Zala Község Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2017. (V.22.) önkormányzati rendelete

A 2016. évi zárszámadásról

Hatályos: 2017. 05. 22- 2021. 02. 19

Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének

7/2017.(V.22.)

RENDELETE

a

 2016. évi zárszámadásról


Zala Község Önkormányzata Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat 2016.évi zárszámadásáról az alábbiakat rendeli el:


I.

A BEVÉTELEK ÉS KIADÁSOK TELJESÍTÉSE

1. §


(1)       Zala Község Önkormányzata Képviselő - testülete a 2016. évi költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolót



37.018eFt bevétellel (1.sz.melléklet)

                                   28.196 eFt kiadással (1.sz.melléklet)

                                     8.822 eFt maradvánnyal (6.sz.melléklet)

jóváhagyja.


(2)       Az Önkormányzat bevételeit forrásonként és a kiadásokat – ezen belül a kiemelt kiadásokat kormányzati funkciók szerint részletezve a 2. számú mellékletben foglaltaknak megfelelően hagyja jóvá.


(3)       Az önkormányzat költségvetésében szereplő átadott pénzeszközök teljesítését az 5. sz. mellékletben foglaltaknak megfelelően hagyja jóvá.


2. §


Az Önkormányzat fejlesztési kiadásainak teljesítését 5.023eFt, bevételeit 3.011 e Ft főösszegben, valamint célonkénti részletezését az 4. számú mellékletben foglaltak szerint határozza meg.


3. §


A képviselő-testület az önkormányzat közvetett támogatásait a 7. számú melléklet szerint fogadja el.




4. §


Az Önkormányzatnak több éves kihatással járó kötelezettsége nincs.


5. §


Az Önkormányzatnak 2016.12.31-én hitelállománya nincs.



II.


AZ ÖNKORMÁNYZAT VAGYONA


6. §


(1)       Az Önkormányzat 2016. év december 31-i állapot szerinti vagyonát a 8. számú mellékletben részletezett mérlegadatok alapján 139.015 eFt-ban állapítja meg.


(2)       Az Önkormányzat vagyonleltárát a képviselő-testület a 9.sz. melléklet alapján  jóváhagyja.


7. §


Az Önkormányzat adósságának és az általa nyújtott hitelek állományának kimutatását a 10. sz. mellékletnek megfelelően hagyja jóvá.


8. §


A Stabilitási törvény 10.§.(3) bekezdése alapján előírt adósságot keletkeztető ügyletek és saját bevételek összevetését a 14.sz. melléklet szerint hagyja jóvá.




III.


A MARADVÁNY MEGÁLLAPÍTÁSA, JÓVÁHAGYÁSA


9. §


       (1)       Az Önkormányzat 2016. évi költségvetési maradványát 8.822 eFt összegben a 6.számú mellékletnek megfelelően hagyja jóvá.

A maradványból 7.871eFt kötelezettséggel terhelt, melyből 5 e Ft dologi kötelezettség, 107 e Ft az adótúlfizetések összege, 684 eFt az államháztartáson belüli megelőlegezés. 2.950 e Ft a fel nem használt adósságkonszolidációs pályázat összege, 3.624 e Ft a 2015.évi támogatás felhasználás vizsgálata alapján visszafizetendő állami támogatás, valamint 500 e Ft a késedelmi és ügyleti kamata.

(2)       Az Önkormányzat a 2016. évi mérleg szerinti eredményét -3.798 eFt összeggel  hagyja jóvá.



IV.


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


10. §


A rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.


Zala, 2017. május 16.








                       Kadlicskó György                                             Dr. Vanó Szilárd
                        polgármester                                                           jegyző
























I N D O K O L Á S

a  7/2017. (V.22.)

a 2016. évi zárszámadásról szóló rendelethez


Zala Község Képviselő testülete a 2/2016. (II.11.) számú rendeletével jóváhagyta a 2016. évi költségvetést. A költségvetés az év folyamán többször módosításra került, az év közben hozott képviselő-testületi határozatok, pótlólag kapott állami támogatások pénzügyi kihatása következtében.


Az államháztartásról szóló többször módosított 2011.évi CXCV. törvény 91.§.alapján a zárszámadásról a képviselő- testületnek rendeletet kell alkotni. A pénzügyi teljesítést, a vagyon, a maradvány alakulását mutatják be a rendelet mellékletét képező 1-14 számú mellékletek.


BEVÉTELEK ALAKULÁSA:

A bevételek összességében 101 %-ra teljesültek (1. sz. melléklet) a módosított előirányzathoz viszonyítva, ezen belül a működési célú bevételek101 %-ra (3. sz. melléklet) realizálódtak.


A működési bevétel, amely az összes bevétel 1 %-át teszi kikamatbevételből, sírhelymegváltásból, közterület bérleti díjból, gázpalackok cseréjéből befolyt bevételből tevődik össze. Az intézményi működési bevételek 69 %-ra teljesültek.


A 2016. évi adókivetések március 15. előtt megtörténtek. Az adó befizetésére kamatmentesen két egyenlő részletben van lehetőség, minden év március 15. és szeptember 15. napjáig.


A helyi adók 86 %-ra teljesültek, az átengedett központi adók (gépjárműadó) teljesülése 86 %-os.



Az állami támogatásokat a költségvetési törvényben meghatározottak szerint kaptuk, ezek 100 %-ra teljesültek16.233 eFt értékben, a következő csoportosítás szerint:

  • Helyi önkormányzatok működési támogatása     12.727 eFt
  • Települési önkormányzatok szociális feladatainak támogatása         2.245 e Ft
  • Települési önkormányzatok kulturális támogatása                             1.200 e Ft
  • Kiegészítő támogatások                                                                          61 e Ft


Egyéb működési célú támogatások 102 %-ra teljesültek2.896eFt összegben,melyből 2.843eFt a közfoglalkoztatás támogatása, 52 eFt a gyermekvédelmi kedvezmény támogatása.


Felhalmozási célú önkormányzati támogatás 100 %-os teljesülést mutat, 2.950 e Ft nyert az Önkormányzat „Adósságkonszolidációban részt nem vett Önkormányzatok fejlesztési támogatása” pályázaton, amely bevétel még nem került felhasználásra.

A felhalmozási  bevételek102%-ra (4. sz. melléklet) realizálódtak61e Ft összegben, amely lakástámogatási kölcsön visszatérülés volt.


Finanszírozási bevétel összesen 12.738  eFt, melyből 684 eFt állami megelőlegezésből, 12.054 eFt  előző évi maradvány igénybevételéből tevődik össze.

KIADÁSOK ALAKULÁSA:

A kiadások a módosított előirányzathoz viszonyítva 77%-ra realizálódtak az 1. sz. melléklet alapján.


A működési kiadások81%-ra realizálódtak. (3.sz.melléklet). A működési kiadások, amelyek az összes kiadás 82 %-át teszik ki, a személyi juttatásokból, a munkaadókat terhelő járulékokból, szociális juttatásokból, működési célú támogatásértékű kiadásból és átadott pénzeszközből, valamint a dologi kiadásokból tevődik össze.

Dologi kiadások közé tartoznak a helyi hivatal, a közösségi ház, a köztemető működtetési kiadásai, a közüzemi díjak, a postaköltség, a vagyonbiztosítás, a bankköltségek és egyéb szolgáltatási díjak.


A működési célú pénzeszköz átadások 40%-ban teljesültek (5. sz. melléklet).

A kötelező alapfeladatok ellátásáért (óvodai ellátás, orvosi ügyelet, a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat) 2.106 eFt került átadásra a feladatot ellátó Tab Város Önkormányzatának és a Koppány-völgye Többcélú Kistérségi Társulásnak, Koppány-VölgyeKek Nonprofit Kft. részére, tervezett kiadás 88 %-a.

A Koppány-völgye KEK-nek járóbeteg szakellátásra 806 eFt-ot adtunk át,háziorvosi ügyeleti feladat ellátásra 750 eFt-ot.

Pro Maternitas Kft. szervezésében tartott anyatejes nap rendezvényhez 3 eFt –tal járultunk hozzá.

Délnyugat-Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás működéséhez az Önkormányzat 36 e Ft összegben járul hozzá.

PelsoKom Kft. részére 62 e Ft működési célú átadást történt.

Szennyvíz agglomerációs pályázat résztvevőjeként 178 e Ft került átadásra Tab Város Önkormányzatának.

Magyar Államkincstár részére 17 e Ft támogatást fizettünk vissza 2015. évi lakásfenntartási támogatások felülvizsgálata alapján.


Szociális kiadások alakulása:


Ellátottak pénzbeli juttatásaként 1.051 e Ft került kifizetésre, ami az összkiadás 37 %-a.


A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására szociális ellátás nyújtható.


A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.

Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.


Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.


A képviselő-testület a szociális törvényben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat nyújt.


Zala Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II. 20.) rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtandó és nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. Ezek a következők:


Települési támogatások:

Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:

Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugellátás 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva, maximum az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege lehet. Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb.


2016. évben 83 esetben került megállapításra a fenti települési támogatás, valamennyi támogatott pénzbeli ellátásban részesült. A képviselő-testület 78 esetben a településen élő nyugellátásban részesülő személyeket részesítette karácsony előtt hivatalból személyenként 6.000 forint összegű támogatásban. 5 esetben kérelemre indult az eljárás. A vizsgált időszakban települési támogatás iránti kérelem elutasítására nem került sor.

Az előző év azonos időszakában 82 esetben került megállapításra a települési támogatás. A költségvetés tervezésekor 92 fő támogatásával számoltunk, 370 e forint összegben.


Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:

Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtandó települési támogatás összege az eltemettető családja jövedelmének a függvényében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50 és 100 %-a (28.500.- forint) között változik.

A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.

2016. évben elhunyt személy eltemettetésének költségihez való hozzájárulásként 3 kérelmező részére került megállapításra a települési támogatás. Ezen ellátás iránti kérelem elutasítására nem került sor.

2016. évre 4 hozzátartozó segélyezésével számoltunk, 90 e forint összegben. Előző év azonos időszakában 1 személy részére került megállapításra ezen ellátás.


Kamatmentes kölcsön céljából nyújtott települési támogatás

Zala Község Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában települési támogatásban (a továbbiakban: kamatmentes kölcsön) részesítheti évente egy alkalommal, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-ának megfelelő összeg erejéig azt a rászoruló személyt, akinek a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével számítottegy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át és rendelkezik olyan jövedelemforrással,amely garanciát jelent a kölcsön visszafizetésére.

A vizsgált időszakban kamatmentes kölcsön iránti kérelem nem érkezett az önkormányzathoz.

Előző év azonos időszakában szintén nem igényelték ezt a szociális ellátást. A költségvetés tervezésekor 2 fő támogatásával, és 60 e forint előirányzattal számoltunk.


Lakhatási támogatás céljából nyújtott települési támogatás

A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az 50.000,- forintot nem haladja meg. A támogatás összege jövedelemtől függően 2000.-forint, illetve 3.000.- forint.

2016. december hó 31. napján 5 személy részesült lakhatási támogatás céljából nyújtott települési támogatásban.

A költségvetés tervezésekor 10 háztartás támogatásával, és 350 e forint előirányzattal számoltunk, így a tervezett alatt alakult támogatásban részesítettek száma.


Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás

Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Zala Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- forintot, egyedülálló esetén a 42.000,- forintot nem haladja meg, és az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult az Szt. 41. §-a alapján ápolási díjra.

Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- forint/hó.

2016. évben ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás iránti kérelem nem érkezett az önkormányzathoz.

A költségvetés tervezésekor 1 fő támogatásával, és 180 e forint előirányzattal számoltunk.


Köztemetés:

A haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzat képviselő-testülete gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

2016. évre 1 köztemetéssel számoltunk, a tervezett összeg 150 e forint volt. 2016. évben köztemetés elrendelésére nem került sor. Így nem került felhasználása az előirányzat.


Oktatási intézmények tanulóinak nyújtandó támogatások

Étkezési térítési díjkedvezmény

A helyi rendelet értelmében a kettő, vagy több gyermekes, továbbá gyermeküket egyedül nevelő szülők az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekekre tekintettel gyermekenként napi 30 forint étkezési térítési díjkedvezményben részesülhetnek a gyermek 16 éves koráig, utolsó alkalommal abban a tanévben, amelyben a 16. életévét betölti. E térítési díjkedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha a gyermek (ek) más térítési díjkedvezményben nem részesülnek.

2016. ében étkezési térítési díjkedvezmény nem került megállapításra. 2016. évre 2 gyermek támogatásával számoltunk, 20 e forint összegben.


Gyermekek iskolakezdés és karácsony előtti támogatása:

A képviselő-testület az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekeket évente kettő alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül támogatásban részesítheti.

A képviselő-testület 2016. év július 21-i, illetve a 2016. szeptember 20-i ülésén döntött (21 gyermek esetében) a támogatások odaítéléséről. Az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekeket személyenként 3.000 – 5.000 forint közötti támogatásban részesítette a képviselő-testület, mely ellátások kifizetésére 2016. augusztus hó 15-ig, illetve egy tanuló esetén 2016. október hó 14-ig került sor.

A képviselő-testület karácsony előtt 15 kisgyermek szülőjét részesítette hivatalból gyermekenként 5.000 forint összegű támogatásban.

A költségvetés tervezésekor 26 gyermek támogatásával számoltunk.


Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:

Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal augusztusban és novemberben kaptak gyermekenként 5800 – 5800 forint támogatást, Erzsébet utalvány formájában.

2016. december hó 31. napján7 gyermek részesült ebben az ellátásban, akik 2 családban nevelkedtek. Ezen ellátás iránti kérelem 1 esetben került elutasításra. 2016. évre 10 gyermek támogatásával számoltunk, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre rendelkezésre álló előirányzat 116 e forint volt.

Előző év azonos időpontjában szintén 7 fő részesült rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben.


Közfoglalkozatás


Zala Község Önkormányzata és a Somogy Megyei Kormányhivatal Siófoki Járási Hivatal Tabi Munkaerő Piaci Pont hatósági szerződést kötött a 2016. évi közfoglalkoztatás támogatására.

Önkormányzatunknál 2016-ban a közfoglalkoztatás keretében az alábbi hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás keretében történt foglalkoztatás:



PROGRAM

MEGNEVEZÉSE

LÉTSZÁM

Foglalkoztatás időtartama

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

3 fő

2015.12.01. – 2016.02.29.

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

3 fő

2016.03.07. - 2016.08.30.

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

2 fő

2016.08.31. – 2017.02.28.


A 2015. évről áthúzódó téli közfoglalkoztatás keretében 3 fő az önkormányzatnál dolgozott közterület takarító munkakörben (a közfoglalkoztatotti bér és szociális hozzájárulási adó támogatása 100 %-os.)

2016. évben hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás keretében közterületek karbantartása program indult 3 fő részvételével 2016. 03. 07. napjától 2016. 08. 30. napjáig.

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatáskeretében 2 fő dolgozott közterület takarító munkakörben 2016.08.31. napjától 2017.02.28. napjáig.

Összességében hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás támogatására önkormányzatunk az áthúzódó program mellett 2016. évben 2 alkalommal nyújtott be kérelmet. A hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás keretében a támogatás (a közfoglalkoztatotti bér és szociális hozzájárulási adó) 100 %-os volt.



Beruházási, felújítási feladatok alakulásáról

2016. február 26-án tervezési szerződés a Kapos HidroKft-vel a Zala Község területére vonatkozó csapadékvíz elvezetési koncepció elkészítésre nettó 300.000 Ft + ÁFA összegért. A terv elkészült.

2016. februárban 239.177,-Ft értékben dolomit zúzalékot vásárolt az önkormányzat a helyi utak karbantartására.

2016 júliusában a Hivatal épület – orvosi rendelő felújítása történ kivitelezői szerződés keretében bruttó 3.983.321 Ft vállalkozási díjért.

2016. októberben az önkormányzat megbízta tabi önkormányzatot a szennyvízelvezetési agglomerációs lehatárolás elkészítésének lebonyolításával.



- Benyújtott pályázatok:

2016. április 21-én Zala Község Önkormányzata Tab Város Önkormányzatával konzorciumi partnerségben a „Települési környezetvédelmi infrastruktúra-fejlesztések” című felhívásra /TOP-2.1.3-15/ pályázatot nyújtott be. Az elbírálás 2017 első félévében várható.


2016. júliusában vis-maior pályázatot nyújtott be a település az esőzések okozta károk helyreállítására. Becsült károk helyreállítási költsége összesen: 6.510.020 Ft.A településnek 652.000 Ft önerőt kell vállalni.


2016. augusztus 31-én az önkormányzat pályázatot nyújtott be az „Adósságkonszolidációban nem részesült települések támogatása” címmel. A 2.950.000 Ft vissza nem térítendő támogatást megítélte a Belügyminisztérium. A szükséges önerő bruttó 780.625 Ft. Az összeg felhasználására a 2017-es évben kerül sor.


2016 novemberében Zala Község Önkormányzata a „Vidéki térségek kisméretű infrastruktúrájának és alapvető szolgáltatásainak fejlesztése” című felhívásra Bábonymegyer és Torvaj községgel konzorciumban pályázatot benyújtott be. A projekt benyújtásához szükséges előkészítő munkákra, és a pályázat pozitív elbírálása esetén a projektmenedzsment során felmerülő feladatok elvégzésére a B2010 Kft.-vel 435.000 Ft + ÁFA megbízási díjért szerződést kötött az önkormányzat. A megbízási díj fedezetét a képviselő-testület a 2017. évi költségvetés terhére biztosítja.



-Vagyongazdálkodás:

Közfoglalkoztatási programokhoz kapcsolódóan 84 eFt értékű szerszám (fejsze, lapát, talicska, ásó), a hivatal működéséhez szükséges tárgyi eszköz vásárlás történt 27 e Ft értékben.

Közművelődési programokhoz szükséges tárgyi eszköz beszerzésre került sor 869 e Ft értékben.

PelsoKomKft.-ben részesedést vásároltunk 60 e Ft-ért.

Felújításra került a Hivatal épülete 3.983 e Ft értékben.



Közvetett támogatás indoklása:

Az önkormányzat 2016. évben közvetett támogatást nyújtott 16 e Ft értékben magánszemélyek kommunális adójából méltányossági alapon.


Többéves kihatással járó kötelezettségek:

Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó kötelezettsége.


Az önkormányzat maradványa:

Az önkormányzat 2016. évi maradványa 8.822 e Ft (6. sz. melléklet), a kötelezettségvállalással csökkentett szabad maradvány 8.026 eFt.


Az önkormányzat hitelállománya:

Az Önkormányzatnak 2016.12.31-én hitelállománya nincs.



Zala, 2017. május 16.


                                                                                                                 


                                                                                                     Kadlicskó György

                                                                                                       polgármester




Mellékletek