Sérsekszőlős Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2016. (II.11.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2016. évi költségvetéséről

Hatályos: 2016. 12. 15- 2017. 02. 12

Sérsekszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének

5/2016.(VI.24.), 7/2016.(XII.15.) rendelettel módosított

2/2016. ( II.11.)

RENDELETE

az önkormányzat 2016. évi költségvetéséről


Az önkormányzat képviselő-testülete az államháztartásról szóló többször módosított 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban Áht.) 23. § (1) bekezdése alapján, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a 2016. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:



A rendelet hatálya

1. §


A rendelet hatálya a 2016. évi költségvetési gazdálkodás vonatkozásában Sérsekszőlős Község Önkormányzatának Képviselő-testületére terjed ki.


2. §


(1)[1]    Az önkormányzat összevont költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 1. sz. melléklet tartalmazza.


(2)[2]    A kiadásokat és bevételeket kormányzati funkciók szerinti bontásban a 2.1. és 2.2. sz. melléklet tartalmazza.


  1. [3]A működési célú bevételeket és kiadásokat feladatonként a 3. sz. melléklet tartalmazza.



(4)[4]    Az önkormányzat beruházási és felújítási kiadásait feladatonként a 4. sz. melléklet tartalmazza.


(5)[5]    Az Önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit az 5. sz. melléklet tartalmazza.



A költségvetés bevételei és kiadásai

3. §


(1)[6]    A Képviselő-testület a helyi önkormányzat 2016. évi költségvetését 42.276 eFt bevétellel és kiadással, ezen belül:


                        36.011 eFt tárgyévi bevétellel,

                          6.265 eFt finanszírozási bevétellel (előző évi maradvány igénybevétele),

                       

          42.276 eFt költségvetési kiadással,


főösszegen belül:             33.061 eFt tárgyévi működési célú bevétellel,

                                           6.265 eFt előző évi maradvánnyal           

                                                  33.874 eFt működési célú kiadással,

                                                    5.452 eFt működési célú többlettel,

                                                    2.950 eFt tárgyévi felhalmozási célú bevétellel,

                                                    8.402 eFt felhalmozási célú kiadással,

     5.452 eFt felhalmozási célú hiánnyal (finanszírozási bevétellel)


állapítja meg.


(2)[7]    A költségvetésben jelentkező 6.265 eFt tárgyévi hiányt a képviselő-testület előző évi maradvány igénybevételével finanszírozza.


(3)     Az önkormányzatnak 2016. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.


(4)[8]      A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:


működési költségvetés tárgyévi bevétel                                                   33.061 eFt

előző évi maradvány                                                                                   6.265 eFt

működési költségvetés tárgyévi kiadás                                                    33.874 eFt

ebből:

- a személyi juttatások kiadásai                                 14.276 eFt

        - a munkaadókat terhelő járulékok                               2.391 eFt

        - a dologi kiadások                                                       6.937 eFt

        - ellátottak pénzbeli juttatása                                        1.916 eFt

        - egyéb működési célú kiadás                                       2.906 eFt

        - az általános tartalék                                                    4.907 eFt

        - a céltartalék                                                                     50 eFt

        -finanszírozási kiadások(állami megelőlegezés               491 eFt

        visszafizetése)


              felhalmozási költségvetés bevétel                                                                2.950  eFt

           

             felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadás                                                     8.402  eFt

ebből:

        - a beruházások összege                                                                       3.974 eFt

        - felújítások összege                                                                             3.950 eFt

            - egyéb felhalmozási célú kiadások                                                        478 eFt


(5)     A képviselő-testület a működési és a felhalmozási célú /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az 3. és 4. sz. melléklet szerint állapítja meg.


(6)     Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2016. évben -  közfoglalkoztatottak nélkül - 2 fő.


(7)[9]     A közfoglalkoztatottak éves létszáma 9 fő.


Az önkormányzat bevételei

4. §


A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza.



Az önkormányzat kiadásai

5. §


A képviselő-testület a 2016. évi költségvetés kiadásait és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát az l. sz. melléklet szerint állapítja meg.



Tartalékok

6. §[10]


Az önkormányzat 4.957 eFt tartalékot képez, melyből 4.907 eFt az általános tartalék, 50 eFt pedig céltartalék. A tartalékok felett a képviselő-testület rendelkezik.



Több éves kihatással járó feladatok

7. §


Az önkormányzat több éves kihatással járó kötelezettsége – 7. melléklet szerint - nincs.


8. §


  (1)[11] Az előirányzat felhasználási tervet a 9. sz. melléklet tartalmazza.


  (2)   A 2016. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 6. sz. melléklet tartalmazza.


  (3)   Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházása az Önkormányzatnak 2016. évben nincs.(8.sz. melléklet)


  1. [12]A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a 11. sz. melléklet tartalmazza.


  1. [13]Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági ellátások jogcímeit és összegeit a 10. sz. melléklet tartalmazza.


A 2016. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

9. §



(1)       A gazdálkodás során az év közben keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt.


  1. A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1.600.000.-Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.


  1. A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó szabad pénzeszköz felhasználásáról a képviselő-testület esetenként dönt.


(4)     Az önkormányzat előirányzatai - kivéve a kiemelt előirányzatokon belül - nem módosíthatóak. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendeletmódosítását.


(5)     A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.


(6)     A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 100 eFt összeghatárig a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


  1. Az egységes rovatrend normatív jutalmak és céljuttatás, projektprémium rovatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzat 10 %-ig vállalható kötelezettség.


(8)     Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény 109.§-ának (6) bekezdésében   kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

  1. készpénzfizetési számlák kifizetése
  2. vásárlási előleg, ellátmány
  3. munkavállalók illetményelőlege
  4. munkavállalók utazási költségtérítése
  5. munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
  6. közcélú dolgozók munkabére
  7. hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések, szociális ellátások, segélyek.


ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK

10. §



(1)       A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2016.évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.

Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.


            (2)       Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.



Sérsekszőlős, 2016. 02. 09.






                            Teleki Ákos                                                Dr. Szűts Dóra
                           polgármester                                                       jegyző










Záradék:


Az egységes szerkezetbe foglalt rendelet a mai napon hatályos jogszabályi szöveget tartalmazza.


Sérsekszőlős, 2016. december 15.



                       


                                                                                               Dr. Vanó Szilárd

                                                                                                          jegyző












Indokolás

Sérsekszőlős Község Önkormányzata

2/2016. (II.11.) sz. költségvetési rendelet-tervezetéhez



Az Országgyűlés a 2015. évi C. törvénnyel elfogadta Magyarország 2016. évi központi költségvetését.



A 2016. évi költségvetés tervezése a Kormány gazdaságpolitikájának megfelelően a foglalkoztatás növelésére, a stabilitásra, az államadósság csökkenő pályán tartására, valamint az államháztartási hiánynak fenntarthatóan 3% alatti-szinten tartására épül.


Az Alaptörvényben és a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvényben foglaltaknak megfelelően a 2016 évi költségvetési politikának változatlanul kiemelt prioritása marad az államadósság további csökkentése.


2016 évben tovább csökken a személyi jövedelemadó, növekszik a családi kedvezmény, új otthonteremtési program kerül bevezetésre, elkezdődött az élelmiszer áfájának csökkentése, első körben a sertéshús áfájánál.

Elindulnak, illetve folytatatódnak az életpálya programok, 2016 júliusától indul a köztisztviselői életpályaprogram, folytatódik a fegyveres és rendvédelmi dolgozók és a pedagógusok életpályaprogramja.

A kormány továbbra is elkötelezezett a pénzügyi stabilitás megőrzése és a gazdasági növekedés ösztönzése  mellett. A 2016-os költségvetés 2,5%-os gazdasági növekedéssel  és 2%-os költségvetési hiánnyal számol, további cél az államadósság csökkentése, az államadósság-mutató várhatóan 73,3%-os GDP arányos szintre csökken.



A helyi önkormányzatok 2016. évi és finanszírozási rendszere


A helyi önkormányzatok feladatainak ellátásához a 2016.évi központi költségvetés    biztosít forrást. A támogatások fő céljai jellemzően nem változtak a kiegészítő támogatások belső szerkezetében történt kisebb változás, egyes célok prioritásai alakultak át.


Az  önkormányzati finanszírozás 2016. évi alapelveiben sem történt változás az előző évhez képest:

  • a gépjárműadó 40 %-a illeti meg továbbra is a helyi önkormányzatokat, SZJA átengedés nincs,
  • a támogatások zöme feladatalapú, és kötött felhasználású,



Általános működési feladatok támogatása:

Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása.

  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása
  • Településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása: 1000 fő lakosságszám alatti települések esetében, ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség 32 000 Ft alatti, ott a támogatás legalább 5 millió forint

Településüzemeltetési feladatok támogatása:

  • Támogatási elemek:
    • zöldterület gazdálkodás
    • közvilágítás
    • közutak fenntartása
    • köztemetők fenntartása
  • A támogatások alapja a 2014. december 31. statisztikai adatok, illetve adatszolgáltatások szerint lett megállapítva.

Egyéb önkormányzati feladatok támogatása:

A helyi önkormányzatokat további, a költségvetési törvényben nem nevesített Mötv. szerinti feladataik ellátása érdekében lakos alapú működési támogatás illeti meg az alábbiak szerint:

Támogatási összeg: 2700 Ft/fő (2015. január 1-jei KSH lakosságszám) differenciáltan a település nagyságához, és az adóerő-képesség szerint.


Szociális feladatok támogatása

A szociális támogatások rendszerének átalakítására 2015.márcus elsejével  került sor. Az átalakítás sorár a támogatások jelentős része a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Alap előirányzatai közé került, ugyanakkor egyes támogatási formák, mint a rendszeres szociális segély a lakásfenntartási támogatás kikerültek a szociális törvényből.

Csökkent a pénzbeli szociális ellátások kiegészítése, növekszik az önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása, egyes szociális és gyermekjóléti feladatok és a gyermekétkeztetés támogatása.



Kulturális feladatok támogatása

Kulturális feladatok támogatása szerkezetében és szabályozásában követi a 2015. évben bevezetett struktúrát. Támogatás összege 1.200.000.-Ft.



A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai:

A támogatás hat részből tevődik össze:

  • Helyi önkormányzatok működési célú költségvetési támogatás: itt van többek között a a lakossági víz- és csatornaszolgáltatás támogatása, helyi közösségi közlekedés támogatása stb.
  • Helyi önkormányzatok felhalmozási célú költségvetési támogatása: pl. lakossági közműfejlesztési támogatás, önkormányzati feladat ellátást szolgáló fejlesztések támogatása a könyvtári és közművelődési érdekeltségnövelő támogatás
  • Önkormányzatok rendkívüli támogatása: amelyre az önkormányzatok működőképességük megőrzése érdekében nyújthatnak be.
  • Egyedi önkormányzati támogatások
  • Önkormányzati elszámolások
  • Vis maior támogatás

de ezekre a pályázatokra év közben majd külön lehet pályázni.







Részletes indokolás


 BEVÉTELEK:

Közhatalmi bevételek:

Az átengedett központi adókból csak a gépjárműadóból van átengedés, ennek mértéke 40 %, várhatóan 280 eFt bevétele származik ebből az önkormányzatnak.


Helyi adókból 1.380 eFt bevétellel számolunk, amely az iparűzési adóból és a magánszemélyek kommunális adójából származik.


Önkormányzat működési támogatása:

Az önkormányzatnak költségvetési állami támogatásból 12.451 eFt bevétele várható. A támogatás összegeit a 11. sz. melléklet tartalmazza.


Felhalmozási és tőke jellegű bevételek:

Sérsekszőlős község önkormányzatának felhalmozási célú bevétele az előző évi maradványból tevődik össze, melynek összege 6.345 eFt.

Hitel felvételt 2016. évben nem terveztünk.


KIADÁSOK:

A tervezéshez a vállalt kötelezettségek, a szociális törvényből és az önkormányzati rendeletből adódó feladatok szolgáltatták az alapot.

A kötelező alapfeladatok ellátása jelentősen behatárolja az önkormányzat mozgásterét.


Önkormányzatok és önkormányzati hivatal jogalkotó és általános gazdasági tevékenység kormányzati funkció kiadásai:

A személyi juttatások között a polgármester tiszteletdíját, hivatalsegéd munkabérét és járulékait vettük figyelembe.

A dologi költségek között terveztük a helyi hivatal működtetési kiadásait, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a közművek költségeit, a postaköltséget, a tárgyi eszközök karbantartását, az önkormányzati ingatlanok vagyonbiztosításának összegét.

Egyéb kormányzati funkció kiadásai:

A személyi juttatások a közfoglalkoztatottak bérét és azok járulékait tartalmazzák.

A dologi kiadásokban terveztük a közvilágítást, a közkifolyók vízdíját, a különféle szolgáltatások díjait és ezek ÁFA-ját, a köztemető fenntartásának költségeit,utak, hidak karbantartását,könyvtári, közművelődési költségeket, szolgáltatásokat.

 2016. évi  elszámolási kötelezettséggel működési célra átadott pénzeszközök

Óvodai ellátásra 366 eFt-t átadását tervezzük.

A „Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft-vel történő megállapodás alapján 182 eFt működési célú pénzeszköz átadást tervezzük,háziorvosi ügyeletre 447eFt-ot,civil szervezetek támogatására 250eFt-t, anyatejes napra 5 eFt-t.

A fenti támogatások összegét az 5. számú melléklet tartalmazza.

Tartalékok:

2016. évre tartalékként 6.121 eFt-ot terveztünk, ebből 6.071 eFt-ot általános tartalék és 50 eFt összegben céltartalékot.


Közfoglalkoztatás:

Az értékteremtő közfoglalkoztatás célja: -  a munkaképes lakosság munkához juttatása, elősegítse az elsődleges munkaerőpiacra történő visszatérést. A közfoglalkoztatásba bevonható személyek a regisztrált álláskeresők, megváltozott munkaképességű személyek és a foglalkoztatás helyettesítő támogatásban részesülők.  A közfoglalkoztatás a 2016 évben is 100 %-os támogatottságú.


Önkormányzatunk a közfoglalkoztatás keretében folytatja a 2014-ben elkezdett mezőgazdasági projektet. 2016. március 3-től - 2017. február 28-ig 11fő foglalkoztatásával számolunk.

Az elmúlt években a közfoglalkoztatatási program keretében burgonyát, vöröshagymát, fokhagymát, uborkát, valamint fűszerpaprikát termesztettünk, ezeket a terményeket továbbra is termeszteni fogjuk.

2016-ban új elemként mák termesztésével is foglalkozunk.

Ez évi programunkban őshonos gyümölcsfák telepítésével is bővül tevékenységünk köre.

Településünkön összegyűjtjük a régi őshonos fajta gyümölcsfákat, majd oltványozással újratelepítjük őket, ezzel megvédjük a régi fajtákat.


Ebben az évben tevékenységünk állattartással is bővül. Településünkön az elmúlt évek alatt rohamosan elszaporodtak a spanyol csigák, lehetetlenné téve egyes területeken a mezőgazdasági termelést. A spanyol csiga egyetlen hatékony, környezetbarát ellensége az indiai futó kacsa. Így a közfoglalkoztatási program keretében indiai futókacsákat tenyésztünk, mely szaporulata a későbbiekben értékesíthető.


A növénytermesztésben azokra a növényekre helyezzük a hangsúlyt, melyek a piacon jól eladhatók és magasabb bevételt hoznak.


A fenti programban éves szinten átlagosan 10 fő foglalkoztatását tervezzük, segédmunkás munkakörben, valamint 1 főt adminisztratív munkakörben.



Szociális kiadások alakulása:


A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására szociális ellátás nyújtható.


A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.

Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.


Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak egy ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.


A képviselő-testület a szociális törvényben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat nyújt.


Sérsekszőlős Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a szabályozza az önkormányzat által nyújtandó és nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. Ezek a következők:


Települési támogatások:


Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:

Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugellátás 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva, maximum az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege lehet. Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva, maximum az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege lehet.

Továbbá a képviselő-testület évente egy alkalommal jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül a településen állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező, és az adott év október 1. napján 24 óráig a 60. életévüket betöltő személyeket is települési támogatásban részesítheti.

A 2015. évi időarányos tényadatok figyelembe vételével, az előző évivel azonos összegben került megtervezésre a létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatásra fordítandó előirányzat.


Szociális célú tűzifa:

Települési támogatásként nyújtott, szociális célú tűzifára elsősorban a szociális törvény szerinti aktív korúak ellátásában, időskorúak járadékában, vagy lakáscélú települési támogatásban részesülő, illetve a halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család jogosult, aki a fenti ellátások valamelyikére a kérelem benyújtását megelőző hat hónapból legalább egy hónapig jogosult.

A 2015 évben elnyert pályázatnál 3 m3-el több szociális célú tűzifa önerőt és szállítási költségét terveztük 2016 évre.


Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:

Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtandó települési támogatás összege az eltemettető családja jövedelmének a függvényében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50 és 100 %-a (28.500.-forint) között változik.

A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.

2016 évre az előző évivel azonos, azaz 3 hozzátartozó segélyezésével számoltunk.


Kamatmentes kölcsön céljából nyújtott települési támogatás

Sérsekszőlős Község Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában települési támogatásban részesítheti évente egy alkalommal, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-ának megfelelő összeg erejéig azt a rászoruló személyt, akinek a családjában az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 300 %-át nem haladja meg, és rendelkezik olyan jövedelemforrással, amely garanciát jelent a kölcsön visszafizetésére.

2016 évre az előző évivel azonos, azaz 10 igénylő támogatásával számoltunk.


Lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás

A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az 50.000,- Ft-ot nem haladja meg. A támogatás összege jövedelemtől függően 2500.-forint, illetve 5.000.- forint.

A 2015. évi időarányos tényadatok figyelembe vételével az előző évinél 4 fővel több igénylővel számoltunk a lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás tervezése során.


Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás

Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Sérsekszőlős Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 42.000,- Ft-ot nem haladja meg, és a szociális törvény 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult a szociális törvény 41. §-a alapján ápolási díjra.

Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- Ft/hó.

2015 évben ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás iránti kérelem nem érkezett, ezért az előző évi tervvel egyezően csak 1 fő támogatásával számoltunk 2016 évre.


Köztemetés:

A köztemetés megállapításának feltételeit a szociális törvény szabályozza. Köztemetés iránt évek óta nem jelentkezik igény, ezért csak 1 fő támogatásával számoltunk 2016 évre.



Oktatási intézmények tanulóinak nyújtandó támogatások


Üdülési támogatás:

A képviselő-testület évente egy alkalommal üdülési támogatásban részesítheti az oktatási intézmény által belföldön, vagy csereüdültetés keretében szervezett legalább 5 napos üdülésen, illetve táborozáson részt vevő gyermekeket, amennyiben a gyermeket nevelő családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át. A támogatás összege a jogosult családja jövedelmének a függvényében 8.000 és 14.000 forint között változik.

Üdülési támogatás iránt évek óta nem jelentkezik igény, ezért csak 1 fő támogatásával számoltunk 2016 évre.


Étkezési térítési díjkedvezmény

A helyi rendelet értelmében a kettő, vagy több gyermekes, továbbá gyermeküket egyedül nevelő szülők az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekekre tekintettel gyermekenként napi 30 Ft étkezési térítési díjkedvezményben részesülhetnek utolsó alkalommal abban a tanévben amelyikben a gyermek(ek) az általános iskola 8. osztályát befejezi. E térítési díjkedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha a gyermek(ek) más térítési díjkedvezményben nem részesül(nek).

A 2015. évi kérelmek figyelembe vételével az előző évinél 1 fővel kevesebb igénylővel számoltunk az ékezési térítési díjkedvezmény tervezése során


Gyermekek részére évente kettő alkalommal nyújtható támogatás:

A képviselő-testület az oktatási és nevelési intézménybe járó, életvitelszerűen a településen élő gyermekeket évente kettő alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül támogatásban részesítheti.

A 2015. évi tényadatok figyelembe vételével az előző évi tervadatokhoz képest 10 %-al több igénylővel számoltunk 2016. évre.


Újszülöttek támogatása:

A helyi rendelet értelmében a képviselő-testület az újszülött gyermeket egyszeri 20 e forint összegű támogatásban részesítheti.

A településen 2015 évben újszülött támogatása nem került sor, ezért az előző évivel megegyezően 1 igénylő támogatásával számoltunk 2016 évre is.


Bursa Hungarica Ösztöndíj:

A képviselő-testület e támogatásra 2016. évben felhasználható előirányzatot 120.000 forintban határozta meg a 70/2015. (IX. 7.) sz. képviselő-testületi határozatával. Az ösztöndíjak odaítélésére 2015 novemberében került sor, 3 „A” típusú pályázó részére került megállapításra az ellátás.


Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:

Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal augusztusban és novemberben kapnak jelenleg gyermekenként 5800 – 5800 forint támogatást, Erzsébet utalvány formájában. Az utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni.

A 2015. évi időarányos tényadatok figyelembe vételével az előző évinél 3 fővel kevesebb igénylővel számoltunk a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény tervezése során.



Szociális étkezésben részesülők támogatása:

A 2015 évben ilyen támogatás iránt nem érkezett igény, ezért csak 1 fő támogatásával számoltunk 2016 évre.



Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése:


A rászoruló gyermekek szünidei étkeztetésére  163 eFt-t terveztünk.




Felhalmozási és tőkejellegű kiadások:



A közmunka program keretében 1299 eFt értékű beruházás kerül megvalósításra. Beruházás keretein belül további  2 db közlekedési tükör megvásárlását tervezzük. Külterületi utak felújítására 1.000 eFt-t terveztünk pályázati önerőre. Egyéb felhalmozás célú támogatások keretein belül 100 eFt-t terveztünk lakástámogatásra, ill. 200eFt-t terveztünk a Délnyugat Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás felhalmozási célú támogatására.





I.Beruházások

1449

I.1. Közmunka program keretein belül :


  • Tárcsa

280

  • Kétdobos fűkasza

339

  • Kukorica vetőgép

380

  • Szárzúzó

300

I.2. Közlekedési tükör 2 db

150

II.Felújítások

1000

II.1. Külterületi utak felújítása pályázat    esetén ( önerő)

1000

III. Egyéb felhalmozási célú támogatás

300

III.1. Lakástámogatás

100

III.2.Délny.-Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás f.c.tám.

200

Felhalmozás célú kiadások összesen:

2749





 Több éves kihatással járó kiadások indoklása:

Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó ügylete.

 Az Európai Uniós támogatásával megvalósuló beruházások alakulása:

Az önkormányzatnak 2016. évben nincs Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházása.


Sérsekszőlős, 2016. 02. 09.

                                                                                               Teleki Ákos
                                                                                              polgármester


















I N D O K O L Á S

az 5/2016. (VI.24.) rendelethez


A Képviselő-testület az 2/2016. (II.11.) sz. rendeletével elfogadta az önkormányzat 2016. évi költségvetését.


Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:


Bevételek változása:



  • Az előző évi pénzmaradvány tényleges összege 80 eFt-tal csökkentette a bevétel összegét,ami így 38.055 eFt-ra változott.



Kiadások változása :



  • A Koppány-völgye Többcélú Kistérségi Társulási Tanács  ülésén elfogadott 6/2016(II.15) TKT.sz. határozata alapján a működési célú támogatások összege 109 eFt-tal nőtt. Testületi döntés alapján Sérsekszőlős Község Önkormányzata a  Délnyugat Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás 2016. évi költségvetésének teljesítése érdekében 23.310,-Ft. összegű működési hozzájárulást biztosít a Társulás számára.


  •  A Koppány-Völgye KEK Nonprofit Kft 5/2016(III.24.) taggyűlési határozata alapján a 2016 évi ügyeleti hozzájárulás mértéke a tervezetthez képest 3 eFt-tal ,a járóbeteg szakellátás hozzájárulás mértéke 301 eFt-tal nőtt.


  • A Pelso-Kom Nonprofit Kft-nek törzstőke emelés és működési célú hozzájárulás címén elkülönítésre került 78 eFt. A működés célú átadások között 40 eFt-t, a törzstőke emelés között 38 eFt-t különítettünk el.


  • A közfoglalkoztatás keretében a beruházások összege 1.251 eFt-tal nőtt,a közfoglalkoztatás dologi költségei terhére. A temetői kerítés megvalósítása 250 eFt-tal növelte a beruházások összegét. A város és községgazdálkodás 100 e Ft-tal, a közművelődés 45 e Ft-tal növelte a beruházások összegét.



  • A költségek növekedése miatt a tartalék összegét 989 eft-tal  csökkentettük.


Így a bevételek és a kiadások összege is összességében 80 e Ft-tal csökkent.



Sérsekszőlős, 2016.06.21.



                                                                                               Teleki Ákos

                                                                                              polgármester










I N D O K O L Á S

a 7/2016(XII.15.) rendelethez



A Képviselő-testület az 2/2016 (II.11.) sz. rendeletével elfogadta, majd a 5/2016 (VI.24.) sz. rendeletével módosította az önkormányzat 2016. évi költségvetését.


Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:


Bevételek változása:


  • Az állami támogatások összege 1.741 e Ft-tal nőtt a 8. melléklet szerint. A lakossági víz- és csatorna szolgáltatás támogatása 1.180 eFt-tal , a szociális tüzifa pályázat támogatása 320 eFt-tal-tal a helyi önkormányzatok működésének kiegészítő  támogatása 404 eFt-tal növelte, az elmaradt szünidei gyermekétkeztetés 163 eFt-tal csökkentette az állami támogatások összegét.
  • Az egyéb közhatalmi bevételek összege 50 eFt-tal, az átengedett központi adók összege 70 eFt-tal nőtt.
  • A működési célú támogatások összege 590 eFt-tal csökkent, a Start mezőgazdasági közfoglalkoztatási program létszámcsökkenése ( 2 fő) miatt.
  • Az adósságkonszolidációban részt nem vett települési önkormányzatok fejlesztésére 2.950 eFt fejlesztési támogatást kapott az önkormányzat.



A bevételek összességében 4.221 eFt-tal növekedtek.


Kiadások változása :


  • A személyi juttatások összege 388 eFt-tal a munkaadókat terhelő járulékok összege 43 eFt-tal, a dologi költségek összege 124 eFt-tal csökkent a Start mezőgazdasági közfoglalkoztatási programban résztvevők létszámcsökkenése miatt ( 2 fő)
  • Az egyéb működés célú támogatások összege 1.180 eFt-tal nőtt a lakossági víz- és csatornadíj támogatás DRV Zrt. részére történő átadása miatt.


  • Az ellátottak juttatásai összességében 198 eFt-tal csökkent ( a gyermekvédelmi támogatás 35 eFt-tal, a rászoruló gyermekek szünidei étkezése 163 eFt-tal csökkent a tervezetthez képest )


  • A felhalmozás célú támogatások összege 178 eFt-tal nőtt. Sérsekszőlős Község Önkormányzata az 57/2016(X.19.) számú határozatával döntött a szennyvíz-agglomerációhoz történő csatlakozásról. Tab Város Önkormányzatának a szennyvíz-agglomeráció tervezési költségeire 178 eFt került átutalásra.


  • A beruházások előirányzata 841 eFt-tal nőtt a közfoglalkoztatási programok keretein belül beszerzett tárgyi eszközök, a projektor,a temető kerítés várható költség növekedése miatt, valamint a közművelődés érdekeltség növelő pályázat keretében vásárolt kandalló és mosógép miatt.( 4 sz. melléklet )


  • A felújításra tervezett előirányzat az adósságkonszolidációban nem részesült önkormányzatok támogatásaként kapott 2.950 e Ft összegével nőtt, amit a külterületi utak felújításra terveztünk.


  • A tartalék összege 175 eft-tal csökkent, amit a beruházások előirányzatának növelésére fordítottunk.



          Így a bevételek és a kiadások összege is összességében 4.221 e Ft-tal nőtt.



Sérsekszőlős, 2016.12.12.


                                                                                           



              Teleki Ákos

                                                                                                polgármester


[1]

Módosította az 5/2016.(VI.24.) rendelet 1. § (1) bekezdése, a 7/2016.(XII.15.) rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2016. december 15. napjától.

[2]

Módosította az 5/2016.(VI.24.) rendelet 1. § (2) bekezdése, a 7/2016.(XII.15.) rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2016. december 15. napjától.

[3]

Módosította az 5/2016.(VI.24.) rendelet 1. § (3) bekezdése, a 7/2016.(XII.15.) rendelet 1. § (3) bekezdése, hatályos 2016. december 15. napjától.

[4]

Módosította az 5/2016.(VI.24.) rendelet 1. § (4) bekezdése, a 7/2016.(XII.15.) rendelet 1. § (4) bekezdése, hatályos 2016. december 15. napjától.

[5]

Módosította az 5/2016.(VI.24.) rendelet 1. § (5) bekezdése, a 7/2016.(XII.15.) rendelet 1. § (5) bekezdése, hatályos 2016. december 15. napjától.

[6]

Módosította az 5/2016.(VI.24.) rendelet 2. § (1) bekezdése, a 7/2016.(XII.15.) rendelet 2. § (1) bekezdése, hatályos 2016. december 15. napjától.

[7]

Módosította az 5/2016.(VI.24.) rendelet 2. § (2) bekezdése, a 7/2016.(XII.15.) rendelet 2. § (2) bekezdése, hatályos 2016. december 15. napjától.

[8]

Módosította az 5/2016.(VI.24.) rendelet 2. § (3) bekezdése, a 7/2016.(XII.15.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2016. december 15. napjától.

[9]

Módosította a 7/2016.(XII.15.) rendelet 2. § (4) bekezdése, hatályos 2016. december 15. napjától.

[10]

Módosította az 5/2016.(VI.24.) rendelet 3. §-a, a 7/2016.(XII.15.) rendelet 3. §-a, hatályos 2016. december 15. napjától.

[11]

Módosította az 5/2016.(VI.24.) rendelet 4. §-a, a 7/2016.(XII.15.) rendelet 4. § (1) bekezdése, hatályos 2016. december 15. napjától.

[12]

Módosította a 7/2016.(XII.15.) rendelet 4. § (2) bekezdése, hatályos 2016. december 15. napjától.

[13]

Módosította a 7/2016.(XII.15.) rendelet 4. § (3) bekezdése, hatályos 2016. december 15. napjától.