Lulla Község Önkormányzat Képviselő-testülete 6/2021. (V. 31.) önkormányzati rendeletének indokolása

A 2020. évi zárszámadásról.

Hatályos: 2021. 05. 31

A 2020. évi zárszámadásról.

Általános indokolás

Lulla Község képviselő testülete az 3/2020. (II.10.) számú rendeletével jóváhagyta a 2020.évi költségvetést. A költségvetés az év folyamán többször módosításra került, az év közben hozott képviselő-testületi határozatok, pótlólag kapott állami támogatások pénzügyi kihatása következtében.

BEVÉTELEK ALAKULÁSA:

A bevételek összességében 99 %-ra teljesültek 73.994 e Ft értékben (1. melléklet) a módosított előirányzathoz viszonyítva, ezen belül a működési célú bevételek 98 %-ra (3. melléklet) realizálódtak.

A működési bevétel, amely az összes bevétel 0,5 %-át teszi ki, sírhelymegváltásból, urnahely megváltásból, temető fenntartási hozzájárulásból, kamatbevételekből, bérkerekítési bevételből és koncessziós díjból befolyt bevételekből tevődik össze.

A működési bevételek 85 %-ra teljesültek 385 e Ft összegben.

A helyi adók teljesülése 2.655 e Ft, mely 75 %-os bevételt eredményezett.

Az átengedett központi adókból (gépjárműadó) 0 e Ft folyt be, mivel a 92/2020. (IV. 6.) Korm. rendelet 4. § (1) bekezdése értelmében a települési önkormányzat által 2020. január 1-jétől beszedett gépjárműadó teljes összege a központi költségvetést illeti meg. A koronavírus járvány miatt 2020. áprilisától a Járvány Elleni Védekezési Alap fejezet bevételét képezi.

Az egyéb közhatalmi bevételek 210 %-ban teljesültek 21 e Ft összegben.

Az állami támogatásokat a költségvetési törvényben meghatározottak szerint kaptuk, ezek 100 %-ra teljesültek 21.273 e Ft értékben, a következő csoportosítás szerint:

Helyi önkormányzatok működésének ált. támogatása 12.565 e Ft

Települési önk. szociális feladatainak támogatása 6.227 e Ft

Települési önkormányzatok gyermek étkeztetési tám. 22 e Ft

Települési önk. kulturális feladatainak támogatása 2.000 e Ft

Kiegészítő támogatás 447 e Ft

Elszámolásból származó bevételek 12 e Ft

Egyéb működési célú támogatás összességében 88 % teljesült 6.125 e Ft értékben, melyből 1.477 e Ft a közfoglalkoztatási programhoz nyújtott támogatás, 4.648 e Ft pedig az EFOP-1.5.3-16-2017-00006 kódszámú pályázati támogatás összege.

A működési célú átvett pénzeszközök 100%-ban teljesültek 69 e Ft összegben, ami a Délnyugat- Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás által visszautalt pótbefizetés összege.

A felhalmozási célú bevételek 101 %-ra realizálódtak 14.157 e Ft értékben melyből 4.047 e Ft a Magyar Falu Program keretén belül kapott „Óvodai játszóudvar és közterületi játszótér fejlesztése” című MFP-OJF/2020 kódszámú, 9.999 e Ft szintén a Magyar Falu Program pályázat keretén belül kapott „Faluházak felújítása-2020” című, MFP-FHF/2020 kódszámú pályázati támogatás, 111 e Ft a VP6-7.2.1.-7.4.1.2.-16 Erő és munkagép beszerzés pályázat Tab Város Önkormányzata által utalt önerő összege.

A finanszírozási bevételek (1. melléklet) 29.309 e Ft-ra teljesültek, ez az előző évi felhalmozási és működési célú maradványt 28.379 e Ft értékben, és az államháztartáson belüli megelőlegezés összegét jelenti 930 e Ft összegben.

KIADÁSOK ALAKULÁSA:

A kiadások a módosított előirányzathoz viszonyítva 54 %-ra realizálódtak 40.475 e Ft értékben az 1. melléklet alapján.

A működési célú kiadások 57 %-ban teljesültek 25.259 e Ft értékben. (3. melléklet).

A működési kiadások, amelyek az összes kiadás 62 %-át teszik ki, a személyi juttatásokból, a munkaadókat terhelő járulékokból, szociális juttatásokból, működési célú támogatásértékű kiadásból, átadott pénzeszközből, államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetéséből, valamint a dologi kiadásokból tevődik össze.

A személyi juttatások és munkaadót terhelő járulékok a hivatalsegéd bérét, ruházati költségtérítését, jutalmát és járulékait, a polgármester és alpolgármester juttatását, a közfoglalkoztatottak bérét és közlekedési költségtérítését és az EFOP pályázat keretében foglalkoztatott mentor bérét és járulékait, a falugondnok bérét, helyettesítési díját, közlekedési költségtérítését és járulékait, illetve a közterület karbantartó megbízási díját. A Közművelődés- közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése elnevezésű kormányzati funkción a reprezentáció költsége szerepel. A személyi juttatások 91%-ban míg a járulékok 74%-ban teljesültek.

Dologi kiadások összességében 55%-ban teljesültek 8.577 e Ft értékben. Ezek közé tartozik a polgármesteri hivatal, a sportpálya, a kultúrház, a könyvtár, a köztemető, a zöld területek működtetési kiadásai, készletbeszerzés, informatikai- és kommunikációs szolgáltatások, közüzemi díjak, vásárolt élelmezés költsége, a falugondnoki szolgálathoz szükséges működési költségek, közvilágítás díja, posta- és bankköltség, karbantartási költségek, biztosítási díjak, illetve a szakmai és egyéb szolgáltatási díjak és ezek ÁFA-ja.

A működési célú pénzeszköz átadások 90 %-ban teljesültek (5. melléklet).

Államháztartáson belülre a feladatot ellátó Tab Város Önkormányzatának 259 e Ft, óvodaműködésre,

a Koppány-völgye Többcélú Kistérségi Társulásnak 201 e Ft került átadásra.

Államháztartáson kívülre a Koppány Völgye KEK Nonprofit Kft. részére 1.071 e Ft került átadásra ügyeleti ellátásra. 40 e Ft-al támogattuk a Lullai Szent Erzsébet templomot és szintén 40 e Ft került átadásra a Tabi Fúvós zenekar egyesületnek. A Pro Maternitas Kft-nek anyatejes világnapra 6 e Ft támogatás került átadásra, Zétény Község Önkormányzatának pedig 15 e Ft-al járultunk hozzá a községben leégett kultúrház és hivatal újjáépítésének költségeihez.

Az ellátottak pénzbeli juttatásai 66%-ban teljesültek.

Az elvonások, befizetések 86 e Ft összegben teljesültek, ezek az előző évi téli rezsicsökkentésben korábban nem részesültek támogatásának és a szociális támogatás fel nem használt és visszautalt része.


A beruházások 76%-os teljesülést mutatnak 14.976 e Ft összegben.
A hivatalhoz kapcsolódóan 631 e Ft összegben elektromos kapu és a meglévő térfigyelő kamerarendszer bővítésére került sor.
A 2019 évi Magyar Falu Programhoz kapcsolódóan falubusz került beszerzésre 12.021 e Ft értékben.
Községgazdálkodáshoz kapcsolódóan egy kerékpárt, közterületi hulladékgyűjtőket és pihenőpadot 328 e Ft, zöldterület gazdálkodáshoz kapcsolódóan egy fűnyírót szereztünk be 82 e Ft értékben.
Közművelődés keretein belül beszerzésre került 489 e Ft értékben polc, polcos nagyszerkény, INDESIT mosógép és emléktábla bővítés. A könyvtárhoz íróasztalokat, számítógépet, egeret és billentyűzetet, illetve lenovo tokot és üvegfóliát vásároltunk 409 e Ft összegben. A falugondnoki szolgálathoz kapcsolódó falugondnoki busznak garázst készíttettünk 1.016 e Ft értékben.

A felújítás 2%-os teljesülést mutat 240 e Ft értékben, ami a Magyar Falu Program keretein belül a Faluházak felújítása elnevezésű pályázathoz kapcsolódó építészeti-műszaki tervezés díját jelenti. Az alacsony teljesülési százalék oka, hogy a 2020. évben megnyert Magyar Falu Programhoz kapcsolódó támogatások, így az „Óvodai játszóudvar és közterületi játszótér fejlesztése-2020” és a „Faluházak felújítása” elnevezésű pályázati támogatások 2021 évben kerülnek felhasználásra.

A finanszírozási kiadások 100%-ban 697 e Ft összegben teljesült, ami az államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetése.

Szociális kiadások alakulása

A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására szociális ellátás nyújtható.

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) értelmében, a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.

Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.

Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.

Lulla Község Önkormányzata Képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület) az Szt.-ben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat nyújt.

Lulla Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Lulla Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II. 20.) önkormányzati rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtandó és nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. Ezek a következők:

Települési támogatások:

Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:

Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugellátás 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg. Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva, maximum 25.000,- Ft lehet.

2020. évben 95 esetben került megállapításra a létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás, valamennyi esetben pénzbeli támogatást nyújtott az önkormányzat. A képviselő-testület 65 esetben a településen élő nyugellátásban részesülő személyeket részesítette hivatalból személyenként 7.000 forint összegű támogatásban. 30 esetben kérelemre indult az eljárás. A vizsgált időszakban települési támogatás iránti kérelem elutasítására nem került sor.

Az előző év azonos időszakában 82 fő részesült települési támogatásban.

A költségvetés tervezésekor 102 fő támogatásával számoltunk, 920 e forint összegben.

Szociális célú tűzifa formában nyújtott települési támogatás:

Települési támogatásként nyújtott, szociális célú tűzifára elsősorban az Szt. szerinti aktív korúak ellátásában, időskorúak járadékában, vagy települési támogatásban (e támogatásban részesülők közül különösen a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viselésével kapcsolatos támogatásban részesülők) részesülő, illetve a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben szabályozott halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család jogosult, aki a fenti ellátások valamelyikére a kérelem benyújtását megelőző hat hónapból legalább egy hónapig jogosult.

2020. évben 24 m3 szociális célú tűzifa került kiosztásra, 8 - a fenti feltételeknek megfelelő -család számára.

Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:

Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtandó települési támogatás összege az eltemettető családja jövedelmének a függvényében 20.000.- és 25.000.- forint között változik.

A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.

2020. évében nem került megállapításra a fenti ellátás. A vizsgált időszakban ezen ellátás elutasítására sem került sor.

2020. évre 4 hozzátartozó segélyezésével számoltunk. Előző év azonos időszakában 3 alkalommal került megállapításra eltemettetés költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás.

Kamatmentes kölcsön céljából nyújtott települési támogatás

Lulla Község Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában települési támogatásban (a továbbiakban: kamatmentes kölcsön) részesítheti évente egy alkalommal, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350%-ának megfelelő összeg erejéig azt a rászoruló személyt, akinek a családjában az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 100 %-át eléri, de annak kétszeresét nem haladja meg.

A vizsgált időszakban kamatmentes kölcsön iránti kérelem nem érkezett az önkormányzathoz.

Előző év azonos időszakában szintén nem igényelték ezt a szociális ellátást. A költségvetés tervezésekor 2 fő támogatásával, és 100 e Ft előirányzattal számoltunk.

Lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás

2020. december 31-én lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak volt nyújtható települési támogatás, akinek nem volt az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelme az 85.000,- forintot nem haladta meg. A támogatás összege jövedelemtől függően 4.000,- forint, illetve 5.000,- forint volt.

2020. december hó 31. napján 5 személy részesült lakhatási támogatás céljából nyújtott települési támogatásban. A vizsgált időszakban ezen ellátás iránti kérelem elutasítására nem került sor.

A költségvetés tervezésekor 11 háztartás támogatásával, és 650 e Ft előirányzattal számoltunk. Előző év azonos időpontjában szintén 5 fő részesült a fenti támogatásban.

Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás

Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Lulla község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 42.000,- Ft-ot nem haladja meg, és az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult az Szt. 41. §-a alapján ápolási díjra.

Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- Ft/hó.

2020. évben ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás iránt nem érkezett kérelem.

A költségvetés tervezésekor 1 fő támogatásával, és 180 e Ft előirányzattal számoltunk.

Elemi kár következményeinek elhárítása céljából nyújtható települési támogatás:

A helyi képviselő-testület az elemi kárt szenvedett, a településen állandó lakóhellyel, vagy bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező, életvitelszerűen a településen élő személyt hivatalból, a jövedelem vizsgálata nélkül, rendkívüli települési támogatásban részesítheti, melynek egyszeri összege - a rászorultságtól és a kár mértékétől függően – maximum 200.000,- Ft lehet.

2020. évre 1 támogatásra jogosulttal számoltunk, a tervezett összeg 200 e Ft volt. 2020. évben fenti ellátás igénybevételére nem került sor.

Köztemetés:

A haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzat képviselő-testülete gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

2020. évre 1 köztemetéssel számoltunk, a tervezett összeg 200 e Ft volt. 2020. évben köztemetés elrendelésére nem került sor.

Oktatási intézmények tanulóinak nyújtandó támogatások

Étkezési térítési díjkedvezmény

A helyi rendelet értelmében a kettő, vagy több gyermekes, továbbá gyermeküket egyedül nevelő szülők az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekekre tekintettel gyermekenként napi 30 Ft étkezési térítési díjkedvezményben részesülhetnek utolsó alkalommal abban a tanévben amelyikben a gyermek(ek) az általános iskola 8. osztályát befejezi. E térítési díjkedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha a gyermek(ek) más térítési díjkedvezményben nem részesül(nek).

2020. évben étkezési térítési díjkedvezmény iránti igény nem érkezett. 2020. évre 2 gyermek támogatásával számoltunk, 20 e Ft összegben.

Gyermekek iskolakezdés és karácsony előtti támogatása:

A képviselő-testület a nappali tagozaton oktatási és nevelési intézménybe járó, életvitelszerűen a településen élő gyermekeket évente egy alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül támogatásban részesítheti.

A képviselő testület 34 gyermek esetében 2020. év június 29-i ülésén, illetve 1 gyermek esetben a 2020. szeptember 24-i ülésén döntött a támogatások odaítéléséről. Az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekeket személyenként 10.000,- – 22.000,- forint közötti támogatásban részesítette a képviselő-testület, mely ellátások kifizetésére 2020. augusztus hó 31-ig, illetve egye esetben 2020. október hó 16-ig került sor.

Tanulói támogatás:

A helyi rendelet értelmében a legalább egy éve állandó lullai lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen élő, nappali tagozaton tanulmányokat folytató diákok 5.000,- Ft tanulói támogatásban részesülhetnek, amennyiben az év végi bizonyítványuknak a másolatával igazolják, hogy tanulmányi átlaguk legalább a 4,3-as átlageredményt eléri.

2020. évben 3 gyermek részesült tanulói támogatásban.

2020. évre 3 tanulói támogatás megállapításával számoltunk, a tervezett összeg 15 e Ft volt. Előző évben 1 fő részesült a fenti támogatásban.

Újszülöttek támogatása:

A helyi rendelet értelmében a képviselő-testület az újszülött gyermeket egyszeri 20 e Ft összegű támogatásban részesítheti.

2020. évben újszülöttek támogatásának megállapításra 3 esetben került sor.

A költségvetés tervezésekor 4 újszülött támogatásával számoltunk.

Előző évben 5 gyermek részesült a fenti támogatásban.

Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:

Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal, augusztusban és novemberben kapnak jelenleg gyermekenként 6000,- forint, illetve 6.500,- forint összegű támogatást. A jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás összege a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetén 6.500,- forint, míg a többi gyermek esetében 6.000,- forint.

2020. december hó 31-én 12 gyermek részesült ebben az ellátásban, akik 5 családban nevelkedtek. A 12 rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesült gyermek közül 5 fő volt hátrányos helyzetű, részükre alkalmanként 6.500.- forint/fő összegű támogatás került kifizetésre. A vizsgált időszakban ezen ellátás iránti kérelem elutasításra nem került sor. 2020. évre 10 gyermek támogatásával számoltunk, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre rendelkezésre álló előirányzat 120 e Ft.

Előző év azonos időpontjában 6 fő részesült rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben.

Szünidei gyermekétkeztetés:

A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 21/C. § (1) bekezdés a) pontja szerint, a települési önkormányzat a szünidei gyermekétkeztetés keretében a szülő, törvényes képviselő kérelmére a déli meleg főétkezést a hátrányos helyzetű gyermek és a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő, halmozottan hátrányos helyzetű gyermek részére ingyenesen biztosítja.

2020. évben a településről ezen ellátást igénybe vevők száma az alábbiak szerint alakult: a tavaszi szünet 0 fő; a nyári szünet 1; az őszi szünetben 2 fő, a téli szünetben 4 fő vette igénybe a szünidei gyermekétkeztetést. A költségvetés tervezésekor 2 igénylővel és 70 e Ft előirányzattal számoltunk.

Közfoglalkozatás:

Lulla Község Önkormányzata és a Somogy Megyei Kormányhivatal Siófoki Járási Hivatal Tabi Munkaerőpiaci Pont hatósági szerződést kötött a 2020. évi közfoglalkoztatás támogatására.

Az Önkormányzatnál 2020-ban az alábbi hosszú időtartamú programokban történt a közfoglalkoztatás:


Program elnevezése

Foglalkoztatottak száma


Program időtartama

Hosszabb időtartamú program – közterület takarító

2 fő

2019. március 1. –
2020. február 29.

Hosszabb időtartamú program – közterület takarító

2 fő

2020. április 16. –
2021. február 28.

2019. március 1-től 2020. február 29-ig hosszabb időtartamú program keretében, 2 fő közterület takarító foglalkoztatásával valósultak meg a programban tervezett feladatok: település karbantartása, kommunális feladatok ellátása, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, temető karbantartása, járdaszegély rendbetétele, lomb eltakarítása, őszi kerti munkák az önkormányzati épületeknél, önkormányzat épületének karbantartása, hóeltakarítás és síkosság-mentesítés. A támogatás 100%-os volt.

2020. április 16-tól 2021. február 28-ig hosszabb időtartamú program keretében, 2 fő közterület takarító foglalkoztatásával valósultak meg a programban tervezett feladatok: település karbantartása, kommunális feladatok ellátása, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, temető karbantartása, járdaszegély rendbetétele, lomb eltakarítása, őszi kerti munkák az önkormányzati épületeknél, önkormányzat épületének karbantartása, hóeltakarítás és síkosság-mentesítés. A támogatás 90%-os volt.

Támogatások:

Lulla Község Önkormányzata Képviselő-testületének a 2020. évi költségvetéséről szóló 3/2020. (II. 10.) számú rendeletében foglaltak alapján a Tabi Fúvószenekari Egyesületet 40.000,- Ft vissza nem térítendő támogatásban részesítette az egyesület működési- és fenntartási költségeinek céljára.

Lulla Község Önkormányzata Képviselő-testületének a 2020. évi költségvetéséről szóló 3/2020. (II. 10.) számú rendeletében foglaltak alapján az Utolsó Vacsora Plébánia Tab egyházközséget 40.000,- Ft vissza nem térítendő támogatásban részesítette a tabi plébániához tartozó 8660 Lulla, Kossuth L. u. 39. szám alatt található Szent Erzsébet Római Katolikus templom külső korlátjának felújításának céljára.

Lulla Község Önkormányzata Képviselő-testületének 62/2020. (IX.1.) számú határozata alapján Zétény Község Önkormányzatának 15.000,- Ft vissza nem térítendő támogatást nyújtott Zétény Község hivatalának és kultúrházának újjáépítésének költségeihez.

Lulla Község Önkormányzata Képviselő-testületének a 2020. évi költségvetéséről szóló 3/2020. (II. 10.) számú rendeletében foglaltak alapján a Pro Maternitas Kft. részére 6.000,- Ft vissza nem térítendő támogatást nyújtott az Anyatejes Világnapi ünnepség megrendezésének céljára.

Adóbeszámoló a 2020. évről

Gépjárműadó adónemben 2004. évtől a BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatala (BMKH), majd a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH), majd a Belügyminisztérium Nyilvántartások Vezetéséért Felelős Helyettes Államtitkárság szolgáltat adatokat.

A 2019. évi – csak a 2020. adóév adófizetési kötelezettségét érintő – változásokról a 2020. év elején átadott adatállomány alapján történt meg az adókivetés 2020. január 1. napjától, illetve az adófizetési kötelezettség megszüntetése 2019. december 31. napjával.

A BM minden hónapban az előző havi változásokról küld listát, ez alapján történik az adóztatás.

A 2020. évben a vírushelyzetre hivatkozva az önkormányzatokra jutó 40%-ot a Magyar Államkincstár felé kellett utalni, így ettől a bevételtől elestek az önkormányzatok

3 adózónál kezdeményeztünk forgalomból történő kivonást 1 éven túli gépjárműadó tartozása miatt.

Magánszemélyek kommunális adója adónemben a népesség-nyilvántartás adatai, az ingatlan-nyilvántartás adatai, a Földhivataltól igényelt adózási földkönyv, az adóívek kiküldése utáni adategyeztetés alapján valamint önbevallással új kivetés összesen 2 adózónál 25.000 Ft összegben történt.

Helyi iparűzési adóban nem történt felderítés. 37 állandó helyi iparűzési adó bevallás érkezett a 2020. évben, 4 KATA-s adózót tartottunk nyilván.

Hatósági bizonyítványok, adóigazolás:
Az ügyfél kérelmére különböző eljárásokhoz (pl. pályázat, közbeszerzési eljárás, stb.) kell kiállítani az önkormányzati adóhatóságnak. Kiállítása abban az esetben történhet, amennyiben az adózó folyószámlája tartozást nem mutat. Amennyiben valamilyen hátralék áll fenn, az adózónak be kell fizetnie, ahhoz, hogy kiállítsuk az igazolást részére.

Adó-és értékbizonyítvány

Az adó- és értékbizonyítványok kiállítása hagyatéki eljáráshoz, gyámügyi eljáráshoz, végrehajtási eljáráshoz és egyéb közigazgatási eljáráshoz történik, az önkormányzat illetékességi területén található ingatlanokra vonatkozóan.

2020. évben 5 db adó- és értékbizonyítvány került kiállításra.

Adóhátralékok alakulása 2020. évben

Az adóalanyok számára 2020-ben mindkét félévben küldtünk értesítőt a fizetendő összegekről az adózók részére. (Az első félévit februárban, a második félévit augusztusban.)

Adóalanyok száma adónemenként 2019-2020. évben (fő):

Adónem

2019

2020

Magánszemélyek komm. adója

145

143

Gépjárműadó

89

90

Helyi iparűzési adó

45

43

Összesen

279

276

Az adóív adónemenként tartalmazza az adókötelezettséget, a befizetést és a számlaegyenleget.

A második félévi adóbefizetés után november hónapban 86 hátralékkal rendelkező adózót szólítottunk fel hátralékának befizetésére.

Az intézkedések (felszólítás) hatására csökkent a hátralék összege.

A fennálló összes adóhátralék összegei adónemenként 2017.12.31.-2020.12.31. az alábbiak szerint alakultak (e. Ft-ban):

Adónem

2017.12.31.

2018.12.31.

2019.12.31.

2020.12.31.

Magánsz.komm.adója

333

136

114

167

Helyi iparűzési adó

357

95

63

161

Gépjárműadó

591

196

205

154

Pótlék

184

58

43

40

Összesen

1465

485

425

522

Hátralék: a kamatmentes fizetési határidő lejártával esedékessé vált és meg nem fizetett adóösszeg.

A 2019-2020. évre vonatkozóan az adókövetelések (előírás, kivetés) összegei:

Összes követelés (e. Ft)

Fennálló hátralék (e. Ft)

Hátralék a követelés arányában (%)

2019

2020

2019

2020

2019

2020

Önkorm. sajátos bevételei

7.237

5.782

425

522

5,9%

9%

Ebből
-helyi adók

4.987

3.466

177

328

3,5%

9,5%

-gépjárműadó
(ebből 0% illeti az önkormányzatot)

2.303

2247

205

154

8,9%

6,9%

-egyéb bevétel (pótlék)

103

69

43

40

41,7%

58%

A táblázat az év végén fennálló hátralékot, valamint a hátralék arányát a követeléshez képest mutatja.

Benyújtott pályázatok:

Benyújtott pályázatok:

Az EFOP-1.5.3-16-2017-00006 kódszámú „Humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében” című pályázat támogatásával került megrendezésre 2020.07.25-én a Lullai falunap. A rendezvényszervezési szolgáltatások biztosítására a BBCOM Hungary Kft-vel bruttó 635.000,- Ft összegű megbízási szerződés került megkötésre. 2018. május 1-től egy fő mentor alkalmazásra került (munkaszerződéssel) a projektmegvalósítási időszakára, melynek költsége havonta bruttó 163.935,- Ft + a munkáltatói járulék. A szülőklub megtartására a Nágocsi Zichy Kastély Vagyonkezelő és Szolgáltató Kft.-vel 370.840,- Ft összegű szerződés került aláírásra 2020.10.12-én.

Az MFP-TFB/2019 kódszámú „Falu- és tanyagondnoki szolgálat támogatása” című felhívásra Lulla Község Önkormányzata 2019.09.26-án pályázatot nyújtott be „Falugondnoki szolgálat elindításához gépjármű beszerzése Lullán” címen. A pályázat pozitív elbírálásban részesült, az erről szóló döntést 2019.12.05-én kapta meg az önkormányzat. A megítélt támogatási összeg 12.758.000,- Ft, amely átutalásra került az önkormányzat számlájára. A gépjármű beszerzésére az Autó Máté Kft-vel 2019.12.17-én Adásvételi Szerződés került megkötésre bruttó 12.000.000,- Ft + 20.500,- Ft összegben. Az előleg, azaz bruttó 12.000.000,- Ft átutalásra került. A projektmenedzseri feladatokat Boros Istvánné egyéni vállalkozó biztosította bruttó 720.000,- Ft összegben. A nyilvánosság és tájékoztatás biztosítására Hatos Roland egyéni vállalkozóval kötött az önkormányzat szerződést bruttó 44.600,- Ft összegben, amelyhez 27.100,- Ft önerő biztosítása volt szükséges. A gépjármű üzembe helyezéséhez Alianz csco biztosítás 143.566,- Ft összegben és a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás bruttó 48.960,- Ft összegben került megkötésre és befizetésre. A pályázat elszámolása 2020.06.10-én került benyújtásra, és 2021.01.08-án hagyták jóvá.

2020-ban benyújtott pályázatok:

Az MFP-OJF/2020 kódszámú „Óvodai játszóudvar és közterületi játszótér fejlesztése” című felhívásra Lulla Község Önkormányzata 2020.06.18-án pályázatot nyújtott be „Közterületi játszótér fejlesztése Lullán” címen. A pályázat pozitív elbírálásban részesült, az erről szóló döntést 2020.08.26-án kapta meg az önkormányzat. A megítélt támogatási összeg 4.047.489,- Ft, amely átutalásra került az önkormányzat számlájára. A pályázat benyújtására Boros Istvánné egyéni vállalkozóval került szerződés megkötésre bruttó 80.000,- Ft összegben.

Az MFP-FHF/2020 kódszámú „Faluházak felújítása” című felhívásra Lulla Község Önkormányzata 2020.09.04-én pályázatot nyújtott be „Lullai faluház felújítása” címen. A pályázat pozitív elbírálásban részesült, az erről szóló döntést 2020.11.06-án kapta meg az önkormányzat. A megítélt támogatási összeg 9.998.787,- Ft, amely átutalásra került az önkormányzat számlájára. A pályázat benyújtására Boros Istvánné egyéni vállalkozóval került szerződés megkötésre bruttó 80.000,- Ft összegben. A pályázat benyújtásához szükséges tervek elkészítésére Filotás Antal egyéni vállalkozóval került szerződés megkötésre bruttó 240.000,- Ft összegben.

Balaton Fejlesztési Tanács által kiírt „Településfejlesztési beruházások támogatása” című felhívásra pályázat került benyújtásra 2020.09.30-án „Közterületi játszótér fejlesztése Lullán II” címmel. A támogatás intenzitása 90%-os. A pályázat forráshiány miatt nem részesült támogatásban, az erről szóló tájékoztatót 2020.12.17-én kapta meg önkormányzat.

A pályázat benyújtásához rehabilitációs szakmérnök nyilatkozata is szükséges volt az akadálymentesítés tekintetében, amelyet Varjas András rehabilitációs környezettervező szakmérnöktől rendelt meg az önkormányzat 30.000,- Ft összegben. A pályázat benyújtására Boros Istvánné egyéni vállalkozóval került szerződés megkötésre bruttó 80.000,- Ft összegben.

Beruházások:

2020. júliusban a Hivatal épületéhez bejárati nagykapu készítése bruttó 260.350,-Ft értékben. Kivitelező: Ördöglakat Kft.

Térfigyelő kamerarendszer bővítése és kapunyitó automatika telepítése 372.110,-Ft értékben. Kivitelező: Varitab Bt.

Falugondnoki busznak garázs kialakítása 1.016.000,- Ft. Kivitelező: Ördöglakat Kft.

Közvetett támogatás indoklása:

Az önkormányzat 2020. évben közvetett támogatást nem nyújtott.

Többéves kihatással járó kötelezettségek:

Az önkormányzatnak többéves kihatással járó kötelezettségei nincsenek.

Az önkormányzat maradványa:

Az önkormányzat 2020. évi maradványa 33.519 e Ft. (6. melléklet), a kötelezettségvállalással csökkentett szabad maradványa 18.543 e Ft.

Az önkormányzat hitelállománya:

Az Önkormányzatnak 2020.12.31-én hitelállománya nincs.

Lulla, 2021. május 28.

Kleiber Jenőné

polgármester