Sérsekszőlős Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2021. (III.8.) önkormányzati rendeletének indokolása
az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Hatályos: 2021. 03. 09az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Végső előterjesztői indokolás
Indokolás
Sérsekszőlős Község Önkormányzata
3/2021. (III. 4.) sz. költségvetési rendelethez
Az Országgyűlés a 2020. évi XC. törvénnyel elfogadta Magyarország 2021. évi központi költségvetését.
A költségvetés fókuszában a koronavírus járvány által nehéz helyzetbe került gazdaság újraindítása és a járványügyi készültség fenntartása áll, de a gazdasági nehézségek ellenére az önkormányzati kötelező feladatok finanszírozása a korábbi szinten történik. Az önkormányzatok finanszírozásában a korábbi évekhez hasonlóan 2021-ben is megjelennek a költségvetési törvényjavaslatban érvényesülő általános alapelvek. Ezek többek között a családok támogatását, valamint a foglalkoztatottság további növelését, egyúttal az életszínvonal emelkedését szolgáló intézkedések.
A fenti általános elvek mellett az önkormányzati finanszírozás tekintetében a jövő év legfőbb célkitűzése a kiszámíthatóság és a stabilitás megtartása, a működési hiány nélküli gazdálkodás fiskális feltételeinek erősítése.
A helyi önkormányzatok 2021. évi és finanszírozási rendszere
Az önkormányzati feladatok nagyobb részét a klasszikus értelemben vett önkormányzati feladatok (igazgatás, településüzemeltetés, közvilágítás, helyi adóztatás, stb.) teszik ki. E helyi közügyek ellátását 2021-ben is, hasonlóan az előző évekhez egy – a különböző feladatmutatóktól és az önkormányzatok jövedelemtermelő képességétől is függő – általános jellegű támogatás szolgálja. A legfontosabb változás 2021-ben, hogy megszűnik a beszámítás rendszere, helyette a szolidaritási hozzájárulás általános érvénnyel szolgálja a jövedelmi különbségek mérséklését. Ugyanakkor továbbra is biztosított a minden általános működés támogatását szolgáló jogcím tekintetében a kiegészítés az alacsony adóerő-képességgel rendelkező önkormányzatok esetében. Így az általános működés biztosítását szolgáló támogatások támogatáscsökkentés nélkül megilletik az önkormányzatokat.
A településüzemeltetési feladatok támogatása
Zöldterületgazdálkodással
kapcsolatos feladatok ellátásának támogatása
A támogatás a települési önkormányzatokat a zöldterületek, és az azokhoz kapcsolódó építmények kialakításához és fenntartásához kapcsolódóan a belterület nagysága alapján illeti meg, melynek mértéke 25 200/ha.
Közvilágítás fenntartásának
támogatása
A támogatás a települési önkormányzatokat a településen történő közvilágítás biztosításához kapcsolódóan illeti meg.
Köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása
A támogatás a települési önkormányzatokat a köztemető fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg. A támogatás összege legalább 100 000 forint.
Közutak fenntartásának
támogatása
A támogatás a települési önkormányzatokat a közutak fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg
Egyéb önkormányzati feladatok
Az 1000 fő lakosságszámot meg nem haladó települések esetén, ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség nem haladja meg a 32 000 forintot, településenként legalább 5 000 000 Ft.
Külterületen élő lakosok A központi költségvetés támogatást biztosít a lakott külterülettel rendelkező települési önkormányzatoknak a 2020. január 1-jei külterületi lakosok száma alapján, melynek összege 2 550,-Ft/fő.
Nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz ártalmatlanítása: Az összegyűjtött és a hatóságilag kijelölt lerakóhelyeken igazoltan elhelyezett, nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz mennyisége (m3) után igényelhető 100 Ft/m3 támogatás, amely összeg a fajlagos lakossági ráfordítások (díjak) csökkentéséhez járul hozzá.
A települési önkormányzatok könyvtári és közművelődési feladataihoz az önkormányzat 2 170, -Ft/fő, de legalább 2 270 000 Ft támogatást kap.
Szociális feladatok támogatása
A támogatás a 35 000 forint egy lakosra jutó adóerő-képességet meg nem haladó települési önkormányzatok egyes szociális jellegű feladataihoz járul hozzá.
Rászoruló gyermekétkeztetés A támogatás a rászoruló gyermekek Gyvt. 21/C. § (1) bekezdés a) pontjában szereplő gyermekek szünidei étkeztetését biztosító települési önkormányzatokat illeti meg, az étkezési adagok száma alapján. A támogatás összege az egy lakosra jutó adóerő-képességtől függő fajlagos összegek figyelembevételével kerül meghatározásra.
A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai:
A támogatás öt részből tevődik össze:
Helyi önkormányzatok működési célú költségvetési támogatás: itt van többek között a lakossági víz- és csatornaszolgáltatás támogatása.
Helyi önkormányzatok felhalmozási célú költségvetési támogatása: pl. önkormányzati feladat ellátást szolgáló fejlesztések támogatása a könyvtári és közművelődési érdekeltségnövelő támogatás
Önkormányzatok rendkívüli támogatása: amelyre az önkormányzatok működőképességük megőrzése érdekében nyújthatnak be.
Önkormányzati elszámolások
Vis maior támogatás
de ezekre a pályázatokra majd év közben külön lehet pályázni.
Részletes indokolás
BEVÉTELEK:
Működési bevételek:
Az előző évekhez hasonlóan a működési bevételeknél a tervezhető lehetőségek közt vettük számba a kamatbevételt, bérleti díjakat, a kamatmentes kölcsön és a köztemetés törlesztő részleteit, koncessziós díj bevételét, és a Pb gáz értékesítés bevételeit.
Közhatalmi bevételek:
Helyi adók:
Helyi adókból 760 e Ft bevétellel számolunk, amely az iparűzési adóból és a magánszemélyek kommunális adójából származik.
A kormány a 639/2020. (XII.22.) rendeletében rendelkezett a helyi iparűzési adó mértékéről. A mikro-, kis- és középvállalkozásoknak a helyi iparűzési adó mértéke 1 százalék, ha a 2021. évben végződő adóévben alkalmazandó önkormányzati rendeletben megállapított adómérték több, mint 1 százalék .
Átengedett központi adók:
A gépjárműadóval kapcsolatos adóztatási feladatokat 2021-ben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) veszi át.
Az egyéb közhatalmi bevételek közt terveztük a késedelmi pótlék díjat 10 e Ft összegben.
Önkormányzat működési támogatásai:
Az önkormányzatnak állami támogatásból 20 852 e Ft bevétele várható. A támogatás összegeit a 11. sz. melléklet tartalmazza.
Helyi önkormányzatok működésére 12 012 e Ft
Egyéb szociális feladatok támogatására 2 091 e Ft
Falugondnoki feladatok ellátására 4 479 e Ft
Könyvtári és közművelődési feladatokra 2 270 e Ft
Egyéb működési célú támogatás:
Közfoglalkoztatás támogatására 1 958 e Ft-t terveztünk.
Finanszírozási bevételek :
Maradvány:
Az önkormányzatnak az előző évben 18 571 e Ft maradványa keletkezett, melyből működési célú maradvány 8 571 e Ft, felhalmozási célú maradvány 10 000 e Ft.
A 10 000 e Ft a MFP-Faluházak felújítása c. pályázat támogatási összege.
Hitel felvételt 2021. évben nem terveztünk.
KIADÁSOK:
A tervezéshez a vállalt kötelezettségek, a szociális törvényből és az önkormányzati rendeletből adódó feladatok szolgáltatták az alapot.
A kötelező alapfeladatok ellátása jelentősen behatárolja az önkormányzat mozgásterét.
A személyi juttatások között a polgármester tiszteletdíját, a falugondnok és a közfoglalkoztatottak munkabérét és járulékait vettük figyelembe.
A dologi költségek között terveztük a helyi hivatal működtetési kiadásait, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a közművek költségeit, a postaköltséget, a tárgyi eszközök,épületek karbantartását,egyéb szolgáltatások igénybe vételét, az önkormányzati ingatlanok vagyonbiztosításának összegét.
A dologi kiadásokban terveztük a közvilágítást, a közkifolyók vízdíját, a különféle szolgáltatások díjait és ezek ÁFA-ját, a köztemető fenntartásának költségeit, utak, hidak karbantartását, könyvtári, közművelődési költségeket, szolgáltatásokat.
2021. évi elszámolási kötelezettséggel működési célra átadott pénzeszközök
Államháztartáson belüli átadások között tervezzük:
Tab Város Önkormányzata- Óvodai ellátásra 90 e Ft
Koppány-Völgye Többcélú Kistérségi Társulás (működésre) 210 e Ft
Tab Város Önkormányzata 600 e Ft
Államháztartáson kívüli átadások között tervezzük :
„Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft
(Járóbeteg ellátás) 200 e Ft
„Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft
(Ügyeleti ellátás) 800 e Ft
Civil szervezetek támogatás 400 e Ft
A fenti támogatások összegét az 5. számú melléklet tartalmazza.
Tartalékok:
2021. évre tartalékként 1.860 e Ft-ot terveztünk, ebből 1.810 e Ft-ot általános tartalék és 50 eFt összegben céltartalékot.
Közfoglalkoztatás:
Támogatás 90% | Saját erő | ||
Nyitó létszám | 2 fő | ||
Záró létszám | 2 fő | ||
Kormányzati funkció | 041-233 | ||
Létszám (átlag) | 2 fő | ||
Bér | 2.019.180,- Ft | 1.817.262,- Ft | 201.918,- Ft |
Járulék (7,75%) | 156.486,- Ft | 140.837,- Ft | 15.649,- Ft |
Összesen | 2.175.666,- Ft | 1.958.099,- Ft | 217.567,- Ft |
Dologi |
Sérsekszőlős Község Önkormányzata 2021. évben hosszabb időtartamú program keretében 2 fő foglalkoztatásával biztosítaná a település karbantartási (kommunális feladatok ellátása, közterületek és parkok takarítása, gondozása, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, temetők karbantartása, árkok tisztítása, bozót- és cserje irtás, önkormányzat épületének karbantartása és fűtése, síkosság-mentesítés, hóeltakarítás) feladatait, amennyiben a munkaügyi központ erre programjaival lehetőséget biztosít. A program támogatottsága várhatóan 90%-os lesz.
Áthúzódó programként jelenleg 1 programban folyik a közfoglalkoztatás:
Hosszabb időtartamú programban 2020. március 23-tól 2021. február 28-ig 2 fő közterület takarító látja el feladatát.
A fenti áthúzódó programmal együtt éves szinten átlagosan 2 fő foglalkoztatását tervezzük közfoglalkoztatási jogviszony keretében a 2021. évi költségvetésben.
.
Szociális kiadások alakulása:
A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli szociális ellátás nyújtható.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.
Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.
Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés maradt, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.
A képviselő-testület a szociális törvényben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat állapíthat meg.
Sérsekszőlős Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Sérsekszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II. 20.) önkormányzati rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. A helyi rendelet által nyújtható ellátások a következők:
Települési támogatások:
Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:
Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg. Az így megállapított támogatás egyszeri összege, rászorultsághoz igazodva, maximum 50.000,- Ft lehet.
Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb. Az így megállapított támogatás összege az 50.000,- Ft-tól eltérhet.
Továbbá a képviselő-testület évente egy alkalommal jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül a településen állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező, és az adott év október 1. napján 24 óráig a 60. életévüket betöltő személyeket is települési támogatásban részesítheti.
A 2020. évi tényadatok figyelembe vételével 2021. évre a 2020. évinél 115 %-al magasabb összegben került megtervezésre a létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott pénzbeli települési támogatásra fordítandó előirányzat.
Az önkormányzat 2019. év végén 15 m3 tűzifát vásárolt, melyből 12 m3 kiosztásra került 2020. évben, 3 m3 kiosztására várhatóan 2021. évben kerül sor.
Szociális célú tűzifa:
Települési támogatásként nyújtott, szociális célú tűzifára elsősorban a szociális törvény szerinti aktív korúak ellátásában, időskorúak járadékában, vagy lakáscélú települési támogatásban részesülő, illetve a halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család jogosult, aki a fenti ellátások valamelyikére a kérelem benyújtását megelőző hat hónapból legalább egy hónapig jogosult.
A 2021. évre a 2020. évivel azonos előirányzattal és létszámadattal számoltunk.
Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:
Sérsekszőlős Község Képviselő-testülete az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként jövedelemre való tekintet nélkül, 25.000,- Ft települési támogatást állapít meg annak, aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott.
A támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.
A 2020. évi tényadatok figyelembe vételével 2021. évre a 2020. évinél egy fővel kevesebb, azaz 2 hozzátartozó segélyezésével számoltunk.
Kamatmentes kölcsön céljából nyújtott települési támogatás:
Sérsekszőlős Község Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig - jövedelemre való tekintet nélkül pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában települési támogatásban részesítheti évente egy alkalommal azt a rászoruló személyt, aki rendelkezik olyan jövedelemforrással, amely garanciát jelent a kölcsön visszafizetésére.
2021. évre a 2020. évivel azonos összegben került megtervezésre a kamatmentes kölcsön céljából nyújtott települési támogatásra fordítandó előirányzat.
Lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás:
A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem az 70.000,- Ft-ot nem haladja meg. A támogatás havi összege jövedelemtől függően 4000,- Ft, illetve 5.000,- Ft.
A 2020. évi tényadatok alapján 2021. évre a 2020. évinél 33 %-al alacsonyabb igénylővel és előirányzattal számoltunk a lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás tervezése során.
Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás:
Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Sérsekszőlős Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 42.000,- Ft-ot nem haladja meg, és a szociális törvény 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult a szociális törvény 41. §-a alapján ápolási díjra.
Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- Ft/hó.
2020. évben ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás iránti kérelem nem érkezett, ezért a 2020. évi tervvel egyezően, csak 1 fő támogatásával számoltunk 2021. évre.
Köztemetés:
A köztemetés megállapításának feltételeit a szociális törvény szabályozza. Köztemetés elrendelésére 2020. évben nem került sor, ezért 2021. évre csak 1 fő támogatásával számoltunk.
Oktatási intézmények tanulóinak nyújtandó támogatások:
Étkezési térítési díjkedvezmény:
A helyi rendelet értelmében a szülők gyermekenként napi 50,- Ft étkezési térítési díjkedvezményben részesülhetnek, utolsó alkalommal abban a tanévben, amelyben a gyermek az általános iskolás tanulmányait befejezi. E térítési díjkedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha a gyermek(ek) más térítési díjkedvezményben nem részesülnek.
2021. évre a 2020. évivel megegyező számú igénylővel és előirányzattal számoltunk az étkezési térítési díjkedvezmény tervezése során.
Gyermekek részére évente kettő alkalommal nyújtható támogatás:
A képviselő-testület az oktatási és nevelési intézménybe járó, életvitelszerűen a településen élő gyermekeket évente kettő alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül támogatásban részesítheti.
A 2020. évi tényadatok figyelembevételével, 2021. évre a 2020. évinél 12.5 %-al alacsonyabb igénylővel számoltunk, változatlan előirányzat mellett, a gyermekek iskola kezdésére és karácsony előtti támogatására.
Újszülöttek támogatása:
A helyi rendelet értelmében a képviselő-testület az újszülött gyermeket egyszeri 20.000.- Ft összegű támogatásban részesítheti.
2021. évre a 2020. évivel azonos, azaz 2 igénylő támogatásával számoltunk.
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:
Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal augusztusban és novemberben kapnak pénzbeli támogatást.
A jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás összege a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetén 6.500,- Ft, míg a többi gyermek esetében 6.000,- Ft.
2021. évre a 2020. évi tervnek a felével azaz, 2 ellátásra jogosulttal számoltunk a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény tervezése során, tekintettel arra, hogy 2020. évben senki nem részesült a fenti ellátásban.
Szünidei gyermekétkeztetés:
A szünidei gyermekétkezést a településen 2020. évben nem igényelték. 2021. évre 1 igénylő támogatásával számoltunk, és az étkezési térítési díj várható emelését vettük figyelembe az előirányzat tervezése során.
Szociális étkezésben részesülők támogatása:
A 2020. évben a településen 1 fő szociális étkezésben részesülő személy részére került megállapításra kedvezmény, aki már év elején szociális otthonba költözött a településről, ezért csak 1 ellátott támogatásával számoltunk.
Településkép védelmével kapcsolatos költségekről
Sérsekszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testülete elfogadta Sérsekszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének a településkép védelméről szóló 8/2018.(XII.20.) önkormányzati rendeletét, amely 2019. január 1. napján lépett hatályba.
A védett érték karbantartása, állapotának megóvása a tulajdonos kötelezettsége. A védett érték tulajdonosának kérésére a szokásos jókarbantartási feladatokon túlmenő, a védettséggel összefüggésben szükségessé váló, a tulajdonost terhelő munkálatok finanszírozásához az önkormányzat támogatást adhat. A támogatás mértékét a Képviselő-testület évente a költségvetésben határozza meg.
A védett építmények felújítására nyújtható támogatásokra 2021. évre 200.000,- forint költséget tervezünk.
A település főépítésze - alkalmazása hiányában a polgármester - kérelemre szakmai konzultációt biztosít a településképi követelményekről.
Az építtetőnek vagy meghatalmazottjának az építés megkezdése előtt szakmai konzultációt kell kérni:
1. ha a tervezett építési tevékenység a lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről szóló 155/2016. (VI.13.) Korm. rendelethatálya alá tartozó, egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység alapján történő új lakóépület építése, illetve meglévő épület bővítése történik,
2. közterületen kapubeálló, híd építése, átépítése esetén,
3. új elektronikus hírközlési építmény elhelyezése esetén:
-műtárgynak minősülő antenna szerkezetnél, ha annak bármely irányú mérete a bruttó 6 m-t meghaladja,
-antennatartó szerkezet méretétől függetlenül a szerkezetre antenna felszerelésénél, ha az antenna bármely irányú mérete a 4,0 m-t meghaladja.
Településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni az alábbi esetekben:
1. új építmény építési engedélyezési eljárását megelőzően,
2. meglévő építmény bővítésére, valamint a településképet érintő átalakítására irányuló építési, fennmaradási engedélyezési eljárást megelőzően, amelynél a településrendezési és építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló 252/2006. (XII.7.) Korm. rendeletszerinti területi építészeti-műszaki tervtanácsnak nincs hatásköre, és amennyiben összevont telepítési eljárást, ezen belül telepítési hatásvizsgálati szakaszt nem kezdeményezett az építtető.
Településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 1. mellékletében felsorolt, építési engedély nélkül végezhető építési munkák közül:
1. az épület homlokzatához illesztett előtető, védőtető, ernyőszerkezet építése, meglévő felújítása, helyreállítása, átalakítása, korszerűsítése, bővítése, megváltoztatása estén, amennyiben közterületről látható,
2. szobor, emlékmű, kereszt, emlékjel építése, elhelyezése esetén, ha annak a talapzatával együtt mért magassága nem haladja meg a 6,0 m-t,
3. építménynek minősülő, háztartási hulladék elhelyezésére szolgáló hulladékgyűjtő és -tároló, sorompó, árnyékoló elhelyezése esetén, amennyiben közterületről látható.
A község teljes közigazgatási területére vonatkozóan településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni:
1. védett érték közterületre néző homlokzatán történő színezés, új tetőhéjalás, nyílászáró csere, valamint előtető építése esetén;
2. védett értéken cégér, üzletfelirat stb. elhelyezése tekintetében;
3. reklámok, reklámhordozók elhelyezésével kapcsolatban.
A településképi követelmények megszegése esetén a polgármester felhívja az ingatlantulajdonos figyelmét a jogszabálysértésre és végzésben megfelelő határidőt biztosít a jogszabálysértés megszüntetésére.
A polgármester véleménye a fent meghatározott esetekben az önkormányzati főépítész szakmai álláspontján alapul.
A főépítészi munka elvégzésére 200.000,- forint költséget tervezünk.
Lakáscélú támogatások :
Sérsekszőlős Község Önkormányzatának a helyi lakáscélú támogatásokról szóló 22/2003. (XII.9.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: lakáscélú rendelet) alapján az önkormányzat vissza nem térítendő támogatás formájában nyújthat támogatást az arra jogosult kérelmezőknek maximum 100.000,- Ft összegben.
A 2021-as évre 100.000,- Ft támogatási összeggel terveztünk
Felhalmozási és tőkejellegű kiadások:
MFP- Faluházak felújítása Sérsekszőlősön című pályázat a tavalyi évben sikeres elbírálásban részesült 10 000 e Ft összegben. A pályázat megvalósítására 2021.tavaszán kerül sor. A pályázat 100%-os támogtottságú.
A Polgármesteri Hivatal épületében tervezzük egy gázkazán beszerzését és a rendszer kialakítását, beüzemelését 2 000 e Ft értékben.
A 2020-ban a Magyar Falu Program keretében beszerzett falugondnoki busz elhelyezésére egy garázst tervezünk beszerezni v. építeni 1 500 e Ft értékben.
Egyéb felhalmozás célú támogatások keretein belül 200 e Ft-t terveztünk a Délnyugat Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás felhalmozási célú támogatására,100 e Ft-t tervezünk a lakáscélú rendelet alapján lakáscélú támogatásra valamint 200 e Ft-t tervezünk védett építmények felújításával kapcsolatos támogatásra.
Több éves kihatással járó kiadások indoklása:
Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó ügylete.
Sérsekszőlős, 2021. 03.04.
Teleki Ákos
polgármester
Indokolás
Sérsekszőlős Község Önkormányzata
3/2021. (III. 4.) sz. költségvetési rendelethez
Az Országgyűlés a 2020. évi XC. törvénnyel elfogadta Magyarország 2021. évi központi költségvetését.
A költségvetés fókuszában a koronavírus járvány által nehéz helyzetbe került gazdaság újraindítása és a járványügyi készültség fenntartása áll, de a gazdasági nehézségek ellenére az önkormányzati kötelező feladatok finanszírozása a korábbi szinten történik. Az önkormányzatok finanszírozásában a korábbi évekhez hasonlóan 2021-ben is megjelennek a költségvetési törvényjavaslatban érvényesülő általános alapelvek. Ezek többek között a családok támogatását, valamint a foglalkoztatottság további növelését, egyúttal az életszínvonal emelkedését szolgáló intézkedések.
A fenti általános elvek mellett az önkormányzati finanszírozás tekintetében a jövő év legfőbb célkitűzése a kiszámíthatóság és a stabilitás megtartása, a működési hiány nélküli gazdálkodás fiskális feltételeinek erősítése.
A helyi önkormányzatok 2021. évi és finanszírozási rendszere
Az önkormányzati feladatok nagyobb részét a klasszikus értelemben vett önkormányzati feladatok (igazgatás, településüzemeltetés, közvilágítás, helyi adóztatás, stb.) teszik ki. E helyi közügyek ellátását 2021-ben is, hasonlóan az előző évekhez egy – a különböző feladatmutatóktól és az önkormányzatok jövedelemtermelő képességétől is függő – általános jellegű támogatás szolgálja. A legfontosabb változás 2021-ben, hogy megszűnik a beszámítás rendszere, helyette a szolidaritási hozzájárulás általános érvénnyel szolgálja a jövedelmi különbségek mérséklését. Ugyanakkor továbbra is biztosított a minden általános működés támogatását szolgáló jogcím tekintetében a kiegészítés az alacsony adóerő-képességgel rendelkező önkormányzatok esetében. Így az általános működés biztosítását szolgáló támogatások támogatáscsökkentés nélkül megilletik az önkormányzatokat.
A településüzemeltetési feladatok támogatása
Zöldterületgazdálkodással
kapcsolatos feladatok ellátásának támogatása
A támogatás a települési önkormányzatokat a zöldterületek, és az azokhoz kapcsolódó építmények kialakításához és fenntartásához kapcsolódóan a belterület nagysága alapján illeti meg, melynek mértéke 25 200/ha.
Közvilágítás fenntartásának
támogatása
A támogatás a települési önkormányzatokat a településen történő közvilágítás biztosításához kapcsolódóan illeti meg.
Köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása
A támogatás a települési önkormányzatokat a köztemető fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg. A támogatás összege legalább 100 000 forint.
Közutak fenntartásának
támogatása
A támogatás a települési önkormányzatokat a közutak fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg
Egyéb önkormányzati feladatok
Az 1000 fő lakosságszámot meg nem haladó települések esetén, ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség nem haladja meg a 32 000 forintot, településenként legalább 5 000 000 Ft.
Külterületen élő lakosok A központi költségvetés támogatást biztosít a lakott külterülettel rendelkező települési önkormányzatoknak a 2020. január 1-jei külterületi lakosok száma alapján, melynek összege 2 550,-Ft/fő.
Nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz ártalmatlanítása: Az összegyűjtött és a hatóságilag kijelölt lerakóhelyeken igazoltan elhelyezett, nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz mennyisége (m3) után igényelhető 100 Ft/m3 támogatás, amely összeg a fajlagos lakossági ráfordítások (díjak) csökkentéséhez járul hozzá.
A települési önkormányzatok könyvtári és közművelődési feladataihoz az önkormányzat 2 170, -Ft/fő, de legalább 2 270 000 Ft támogatást kap.
Szociális feladatok támogatása
A támogatás a 35 000 forint egy lakosra jutó adóerő-képességet meg nem haladó települési önkormányzatok egyes szociális jellegű feladataihoz járul hozzá.
Rászoruló gyermekétkeztetés A támogatás a rászoruló gyermekek Gyvt. 21/C. § (1) bekezdés a) pontjában szereplő gyermekek szünidei étkeztetését biztosító települési önkormányzatokat illeti meg, az étkezési adagok száma alapján. A támogatás összege az egy lakosra jutó adóerő-képességtől függő fajlagos összegek figyelembevételével kerül meghatározásra.
A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai:
A támogatás öt részből tevődik össze:
Helyi önkormányzatok működési célú költségvetési támogatás: itt van többek között a lakossági víz- és csatornaszolgáltatás támogatása.
Helyi önkormányzatok felhalmozási célú költségvetési támogatása: pl. önkormányzati feladat ellátást szolgáló fejlesztések támogatása a könyvtári és közművelődési érdekeltségnövelő támogatás
Önkormányzatok rendkívüli támogatása: amelyre az önkormányzatok működőképességük megőrzése érdekében nyújthatnak be.
Önkormányzati elszámolások
Vis maior támogatás
de ezekre a pályázatokra majd év közben külön lehet pályázni.
Részletes indokolás
BEVÉTELEK:
Működési bevételek:
Az előző évekhez hasonlóan a működési bevételeknél a tervezhető lehetőségek közt vettük számba a kamatbevételt, bérleti díjakat, a kamatmentes kölcsön és a köztemetés törlesztő részleteit, koncessziós díj bevételét, és a Pb gáz értékesítés bevételeit.
Közhatalmi bevételek:
Helyi adók:
Helyi adókból 760 e Ft bevétellel számolunk, amely az iparűzési adóból és a magánszemélyek kommunális adójából származik.
A kormány a 639/2020. (XII.22.) rendeletében rendelkezett a helyi iparűzési adó mértékéről. A mikro-, kis- és középvállalkozásoknak a helyi iparűzési adó mértéke 1 százalék, ha a 2021. évben végződő adóévben alkalmazandó önkormányzati rendeletben megállapított adómérték több, mint 1 százalék .
Átengedett központi adók:
A gépjárműadóval kapcsolatos adóztatási feladatokat 2021-ben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) veszi át.
Az egyéb közhatalmi bevételek közt terveztük a késedelmi pótlék díjat 10 e Ft összegben.
Önkormányzat működési támogatásai:
Az önkormányzatnak állami támogatásból 20 852 e Ft bevétele várható. A támogatás összegeit a 11. sz. melléklet tartalmazza.
Helyi önkormányzatok működésére 12 012 e Ft
Egyéb szociális feladatok támogatására 2 091 e Ft
Falugondnoki feladatok ellátására 4 479 e Ft
Könyvtári és közművelődési feladatokra 2 270 e Ft
Egyéb működési célú támogatás:
Közfoglalkoztatás támogatására 1 958 e Ft-t terveztünk.
Finanszírozási bevételek :
Maradvány:
Az önkormányzatnak az előző évben 18 571 e Ft maradványa keletkezett, melyből működési célú maradvány 8 571 e Ft, felhalmozási célú maradvány 10 000 e Ft.
A 10 000 e Ft a MFP-Faluházak felújítása c. pályázat támogatási összege.
Hitel felvételt 2021. évben nem terveztünk.
KIADÁSOK:
A tervezéshez a vállalt kötelezettségek, a szociális törvényből és az önkormányzati rendeletből adódó feladatok szolgáltatták az alapot.
A kötelező alapfeladatok ellátása jelentősen behatárolja az önkormányzat mozgásterét.
A személyi juttatások között a polgármester tiszteletdíját, a falugondnok és a közfoglalkoztatottak munkabérét és járulékait vettük figyelembe.
A dologi költségek között terveztük a helyi hivatal működtetési kiadásait, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a közművek költségeit, a postaköltséget, a tárgyi eszközök,épületek karbantartását,egyéb szolgáltatások igénybe vételét, az önkormányzati ingatlanok vagyonbiztosításának összegét.
A dologi kiadásokban terveztük a közvilágítást, a közkifolyók vízdíját, a különféle szolgáltatások díjait és ezek ÁFA-ját, a köztemető fenntartásának költségeit, utak, hidak karbantartását, könyvtári, közművelődési költségeket, szolgáltatásokat.
2021. évi elszámolási kötelezettséggel működési célra átadott pénzeszközök
Államháztartáson belüli átadások között tervezzük:
Tab Város Önkormányzata- Óvodai ellátásra 90 e Ft
Koppány-Völgye Többcélú Kistérségi Társulás (működésre) 210 e Ft
Tab Város Önkormányzata 600 e Ft
Államháztartáson kívüli átadások között tervezzük :
„Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft
(Járóbeteg ellátás) 200 e Ft
„Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft
(Ügyeleti ellátás) 800 e Ft
Civil szervezetek támogatás 400 e Ft
A fenti támogatások összegét az 5. számú melléklet tartalmazza.
Tartalékok:
2021. évre tartalékként 1.860 e Ft-ot terveztünk, ebből 1.810 e Ft-ot általános tartalék és 50 eFt összegben céltartalékot.
Közfoglalkoztatás:
Támogatás 90% | Saját erő | ||
Nyitó létszám | 2 fő | ||
Záró létszám | 2 fő | ||
Kormányzati funkció | 041-233 | ||
Létszám (átlag) | 2 fő | ||
Bér | 2.019.180,- Ft | 1.817.262,- Ft | 201.918,- Ft |
Járulék (7,75%) | 156.486,- Ft | 140.837,- Ft | 15.649,- Ft |
Összesen | 2.175.666,- Ft | 1.958.099,- Ft | 217.567,- Ft |
Dologi |
Sérsekszőlős Község Önkormányzata 2021. évben hosszabb időtartamú program keretében 2 fő foglalkoztatásával biztosítaná a település karbantartási (kommunális feladatok ellátása, közterületek és parkok takarítása, gondozása, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, temetők karbantartása, árkok tisztítása, bozót- és cserje irtás, önkormányzat épületének karbantartása és fűtése, síkosság-mentesítés, hóeltakarítás) feladatait, amennyiben a munkaügyi központ erre programjaival lehetőséget biztosít. A program támogatottsága várhatóan 90%-os lesz.
Áthúzódó programként jelenleg 1 programban folyik a közfoglalkoztatás:
Hosszabb időtartamú programban 2020. március 23-tól 2021. február 28-ig 2 fő közterület takarító látja el feladatát.
A fenti áthúzódó programmal együtt éves szinten átlagosan 2 fő foglalkoztatását tervezzük közfoglalkoztatási jogviszony keretében a 2021. évi költségvetésben.
.
Szociális kiadások alakulása:
A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli szociális ellátás nyújtható.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.
Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.
Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés maradt, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.
A képviselő-testület a szociális törvényben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat állapíthat meg.
Sérsekszőlős Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Sérsekszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II. 20.) önkormányzati rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. A helyi rendelet által nyújtható ellátások a következők:
Települési támogatások:
Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:
Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg. Az így megállapított támogatás egyszeri összege, rászorultsághoz igazodva, maximum 50.000,- Ft lehet.
Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb. Az így megállapított támogatás összege az 50.000,- Ft-tól eltérhet.
Továbbá a képviselő-testület évente egy alkalommal jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül a településen állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező, és az adott év október 1. napján 24 óráig a 60. életévüket betöltő személyeket is települési támogatásban részesítheti.
A 2020. évi tényadatok figyelembe vételével 2021. évre a 2020. évinél 115 %-al magasabb összegben került megtervezésre a létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott pénzbeli települési támogatásra fordítandó előirányzat.
Az önkormányzat 2019. év végén 15 m3 tűzifát vásárolt, melyből 12 m3 kiosztásra került 2020. évben, 3 m3 kiosztására várhatóan 2021. évben kerül sor.
Szociális célú tűzifa:
Települési támogatásként nyújtott, szociális célú tűzifára elsősorban a szociális törvény szerinti aktív korúak ellátásában, időskorúak járadékában, vagy lakáscélú települési támogatásban részesülő, illetve a halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család jogosult, aki a fenti ellátások valamelyikére a kérelem benyújtását megelőző hat hónapból legalább egy hónapig jogosult.
A 2021. évre a 2020. évivel azonos előirányzattal és létszámadattal számoltunk.
Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:
Sérsekszőlős Község Képviselő-testülete az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként jövedelemre való tekintet nélkül, 25.000,- Ft települési támogatást állapít meg annak, aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott.
A támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.
A 2020. évi tényadatok figyelembe vételével 2021. évre a 2020. évinél egy fővel kevesebb, azaz 2 hozzátartozó segélyezésével számoltunk.
Kamatmentes kölcsön céljából nyújtott települési támogatás:
Sérsekszőlős Község Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig - jövedelemre való tekintet nélkül pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában települési támogatásban részesítheti évente egy alkalommal azt a rászoruló személyt, aki rendelkezik olyan jövedelemforrással, amely garanciát jelent a kölcsön visszafizetésére.
2021. évre a 2020. évivel azonos összegben került megtervezésre a kamatmentes kölcsön céljából nyújtott települési támogatásra fordítandó előirányzat.
Lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás:
A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem az 70.000,- Ft-ot nem haladja meg. A támogatás havi összege jövedelemtől függően 4000,- Ft, illetve 5.000,- Ft.
A 2020. évi tényadatok alapján 2021. évre a 2020. évinél 33 %-al alacsonyabb igénylővel és előirányzattal számoltunk a lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás tervezése során.
Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás:
Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Sérsekszőlős Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 42.000,- Ft-ot nem haladja meg, és a szociális törvény 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult a szociális törvény 41. §-a alapján ápolási díjra.
Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- Ft/hó.
2020. évben ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás iránti kérelem nem érkezett, ezért a 2020. évi tervvel egyezően, csak 1 fő támogatásával számoltunk 2021. évre.
Köztemetés:
A köztemetés megállapításának feltételeit a szociális törvény szabályozza. Köztemetés elrendelésére 2020. évben nem került sor, ezért 2021. évre csak 1 fő támogatásával számoltunk.
Oktatási intézmények tanulóinak nyújtandó támogatások:
Étkezési térítési díjkedvezmény:
A helyi rendelet értelmében a szülők gyermekenként napi 50,- Ft étkezési térítési díjkedvezményben részesülhetnek, utolsó alkalommal abban a tanévben, amelyben a gyermek az általános iskolás tanulmányait befejezi. E térítési díjkedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha a gyermek(ek) más térítési díjkedvezményben nem részesülnek.
2021. évre a 2020. évivel megegyező számú igénylővel és előirányzattal számoltunk az étkezési térítési díjkedvezmény tervezése során.
Gyermekek részére évente kettő alkalommal nyújtható támogatás:
A képviselő-testület az oktatási és nevelési intézménybe járó, életvitelszerűen a településen élő gyermekeket évente kettő alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül támogatásban részesítheti.
A 2020. évi tényadatok figyelembevételével, 2021. évre a 2020. évinél 12.5 %-al alacsonyabb igénylővel számoltunk, változatlan előirányzat mellett, a gyermekek iskola kezdésére és karácsony előtti támogatására.
Újszülöttek támogatása:
A helyi rendelet értelmében a képviselő-testület az újszülött gyermeket egyszeri 20.000.- Ft összegű támogatásban részesítheti.
2021. évre a 2020. évivel azonos, azaz 2 igénylő támogatásával számoltunk.
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:
Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal augusztusban és novemberben kapnak pénzbeli támogatást.
A jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás összege a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetén 6.500,- Ft, míg a többi gyermek esetében 6.000,- Ft.
2021. évre a 2020. évi tervnek a felével azaz, 2 ellátásra jogosulttal számoltunk a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény tervezése során, tekintettel arra, hogy 2020. évben senki nem részesült a fenti ellátásban.
Szünidei gyermekétkeztetés:
A szünidei gyermekétkezést a településen 2020. évben nem igényelték. 2021. évre 1 igénylő támogatásával számoltunk, és az étkezési térítési díj várható emelését vettük figyelembe az előirányzat tervezése során.
Szociális étkezésben részesülők támogatása:
A 2020. évben a településen 1 fő szociális étkezésben részesülő személy részére került megállapításra kedvezmény, aki már év elején szociális otthonba költözött a településről, ezért csak 1 ellátott támogatásával számoltunk.
Településkép védelmével kapcsolatos költségekről
Sérsekszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testülete elfogadta Sérsekszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének a településkép védelméről szóló 8/2018.(XII.20.) önkormányzati rendeletét, amely 2019. január 1. napján lépett hatályba.
A védett érték karbantartása, állapotának megóvása a tulajdonos kötelezettsége. A védett érték tulajdonosának kérésére a szokásos jókarbantartási feladatokon túlmenő, a védettséggel összefüggésben szükségessé váló, a tulajdonost terhelő munkálatok finanszírozásához az önkormányzat támogatást adhat. A támogatás mértékét a Képviselő-testület évente a költségvetésben határozza meg.
A védett építmények felújítására nyújtható támogatásokra 2021. évre 200.000,- forint költséget tervezünk.
A település főépítésze - alkalmazása hiányában a polgármester - kérelemre szakmai konzultációt biztosít a településképi követelményekről.
Az építtetőnek vagy meghatalmazottjának az építés megkezdése előtt szakmai konzultációt kell kérni:
1. ha a tervezett építési tevékenység a lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről szóló 155/2016. (VI.13.) Korm. rendelethatálya alá tartozó, egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység alapján történő új lakóépület építése, illetve meglévő épület bővítése történik,
2. közterületen kapubeálló, híd építése, átépítése esetén,
3. új elektronikus hírközlési építmény elhelyezése esetén:
-műtárgynak minősülő antenna szerkezetnél, ha annak bármely irányú mérete a bruttó 6 m-t meghaladja,
-antennatartó szerkezet méretétől függetlenül a szerkezetre antenna felszerelésénél, ha az antenna bármely irányú mérete a 4,0 m-t meghaladja.
Településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni az alábbi esetekben:
1. új építmény építési engedélyezési eljárását megelőzően,
2. meglévő építmény bővítésére, valamint a településképet érintő átalakítására irányuló építési, fennmaradási engedélyezési eljárást megelőzően, amelynél a településrendezési és építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló 252/2006. (XII.7.) Korm. rendeletszerinti területi építészeti-műszaki tervtanácsnak nincs hatásköre, és amennyiben összevont telepítési eljárást, ezen belül telepítési hatásvizsgálati szakaszt nem kezdeményezett az építtető.
Településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 1. mellékletében felsorolt, építési engedély nélkül végezhető építési munkák közül:
1. az épület homlokzatához illesztett előtető, védőtető, ernyőszerkezet építése, meglévő felújítása, helyreállítása, átalakítása, korszerűsítése, bővítése, megváltoztatása estén, amennyiben közterületről látható,
2. szobor, emlékmű, kereszt, emlékjel építése, elhelyezése esetén, ha annak a talapzatával együtt mért magassága nem haladja meg a 6,0 m-t,
3. építménynek minősülő, háztartási hulladék elhelyezésére szolgáló hulladékgyűjtő és -tároló, sorompó, árnyékoló elhelyezése esetén, amennyiben közterületről látható.
A község teljes közigazgatási területére vonatkozóan településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni:
1. védett érték közterületre néző homlokzatán történő színezés, új tetőhéjalás, nyílászáró csere, valamint előtető építése esetén;
2. védett értéken cégér, üzletfelirat stb. elhelyezése tekintetében;
3. reklámok, reklámhordozók elhelyezésével kapcsolatban.
A településképi követelmények megszegése esetén a polgármester felhívja az ingatlantulajdonos figyelmét a jogszabálysértésre és végzésben megfelelő határidőt biztosít a jogszabálysértés megszüntetésére.
A polgármester véleménye a fent meghatározott esetekben az önkormányzati főépítész szakmai álláspontján alapul.
A főépítészi munka elvégzésére 200.000,- forint költséget tervezünk.
Lakáscélú támogatások :
Sérsekszőlős Község Önkormányzatának a helyi lakáscélú támogatásokról szóló 22/2003. (XII.9.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: lakáscélú rendelet) alapján az önkormányzat vissza nem térítendő támogatás formájában nyújthat támogatást az arra jogosult kérelmezőknek maximum 100.000,- Ft összegben.
A 2021-as évre 100.000,- Ft támogatási összeggel terveztünk
Felhalmozási és tőkejellegű kiadások:
MFP- Faluházak felújítása Sérsekszőlősön című pályázat a tavalyi évben sikeres elbírálásban részesült 10 000 e Ft összegben. A pályázat megvalósítására 2021.tavaszán kerül sor. A pályázat 100%-os támogtottságú.
A Polgármesteri Hivatal épületében tervezzük egy gázkazán beszerzését és a rendszer kialakítását, beüzemelését 2 000 e Ft értékben.
A 2020-ban a Magyar Falu Program keretében beszerzett falugondnoki busz elhelyezésére egy garázst tervezünk beszerezni v. építeni 1 500 e Ft értékben.
Egyéb felhalmozás célú támogatások keretein belül 200 e Ft-t terveztünk a Délnyugat Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás felhalmozási célú támogatására,100 e Ft-t tervezünk a lakáscélú rendelet alapján lakáscélú támogatásra valamint 200 e Ft-t tervezünk védett építmények felújításával kapcsolatos támogatásra.
Több éves kihatással járó kiadások indoklása:
Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó ügylete.
Sérsekszőlős, 2021. 03.04.
Teleki Ákos
polgármester