Sérsekszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2019. (V.28.) önkormányzati rendelete
A 2018. évi zárszámadásról
Hatályos: 2019. 05. 28- 2021. 02. 14Sérsekszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2019. (V.28.) önkormányzati rendelete
A 2018. évi zárszámadásról
2019-05-28-tól 2021-02-15-ig
Sérsekszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének
3/2019.(V.28.)
RENDELETE
a 2018. évi zárszámadásról
Sérsekszőlős Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. §-ában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdése f.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat 2018. évi zárszámadásáról az alábbiakat rendeli el:
I.
A BEVÉTELEK ÉS KIADÁSOK TELJESÍTÉSE
1. §
(1.) Sérsekszőlős Község Önkormányzata Képviselő - testülete a 2018. évi költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolót
65.966 eFt bevétellel (1.melléklet)
59.361 eFt kiadással (1.melléklet)
6.605 eFt maradvánnyal
jóváhagyja.
(2.) Az Önkormányzat bevételeit forrásonként és a kiadásokat – ezen belül a kiemelt kiadásokat - a 2. mellékletben foglaltaknak megfelelően hagyja jóvá.
(3.) Az önkormányzat költségvetésében szereplő átadott pénzeszközök teljesítését a 5. mellékletben foglaltaknak megfelelően hagyja jóvá.
2. §
Az Önkormányzat fejlesztési kiadásainak teljesítését 39.493 eFt főösszegben, valamint célonkénti részletezését az 4. mellékletben foglaltak szerint határozza meg.
3. §
Az önkormányzat 2018 évben közvetett támogatást nem nyújtott.
4. §
Az önkormányzatnak többéves kihatással járó kötelezettségei nincsenek, az önkormányzat tulajdonában lévő gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettség nem áll fenn.(15.melléklet)
5. §
Az Önkormányzatnak 2018. 12.31-én hitelállománya nincs.
II.
AZ ÖNKORMÁNYZAT VAGYONA
6. §
(1.) Az Önkormányzat 2018. év december 31-i állapot szerinti vagyonát a 9. mellékletben részletezett mérlegadatok alapján 152.649 eFt-ban állapítja meg.
(2.) Az Önkormányzat vagyonleltárát a 10. melléklet szerint jóváhagyja.
7. §
Az Önkormányzat adósságának és az általa nyújtott hitelek állományának kimutatását a 11. mellékletnek megfelelően hagyja jóvá.
8. §
A Stabilitási törvény 10. § (3) bekezdése alapján előírt adósságot keletkeztető ügyletek és saját bevételek összevetését a 14. melléklet szerint állapítja meg.
III.
A MARADVÁNY MEGÁLLAPÍTÁSA, JÓVÁHAGYÁSA
9. §
(1.) Az Önkormányzat 2018. évi költségvetési maradványát 6.605 eFt összegben a 8. mellékletnek megfelelően hagyja jóvá, melyből 1.042 eFt kötelezettséggel terhelt maradvány, ezen belül 706 eFt az államháztartáson belüli megelőlegezés.
(2.) Az önkormányzatnak a helyi önkormányzatok 2018. évi általános működéséhez és ágazati feladataihoz kapcsolódó támogatások teljes körű elszámolása, valamint a kötött felhasználású támogatás elszámolása után visszafizetési kötelezettsége nem keletkezett .
(3.) Az Önkormányzat a 2018 évi mérleg szerinti eredményét -2.334 eFt összeggel hagyja jóvá a 12.melléklet szerint.
IV.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
10. §
A rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.
Sérsekszőlős, 2019. május 21.
Teleki Ákos Dr. Vanó Szilárd
polgármester jegyző
I N D O K O L Á S
a 2018. évi zárszámadásról szóló rendelethez
Sérsekszőlős Község Képviselő-testülete a 2/2018. (II.15.) sz. rendeletével jóváhagyta a 2018. évi költségvetést. A költségvetés az év folyamán többször módosításra került, az év közben hozott képviselő-testületi határozatok, pótlólag kapott állami támogatások pénzügyi kihatása következtében.
Az államháztartásról szóló többször módosított 2011. évi CXCV. törvény 91. §. alapján a zárszámadásról a képviselő-testületnek rendeletet kell alkotni. A pénzügyi teljesítést, a vagyon, a maradvány alakulását mutatják be a rendelet mellékletét képező 1-15. mellékletek.
A 2018. évi költségvetés végrehajtása a következők szerint alakult:
BEVÉTELEK ALAKULÁSA:
A 2018. évi bevételi előirányzatot 82.205 e Ft összegben hagyta jóvá a képviselő-testület, ami év közben 84.275 e Ft-ra módosult, a teljesítés, pedig 65.966 e Ft amely 78 %-os teljesítést jelent (1. melléklet), ezen belül a működési bevételek 105%-ra (3. melléklet) realizálódtak.
Az intézményi működési bevétel, amely az összes bevétel 1,2 %-át teszi ki, kamatbevételből, sírhelymegváltásból, közterület bérleti díjból, terményértékesítésből, a gázpalackok cseréjéből befolyt bevételből tevődik össze Az intézményi működési bevételek 117 %-ra teljesültek.
A 2018. évi adókivetések március 15. előtt megtörténtek. Az adó befizetésére kamatmentesen két egyenlő részletben van lehetőség, minden év március 15. és szeptember 15. napjáig.
A helyi adók 154 %-ra, míg az átengedett központi adók (gépjárműadó, termőföld bérbeadásából származó jövedelemadó) 165 %-ra teljesültek, az egyéb közhatalmi bevételek 50 %-ra teljesültek.
A közhatalmi bevételek az előző évhez képest 19 %-os növekedést mutatnak, ami az iparűzési adó és a gépjárműadó befizetés növekedéséből adódik.
Az állami támogatásokat a költségvetési törvényben meghatározottak szerint kaptuk, ezek 100 %-ra teljesültek, a következő csoportosítás szerint:
- Normatív állami hozzájárulás 17.403 e Ft
- Kiegészítő támogatások 691 e Ft
- Elszámolásból származó bevételek 11 e Ft
Kiegészítő támogatásként jelentkezik a szociális tüzifa 2017 évi kiegészítő támogatása 106 e Ft-tal, a 2018 évi szociális tüzifa támogatás 249 e Ft-tal, valamint a téli rezsicsökkentés támogatása 336 e Ft-tal.
A támogatásértékű bevételek összességében 100 %-ra teljesültek.
A működési célú támogatásértékű bevételeknél a teljesítés 3.991 e Ft, melyből 3.967 eFt a közfoglalkoztatás támogatása, 24 e Ft a gyermekvédelmi Erzsébet utalványok támogatása.
A felhalmozási célú bevételek összege 24.338 e Ft, mely a VP6-7.2.1-7.4.1.2-16 Külterületi utak pályázat támogatásának összegét 19.260 e Ft valamint a Önkormányzati fejlesztések2017 támogatásának összegét 5.078 e Ft tartalmazza.
A finanszírozási bevételek összege 15.305 e Ft, mely 14.599 e Ft maradvány igénybevételéből, 706 e Ft államháztartáson belüli megelőlegezésből tevődik össze.
KIADÁSOK ALAKULÁSA:
A kiadások a módosított előirányzathoz viszonyítva 70 %-ra realizálódtak az 1. sz. melléklet alapján.
A működési kiadások 72 %-ra realizálódtak. (3. melléklet). A működési kiadások, amelyek az összes kiadás 33,5 %-át teszik ki, a személyi juttatásokból, a munkaadókat terhelő járulékokból, ellátottak juttatásaikból, működési célú támogatásértékű kiadásból és átadott pénzeszközből, valamint a dologi kiadásokból tevődik össze.
Dologi kiadások közé tartoznak a helyi hivatal, a közösségi ház, a köztemető működtetési kiadásai, a közüzemi díjak, a postaköltség, a vagyonbiztosítás, a bankköltségek és egyéb szolgáltatási díjak.
A működési célú pénzeszköz átadások 78 %-ban teljesültek (5. melléklet). Az államháztartáson belüli átadások 84 %-ra teljesültek. Az államháztartáson kívüli átadások a tervezetthez képest 76 %-ban teljesültek.
Koppány-völgye KEK-nek ügyeleti ellátásra 656 e Ft-ot, járóbeteg ellátásra 200 e Ft-t adtunk át.
SZOCIÁLIS KIADÁSOK ALAKULÁSA
Az összkiadás 2,5 %-a került kifizetésre szociális juttatásként a lakosságnak az alábbi jogcímekre (6. melléklet ):
Létfenntartási gondok enyhítésére 350 e Ft
Lakhatási támogatás 73 e Ft
Szociális tüzifa támogatás 572 e Ft
Kamatmentes kölcsön nyújtása 126 e Ft
Eltemetés költségeihez nyújtott támogatás 20 e Ft
Köztemetés 124 e Ft
Gyermekvédelmi kedvezmény 24 e Ft
Étkezési térítési díj kedvezmény 2 e Ft
Iskolakezdési támogatás 190 e Ft
Bursa Hungarica ösztöndíj 150 e Ft
Újszülöttek támogatása 40 e Ft
Összesen: 1.671 e Ft
A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására szociális ellátás nyújtható.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.
Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.
Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.
Sérsekszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) az Szt.-ben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat nyújt.
Sérsekszőlős Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Sérsekszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II. 20.) rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtandó és nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. Ezek a következők:
Települési támogatások:
Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:
Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugellátás 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva, maximum 50.000,- Ft lehet.
Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb.
A vizsgált időszakban 35 esetben került megállapításra a települési támogatás, valamennyien pénzbeli ellátásban részesültek. A képviselő-testület 34 esetben a településen állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező, 60. életévüket betöltő személyeket részesítette karácsony előtt hivatalból személyenként 10.000 forint összegű támogatásban. 1 esetben kérelemre indult az eljárás. A vizsgált időszakban települési támogatás iránti kérelem elutasítására nem került sor.
Az előző év azonos időszakában szintén 35 esetben került megállapításra a települési támogatás.
A költségvetés tervezésekor 42 fő támogatásával számoltunk, 420 e Ft összegben.
Szociális célú tűzifa:
Települési támogatásként nyújtott, szociális célú tűzifára elsősorban az Szt. szerinti aktív korúak ellátásában, időskorúak járadékában, vagy települési támogatásban (e támogatásban részesülők közül különösen a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viselésével kapcsolatos támogatásban) részesülő, illetve a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben szabályozott halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család jogosult, aki a fenti ellátások valamelyikére a kérelem benyújtását megelőző hat hónapból legalább egy hónapig jogosult.
2018. évben 20 m3 szociális célú tűzifa került kiosztásra, 6 - a fenti feltételeknek megfelelő - család számára.
Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:
Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtandó települési támogatás összege az eltemettető családja jövedelmének a függvényében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (28.500,- Ft) 50 %-a, 70 %-a és 100 %-a között változik.
A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.
2018. évben elhunyt személy eltemettetésének költségihez való hozzájárulásként nyújtandó települési támogatás iránt 1 kérelem érkezett az önkormányzathoz.
2018. évre 3 hozzátartozó segélyezésével számoltunk, 60 e Ft összegben. Előző év azonos időszakában nem igényelték ezen ellátást.
Kamatmentes kölcsön céljából nyújtott települési támogatás
Sérsekszőlős Község Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában települési támogatásban (a továbbiakban: kamatmentes kölcsön) részesítheti évente egy alkalommal, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-ának megfelelő összeg erejéig azt a rászoruló személyt, akinek a családjában az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 300 %-át nem haladja meg, és rendelkezik olyan jövedelemforrással, amely garanciát jelent a kölcsön visszafizetésére.
A vizsgált időszakban 3 személyt részesített az önkormányzat kamatmentes kölcsönben. Ezen ellátás iránti kérelem nem került elutasításra 2018. évben.
Előző év azonos időszakában 5 fő részére került megállapításra ez a szociális ellátás. A költségvetés tervezésekor 5 fő támogatásával, és 200 e Ft előirányzattal számoltunk.
Lakhatási támogatás céljából nyújtott települési támogatás
A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az 70.000,- Ft-ot nem haladja meg. A támogatás összege jövedelemtől függően 2500,-forint, illetve 5.000,- forint.
2018. december hó 31. napján 4 személy részesült lakhatási támogatás céljából nyújtott települési támogatásban. Ezen ellátás iránti kérelem nem került elutasításra 2018. évben.
A költségvetés tervezésekor 6 háztartás támogatásával, és 300 e Ft előirányzattal számoltunk. Előző év azonos időpontjában 5 fő részesült a fenti támogatásban.
Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás
Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Sérsekszőlős Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 42.000,- Ft-ot nem haladja meg, és az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult az Szt. 41. §-a alapján ápolási díjra. Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- Ft/hó.
2018. évben ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás iránti kérelem nem érkezett az önkormányzathoz.
A költségvetés tervezésekor 1 fő támogatásával, és 180 e Ft előirányzattal számoltunk.
Köztemetés:
A haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzat képviselő-testülete gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.
2018. évre 1 köztemetéssel számoltunk, a tervezett összeg 150 e Ft volt. 2018. évben köztemetés elrendelésére 1 esetben került sor.
Oktatási intézmények tanulóinak nyújtandó támogatások
Étkezési térítési díjkedvezmény
A helyi rendelet értelmében az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekekre tekintettel a szülők gyermekenként napi 50 Ft étkezési térítési díjkedvezményben részesülhetnek utolsó alkalommal abban a tanévben amelyikben a gyermek(ek) az általános iskolai tanulmányait befejezi. E térítési díjkedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha a gyermek(ek) más térítési díjkedvezményben nem részesül(nek).
2018. évben a településen 2 gyermek részesült étkezési térítési díjkedvezményben. 2018. évre 2 gyermek támogatásával számoltunk, 20 e Ft összegben.
Gyermekek részére évente kettő alkalommal nyújtható támogatás:
A képviselő-testület az oktatási és nevelési intézménybe járó, életvitelszerűen a településen élő gyermekeket évente kettő alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül támogatásban részesítheti.
A képviselő-testület 2018. év július 2-i ülésén döntött (13 gyermek esetében) támogatások odaítéléséről. Az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekeket személyenként 6.000,- forint – 30.000,- forint közötti támogatásban részesítette a képviselő-testület, mely ellátások kifizetésére 2018. augusztus hó 15-ig került sor.
Bursa Hungarica Ösztöndíj :
A képviselő-testület a 81/2017. (XI. 21.) számú határozatával döntött 3 fő felsőoktatási intézményben tanuló hallgató támogatásban részesítéséről. A támogatás mértéke havonta, személyenként 5.000,- forint volt.
A költségvetés tervezése során az ösztöndíjra 200.000,- forint előirányzatot tervezett a képviselő-testület.
Újszülöttek támogatása:
A helyi rendelet értelmében a képviselő-testület az újszülött gyermeket egyszeri 20 e Ft összegű támogatásban részesítheti.
2018. évben újszülöttek támogatásának megállapításra 2 alkalommal került sor.
A költségvetés tervezésekor 2 újszülött támogatásával számoltunk.
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:
Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal, augusztusban és novemberben kapnak jelenleg gyermekenként 6000,- forint, illetve 6.500,- forint összegű támogatást Erzsébet utalvány formájában. Az utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni.
A jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás összege a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetén 6.500,- forint, míg a többi gyermek esetében 6.000,- forint.
2018. december hó 31. napján 3 gyermek részesült ebben az ellátásban. Ezen ellátás iránti kérelem elutasítására 2 gyermek vonatkozásában került sor, a család jövedelmi viszonyai miatt. 2018. évre 4 gyermek támogatásával számoltunk, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre 50 e Ft állt rendelkezésre.
Előző év azonos időpontjában 1 fő részesült rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben.
ADÓBEHAJTÁSOK, ADÓFELDERÍTÉSEK ALAKULÁSA
Gépjárműadó adónemben 2004. évtől a BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatala (BMKH), majd a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH), majd a Belügyminisztérium Nyilvántartások Vezetéséért Felelős Helyettes Államtitkárság szolgáltat adatokat.
A 2018. évi – csak a 2019. adóév adófizetési kötelezettségét érintő – változásokról a 2019. év elején átadott adatállomány alapján történt meg az adókivetés 2019. január 1. napjától, illetve az adófizetési kötelezettség megszüntetése 2018. december 31. napjával.
A BM minden hónapban az előző havi változásokról küld listát, ez alapján történik az adóztatás.
Sérsekszőlősön nem kellett kezdeményeznünk forgalomból történő kivonást 1 éven túli gépjárműadó tartozás miatt.
Magánszemélyek kommunális adója adónemben a népesség-nyilvántartás adatai, az ingatlan-nyilvántartás adatai, a Földhivataltól igényelt adózási földkönyv, az adóívek kiküldése utáni adategyeztetés alapján valamint önbevallással új kivetés összesen 1 adózónál 3.000 Ft összegben történt, mely 2019. január 1-től adóköteles. 2 adózó kapott mentességet életkora miatt a Sérsekszőlős Község Önkormányzata Képviselő- testületének a magánszemélyek kommunális adójáról szóló többször módosított 9/1991. (IX. 17.) rendelete 6. § (1) bekezdése alapján.
Helyi iparűzési adóban nem történt felderítés.
Hatósági bizonyítványok, adóigazolás:
Az ügyfél kérelmére különböző eljárásokhoz (pl. pályázat, közbeszerzési eljárás, stb.) kell kiállítani az önkormányzati adóhatóságnak. Kiállítása abban az esetben történhet, amennyiben az adózó folyószámlája tartozást nem mutat. Amennyiben valamilyen hátralék áll fenn, az adózónak be kell fizetnie, ahhoz, hogy kiállítsuk az igazolást részére.
Adó-és értékbizonyítvány
Az adó- és értékbizonyítványok kiállítása hagyatéki eljáráshoz, gyámügyi eljáráshoz, végrehajtási eljáráshoz és egyéb közigazgatási eljáráshoz történik, az önkormányzat illetékességi területén található ingatlanokra vonatkozóan.
2018. évben 5 db adó- és értékbizonyítvány került kiállításra.
Adóhátralékok alakulása 2018. évben
Az adóalanyok számára 2018-ban mindkét félévben küldtünk értesítőt a fizetendő összegekről az adózók részére. (Az első félévit februárban, a második félévit augusztusban.)
Az adóív adónemenként tartalmazza az adókötelezettséget, a befizetést és a számlaegyenleget.
Adóalanyok száma adónemenként 2017-2018. évben (fő):
Adónem | 2017 | 2018 |
Magánszemélyek komm. adója | 53 | 51 |
Gépjárműadó | 63 | 65 |
Helyi iparűzési adó | 26 | 27 |
Összesen | 142 | 143 |
A második félévi adóbefizetés után november hónapban 20 hátralékkal rendelkező adózót szólítottunk fel hátralékának befizetésére.
Az intézkedések (felszólítás) hatására csökkent a hátralék összege.
A fennálló összes adóhátralék összegei adónemenként 2016.12.31.-2018.12.31. az alábbiak szerint alakultak (e. Ft-ban):
Adónem | 2017.12.31. | 2018.12.31. |
Magánsz.komm.adója | 30 | 28 |
Helyi iparűzési adó | 77 | 77 |
Gépjárműadó | 114 | 82 |
Pótlék | 75 | 47 |
Összesen | 296 | 234 |
Hátralék: a kamatmentes fizetési határidő lejártával esedékessé vált és meg nem fizetett adóösszeg.
A 2017-2018. évre vonatkozóan az adókövetelések (előírás, kivetés) összegei):
Összes követelés (e. Ft) | Fennálló hátralék (e. Ft) | Hátralék a követelés arányában (%) | ||||
2017 | 2018 | 2017 | 2018 | 2017 | 2018 | |
Önkorm. sajátos bevételei | 2.828 | 3.351 | 296 | 234 | 10,5% | 6,9% |
Ebből -helyi adók | 1.714 | 1.904 | 107 | 105 | 6,2% | 5,5% |
-gépjárműadó (ebből 40% illeti az önkormányzatot | 1.017 | 1.399 | 114 | 82 | 11,2% | 5,9% |
-egyéb bevétel (pótlék) | 97 | 48 | 75 | 47 | 77,3% | 98% |
KÖZFOGLALKOZTATÁS
Sérsekszőlős Község Önkormányzata és a Somogy Megyei Kormányhivatal Siófoki Járási Hivatal Tabi Munkaerőpiaci Pont hatósági szerződést kötött a 2018. évi közfoglalkoztatás támogatására.
Önkormányzatunknál 2018-ban a közfoglalkoztatás keretében az alábbi hosszabb időtartamú programokban történt a foglalkoztatás:
Program elnevezése | Foglalkoztatottak száma | Program időtartama |
Hosszabb időtartamú program – fűrészes/erdőművelő, hegesztő, közterület takarítók | 8 fő | 2017. március 16. – 2018. február 28. |
Hosszabb időtartamú program – intézménytakarítói képzés | 1 fő | 2017. december 4. – 2018. február 28. |
Hosszabb időtartamú program - közterület takarító | 3 fő | 2018. március 1. – 2018. június 30. |
Hosszabb időtartamú program - közterület takarító | 2 fő | 2018. július 1. – 2019. február 28. |
Hosszabb időtartamú program - közterület takarító | 1 fő | 2018. szeptember 10. – 2019. február 28. |
A 2017. március 16-tól induló hosszabb időtartamú programban 6 fő közterület takarító, 1 fő fűrészes/erdőművelő, valamint 1 fő lakatos dolgozott. A hatósági szerződés értelmében a lakatos és 3 fő közterület takarító munkaviszonya 2017. október 31-ig tartott. 2017. november 1-től 3 fő közterület takarító dolgozhatott volna, de a létszámot nem sikerült feltölteni, így csak 2 ember dolgozott tovább a program végéig, 2018. február 28-ig.
A program során megvalósult a település tisztántartása, a közterületek rendbetétele, bozót- és cserjeirtás, a kitermelt fa hulladék aprítékolása, az eddigi mezőgazdasági programban művelt földterületek gondozása, meglévő térkő gyártógéppel térburkolat és gyeprács készítése, korlátok készítése, traktorhoz pótkocsi hegesztése, utcanév táblák javítása, hídkorlát készítése, önkormányzati tulajdonú utak, földutak melletti fák kivágása, darabolása, behordása, fűnyírás, parlagfű mentesítés, temető rendbetétele, hó eltakarítás és síkosság-mentesítés.
2017. december 4. és 2018. február 28. között tartott a Somogy Megyei Kormányhivatal Siófoki Járási Hivatal Tabi Munkaerőpiaci Pont által szervezett intézménytakarítói képzés
1 fő foglalkoztatásával. A dolgozó egyes napokon közterület takarítói feladatot látott el.
A 2018. március 1-jétől 2018. június 30-ig tartó programban 3 fő közterület takarító látta el a település karbantartásával kapcsolatos feladatokat: kommunális feladatok ellátása, parkok és közterületek gondozása, árkok tisztítása, bozót- és cserje irtás, fűnyírás, parlagfű-mentesítés. A program során a település rendezettsége biztosított volt.
A 2018. július 1-jétől 2019. február 28-ig tartó hosszabb időtartamú program 2 fő közterület takarító foglalkoztatásával valósult meg. A program során a tervezett feladatok – település karbantartása, temetők karbantartása és gondozása, bozót- és cserje irtás, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, önkormányzat épületének karbantartása, vízelvezető árkok tisztítása és karbantartása, önkormányzat épületének fűtése, hóeltakarítás és síkosság-mentesítés – megvalósultak.
A 2018. szeptember 10-től 2019. február 28-ig tartó hosszabb időtartamú program 1 fő közterület takarító látta el a település karbantartásával kapcsolatos feladatokat. A programban tervezett feladatok - település karbantartása, kommunális feladatok ellátása, vízelevező árkok tisztítása és karbantartása, közterületek és parkok gondozása, fűnyírás, bozót- és cserje irtás, önkormányzat épületének karbantartása, temetők karbantartása, önkormányzat épületének fűtése, hóeltakartás és a síkosság-mentesítés – megvalósultak.
A támogatás mindegyik program esetében 100%-os volt.
Saját forrásból történő foglalkoztatás
Tekintettel arra, hogy a településüzemeltetési és közterület karbantartási feladatok a közfoglalkoztatás keretein belül nem láthatóak el teljes körűen, a Képviselő-testület döntött egy fő egyszerűsített foglalkoztatással történő alkalmazásáról 2018. április hónaptól 2018. szeptember hónapig, havonta öt egymást követő napon történő munkavégzéssel.
VAGYONGAZDÁLKODÁS
A közfoglalkoztatás keretén belül vásároltunk egy benzinmotoros ágvágót 100 e Ft értékben. A könyvtárba vásároltunk egy projektort vetítővászonnal 124 e Ft-ért, hangszórót 18 e Ft-ért, HP lézernyomtatót 99 e Ft-ért és egy asztalt 47 e Ft értékben.
A kultúrházba vásároltunk konyhabútort 108 e Ft értékben, egy mixert 27 e Ft értékben és egy asztalt 80 e Ft értékben.
Benyújtott pályázatok
2017. február 2-án Sérsekszőlős Község Önkormányzata a „Vidéki térségek kisméretű infrastruktúrájának és alapvető szolgáltatásainak fejlesztése” című felhívásra pályázatot nyújtott be külterületi út felújítására. A pályázat pozitív elbírálásban részült, melyről az értesítőt az önkormányzat 2018.02.01-én kapta meg. A kiviteli terveket Právics József elkészített bruttó 550.000,- Ft-ért, az összeg átutalása 2018. áprilisában megtörtént. A pályázat megvalósításához közbeszerzési szaktanácsadó került kiválasztásra, bruttó 380.000,- Ft vállalási díjért. Dr. Gönczöl Adrien közbeszerzési tanácsadóval a megbízási szerződés 2018.06.22-én aláírásra került, és az összeg kettő részletben kifizetésre került. A műszaki ellenőri tevékenység ellátására a Trompus Mérnöki Kft-vel bruttó 310.515,- Ft összegű megbízási szerződés került aláírásra 2018. június 20-án. A nyilvánosság biztosítására Nemes Hajnal egyéni vállalkozóval bruttó 70.000,- Ft összegben került sor szerződés kötésre 2018. júniusában. A projektmenedzseri tevékenység ellátására Nemes Hajnal bruttó 620.000,- Ft-os ajánlata került elfogadásra (ehhez még 108.810,- Ft SZOCHO-t kell biztosítani), a szerződés 2018. júniusában került aláírásra, de a szerződés 2019.02.25-én felbontásra került. A közbeszerzési felhívás elektronikus meghirdetésének díja 40.000 Ft (EKR rendszerhasználati díj). A projekt megvalósításához a Képviselő-testület 26/2018 (IV.25) számú határozatában döntött bruttó 4.406.622,- Ft önerő biztosításáról. A kivitelező kiválasztására közbeszerzési eljárás során került sor, melyet az Ökobau Kft. nyert meg. A kivitelezői szerződés 2018.08.09-én aláírásra került, melynek teljes költsége bruttó 40.780.791,- Ft. Az önkormányzat az 1. és a 2. részszámla összegét átutalta a kivitelezőnek 2018-ban. A műszaki átadás 2018.11.05-én kezdődött meg és 2018.12.05-én lezárult.
Sérsekszőlős Község Önkormányzata pályázatot nyújtott be a Balaton Fejlesztési Tanács az Innovációs és Technológiai Minisztérium által biztosított forrás terhére hirdetett a „Balaton Kiemelt Üdülőkörzetben található településfejlesztési beruházások támogatására” című pályázatára. A Képviselő-testület bruttó 231 540,- Ft önerőt biztosított nyertes pályázat esetén. A pályázatot 2018 decemberében elutasították a hiánypótlás nem teljesítése miatt.
Sérsekszőlős Község Önkormányzata pályázatot nyújtott be a VP6-19.2.1-53-6-17 kódszámú „A helyi biomassza közösségi energetikai hasznosításának támogatására”. A pályázatban szereplő tároló épületére építési engedély szükséges, az építési engedélyezési tervdokumentáció elkészítésére 2018.02.28-án kötött szerződést az Önkormányzat bruttó 225.000,- Ft összegben. A tervdokumentáció határidőre elkészült. A pályázathoz a Képviselő-testület 20/2018 (III.8.) számú határozatában a bruttó 624.628,- Ft önerőt biztosította.
2017. május 2-án a település pályázatot nyújtott be a Magyarország 2017. évi központi költségvetéséről szóló 2016. évi XC. törvény 3. melléklet II. 2. pont a), b), és c) pontok szerinti önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatására.
A munkálatok bekerülési költsége bruttó 5 974 524 Ft. Az önkormányzat által biztosítandó önrész: bruttó 896 179 Ft. A település pozitív elbírálásban részesült. A kivitelezési munkálatokat az Ökobau Kft határidőre elvégezte.
2017. októberben Kistelepülési önkormányzatok alacsony összegű fejlesztéseinek támogatására nyújtottunk be pályázatot. Szabadság utca belterületi szakasz 100 m2-es útburkolatának felújítását kívánjuk megvalósítani. Igényelt támogatás750.000 Ft. A pályázat pozitív elbírálásban részesült. A kivitelezési munkálatok a 2018. októberben elkészültek.
2018. októberben a Szabadság utca közbenső szakaszának útfelújítása készült el bruttó 1.501.902 Ft vállalkozási díjért. Kivitelező: Ökobau Kft.
2018. novemberben a 2016. évi az adósságkonszolidációban nem részesült települési önkormányzatok fejlesztéseinek támogatására megítél összegből a Kultúrház utólagos falszigetelési munkálatai készültek el 2.950.000.-ft értékben.
Közvetett támogatás indoklása:
Az önkormányzat 2018. évben közvetett támogatást nem nyújtott.
Többéves kihatással járó kötelezettségek:
Az önkormányzatnak többéves kihatással járó kötelezettségei nincsenek, az önkormányzatnak tulajdonában lévő gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettsége nem áll fenn.(15.melléklet)
Az önkormányzat maradványa:
Az önkormányzat 2018. évi maradványa 6.605 eFt (8. melléklet), a kötelezettségvállalással csökkentett szabad maradványa 5.563 eFt.
Az önkormányzat hitelállománya:
Az Önkormányzatnak 2018. 12.31-én hitelállománya nincs.
Sérsekszőlős, 2019.05.21.
Teleki Ákos
polgármester