Sérsekszőlős Község Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2013. (XII.12.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2013. évi költségvetéséről

Hatályos: 2014. 03. 19- 2021. 02. 14

Sérsekszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének

a 13/2013. (XII. 12.), 3/2014. (III. 04.)  rendelettel módosított

                                                 1/2013. (II.13.)

RENDELETE

az önkormányzat 2013. évi költségvetéséről


Az önkormányzat képviselő-testülete az államháztartásról szóló többször módosított 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban Áht.) 23. § (1) bekezdésében, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló többször módosított 2001. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban Mötv.) 143. § (4) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a 2013. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:


A rendelet hatálya

1. §

A rendelet hatálya a 2013. évi költségvetési gazdálkodás vonatkozásában Sérsekszőlős Község Önkormányzatának Képviselő-testületére terjed ki.


2. §


(1)     Az önkormányzat összevont költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a [1]1.sz. melléklet tartalmazza.


(2)     Az önkormányzat beruházási és felújítási kiadásait feladatonként a [2]4. sz. melléklet tartalmazza.


(3)     Az Önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit a [3]5.sz. melléklet tartalmazza.


[4](4)  Az önkormányzat –elemi költségvetés szerinti- költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 2.sz. melléklet tartalmazza.



A költségvetés bevételei és kiadásai

3. §


[5](1)    A Képviselő-testület a helyi önkormányzat 2013. évi költségvetését 28.287 eFt bevétellel és kiadással, ezen belül:


                        24.656 eFt       tárgyévi bevétellel,

                        3.631 eFt         előző évi pénzmaradvány igénybevételével

                        28.287 eFt tárgyévi kiadással, ezen belül

                                               22.944 eFt működési célú bevétellel,

                                               25.687 eFt működési célú kiadással,

2.743 eFt működési célú egyenleggel,(finanszírozási bevétellel)

                                               1.712 eFt felhalmozási célú bevétellel,

                                               2.600 eFt felhalmozási célú kiadással,

888 eFt felhalmozási célú egyenleggel(finanszírozási bevétellel)

állapítja meg.


  1. [6] A költségvetésben jelentkező 888 eFt tárgyévi felhalmozási célú hiányt és 2.743 eFt működési célú hiányt a képviselő-testület az előző évi pénzmaradvány igénybevételével finanszírozza.


  1. Az önkormányzat az állami támogatáson belül 7.731 eft összegű kiegészítő támogatást tervez melyre pályázatot nyújt be a Magyarország 2013.évi központi költségvetéséről szóló 2012.évi CCIV. törvény 4. számú melléklet IV. pontjában szereplő, helyi önkormányzatok működőképessége megőrzését szolgáló kiegészítő támogatásra.


(4)        Az önkormányzatnak 2013. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.


(5)       [7]A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat – a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:


a működési költségvetés tárgyévi bevétel                                         22.944 eFt

a működési célú pénzmaradvány                                                       2.743 eFt

a működési költségvetés tárgyévi kiadás                                          25.687 eFt

ebből:

- a személyi juttatások kiadásai                                      9.679 eFt

        - a munkaadókat terhelő járulékok                                1.732 eFt

        - a dologi kiadások                                                       5.155 eFt

        - ellátottak pénzbeli jutattása                                                 0 eFt

        - egyéb működési célú kiadás                                        8.621 eFt

        - az általános tartalék                                                        450 eFt

        - a céltartalék                                                                     50 eFt



a felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétel                          1.712 eFt

a felhalmozási célú pénzmaradvány                                         888 eFt

a felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadás                           2.600 eFt

ebből:

        - a beruházások összege                                                   2.600 eFt

        - egyéb felhalmozási célú kiadások                                           0 eFt


(6)     A képviselő-testület a működési és a felhalmozási  célú  /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az [8]3. és  [9]4. sz. melléklet szerint állapítja meg.


(7)     Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2013. évben -a közfoglalkoztatottak nélkül- 1 fő.


(8)       A közfoglalkoztatottak éves létszáma 7 fő.





Az önkormányzat bevételei

4. §


A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza.



Az önkormányzat kiadásai

5. §


A képviselő-testület a 2013. évi költségvetés kiadásait és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát az l. sz. melléklet szerint állapítja meg.



Tartalékok

6. §


Az önkormányzat 500 eFt tartalékot képez, melyből 450 eFt az általános tartalék, 50

 eFt pedig céltartalék. A tartalékok felett a képviselő-testület rendelkezik.



Több éves kihatással járó feladatok

7 §


Az önkormányzat több éves kihatással járó kötelezettsége nincs.


8. §



(1)     Az előirányzat felhasználási tervet a [10]9. sz. melléklet tartalmazza.


(2)     A 2013. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 6. sz. melléklet tartalmazza.


(3)     Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházása az önkormányzatnak 2013.évben nincs.


  1. A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a [11]11.sz.melléklet tartalmazza.


  1. Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági ellátások jogcímeit és összegeit a [12]10.sz.melléklet tartalmazza.


A 2013. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

9. §

(1)       A gazdálkodás során az év közben keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt.


  1. A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1.500.000.-Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.


  1. A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó szabad pénzeszköz felhasználásáról a képviselő-testület esetenként dönt.



(4)     Az önkormányzat előirányzatai -kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatóak. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendeletmódosítását.


(5)     A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.


(6)     A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 100 eFt összeghatárig a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


(7)     Az önkormányzatnál jutalmazásra (prémium címén teljesítményösztönzésre, személyi ösztönzésre) az elemi költségvetésben megállapított eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának 10 %-áig vállalható kötelezettség.



[13](8) Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV.törvény 107.§-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

  1. készpénzfizetési számlák kifizetése
  2. vásárlási előleg, ellátmány
  3. munkavállalók illetményelőlege
  4. munkavállalók utazási költségtérítése
  5. munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
  6. közcélú dolgozók munkabére
  7. hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések

szociális ellátások, segélyek


ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK

10. §

(1)       A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2013.évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.

Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.


(2)       Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.



Tab, 2013. február 11.






                            Teleki Ákos                                                 Dr. Szűts Dóra
                           polgármester                                                       jegyző




Záradék:


Az egységes szerkezetbe foglalt rendelet a mai napon hatályos jogszabályi szöveget tartalmazza.


Sérsekszőlős, 2014. március 4.



                       


                        Teleki Ákos                                                                          Dr. Szűts Dóra

                        polgármester                                                                   jegyző

























Indokolás

Sérsekszőlős Község Önkormányzata

1/2013. (II.13.) sz. költségvetési rendeletéhez


Az Országgyűlés a 2012. évi CCIV.. törvénnyel elfogadta a 2013 évi költségvetés alapját képező Magyarország 2013.évi központi költségvetését.


Magyarország számára kedvezőtlen, bizonytalan nemzetközi pénzügyi, gazdasági környezetben készült a 2013. évi költségvetés. Az euró zóna néhány tagállamának pénzügyi nehézségei erősítik a pénzpiacok bizonytalanságát, ami Magyarország számára külső kockázatot jelent. Az államadósság csökkentése továbbra is fegyelmezett pénzügypolitikát és jelentős tartalékképzést követel meg.


Az elmúlt időszakban a Kormány egy elhúzódó pénzügyi-gazdasági válsággal terhelt külgazdasági környezetben csökkentette az államadósság mértékét, miközben az államadósság visszaépülését megakadályozó munkaerő-bővítésen alapuló és növekedésorientált strukturális reformokat hajtott végre. Az első Széll Kálmán Tervvel elérték, hogy a reálgazdaság is növekedni tudjon, miközben hosszú távon fenntarthatóvá tette az államháztartás egyensúlyát.


Magyarország a 2013. évi uniós és az ehhez kapcsolódó hazai források összegeinek meghatározásával a 2007-2013. évi programozási periódus utolsó évébe érkezett, mely a kötelezettségvállalási keretek 2015. évi kifizetése szempontjából is feszített tervezést igényel. A támogatási források felhasználása – nagyságrendjénél fogva – alapvetően befolyásolja a makrogazdasági paraméterek teljesülését.

Elsődleges cél, hogy az Európai Bizottság hét évre hazánk számára biztosított kötelezettségvállalási kereteit az ország maximálisan le tudja kötni. Ezt szem előtt tartva a Kormány folyamatosan napirenden tartja, és döntéseket hoz annak érdekében, hogy a Nemzeti Stratégiai Referenciakeret (Új Széchenyi Terv) fejlesztési forrásait mind hatékonyabban és gyorsabban lehessen felhasználni. Ezt a célt szolgálta a 2011. év végi, a 2012. évi egyes operatív programok közötti, illetve azokon belüli átcsoportosításokkal kapcsolatos kormánykezdeményezés, a 2011-2013. évi akciótervek módosítása, és számos intézményrendszert, döntéshozatalt érintő, többlet-kötelezettségvállalást lehetővé tevő, projektmegvalósítást nyomon követő intézkedés.

A 2013. évi uniós támogatásokhoz kapcsolódó államháztartási társfinanszírozás összegei mindezek figyelembevételével kerültek meghatározásra. A felülről nyitott uniós előirányzatok szintén azt garantálják, hogy ne legyenek se pénzügyi, se szabályozási akadályai az uniós források felhasználásának. Az uniós forrásokhoz kötelezően biztosítandó államháztartási (központi költségvetési) finanszírozás továbbra is prioritásként biztosított az egyes fejezetek költségvetésében.

A 2007-2013. közötti időszak támogatásainak felhasználási adatai közül kiemelendők – átfogó fejlesztéspolitikai jellegük és a rendelkezésre álló európai uniós forrás nagyságrendje miatt – a strukturális alapok és a Kohéziós Alap forrásait magában foglaló Nemzeti Stratégiai Referenciakeret (NSRK), valamint az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap forrásainak felhasználását meghatározó Darányi Ignác Vidékfejlesztési Program (DIVIP) támogatásai. Az NSRK, a DIVIP programjainak, projektjeinek kifizetése a gyorsítás érdekében tett kormányzati intézkedések nyomán 2013-ban várhatóan növekszik.


Néhány mutató alakulása 2010-2013 években:

                                                                       2010    2011    2012   2013

                                                                       tény      tény           várható

GDP növekedés %                                         1,2         1,7     0,1       1,6

Infláció %                                                       4,9         3,9     5,2       4,2

Folyó fiz.mérleg

egyenleg a GDP %-ában-                                2,1      1,4       3,4       4,1

Államháztartás hiánya

a GDP-%-ában                                               -4,3     4.2.      -2,5     -2,4


2013.évi önkormányzati támogatások szabályozása:

Az önkormányzatok részére megállapított támogatások összetétele és nagysága 2013. évben teljesen átalakult.

A költségvetési törvény értelmében az Országgyűlés támogatást biztosít a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatására az alábbiak szerint:

A települési önkormányzatok működésének támogatásán belül a

  • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatására 22.261 forint/hektár összeget
  • Közvilágítás fenntartásának támogatása, mely a 2011.évi teljesített kiadás figyelembevételével a  településkategóriánként számított átlagos, a településen kiépített kisfeszültségű hálózat egy kilométerre jutó kiadási szint figyelembevételével történik.
  • Köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása a 2011.évi nettó kiadási szint figyelembevételével történik.
  • Közutak fenntartásának támogatása szintén a 2011.évi kiadási szint korrekciója alapján kerül sor.
  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása 2.700.-forint/fő, de településenként legalább 3.000.000 forint.


A fenti támogatások összegeit -az egyéb önkormányzati feladatok támogatása kivételével- csökkenti az önkormányzatok elvárt bevétele. Az elvárt bevétel a 2011.évi iparűzési adóalap 0,5%-át jelenti, ez a beszámítási összeg. Sérsekszőlősön ez 419 ezer forintot jelent.



A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatására az alábbi címen igényelhető támogatás:

  • Egyes jövedelempótló támogatások kiegészítése címén a rendszeres szociális segélyre a lakásfenntartási támogatásra kifizetett összeg 90%-a igényelhető. A foglalkoztatás helyettesítő támogatás után 80%, az időskorúak járadéka után 90% támogatás igényelhető. Az óvodáztatási támogatás 100%-át a központi költségvetés megtéríti.
  • Hozzájárulás pénzbeli szociális ellátásokhoz járó állami támogatás elsősorban a helyi hatáskörű pénzbeli és természetbeni ellátáshoz, a közfoglalkoztatás saját önrészének biztosításához kapcsolódik.


A települési önkormányzatok kulturális támogatása jogcímen az alábbi támogatásra vagyunk jogosultak:

  • Nyilvános könyvtári ellátási és a közművelődési feladatokhoz való hozzájárulás összege 1.140.-forint/fő.


A helyi önkormányzatok által felhasználható központosított előirányzatok köre jelentősen nem változott.

A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatása szolgál többek között az önkormányzatok működőképességének megőrzését biztosító támogatásra.


Részletes indokolás


BEVÉTELEK:


Működési bevételek:


Az előző évekhez hasonlóan a működési bevételeknél a tervezhető lehetőségek közt vettük számba az igazgatási szolgáltatási díjat, a gázpalack eladás bevételét, illetve a közmunka program keretében termesztett mezőgazdasági áruk eladásából származó bevételt, a szociális kölcsön és a köztemetés törlesztő részleteit, valamint a helyi adókat.


Helyi adókból 1.680 eFt bevétellel számolunk, amely az iparűzési adóból és a magánszemélyek kommunális adójából származik.


Átengedett központi adók, támogatások:


Az átengedett központi adók összetétele leszűkült, megszűnt a személyi jövedelemadó településre kimutatott összeg 8 %-a amely az önkormányzatnál maradt, és a gépjármű adóból csak 40% illeti meg a települési önkormányzatot. Ez 350 eFt-ot tesz ki.


Az önkormányzatnak költségvetési állami támogatásból 20,5 millió forint bevétele várható. Ennek elosztása az előző évhez képest átalakult, az indoklási részben már jelzettek szerint. A támogatás összegeit a 11.sz.melléklet tartalmazza.


A rendelet tervezetben  az állami támogatáson belül 7.731 eft összegű kiegészítő támogatást terveztünk melyre pályázatot kívánunk benyújtani a Magyarország 2013.évi központi költségvetéséről szóló 2012.évi CCIV. törvény 4. számú melléklet IV. pontjában szereplő, helyi önkormányzatok működőképessége megőrzését szolgáló kiegészítő támogatásra, mivel a jelenlegi állami támogatások nem nyújtanak fedezetet a kötelező feladatokra sem.



Felhalmozási és tőke jellegű bevételek:


Itt került tervezésre a DRV Zrt. által fizetett koncessziós díj összege, mely 60 eFt.

Felhalmozási célú támogatásértékű bevételként jelentkezik a közmunka program keretén belül megvalósuló biomassza kazán építés támogatási összege (1061 eFt).


Hitel felvételt 2013 évben nem terveztünk.


Az önkormányzat 2012. évi pénzmaradványa várhatóan 1.500 e Ft.



KIADÁSOK:


A tervezéshez a 2013. évi költségvetési koncepció, a vállalt kötelezettségek, a szociális törvényből és az önkormányzati rendeletből adódó feladatok szolgáltatták az alapot.

A kötelező alapfeladatok ellátása jelentősen behatárolja az önkormányzat mozgásterét.


Önkormányzati jogalkotás kiadásai:

A személyi juttatások között a polgármester tiszteletdíját és költségtérítését,és járulékait vettük figyelembe.


Igazgatási szakfeladat kiadásai:

A személyi juttatások között a hivatalsegéd munkabérét és járulékait vettük figyelembe.


A dologi költségek között terveztük a helyi hivatal működtetési kiadásait, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a közművek költségeit, a postaköltséget, a tárgyi eszközök karbantartását.


Egyéb folyó kiadások közt szerepel az önkormányzati ingatlanok vagyonbiztosításának, valamint a ruházati költségtérítés, az étkezési utalványok és a telefonhasználat után fizetendő kifizetői adó összege.


Ezen a szakfeladaton terveztük meg a hagyomány szerint évente megrendezésre kerülő falunap, az idősek napi ünnepség, a Mikulás ünnepség költségeit.


A hivatali feladatok ellátására, mint kötelező alapfeladatra a Tab Város Önkormányzatával megkötött megállapodás alapján biztosítani kell a pénzeszközátadást. A hivatali munkára – 3.124. eFt átadását terveztük.


Tartalékok:

2013. évre tartalékként 500 eFt-ot irányoztunk elő, ebből 450 eFt-ot általános tartalék és 50 eFt összegben céltartalékot.


Egyéb szakfeladat kiadásai:

A személyi juttatások a közmunkások bérét és azok járulékait tartalmazzák.


A dologi kiadásokban terveztük a közvilágítást, a közkifolyók vízdíját, a különféle szolgáltatások díjait és ezek ÁFA-ját, az önkormányzat tulajdonában álló ingatlanok karbantartásának, a köztemető fenntartásának költségeit.

A kötelező alapfeladatok ellátására – mint az általános iskolai és az óvodai nevelés - Tab Város Önkormányzatával megkötött megállapodások alapján biztosítani kell a pénzeszközök átadását. Az alsó tagozatos gyermekek után 205 eFt, a felső tagozatos tanulók után 206 eFt, valamint az óvodás gyermekek után 478 eFt hozzájárulással számoltunk. Iskolai étkeztetésre 45 eFt-ot, zeneiskolára 19 eFt-ot, úszásoktatásra 29 eFt-ot adunk át Tab Város Önkormányzatának.

A Koppány-völgye Többcélú Kistérségi Társulással a kistérségi megállapodás alapján fizetendő költségtérítés összegei a következők: a Családsegítő Szolgálat működéséhez 43 eFt, a Gyermekjóléti Szolgálathoz 41 eFt-tal számoltunk. Az egészségügyi ügyelethez való hozzájárulás mértéke éves szinten 409 eFt-ot tesz ki. 2013-ban a Pedagógiai szakmai szolgálat működéshez nem kell az önkormányzatnak hozzájárulnia.

A „Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft-vel történő megállapodás alapján 440 eFt működési célú pénzeszköz átadást terveztünk.

Működési célú pénzeszköz átadásként jelentkezik még a Hulladékgazdálkodási Konzorcium, és a Tabi Fúvószenekar Egyesület támogatása, az Anyatejes Nap, és a Sérsekszőlősért Egyesület.

Bursa Hungarica ösztöndíjra a képviselő-testület döntése alapján 200 eFt-ot kell meghatározni a 2013. évi költségvetésben.


A fenti támogatások összegét e rendelet 5. számú melléklete tartalmazza.


Közmunka program:


Önkormányzatunk 2013-ban a közfoglalkoztatás keretében tovább folytatná a mezőgazdasági földmunkát, 2013. március 1-től – 2013. december 31-ig 3 fő foglalkoztatásával, a képzés miatt január és február hónapban ún. átmeneti közfoglalkoztatásban.  

A közfoglalkoztatottak végeznék a település belterületén és külterületén lévő utak rendbetételét.

Folytatódna tovább a 2012. december 1-től - 2013. november 30-ig a bio- és megújuló energiafelhasználás - "kazánprogram". 2 fő foglalkoztatásával.

2013. évben új projektként indulna az ún. egyéb kreatív program, melynek keretében az árkok kibéleléséhez, burkolásához szükséges térkő, valamint más, a településen belül szükséges beton burkolatok elkészítése történne meg. A későbbiekben a felesleg értékesítése, és további termelés elindítása lenne a cél. A programba 2 fő foglalkoztatását tervezzük március és április hónapban.

A közfoglalkoztatottak bérköltségének támogatása 100 %-os.


Szociális kiadások alakulása:


A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.


Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.


A szociális törvény értelmében a rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások döntő többsége esetében a támogatások mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének bizonyos százalékában van megállapítva.


Jegyzői, polgármesteri illetve testületi hatáskörben marad továbbra is az aktív korúak ellátása, a lakásfenntartási támogatás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény, az óvodáztatási támogatás, a méltányossági közgyógyellátás, a méltányossági ápolási díj, a kiegészítő gyermekvédelmi támogatás, az átmeneti segély, a temetési segély, a szociális kölcsön, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a táborozási támogatás, a Bursa Hungarica felsőoktatási önkormányzati ösztöndíj, nyári gyermekétkeztetés, beiskolázási támogatás, étkezési térítési díjkedvezmény, tanulói támogatás.


Évek óta folyamatosan növekvő rezsi és megélhetési költségek, és a szociális ellátások már négy éve változatlan mértéke, valamint a béreknek az inflációnál lényegesen kisebb mértékű emelkedése, az adójóváírás kivezetése egyre nagyobb terhet ró a családokra, így a szociális rászorultságtól függő ellátások iránt várhatóan egyre nagyobb igény jelentkezik. Ez az ellátásra jogosultak egyre emelkedő számában is meg fog mutatkozni.


A  szociális és gyermekjóléti ellátások terén jelentős változások várhatók 2013. évben.


A pénzbeli ellátások terén fontos változás, hogy egyes segélyek kikerülnek a jegyző hatásköréből: a járások kialakításáról, valamint egyes ezzel összefüggő törvények  módosításáról szóló törvény alapján 2013. január 1-jétől a normatív ápolási díjról, az időskorúak járadékáról, alanyai és normatív közgyógyellátásról a járási kormányhivatalok fognak dönteni.


A jegyzői hatáskörben levő segélyek a jövőben „létalapként” egyesülnek. E kategória egységesebb rendszerként fogja össze a jelenlegi jövedelemhez, vagy különböző élethelyzetekhez kapcsolódó támogatásokat (megtartva ugyanakkor az egyes élethelyzetek különbözőségéből eredő eltéréseket). 



Pénzbeli és természetbeni juttatások


Az aktív korúak ellátása, lakásfenntartási támogatás:

A szakmai elképzelések szerint a létalap:

- alaptámogatási komponense nyújtana segítséget a kellő jövedelemmel nem rendelkező háztartásoknak úgy, hogy jövedelmüket egy meghatározott szintig kiegészíti (azaz ide tartozna mostani foglalkoztatást helyettesítő támogatás, illetve a rendszeres szociális segély), 

- kiegészítő támogatási komponense foglalná magába a háztartás társadalmilag elismert egyéb szükségleteinek biztosításához nyújtott támogatásokat (pl. a lakásfenntartási támogatást).

A létalapként nyújtott ellátásokat önkormányzati szinten (a képviselőtestület hatáskörében) már csak egy, ún. krízisellátás egészítheti ki, amely az egyének, háztartások egyedi, átmeneti jellegű krízishelyzetének megoldását segíti. 


2013. évben a normatív alapon nyújtott lakásfenntartási támogatás esetén az egy négyzetméterre eső lakásfenntartási költség (mely a folyósítandó támogatás mértéként jelentősen meghatározza) változásával nem kell számolnunk.

Ezen ellátások tervezésnél számolnunk kell a gazdasági válság következtében növekvő munkanélküliséggel, továbbá a családok növekvő megélhetési nehézségeivel.

Erre figyelemmel a 2013. évben a 2012. évi terv adatokkal azonos mértékben számoltunk.


Bursa Hungarica Ösztöndíj

A képviselő-testület a támogatást 2013. évre 200.000 forintban állapította meg. Az ösztöndíjak odaítélése 2012 decemberében megtörtént, 4 kérelmező részére került megállapításra 10 hónapon keresztül a havi 4000 forint összegű támogatás.


Sérsekszőlős Község Önkormányzatának képviselő-testülete helyi rendeletben szabályozza a méltányossági ápolási díjra, az átmeneti segélyre, a szociális kölcsönre, a temetési segélyre, a méltányossági közgyógyellátásra vonatkozó jogosultsági feltételeket.

A helyi rendeletben szabályozott ellátások tekintetében a 2012. évi létszám és pénzügyi adatokkal  hasonló adatokkal számoltunk a 2013. évben, mivel ezen ellátások vonatkozásában jelentős többletigény nem várható.


Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény: 2012. szeptember 30. napjától változott a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény. A jogszabályváltozás szerint a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermekek Erzsébet utalvány formájában részesülnek a támogatásban, mely utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni.

2012. évre a jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás 5800.-Ft volt, mely támogatási összeg 2013. évben változatlan marad.

A település tekintetében a 2013. évre 12 gyermek támogatásával terveztünk.

A települési önkormányzat jegyzője annak a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermeknek a szülője részére, aki a három,- illetve a négyéves gyermekét beíratta az óvodába, továbbá gondoskodik gyermeke rendszeres óvodába járatásáról, és akinek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultsága fennáll pénzbeli támogatást folyósít (óvodáztatási támogatás). A támogatás megállapításának további feltétele, hogy a gyermek törvényes felügyeletét ellátó szülő a jegyzői eljárásban önkéntes nyilatkozatot tegyen arról, hogy gyermekének hároméves koráig legfeljebb az iskola nyolcadik évfolyamán folytatott tanulmányait fejezte be sikeresen. A pénzbeli támogatás összege a 2012. évhez hasonlóan 2013. évben gyermekenként első alkalommal 20.000.-Ft, ezt követően esetenként és gyermekenként 10.000.-Ft.

2013. évben 2 gyermek óvodáztatási támogatásával számoltunk.


A rászoruló gyermekek nyári étkeztetéséről szóló kormányrendelet 2011. évben jelentősen átalakította a nyári gyermekétkeztetés rendszerét, melyre tekintettel 2012. évben nyári gyermekétkeztetésben nem vett részt gyermek a településről. A következő évi támogatás elosztásának részletes szabályairól az illetékes miniszter várhatóan 2013. év tavaszán rendeletet ad ki.

A 2013. évben 12 gyermek nyári étkeztetésével számoltunk.


A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, az újszülöttek támogatása, a táborozási támogatás továbbá a beiskolázási támogatás megállapításának feltételeit a helyi rendelet szabályozza.

A helyi önkormányzati rendeletben szabályozott ellátások tekintetében 2013-ban megközelítőleg a 2012. évi létszám és pénzügyi adatokkal számolhatunk, mivel ezen ellátások iránti többletigény nem várható a terv évében.



Felhalmozási kiadások:


Sérsekszőlős Község Képviselő-testületének a helyi lakáscélú támogatásokról szóló rendelete szerint az önkormányzat kamatmentes kölcsön vagy vissza nem térítendő támogatás formájában támogatást nyújt a település belterületén lévő lakás vásárláshoz, építéshez, korszerűsítéshez, felújításához vagy lakáscélú kölcsön törlesztő részleteinek megfizetéséhez. Lakossági lakásfelújítás és korszerűsítés támogatására, a 2013-es évben 200 eFt felhalmozási célú pénzeszköz átadást terveztünk.


Kazán program:

2012 decemberében indult 2013 novemberéig folytatódó, közmunka program keretén belül megvalósuló biomassza kazán építése Sérsekszőlős Község Önkormányzatának hivatali épületében. Mivel hivatalunkban jelenleg gázkonvektoros fűtés van, amely korszerűtlen és nagyon költséges, ezért szeretnénk egy gazdaságosabb, fenntarthatóbb, környezet-barát és megújuló energiára épülő fűtési rendszerre átváltani. A programban szerepel biomassza kazán beszerzése, ág aprító gép beszerzése, radiátorok, fűtéscsövek, szerelvények beszerzése, kémény átépítése, kazánház kialakítása, apríték tároló építése. A program 2013.évre eső beruházási összege 2.273 eFt.


A 2013. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:

Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe.


Több éves kihatással járó kiadások indoklása:

Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó ügylete.


Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások alakulása:

Az önkormányzatnak 2013.évben nincs Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházása.



Sérsekszőlős, 2013. február 11.



                                                                                                   Teleki Ákos
                                                                                                  polgármester



I N D O K O L Á S

 13/2013. (XII.12.) rendelethez


A Képviselő-testület az 1/2013.(II. 13.) sz. rendeletével elfogadta az önkormányzat 2013. évi költségvetését.


Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:


  • A Tab Város Önkormányzatával kötött intézményfenntartó társulási megállapodások zárszámadást követő 2012.évi elszámolása megtörtént. Zeneiskolára 25 eFt, alsó tagozatra 128 eFt fizetési kötelezettségünk keletkezett. Felső tagozatra 111 eFt-ot, óvodára 1.075 eFt-ot kaptunk vissza. A fennmaradó 1.033 eFt összeg a 2013.évi óvodai hozzájárulás címén lett jóváírva, így a működési célú hozzájárulás ezzel az összeggel nő.


  • A képviselő-testület 35/2013.(V.15.) sz határozat alapján döntött START munkaprogram keretén belül fóliasátor beszerzéséről összesen 360 eFt értékben, így a beruházás összege és a felhalmozási célú támogatásértékű bevétel 360 eFt-tal nő, a dologi kiadás és a működési célú támogatásértékű bevétel ugyanennyi összeggel csökken.


  • START munkaprogram keretén belül csepegtető csőrendszert vásároltunk 150 eFt értékben, így a beruházás összege és a felhalmozási célú támogatásértékű bevétel 150 eFt-tal nő, a dologi kiadás és a működési célú támogatásértékű bevétel ugyanennyi összeggel csökken.


  • 2013. május hónaptól a hivatali működésre biztosított állami támogatás 48 eFt-tal nőtt, ezzel együtt a hivatalra átadott működési célú pénzeszköz ugyanennyi összeggel nő.


  • 51/2013. (VI. 20.) sz. képviselő-testületi határozat alapján 10.000 Ft támogatást nyújtunk az árvízvédelmi feladatokra.


  • 52/2013.(VI.20.) sz. képviselő-testületi határozat alapján 20.000 Ft támogatást biztosítunk a Római Katolikus Egyháznak.


  • Szerkezetátalakítási tartalékból folyósított támogatás címén 314 eFt-ot folyósítottak az önkormányzat számára, az egyéb működési célú központi támogatás összege ezzel az összeggel nő, a működőképesség megőrzését szolgáló kiegészítő támogatás ugyanezen összeggel csökken.


  • Az úszásoktatásra átadott működési célú pénzeszköz a félévi teljesítés összegére csökken (17 eFt), 12 eFt-tal.


  • 2012.évi ÖNHIKI támogatás elszámolása során 51 eFt visszafizetési kötelezettségünk keletkezett az előző évi pénzmaradvány terhére.


  • Az állami támogatásoknál az egyes jövedelempótló támogatás külön sorban lett feltüntetve. A természetbeni gyermekvédelmi támogatás állami támogatása (87 eFt) az egyes jövedelempótló támogatás sorból átcsoportosításra került az egyéb működési célú központi támogatások közé.


  • A működőképesség megőrzését szolgáló kiegészítő támogatás 4.462 eFt-tal csökkent, az előző évi pénzmaradvány ugyanezen összeggel nő.


  • Közösségi közlekedés pályázat miatt 81 eFt fejlesztési célú támogatás érkezett. A felhalmozási célú pénzmaradvány ugyanezen összeggel csökken.


  • A Sérsekszőlősért Egyesület számára a LEADER pályázat miatt felvett hitel kamatának, illetve egyéb járulékos költségeinek fedezésére 100 eFt felhalmozási célú támogatást nyújtunk. Mivel az eredeti előirányzat már 50 eFt támogatást tartalmazott, ezért a támogatásértékű kiadás 50 eFt-tal nő.


  • A rendelet-tervezet összességében 6.000 eFt előző évi pénzmaradvány igénybevételt tartalmaz.



Sérsekszőlős, 2013. december 11.



                                                                                              Teleki Ákos

                                                                                              polgármester



I N D O K O L Á S

a 3/2014. (III.4.) rendelethez


A Képviselő-testület az 1/2013.(II. 13.) sz. rendeletével elfogadta az önkormányzat 2013. évi költségvetését, majd módosította a 13/2013.(XII.12.) sz. rendelettel.


Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:


  • Mivel 2013 évben Tab Város Önkormányzatának iskolára, zeneiskolára, iskolai étkezésre, úszásra nem kell fizetnünk hozzájárulást, ezért ezekre a jogcímekre a működési célú pénzeszközátadás kivezetésre került a rendeletből összesen 1.525 eFt összeggel.
  • Az ügyeletre átadott pénzeszköz 62 eFt-tal nő.
  • A működőképesség megőrzését szolgáló kiegészítő támogatás 2.755 eFt-tal, az egyes jövedelempótló támogatás 3.225 eFt-tal csökkent.
  • Lakossági víz-és csatornaszolgáltatás támogatására 1.196 eFt központosított előirányzat terhére igénybe vehető működési célú támogatást folyósítottak az önkormányzatnak. A működési célú átadott pénzeszköz ugyanezen összeggel nő.
  • A szociális kiadások a 8.sz.táblázat alapján alakultak, összességében 5.067 eFt-tal csökkentek.
  • A kazán programra tervezett beruházás összege 198 eFt-tal csökken.
  • 54/2013. (VII. 25.) sz. képviselő-testületi határozat alapján 15 eFt értékben üzletrészt vásároltunk a ZŐŐD Kft-ben.
  • Lakásvásárlási támogatás 200 eFt-tal csökken.
  • Felhalmozási célú pénzmaradvány 383 eFt-tal csökken.
  • A képviselő-testület a 96/2013. (XII.11.) sz. határozat alapján döntött arról, hogy a Sérsekszőlősért Egyesületnek kölcsönadott 260 eFt visszafizetési határidejét elhalasztja 2014.április 30-ra, ezért a kölcsön-visszafizetés kivezetésre került a rendeletből.
  • Az egyéb közfoglalkoztatás szakfeladat személyi juttatása 1.696 eFt-tal, a járuléka 234 eFt-tal, a működési célú átvett pénzeszköz 1.881 eFt-tal nő. A Start munkaprogram-téli közfoglalkoztatás szakfeladat személyi juttatása 76 eFt-tal, a járuléka 10 eFt-tal, a működési célú átvett pénzeszköz 86 eFt-tal nő. A foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosultak közfoglalkoztatása szakfeladat személyi juttatása 2.546 eFt-tal, a járuléka 382 eFt-tal, a működési célú átvett pénzeszköz 1.967 eFt-tal csökken.
  • A közutak,hidak,alagutak karbantartása szakfeladat dologi kiadása 53 eFt-tal nő, a közvilágításé 61 eFt-tal nő, a központi költségvetési befizetések dologi kiadása 7 eFt-tal nő, a közfoglalkoztatás dologi kiadása 25 eFt-tal nő, a város és községgazdálkodás egyéb m.n.s. szolgáltatások dologi kiadása 930 eFt-tal csökken. Összességében a dologi kiadás 784 eFt-tal csökken.
  • A működési célú pénzmaradvány igénybevétele 2.117 eFt-tal csökken.
  • A rendelet-tervezet összességében 3.631 eFt előző évi pénzmaradvány igénybevételt tartalmaz.


Sérsekszőlős, 2014. március 3.

                                                                                   Teleki Ákos

                                                                                   polgármester


[1]

Módosította a 13/2013. (XII. 12.) rendelet 1. § (1) bekezdése, a 3/2014. (III. 4.) rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2014. március 4. napjától.

[2]

Módosította a 13/2013. (XII. 12.) rendelet 1. § (2) bekezdése, a 3/2014. (III. 4.) rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2014. március 4. napjától.

[3]

Módosította a 13/2013. (XII. 12.) rendelet 1. § (3) bekezdése, a 3/2014. (III. 4.) rendelet 1. § (3) bekezdése, hatályos 2014. március 4. napjától.

[4]

Beiktatta a 13/2013. (XII. 12.) rendelet 1. § (4) bekezdése, hatályos 2013. december 12. napjától

[5]

Módosította a 13/2013. (XII. 12.) rendelet 2. § (1) bekezdése, a 3/2014. (III. 4.) rendelet 2. § (1) bekezdése, hatályos 2014. március 4. napjától.

[6]

Módosította a 13/2013. (XII. 12.) rendelet 2. § (2) bekezdése, a 3/2014. (III. 4.) rendelet 2. § (2) bekezdése, hatályos 2014. március 4. napjától.

[7]

Módosította a 13/2013. (XII. 12.) rendelet 2. § (3) bekezdése, a 3/2014. (III. 4.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2014. március 4. napjától.


[8]

Módosította a 13/2013. (XII. 12.) rendelet 2. § (4) bekezdése, , a 3/2014. (III. 4.) rendelet 2. § (4) bekezdése, hatályos 2014. március 4. napjától.

[9]

Módosította a 3/2014. (III. 4.) rendelet 2. § (4) bekezdése, hatályos 2014. március 4. napjától.


[10]

Módosította a 13/2013. (XII. 12.) rendelet 3. § (1) bekezdése, a 3/2014. (III. 4.) rendelet 3. § (1) bekezdése, hatályos 2014. március 4. napjától.  

[11]

Módosította a 13/2013. (XII. 12.) rendelet 3. § (2) bekezdése, a 3/2014. (III. 4.) rendelet 3. § (2) bekezdése, hatályos 2014. március 4. napjától.  


[12]

Módosította a  3/2014. (III. 4.) rendelet 3. § (3) bekezdése, hatályos 2014. március 4. napjától.


[13]

Beiktatta a 13/2013. (XII. 12.) rendelet 4. §-a, hatályos 2013. december 12. napjától.