Lulla Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2021. (III.8.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 03. 09

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Végső előterjesztői indokolás

Indokolás

Lulla Község Önkormányzata

3/2021. (III. 8.) sz. költségvetési rendelethez

Az Országgyűlés a 2020. évi XC. törvénnyel elfogadta Magyarország 2021. évi központi költségvetését.

Magyarország Kormánya által elfogadott 2021-es költségvetés kiemelt feladata a járvány elleni védekezés, és a koronavírus járvány által nehéz helyzetbe került gazdaság újraindítása, de a gazdasági nehézségek ellenére az önkormányzati kötelező feladatok finanszírozása a korábbi szinten történik. Az önkormányzatok finanszírozásában a korábbi évekhez hasonlóan 2021-ben is megjelennek a költségvetési törvényjavaslatban érvényesülő általános alapelvek. Az általános elvek mellett az önkormányzati finanszírozás tekintetében a jövő év legfőbb célkitűzése a kiszámíthatóság és a stabilitás megtartása.

2021 év tekintetében a Kormány változatlan prioritásként tűzte ki, az államadósság mértékének csökkentését, és a fegyelmezett költségvetési politikát.

A koronavírus járvány okozta gazdasági válság kezelése során a kormány az adócsökkentést és a magyar háztartások terheinek mérséklését választotta válságkezelési módszerként. Ez értelmében a mikro-, kis- és középvállalkozásnak 2021-ben, helyi iparűzési adónak csak a felét kell megfizetniük, illetve a gépjárműadó bevétellel sem számolhatunk 2020 áprilisától, a gépjárműadó a Járvány Elleni Védekezési Alap fejezet bevételét képezi, ügyintézése: 2021 január 01-től átkerült a NAV-hoz.

A helyi önkormányzatok 2021. évi és finanszírozási rendszere

Az önkormányzati feladatok nagyobb részét a klasszikus értelemben vett önkormányzati feladatok (igazgatás, településüzemeltetés, közvilágítás, helyi adóztatás stb.) teszik ki. E helyi közügyek ellátását 2021-ben is, hasonlóan az előző évekhez egy – a különböző feladatmutatóktól és az önkormányzatok jövedelemtermelő képességétől is függő – általános jellegű támogatás szolgálja. A legfontosabb változás 2021-ben, hogy megszűnik a beszámítás rendszere, helyette a szolidaritási hozzájárulás általános érvénnyel szolgálja a jövedelmi különbségek mérséklését. Ugyanakkor továbbra is biztosított a minden általános működés támogatását szolgáló jogcím tekintetében a kiegészítés az alacsony adóerő-képességgel rendelkező önkormányzatok esetében. Így az általános működés biztosítását szolgáló támogatások támogatáscsökkentés nélkül megilletik az önkormányzatokat.

A településüzemeltetési feladatok támogatása

Zöldterületgazdálkodással

kapcsolatos feladatok ellátásának támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a zöldterületek, és az azokhoz kapcsolódó építmények kialakításához és fenntartásához kapcsolódóan a belterület nagysága alapján illeti meg, melynek mértéke 25.200 Ft/ha.

Közvilágítás fenntartásának

támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a településen történő közvilágítás biztosításához kapcsolódóan illeti meg. A támogatás meghatározása a településen kiépített kisfeszültségű hálózat kilométerben meghatározott hossza alapján történik, település kategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével.

Köztemető fenntartásáva

l kapcsolatos feladatok támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a köztemető fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg, település kategóriánként számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadások figyelembevételével. Az így meghatározott támogatás összege legalább 100 000 forint.

Közutak fenntartásának

támogatására

A támogatás a települési önkormányzatokat a közutak fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg, település kategóriánként számított nettó működési kiadások figyelembevételével.

Egyéb önkormányzati feladatok

Az 1000 fő lakosságszámot meg nem haladó települések esetén, ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség nem haladja meg a 32 000 forintot, településenként legalább 5.000.000 Ft.

Külterületen élő lakosok

A központi költségvetés támogatást biztosít a lakott külterülettel rendelkező települési önkormányzatoknak a 2020. január 1jei külterületi lakosok száma alapján, melynek összege 2550.-ft/fő.

Nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz ártalmatlanítása:

Az összegyűjtött és a hatóságilag kijelölt lerakóhelyeken igazoltan elhelyezett, nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz mennyisége (m3) után igényelhető 100 Ft/m3 támogatás, amely összeg a fajlagos lakossági ráfordítások (díjak) csökkentéséhez járul hozzá.

Szociális feladatok támogatása

A támogatás a 32 000 forint egy lakosra jutó adóerő-képességet meg nem haladó települési önkormányzatok egyes szociális jellegű feladataihoz járul hozzá.

Rászoruló gyermekétkeztetés A támogatás a rászoruló gyermekek Gyvt. 21/C. § (1) bekezdés a) pontjában szereplő gyermekek szünidei étkeztetését biztosító települési önkormányzatokat illeti meg, az étkezési adagok száma alapján. A támogatás összege az egy lakosra jutó adóerő-képességtől függő fajlagos összegek figyelembevételével kerül meghatározásra.

Kulturális feladatok támogatása

A települési önkormányzatok könyvtári és közművelődési feladataihoz az önkormányzat 1 210, -Ft/fő, de legalább 2 270 000 Ft támogatást kap.

A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai:

A támogatás öt részből tevődik össze:

Helyi önkormányzatok működési célú költségvetési támogatás: itt van többek között a lakossági víz- és csatornaszolgáltatás támogatása.

Helyi önkormányzatok felhalmozási célú költségvetési támogatása: pl. önkormányzati feladat ellátást szolgáló fejlesztések támogatása a könyvtári és közművelődési érdekeltségnövelő támogatás

Önkormányzatok rendkívüli támogatása: amelyre az önkormányzatok működőképességük megőrzése érdekében nyújthatnak be.

Önkormányzati elszámolások

Vis maior támogatás

de ezekre a pályázatokra majd év közben külön lehet pályázni.

Részletes indokolás

BEVÉTELEK:

- Működési bevételek:

Az előző évekhez hasonlóan a működési bevételeknél a tervezhető lehetőségek közt vettük számba a sírhely és urnahely megváltásból befolyó ill., temetőfenntartási hozzájárulási díj bevételeket 100 e Ft összegben, illetve a tulajdonosi bevételekre 200 e Ft-t került tervezésre.

-Helyi Adók:

Helyi adókból 1.700 e Ft bevétellel számolunk, mely 800 e Ft iparűzési adóból és 900 e Ft magánszemélyek kommunális adójából származik.

A kormány a 639/2020. (XII.22.) rendeletében rendelkezett a helyi iparűzési adó mértékéről. A mikro-, kis- és középvállalkozásoknak 2021-ben a helyi iparűzési adónak csak a felét kell megfizetniük.

-Átengedett központi adók, támogatások:

Gépjárműadó bevétellel a 2021. évben nem számoltunk. A koronavírus járvány miatt 2020. áprilisától a Járvány Elleni Védekezési Alap fejezet bevételét képezi. A gépjárműadóval kapcsolatos adóztatási feladatokat 2021-ben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) veszi át.

-Egyéb közhatalmi bevételek:

Az egyéb közhatalmi bevételek közt terveztük a késedelmi pótlék díjat 10 e Ft összegben.

- Egyéb működési célú támogatások:

Közfoglalkoztatáshoz kapcsolódóan 1.959 e Ft támogatás került tervezésre.

A humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében című EFOP-1.5.3-16 pályázati támogatásból 1.810 e Ft összeg várható.

- Állami támogatások:

Az önkormányzatnak állami támogatásból 23.251 e Ft bevétele várható.

Helyi önkormányzatok működésére 13.111 e Ft

Egyéb szociális feladatok támogatására 3.300 e Ft

Falugondnoki feladatok ellátására 4.479 e Ft

Könyvtári és közművelődési feladatokra 2.270 e Ft

Szünidei gyermekétkeztetés támogatására 91 e Ft

- Maradvány:

Az önkormányzatnak 33.519 e Ft előző évi maradványa keletkezett.
Ebből 14.046 e Ft felhalmozási maradvány, melyből 4.047 e Ft a Magyar Falu Program keretében meghirdetett Óvodai játszóudvar és közterületi játszótér fejlesztése című, MFP-OJF/2020 kódszámú, 9.999 e Ft pedig szintén Magyar Falu Programhoz kapcsolódó Faluházak felújítása című MFP-FHF/2020 kódszámú támogatás.
A működési célú maradvány összege 19.473 e Ft.

Hitelfelvételt 2021. évben nem terveztünk.

KIADÁSOK:

A személyi juttatások között a polgármester, és az alpolgármester tiszteletdíját és költségtérítését, a képviselők tiszteletdíját, a hivatalsegéd bérét, jutalmát, ruházati költségtérítését, szerződés szerint az 1 fő fűnyíró megbízási díját, a falugondnok bérét, jutalmát, helyettesítési díját, ruházati költségtérítését, valamint a 2 fő közfoglalkoztatott munkabérét, közlekedési költségtérítését és járulékaikat vettük figyelembe. Az EFOP pályázattal kapcsolatosan 2.352 e Ft bér és járulék került tervezésre.

A dologi kiadások között terveztük az önkormányzati épületek működési, karbantartási kiadásait, közüzemi díjakat, közkutak vízdíját, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a postaköltséget, a nyomtatványok, irodaszerek költségeit. Továbbá terveztük a közvilágítást, annak karbantartását, a különféle szolgáltatások díjait, biztosítási díjakat és ezek ÁFA-ját, a köztemető fenntartásának és karbantartásának költségeit. Emellett számoltunk a zöldterülettel kapcsolatos kiadásokra, szennyvízszippantásra, utak, hidak karbantartására, községgazdálkodással kapcsolatos kiadásokra, könyvtári, közművelődési költségekre, szolgáltatásokra. Az EFOP pályázattal kapcsolatosan 2.587 e Ft-ot, illetve a Magyar Falu Programhoz kapcsolódó projektelőkészítés költségeit is dologi kiadásként terveztünk.

2021. évi elszámolási kötelezettséggel működési célra átadott pénzeszközök

Államháztartáson belüli átadások között tervezzük:

Tab Város Önkormányzata- Óvodai ellátásra 259 e Ft

Koppány-Völgye Többcélú Kistérségi Társulás (működésre) 201 e Ft

Államháztartáson kívüli átadások között tervezzük:

„Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft

(Járóbeteg ellátás) 165 e Ft

„Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft

(Ügyeleti ellátás) 1.071 e Ft

Pro Maternitas Kft. -Anyatejes napra támogatás 18 e Ft

Tabi Utolsó Vacsora Plébánia támogatása 40 e Ft

Tabi Fúvószenekar Egyesület részére támogatás 40 e Ft

Tabi Polgárőr Egyesület részére támogatás 20 e Ft

A fenti támogatások összegét az 5. számú melléklet tartalmazza.

- Felhalmozási kiadások:

-Beruházásra 6.155 e Ft-ot terveztünk.

Ebből 100 e Ft-ot hivatalhoz kapcsolódó, 300 e Ft-ot könyvtárhoz kapcsolódó, 300 e Ft-ot pedig közművelődéshez kapcsolódó eszközbeszerzést terveztünk. 500 e Ft-ot terveztünk utcabútorok beszerzésére.

A Magyar Falu Program keretein belül megnyert támogatásból játszótéri játékok kerülnek beszerzésre 3.742 e Ft értékben. Az ehhez kapcsolódó önerő: 1.213 e Ft. A beruházás összköltsége így 4.955 e Ft.

-Felújításra 10. 460 e Ft-ot terveztünk.

Ebből 151 e Ft értékben a MFP-OJF/2020 kódszámú pályázathoz kapcsolódó támogatásból a játszótér felújítása került tervezésre.

Szintén Magyar Falu Programhoz kapcsolódó támogatásból 9.999 e Ft értékben a faluház felújítását terveztük. Az ehhez kapcsolódó önerő: 310 e Ft. Összességében a felújítás összege 10.309 e Ft.

Felhalmozási célú támogatásként 300 e Ft lakástámogatás, és 200 e Ft védett építmények felújítására nyújtható támogatás lett betervezve.

-Tartalékok:

2021. évre 10.331 e Ft tartalékot képeztünk, melyből 10.281 e Ft általános tartalék és 50 e Ft pedig céltartalék.

- Közfoglalkoztatás

Támogatás 90%

Saját erő

Nyitó létszám

2 fő

Záró létszám

2 fő

Kormányzati funkció

041-233

Létszám (átlag)

2 fő

Bér

2.019.180,- Ft

1.817.262,- Ft

201.918,- Ft

Járulék (7,75%)

156.486,- Ft

140.837,- Ft

15.649,- Ft

Összesen

2.175.666,- Ft

1.958.099,- Ft

217.567,- Ft

Dologi

Lulla Község Önkormányzata 2021. évben hosszabb időtartamú program keretében 2 fő foglalkoztatásával biztosítaná a település karbantartási (kommunális feladatok ellátása, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, járdaszegély rendbetétele, lomb eltakarítása, árkok tisztítása, bozót- és cserje irtás, temető karbantartása, önkormányzat épületének karbantartása, hóeltakarítás, síkosság-mentesítés) feladatait, amennyiben a munkaügyi központ erre programjaival lehetőséget biztosít. A program támogatottsága várhatóan 90%-os lesz.

Áthúzódó programként jelenleg 1 programban folyik a közfoglalkoztatás:

Hosszabb időtartamú programban 2020. április 16-tól 2021. február 28-ig 2 fő közterület takarító látja el feladatát.

A fenti áthúzódó programmal együtt éves szinten átlagosan 2 fő foglalkoztatását tervezzük közfoglalkoztatási jogviszony keretében a 2021. évi költségvetésben.

-Szociális kiadások alakulása:

A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli szociális ellátás nyújtható.

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.

Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.

Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés maradt, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.

A képviselő-testület a szociális törvényben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat állapíthat meg.

Lulla Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Lulla Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II. 20.) önkormányzati rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. A helyi rendelet által nyújtható ellátások a következők:

Települési támogatások:

Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:

Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugellátás 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg. Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva, maximum 25.000,- Ft lehet.

Továbbá évente egy alkalommal jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül a településen állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező nyugdíjasokat a képviselő-testület települési támogatásban részesítheti.

2021. évre a 2020. évinél 2,8 %-al magasabb összegben került megtervezésre a létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatásra fordítandó előirányzat.

Szociális célú tűzifa szállítási költsége:

Települési támogatásként nyújtott, szociális célú tűzifára elsősorban a szociális törvény szerinti aktív korúak ellátásában, időskorúak járadékában, vagy lakáscélú települési támogatásban részesülő, illetve a halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család jogosult, aki a fenti ellátások valamelyikére a kérelem benyújtását megelőző hat hónapból legalább egy hónapig jogosult.

A 2020. évi felhasználás figyelembevételével 2021. évre a 2020. évivel azonos előirányzattal de 20 %-al alacsonyabb létszámadattal számoltunk.

Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:

Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtandó települési támogatás összege az eltemettető családja jövedelmének a függvényében 20.000.- forint és 25.000 forint között változik.

A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.

A 2020. évi tényadatok alapján 2021. évre a 2020. évinél 25 %-al alacsonyabb igénylővel és 12,5 %-al alacsonyabb előirányzattal számoltunk az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás tervezése során.

Kamatmentes kölcsön céljából nyújtott települési támogatás

Lulla Község Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában települési támogatásban részesítheti évente egy alkalommal, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350%-ának megfelelő összeg erejéig azt a rászoruló személyt, akinek a családjában az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 100 %-át eléri, de annak kétszeresét nem haladja meg.

2021. évre a 2020. évivel azonos, azaz 2 igénylő támogatásával számoltunk.

Lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás

A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs a szociális törvény 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem az 85.000,- Ft-ot nem haladja meg. A támogatás összege jövedelemtől függően 4.000,- Ft, illetve 5.000,- Ft.

A lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás tervezése során 2021. évre, a 2020. évre tervezett támogatásnál 27,3 %-al kevesebb igénylővel számoltunk, a felhasználható előirányzat mértékét 26,2 %-al csökkentettük.

Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás

Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Lulla Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 42.000,- Ft-ot nem haladja meg, és a szociális törvény 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult a szociális törvény 41. §-a alapján ápolási díjra.

Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- Ft/hó.

2020. évben ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás iránti kérelem nem érkezett, ezért a 2020. évivel megegyezően, 1 fő támogatásával számoltunk 2021. évre.

Elemi kár következményeinek elhárítása céljából nyújtott települési támogatás:

Lulla Község Képviselő-testülete az elemi kárt szenvedett, a településen állandó lakóhellyel, vagy bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező, életvitelszerűen a településen élő személyt hivatalból, a jövedelem vizsgálata nélkül, rendkívüli települési támogatásban részesítheti.

A rendkívüli települési támogatás egyszeri összege - a rászorultságtól és a kár mértékétől függően – maximum 200.000,- Ft lehet. 2020. évben a fenti támogatás iránti kérelem nem érkezett, ezért a 2020. évivel megegyezően, 1 fő támogatásával, de fele annyi, azaz 100.000.- Ft előirányzattal számoltunk 2021. évre.

Köztemetés:

A köztemetés megállapításának feltételeit a szociális törvény szabályozza. Köztemetés elrendelésére 2020. évben nem került sor, ezért 2021. évre is 1 fő támogatásával számoltunk.

Oktatási intézmények tanulóinak nyújtandó támogatások

Étkezési térítési díjkedvezmény

A helyi rendelet értelmében a kettő, vagy több gyermekes, továbbá gyermeküket egyedül nevelő szülők az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekekre tekintettel gyermekenként napi 30,- Ft étkezési térítési díjkedvezményben részesülhetnek utolsó alkalommal abban a tanévben amelyikben a gyermek(ek) az általános iskola 8. osztályát befejezi. E térítési díjkedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha a gyermek(ek) más térítési díjkedvezményben nem részesül(nek).

2020. évi tényadatok figyelembevételével, 2021. évre is 2 gyermek támogatásával számoltunk.

Gyermekek iskola kezdés és karácsony előtti támogatása:

A képviselő-testület életvitelszerűen a településen élő gyermekeket iskolakezdés és karácsony előtte egy-egy alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül támogatásban részesítheti.

A 2020. évi tényadatok figyelembevételével, 2021. évre a 2020. évinél 20 %-al magasabb előirányzatot terveztünk a gyermekek iskola kezdésére és karácsony előtti támogatásárára.

Tanulói támogatás:

A legalább egy éve állandó lullai lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen élő, nappali tagozaton tanulmányokat folytató diák 5.000,- Ft tanulói támogatásban részesülhet, amennyiben tárgyév augusztus 15. napjáig év végi bizonyítványának másolatával igazolja, hogy tanulmányi átlaga legalább a 4,3-as átlageredményt eléri.

A 2020. évi tényadatok figyelembevételével, 2021. évre a 2020. évinél 1 fővel több, azaz 4 gyermek támogatásával számoltunk.

Újszülöttek támogatása:

A helyi rendelet értelmében a képviselő-testület az újszülött gyermeket egyszeri 20.000,- Ft összegű támogatásban részesítheti.

A 2020. évi tényadatok figyelembevételével, 2021. évre a 2020. évivel megegyezően 4 gyermek támogatásával számoltunk.

Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:

Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal augusztusban és novemberben kapnak jelenleg gyermekenként 6000 – 6.500,- Ft közötti összegű pénzbeli támogatást.

A jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás összege a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetén 6.500,- Ft, míg a többi gyermek esetében 6.000,- Ft.

A 2020. évi tényadatok figyelembevételével, 2021. évre a 2020. évi tervvel azonos ellátásra jogosulttal számoltunk a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény tervezése során.

Szünidei gyermekétkeztetés:

A szünidei gyermekétkezést a településen 2020. decemberében már 5 fő igényelte, ezért. 2021. évre re jelentősen, 2 főről 7 főre emeltük a támogatásban részesítendő gyermekek számát, továbbá az étkezési térítési díj várható emelését vettük figyelembe az előirányzat tervezése során.

Szociális étkezésben részesülők támogatása:

2020. évben a településen szociális étkezésben részesülő személy részére nem került megállapításra kedvezmény, ezért 2021. évre csak 1 ellátott támogatásával számoltunk.

Településkép védelmével kapcsolatos költségek

Lulla Község Önkormányzata Képviselő-testülete elfogadta Lulla Község Önkormányzata Képviselő-testületének a településkép védelméről szóló 8/2018.(XII.20.) önkormányzati rendeletét, amely 2019. január 1. napján lépett hatályba.

A védett érték karbantartása, állapotának megóvása a tulajdonos kötelezettsége. A védett érték tulajdonosának kérésére a szokásos jókarbantartási feladatokon túlmenő, a védettséggel összefüggésben szükségessé váló, a tulajdonost terhelő munkálatok finanszírozásához az önkormányzat támogatást adhat. A támogatás mértékét a Képviselő-testület évente a költségvetésben határozza meg.

A védett építmények felújítására nyújtható támogatásokra 2021. évre 200.000,- forint költséget tervezünk.

A település főépítésze - alkalmazása hiányában a polgármester - kérelemre szakmai konzultációt biztosít a településképi követelményekről.

Az építtetőnek vagy meghatalmazottjának az építés megkezdése előtt szakmai konzultációt kell kérni:

1. ha a tervezett építési tevékenység a lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről szóló 155/2016. (VI.13.) Korm. rendelethatálya alá tartozó, egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység alapján történő új lakóépület építése, illetve meglévő épület bővítése történik,

2. közterületen kapubeálló, híd építése, átépítése esetén,

3. új elektronikus hírközlési építmény elhelyezése esetén:

-műtárgynak minősülő antenna szerkezetnél, ha annak bármely irányú mérete a bruttó 6 m-t meghaladja,

-antennatartó szerkezet méretétől függetlenül a szerkezetre antenna felszerelésénél, ha az antenna bármely irányú mérete a 4,0 m-t meghaladja.

Településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni az alábbi esetekben:

1. új építmény építési engedélyezési eljárását megelőzően,

2. meglévő építmény bővítésére, valamint a településképet érintő átalakítására irányuló építési, fennmaradási engedélyezési eljárást megelőzően, amelynél a településrendezési és építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló 252/2006. (XII.7.) Korm. rendeletszerinti területi építészeti-műszaki tervtanácsnak nincs hatásköre, és amennyiben összevont telepítési eljárást, ezen belül telepítési hatásvizsgálati szakaszt nem kezdeményezett az építtető.

Településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 1. mellékletében felsorolt, építési engedély nélkül végezhető építési munkák közül:

1. az épület homlokzatához illesztett előtető, védőtető, ernyőszerkezet építése, meglévő felújítása, helyreállítása, átalakítása, korszerűsítése, bővítése, megváltoztatása estén, amennyiben közterületről látható,

2. szobor, emlékmű, kereszt, emlékjel építése, elhelyezése esetén, ha annak a talapzatával együtt mért magassága nem haladja meg a 6,0 m-t,

3. építménynek minősülő, háztartási hulladék elhelyezésére szolgáló hulladékgyűjtő és -tároló, sorompó, árnyékoló elhelyezése esetén, amennyiben közterületről látható.

A község teljes közigazgatási területére vonatkozóan településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni:

1. védett érték közterületre néző homlokzatán történő színezés, új tetőhéjalás, nyílászáró csere, valamint előtető építése esetén;

2. védett értéken cégér, üzletfelirat stb. elhelyezése tekintetében;

3. reklámok, reklámhordozók elhelyezésével kapcsolatban.

A településképi követelmények megszegése esetén a polgármester felhívja az ingatlantulajdonos figyelmét a jogszabálysértésre és végzésben megfelelő határidőt biztosít a jogszabálysértés megszüntetésére.

A polgármester véleménye a fent meghatározott esetekben az önkormányzati főépítész szakmai álláspontján alapul.

A főépítészi munka elvégzésére 200.000,- forint költséget tervezünk.

Helyi lakáscélú támogatás

Lakáscélú támogatás (vissza nem térítendő) max: 300.000,-Ft

a) olyan lakás építéséhez vagy vásárlásához, mely a kérelmezők első közös lakástulajdonát képezi, vagy

b) olyan lakás lakáscélú kölcsöne törlesztő részleteinek megfizetéséhez, mely a kérelmezők első közös lakástulajdonát képezi, vagy

c) komfort nélküli vagy félkomfortos lakás komfortos vagy összkomfortos lakássá történő átalakításához.

d) a lakás komfortfokozatát nem érintő, a lakás használatát lehetővé tevő felújításhoz.

A 2021-as évre a lakáscélú rendelet alapján 300.000- Ft támogatási összeggel terveztünk.

Humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében (EFOP-1.5.3-16-2017-00006) Lullára jutó 15.410.000,- Ft összegben. 2021. évben várható előleg 1.810.412,- Ft. A tervezett kiadás 2021-ben rendezvényre 635.000,- Ft, munkabér és járulékra 2.351.870,- Ft, ifjúsági- és szülőklubra 752.298,- Ft és képzésre 1.200.000,- Ft.

Közterületi játszótér fejlesztése Lullán című pályázat a Magyar Falu Program kiírására benyújtott pályázat. A pályázat pozitív elbírálásban részesült, a támogatói okirat 2020. augusztus 26-án lépett hatályba. Az elnyert támogatás összege 4.047.489,- Ft. Az előleg, 4.047.489,- Ft megérkezett. A tervezett kiadás 2021-ben eszközbeszerzés és telepítés 4.047.489,- Ft. Az önerő nagysága projektmenedzsment és nyilvánosság 210.000,- Ft, műszaki ellenőr 50.000,- Ft.

Közterületi játszótér fejlesztése Lullán című pályázatból meg nem valósuló 2 db játszótéri fitneszeszköz beszerzése és telepíttetése 952.500,- Ft.

Faluházak felújítása című pályázat a Magyar Falu Program kiírására benyújtott pályázat. A pályázat pozitív elbírálásban részesült, a támogatói okirat 2020. november 6-án lépett hatályba. Az elnyert támogatás összege 9.998.787,- Ft. Az előleg, 9.998.787,- Ft megérkezett. A tervezett kiadás 2021-ben a beruházás költsége 9.998.787,- Ft. Az önerő nagysága projektmenedzsment és nyilvánosság 210.000,- Ft, műszaki ellenőr 100.000,- Ft.

Energia megtakarítási intézkedési terv készítése 200 000 Ft értékben.

Pályázatokhoz önerő (pályázatírás, projektmenedzsment, nyilvánosság, műszaki ellenőr, tervező) 500.000 Ft.

Önkormányzati utak karbantartása 1 500 000 Ft.

Kiállítóhely karbantartási munkái 500 000 Ft.

Utcabútorok beszerzése 500 000 Ft.

Temető kerítés javítása 300 000 Ft.

Eszközbeszerzés 600 000 Ft.

Emléktábla bővítés 100 000 Ft.

Korlát javítás (Kossuth Lajos utca végén) 100.000 Ft.

Általános karbantartási munkálatok (fűnyírás, épület karbantartás,…) 2 000 000 Ft.

Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások alakulása:

Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházásokat a 8.sz. melléklet tartalmazza.

A humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében EFOP-1.5.3. pályázatból 1.810 e Ft támogatás várható. Az eddig elszámolható kiadásunk 7.097 e Ft. A 2021. évi tervezett kiadásunk 4.939 e Ft.

A 2020. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:

Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe (6.sz. melléklet).

Több éves kihatással járó kiadások:

Az önkormányzatnak több éves kihatással járó kiadása nincs. (A költségvetés 7.sz. melléklete tartalmazza.)

Lulla, 2021. február 22.

Kleiber Jenőné
polgármester