Zala Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2013. (IX.4.) önkormányzati rendelete
a helyi lakáscélú támogatásokról szóló 21/2003. (XII. 15.) rendeletének módosításáról
Hatályos: 2013. 09. 04- 2017. 02. 12Zala Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2013. (IX.4.) önkormányzati rendelete
A helyi lakáscélú támogatásokról.
2013-09-04-tól 2017-02-12-ig
ZALA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
16/2004. (VIII. 23.), 11/2007. (IX. 3.), 7/2008. (III. 31.), 9/2013. (IX. 04.) rendelettel módosított
21/2003. (XII. 15.)
RENDELETE
a helyi lakáscélú támogatásokról
[1]Zala Község Önkormányzat képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a helyi lakáscélú támogatásokról az alábbi rendeletet alkotja:
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet célja
1. §
A rendelet célja a szociálisan rászoruló fiatalok lakáshelyzetének megoldásához való anyagi hozzájárulás segítségével a település népességmegtartó képességének javítása.
A rendelet hatálya
2. §
Helyi lakáscélú támogatás (továbbiakban: támogatás)
- fiatal házas- illetve élettársaknak,
b) [2]40 év alatti egyedül élőknek nyújtható.
Értelmező rendelkezések
[3]3. §
E rendelet alkalmazásában:
a.) Fiatal házas- illetve élettársak: Azok a házas- illetve élettársak, akik közül a felek egyike a kérelem benyújtásának időpontjában a 40. életévét nem töltötte be.
b.) Új lakás: Olyan lakás, amelyben még lakó- illetve tartózkodási helyet nem létesítettek.
c.) Felújítás: Az OTÉK. 1. számú mellékletének 26. pontja szerinti munkák köre.
d.) Jövedelem: A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló módosított 1993. évi III. törvény 4. § (1) bek. a) pontja szerinti vagyoni érték.
e.)Vagyon: Ingatlan, jármű, gépi meghajtású termelő- és munkaeszköz, vagyoni értékű jog, értékpapír, készpénz, bankbetét.
f.) Méltányolható lakásigény: A lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) Korm. rendelet 3. § (1) – (3) bekezdéseiben meghatározott lakásnagyság.
g.) Lakás: a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 91/A. §-ában meghatározott helyiségcsoport.
h.) Együttköltöző: a támogatást kérő és közeli hozzátartozója, aki a támogatással érintett lakásba költözik, él.
i.) Közeli hozzátartozó: A Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (továbbiakban: Ptk.) 685. § b.) pontjába megjelölt személyek.
j.) Egyedülálló: Az a személy, aki hajadon, nőtlen, özvegy, elvált vagy házastársától külön él, kivéve, ha élettársa van.
A támogatás formái
4. §
A támogatás kamatmentes kölcsön formájában adható olyan lakás építéséhez vagy vásárlásához ami a kérelmezők első önálló saját lakástulajdonát képezi, komfort nélküli lakás komfortos vagy összkomfortos lakássá történő átalakításához, valamint lakás felújításához.
II. FEJEZET
A TÁMOGATÁS FELTÉTELEI
A támogatás feltételei
- §
A támogatáshoz a kérelmezőknek az alábbi feltételeknek együttesen meg kell felelniük:
- a támogatást Zala Község belterületén lévő lakás vásárlásához, építéséhez, felújításához vagy komfortosításához kívánják igénybe venni,
- előnyt élvez az a kérelmező, aki a kérelem benyújtását megelőzően zalai lakóhellyel rendelkezik,
- komfort nélküli lakás komfortos vagy összkomfortos lakássá történő átépítéséhez a kérelmezők valamelyikének legalább ½-ed részben tulajdonában legyen a komfortosítandó lakás,
d) a megvásárolandó illetve építendő lakás a kérelmezők valamelyikének kizárólagos vagy a kérelmezők közös tulajdonába kerüljön.
Támogatást kizáró okok
6.§
- Nem nyújtható támogatás, ha
- a kérelmezők valamelyike már kétszer részesült Zala Község Önkormányzatától helyi lakáscélú támogatásban, illetve a támogatás összege elérte a 100.000.- Ft-ot,
- a kérelmezők a támogatásra irányuló kérelemben olyan valótlan adatot közölnek, amely számukra jogtalan előnyt jelent,
- a kérelmezők és a velük együtt költöző családtagok olyan vagyonnal rendelkeznek (ide nem értve a támogatással komfortosítani kívánt ingatlant), amelynek értéke
a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 100-szorosát meghaladja,
[4]d) a kérelmezők a méltányolható lakásigényüket meghaladó mértékű lakást építenek vagy vásárolnak.
- El kell utasítani a támogatás iránti kérelmet, ha a tárgyévi költségvetési rendeletben e célra megállapított pénzösszeg elfogyott.
- A (2) bekezdés szerinti esetben a kérelem a következő évben ismét benyújtható.
III. FEJEZET
A TÁMOGATÁS IGÉNYLÉSE, DÖNTÉS A TÁMOGATÁSRÓL A KAMATMENTES KÖLCSÖN VISSZAFIZETÉSE
A támogatás igénylése
7. §
- A támogatás iránti kérelmet a rendelet 1. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani a tabi polgármesteri hivatalba:
- lakásépítés esetén a használatba vételi engedély iránti kérelem benyújtásáig,
[5]b) lakáskomfortosítás és felújítás esetén a munkálatok megkezdése előtt,
[6]c) lakásvásárlás esetén a végleges adásvételi szerződés megkötéséig.
- A kérelemhez mellékelni kell
a) a kérelmező és a vele együtt költöző családtagok jövedelméről szóló alábbi igazolásokat:
- havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző három hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolást,
- munkanélküli járadékról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényt, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolást,
- a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonatot,
- vállalkozó esetében az illetékes APEH igazolását, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról,
- egyéb jövedelmek esetében a kérelmező büntetőjogi felelőssége mellett a 32/1993. (II. 17.) Korm. számú rendelet 1. melléklete szerinti formában tett nyilatkozatát a havi átlagos nettó jövedelméről.
- lakás vásárlása esetén az adásvételi előszerződést vagy szándéknyilatkozatot és a 30 napnál nem régebbi tulajdoni lap másolatot,
- lakás építése esetén a jogerős építési engedélyt és az ingatlan 30 napnál nem régebbi tulajdoni lap másolatát,
- komfort nélküli lakás komfortosítása esetén a lakás 30 napnál nem régebbi tulajdoni lap másolatát és ha a fürdőszoba kialakítása engedélyköteles építési munkával jár, a jogerős építési engedélyt valamint a zárt szennyvíztároló jogerős építési engedélyét,
- komfortosítás esetén - amennyiben nem 100 %-ban a kérelmezők tulajdonát képezi az átalakítandó ingatlan – a tulajdonostársak hozzájáruló nyilatkozatát,
- lakásfelújítás esetén az ingatlan 30 napnál nem régebbi tulajdoni lap másolatát.
Döntés a támogatásról, megállapodás megkötése, támogatás folyósítása
8. §
- A kérelem elbírálása előtt a Polgármesteri Hivatal ügyintézője környezettanulmányt készít.
- A kérelmekről a képviselő-testület dönt.
[7](3) Az e rendelet alapján nyújtható támogatás összege legfeljebb 200.000,- Ft lehet.
[8](4) Lakásvásárlás esetén a megállapodás aláírásának feltétele, hogy a támogatottak a képviselő-testületi döntésről szóló értesítés kézhezvételét követő 30 napon belül az adásvételi szerződést becsatolják.
(5) A támogatás a megállapodás aláírását követő 30 napon belül kerül folyósításra hitelintézeten keresztül. Amennyiben a kérelmezők lakásépítési kedvezményt illetve adó-visszatérítési támogatást vagy hitelintézeti kölcsönt vesznek igénybe, a helyi lakáscélú támogatást a kedvezményt vagy kölcsönt folyósító hitelintézet útján kell nyújtani.
(6) Lakásvásárlás esetén a támogatottak kötelesek a támogatás folyósítását követő 30 napon belül a tulajdonjog bejegyzést tartalmazó tulajdoni lap másolatot benyújtani a polgármesteri hivatalba.
(7) A képviselő-testület a tárgyévi költségvetési rendeletében állapítja meg az e rendelet alapján támogatásként felhasználható pénzösszeget.
[9](8) A támogatásban részesülőkkel a képviselő-testület döntése alapján a polgármester támogatási szerződést köt. A szerződéskötésre a Képviselő-testület értesítését követő 30 napon belül kerül sor, melynek tartalmaznia kell különösen:
- a támogatást nyújtó és a támogatott adatait, a támogatással érintett ingatlan megjelölését,
- a támogatás összegét, jogcímét, a folyósítás módját,
- e rendelet alapján a feleket megillető jogokat és kötelezettségeket.
A kamatmentes kölcsön visszafizetése
9. §
- A kamatmentes kölcsön visszafizetésének határideje lakás vásárlás és építés esetén 5 év év, komfortosítás és felújítás esetén 3 év.
- A kamatmentes kölcsönt havi egyenlő részletekben kell visszafizetni a megállapodás aláírását követő harmadik hónaptól kezdődően.
- A havi törlesztő részleteket minden hónap 15. napjáig kell Zala Község Önkormányzata költségvetési elszámolási számlájára befizetni.
- Bármely esedékes törlesztő részlet befizetési határidejének elmulasztása esetén a Polgármesteri Hivatal írásban felszólítja a kölcsönt igénybe vevőket a fizetési kötelezettség 8 munkanapon belül történő teljesítésére.
Jelenleg építés és vásárlás esetén legfeljebb 5 év, komfortosítás és tatarozás esetén legfeljebb 3 év alatt kell megfizetni a kölcsönt.
IV. FEJEZET
A TÁMOGATÁS FELHASZNÁLÁSA, NYILVÁNTARTÁSOK VEZETÉSE, ADATVÉDELEM
A támogatás felhasználása
10. §
- A támogatásban részesítettek a támogatás összegét csak a megállapodásban rögzített célra használhatják fel.
(2) A támogatás megállapodás szerinti felhasználását a polgármesteri hivatal ügyintézője a helyszínen ellenőrzi a megállapodás aláírását követő 1 év elteltével.
A megállapodásban foglaltak megszegésének következményei
11. §
- A polgármester köteles a megállapodást azonnali hatállyal az önkormányzat nevében felmondani
- a polgármesteri hivatal ügyintézőjének ellenőrzését követő 3 napon belül, ha a támogatásban részesítettek a megállapodás aláírását követő 1 éven belül a támogatás összegét nem használták fel a megállapodásban rögzített célra,
- ha a támogatottak a kérelem elbírálásához valótlan adatokat közöltek és így jogtalanul jutottak a támogatáshoz (a kérelemben szereplő adatok valótlanságáról való tudomásszerzést követő 3 napon belül),
- lakásvásárlás esetén ha a támogatottak a támogatás folyósítását követően a 8. § (6) bekezdése szerint a tulajdoni lapot 30 napon belül nem nyújtják be.
- a kamatmentes kölcsön havi törlesztő részletének meg nem fizetése esetén az esedékesség időpontját követően a 9. § (4) bekezdése szerinti felszólítás kézhezvételétől számított 8. munkanapot követő 3 napon belül.
- Az (1) bekezdés szerinti azonnali hatályú felmondás esetén a vissza nem térítendő támogatás teljes összegét illetve a kamatmentes kölcsön még vissza nem fizetett összegét egy összegben, az 1959. évi IV. törvény 301. § (2) bekezdése szerinti kamattal növelve kötelesek a támogatottak a felmondás kézhezvételét követő 15 napon belül visszafizetni.
12. §
- Amennyiben a támogatás folyósítását követően a megállapodásban rögzített cél meghiúsul, a támogatottak kötelesek 5 napon belül a polgármesteri hivatalban a támogatott cél meghiúsulását bejelenteni.
(2) Az (1) bekezdés szerinti esetben kötelesek a felek a megállapodást közös megegyezéssel megszűntetni és a támogatás összegét a támogatottak egy összegben a bejelentést követő 15 napon belül visszafizetni.
Nyilvántartások vezetése, adatvédelem
13. §
- A jegyző nyilvántartást vezet a támogatásban részesülőkről.
- Az (1) bekezdés szerinti nyilvántartás évenkénti bontásban tartalmazza a támogatásban részesülők nevét, születési helyét, idejét, a támogatásról szóló képviselő-testületi döntés számát, az ügyiratszámot, a támogatás összegét, a támogatás célját és a támogatott ingatlan címét.
(3) A jegyző – a jogszabály keretei között – jogosult nyilvántartani és kezelni mindazokat a személyes adatokat, amelyek e rendelet alapján a jogosultsági feltételeinek megállapítása érdekében a tudomására jutottak.
V. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
14. §
- E rendelet 2004. január 1-jén lép hatályba.
- E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg Zala Község Önkormányzatának 5/1998. (IV. 10.) számú rendelete hatályát veszti.
- E rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
Tab, 2003. december 11.
Dr. Mezőfi Ágnes Szarka László
városi jegyző polgármester
Záradék:
Az egységes szerkezetbe foglalt rendelet a mai napon hatályos jogszabályi szöveget tartalmazza.
Zala, 2013. szeptember 4.
Kadlicskó György Dr. Szűts Dóra
polgármester jegyző
1. számú melléklet
Lakáscélú támogatás iránti kérelem
1.) A kérelmező A kérelmező házastársának / élettársának
neve: .........................................................
születési helye, ideje:..................................
.................................................................
anyja neve: ................................................
lakcíme: ....................................................
zalai lakóhely létesítésének időpontja:
.................................................................
havi nettó jövedelme: .................................
2.) Az igénylővel együtt költözők
neve: ....................................................................................................................................
születési ideje:........................................................................................................................
a kérelmezővel való hozzátartozói kapcsolata:
havi nettó jövedelme: ............................................................................................................
neve: ....................................................................................................................................
születési ideje:............................................ ...........................................................................
a kérelmezővel való hozzátartozói kapcsolata:
havi nettó jövedelme: ............................................................................................................
neve: ....................................................................................................................................
születési ideje:........................................................................................................................
a kérelmezővel való hozzátartozói kapcsolata:
havi nettó jövedelme: ............................................................................................................
3.) Az egy főre eső átlagos havi nettó jövedelem: .......................................................................
4.) Az igényelt támogatás összege: .............................................................................................
5.) Az igényelt támogatás célja *:
lakás vásárlása, lakás építése, lakás komfortosítás
6.) a) A felépítendő illetve megvásárolandó lakás:
címe: ...................................................................................................
hrsz-a: .................................................................................................
alapterülete: .........................................................................................
szobáinak száma: .................................................................................
komfortfokozata: .................................................................................
b) A komfortosítandó lakás:
címe: ...................................................................................................
hrsz-a: .................................................................................................
alapterülete: .........................................................................................
szobáinak száma: .................................................................................
komfortfokozata: .................................................................................
vételára:...............................................................................................
tulajdoni hányada: ................................................................................
7.) Nyilatkozom, hogy nekem és házastársamnak / élettársamnak
- önálló, saját lakástulajdona* nincs van illetve* volt nem volt
- nekem és házastársamnak / élettársamnak és a velünk együtt költöző családtagoknak olyan vagyona (ingatlan, jármű, vagyoni értékű jog, értékpapír, készpénz, bankbetét), amelynek értéke a………………….. ……-szeresét (a 6. § (1) bek. d) pontja szerint) meghaladja* nincs van
- ………. Önkormányzattól lakáscélú támogatásban* részesültünk nem részesültünk
- Az önkormányzattól térítésmentesen építési telket* kaptunk nem kaptunk
8.) Egyéb közlendők:
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a fenti adatok a valóságnak megfelelnek. Tudomásul veszem, hogy olyan valótlan adatok közlése, amely számomra jogtalan előnyt jelent, a kérelmem elutasítását jelenti.
Kérelmemhez mellékelek * ………… db jövedelemigazolást, adásvételi szerződést, tulajdoni lap másolatot, jogerős építési engedélyt.
Zala, 200…………………………….
………………………………………………..
kérelmező
………………………………………………..
kérelmező
- A megfelelő szövegrész aláhúzandó
I N D O K O L Á S
Zala Község Önkormányzatának 21/2003. (XII. 15.) sz. rendelethez
Általános Indokolás
Zala Község Önkormányzata 1998-ban alkotta meg a helyi önkormányzati lakáscélú támogatásokról szóló rendeletet. A rendelet a 106/1988. (XII.26.) MT sz. rendelet felhatalmazása alapján készült.
Időközben a felhatalmazó jogszabály megváltozott, jelenleg a 12/2001. (I. 31.) Korm. rendelet határozza meg a helyi támogatások nyújtásának feltételeit.
A központi joganyag változása a támogatás feltételrendszerében ugyan jelentős változást nem hozott (az új joganyag is lényegében az önkormányzatok szabad döntésére bízza a helyi támogatások normarendszerének kialakítását.) de a jogalkalmazás során nyert tapasztalatok sokszor világítottak rá a hatályos önkormányzati rendeleti szabályozás pontatlanságára.
Emellett bizonyos rendelkezések felülvizsgálata az eltelt évek miatt aktuális lehet: pl. támogatás összege, élettársi kapcsolatban élők támogatásának lehetősége.
Ezen túlmenően a hatályos rendelet nem felel meg a jogszabály szerkesztési alapelveknek, illetve a helyi képviselő-testületi előterjesztések rendjéről szóló szabályzatban foglaltaknak. (pl. nincsenek értelmező rendelkezések, nincs szerkezeti tagolása a jogszabálynak)
Mindezek alapján indokolt a hatályos jogszabály hatályon kívül helyezése és új rendelet megalkotása.
A jelenleg hatályos 12/2001. (I.31.) Korm. rendelet 23.§. (1) bekezdése szerint az önkormányzatok kamatmentes kölcsönt, illetve részben, vagy egészben vissza nem térítendő támogatás nyújthatnak az alábbi célokra:
- lakótelek megszerzése,
- új lakás megszerzése,
- használt lakás megszerzése,
- lakás bővítése,
- lakás korszerűsítése,
- lakás felújítása,
- lakás fenntartása,
- lakáscélú kölcsön törlesztő részleteinek megfizetése,
- lakás lakbérének megfizetése,
- más, a lakással kapcsolatos költségek fizetése
A fenti célra nyújtható támogatás odaítélésének feltételeit kizárólag rászorultságra tekintettel az önkormányzat rendeletben állapítja meg.
Részletes indokolás:
- §-hoz:
A jelenlegi szabályozás szerint az élettársi kapcsolatban állók nem részesülhetnek támogatásban. Az a) pont esetében a „B” változat elfogadásával lehetőség van azon párok számára is azonos feltételekkel biztosítja a támogatást, akik élettársi kapcsolatban élnek.
A jelenleg hatályos rendelet szerint a házaspárokon kívül a 35 év alatti egyedül élők is kaphatnak támogatást.
4.§-hoz:
A rendelettervezetben az általános indoklásban leírt, a Kormány rendelet által meghatározott célok közül a jelenleg hatályos rendeletben szereplő célok kerültek (a tatarozás helyett a kormány rendelet szövegezése alapján a felújítás).
Ez testületi döntés alapján bővíthető, illetve szűkíthető.
A rendelet tervezetben (a hatályos rendelethez hasonlóan) csak kamatmentes kölcsön nyújtása szerepel. A Kormány rendelet szerint azonban lehetőség van vissza nem térítendő támogatás nyújtására. A testület döntése alapján ezzel bővíthető a rendelet.)
5. §-hoz:
A támogatás tervezetben szereplő feltételei bővebbek a jelenleg hatályos rendelkezéseknél Jelenleg csak az a) pontban szereplő feltétel szerepel a rendeletben.
A c./ pontban az egy főre eső jövedelem meghatározásával lehetőség van a viszonyítási alap kiválasztására, illetve a %-os mérték meghatározására.
- §-hoz:
A kizáró okoknál a hatályos rendelet csak b) és d) pont szerinti okokat szerepelteti. Lehetőség van ennél bővebb körben meghatározni a kizáró okokat.
Az a) pont esetén a hatályos rendelet szerint egy igénylő részére maximum két alkalommal adható támogatás és a két támogatás összege nem lehet több 100 000 Ft-nál.
Az d./ pont esetében lehetőség van a vagyon nagyságát a minimálbérhez, illetve az öregségi nyugdíjminimumhoz viszonyítva meghatározni. (Jelenleg a nyugdíjminimum 50-szerese)
8. §-hoz:
A támogatás mértékét az építési költségek növekedését szem előtt tartva, de figyelemmel a költségvetési korlátokra kell meghatározni.
Jelenleg 100.000.-Ft építés és vásárlás esetén, 50 000 Ft komfortosítás és tatarozás esetén.
Tab, 2003. december 11.
Dr. Mezőfi Ágnes
városi jegyző
I N D O K O L Á S
a helyi lakáscélú támogatásokról szóló 21/2003. (XII. 15.) sz. rendelet
módosításáról szóló 16/2004. (VIII. 23.) sz. rendelethez
A Rendelet szerint jelenleg azon házas- illetve élettársak, valamint egyedül élők részesíthetők támogatásban, akik (házas- és élettársak esetén a felek egyike) a kérelem benyújtásának időpontjában a 35. életévüket nem töltötték be. Jelen módosítás követi a lakáscélú támogatásokról szóló 12/2001.(I. 31.) sz. Korm. rendelet azon változását, miszerint a házastársak a korábbi 35. életév helyett a 40. életévük betöltéséig részesíthetők közvetlen lakáscélú támogatásban, bővítve így a támogatásra jogosultak körét.
Tab, 2004. augusztus 18.
Dr. Mezőfi Ágnes városi jegyző
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének
a helyi lakáscélú támogatásokról szóló 21/2003.(XII.15.) rendeletének módosítására
11/2007. (IX.3.) rendelethez
Zala Község népességmegőrző, ill. megtartó képességének elősegítése érdekében célszerű - a helyi lakáscélú támogatások felhasználási körének megtartása mellett – a képviselő-testület által nyújtható támogatások felső határának megemelése tekintettel arra, hogy magasabb összegű támogatások esetében a lakósság terhei tovább enyhíthetőek, s mindemellett ez pozitív hatással is bírhat a népességmegőrző, ill. megtartó képességre.
Zala, 2007. augusztus 30.
Dr. Mezőfi Ágnes
jegyző
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének
a helyi lakáscélú támogatásokról szóló 21/2003.(XII.15.) rendeletének módosítására
7/2008. (III. 31.) rendelethez
Zala Község népességmegőrző, ill. megtartó képességének elősegítése érdekében célszerű, ha a helyi lakáscélú támogatások esetében a jogalkalmazói gyakorlat során felmerült hiányosságok, pontosítások átvezetésre kerülnek a helyi rendelet egyes szabályai tekintetében, mindamellett, hogy a jelen módosítás során az időközben végrehajtott központi jogszabályváltozás is figyelembevételre kerül, melynek megfelelően a helyi rendelet vonatkozó rendelkezésének a módosítása is megtörténik.
RÉSZLETES INDOKOLÁS:
1. §-hoz:
A lakáscélú támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) Korm. rendelet 23. § (1) - (4) bekezdése, mely korábban felhatalmazást adott a helyi önkormányzatok számára, 2006. XII. 31-től hatályát vesztette, mindezért nem indokolt ezen jogszabály szerepeltetése a felhatalmazó rendelkezések között.
2. §-hoz:
E rendelkezés keretében a helyi rendeletben alkalmazott fogalmak kerültek pontosításra annak érdekében, hogy a fogalmak eltérő értelmezése a helyi rendelet alkalmazása során elkerülhető legyen.
3. §-hoz:
A helyi rendelet a támogatást kizáró okok között szerepelteti azon feltételeket, melyek fennállása esetén a kérelmező nem részesíthető a helyi rendelet szerinti lakáscélú támogatásban. A támogatás igénybevételének lehetőségét célszerű behatárolni azáltal, hogy csak olyan ingatlanok tekintetében teszi a képviselő-testület lehetővé a támogatást, közelebbről: lakás építéséhez, ill. lakás vásárlásához kapcsolódó támogatást, melyek nem haladják meg a kérelmezők az un. méltányolható lakásigényét. Ezen támogatási célok méltányolható lakásnagysághoz való rendelésével elősegíthető, hogy csak a rászorult családok részesüljenek ilyen jellegű támogatásban.
4. §-hoz:
A korábbi szabályozás értelmében a támogatás iránti kérelmet lakáskomfortosítás és felújítás esetén a belső munkálatok megkezdése előtt kell benyújtania a kérelmezőnek. Tekintettel arra, hogy a lakások vonatkozásában felújítási munka alatt nemcsak belső, hanem külső felújítások is értendőek, indokolt a „belső munkálatok” szövegrész esetében a „belső” jelzőt elhagyni, s ennek megfelelően módosítani a helyi rendelet vonatkozó részét.
5. §-hoz:
A rendeletben foglaltak alapján a támogatás meghatározott célra nyújtható azon kérelmezők részére, akik megfelelnek a helyi rendeletben foglalt feltételeknek. Az önkormányzat által támogatás formájában biztosított pénzösszeg felhasználása célhoz kötött. A célhoz kötöttség teljesülése érdekében a támogatás folyósításához előzetes és utólagos ellenőrzés is párosul, melynek eredményeképpen ellenőrizhető, hogy a támogatott a meghatározott célra használta fel-e a támogatást, vagy sem. Minderre tekintettel célszerű, ha lakásvásárláshoz kapcsolódó támogatás esetében is a képviselő-testület feltételként határozza meg, hogy a kérelem benyújtásának a végleges adásvételi szerződés megkötését meg kell előznie.
6. §, 7. §, 8. §-hoz:
A helyi rendelet korábbi 8.§ (4) bekezdése a támogatási szerződést meghatározott tartamhoz és alakhoz kötötte. Ennek eredményeképpen minden esetben a helyi rendelet 2. számú melléklete került megkötésre a támogatottal, mely sok esetben az egyedi esetekhez nem volt igazítható. Tekintettel arra, hogy a rendelet 2. számú melléklete szerinti szerződés nem vette figyelembe az egyes esetek egyedi, esetleg speciális sajátosságait, indokolt ezen melléklet hatályon kívül helyezése mindamellett, hogy a rendeletben – 8.§ (8) bekezdés - célszerű meghatározni azon elemeket, melyeket az egyes támogatási szerződéseknek a jövőben minden egyes esetben tartalmazniuk szükséges. Ezen rendelkezés beiktatásával az Önkormányzat érdekei maradéktalanul érvényesíthetőek.
Célszerű, ha a képviselő-testület lakásvásárlás esetén a megállapodás aláírásának feltételeként továbbra is meghatározza meghatározott időtartamon belül az adásvételi szerződés benyújtását – a korábbi rendelkezésnek megfelelően. Minderre tekintettel e vonatkozásban a korábbi rendelet (4) bekezdését indokolt hatályban tartani, s egyidejűleg – a fentiekkel összhangban – a támogatási szerződésre vonatkozó részét pedig indokolt hatályon kívül helyezni.
Zala, 2008. március 27.
Dr. Mezőfi Ágnes
jegyző
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
ZALA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
a helyi lakáscélú támogatásokról szóló 21/2003. (XII. 15.) rendeletének módosítására
Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi lakáscélú támogatásokról szóló 21/2003. (XII. 15.) rendeletének módosítását az indokolta, hogy a maximálisan nyújtható támogatási összeg esetén is nagyon magas lenne a jelzálogjog valamint elidegenítési és terhelési tilalom bejegyeztetése az illetékes Földhivatalnál, valamint a szerződés ellenjegyzéséért ügyvédi munkadíjat is kellene fizetni.
Zala, 2013. szeptember 05.
Kadlicskó György
polgármester
[1] Módosította a 7/2008. (III. 31.) rendelet 1. §-a, hatályos 2008. április 1. napjától.
[2] Módosította a 16/2004. (VIII. 23.) rendelet 1. §-a, hatályos 2004. szeptember 1. napjától.
[3] Módosította a 7/2008. (III. 31.) rendelet 2. §-a, hatályos 2008. április 1. napjától.
[4] Módosította a 7/2008. (III. 31.) rendelet 3. §-a, hatályos 2008. április 1. napjától.
[5] Módosította a 7/2008. (III. 31.) rendelet 4. §-a, hatályos 2008. április 1. napjától.
[6] Beiktatta a 7/2008. (III. 31.) rendelet 5. §-a, hatályos 2008. április 1. napjától.
[7] Módosította a 11/2007. (IX. 3.) rendelet 1. §-a, hatályos 2007. szeptember 3. napján.
[8] Módosította a 7/2008. (III. 31.) rendelet 6. §-a, hatályos 2008. április 1. napjától.
[9] Beiktatta a 7/2008. (III. 31.) rendelet 7. §-a, módosította a 9/2013. (IX. 4.) rendelet 1. §-a, hatályos 2013. szeptember 4. napjától.
[10] Hatályon kívül helyezte a 9/2013. (IX. 4.) rendelet 2. § (2) bekezdése, hatálytalan 2013. szeptember 4. napjától.