Zala Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2013. (XII.20.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatást és a szociális ellátás szabályozásáról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 02. 28

Zala Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2013. (XII.20.) önkormányzati rendelete

2014.01.01.

a szociális igazgatást és a szociális ellátást szabályozó1

Zala Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján az önkormányzat által pénzben és természetben nyújtott szociális ellátásokról az alábbiakat rendeli el:

I. rész

I. Fejezet

Általános rendelkezések

A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed:

a) Zala Község közigazgatási területén élő lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkező magyar állampolgárokra, bevándoroltakra és letelepedettekre, hontalanokra, a magyar hatóságok által menekültként elismert személyekre – a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (2)-(4) bekezdésében foglalt eltérésekkel.

b) Az Szt. 6. §-a alapján az önkormányzat illetékességi területén tartózkodó hajléktalan személyekre, amennyiben a hajléktalan személy az ellátás igénybevételekor nyilatkozatában Zala Község közigazgatási területét tartózkodási helyként megjelölte.

c) Az Szt. 7. §-ának (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében a fentiekben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyar Köztársaság területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.

d) A szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerinti a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv.-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a 3 hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyar Köztársaság területén gyakorolja, és bejelentett lakóhellyel rendelkezik.

e) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében a Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központra (a továbbiakban: Alapszolgáltatási Központ) és az általa nyújtott ellátásokra. Az ellátásokat a Koppány-völgye Többcélú Kistérségi Társulást alkotó önkormányzatok által kötött megállapodás alapján más településeken lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező lakosok vehetik igénybe.

Eljárási rendelkezések

2. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelmeket a Tabi Közös Önkormányzati Hivatalban (a továbbiakban: Hivatal) lehet szóban, vagy írásban előterjeszteni. Ezen ügytípusok esetében az elektronikus ügyintézés nem alkalmazható.

(2) Civil szervezetek is kezdeményezhetik a hivatalból történő eljárást. Eljárás kezdeményezésük nem terjed ki intézményi ellátás igénybevételének kezdeményezésére.

3. § (1) A kérelmező köteles kérelmében a saját, valamint a családja vagyoni és jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó (2) – (4) bekezdésben meghatározott bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg becsatolni. A kérelemnek tartalmaznia kell az Szt. 18. § a) és f) pontjában szereplő adatokat.

(2) A kérelemhez csatolni kell:

a) a havi rendszerességgel járó - nem vállalkozásból, illetve őstermelői tevékenységből (a továbbiakban együtt: vállalkozás) származó - jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelméről szóló munkáltatói igazolást, kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonatot, illetve a folyósító szerv igazolását,

b) vállalkozónál lezárt adóév esetében az illetékes NAV igazolását, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról, még le nem zárt adóév esetén a könyvelő igazolását a kérelem beadását megelőző 12 hónap nettó jövedelméről,

c) könyvelővel nem rendelkező vállalkozó és egyéb – nem havi rendszerességgel szerzett - jövedelmek esetében a kérelmező büntetőjogi és anyagi felelőssége mellett e rendelet 3. számú melléklete szerinti formában tett nyilatkozatát a havi átlagos nettó jövedelméről,

d) felsőoktatásban részt vevő hallgatók ösztöndíjának esetében – ha jogszabály másként nem rendelkezik - a kérelem benyújtását megelőző 12 hónapban kapott ösztöndíj összegéről szóló, a felsőoktatási intézmény által kiadott igazolást.

Amennyiben a kérelmező a b) pontban meghatározott igazolást nem csatolja, írásos kérelem esetén a Hivatal intézkedik annak beszerzéséről.

(3) Amennyiben az igénylő, vagy családja jövedelme kizárólag, vagy túlnyomórészt vállalkozásból, vagy vagyonhasznosításból származik, illetve kétség merül fel a nyilatkozat valódisága tekintetében, akkor az ügyintéző megkeresi a NAV Megyei Igazgatóságát a jövedelemadó alapjának igazolására.

(4) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.

(5) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 36. §-ának (2)-(3) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.

4. § (1) A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5.-éig, nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a pénztárból, külön kérelem esetén átutalással történik.

(2) Amennyiben a jövedelemszámításnál irányadó időszakban az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege változik, akkor időarányosan annak az időszaknak az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével kell számolni, amelynek a nettó jövedelemét a kérelmező igazolja.

5. § Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.

6. § (1) Az önkormányzati segély egészben, vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

(2) A készpénzben megállapított önkormányzati segélyt a jogosult a Hivatal pénztárában veheti át, vagy azt részére ki kell utalni.

(3) Amennyiben az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a készpénzben nyújtott önkormányzati segélyt nem rendeltetésének megfelelően használja fel a jogosult, akkor azt az Alapszolgáltatási Központ vezetője által megbízott személy részére kell kifizetni.

(4) Az Alapszolgáltatási Központ vezetője által megbízott személy a felvett önkormányzati segélyen a jogosult részére élelmiszert, ruhaneműt, tisztítószereket, a háztartás viteléhez szükséges egyéb dolgokat, tüzelőt vásárolhat, és kifizetheti a közüzemi díjakat. A felvett összeg felhasználásáról 15 napon belül számlákkal köteles elszámolni.

7. § Ha az önkormányzat hivatalos tudomása vagy a környezettanulmány alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a kérelmező jövedelemnyilatkozatában foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és a családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50%-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető.

8. § A határozatlan időre megállapított ellátások esetén, - ha a jogszabály másként nem rendelkezik - az ellátás megállapítását követően kétévente egy alkalommal ismételten vizsgálni köteles.

9. § A képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyek esetében az érdemi döntést megelőző eljárás során felmerült kérdésekben a végzéseket a polgármester bocsátja ki.

II. Fejezet

Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások

Rendszeres szociális segély

10. § (1) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy – az egészségkárosodott személyek kivételével – a rendszeres szociális segély folyósításának feltételeként az Alapszolgáltatási Központtal köteles együttműködni (Együttműködésre kijelölt szerv).

(2) Az együttműködési kötelezettség keretében a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy köteles:

a) a rendszeres szociális segélyre való jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül megjelenni az Alapszolgáltatási Központnál nyilvántartásba vétel céljából, és nyilvántartásba vetetni magát,

b) együttműködni az Alapszolgáltatási Központtal a beilleszkedést segítő programról szóló megállapodás (a továbbiakban: megállapodás) elkészítésében,

c) a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül a megállapodást írásban megkötni,

d) a folyamatos kapcsolattartásra az Alapszolgáltatási Központnál, és a megállapodásban foglalt időközönként az Alapszolgáltatási Központnál megjelenni (legalább 3 havonta),

e) teljesíteni a beilleszkedést segítő programban foglaltakat,

f) az együttműködési kötelezettség teljesítésének elmulasztása esetén, az erre vonatkozó igazolást az Alapszolgáltatási Központ felszólításának kézhezvételétől számított 5 munkanapon belül hitelt érdemlő módon az Alapszolgáltatási Központ rendelkezésére bocsátani (pl.: kórházi zárójelentés, háziorvosi igazolás, hatósági, bírósági, rendőrségi, közjegyzői idézés).

(3) Az Alapszolgáltatási Központ a rendszeres szociális segély folyósításának időtartama alatt az együttműködés keretében:

a) figyelemmel kíséri az aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozatban megállapított határidő betartását, és annak megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát, továbbá a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a jogerős határozat alapján - a Szolgálatnál történő megjelenésekor - nyilvántartásba veszi,

b) tájékoztatja a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt az Szt. 37/A. § (2) bekezdése szerinti beilleszkedést segítő program elkészítésének menetéről, a programok típusairól, az együttműködés eljárási szabályairól;

c) a nyilvántartásba vételtől számított hatvan napon belül a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot, és arról a segélyben részesülő személlyel írásban megállapodást köt,

d) folyamatosan kapcsolatot tart a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel és legalább háromhavonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását,

e) legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedést elősegítő program végrehajtásáról, és amennyiben szükséges - a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával - módosítja a programot,

f) jelzi a jegyzőnek, ha a rendszeres szociális segélyre jogosult személy együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,

g) az e) pont szerinti éves értékelés megküldésével tájékoztatja a jegyzőt a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról,

h) az előírt határidők (15 nap, 60 nap) be nem tartása, megjelenés elmulasztása esetén legkésőbb a mulasztást követő 8 napon belül írásban felszólítja a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személyt a mulasztás okának igazolására,

i) vizsgálja, hogy a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy az előírt képzésen, programban való részvételi kötelezettségének eleget tesz-e,

j) a benyújtástól számított 8 napon belül elbírálja a benyújtott igazolási kérelmeket,

k) az igazolási kérelem elutasítását követő 3 munkanapon belül a mulasztásról értesíti a jegyzőt.

11. § A beilleszkedést segítő program az együttműködő személy szociális helyzetéhez, és mentális állapotához igazodva kiterjed

a) az Alapszolgáltatási Központtal való kapcsolattartásra,

b) az együttműködő személy számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozásokon, tanácsadásokon, illetőleg munkavégzésre történő felkészülést segítő programban való részvételre,

c) a felajánlott és az iskolai végzettségének megfelelő oktatásban, képzésben történő részvételre, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzésére.

12. §

.

Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy – az egészségkárosodott személyek kivételével –
a) a rendszeres szociális segélyre való jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül nem jelenik meg az Alapszolgáltatási Központnál nyilvántartásba vétel céljából, továbbá nem veteti nyilvántartásba magát, illetve nem tart rendszeres kapcsolatot az Alapszolgáltatási Központtal,
b) a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül a megállapodást írásban nem köti meg,
c) nem teljesíti a beilleszkedést segítő programban foglaltakat, nem vesz részt az előírt programban,
d) a megállapodásban foglalt időközönként (legalább 3 havonta) az Alapszolgáltatási Központnál történő megjelenési kötelezettség elmulasztása,
e) képzésen való részvétel elmulasztása, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzésére vonatkozó képzésen való részvétel elmulasztása.

Foglalkoztatást helyettesítő támogatás

13. § (1) A foglalkoztatást helyettesítő támogatást kérelmező, továbbá a foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülő személy köteles az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház, illetve annak udvara, kertje, továbbá a lakás, ház előtti járda és árok tisztán és rendezetten tartására, továbbá az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának biztosítására és megőrzésére.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettség teljesítését a foglalkoztatást helyettesítő támogatás megállapítására irányuló eljárás során, továbbá megállapított ellátás esetében szükség szerint a Hivatal ügyintézője ellenőrzi. Az ellenőrzésről jegyzőkönyv készül.

(3) Amennyiben az ellenőrzés során megállapításra kerül, hogy a kérelmező, illetve a jogosult az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettségének nem tesz eleget, a jegyző 5 napos határidő tűzésével – az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével - végzésben felszólítja a kötelezettség teljesítésére.

(4) Amennyiben a kérelmező, illetve a jogosult a felszólítás ellenére sem tesz eleget az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettségének, a jegyző a foglalkoztatást helyettesítő támogatás iránt benyújtott kérelmet elutasítja, illetve a fennálló jogosultságot megszünteti.

Lakásfenntartási támogatás

14. § (1) A lakásfenntartási támogatást kérelmező, továbbá a lakásfenntartási támogatásban részesülő személy köteles az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház, illetve annak udvara, kertje, továbbá a lakás, ház előtti járda és árok tisztán és rendezetten tartására, továbbá az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának biztosítására és megőrzésére.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettség teljesítését a lakásfenntartási támogatás megállapítására irányuló eljárás során, továbbá megállapított ellátás esetében szükség szerint a Hivatal ügyintézője ellenőrzi. Az ellenőrzésről jegyzőkönyv készül.

(3) Amennyiben az ellenőrzés során megállapításra kerül, hogy a kérelmező, illetve a jogosult az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettségének nem tesz eleget, a jegyző 5 napos határidő tűzésével – az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével- végzésben felszólítja a kötelezettség teljesítésére.

(4) Amennyiben a kérelmező, illetve a jogosult a felszólítás ellenére sem tesz eleget az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettségének, a jegyző a lakásfenntartási támogatás iránt benyújtott kérelmet elutasítja, illetve a fennálló jogosultságot megszünteti.

(5) Amennyiben a lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet a jegyző a (4) bekezdés szerinti okból elutasítja, vagy a megállapított lakásfenntartási támogatást megszünteti, ugyanazon lakásra vonatkozóan

a) a döntés jogerőre emelkedésétől számított három hónapon belül a háztartás egy tagja sem nyújthat be normatív lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet, valamint

b) a döntés jogerőre emelkedésétől számított egy éven belül benyújtott kérelem esetén a normatív lakásfenntartási támogatás kizárólag természetbeni szociális ellátás formájában nyújtható.

Ápolási díj

15. § A 18. életévét betöltött, tartósan beteg személy ápolását, gondozását végző hozzátartozó ápolási díjra jogosult, amennyiben a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén annak 150 %-át nem haladja meg.

16. § Az ápolási díj összege a 15. §-ban meghatározott esetben az éves központi költségvetési törvényben meghatározott alapösszeg 80 %-a.

17. § (1) Az ápolási díjra való jogosultságot meg kell szüntetni, ha az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti.

(2) Az ápolást végző személy a kötelezettségét akkor nem teljesíti, ha

a) az ápoltnak és lakókörnyezetének a tisztasága nem megfelelő,

b) az ápolt élelmezése, gyógyszeradagolása nem megfelelő.

(3) Arra vonatkozóan, hogy az ápolást végző személy a jogszabályban előírt ápolási kötelezettségét teljesíti-e, a Hivatal munkatársa az ápolt lakóhelyén készített környezettanulmány útján bizonyosodik meg.

(4) A (3) bekezdés szerinti eljárást a háziorvos, vagy az Alapszolgáltatási Központ munkatársának a bejelentésére kell lefolytatni.

18. § A 15. § szerinti ápolási díj megállapítása és megszüntetése Zala Község képviselő-testülete hatáskörébe tartozik.

Önkormányzati segély

19. § (1) Zala Község Képviselő-testülete a létfenntartását veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő, életvitelszerűen Zalán lakó,- vagy tartózkodási hellyel rendelkező, nagykorú személyek részére önkormányzati segélyt nyújt.

(2) Az önkormányzati segély adható eseti jelleggel vagy meghatározott időszakra havi rendszerességgel.

(3) Önkormányzati segélyben elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.

20. § Önkormányzati segélyben lehet részesíteni kérelemre vagy hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – azt a személyt,

a) aki egyedülálló és nettó jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg,

b) akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át nem haladja meg.

21. § (1) Az önkormányzati segély egyszeri összege, rászorultsághoz igazodva, az öregségi nyugdíj minimum mindenkori összege lehet.

(2) Rendkívüli méltánylást érdemlő esetben / pl.: elemi csapás, hosszabb kórházi ápolással járó betegség, baleset stb./ hivatalból vagy kérelemre évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható átmeneti segély. Az így megállapított segély összege az (1) bekezdésben szabályozott összegektől eltérhet.

(3) Évente egy alkalommal jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül a településen állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező nyugdíjasokat a képviselő-testület önkormányzati segélyben részesítheti.

22. § (1) Az önkormányzati segély megállapítása előtt indokolt esetben környezettanulmányt kell készíteni.

(2) Sürgős szükség esetén, - ha az igénylő életkörülményei indokolják, az azonnali segítséget - a segély bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján kiutalható.

23. § Zala Község Képviselő-testülete az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély összege

(1) az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50 %-a, ha az eltemettető családjában az egy főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének kétszeresét meghaladja, azonban nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségei 10%-ánál,

(2) az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 70 %-ának megfelelő összeg, ha az eltemettető családjában az egy főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegét eléri, de annak kétszeresét nem haladja meg, azonban nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége 10 %-ánál,

(3) az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-ának megfelelő összeg, ha az eltemettető családjában az egy főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegét nem éri el, azonban nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége 10 %-ánál.

(4) A temetési költségek finanszírozása érdekében önkormányzati segély nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül.

24. § (1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani a Hivatal szociális ügyintézőjénél.

(2) A kérelemhez, a kérelem benyújtásával egyidejűleg csatolni kell e rendelet 3. §-ában meghatározottakon kívül:

- halotti anyakönyvi kivonatot,
- a temetés költségeiről a segélyt kérő, vagy az egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított számlák eredeti példányát.

25. § Zala Község Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában önkormányzati segélyben (a továbbiakban: kamatmentes kölcsön) részesítheti évente egy alkalommal, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-ának megfelelő összeg erejéig azt a rászoruló személyt, akinek a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével számított egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át és rendelkezik olyan jövedelemforrással, amely garanciát jelent a kölcsön visszafizetésére.

26. § Nem részesíthető kölcsönben a 25. §-ban megjelölt feltételeknek megfelelő személy, ha:

a) önhibájából került nehéz anyagi helyzetbe, vagy

b) nem rendelkezik olyan jövedelemmel, amely garanciát jelent a kölcsön visszafizetésére.

27. § (1) A kölcsönt, ha annak összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét nem haladja meg, 3 hónap, ha az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét nem haladja meg, 6 hónap, ha az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének háromszorosát nem haladja meg, 9 hónap alatt kell visszafizetni.

(2) Az első részletet a kölcsön felvételét követő hónap 15. napjáig kell visszafizetni.

28. § A kölcsönben részesülőkkel az 1. sz. melléklet szerinti szerződést a polgármester köti meg.

29. § (1) A 20. §, a 21. § és a 25. § szerinti önkormányzati segély megállapítása Zala Község Képviselő-testülete hatáskörébe tartozik.

(2) A 23. § szerinti önkormányzati segély megállapítása a polgármester hatáskörébe tartozik.

Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj

30. § (1) Zala Község Önkormányzata Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjban részesíti a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszerről szóló mindenkor hatályos rendelet szerint kiírt pályázat alapján a felsőoktatásban résztvevő szociálisan rászoruló hallgatókat.

(2) A pályázati kiírásról és a következő évi támogatások összegéről a pályázat kiírásával egyidejűleg, a csatlakozás feltételeként meghatározott időpontig, évente dönt a képviselő-testület. A támogatás összegét a képviselő-testület a következő évi költségvetésében tervezi.

(3) A beérkezett pályázatok elbírálását kizárólag a pályázó szociális helyzete alapján Zala Község Képviselő-testülete végzi.

(4) Szociálisan hátrányos helyzetűnek azt a pályázót minősíti a képviselő-testület, akinél a vonatkozó hatályos rendelet szerinti szociális körülmények valamelyike fennáll.

(5) A kérelemhez csatolandó mellékleteket, a jövedelemszámításnál figyelembe veendő időszakot - ha jogszabály másként nem rendelkezik - e rendelet 3. § (2) bekezdése tartalmazza.

III. Fejezet

Természetben nyújtott szociális ellátások

Közgyógyellátás

31. § A szociális törvényben felsorolt eseteken túl közgyógyellátási jogosultság állapítható meg minden személynek, akinél az egy főre számított családi jövedelemhatár az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén 200 %-át nem haladja meg, és a kérelmező havi rendszeres gyógyító ellátásának a költsége meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át.

32. § A közgyógyellátásra való jogosultság megállapítása Zala Község Képviselő-testülete hatáskörébe tartozik.

II. rész

Szociális szolgáltatások

33. § (1) Zala Község Önkormányzata az alábbi személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatásokat biztosítja:

a) szociális információs szolgáltatás

b) étkeztetés

c) házi segítségnyújtás

d) családsegítés

e) nappali ellátás

(2) Az önkormányzat az (1) bekezdésben felsorolt alapszolgáltatások megszervezésével segítséget nyújt a szociálisan rászorultak részére saját otthonukban és lakókörnyezetükben önálló életvitelük fenntartásában, valamint egészségi állapotukból, mentális állapotukból vagy más okból származó problémáik megoldásában.

Szociális információs szolgáltatás

34. § (1) Szociális információs szolgáltatás nyújtásával gondoskodik az önkormányzat arról, hogy a szociális biztonság megteremtéséhez kapcsolódó ellátásokat és szolgáltatásokat igénylők megfelelő tájékoztatást kapjanak az ellátások hozzáférhetőségével és az igénybevételükre vonatkozó szabályokkal kapcsolatban.

(2) A szociális információs szolgáltatást átruházott hatáskörben a Koppány-völgye Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központtal látja el.

A szociális információs szolgáltatást igénylők az Alapszolgáltatási Központot ügyfélfogadási időben személyesen kereshetik fel. Igény esetén a családgondozók otthonukban biztosítják az igénylők részére a fenti szolgáltatást. Emellett a helyi önkormányzat, illetve a jegyző hatáskörébe tartozó ellátások vonatkozásában a Hivatal szociális előadói is biztosítanak szociális információs szolgáltatást.
(3) A szociális információs szolgáltatás elérhetőségéről és a szolgáltatás keretében biztosított információk köréről hirdetmény útján tájékoztatja az önkormányzat a lakosságot.

Étkeztetés

35. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről gondoskodik az önkormányzat, akik azt önmaguknak, illetve önmaguknak és eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani

a) koruknál fogva, akik a 65. életévüket betöltötték,

b) egészségi állapotuk miatt, akik nyugellátásban, vagy nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátásban, egészségkárosodásukra tekintettel rendszeres szociális segélyben részesülnek, két hónapot meghaladóan táppénzben részesülnek,

c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,

d) szenvedélybetegségük, vagy

e) hajléktalanságuk

miatt.

(2) Az önkormányzat az étkeztetést átruházott hatáskörben a Koppány-völgye Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központtal látja el.

Házi segítségnyújtás

36. § (1) Házi segítségnyújtás keretében gondoskodik az önkormányzat

a)azokról az időskorú személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak,
b) azokról a pszichiátriai betegekről, fogyatékos személyekről, valamint szenvedélybetegekről, akik állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladataik ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek,
c) azokról az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyekről, akik ezt az ellátási formát igénylik,
d) azokról a személyekről, akik a rehabilitációt követően a saját lakókörnyezetükbe történő visszailleszkedés céljából támogatást igényelnek önálló életvitelük fenntartásához.
(2) Házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően – az Szt. 68/A. § (4) bekezdése szerinti kivétellel - vizsgálni kell a gondozási szükségletet. A szolgáltatás iránti kérelem alapján az intézményvezető, ennek hiányában a jegyző által felkért szakértő végzi el az igénylő gondozási szükségletének vizsgálatát.
(3) A házi segítségnyújtást a szakvéleményben meghatározott napi gondozási szükségletnek megfelelő időtartamban, de legfeljebb napi 4 órában kell nyújtani. Ha a gondozási szükséglet a napi 4 órát meghaladja, a szolgáltatást igénylőt az intézményvezető tájékoztatja a bentlakásos intézményi ellátás igénybevételének lehetőségéről.
(4) A települési önkormányzat a megállapított gondozási szükséglettel rendelkező, házi segítségnyújtást igénylő személyek ellátásáról köteles gondoskodni.
(5) Az önkormányzat a házi segítségnyújtást átruházott hatáskörben a Koppány-völgye Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központtal látja el.

Családsegítés

37. § (1) A családsegítés során a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítséget igénylő személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújt az önkormányzat szolgáltatást.

(2) Az önkormányzat a családsegítést átruházott hatáskörben a Koppány-völgye Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központtal látja el.

Az ellátás igénybevétele

38. § (1) A 35. § és a 36. §-ban felsorolt ellátások igénybevétele iránti kérelmet a Koppány-völgye Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központ intézményvezetőjéhez (a továbbiakban: intézményvezető) kell benyújtani.

(2) A szociális ellátás iránti kérelmekről az intézményvezető dönt. Döntéséről írásban értesíti az ellátást igénylőt, illetve törvényes képviselőjét.

(3) Ha az ellátást igénybe vevő, illetve törvényes képviselője az intézményvezetőjének (2) bekezdés szerinti döntését vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül a fenntartóhoz fordulhat.

(4) Az ellátás igénybevételének megkezdésekor az intézményvezető az ellátást igénylővel, illetve törvényes képviselőjével az Szt. 94/C. § (1) bekezdése szerinti megállapodást köt.

(5) Nem kell az Szt. 94. § (1) bekezdés szerint megállapodást kötni

a) népkonyhán történő étkeztetés,

b) családsegítés,

c) falu- és tanyagondnoki szolgáltatás,

d) szenvedélybetegek részére nyújtott alacsonyküszöbű ellátás,

e) utcai szociális munka,

f) hajléktalanok nappali melegedője,

g) hajléktalanok éjjeli menedékhelye,

h) ha az ellátás időtartama a 30 napot nem haladja meg, hajléktalanok átmeneti szállása

esetén.

(6) Külön eljárás nélkül akkor biztosítható ellátás, ha indokolt az igénylő azonnali ellátása. Az írásos kérelmet és a jövedelemigazolást ebben az esetben is mellékelni kell.

(7) Az intézményvezető külön eljárás nélkül ellátásban részesítheti azt, aki a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI.24.) SzCsM rendelet 15. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel. A soron kívüli elhelyezés iránti igény sorrendben megelőzi a többi kérelmet.

Az intézményi jogviszony megszűnése

39. § (1) Az intézményi jogviszony megszűnik

a) az intézmény jogutód nélküli megszűnésével,

b) a jogosult halálával,

c) a határozott idejű intézeti elhelyezés esetén a megjelölt időtartam lejártával, kivéve, ha e törvény rendelkezései alapján az elhelyezés időtartama meghosszabbítható.

(2) Az intézményi jogviszony megszüntetését a jogosult, illetve törvényes képviselője kezdeményezheti. A jogosult, illetve törvényes képviselője kezdeményezése alapján az intézményvezető az intézményi jogviszonyt megszünteti. Ilyen esetben a jogviszony a felek megegyezése szerinti időpontban, ennek hiányában a megállapodásban foglaltak szerint szűnik meg.

(3) Az intézményvezető az intézményi jogviszonyt megszünteti, ha a jogosult

a) másik intézménybe történő elhelyezése indokolt,

b) a házirendet súlyosan megsérti,

c) intézményi elhelyezése nem indokolt.

(4) Az intézmény vezetője az ellátás megszüntetéséről, valamint a megszüntetés ellen tehető panaszról írásban értesíti a jogosultat, illetve törvényes képviselőjét. Ha a megszüntetéssel a jogosult, illetve törvényes képviselője nem ért egyet, az értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül az intézmény fenntartójához fordulhat. Ilyen esetben az ellátást változatlan feltételek mellett mindaddig biztosítani kell, amíg a fenntartó, illetve a bíróság jogerős és végrehajtható határozatot nem hoz.

Térítési díjak

40. § (1) Az étkezésért, házi segítségnyújtásért személyi térítési díjat kell fizetni, melyet az intézményvezető a vonatkozó jogszabályi előírásokra, valamint a (2)-(6) bekezdésre figyelemmel állapít meg.

(2) A képviselő-testület az étkeztetés intézményi térítési díját a Koppány-völgye Többcélú Kistérségi Társulás, mint fenntartó döntésével összhangban 390,- Ft/ ebéd összegben határozza meg.

(3) Az (2) bekezdés alapján meghatározott térítési díj összegét növelni kell az étel kiszállításra számított térítési díj összegével, amennyiben az igénybevevő az étkeztetést az igénybevétel helyére történő szállítás mellett veszi igénybe.

(4) A (3) bekezdés szerinti étel kiszállításra számított térítési díj összege: 220,- Ft/ebéd.

(5) A képviselő-testület a házi segítségnyújtás intézményi térítési díját a Koppány-völgye Többcélú Kistérségi Társulás, mint fenntartó döntésével összhangban 200,-Ft/óra/fő-ben határozza meg.

III. rész

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

41. § (1) E rendelet 2014. január 01. napján lép hatályba azzal, hogy rendelkezéseit a 2014. január 1. napját követően indult eljárásokban kell alkalmazni.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 12/2003 (VIII. 29.) rendelete hatályát veszti.

(3) E rendelet hatálybalépésével egy időben Zala Község Önkormányzat Képviselő-testületének a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 6/1998. (IV. 15.) rendelet 7. §-a hatályát veszti.

Zala, 2013. december 17.
Dr. Szűts Dóra Kadlicskó György
jegyző polgármester
1. számú melléklet
KÖLCSÖNSZERZŐDÉS
Az 1993. évi III. tv. 45. § /1/ bekezdése, valamint Zala Község Képviselő-testületének …../2013. (……. …….) számú rendeletének 25. §-a alapján:
1./ mely létrejött a Zala Község Önkormányzatának Képviselő-testülete /képviseli: …………………. polgármester/,
valamint …… ………………..……………… Zala, ……………………………….
utca …… szám alatti lakos /továbbiakban: adós/, /an.: ………………………………...
szig.szám: ………………………………… / között az alábbi feltételekkel.
2./ A …….... / ……….. sz. határozattal az 1./ pontban szereplő személy ………………Ft
azaz: ……..……………………………………………………………….forint összegű
visszatérítendő szociális kölcsönbe részesül.
3./ Az 1./ pontban szereplő személy a kölcsönt …………………………………… céljára kapja.
4./ A szerződés azonnali hatállyal felmondásra kerül, ha az adós nem a célnak megfelelően használja fel a kölcsönt.
5./ A kölcsönt az adós …….. hónap alatt köteles visszafizetni, az első törlesztő részlet 20.... ………………………15-ig esedékes összege ………………. Ft, minden további részlet a tárgyhó 15-ig esedékes összege ……………………….. Ft.
6./ Késedelmes fizetés esetén a kölcsön meg nem fizetett része egy összegben esedékessé válik, mely után az adós a Ptk-ban meghatározott mértékű késedelmi kamatot köteles fizetni.
7./ Amennyiben az adós részletfizetési kötelezettségének nem tesz eleget, az Önkormányzat jövedelméből / munkabér, nyugdíj, stb./ letiltás útján érvényesítheti a kamatokkal növelt követelését, vagy kamatokkal növelt követelése összegére fizetési meghagyás kibocsátását kezdeményezheti a közjegyzőnél.
8./ E megállapodásból származó egyéb vitás ügyek eldöntésére a felek a Siófoki Járásbírósághoz fordulhatnak.
Zala, 20..... év ……………….. hó ….. nap
……………………………………. ……………………………………
adós polgármester
Előttük, mint tanúk előtt:
1.)……………………………………………………………………..
2.)……………………………………………………………………..
2. számú melléklet
Jövedelemnyilatkozat
I. Személyi adatok
1. A kérelmező személyre vonatkozó személyi adatok:
Neve: .........................................................................................................................................
Születési neve: .........................................................................................................................
Anyja neve: ..............................................................................................................................
Születési hely, év, hó, nap: ......................................................................................................
Lakóhely: .................................................................................................................................
Tartózkodási hely: ...................................................................................................................
Társadalombiztosítási Azonosító Jele: .....................................................................................
Telefonszám (nem kötelező megadni): ....................................................................................
Bankszámlaszám (akkor kell megadni, ha a folyósítást bankszámlára kéri) ............................
A folyószámlát vezető pénzintézet neve: .................................................................................
2. A kérelmező családi állapota:
□ egyedülálló
□ házastársával/élettársával él együtt
3. A házastárs/élettárs személyi adatai:
Neve: .........................................................................................................................................
Születési neve: ..........................................................................................................................
Anyja neve: ..............................................................................................................................
Születési hely, év, hó, nap: .......................................................................................................
Lakóhely: .................................................................................................................................
Tartózkodási hely: ....................................................................................................................
Társadalombiztosítási Azonosító Jele: ....................................................................................
A kérelmezővel együtt élők (gyermekek) adatai
Név: Szül időpont Hozzátartozói minőség
……………………………………… …………………….. …………………………
……………………………………… ……………………. …………………………
……………………………………… …………………….. …………………………
……………………………………… …………………….. …………………………
……………………………………… …………………….. …………………………
II. Jövedelmi adatok:

Jövedelem típusa:

Kérelmező

Házastárs/ élettárs

Gyermek

Gyermek

Gyermek

Összesen:

Havi jövedelme (forint)

Nyugdíj, nyugdíjszerű ellátás:

Kereső tevékenységből származó jövedelem

Egyéb jövedelem

Összesen:

Büntetőjogi és anyagi felelősségem tudatában kijelentem, hogy
- kérelmező:
életvitelszerűen a lakóhelyemen vagy a tartózkodási helyemen élek (a megfelelő rész aláhúzandó),
- házastárs/élettárs:
életvitelszerűen a lakóhelyemen vagy a tartózkodási helyemen élek (a megfelelő rész aláhúzandó),
- a közölt adatok a valóságnak megfelelnek.
Tudomásul veszem, hogy a kérelemben közölt jövedelmi adatok valódiságát a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. §-ának (7) bekezdése alapján a szociális hatáskört gyakorló szerv - az állami adóhatóság illetékes igazgatósága útján - ellenőrizheti.
Hozzájárulok a kérelemben szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárás során történő felhasználásához.
Dátum: ................................................

................................................
kérelmező aláírása

................................................
kérelmező házastársának/élettársának és a családban élő nagykorú hozzátartozóknak az aláírása


ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
ZALA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK

a szociális igazgatást és szociális ellátást szabályozó 16/2013. (XII.20.) rendelete

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 2014. január 1. napján bekövetkező jelentős változásai miatt új rendelet megalkotása vált szükségessé.
2014. január 1. napjától a korábbi átmeneti segélyt, kamatmentes kölcsönt (szociális kölcsön), temetési segélyt, illetve a rendkívüli gyermekvédelmi kedvezményt felváltja az önkormányzati segély. Tekintettel arra, hogy korábban a rendkívüli gyermekvédelmi kedvezményt a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény felhatalmazása alapján, Zala Község Önkormányzat Képviselő-testületének a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 6/1998. (IV. 15.) rendelete (a továbbiakban: gyermekvédelmi rendelet) szabályozta, így szükségessé vált a gyermekvédelmi rendelet vonatkozó szabályozásának hatályon kívül helyezése.
Zala, 2013. december 17.
Kadlicskó György
polgármester
1

Az önkormányzati rendelet a 2010. évi CXXX. törvény 12/B. §-a alapján hatályát vesztette 2014. január 2. napjával.