Sérsekszőlős Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2018. (II.15.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről
Hatályos: 2018. 02. 16- 2018. 09. 09Sérsekszőlős Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2018. (II.15.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről
2018-02-16-tól 2018-09-09-ig
Sérsekszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének
2/2018.(II.15.)
RENDELETE
az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről
Sérsekszőlős Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, 2018. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. §
A rendelet hatálya a 2018. évi költségvetési gazdálkodás vonatkozásában Sérsekszőlős Község Önkormányzatának Képviselő-testületére terjed ki.
2. §
(1) Az önkormányzat összevont költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 1.sz. melléklet tartalmazza.
(2) A kiadásokat és bevételeket kormányzati funkciók szerinti bontásban a 2.1. és 2.2. sz. melléklet tartalmazza.
- A működési célú bevételeket és kiadásokat feladatonként a 3. sz. melléklet tartalmazza.
(4) Az önkormányzat beruházási és felújítási kiadásait feladatonként a 4. sz. melléklet tartalmazza.
(5) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit az 5.sz. melléklet tartalmazza.
A költségvetés bevételei és kiadásai
3. §
(1) A Képviselő-testület a helyi önkormányzat 2018.évi költségvetését 82.205 eFt bevétellel és kiadással, ezen belül:
67.705 eFt tárgyévi bevétellel,
14.500 eFt finanszírozási bevétellel (előző évi maradvány igénybevétele),
82.205 eFt tárgyévi kiadással
főösszegenbelül: 33.992 eFt működési célú bevétellel,
27.437 eFt működési célú kiadással,
6.555 eFt működési célú többlettel
48.213eFt felhalmozási célú bevétellel,
54.768eFt felhalmozási célú kiadással,
6.555eFt felhalmozási célú hiánnyal
állapítja meg.
(2) A költségvetésben jelentkező tárgyévi14.500 eFt hiányt, a képviselő-testület belső finanszírozási bevétellel (maradvány igénybevételével)biztosítja.
(3) Az önkormányzatnak 2018. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.
(4) A bevételi és kiadási összegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:
működési költségvetés tárgyévi bevétel 23.192eFt
működési költségvetés finanszírozási bevétele 10.800 e Ft
működési költségvetés tárgyévi kiadás 27.437eFt
ebből:
- Személyi juttatások kiadásai 9.130 eFt
- Munkaadókat terhelő járulékok és szociális
hozzájárulási adó 1.505 eFt
- Dologi kiadások 7.442 eFt
- Ellátottak pénzbeli juttatásai 1.813 eFt
- Működési célú támogatásÁht-n belül 400eFt
- Egyéb működési célú támogatásÁht-n kívül 1.210 e Ft
- Tartalék 5.241 e Ft
- az általános tartalék 5.191eFt
- a céltartalék 50 eFt
- államháztartáson belüli megelőlegezés 696 eFt
felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétel 44.513 eFt
felhalmozási költségvetés finanszírozási bevétele 3.700 e Ft
felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadás 54.768 eFt
ebből:
- a beruházások összege 1.500 eFt
- felújítások 52.768 eFt
- felhalmozás c. támogatás 500 eFt
(5) A képviselő-testület a működési és a felhalmozási célú /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az 3. és 4. sz. melléklet szerint állapítja meg.
(6) Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2018. évben - közfoglalkoztatottak nélkül - 2 fő.
(7) A közfoglalkoztatottak éves létszáma 3 fő.
Az önkormányzat bevételei
4. §
A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat kiadásai
5. §
A képviselő-testület a 2018. évi költségvetés kiadásait és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát az l. sz. melléklet szerint állapítja meg.
Tartalékok
6. §
Az önkormányzat 5.241 eFt tartalékot képez, melyből 5.191eFt az általános tartalék, 50 eFt pedig céltartalék. A tartalékok felett a képviselő-testület rendelkezik.
Több éves kihatással járó feladatok
7 §
Az önkormányzat több éves kihatással járó kötelezettsége – 7. melléklet szerint - nincs.
8. §
(1) Az előirányzat felhasználási tervet a 9. sz. melléklet tartalmazza.
(2) A 2018. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 6. sz. melléklet tartalmazza.
(3) Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások kimutatását a 8. sz. melléklet tartalmazza
- A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a 11.sz.melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági ellátások jogcímeit és összegeit a 10.sz.melléklet tartalmazza.
A 2018. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
9. §
(1) A gazdálkodás során az év közben keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt.
- A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1.600.000.-Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.
- A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó szabad pénzeszköz felhasználásáról a képviselő-testület esetenként dönt.
(4) Az önkormányzat előirányzatai -kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatóak. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendeletmódosítását.
(5) A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.
(6) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 100 eFt összeghatárig a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.
- Az egységes rovatrend normatív jutalmak és céljuttatás, projektprémium rovatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzat 10 %-ig vállalható kötelezettség.
(8) Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény 109.§-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:
- készpénzfizetési számlák kifizetése
- vásárlási előleg, ellátmány
- munkavállalók illetményelőlege
- munkavállalók utazási költségtérítése
- munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
- közcélú dolgozók munkabére
- hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések, szociális ellátások, segélyek.
ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK
10. §
(1) A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2018 évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.
Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.
(2) Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.
Sérsekszőlős, 2018. február 13.
Teleki Ákos Dr. Vanó Szilárd
polgármester jegyző
Indokolás
Sérsekszőlős Község Önkormányzata
2/2018.(II.15.) sz. költségvetési rendeletéhez
Az Országgyűlés a 2017. évi C. törvénnyel elfogadta Magyarország 2018.évi központi költségvetését.
A 2018. évi költségvetés tervezése a Kormány gazdaságpolitikájának megfelelően a foglalkoztatás növelésére, a stabilitásra, az államadósság csökkenő pályán tartására, valamint az államháztartási hiánynak fenntarthatóan 3% alatti-szinten tartására épül. 2018.évet az adósságcsökkentés,a családok támogatása és a munkából élők költségvetésének tartja a kormány.
Más területeken is folytatódik az adócsökkentés, hiszen 2018. január 1-től 5%-ra csökkent a hal és az internetáfája.
A Kormány tovább növeli a gyermeket nevelő családok támogatását. A családi adókedvezmény összege kétgyermekes családok esetében 35 ezer forintra nő két gyermek esetén. A fiatal házasoknak továbbra is jár adókedvezmény.
2018.évben –az önkormányzati köztisztviselők kivételével- tovább folytatódnak béremelési programok a közszférában.
Folytatódik a minimálbér emelés a 2017 évi 15%-os emelés után 2018 évben további 8%-kal nő a minimálbér, a szakmunkás minimálbérek esetében 12%-os az emelkedés, így a szakmunkásbér 2010-hez képest megduplázódhat.
A helyi önkormányzatok 2018. évi és finanszírozási rendszere
A helyi önkormányzatok feladatainak ellátásához a 2018.évi központi költségvetés biztosít forrást.A támogatások fő céljai jellemzően nem változtak a kiegészítő támogatások belső szerkezetében történt kisebb változás, egyes célok prioritásai alakultak át.
Az önkormányzati finanszírozás 2018. évi alapelveiben sem történt változás az előző évhez képest:
- a gépjárműadó 40 %-a illeti meg továbbra is a helyi önkormányzatokat, SZJA átengedés nincs,
- a támogatások zöme feladatalapú, és kötött felhasználású,
Általános működési feladatok támogatása:
Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása.
- Önkormányzati hivatal működésének támogatása
- Településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
- Egyéb önkormányzati feladatok támogatása: 1000 fő lakosságszám alatti települések esetében, ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség 32 000 Ft alatti, ott a támogatás legalább 5 millió forint
Településüzemeltetési feladatok támogatása:
- Támogatási elemek:
- zöldterület gazdálkodás
- közvilágítás
- közutak fenntartása
- köztemetők fenntartása
Egyéb önkormányzati feladatok támogatása:
A helyi önkormányzatokat további, a költségvetési törvényben nem nevesített Mötv. szerinti feladataik ellátása érdekében lakos alapú működési támogatás illeti meg az alábbiak szerint:
Támogatási összeg: 2700 Ft/fő (2016. január 1-jei KSH lakosságszám) differenciáltan a település nagyságához, és az adóerő-képesség szerint.
Szociális feladatok támogatása
A települési önkormányzat szociális feladatainak egyéb támogatása az előző évhez képest 16,3%-os csökkenést mutat.
Kulturális feladatok támogatása
Kulturális feladatok támogatása összegébenváltozás történt a 2015. évben bevezetett struktúrához képest. Támogatás összege 1.800.000.-Ft-ra változott.
A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai:
A támogatás hat részből tevődik össze:
- Helyi önkormányzatok működési célú költségvetési támogatás: itt van többek között a a lakossági víz- és csatornaszolgáltatás támogatása, helyi közösségi közlekedés támogatása stb.
- Helyi önkormányzatok felhalmozási célú költségvetési támogatása: pl. lakossági közműfejlesztési támogatás, önkormányzati feladat ellátást szolgáló fejlesztések támogatása a könyvtári és közművelődési érdekeltségnövelő támogatás
- Önkormányzatok rendkívüli támogatása: amelyre az önkormányzatok működőképességük megőrzése érdekében nyújthatnak be.
- Egyedi önkormányzati támogatások
- Önkormányzati elszámolások
- Vis maior támogatás
de ezekre a pályázatokra év közben majd külön lehet pályázni.
Részletes indokolás
BEVÉTELEK:
Közhatalmi bevételek:
Az átengedett központi adókból csak a gépjárműadóból van átengedés, ennek mértéke 40 %, várhatóan 320 eFt bevétele származik ebből az önkormányzatnak.
Helyi adókból1.140 eFt bevétellel számolunk, amely az iparűzési adóból és a magánszemélyek kommunális adójából származik. Egyéb közhatalmi bevételekből ( késedelmi pótlék ) 10 e Ft befizetésére számítunk.
Önkormányzat működési támogatása:
Az önkormányzat költségvetési állami támogatása17.403 e Ft. Működéssel kapcsolatos kiadásokra14.043 e Ft ,szociális feladatokra 1.560 e Ft, kulturális feladatokra 1.800 e Ft bevétellel számolunk. A támogatás összegeit a 11.sz.melléklet tartalmazza.
Felhalmozási és tőke jellegű bevételek:
Sérsekszőlős Község Önkormányzataa tavalyi azÖnkormányzati fejlesztések2017 pályázaton 5.078 e Ft-ot nyert, amit a Rákóczi utca útburkolatának helyreállítására fordítjuk.
A Külterületi utak pályázaton 38.635 e Ft-t nyertünk, melyet a Sérsekszőlős 055,052/20 és 052/23 hrsz-ú út felújítására fordítjuk.
Előző évi maradvány:
Az önkormányzat előző évi maradványa 14.500 e Ft, melyből 10.800 e Ft működési célú, 3.700 e Ft felhalmozási célú maradvány.
Hitel felvételt 2018. évben nem terveztünk.
KIADÁSOK:
A tervezéshez a vállalt kötelezettségek, a szociális törvényből és az önkormányzati rendeletből adódó feladatok szolgáltatták az alapot.
A kötelező alapfeladatok ellátása jelentősen behatárolja az önkormányzat mozgásterét.
A személyi juttatások között a polgármester tiszteletdíját, hivatalsegéd a közfoglalkoztatottak munkabérét és járulékait vettük figyelembe.
A dologi költségek között terveztük a helyi hivatal működtetési kiadásait, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a közművek költségeit, a postaköltséget, a tárgyi eszközök karbantartását, az önkormányzati ingatlanok vagyonbiztosításának összegét.
A dologi kiadásokban terveztük a közvilágítást, a közkifolyók vízdíját, a különféle szolgáltatások díjait és ezek ÁFA-ját, a köztemető fenntartásának költségeit,utak, hidak karbantartását,könyvtári, közművelődési költségeket, szolgáltatásokat.
2018. évi elszámolási kötelezettséggel működési célra átadott pénzeszközök
Államháztartáson belüli átadások között tervezzük:
Tab Város Önkormányzata- Óvodai ellátásra 60 e Ft
Koppány-Völgye Többcélú Kistérségi Társulás(működésre) 140 e Ft
Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj átadás 200 e Ft
Államháztartáson kívüli átadások között tervezzük :
„Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft
(Járóbeteg ellátás) 400 e Ft
„Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft
(Ügyeleti ellátás) 550 e Ft
Anyatejes napra támogatás 10 e Ft
Civil szervezetek támogatás 250 e Ft
A fenti támogatások összegét az 5. számú melléklet tartalmazza.
Tartalékok:
2018. évre tartalékként 5.241 eFt-ot terveztünk, ebből 5.191 eFt-ot általános tartalék és 50 eFt összegben céltartalékot.
Közfoglalkoztatás:
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás keretében 2018. március 1-től 2019. február 28-ig 3 fő bevonásával településkarbantartási tevékenységek (közterületek, parkok takarítása, gondozása, síkosság-mentesítés, hóeltakarítás, parlagfű-mentesítés) végzését tervezzük.
Áthúzódó programként jelenleg 2 hosszabb időtartamú programban folyik a közfoglalkoztatás. Az egyik 2017. március 16-tól 2018. február 28-ig 3 fő foglalkoztatásával tart, a másik 2017. december 4-től 2018. február 28-ig tart, amelyben 1 fő közterület-takarító dolgozik. A program keretében intézmény takarítói képzés is történik.
A fenti programokkal éves szinten 3 fő foglalkoztatását tervezzük
Szociális kiadások alakulása:
A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli szociális ellátás nyújtható.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.
Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.
Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés maradt, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.
A képviselő-testület a szociális törvényben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat állapíthat meg.
Sérsekszőlős Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Sérsekszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II. 20.) rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. A helyi rendelet által nyújtható ellátások a következők:
Települési támogatások:
Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:
Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva, maximum az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege lehet.
Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegétől eltérhet.
Továbbá a képviselő-testület évente egy alkalommal jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül a településen állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező, és az adott év október 1. napján 24 óráig a 60. életévüket betöltő személyeket is települési támogatásban részesítheti.
A 2017. évre kifizetett támogatás figyelembe vételével, 2018. évre a 2017. évinél 56 %-al magasabb összegben került megtervezésre a létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatásra fordítandó előirányzat.
Szociális célú tűzifa:
Települési támogatásként nyújtott, szociális célú tűzifára elsősorban a szociális törvény szerinti aktív korúak ellátásában, időskorúak járadékában, vagy lakáscélú települési támogatásban részesülő, illetve a halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család jogosult, aki a fenti ellátások valamelyikére a kérelem benyújtását megelőző hat hónapból legalább egy hónapig jogosult.
A 2018. évre, a 2017. évben elnyert pályázatban szereplő 22 m3 szociális célú tűzifa önerejével és szállítási költségével megegyező mértékű előirányzatot terveztünk.
Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:
Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtandó települési támogatás összege az eltemettető családja jövedelmének a függvényében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50 %-a és 100 %-a (28.500.-forint) között változik.
A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.
2018. évre a 2017. évivel azonos, azaz 3 hozzátartozó segélyezésével számoltunk.
Kamatmentes kölcsön céljából nyújtott települési támogatás
Sérsekszőlős Község Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában települési támogatásban részesítheti évente egy alkalommal, azt a rászoruló személyt, akinek a családjában az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 300 %-át – haláleset esetén 350 %-át - nem haladja meg, és rendelkezik olyan jövedelemforrással, amely garanciát jelent a kölcsön visszafizetésére.
A 2017. évre kifizetett támogatás figyelembe vételével, 2018. évre a 2017. évivel azonos összegben került megtervezésre a kamatmentes kölcsön céljából nyújtott települési támogatásra fordítandó előirányzat.
Lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás
A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az 50.000,- Ft-ot nem haladja meg. A támogatás összege jövedelemtől függően 2500.-forint, illetve 5.000.- forint.
A 2017. évi tényadatok figyelembe vételével, 2018. évre a 2017. évivel megegyező igénylővel számoltunk a lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás tervezése során.
Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás
Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Sérsekszőlős Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 42.000,- Ft-ot nem haladja meg, és a szociális törvény 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult a szociális törvény 41. §-a alapján ápolási díjra.
Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- Ft/hó.
2017. évben ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás iránti kérelem nem érkezett, ezért a 2017 évi tervvel egyezően csak 1 fő támogatásával számoltunk 2018. évre.
Köztemetés:
A köztemetés megállapításának feltételeit a szociális törvény szabályozza. Köztemetés iránt évek óta nem jelentkezett igény, ezért csak 1 fő támogatásával számoltunk 2018. évre.
Oktatási intézmények tanulóinak nyújtandó támogatások
Üdülési támogatás:
A képviselő-testület évente egy alkalommal üdülési támogatásban részesítheti az oktatási intézmény által belföldön, vagy csereüdültetés keretében szervezett legalább 5 napos üdülésen, illetve táborozáson részt vevő gyermekeket, amennyiben a gyermeket nevelő családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át. A támogatás összege a jogosult családja jövedelmének a függvényében 8.000 és 14.000 forint között változik.
Üdülési támogatás iránt évek óta nem jelentkezett igény, ezért csak 1 fő támogatásával számoltunk 2018. évre.
Étkezési térítési díjkedvezmény
A helyi rendelet értelmében a szülők gyermekenként napi 50 Ft étkezési térítési díjkedvezményben részesülhetnek, utolsó alkalommal abban a tanévben, amelyben a gyermek az általános iskolás tanulmányait befejezi. E térítési díjkedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha a gyermek(ek) más térítési díjkedvezményben nem részesülnek.
A 2017. évi tényadatok figyelembe vételével, 2018. évre a 2017. évivel megegyező számú igénylővel számoltunk az étkezési térítési díjkedvezmény tervezése során.
Gyermekek részére évente kettő alkalommal nyújtható támogatás:
A képviselő-testület az oktatási és nevelési intézménybe járó, életvitelszerűen a településen élő gyermekeket évente kettő alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül támogatásban részesítheti.
A 2017. évi tényadatok figyelembe vételével, 2018. évre a 2017. évinél 82 %-al magasabb előirányzatot terveztünk a gyermekek iskola kezdésére és karácsony előtti támogatására.
Újszülöttek támogatása:
A helyi rendelet értelmében a képviselő-testület az újszülött gyermeket egyszeri 20.000.- forint összegű támogatásban részesítheti.
2018. évre a 2017. évivel azonos, azaz 2 igénylő támogatásával számoltunk.
Bursa Hungarica Ösztöndíj:
A képviselő-testület e támogatásra 2018. évben felhasználható előirányzatot 200.000 forintban határozta meg az 59 / 2017. (IX. 25.) számú képviselő-testületi határozatával. Az ösztöndíjak odaítélésére 2017. novemberében került sor, 3 „A” típusú pályázó részére került megállapításra az ellátás.
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:
Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal augusztusban és novemberben kapnak jelenleg gyermekenként 6000 – 6.500 forint közötti összegű támogatást, Erzsébet utalvány formájában. Az utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni.
A jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás összege 2017. évben 5800 forintról 6000 forintra emelkedett, illetve a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetén 6500 forintra.
A 2017. évi tényadatok figyelembe vételével, 2018. évre a 2017. évi tervnél 33 %-al kevesebb, azaz 4 ellátásra jogosulttal számoltunk a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény tervezése során.
Szünidei gyermekétkeztetés:
A szünidei gyermekétkezést a településen 2017. évben nem igényelték. 2018. évre 1 igénylő támogatásával számoltunk, és az étkezési térítési díj várható emelését vettük figyelembe az előirányzat tervezése során.
Szociális étkezésben részesülők támogatása:
A 2017. évben a településen szociális étkezésben részesülő személy részére nem került megállapításra kedvezmény, ezért 2018. évre csak 1 ellátott támogatásával számoltunk.
Felhalmozási és tőkejellegű kiadások:
Kistelepülések alacsony összegű támogatása pályázaton 750.000 Ft támogatásban részesültünk, melyből a Szabadság utca belterületi szakaszának felújítását tervezzükA megvalósításhoz 5.000 Ft önerő szükséges.
Az Önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatása pályázaton elnyertünk5.078.345Ft-t a Rákóczi Ferenc utca útburkolatának felújítására (buszforduló). Ehhez 1 000 000 Ft önerőt szükséges biztosítanunk.
VP6-Külterületi utak felújításapályázaton pozitív elbírálásban részesültünk. Sérsekszőlős a pályázaton 38.634.268Ft-tnyert. A pályázathoz szükséges önerő összege 4.300.000 Ft.A pályázat Európai Uniós támogatással valósul meg.
A kultúrház utólagos vízszigetelésének munkái 2.950.000 Ft-ba kerülnek, amire az adósságkonszolidációban nem részesült önkormányzatok 2016-ban folyósított támogatása ad fedezetet.
2018-ban utca és házszám táblák beszerzését tervezzük 200.000 Ft értékben, egy ingatlan (telek) vásárlását 800.000 Ft értékben és egyéb tárgyi eszköz beszerzést 500.000 Ft értékben.
Egyéb felhalmozás célú támogatások keretein belül 200 e Ft-t terveztünk a Délnyugat Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás felhalmozási célú támogatására,100 e Ft-t tervezünk a lakáscélú rendelet alapján lakáscélú támogatásra valamint 200 e Ft-t tervezünk védett építmények felújításával kapcsolatos támogatásra.
Több éves kihatással járó kiadások indoklása:
Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó ügylete.
Sérsekszőlős, 2018. február 13.
Teleki Ákos
polgármester