Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2019. (II.15.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről

Hatályos: 2019. 12. 31- 2020. 02. 10

Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének

5/2019.(VIII.30.), 8/2019.(XII.30.) rendelettel módosított

2/2019. (II.15.)

RENDELETE

az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről


Zala Község önkormányzatának képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a 2019. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:


A rendelet hatálya

1. §


A rendelet hatálya a 2019. évi költségvetési gazdálkodás vonatkozásában Zala Község Önkormányzatának Képviselő-testületére terjed ki.


2. §


(1)[1]    Az önkormányzat összevont költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 1. sz. melléklet tartalmazza, kötelező, önként vállalt, illetve államigazgatási feladatokra bontásban.


(2)[2]    A kiadásokat és bevételeket kormányzati funkciók szerinti bontásban a 2.1 és 2.2. sz. melléklet tartalmazza.


  1. [3]A működési célú bevételeket és kiadásokat feladatonként a 3. számú melléklet tartalmazza.


(4)[4]    Az önkormányzat beruházási és felújítási bevételeit és kiadásait feladatonként a 4. sz. melléklet tartalmazza.


(5)[5]    Az Önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit az 5.sz. melléklet tartalmazza.



A költségvetés bevételei és kiadásai

3. §


(1)[6]      A Képviselő-testület a helyi önkormányzat és a helyi önkormányzat által irányított

költségvetési szerv együttes 2019. évi költségvetését 124.191 e Ft bevétellel és

kiadással, ezen belül:


            58.911 e Ft      tárgyévi bevétellel,

  65.280 e Ft      finanszírozási bevétellel

          123.410 e Ft      tárgyévi kiadással,


          főösszegen belül:  

  1. e Ft működési célú bevétellel,

                                    38.007 e Ft működési célú kiadással,

                                      7.294 e Ft működési célú többlettel.


78.890 e Ft felhalmozási célú bevétellel,

                                               86.184 e Ft felhalmozási célú kiadással

                                                 7.294 e Ft felhalmozási célú hiánnyal állapítja meg.


(2)     A költségvetésben jelentkező hiányt, a képviselő-testület az előző évi maradvány igénybevételével finanszírozza.


(3)     Az önkormányzatnak 2019. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.


(4)[7]    A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási

műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:


működési költségvetés tárgyévi bevétel                            32.351 e Ft

működési költségvetés finanszírozási bevétele                 12.950 e Ft

működési költségvetés tárgyévi kiadás                             38.007 e Ft                                               

ebből:

        - a személyi juttatások kiadásai                     10.668 e Ft

        - a munkaadókat terhelő járulékok                   1.732 e Ft

        - a dologi kiadások                                        16.767 e Ft

        - az ellátottak pénzbeli juttatásai                      2.221 e Ft

        - egyéb működési célú kiadás                           5.838 e Ft


                    ebből:- egyéb működési célú támogatás               1.876 e Ft

                                - az általános tartalék                                   268 e Ft

                                - a céltartalék                                            3.694 e Ft


       - államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetése             781 e Ft


felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétel                            26.560 e Ft

felhalmozási költségvetés finanszírozási bevétele                  52.330 e Ft


felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadás             86.184 e Ft

ebből:

        - a beruházások összege                                 51.162 e Ft

        - a felújítások összege                                    33.922 e Ft

                 - egyéb felhalmozási célú kiadások                        1.100 e Ft


(5)     A képviselő-testület a működési és a felhalmozási célú /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az 3. és 4. sz. melléklet szerint állapítja meg.


(6)     Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2019. évben -a közfoglalkoztatottak nélkül- 2 fő.


(7)     A közfoglalkoztatottak éves létszáma 2 fő.



Az önkormányzat bevételei

4. §


A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza.


Az önkormányzat kiadásai

5. §


A képviselő-testület a 2019. évi költségvetés kiadásait és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát az l. sz. melléklet szerint állapítja meg.


Tartalékok

6. §[8]


Az önkormányzat 3.962 e Ft tartalékot képez, melyből 268 e Ft általános tartalék és 3.694 e Ft céltartalék. A tartalékok felett a képviselő-testület rendelkezik.




Több éves kihatással járó feladatok

7. §


Az önkormányzatnak több éves kihatással járó kötelezettsége -7.sz.melléklet szerint- nincs.


8. §


(1)  A 2019. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 6. sz. melléklet tartalmazza.


(2)  Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházás bevételeit és kiadásait a 8.sz.

      melléklet tartalmazza.


(3)[9]  Az előirányzat felhasználási tervet a 9.sz. melléklet tartalmazza.


(4) [10] Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági

      ellátások jogcímeit és összegeit a 10. sz. melléklet tartalmazza.


(5)[11]  A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a 11.sz.

      melléklet tartalmazza.


(6)  A Stabilitási törvény 10. § (3) bekezdés alapján előírt adósságot keletkeztető ügyletek

      és saját bevételek összevetését a 12. sz. melléklet tartalmazza.


A 2019. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

9. §


(1)     A gazdálkodás során az év közben keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt.


  1. A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1.500.000.-Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.


  1. A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó szabad pénzeszköz felhasználásáról a képviselő-testület esetenként dönt.


(4)     Az önkormányzat előirányzatai -kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatóak. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendeletmódosítását.

(5)     A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.


(6)     A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 100 e Ft összeghatárig a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


  1. Az egységes rovatrend Normatív jutalmak és Céljuttatás, projektprémium rovatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzat 10 %-ig vállalható kötelezettség.


(8)     Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109.§-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

  1. készpénzfizetési számlák kifizetése
  2. vásárlási előleg, ellátmány
  3. munkavállalók illetményelőlege
  4. munkavállalók utazási költségtérítése
  5. munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
  6. közcélú dolgozók munkabére
  7. hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések, szociális ellátások, segélyek.


ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK

10. §


(1)     A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2019. évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.

Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.


(2)     Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.



Zala, 2019. február 14.



                      Kadlicskó György                                         Dr. Vanó Szilárd
                           polgármester                                                       jegyző











Záradék:

                 

Az egységes szerkezetbe foglalt rendelet a 2019. december 31. napjától hatályos jogszabályi szöveget tartalmazza.


Zala, 2019. december 18.



                      


                                                                                   Dr. Vanó Szilárd

                                                                                           jegyző






















Indoklás

Zala Község Önkormányzata

2/2019. (II.15.) sz. költségvetési rendeletéhez


Az Országgyűlés a 2018. évi L. törvénnyel elfogadta Magyarország 2019.évi központi költségvetését.

2019. év tekintetében a Kormány változatlan prioritásként tűzte ki, az államadósság mértékének csökkentését, és a fegyelmezett költségvetési politikát.

A központi költségvetésben kiemelt helyen szerepel a családok támogatása (adókedvezményekkel, célzott támogatásokkal), az életpályaprogramok továbbvitele, a foglalkoztatottság növelése és a hazai forrásból megvalósuló beruházások ösztönzése.


2019. évi önkormányzati támogatások szabályozása:


A költségvetési törvény értelmében az Országgyűlés támogatást biztosít a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatására az alábbiak szerint:

A településüzemeltetési feladatok támogatása


  • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a zöldterületek, és az azokhoz kapcsolódó építmények kialakításához és fenntartásához kapcsolódóan a belterület nagysága alapján illeti meg, melynek mértéke 22.300/ha.


  • Közvilágítás fenntartásának támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a településen történő közvilágítás biztosításához kapcsolódóan illeti meg. A támogatás meghatározása a településen kiépített kisfeszültségű hálózat kilométerben meghatározott hossza alapján történik, az alábbi, a 2017. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő „Közvilágítás” kormányzati funkció alapján településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével.

10 001 fő alatti település esettén a támogatás mértéke 320 000 Ft/km.


  • Köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a köztemető fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg, a 2017. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő „Köztemető-fenntartás, és -működtetés” kormányzati funkció település kategóriánként számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadások figyelembevételével. Az így meghatározott támogatás összege legalább 100 000 forint. 10 001 fő alatti település esettén a támogatás mértéke 69 Ft/m2.


  • Közutak fenntartásának támogatására

A támogatás a települési önkormányzatokat a közutak fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg, a 2017. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő „Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása” és „Parkoló, garázs üzemeltetése, fenntartása” kormányzati funkciók alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadások figyelembevételével. 10 001 fő alatti település esettén a támogatás mértéke 227 000 Ft/km.


  • Egyéb önkormányzati feladatok

Az 1000 fő lakosságszámot meg nem haladó települések esetén, ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség nem haladja meg a 32 000 forintot, településenként legalább 5.000.000 Ft.


  • Külterületen élő lakosok A központi költségvetés támogatást biztosít a lakott külterülettel rendelkező települési önkormányzatoknak a 2018. január 1-jei külterületi lakosok száma alapján, melynek összege 2550.-Ft/fő.
  • Polgármesteri illetmény támogatása: A támogatás a 32 000 forint egy lakosra jutó adóerő-képességet meg nem haladó adóerő-képességű települési önkormányzatokat illeti meg a tényleges különbözet és az önkormányzat egy lakosra jutó adóerő-képessége szerint.


Szociális feladatok támogatása

A támogatás a 32 000 forint egy lakosra jutó adóerő-képességet meg nem haladó települési önkormányzatok egyes szociális jellegű feladataihoz járul hozzá.


Kulturális feladatok támogatása

Kulturális feladatok támogatása összegében változás történt a 2015. évben bevezetett struktúrához képest. Támogatás összege 1.800.000.-Ft-ra változott.


A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai:


A támogatás öt részből tevődik össze:

  • Helyi önkormányzatok működési célú költségvetési támogatás: itt van többek között a lakossági víz- és csatornaszolgáltatás támogatása.
  • Helyi önkormányzatok felhalmozási célú költségvetési támogatása: pl. önkormányzati feladat ellátást szolgáló fejlesztések támogatása a könyvtári és közművelődési érdekeltségnövelő támogatás
  • Önkormányzatok rendkívüli támogatása: amelyre az önkormányzatok működőképességük megőrzése érdekében nyújthatnak be.
  • Önkormányzati elszámolások
  • Vis maior támogatás

de ezekre a pályázatokra majd év közben külön lehet pályázni.











Részletes indokolás




BEVÉTELEK:


- Működési bevételek:

Az előző évekhez hasonlóan a működési bevételeknél a tervezhető lehetőségek közt vettük számba a temetőhasználati díj-, bérleti díjból befolyó bevételeket, PB gázpalack értékesítésből származó bevételeket 520  e Ft összegben, illetve a tulajdonosi bevételekre 100 e Ft-t került tervezésre.


- Közhatalmi bevételek:

Helyi adókból 1.400 e Ft bevétellel számolunk, amely az iparűzési adóból és a magánszemélyek kommunális adójából származik.

Átengedett központi adók közt a gépjárműadónak továbbra is a 40 %-a illeti meg a helyi önkormányzatokat, ennek összege 2019-ban 500 e Ft.

Egyéb közhatalmi bevételekre 10 e Ft került tervezésre.


- Egyéb működési célú támogatások:

Közfoglalkoztatáshoz kapcsolódóan 3.615 e Ft támogatás került tervezésre.

A humánszolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében EFOP-1.5.3 pályázatból származó támogatás összege 5.905 e Ft


- Állami támogatások:

Az önkormányzatnak költségvetési állami támogatásból összesen 19.529 e Ft bevétele várható. Ebből 15.498 Ft működési célú feladatok támogatása, 2.231 e Ft egyéb szociális feladatok támogatására, 1.800 e Ft közművelődési feladatok ellátására kapja az önkormányzat.

A támogatás összegeit a 11. sz. melléklet tartalmazza.


- Felhalmozási célú támogatás:

Magyar falu program keretében 5.000 e Ft pályázati támogatással, nyertes Vis Maior pályázat esetén pedig 5.962 e Ft bevétellel számoltunk.


- Maradvány:

Az önkormányzatnak 65.200 e Ft előző évi maradványa keletkezett, melyből felhalmozási maradvány 52.330 e Ft (Forráshiány miatti támogatásban nem részesülő pályázatok támogatása ill., csapadékvíz elvezető rendszer fejlesztése Tabon és Zalán (TOP 2.1.3-15), működési célú maradvány 12.870 e Ft.



Hitelfelvételt 2019. évben nem terveztünk.








KIADÁSOK:


- Személyi juttatások és munkaadói járulék

A személyi juttatások között a polgármester és az alpolgármester tiszteletdíja, költségtérítése, a hivatalsegéd munkabére, ruházati költségtérítése és az étkezési költségtérítése, a közfoglalkoztatottak bére és járulékai szerepel. A mozgókönyvtáros és fűnyíró számára megbízási díj lett tervezve.

Az EFOP pályázattal kapcsolatosan 2.370 e Ft bérköltséggel terveztünk, illetve megbízási díj is lett tervezve a rendezvényekkel kapcsolatos költségekre.


- Dologi költségek között terveztük az önkormányzati épületek működési kiadásait és karbantartásait, fakivágást, közüzemi díjakat, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a közüzemi díjakat, a postaköltséget, a nyomtatványok, irodaszerek költségeit. Továbbá terveztük a közvilágítást, a közkifolyók vízdíját, a különféle szolgáltatások díjait és ezek ÁFA-ját, a köztemető fenntartásának költségeit, utak, hidak karbantartását, könyvtári, közművelődési költségeket, szolgáltatásokat. Az EFOP pályázattal kapcsolatosan 3.955 e Ft dologi kiadást terveztünk.


- Működési célú kiadások


2019. évi elszámolási kötelezettséggel működési célra átadott pénzeszközök

Államháztartáson belüli átadások között tervezzük:

Tab Város Önkormányzata- Óvodai ellátásra                                                     259 e Ft

Koppány-Völgye Többcélú Kistérségi Társulás (működésre)                            220 e Ft

Bursa Hungarica átadás                                                                                         40 e Ft

Államháztartáson kívüli átadások között tervezzük :

„Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft

(Járóbeteg ellátás)                                                                                               345 e Ft

„Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft

(Ügyeleti ellátás)                                                                                                1.121 e Ft

Anyatejes napra támogatás                                                                                  10 e Ft    

A fenti támogatások összegét az 5. számú melléklet tartalmazza.


- Felhalmozási kiadások:


Felújításra várhatóan 69.996 e Ft-ot költ az Önkormányzat tárgyévben. Ebből nyertes Vis Maior pályázat esetén a támogatás összegéből a Rákóczi Ferenc utca útszerkezetének javítására kerül sor 5.962 e Ft + 663 e Ft önerő értékben.

A Magyar falu program keretein belül 5.000 e Ft összegben útfelújítást terveztünk.

A Forráshiány miatti támogatásban nem részesült pályázatok támogatásából a Petőfi utca útburkolatának felújítására kerül sor 5.891 e Ft+ 1.039 e Ft saját erő értékben.

Zala Község Európai Uniós TOP 2.1.3-15 számú pályázaton 54.334 e Ft-ot nyert, melyből 46.820 e Ft-ot 2017. évben az önkormányzat megkapott csapadékvíz elvezető rendszer fejlesztésére, melyből 2019. évben megvalósuló felújítás értéke 46.439 e Ft.+5.000 e Ft saját erő.


Felhalmozási célú támogatásként 600 e Ft lakástámogatás, és 500 e Ft védett építmények felújítására nyújtható támogatás lett tervezve.



- Tartalékok:


2019. évre tartalékként 5.530 e Ft tartalékot képez, melyből 1.836 e Ft az általános tartalék,

3.694 e Ft pedig céltartalék.. A céltartalék tartalmazza a Humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében c. EFOP-1.5.3 pályázat költségvetési évben esedékes lehetséges kiadásait 3.644 e Ft összegben.



- Közfoglalkoztatás:


Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás keretében 2019. március 1-től 2020. február 29-ig 3 fő bevonásával település-karbantartási tevékenységek (kommunális feladatok ellátása, közterületek és parkok takarítása, gondozása, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, temetők karbantartása, bozót- és cserje irtás, hóeltakarítás, síkosság-mentesítés) végzését tervezzük.


Áthúzódó programként jelenleg 1 programban folyik a közfoglalkoztatás:

- Hosszabb időtartamú programban 2018. július 1-től 2019. február 28-ig 2 fő közterület takarító foglalkoztatásával történik a település karbantartása.


A fenti programokkal éves szinten 3 fő foglalkoztatását tervezzük.


  • Szociális kiadások


A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli szociális ellátás nyújtható.


A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.

Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.


Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés maradt, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.


A képviselő-testület a szociális törvényben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat állapíthat meg.


Zala Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II. 20.) rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. A helyi rendelet által nyújtható ellátások a következők:



Települési támogatások:


Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:

Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugellátás 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva, maximum az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege lehet. Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb.

Az így megállapított támogatás összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét meghaladhatja.

Továbbá évente egy alkalommal jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül a településen állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező nyugdíjasokat a képviselő-testület települési támogatásban részesítheti.

A 2018. évre kifizetett támogatások figyelembevételével, 2019. évre a 2018. évinél 17,2 %-al alacsonyabb összegben került megtervezésre a létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatásra fordítandó előirányzat.


Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:

Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtandó települési támogatás összege az eltemettető családja jövedelmének a függvényében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (28.500,- forint) 50 %-a, 70 %-a és 100 %-a között változik.

A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.

2018. évben elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából 1 személy igényeltek települési támogatást, ezért 2019. évre a 2018. évi tervvel azonos, azaz 2 hozzátartozó támogatásával számoltunk.


Kamatmentes kölcsön céljából nyújtott települési támogatás

Zala Község Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában települési támogatásban (a továbbiakban: kamatmentes kölcsön) részesítheti évente egy alkalommal, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-ának megfelelő összeg erejéig azt a rászoruló személyt, akinek a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével számított egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át és rendelkezik olyan jövedelemforrással, amely garanciát jelent a kölcsön visszafizetésére.

2019. évre a 2018. évivel azonos, azaz 2 igénylő támogatásával számoltunk.


Lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás

A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs a szociális törvény 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem az 50.000,- Ft-ot nem haladja meg. A támogatás összege jövedelemtől függően 2.000.- Ft, illetve 3.000.- Ft.

2018. évi tényadatok figyelembevételével 2019. évre a 2018. évi tervnél 40 %-al alacsonyabb, azaz 3 igénylő támogatásával számoltunk a lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás tervezése során.


Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás

Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Zala Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 42.000,- Ft-ot nem haladja meg, és a szociális törvény 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult a szociális törvény 41. §-a alapján ápolási díjra.

Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- Ft/hó.

2018. évben ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás iránti kérelem nem érkezett, ezért 2019. évre csak 1 fő támogatásával számoltunk.



Köztemetés:

A köztemetés megállapításának feltételeit a szociális törvény szabályozza. Köztemetés iránt évek óta nem jelentkezik igény, ezért csak 1 fő támogatásával számoltunk 2019. évre.



Oktatási intézmények tanulóinak nyújtandó támogatások

Üdülési támogatás:

A képviselő-testület évente egy alkalommal üdülési támogatásban részesítheti az oktatási intézmény által belföldön, vagy csereüdültetés keretében szervezett legalább 5 napos üdülésen, illetve táborozáson részt vevő gyermekeket, amennyiben a gyermeket nevelő családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át. A támogatás összege a jogosult családja jövedelmének a függvényében 8.000,- Ft, vagy 14.000,- Ft.

Üdülési támogatás iránt évek óta nem jelentkezik igény, ezért csak 1 fő támogatásával számoltunk 2019. évre.


Étkezési térítési díjkedvezmény

A helyi rendelet értelmében a kettő, vagy több gyermekes, továbbá gyermeküket egyedül nevelő szülők az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekekre tekintettel gyermekenként napi 30 Ft étkezési térítési díjkedvezményben részesülhetnek a gyermek 16 éves koráig, utolsó alkalommal abban a tanévben, amelyben a 16. életévét betölti. E térítési díjkedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha a gyermek (ek) más térítési díjkedvezményben nem részesülnek.

2018. évben étkezési térítési díjkedvezmény 2 gyermek részére került megállapításra, ezért 2019. évre is 2 gyermek támogatásával számoltunk.


Gyermekek iskola kezdés és karácsony előtti támogatása:

A képviselő testület az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekeket évente kettő alkalommal, továbbá a zalai lakóhellyel rendelkező, életvitelszerűen a településen élő, az adott év december hó 31. napjáig 18. életévét be nem töltő gyermekeket évente egy alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül, támogatásban részesítheti.

A 2018. évi tényadatok figyelembevételével, 2019. évre a 2018. évivel azonos jogosultszámot terveztünk a gyermekek iskola kezdésére és karácsony előtti támogatásárára.


Újszülöttek támogatása:

A helyi rendelet értelmében a képviselő-testület az újszülött gyermeket egyszeri 20.000,- Ft összegű támogatásban részesítheti.

2019. évre a 2018. évivel azonos jogosultszámot terveztünk az újszülöttek támogatására.


Fiatal házasok támogatása:

A képviselő-testület a településen lakóhellyel rendelkező, 40 év alatti fiatal házasokat egyszeri 20.000 Ft összegű támogatásban részesítheti.

A fenti ellátási formára esetén 2019. évre a 2018. évivel megegyezően, 2 igénylő támogatásával számoltunk.


Bursa Hungarica Ösztöndíj:

A képviselő-testület e támogatásra 2019. évben felhasználható előirányzatot 40.000,- forintban határozta meg az 52/2018. (IX.6.) számú képviselő-testületi határozatával. Az ösztöndíj odaítélésére 2018. novemberében került sor, 1 „A” típusúra pályázó részére került megállapításra 10 hónapon keresztül, a havi 4.000,- forintos ellátás.


Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:

Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal augusztusban és novemberben kapnak támogatást Erzsébet utalvány formájában. Az utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni.

A jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás összege a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetén 6.500,- Ft, míg a többi gyermek esetében 6.000,- Ft.

A 2018. évi tényadatok figyelembevételével, 2019. évre a 2018. évi tervnél 30 %-al alacsonyabb ellátásra jogosulttal számoltunk a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény tervezése során.


Szünidei gyermekétkeztetés:

A szünidei gyermekétkezést a településen 2018. évben nem igényelték. 2019. évre az előző évivel megegyezően 2 igénylő támogatásával számoltunk, és az étkezési térítési díj emelését vettük figyelembe az előirányzat tervezése során.


Szociális étkezésben részesülők támogatása:

A 2018. évi tényadatok, valamint az étkezési térítési díj emelésének figyelembevételével, került megtervezésre a szociális étkezésben részesülők támogatására fordítandó előirányzat.

A településkép védelmével kapcsolatos költségek



Zala Község Önkormányzata Képviselő-testülete elfogadta Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének a településkép védelméről szóló 8/2018.(XII.20.) önkormányzati rendeletét, amely 2019. január 1. napján lépett hatályba.


A védett érték karbantartása, állapotának megóvása a tulajdonos kötelezettsége. A védett érték tulajdonosának kérésére a szokásos jókarbantartási feladatokon túlmenő, a védettséggel összefüggésben szükségessé váló, a tulajdonost terhelő munkálatok finanszírozásához az önkormányzat támogatást adhat. A támogatás mértékét a Képviselő-testület évente a költségvetésben határozza meg.


A védett építmények felújítására nyújtható támogatásokra 2019. évre 500.000,- forint költséget tervezünk.


Településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni az alábbi esetekben:

  1. új építmény építési engedélyezési eljárását megelőzően,
  2. meglévő építmény bővítésére, valamint a településképet érintő átalakítására irányuló építési, fennmaradási engedélyezési eljárást megelőzően, amelynél a településrendezési és építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló 252/2006. (XII.7.) Korm. rendelet szerinti területi építészeti-műszaki tervtanácsnak nincs hatásköre, és amennyiben összevont telepítési eljárást, ezen belül telepítési hatásvizsgálati szakaszt nem kezdeményezett az építtető.


A polgármester véleménye a fent meghatározott esetekben az önkormányzati főépítész szakmai álláspontján alapul.


A főépítészi munka elvégzésére 200.000,- forint költséget tervezünk.


 Helyi lakáscélú támogatás


Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi lakáscélú támogatásokról szóló 21/2003. (XII.15.) rendelete (a továbbiakban: lakáscélú rendelet) alapján az önkormányzat vissza nem térítendő támogatás formájában nyújthat támogatást maximum 300.000,- Ft összegben.

A 2019-es évre a lakáscélú rendelet alapján 600.000,- Ft támogatási összeggel terveztünk.


A 2019. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:

Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe.


Több éves kihatással járó kiadások indoklása:

Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó ügylete.


Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások alakulása:

TOP 2.1.3-15 számú „Csapadékelvezető rendszer fejlesztése Tabon és Zalán” pályázat 46.820 e Ft értékben.

A humánszolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében EFOP-1.5.3. pályázatból 15.410 e Ft támogatás várható, ebből 2019.évre tervezett felhasználás 10.019 e Ft.


Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházásokat a 9.sz.melléklet tartalmazza.




Zala, 2019. február 14.




                                                                                             Kadlicskó György
                                                                                                  polgármester

























Indokolás

Zala Község Önkormányzata

5/2019.(VIII.30.) sz. költségvetési rendelethez


A Képviselő-testület a 2/2019.(II.15.) számú rendeletével elfogadta az önkormányzat 2019. évi költségvetését.

Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:


Bevételek:


  • Az állami támogatás 236 e Ft-al növekedett ami a bérkompenzáció és a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz ártalmatlanításából származó pótólagos támogatást jelenti.
  • Az egyéb működési célú támogatást 60 e Ft-al megnövekedett ami a pénzbeli támogatás összege.
  • A működési bevételek összege 416 e Ft-al emelkedett a koncessziós díj, a közüzemi díjak visszatérítése és a PB gázpalack értékesítéséből származó bevétele miatt.


  • A felhalmozási célú támogatás összege 9.677 e Ft-ra módosult a Vis Maior támogatás összege miatt.


  • A maradvány 65.280 e Ft-ra módosult.


Kiadások:


  • A dologi kiadások 2 e Ft-tal növekedtek a zöldterülettel kapcsolatos üzemeltetési anyagok beszerzése miatt.
  • A személyi juttatások összege 859 e Ft-al, a munkaadókat terhelő járulékok pedig 130 e Ft-al növekedtek mivel a polgármester jutalma és járulékai tervezésre kerültek.
  • A „Koppány-völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft. részére történő átadás összege 199 e Ft-al csökkent.
  • A beruházás összege nőtt a „Csapadékvíz elvezető rendszer fejlesztése Tabon és Zalán TOP-2.1.3-15-SO1-2016-00024” című pályázat összege miatt.
  • A felújítás 18.270 e Ft-ra módosult ami a „Magyar Falu program” útfelújítási munkálatait, a „Forráshiány miatt támogatásban nem részesült pályázatok támogatásából” megvalósuló  Petőfi Sándor utcai útburkolat javítását és a „Vis Maior pályázatból„ megvalósuló Rákóczi Ferenc utca útszerkezetének javítást foglalja magába.
  • A tartalék összege 4.999 e Ft-ra módosult.


Zala, 2019. augusztus 27.


                                                                                             Kadlicskó György
                                                                                                  polgármester

















Indokolás

Zala Község Önkormányzata

8/2019.(XII.30.) sz. költségvetési rendeletéhez


A Képviselő-testület a 2/2019.(II.15.) számú rendeletével elfogadta az önkormányzat 2019. évi költségvetését.

Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:


Bevételek:


  • A működési bevételek összege 60 e Ft-al emelkedett a PB gázpalack értékesítéséből származó bevétel miatt.


  • A felhalmozási célú támogatás összege 16.883 e Ft-al növekedett a Magyar Falu program keretében meghirdetett „Önkormányzati tulajdonú utak felújítására” nyert támogatás miatt.



Kiadások:


  • A személyi juttatások összege 590 e Ft-al, a munkaadókat terhelő járulékok pedig 60 e Ft-al növekedtek a polgármester illetményének változása miatt.
  • A dologi kiadások 1.408 e Ft-al megemelkedtek a zöldterület-kezeléssel kapcsolatos kiadások, a Magyar Falu programhoz szükséges projektmenedzsment megbízási díjának és a nyilvánosság biztosításához szükséges táblák beszerzésének költsége miatt.
  • A beruházás összege 270 e Ft-al nőtt a kötelező könyvtári beruházás miatt. 
  • A felújítás 15.652 e Ft-al növekedtek, mivel a Magyar Falu program keretein belül nyert támogatásból a Kossuth Lajos utca útszerkezetének javítására kerül sor.
  • A tartalék összege 3.962 e Ft-ra módosult.


Zala, 2019. december 12.






                                                                                            Kadlicskó Krisztián
                                                                                                  polgármester




[1]

Módosította az 5/2019.(VIII.30.) rendelet 1. § (1) bekezdése, a 8/2019.(XII.30.) rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2019. december 31. napjától.

[2]

Módosította az 5/2019.(VIII.30.) rendelet 1. § (2) bekezdése, a 8/2019.(XII.30.) rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2019. december 31. napjától.

[3]

Módosította az 5/2019.(VIII.30.) rendelet 1. § (3) bekezdése, a 8/2019.(XII.30.) rendelet 1. § (3) bekezdése, hatályos 2019. december 31. napjától.

[4]

Módosította az 5/2019.(VIII.30.) rendelet 1. § (4) bekezdése, a 8/2019.(XII.30.) rendelet 1. § (4) bekezdése, hatályos 2019. december 31. napjától.

[5]

Módosította az 5/2019.(VIII.30.) rendelet 1. § (5) bekezdése, a 8/2019.(XII.30.) rendelet 1. § (5) bekezdése, hatályos 2019. december 31. napjától.

[6]

Módosította az 5/2019.(VIII.30.) rendelet 2. § (1) bekezdése, a 8/2019.(XII.30.) rendelet 2. § (1) bekezdése, hatályos 2019. december 31. napjától.

[7]

Módosította az 5/2019.(VIII.30.) rendelet 2. § (2) bekezdése, a 8/2019.(XII.30.) rendelet 2. § (2) bekezdése, hatályos 2019. december 31. napjától.

[8]

Módosította az 5/2019.(VIII.30.) rendelet 3. §-a, a 8/2019.(XII.30.) rendelet 3. §-a, hatályos 2019. december 31. napjától.

[9]

Módosította az 5/2019.(VIII.30.) rendelet 4. § (1) bekezdése, a 8/2019.(XII.30.) rendelet 4. § (1) bekezdése, hatályos 2019. december 31. napjától.

[10]

Módosította a 8/2019.(XII.30.) rendelet 4. § (2) bekezdése, hatályos 2019. december 31. napjától.

[11]

Módosította az 5/2019.(VIII.30.) rendelet 4. § (2) bekezdése, a 8/2019.(XII.30.) rendelet 4. § (3) bekezdése, hatályos 2019. december 31. napjától.