 2018. évre.


Étkezési térítési díjkedvezmény

A helyi rendelet értelmében a kettő, vagy több gyermekes, továbbá gyermeküket egyedül nevelő szülők az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekekre tekintettel gyermekenként napi 30 Ft étkezési térítési díjkedvezményben részesülhetnek utolsó alkalommal abban a tanévben amelyikben a gyermek(ek) az általános iskola 8. osztályát befejezi. E térítési díjkedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha a gyermek(ek) más térítési díjkedvezményben nem részesül(nek).

2017. évi tényadatok figyelembe vételével, 2018. évre is 2 gyermek támogatásával számoltunk.


Gyermekek iskola kezdés és karácsony előtti támogatása:

A képviselő-testület életvitelszerűen a településen élő gyermekeket iskolakezdés és karácsony előtte egy-egy alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül támogatásban részesítheti.

A 2017. évi tényadatok figyelembe vételével, 2018. évre a 2017. évinél 60 %-al magasabb előirányzatot terveztünk a gyermekek iskola kezdésére és karácsony előtti támogatásárára.


Újszülöttek támogatása:

A helyi rendelet értelmében a képviselő-testület az újszülött gyermeket egyszeri 20 e forint összegű támogatásban részesítheti.

A 2017. évi tényadatok figyelembe vételével, a 2017. évinél 1 fővel magasabb, azaz 4 igénylő támogatásával számoltunk 2018. évre.


Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:

Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal augusztusban és novemberben kapnak jelenleg gyermekenként 6000 – 6.500 forint közötti összegű támogatást, Erzsébet utalvány formájában. Az utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni.

A jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás összege 2017. évben 5800 forintról 6000 forintra emelkedett, illetve a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetén 6500 forintra.

A 2017. évi tényadatok figyelembe vételével, 2018. évre a 2017. évi tervvel azonos ellátásra jogosulttal számoltunk a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény tervezése során.


Szünidei gyermekétkeztetés:

A szünidei gyermekétkezést a településen 2017. évben nem igényelték. 2018. évre 2 igénylő támogatásával számoltunk, és az étkezési térítési díj várható emelését vettük figyelembe az előirányzat tervezése során.


Szociális étkezésben részesülők támogatása:

2017. évben a településen szociális étkezésben részesülő személy részére nem került megállapításra kedvezmény, ezért 2018. évre csak 1 ellátott támogatásával számoltunk.



A 2018. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:

Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe.


Több éves kihatással járó kiadások indoklása:

Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó ügylete.


Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások alakulása:

2018. évben az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházásokat a 8.számú melléklet tartalmazza.



Lulla, 2018. február 12.






                                                                                                Kleiber Jenőné
                                                                                                  polgármester























Indokolás

Lulla Község Önkormányzata

6/2018.(IX.4.) sz. költségvetési rendelethez


A Képviselő-testület a 1/2018. (II.12.) számú rendeletével elfogadta az önkormányzat 2018. évi költségvetését.

Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:


Bevételek:

  • Az állami támogatás 15 e Ft-tal emelkedett az előző évi elszámolásból származó pótlólagos támogatás miatt, ami a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz ártalmatlanításának elszámolásából adódik.
  • Az egyéb működési célú támogatások összeségében 220 e Ft-tal növekedtek, ami magába foglalja a MÁK-tól a természetbeni ellátásokra kapott 90 e Ft-ot (gyermekek után járó Erzsébet utalvány) és az 1 fő szakmai gyakorlaton lévő diák 1 havi bértámogatásást 130 e Ft összegben.
  • A működési bevételek összegét 110 e Ft-tal megemeltük, ami kamatbevételből és a DRV Zrt. által fizetett 2017.évi koncessziós díj bevételéből keletkezett.
  • A felhalmozási bevétele csökkent az önkormányzatnak 1.169 e Ft-tal, amia „Vidéki térségek kisméretű infrastruktúrájának és alapvető szolgáltatásainak fejlesztése” című pályázat visszamondása miatt keletkezett.
  • A maradvány összege 15.082 e Ft-ra módosul, melyből 8.317 e Ft működési célú és6.765 e Ft felhalmozási célú maradvány.


Kiadások:

  • A személyi juttatásokat és az ezzel kapcsolatos munkaadókat terhelő járulékokat lecsökkentettük. Az EFOP pályázat mentorjának 1 fő lett felvéve, így a bért és a hozzá kapcsolódó járulékot eszerint átrendeztük. Tervezésre került 1 fő egyszerűsített foglalkoztatott nap 8 órás munkavégzésre melynek bér és járulékköltsége 173 e Ft.1 fő szakmai gyakorlaton lévő diák 1 havi bére is tervezésre került.
  • A dologi kiadásokat összeségében megemeltük 1.706 e Ft-tal. A zöldterület, illetve az EFOP pályázat megvalósításával kapcsolatos kiadásokra.
  • Az államháztartáson belüli  pénzeszköz átadás tekintetében aKoppány-völgyi Alapszolgáltatási Központnak az átadás 177 e Ft -ra csökkent.

Az államháztartáson kívüli pénzeszköz átadás tekintetében a „KEK” részére történő átadás 109 e Ft-al kevesebb.

  • A beruházásra tervezett költségek összeségében csökkentek, mivel az erő és munkagép pályázat visszamondásra került. Tervezésre került viszont közvilágítás bővítése 100 e Ft, ill. tároló helyiség kialakítása 700 e Ft összegben.
  • Tartalék összege 14.227 e Ft-ra módosul.


Lulla, 2018. szeptember 04.

                                                                                                Kleiber Jenőné
                                                                                                  polgármester


[1]

Módosította a 6/2018.(IX.4.) rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2018. szeptember 5. napjától.

[2]

Módosította a 6/2018.(IX.4.) rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2018. szeptember 5. napjától.

[3]

Módosította a 6/2018.(IX.4.) rendelet 1. § (3) bekezdése, hatályos 2018. szeptember 5. napjától.

[4]

Módosította a 6/2018.(IX.4.) rendelet 1. § (4) bekezdése, hatályos 2018. szeptember 5. napjától.

[5]

Módosította a 6/2018.(IX.4.) rendelet 1. § (5) bekezdése, hatályos 2018. szeptember 5. napjától.

[6]

Módosította a 6/2018.(IX.4.) rendelet 2. § (1) bekezdése, hatályos 2018. szeptember 5. napjától.

[7]

Módosította a 6/2018.(IX.4.) rendelet 2. § (2) bekezdése, hatályos 2018. szeptember 5. napjától.

[8]

Módosította a 6/2018.(IX.4.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2018. szeptember 5. napjától.

[9]

Módosította a 6/2018.(IX.4.) rendelet 3. §-a, hatályos 2018. szeptember 5. napjától.

[10]

Módosította a 6/2018.(IX.4.) rendelet 4. § (1) bekezdése, hatályos 2018. szeptember 5. napjától.

[11]

Módosította a 6/2018.(IX.4.) rendelet 4. § (2) bekezdése, hatályos 2018. szeptember 5. napjától.

[12]

Módosította a 6/2018.(IX.4.) rendelet 4. § (3) bekezdése, hatályos 2018. szeptember 5. napjától.