Sérsekszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2019. (II.15.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről

Hatályos: 2020. 02. 10- 2021. 02. 14

Sérsekszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének

4/2019.(VIII.30.), 7/2019.(XII.30.), 2/2020.(II.10.) rendelettel módosított

1/2019. (II.15.)

RENDELETE

az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről


Sérsekszőlős Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, 2019. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:


A rendelet hatálya

1. §


A rendelet hatálya a 2019. évi költségvetési gazdálkodás vonatkozásában Sérsekszőlős Község Önkormányzatának Képviselő-testületére terjed ki.


2. §


(1)[1]    Az önkormányzat összevont költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 1.sz. melléklet tartalmazza.


(2)[2]    A kiadásokat és bevételeket kormányzati funkciók szerinti bontásban a 2.1. és 2.2. sz. melléklet tartalmazza.


  1. [3]A működési célú bevételeket és kiadásokat feladatonként a 3. sz. melléklet tartalmazza.



(4)[4]    Az önkormányzat beruházási és felújítási kiadásait feladatonként a 4. sz. melléklet tartalmazza.


(5)[5]    Az Önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit az 5.sz. melléklet tartalmazza.



A költségvetés bevételei és kiadásai

3. §


(1)[6]    A Képviselő-testület a helyi önkormányzat 2019. évi költségvetését 75.914 e Ft bevétellel és kiadással, ezen belül:

                               69.309 e Ft tárgyévi bevétellel,

                                 6.605 e Ft finanszírozási bevétellel (előző évi maradvány igénybevétele),


                               75.914 e Ft tárgyévi kiadással,



ezen belül:   30.940 e Ft működési célú bevétellel,

                                                      31.562 e Ft működési célú kiadással,

                                                           622 e Ft működési célú hiánnyal,


                                                      44.974 e Ft felhalmozási célú bevétellel,

                                                      44.352 e Ft felhalmozási célú kiadással,

                                                                622 e Ft felhalmozási célú többlettel

          állapítja meg.


(2)[7]    A költségvetésben jelentkező tárgyévi 6.605 e Ft hiányt, a képviselő-testület belső finanszírozási bevétellel (előző évi maradvány) biztosítja.


(3)     Az önkormányzatnak 2019. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.


(4)[8]    A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:


működési költségvetés tárgyévi bevétele                                                 25.377 e Ft

működési költségvetés finanszírozási bevétele                                                      5.563 e Ft


működési költségvetés tárgyévi kiadása                                                   31.562 e Ft

ebből:

- a személyi juttatások kiadásai                                   9.642 e Ft

        - a munkaadókat terhelő járulékok                             1.580 e Ft

        - a dologi kiadások                                                    10.672 e Ft

        - ellátottak pénzbeli juttatása                                       1.725 e Ft

        - egyéb működési célú kiadás                                      2.571 e Ft

        - az általános tartalék                                                   4.616 e Ft

        - a céltartalék                                                                    50 e Ft

        - finanszírozási kiadás                                                    706 e Ft

a felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétel                               43.932 e Ft

felhalmozási célú maradvány                                                        1.042 e Ft

a felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadás                                44.352 e Ft

ebből:

        - a beruházások összege                                                      22.437 e Ft

        - felújítások összege                                                            21.415 e Ft

                - felhalmozás c.támogatások                                                           500 e Ft


(5)     A képviselő-testület a működési és a felhalmozási célú /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az 3. és 4. sz. melléklet szerint állapítja meg.


(6)     Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2019. évben - közfoglalkoztatottak nélkül - 2 fő.


           (7)       A közfoglalkoztatottak éves létszáma 3 fő.


Az önkormányzat bevételei

4. §


A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza.



Az önkormányzat kiadásai

5. §


A képviselő-testület a 2019. évi költségvetés kiadásait és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát az l. sz. melléklet szerint állapítja meg.



Tartalékok

6. §[9]


Az önkormányzat 4.666 e Ft tartalékot képez, melyből 4.616 e Ft az általános tartalék, 50 e Ft a céltartalék. A tartalékok felett a képviselő testület rendelkezik.


Több éves kihatással járó feladatok

7 §


Az önkormányzat több éves kihatással járó kötelezettsége – 7. melléklet szerint - nincs.



8. §


(1)[10]   Az előirányzat felhasználási tervet a 9. sz. melléklet tartalmazza.


(2)     A 2019. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 6. sz. melléklet tartalmazza.


(3)     Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások kimutatását a 8. sz. melléklet tartalmazza



  1. [11]A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a 11.sz.melléklet tartalmazza.


  1. [12]Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági ellátások jogcímeit és összegeit a 10.sz.melléklet tartalmazza.


A 2019. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

9. §


(1)       A gazdálkodás során az év közben keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt.


  1. A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1.600.000.-Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.


  1. A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó szabad pénzeszköz felhasználásáról a képviselő-testület esetenként dönt.


(4)     Az önkormányzat előirányzatai -kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatóak. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendeletmódosítását.


(5)     A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.


(6)     A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 100 eFt összeghatárig a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


  1. Az egységes rovatrend normatív jutalmak és céljuttatás, projektprémium rovatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzat 10 %-ig vállalható kötelezettség.


(8)     Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény 109.§-ának (6) bekezdésében   kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

  1. készpénzfizetési számlák kifizetése
  2. vásárlási előleg, ellátmány
  3. munkavállalók illetményelőlege
  4. munkavállalók utazási költségtérítése
  5. munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
  6. közcélú dolgozók munkabére
  7. hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések, szociális ellátások, segélyek.



ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK


10. §


(1)       A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2019évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.

Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.


             (2)       Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.



Sérsekszőlős, 2019.02.14.






                            Teleki Ákos                                              Dr. Vanó Szilárd
                           polgármester                                                       jegyző

















Záradék:



Az egységes szerkezetbe foglalt rendelet a 2020. február 10. napjától hatályos jogszabályi szöveget tartalmazza.


Sérsekszőlős, 2020. február 10.




                       


                                    Jegyző, aljegyző hiányában:


                                                                                  Dr. Szierer Anikó
                                                           Városüzemeltetési és Hatósági Irodavezető



















Indokolás

Sérsekszőlős Község Önkormányzata

1/2019.(II.15.) sz. költségvetési rendeletéhez



Az Országgyűlés a 2018. évi L. törvénnyel elfogadta Magyarország 2019. évi központi költségvetését.


A pénzügyi stabilitás fenntartása mellett a kormány  a demográfiai intézkedéseket, a versenyképesség erősítését és a termelékenység javítását helyezte előtérbe.

Továbbra is nagy hangsúlyt fektet a családok támogatásának kiterjesztésére, a munkaalapú gazdaság erősítésére, hazánk innovációs képességének fejlesztésére, a nemzetpolitikai célok megvalósítására.


A Kormány tovább növeli a gyermeket nevelő családok támogatását. A családi adókedvezmény összege kétgyermekes családok esetében 40 ezer forintra nő két gyermek esetén. A fiatal házasoknak továbbra is jár adókedvezmény. A Kormány kiterjeszti a CSOK igénybevételi lehetőségét, a családok nagyobb kedvezményre lesznek jogosultak.


A Kormány nagy hangsúlyt fektet munkaalapú társadalom építésének elősegítésére, a továbbiakban is a „segély helyett munkát” elv szem előtt tartásával,valamint a munkához kapcsolódó közterek mérséklésével.

 Foglalkoztatást ösztönző és az időskori munkavállalást segítő lépésként a nyugdíj mellett dolgozó munkavállalók járulékterheit megszűntette és ezzel párhuzamosan a munkáltatókat mentesítette a szociális hozzájárulási adó megfizetése alól.


A Kormány fontosnak tartja a magyar vidék fejlesztését a nagyvárosok modernizálását és a kistelepülések megerősítését. Ehhez kapcsolódik a Magyar Falu Program,melynek első pályázatai 2019.őszéig jelennek meg.




A helyi önkormányzatok 2019. évi és finanszírozási rendszere


A helyi önkormányzatok feladatainak ellátásához a 2019.évi központi költségvetés  biztosít forrást.A támogatások fő céljai jellemzően nem változtak a kiegészítő támogatások belső szerkezetében történt kisebb változás, egyes célok prioritásai alakultak át.


Az önkormányzati finanszírozás 2019. évi alapelveiben sem történt változás az előző évhez képest:

  • a gépjárműadó 40 %-a illeti meg továbbra is a helyi önkormányzatokat, SZJA átengedés nincs,
  • a támogatások zöme feladatalapú, és kötött felhasználású,






Általános működési feladatok támogatása:


Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása.

  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása
  • Településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása: 1000 fő lakosságszám alatti települések esetében, ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség 32 000 Ft alatti, ott a támogatás legalább 5 millió forint

Településüzemeltetési feladatok támogatása:


  • Támogatási elemek:
    • zöldterület gazdálkodás
    • közvilágítás
    • közutak fenntartása
    • köztemetők fenntartása


Egyéb önkormányzati feladatok támogatása:


A helyi önkormányzatokat további, a költségvetési törvényben nem nevesített Mötv. szerinti feladataik ellátása érdekében lakos alapú működési támogatás illeti meg az alábbiak szerint:

Támogatási összeg: 2700 Ft/fő differenciáltan a település nagyságához, és az adóerő-képesség szerint.


Szociális feladatok támogatása


A települési önkormányzat szociális feladatainak egyéb támogatása az előző évhez képest 13,5%-os emelkedést mutat.



Kulturális feladatok támogatása


Kulturális feladatok támogatása összegébenváltozás történt a 2015. évben bevezetett struktúrához képest. Támogatás összege 1.800.000.-Ft-ra változott.



A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai:

A támogatás hat részből tevődik össze:

  • Helyi önkormányzatok működési célú költségvetési támogatás: itt van többek között a a lakossági víz- és csatornaszolgáltatás támogatása, helyi közösségi közlekedés támogatása stb.
  • Helyi önkormányzatok felhalmozási célú költségvetési támogatása: pl. lakossági közműfejlesztési támogatás, önkormányzati feladat ellátást szolgáló fejlesztések támogatása a könyvtári és közművelődési érdekeltségnövelő támogatás
  • Önkormányzatok rendkívüli támogatása: amelyre az önkormányzatok működőképességük megőrzése érdekében nyújthatnak be.
  • Egyedi önkormányzati támogatások
  • Önkormányzati elszámolások
  • Vis maior támogatás

de ezekre a pályázatokra év közben majd külön lehet pályázni.


Részletes indokolás


 BEVÉTELEK:

Közhatalmi bevételek:

Az átengedett központi adókból csak a gépjárműadóból van átengedés, ennek mértéke 40 %, várhatóan 500 eFt bevétele származik ebből az önkormányzatnak.


Helyi adókból1.700 eFt bevétellel számolunk, amely az iparűzési adóból és a magánszemélyek kommunális adójából származik. Egyéb közhatalmi bevételekből ( késedelmi pótlék )  10 e Ft befizetésére számítunk.


Önkormányzat működési támogatása:

Az önkormányzat költségvetési állami támogatása 17.660 e Ft. Működéssel kapcsolatos kiadásokra 14.089 e Ft ,szociális feladatokra 1.771 e Ft, kulturális feladatokra 1.800 e Ft bevétellel számolunk. A támogatás összegeit a 11. sz. melléklet tartalmazza.


Felhalmozási és tőke jellegű bevételek:

2018-ban a  Külterületi utak pályázaton 38.520 e Ft-t nyertünk, melyet a Sérsekszőlős 055,052/20 és 052/23 hrsz-ú út felújítására fordítottuk. A támogatás 2019-ben esedékes része 19.260 e Ft.

2018-ban pályáztunk egy aprítéktároló kialakítására illetve vis maior pályázat keretében 3 utca burkolatának kijavítására. Ezek a pályázatok még nem kerültek elbírálásra.




Előző évi maradvány:


Az önkormányzat előző évi maradványa 6.500 e Ft, melyből 5.458 e Ft működési célú, 1.042 e Ft felhalmozási célú maradvány.


Hitel felvételt 2019. évben nem terveztünk.


KIADÁSOK:

A tervezéshez a vállalt kötelezettségek, a szociális törvényből és az önkormányzati rendeletből adódó feladatok szolgáltatták az alapot.

A kötelező alapfeladatok ellátása jelentősen behatárolja az önkormányzat mozgásterét.

A személyi juttatások között a polgármester tiszteletdíját, hivatalsegéd a közfoglalkoztatottak munkabérét és járulékait vettük figyelembe.

A dologi költségek között terveztük a helyi hivatal működtetési kiadásait, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a közművek költségeit, a postaköltséget, a tárgyi eszközök,épületek karbantartását, az önkormányzati ingatlanok vagyonbiztosításának összegét.

A dologi kiadásokban terveztük a közvilágítást, a közkifolyók vízdíját, a különféle szolgáltatások díjait és ezek ÁFA-ját, a köztemető fenntartásának költségeit,utak, hidak karbantartását,könyvtári, közművelődési költségeket, szolgáltatásokat.

2019. évi elszámolási kötelezettséggel működési célra átadott pénzeszközök

Államháztartáson belüli átadások között tervezzük:

Tab Város Önkormányzata- Óvodai ellátásra                                              86 e Ft

Koppány-Völgye Többcélú Kistérségi Társulás(működésre)                            135 e Ft

Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj átadás               100 e Ft


Államháztartáson kívüli átadások között tervezzük :

„Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft

(Járóbeteg ellátás)                                                                             250 e Ft

„Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft

(Ügyeleti ellátás)                                                                                          700 e Ft

Anyatejes napra támogatás                                                                           30 e Ft

Civil szervezetek támogatás                                                                 200 e Ft

A fenti támogatások összegét az 5. számú melléklet tartalmazza.


Tartalékok:

2019. évre tartalékként 5.332 eFt-ot terveztünk, ebből 5.282 eFt-ot általános tartalék és 50 eFt összegben céltartalékot.



Közfoglalkoztatás:


Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás keretében 2019. március 1-től 2020. február 29-ig 3 fő bevonásával település-karbantartási tevékenységek (kommunális feladatok ellátása, közterületek és parkok takarítása, gondozása, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, temetők karbantartása, árkok tisztítása, bozót- és cserje irtás, önkormányzat épületének karbantartása és fűtése, síkosság-mentesítés, hóeltakarítás) végzését tervezzük.


Áthúzódó programként jelenleg 2 hosszabb időtartamú programban folyik a közfoglalkoztatás:

- Az egyik 2018. július 1-től 2019. február 28-ig 1 fő közterület takarítói feladatokat lát el.

- A másik 2018. szeptember 10-től 2019. február 28-ig tart, amelyben szintén 1 fő közterület takarító dolgozik.


A fenti programokkal éves szinten átlagosan 3 fő foglalkoztatását tervezzük.



Szociális kiadások alakulása:



A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli szociális ellátás nyújtható.


A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.

Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.


Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés maradt, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.


A képviselő-testület a szociális törvényben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat állapíthat meg.


Sérsekszőlős Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Sérsekszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II. 20.) rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. A helyi rendelet által nyújtható ellátások a következők:



Települési támogatások:


Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:

Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg. Az így megállapított támogatás egyszeri összege, rászorultsághoz igazodva, maximum 50.000,- Ft lehet.

Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb. Az így megállapított támogatás összege a az 50.000,- Ft-tól eltérhet.

Továbbá a képviselő-testület évente egy alkalommal jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül a településen állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező, és az adott év október 1. napján 24 óráig a 60. életévüket betöltő személyeket is települési támogatásban részesítheti.

A 2018. évre kifizetett támogatás figyelembevételével, 2019. évre a 2018. évivel megegyező összegben került megtervezésre a létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatásra fordítandó előirányzat.


Szociális célú tűzifa:

Települési támogatásként nyújtott, szociális célú tűzifára elsősorban a szociális törvény szerinti aktív korúak ellátásában, időskorúak járadékában, vagy lakáscélú települési támogatásban részesülő, illetve a halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család jogosult, aki a fenti ellátások valamelyikére a kérelem benyújtását megelőző hat hónapból legalább egy hónapig jogosult.

A 2018. évi felhasználás figyelembevételével 2019. évre a 2018. évivel azonos előirányzattal és létszámadattal számoltunk.


Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:

Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtandó települési támogatás összege az eltemettető családja jövedelmének a függvényében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (28.500,- forint) 50 %-a, 70 %-a és 100 %-a között változik.

A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.

2019. évre a 2018. évivel azonos, azaz 3 hozzátartozó segélyezésével számoltunk.


Kamatmentes kölcsön céljából nyújtott települési támogatás

Sérsekszőlős Község Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában települési támogatásban részesítheti évente egy alkalommal, azt a rászoruló személyt, akinek a családjában az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 300 %-át – haláleset esetén 350 %-át - nem haladja meg, és rendelkezik olyan jövedelemforrással, amely garanciát jelent a kölcsön visszafizetésére.

A 2018. évre kifizetett támogatás figyelembevételével, 2019. évre a 2018. évivel azonos összegben került megtervezésre a kamatmentes kölcsön céljából nyújtott települési támogatásra fordítandó előirányzat.


Lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás

A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem az 70.000,- Ft-ot nem haladja meg. A támogatás összege jövedelemtől függően 2500,- Ft, illetve 5.000,- Ft.

A 2018. évi tényadatok, valamint az ellátás megállapításánál figyelembe vehető jövedelemhatár megemelése alapján, 2019. évre a 2018. évivel megegyező igénylővel számoltunk a lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás tervezése során.


Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás

Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Sérsekszőlős Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 42.000,- Ft-ot nem haladja meg, és a szociális törvény 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult a szociális törvény 41. §-a alapján ápolási díjra.

Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- Ft/hó.

2018. évben ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás iránti kérelem nem érkezett, ezért a 2018. évi tervvel egyezően, csak 1 fő támogatásával számoltunk 2019. évre.


Köztemetés:

A köztemetés megállapításának feltételeit a szociális törvény szabályozza. Köztemetés elrendelésére 2018. évben 1 alkalommal került sor, ezért 2019. évre is 1 fő támogatásával számoltunk.


Oktatási intézmények tanulóinak nyújtandó támogatások


Üdülési támogatás:

A képviselő-testület évente egy alkalommal üdülési támogatásban részesítheti az oktatási intézmény által belföldön, vagy csereüdültetés keretében szervezett legalább 5 napos üdülésen, illetve táborozáson részt vevő gyermekeket, amennyiben a gyermeket nevelő családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át. A támogatás összege a jogosult családja jövedelmének a függvényében 8.000,- forint, vagy 14.000,- Ft.

Üdülési támogatás iránt évek óta nem jelentkezett igény, ezért csak 1 fő támogatásával számoltunk 2019. évre.


Étkezési térítési díjkedvezmény

A helyi rendelet értelmében a szülők gyermekenként napi 50,- Ft étkezési térítési díjkedvezményben részesülhetnek, utolsó alkalommal abban a tanévben, amelyben a gyermek az általános iskolás tanulmányait befejezi. E térítési díjkedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha a gyermek(ek) más térítési díjkedvezményben nem részesülnek.

A 2018. évi tényadatok figyelembevételével, 2019. évre a 2018. évivel megegyező számú igénylővel számoltunk az étkezési térítési díjkedvezmény tervezése során.


Gyermekek részére évente kettő alkalommal nyújtható támogatás:

A képviselő-testület az oktatási és nevelési intézménybe járó, életvitelszerűen a településen élő gyermekeket évente kettő alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül támogatásban részesítheti.

A 2018. évi tényadatok figyelembevételével, 2019. évre a 2018. évivel megegyező számú igénylővel számoltunka gyermekek iskola kezdésére és karácsony előtti támogatására.


Újszülöttek támogatása:

A helyi rendelet értelmében a képviselő-testület az újszülött gyermeket egyszeri 20.000.- Ft összegű támogatásban részesítheti.

2019. évre a 2018. évivel azonos, azaz 2 igénylő támogatásával számoltunk.


Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:

Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal augusztusban és novemberben kapnak támogatást Erzsébet utalvány formájában. Az utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni.

A jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás összege a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetén 6.500,- Ft, míg a többi gyermek esetében 6.000,- Ft.

A 2018. évi tényadatok figyelembevételével, 2019. évre a 2018. évi tervvel megegyező, azaz, 4 ellátásra jogosulttal számoltunk a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény tervezése során.


Szünidei gyermekétkeztetés:

A szünidei gyermekétkezést a településen 2018. évben nem igényelték. 2019. évre 1 igénylő támogatásával számoltunk, és az étkezési térítési díj várható emelését vettük figyelembe az előirányzat tervezése során.


Szociális étkezésben részesülők támogatása:

A 2018. évben a településen szociális étkezésben részesülő személy részére nem került megállapításra kedvezmény, ezért 2019. évre csak 1 ellátott támogatásával számoltunk.




Felhalmozási és tőkejellegű kiadások:


VP6-Külterületi utak felújítása pályázaton pozitív elbírálásban részesültünk. Sérsekszőlős a pályázaton   38.520 e Ft-t nyert. A pályázathoz szükséges önerő összege 4.300.000 Ft. A pályázat Európai Uniós támogatással valósul meg. 2019-ben 14.605 e Ft kiadással számoltunk.


2018 évben egy apríték tároló kialakítására pályáztunk.A pályázat elbírálása még nem történt meg. A pályázathoz 6.247 e Ft költséggel számoltunk, mely 625 e Ft önerőt tartalmaz.


2018-ban vis maior pályázatot nyújtottunk be a Szabadság utca, Rákóczi utca és az Arany J.utca helyreállítási munkáira. A pályázat elbírálása még nem történt meg. A helyreállítási munkák költsége 21.996 e Ft, mely 2.200 e Ft önerőt tartalmaz.


2019-ben utca és házszám táblák beszerzését tervezzük 400.000 Ft értékben, egy ingatlan (telek) vásárlását 1.000.000 Ft értékben és egyéb tárgyi eszköz beszerzést 1.000.000 Ft értékben.

Egyéb felhalmozás célú támogatások keretein belül 200 e Ft-t terveztünk a Délnyugat Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás felhalmozási célú támogatására,100 e Ft-t tervezünk a lakáscélú rendelet alapján lakáscélú támogatásra valamint 200 e Ft-t tervezünk védett építmények felújításával kapcsolatos támogatásra.


Több éves kihatással járó kiadások indoklása:

Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó ügylete.


Sérsekszőlős, 2019. 02. 14.


                                                                                              Teleki Ákos
                                                                                              polgármester



















I N D O K O L Á S

a 4/2019.(VIII.30.) rendelethez


A Képviselő-testület az 1./2019. (II.15.) sz. rendeletével elfogadta az önkormányzat 2019. évi költségvetését.


Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:


Bevételek változása:


  • Az előző évi elszámolásból származó pótlólagos támogatás 8 e Ft, ami az önkormányzatok nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz ártalmatlanítására kapott támogatások elszámolásából keletkezett.
  • A maradvány összege 6.605 eFt-ra módosult, ami 105 e Ft-tal növelte a finanszírozási bevételeket.
  • Az egyéb működés célú támogatások összege 40 e Ft-tal nőtt a Gyermekvédelmi pénzbeli támogatás igénylése miatt.
  • A működési bevételek a tervezetthez képest 100 e Ft-tal nőttek.
  • A külterületi út építése miatt a lakossági hozzájárulások 115 e Ft-tal növelték a bevételeket.
  • A Vis maior pályázat támogatása támogatói okirat szerint 14.298 eft-tal csökkent, így a felhalmozási bevételeink is csökkentek.


Összességében a bevételek 13.930 e Ft-tal csökkentek.


Kiadások változása:


  • A megváltozott adózási szabályok miatt a ruházati költségtérítésre betervezett összege 16 e Ft.-tal nőtt.
  • Az államháztartáson kívüli működés célú átadások összege 50 e Ft-tal nőtt, az Országos Mentőállomás Alapítványnak adott támogatás összegével.(5.sz.mell.)
  • Az apríték tároló építésének költségei 1.353 e Ft-tal emelkedtek, így a beruházások összege ezzel megemelésre került. (4 sz.mell.)
  • Az ingatlan vásárlásra betervezett összeget 200 e Ft-tal csökkentettük, kevesebbért valósult meg a beszerzés. (4 sz.mell.)
  • A vis maior pályázat költsége 7.500 e Ft-ra módosult, így a felújítások költsége 14.496 e Ft-tal csökkent. (4 sz.mell.)
  • A tartalék összege 653 e Ft-tal csökkent.


Így a kiadások összege is összességében 13.930 e Ft-tal csökkent.


Sérsekszőlős, 2019. augusztus 29.



                                                                                              Teleki Ákos

                                                                                              polgármester














I N D O K O L Á S

a 7/2019.(XII.30.) rendelethez


A Képviselő-testület az 1/2019. (II.15.) sz. rendeletével elfogadta az önkormányzat 2019. évi költségvetését.


Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:


Bevételek változása:



  • A működési célú kiegészítő támogatások összege 1.366 e Ft-tal nőtt:
  • lakossági víz- és csatornatámogatások összege 1.020 e Ft
  • szociális tüzifa támogatás összege 346 e Ft


Kiadások változása:



  • A személyi juttatások összege 11 e Ft-tal nőtt, az alpolgármester költségtérítésének összegével


  • A személyi juttatásokhoz kapcsolódó munkaadói járulékok összege 2 e Ft-tal nőtt.


  • Az államháztartáson kívüli működés célú átadások összege 1.020 Ft-tal nőtt, a DRV Zrt.-nek adott támogatás összegével.(5.sz.mell.)


  • A dologi kiadások összege 346 e Ft-tal nő.


  • A tartalék összege 13 e Ft-tal csökkent.



Így a  bevételek és kiadások összege is összességében 1.366 e Ft-tal nőtt .



Sérsekszőlős, 2019. december 16.    

                                                                        

                                                                                             Teleki Ákos

                                                                                              polgármester
















I N D O K O L Á S

a 2/2020.(II.10.) rendelethez


A Képviselő-testület az 1./2019. (II.15.) sz. rendeletével elfogadta az önkormányzat 2019. évi költségvetését.


Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:


Bevételek változása:



  • A felhalmozás célú támogatások államháztartáson belülről összege 12.637 e Ft-tal nőtt:




Kiadások változása:



  • A beruházások összege 12.637 e Ft-tal nőtt (Falugondnoki busz beszerzése 4.sz.mell.)


.


Sérsekszőlős, 2020. február 6.

                                                                        

                                                                                               Teleki Ákos

                                                                                              polgármester



[1]

Módosította a 4/2019.(VIII.30.) rendelet 1. § (1) bekezdése, a 7/2019.(XII.30.) rendelet 1. § (1) bekezdése, a 2/2020.(II.10.) rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2020. február 10. napjától.

[2]

Módosította a 4/2019.(VIII.30.) rendelet 1. § (2) bekezdése, a 7/2019.(XII.30.) rendelet 1. § (2) bekezdése, a 2/2020.(II.10.) rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2020. február 10. napjától.

[3]

Módosította a 4/2019.(VIII.30.) rendelet 1. § (3) bekezdése, a 7/2019.(XII.30.) rendelet 1. § (3) bekezdése, a 2/2020.(II.10.) rendelet 1. § (3) bekezdése, hatályos 2020. február 10. napjától.

[4]

Módosította a 4/2019.(VIII.30.) rendelet 1. § (4) bekezdése, a 7/2019.(XII.30.) rendelet 1. § (4) bekezdése, a 2/2020.(II.10.) rendelet 1. § (4) bekezdése, hatályos 2020. február 10. napjától.

[5]

Módosította a 4/2019.(VIII.30.) rendelet 1. § (5) bekezdése, a 7/2019.(XII.30.) rendelet 1. § (5) bekezdése, a 2/2020.(II.10.) rendelet 1. § (5) bekezdése, hatályos 2020. február 10. napjától.

[6]

Módosította a 4/2019.(VIII.30.) rendelet 2. § (1) bekezdése, a 7/2019.(XII.30.) rendelet 2. § (1) bekezdése, a 2/2020.(II.10.) rendelet 2. § (1) bekezdése, hatályos 2020. február 10. napjától.

[7]

Módosította a 4/2019.(VIII.30.) rendelet 2. § (2) bekezdése, a 7/2019.(XII.30.) rendelet 2. § (2) bekezdése, a 2/2020.(II.10.) rendelet 2. § (2) bekezdése, hatályos 2020. február 10. napjától.

[8]

Módosította a 4/2019.(VIII.30.) rendelet 2. § (3) bekezdése, a 7/2019.(XII.30.) rendelet 2. § (3) bekezdése, a 2/2020.(II.10.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2020. február 10. napjától.

[9]

Módosította a 4/2019.(VIII.30.) rendelet 3. §-a, a 7/2019.(XII.30.) rendelet 3. § -a, hatályos 2019. december 30. napjától.

[10]

Módosította a 4/2019.(VIII.30.) rendelet 4. § (1) bekezdése, a 7/2019.(XII.30.) rendelet 4. § (1) bekezdése, a 2/2020.(II.10.) rendelet 3. § (1) bekezdése, hatályos 2020. február 10. napjától.

[11]

Módosította a 4/2019.(VIII.30.) rendelet 4. § (2) bekezdése, a 7/2019.(XII.30.) rendelet 4. § (2) bekezdése, hatályos 2019. december 30. napjától.

[12]

Módosította a 7/2019.(XII.30.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2019. december 30. napjától.

Mellékletek