Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2020. (II.10.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 02. 04

Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének

7/2020.(IX.14.) rendelettel módosított

3/2020.(II.10.)

RENDELETE

az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről


Zala Község önkormányzatának képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a 2020. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:


A rendelet hatálya

1. §


A rendelet hatálya a 2020. évi költségvetési gazdálkodás vonatkozásában Zala Község Önkormányzatának Képviselő-testületére terjed ki.


2. §


(1)[1]    Az önkormányzat összevont költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 1. sz. melléklet tartalmazza, kötelező, önként vállalt, illetve államigazgatási feladatokra bontásban.


(2)[2]    A kiadásokat és bevételeket kormányzati funkciók szerinti bontásban a 2.1 és 2.2. sz. melléklet tartalmazza.


  1. [3]A működési célú bevételeket és kiadásokat feladatonként a 3. számú melléklet tartalmazza.


(4)[4]    Az önkormányzat beruházási és felújítási bevételeit és kiadásait feladatonként a 4. sz. melléklet tartalmazza.


(5)[5]    Az Önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit az 5.sz. melléklet tartalmazza.





A költségvetés bevételei és kiadásai

3. §



(1)[6]      A Képviselő-testület a helyi önkormányzat és a helyi önkormányzat által irányított

költségvetési szerv együttes 2020. évi költségvetését 71.374 eFt bevétellel és kiadással, ezen belül:


          39.470 eFt         tárgyévi bevétellel,

31.904 eFt finanszírozási bevétellel

            71.374e Ft       tárgyévi kiadással,


          főösszegen belül:  

 41.389 eFt működési célú bevétellel,

  1. eFt működési célú kiadással,

1.255 eFt működési célú többlettel.


29.985e Ft felhalmozási célú bevétellel,

                                                31.240 eFt felhalmozási célú kiadással

        1.255eFt felhalmozási célú hiánnyal állapítja meg.


(2)     A költségvetésben jelentkező hiányt, a képviselő-testület az előző évi maradvány igénybevételével finanszírozza.


(3)     Az önkormányzatnak 2020. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.


(4)[7]    A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:


működési költségvetés tárgyévi bevétel                            31.368eFt

működési költségvetés finanszírozási bevétele                 10.021 e Ft

működési költségvetés tárgyévi kiadás                             40.134 e Ft                                                

ebből:

        - a személyi juttatások kiadásai                     12.121 e Ft

        - a munkaadókat terhelő járulékok                2.436 e Ft

        - a dologi kiadások                                        12.104 e Ft

        - az ellátottak pénzbeli juttatásai                   2.600 e Ft

        - egyéb működési célú kiadás                        10.071e Ft


                    ebből:- egyéb működési célú támogatás               1.941 e Ft

                               - elvonások, befizetések                                  24 e Ft

                                - az általános tartalék                                 8.056e Ft

                                - a céltartalék                                                  50 eFt


- államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetése     802 e Ft


felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétel           8.102 e Ft

felhalmozási költségvetés finanszírozási bevétele 21.883 e Ft


felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadás             31.240 e Ft

ebből:

        - a beruházások összege                                   1.375 e Ft

        - a felújítások összege                                    28.754 e Ft

                          - egyéb felhalmozási célú kiadások             1.111 e Ft 


(5)     A képviselő-testület a működési és a felhalmozási célú /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az 3. és 4. sz. melléklet szerint állapítja meg.


(6)     Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2020. évben -a közfoglalkoztatottak nélkül- 2 fő.


(7)     A közfoglalkoztatottak éves létszáma 3 fő.



Az önkormányzat bevételei

4. §


A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza.


Az önkormányzat kiadásai

5. §


A képviselő-testület a 2020. évi költségvetés kiadásait és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát az l. sz. melléklet szerint állapítja meg.


Tartalékok

6. §[8]


Az önkormányzat 8.106 eFt tartalékot képez, melyből 8.056 eFt általános tartalék és50 eFt céltartalék. A tartalékok felett a képviselő-testület rendelkezik.




Több éves kihatással járó feladatok

7. §


Az önkormányzatnak több éves kihatással járó kötelezettsége -7. sz.melléklet szerint- nincs.


8. §


(1)  A 2020. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 6. sz. melléklet tartalmazza.


(2)  Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházás bevételeit és kiadásait a 8.sz.

      melléklet tartalmazza.


(3)[9]  Az előirányzat felhasználási tervet a 9.sz. melléklet tartalmazza.


(4)  Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági

      ellátások jogcímeit és összegeit a 10. sz. melléklet tartalmazza.


(5)[10]  A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a 11.sz.

      melléklet tartalmazza.


(6)  A Stabilitási törvény 10. § (3) bekezdés alapján előírt adósságot keletkeztető ügyletek

      és saját bevételek összevetését a 12. sz. melléklet tartalmazza.


A 2020. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

9. §


(1)     A gazdálkodás során az év közben keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt.


  1. A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1.500.000.-Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.


  1. A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó szabad pénzeszköz felhasználásáról a képviselő-testület esetenként dönt.


  1. Az önkormányzat előirányzatai -kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatóak. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendeletmódosítását.


(5)     A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.


(6)     A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 200 e Ft összeghatárig a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


  1. Az egységes rovatrend Normatív jutalmak és Céljuttatás, projektprémium rovatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzat 10 %-ig vállalható kötelezettség.


(8)     Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109.§-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

  1. készpénzfizetési számlák kifizetése
  2. vásárlási előleg, ellátmány
  3. munkavállalók illetményelőlege
  4. munkavállalók utazási költségtérítése
  5. munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
  6. közcélú dolgozók munkabére
  7. hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések, szociális ellátások, segélyek.


ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK

10. §


(1)     A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2020. évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.

Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.


(2)     Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.



Zala, 2020. február 6.



                     Kadlicskó Krisztián                                       Dr. Szierer Anikó
                           polgármester                                    jegyző és aljegyző hiányában
                                                                         Városüzemeltetési és Hatósági Irodavezető
















Záradék:

                 

Az egységes szerkezetbe foglalt rendelet a 2020. szeptember 15. napjától hatályos jogszabályi szöveget tartalmazza.


Zala, 2020. szeptember 4.



                      


                                                                       Kónyáné Dr. Zsarnovszky Judit

                                                                                           jegyző














Indoklás

Zala Község Önkormányzata

3/2020.(II.10.) sz. költségvetési rendeletéhez


Az Országgyűlés a 2019. évi LXXI. törvénnyel elfogadta Magyarország 2020.évi központi költségvetését.

2020. év tekintetében a Kormány változatlan prioritásként tűzte ki, az államadósság mértékének csökkentését, és a fegyelmezett költségvetési politikát.

A központi költségvetésben kiemelt helyen szerepel a családok támogatása (adókedvezményekkel, célzott támogatásokkal), az életpályaprogramok továbbvitele, a foglalkoztatottság növelése és a hazai forrásból megvalósuló beruházások ösztönzése.


2020. évi önkormányzati támogatások szabályozása:


A költségvetési törvény értelmében az Országgyűlés támogatást biztosít a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatására az alábbiak szerint:

A településüzemeltetési feladatok támogatása


  • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a zöldterületek, és az azokhoz kapcsolódó építmények kialakításához és fenntartásához kapcsolódóan a belterület nagysága alapján illeti meg, melynek mértéke 25.200 Ft/ha.


  • Közvilágítás fenntartásának támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a településen történő közvilágítás biztosításához kapcsolódóan illeti meg. A támogatás meghatározása a településen kiépített kisfeszültségű hálózat kilométerben meghatározott hossza alapján történik, az alábbi, a 2018. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő „Közvilágítás” kormányzati funkció alapján településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével.

10 001 fő alatti település esettén a támogatás mértéke 320 000 Ft/km.


  • Köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a köztemető fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg, a 2018. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő „Köztemető-fenntartás, és -működtetés” kormányzati funkció település kategóriánként számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadások figyelembevételével. Az így meghatározott támogatás összege legalább 100 000 forint. 10 001 fő alatti település esettén a támogatás mértéke 69 Ft/m2.


  • Közutak fenntartásának támogatására

A támogatás a települési önkormányzatokat a közutak fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg, a 2018. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő „Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása” és „Parkoló, garázs üzemeltetése, fenntartása” kormányzati funkciók alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadások figyelembevételével. 10 001 fő alatti település esettén a támogatás mértéke 227 000 Ft/km.


-Egyéb önkormányzati feladatok

Az 1000 fő lakosságszámot meg nem haladó települések esetén, ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség nem haladja meg a 32 000 forintot, településenként legalább 5.000.000 Ft.


-Nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz ártalmatlanítása: Az összegyűjtött és a hatóságilag kijelölt lerakóhelyeken igazoltan elhelyezett, nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz mennyisége (m3) után igényelhető 100 Ft/m3 támogatás, amely összeg a fajlagos lakossági ráfordítások (díjak) csökkentéséhez járul hozzá.


-Polgármesteri illetmény támogatása: A támogatás a 32 000 forint egy lakosra jutó adóerő-képességet meg nem haladó adóerő-képességű települési önkormányzatokat illeti meg a tényleges különbözet és az önkormányzat egy lakosra jutó adóerő-képessége szerint.


Szociális feladatok támogatása

A támogatás a 32 000 forint egy lakosra jutó adóerő-képességet meg nem haladó települési önkormányzatok egyes szociális jellegű feladataihoz járul hozzá.


Kulturális feladatok támogatása

A települési önkormányzatok könyvtári és közművelődési feladataihoz az önkormányzat 1 210, -Ft/fő, de legalább 1 800 000 Ft támogatást kap.


A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai:


A támogatás öt részből tevődik össze:

  • Helyi önkormányzatok működési célú költségvetési támogatás: itt van többek között a lakossági víz- és csatornaszolgáltatás támogatása.
  • Helyi önkormányzatok felhalmozási célú költségvetési támogatása: pl. önkormányzati feladat ellátást szolgáló fejlesztések támogatása a könyvtári és közművelődési érdekeltségnövelő támogatás
  • Önkormányzatok rendkívüli támogatása: amelyre az önkormányzatok működőképességük megőrzése érdekében nyújthatnak be.
  • Önkormányzati elszámolások
  • Vis maior támogatás

de ezekre a pályázatokra majd év közben külön lehet pályázni.



Részletes indokolás


BEVÉTELEK:


- Működési bevételek:

Az előző évekhez hasonlóan a működési bevételeknél a tervezhető lehetőségek közt vettük számba a temetőhasználati díj-, bérleti díjból, sírhelymegváltásból befolyó bevételeket, PB gázpalack értékesítésből származó bevételeket 330 e Ft összegben, illetve a tulajdonosi bevételekre 100 e Ft-t került tervezésre.

- Helyi adók:

Helyi adókból 1.600 e Ft bevétellel számolunk, amely az 800 e Ft iparűzési adóból és a 800 e Ft magánszemélyek kommunális adójából származik.


-Átengedett központi adók:

Átengedett központi adók közt a gépjárműadónak továbbra is a 40 %-a illeti meg a helyi önkormányzatokat, ennek összege 2020-ban 600 e Ft.


-Egyéb közhatalmi bevételek:

Az egyéb közhatalmi bevételek közt terveztük a késedelmi pótlék díjat 10 e Ft összegben.


- Egyéb működési célú támogatások:

Közfoglalkoztatáshoz kapcsolódóan 3.218 e Ft támogatás került tervezésre.

A humánszolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében EFOP-1.5.3 pályázatból származó támogatás összege 3.552 e Ft.


- Állami támogatások:

Az önkormányzatnak költségvetési állami támogatásból összesen 20.059 e Ft bevétele várható. Ebből 15.929 Ft működési célú feladatok támogatása, 2.330 e Ft egyéb szociális feladatok támogatására, 1.800 e Ft közművelődési feladatok ellátására kapja az önkormányzat.

A támogatás összegeit a 11. sz. melléklet tartalmazza.


- Maradvány:

Az önkormányzatnak 31.846 e Ft előző évi maradványa keletkezett, melyből felhalmozási maradvány 21.883 e Ft, amely a Magyar Falu Program keretében meghirdetett Önkormányzati tulajdonú utak felújítása című, MFP-ÖTU/2019 kódszámú pályázati támogatás. A működési célú maradvány összege 9.963 e Ft.



Hitelfelvételt 2020. évben nem terveztünk.



KIADÁSOK:


- Személyi juttatások és munkaadói járulék

A személyi juttatások között a polgármester és az alpolgármester tiszteletdíja, költségtérítése, a hivatalsegéd munkabére, ruházati költségtérítése, járulékai a közfoglalkoztatottak bére és járulékai szerepel. A mozgókönyvtáros számára megbízási díj lett tervezve.

Az EFOP pályázattal kapcsolatosan 2.421 e Ft bér és járulék került tervezve.


- Dologi kiadások között terveztük az önkormányzati épületek működési kiadásait és karbantartásait, fakivágást, közüzemi díjakat, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a postaköltséget, a nyomtatványok, irodaszerek költségeit. Továbbá terveztük a közvilágítást, annak karbantartását, a közkutak vízdíját, a különféle szolgáltatások díjait, biztosítási díjat és ezek ÁFA-ját, a közfoglalkoztatottak munkájához szükséges üzemanyagot, a köztemető fenntartásának költségeit, Emellett terveztünk zöldterülettel kapcsolatos kiadásokat, utak, hidak karbantartását, könyvtári, közművelődési költségeket, szolgáltatásokat. Az EFOP pályázattal kapcsolatosan 2.730 e Ft-ot, illetve a Magyar Falu Programmal kapcsolatos projektelőkészítési költségeket is dologi kiadásként terveztünk.


- Működési célú kiadások


2020. évi elszámolási kötelezettséggel működési célra átadott pénzeszközök

Államháztartáson belüli átadások között tervezzük:

Tab Város Önkormányzata- Óvodai ellátásra                                                     259 e Ft

Koppány-Völgye Többcélú Kistérségi Társulás (működésre)                            221 e Ft

Bursa Hungarica átadás                                                                                       100 e Ft

Államháztartáson kívüli átadások között tervezzük :

„Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft

(Járóbeteg ellátás)                                                                                                 186 e Ft

„Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft

(Ügyeleti ellátás)                                                                                                1.162 e Ft

A fenti támogatások összegét az 5. számú melléklet tartalmazza.


- Felhalmozási kiadások:


Beruházásra 1.270 e Ft terveztünk, melyből 1.000 e Ft értékben telekvásárlást, 270 e Ft értében pedig kötelező könyvtári beruházásra terveztünk.


Felújításra várhatóan 20.352 e Ft-ot költ az Önkormányzat tárgyévben. A Magyar Falu Program keretében meghirdetett Önkormányzati tulajdonú utak felújítása című pályázatból a Kossuth Lajos utca útburkolatának felújítására kerül sor.


Felhalmozási célú támogatásként 600 e Ft lakástámogatás, és 500 e Ft védett építmények felújítására nyújtható támogatás lett tervezve.



- Tartalékok:


2020. évre 8.172 e Ft tartalékot képeztünk, melyből 8.122 e Ft az általános tartalék,

50 e Ft pedig céltartalék.



- Közfoglalkoztatás:


Zala Község Önkormányzata 2020. évben hosszabb időtartamú program keretében 3 fő foglalkoztatásával biztosítaná a település karbantartási (kommunális feladatok ellátása, közterületek és parkok takarítása és gondozása, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, temetők karbantartása, bozót- és cserje irtás, önkormányzat épületének karbantartása és fűtése, hóeltakarítás, síkosság-mentesítés) feladatait, amennyiben a munkaügyi központ erre programjaival lehetőséget biztosít. A program támogatottsága várhatóan 100%-os lesz.


Áthúzódó programként jelenleg 1 programban folyik a közfoglalkoztatás.

Hosszabb időtartamú programban 2019. március 1-jétől 2020. február 29-ig 2 fő közterület takarító látja el feladatát.


A fenti áthúzódó programmal együtt éves szinten átlagosan 3 fő támogatását tervezi közfoglalkoztatási jogviszony keretében a 2020. évi költségvetésben.


  • Szociális kiadások


A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli szociális ellátás nyújtható.


A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.

Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.


Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés maradt, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.


A képviselő-testület a szociális törvényben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat állapíthat meg.


Zala Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II. 20.) önkormányzati rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. A helyi rendelet által nyújtható ellátások a következők:



Települési támogatások:


Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:

Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugdíj 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva, maximum az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege lehet. Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb.

Az így megállapított támogatás összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét meghaladhatja.

Továbbá évente egy alkalommal jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül a településen állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező nyugdíjasokat a képviselő-testület települési támogatásban részesítheti.

A 2019. évre kifizetett támogatások figyelembevételével, 2020. évre a 2019. évinél 14,3 %-al magasabb összegben került megtervezésre a létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatásra fordítandó előirányzat.


Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:

Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtandó települési támogatás összege az eltemettető családja jövedelmének a függvényében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (28.500,- forint) 50 %-a, 70 %-a és 100 %-a között változik.

A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.

2019. évben elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából 3 személy igényelt települési támogatást, ezért 2020. évre a 2019. évinél 1 fővel több, azaz 3 hozzátartozó támogatásával számoltunk.


Kamatmentes kölcsön céljából nyújtott települési támogatás

Zala Község Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában települési támogatásban (a továbbiakban: kamatmentes kölcsön) részesítheti évente egy alkalommal, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-ának megfelelő összeg erejéig azt a rászoruló személyt, akinek a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével számított egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át és rendelkezik olyan jövedelemforrással, amely garanciát jelent a kölcsön visszafizetésére.

2020. évre a 2019. évivel azonos, azaz 2 igénylő támogatásával számoltunk.


Lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás

A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs a szociális törvény 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem az 50.000,- Ft-ot nem haladja meg. A támogatás összege jövedelemtől függően 2.000.- Ft, illetve 3.000.- Ft.

A fenti támogatást igénybevevők száma igen alacsony, jelenleg csak 2 fő ezért indokolt a jogosultság megállapítása szempontjából figyelembe vehető jövedelemhatár, és a támogatás összegének emelése. Az emelést követően várhatóan jelentősen emelkedni fog a fenti ellátásra fordítandó támogatás, ezért 2020. évre a 2019. évi tervnél 380 %-al magasabb előirányzattal, és 333 %-al több igénylő támogatásával számoltunk a lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás tervezése során.


Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás

Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Zala Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 42.000,- Ft-ot nem haladja meg, és a szociális törvény 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult a szociális törvény 41. §-a alapján ápolási díjra.

Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- Ft/hó.

2019. évben ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás iránti kérelem nem érkezett, ezért 2020. évre csak 1 fő támogatásával számoltunk.


Köztemetés:

A köztemetés megállapításának feltételeit a szociális törvény szabályozza. Köztemetés iránt évek óta nem jelentkezik igény, ezért csak 1 fő támogatásával számoltunk 2020. évre.


Oktatási intézmények tanulóinak nyújtandó támogatások


Üdülési támogatás:

A képviselő-testület évente egy alkalommal üdülési támogatásban részesítheti az oktatási intézmény által belföldön, vagy csereüdültetés keretében szervezett legalább 5 napos üdülésen, illetve táborozáson részt vevő gyermekeket, amennyiben a gyermeket nevelő családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át. A támogatás összege a jogosult családja jövedelmének a függvényében 8.000,- Ft, vagy 14.000,- Ft.

Üdülési támogatás iránt évek óta nem jelentkezik igény, ezért csak 1 fő támogatásával számoltunk 2020. évre.


Étkezési térítési díjkedvezmény

A helyi rendelet értelmében a kettő, vagy több gyermekes, továbbá gyermeküket egyedül nevelő szülők az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekekre tekintettel gyermekenként napi 30 Ft étkezési térítési díjkedvezményben részesülhetnek a gyermek 16 éves koráig, utolsó alkalommal abban a tanévben, amelyben a 16. életévét betölti. E térítési díjkedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha a gyermek (ek) más térítési díjkedvezményben nem részesülnek.

2019. évben étkezési térítési díjkedvezmény 2 gyermek részére került megállapításra, ezért 2020. évre is 2 gyermek támogatásával számoltunk.


Gyermekek iskola kezdés és karácsony előtti támogatása:

A képviselő testület az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekeket évente kettő alkalommal, továbbá a zalai lakóhellyel rendelkező, életvitelszerűen a településen élő, az adott év december hó 31. napjáig 18. életévét be nem töltő gyermekeket évente egy alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül, támogatásban részesítheti.

A 2019. évi tényadatok figyelembevételével, 2020. évre a 2019. évivel azonos előirányzatot terveztünk a gyermekek iskola kezdésére és karácsony előtti támogatásárára.


Újszülöttek támogatása:

A helyi rendelet értelmében a képviselő-testület az újszülött gyermeket egyszeri 20.000,- Ft összegű támogatásban részesítheti.

2020. évre a 2019. évivel azonos jogosultszámot terveztünk az újszülöttek támogatására.

Fiatal házasok támogatása:

A képviselő-testület a településen lakóhellyel rendelkező, 40 év alatti fiatal házasokat egyszeri 20.000 Ft összegű támogatásban részesítheti.

A fenti ellátási formára esetén 2020. évre a 2019. évivel megegyezően, 2 igénylő támogatásával számoltunk.


Bursa Hungarica Ösztöndíj:

A képviselő-testület e támogatásra 2020. évben felhasználható előirányzatot 100.000,- forintban határozta meg a 95/2019. (XI. 19.) számú képviselő-testületi határozatával. Az ösztöndíj odaítélésére 2019. novemberében került sor, 2 „A” típusúra pályázó részére került megállapításra 10 hónapon keresztül, a havi 5.000,- forintos ellátás.


Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:

Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal augusztusban és novemberben kapnak támogatást készpénz formájában.

A jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás összege a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetén 6.500,- Ft, míg a többi gyermek esetében 6.000,- Ft.

A 2019. évi tényadatok figyelembevételével, 2020. évre a 2019. évi tervnél 57 %-al alacsonyabb ellátásra jogosulttal számoltunk a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény tervezése során.



Szünidei gyermekétkeztetés:

A szünidei gyermekétkezést a településen 2019. évben nem igényelték. 2020. évre az előző évivel megegyezően 2 igénylő támogatásával számoltunk, és az étkezési térítési díj emelését vettük figyelembe az előirányzat tervezése során.


Szociális étkezésben részesülők támogatása:

A 2019. évi tényadatok, valamint az étkezési térítési díj emelésének figyelembevételével, került megtervezésre a szociális étkezésben részesülők támogatására fordítandó előirányzat.



A településkép védelmével kapcsolatos költségek


Zala Község Önkormányzata Képviselő-testülete elfogadta Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének a településkép védelméről szóló 8/2018.(XII.20.) önkormányzati rendeletét, amely 2019. január 1. napján lépett hatályba.


A védett érték karbantartása, állapotának megóvása a tulajdonos kötelezettsége. A védett érték tulajdonosának kérésére a szokásos jókarbantartási feladatokon túlmenő, a védettséggel összefüggésben szükségessé váló, a tulajdonost terhelő munkálatok finanszírozásához az önkormányzat támogatást adhat. A támogatás mértékét a Képviselő-testület évente a költségvetésben határozza meg.


A védett építmények felújítására nyújtható támogatásokra 2020. évre 500.000,- forint költséget tervezünk.



A település főépítésze - alkalmazása hiányában a polgármester -  kérelemre szakmai konzultációt biztosít a településképi követelményekről.


Az építtetőnek vagy meghatalmazottjának az építés megkezdése előtt szakmai konzultációt kell kérni:

  1. ha a tervezett építési tevékenység a lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről szóló 155/2016. (VI.13.) Korm. rendelet hatálya alá tartozó, egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység alapján történő új lakóépület építése, illetve meglévő épület bővítése történik,
  2. közterületen kapubeálló, híd építése, átépítése esetén,
  3. új elektronikus hírközlési építmény elhelyezése esetén:

-műtárgynak minősülő antenna szerkezetnél, ha annak bármely irányú mérete a bruttó 6 m-t meghaladja,

-antennatartó szerkezet méretétől függetlenül a szerkezetre antenna felszerelésénél, ha az antenna bármely irányú mérete a 4,0 m-t meghaladja.


Településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni az alábbi esetekben:

  1. új építmény építési engedélyezési eljárását megelőzően,
  2. meglévő építmény bővítésére, valamint a településképet érintő átalakítására irányuló építési, fennmaradási engedélyezési eljárást megelőzően, amelynél a településrendezési és építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló 252/2006. (XII.7.) Korm. rendelet szerinti területi építészeti-műszaki tervtanácsnak nincs hatásköre, és amennyiben összevont telepítési eljárást, ezen belül telepítési hatásvizsgálati szakaszt nem kezdeményezett az építtető.


Településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 1. mellékletében felsorolt, építési engedély nélkül végezhető építési munkák közül:

  1. az épület homlokzatához illesztett előtető, védőtető, ernyőszerkezet építése, meglévő felújítása, helyreállítása, átalakítása, korszerűsítése, bővítése, megváltoztatása estén, amennyiben közterületről látható,
  2. szobor, emlékmű, kereszt, emlékjel építése, elhelyezése esetén, ha annak a talapzatával együtt mért magassága nem haladja meg a 6,0 m-t,
  3. építménynek minősülő, háztartási hulladék elhelyezésére szolgáló hulladékgyűjtő és -tároló, sorompó, árnyékoló elhelyezése esetén, amennyiben közterületről látható.


A község teljes közigazgatási területére vonatkozóan településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni:

  1. védett érték közterületre néző homlokzatán történő színezés, új tetőhéjalás, nyílászáró csere, valamint előtető építése esetén;
  2. védett értéken cégér, üzletfelirat stb. elhelyezése tekintetében;
  3. reklámok, reklámhordozók elhelyezésével kapcsolatban.


A településképi követelmények megszegése esetén a polgármester felhívja az ingatlantulajdonos figyelmét a jogszabálysértésre és végzésben megfelelő határidőt biztosít a jogszabálysértés megszüntetésére.


A polgármester véleménye a fent meghatározott esetekben az önkormányzati főépítész szakmai álláspontján alapul.


A főépítészi munka elvégzésére 200.000,- forint költséget tervezünk.



 Helyi lakáscélú támogatás


Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi lakáscélú támogatásokról szóló 21/2003. (XII.15.) rendelete (a továbbiakban: lakáscélú rendelet) alapján az önkormányzat vissza nem térítendő támogatás formájában nyújthat támogatást maximum 300.000,- Ft összegben.

2020. évre a lakáscélú rendelet alapján 600.000,- Ft támogatási összeggel terveztünk.


A 2020. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:

Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe. (6. sz. melléklet)


Több éves kihatással járó kiadások indoklása:

Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó ügylete.


Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások alakulása:

A humánszolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében EFOP-1.5.3. pályázatból 3.552 e Ft támogatás várható, illetve 2019. évben keletkezett 1.599 e Ft pénzmaradványunk, így az önkormányzat összesen 5.151 e Ft-ot használ fel 2020-ban.


Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházásokat a 8.sz.melléklet tartalmazza.




Zala, 2020. február 6.




                                                                                            Kadlicskó Krisztián
                                                                                                  polgármester























Indokolás

Zala Község Önkormányzata

7/2020.(IX.14.) sz. költségvetési rendeletéhez


A Képviselő-testület a 3/2020.(II.10. )számú rendeletével elfogadta az önkormányzat 2020. évi költségvetését.

Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:


Bevételek:


  • Az állami támogatás 427 e Ft-al növekedett ami a 2020. évi bérkompenzáció, a települési önkormányzatok nyilvános könyvtári és közművelődési feladataira kapott kiegészítő támogatás és a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz ártalmatlanításából származó pótlólagos támogatást jelenti.


  • A működési bevételek összege 2.052 e Ft-al emelkedett, ez a koncessziós díj bevételéből és a Szépművészeti Múzeummal kötött szerződés alapján a Zichy Mihály Emlékház karbantartására 2020. május hónaptól kiszámlázott összegből adódik.


  • Az átengedett központi adó összege 0 e Ft-ra módosult, mivel a 92/2020. (IV. 6.) Korm. rendelet 4. § (1) bekezdése értelmében a települési önkormányzat által 2020. január 1-jétől beszedett gépjárműadó teljes összege a központi költségvetést illeti meg.


  • A felhalmozási célú támogatások összege 8.102 e Ft-ra módosult. Ez a Magyar Falu Program keretein belül meghirdetett „Önkormányzati tulajdonban lévő út-, hídépítés/felújítás -2020” című, MFP-ÖTU/2020 kódszámú pályázati támogatás összege.


  • A maradvány összege 31.904 e Ft-ra módosult.



Kiadások:


  • A személyi juttatások összege 1.031 e Ft-al, a munkaadókat terhelő járulékok pedig 519 e Ft-al növekedtek. Ez abból adódik, hogy a Zichy Mihály Emlékház karbantartására 1 fő felvételre került, illetve közművelődés kormányzati funkcióján reprezentációs költségeket számoltunk el.
  • Az egyéb működési célú kiadások összege 1.965 e Ft-ra módosult a Pro Maternitas Kft.-nek történő átadás és a 2019. évben fel nem használt Téli rezsicsökkentéses támogatás visszautalt összege miatt.
  • A beruházások 105 e Ft-al növekedtek ami a sövényvágó gép beszerzéséből adódik.
  • A felújítások összege 28.754 e Ft-ra módosult a 2020. évi Magyar Falu Program keretein belül kapott támogatásból történő útfelújítás miatt.
  • Az egyéb felhalmozási célú kiadások összege 11 e Ft-al növekedett, ami a 2019. évi Magyar Falu Program keretein belül kapott támogatás fel nem használt és visszautalt összegét jelenti.
  • A tartalék összege 8.106 e Ft-ra módosult.


Zala, 2020.szeptember 3.





                                                                                            Kadlicskó Krisztián
                                                                                                  polgármester


Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének

7/2020.(IX.14.), 8/2020. (XII. 17.), 1/2021. (II. 01.)  rendelettel módosított

3/2020.(II.10.)

RENDELETE

az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről


Zala Község önkormányzatának képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a 2020. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:


A rendelet hatálya

1. §

A rendelet hatálya a 2020. évi költségvetési gazdálkodás vonatkozásában Zala Község Önkormányzatának Képviselő-testületére terjed ki.


2. §


(1)[11]    Az önkormányzat összevont költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a [12]1. sz. melléklet tartalmazza, kötelező, önként vállalt, illetve államigazgatási feladatokra bontásban.


(2)[13]    A kiadásokat és bevételeket kormányzati funkciók szerinti bontásban a [14]2.1 és [15]2.2. sz. melléklet tartalmazza.


  1. [16]A működési célú bevételeket és kiadásokat feladatonként a [17]3. számú melléklet tartalmazza.


(4)[18]    Az önkormányzat beruházási és felújítási bevételeit és kiadásait feladatonként a [19]4. sz. melléklet tartalmazza.


(5)[20]  Az Önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit az[21] 5.sz. melléklet tartalmazza.





A költségvetés bevételei és kiadásai

3. §



(1)[22] A Képviselő-testület a helyi önkormányzat és a helyi önkormányzat által irányított

költségvetési szerv együttes 2020. évi költségvetését 73.202 e Ft bevétellel és

kiadással, ezen belül:


            40.886 e Ft      tárgyévi bevétellel,

  32.316 e Ft      finanszírozási bevétellel

            73.202 e Ft      tárgyévi kiadással,


          főösszegen belül:  

  1. e Ft működési célú bevétellel,

                                    39.770 e Ft működési célú kiadással,

3.447 e Ft működési célú többlettel.


29.985 e Ft felhalmozási célú bevétellel,

                                               33.432 e Ft felhalmozási célú kiadással

                                                 3.447 e Ft felhalmozási célú hiánnyal állapítja meg.


(2)     A költségvetésben jelentkező hiányt, a képviselő-testület az előző évi maradvány igénybevételével finanszírozza.


(3)     Az önkormányzatnak 2020. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.


(4)[23]A A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási

műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:


működési költségvetés tárgyévi bevétel                            32.698 e Ft

működési költségvetés finanszírozási bevétele                 10.433 e Ft

működési költségvetés tárgyévi kiadás                             39.770 e Ft                                               

ebből:

        - a személyi juttatások kiadásai                     12.121 e Ft

        - a munkaadókat terhelő járulékok                    2.436 e Ft

        - a dologi kiadások                                         12.104 e Ft

        - az ellátottak pénzbeli juttatásai                      2.600 e Ft

        - egyéb működési célú kiadás                           9.707 e Ft


                    ebből:- egyéb működési célú támogatás               2.090 e Ft

                               - elvonások, befizetések                                  24 e Ft

                                - az általános tartalék                                 7.543 e Ft

                                - a céltartalék                                                   50 e Ft


- államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetése             802 e Ft


felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétel                             8.102 e Ft

felhalmozási költségvetés finanszírozási bevétele                            21.883 e Ft


felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadás            33.432 e Ft

ebből:

        - a beruházások összege                                   3.858 e Ft

        - a felújítások összege                                    28.463 e Ft

          - egyéb felhalmozási célú kiadások                   1.111 e Ft


(5)     A képviselő-testület a működési és a felhalmozási célú /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az 3. és 4. sz. melléklet szerint állapítja meg.


(6)     Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2020. évben -a közfoglalkoztatottak nélkül- 2 fő.


(7)     A közfoglalkoztatottak éves létszáma 3 fő.



Az önkormányzat bevételei

4. §


A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza.


Az önkormányzat kiadásai

5. §


A képviselő-testület a 2020. évi költségvetés kiadásait és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát az l. sz. melléklet szerint állapítja meg.


Tartalékok

6. §[24]


Az önkormányzat 7.593 e Ft tartalékot képez, melyből 7.543 e Ft általános tartalék és 50 e Ft céltartalék. A tartalékok felett a képviselő-testület rendelkezik.



Több éves kihatással járó feladatok

7. §

Az önkormányzatnak több éves kihatással járó kötelezettsége -7. sz.melléklet szerint- nincs.

8. §


(1)  A 2020. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 6. sz. melléklet tartalmazza.


(2)  Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházás bevételeit és kiadásait a 8.sz.

      melléklet tartalmazza.


(3)[25]  Az előirányzat felhasználási tervet a [26]9.sz. melléklet tartalmazza.


(4)  Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági

      ellátások jogcímeit és összegeit a 10. sz. melléklet tartalmazza.


(5)[27]  A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a [28]11.sz.

      melléklet tartalmazza.


(6)  A Stabilitási törvény 10. § (3) bekezdés alapján előírt adósságot keletkeztető ügyletek

      és saját bevételek összevetését a 12. sz. melléklet tartalmazza.


A 2020. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

9. §

(1)     A gazdálkodás során az év közben keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt.


  1. A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1.500.000.-Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.


  1. A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó szabad pénzeszköz felhasználásáról a képviselő-testület esetenként dönt.


  1. Az önkormányzat előirányzatai -kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatóak. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendeletmódosítását.


(5)     A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.


(6)     A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 200 e Ft összeghatárig a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


  1. Az egységes rovatrend Normatív jutalmak és Céljuttatás, projektprémium rovatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzat 10 %-ig vállalható kötelezettség.


(8)     Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109.§-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

  1. készpénzfizetési számlák kifizetése
  2. vásárlási előleg, ellátmány
  3. munkavállalók illetményelőlege
  4. munkavállalók utazási költségtérítése
  5. munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
  6. közcélú dolgozók munkabére
  7. hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések, szociális ellátások, segélyek.


ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK

10. §

(1)     A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2020. évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.

Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.


(2)     Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.



Zala, 2020. február 6.



                     Kadlicskó Krisztián                                       Dr. Szierer Anikó
                           polgármester                                   jegyző és aljegyző hiányában
                                                                         Városüzemeltetési és Hatósági Irodavezető


Záradék:

                 

Az egységes szerkezetbe foglalt rendelet a 2021. február 1. napjától hatályos jogszabályi szöveget tartalmazza.


Zala, 2021. február 2.


                       


                                                                       Kónyáné Dr. Zsarnovszky Judit

                                                                                           jegyző
























Indoklás

Zala Község Önkormányzata

3/2020.(II.10.) sz. költségvetési rendeletéhez


Az Országgyűlés a 2019. évi LXXI. törvénnyel elfogadta Magyarország 2020.évi központi költségvetését.

2020. év tekintetében a Kormány változatlan prioritásként tűzte ki, az államadósság mértékének csökkentését, és a fegyelmezett költségvetési politikát.

A központi költségvetésben kiemelt helyen szerepel a családok támogatása (adókedvezményekkel, célzott támogatásokkal), az életpályaprogramok továbbvitele, a foglalkoztatottság növelése és a hazai forrásból megvalósuló beruházások ösztönzése.


2020. évi önkormányzati támogatások szabályozása:


A költségvetési törvény értelmében az Országgyűlés támogatást biztosít a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatására az alábbiak szerint:

A településüzemeltetési feladatok támogatása


  • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a zöldterületek, és az azokhoz kapcsolódó építmények kialakításához és fenntartásához kapcsolódóan a belterület nagysága alapján illeti meg, melynek mértéke 25.200 Ft/ha.


  • Közvilágítás fenntartásának támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a településen történő közvilágítás biztosításához kapcsolódóan illeti meg. A támogatás meghatározása a településen kiépített kisfeszültségű hálózat kilométerben meghatározott hossza alapján történik, az alábbi, a 2018. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő „Közvilágítás” kormányzati funkció alapján településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével.

10 001 fő alatti település esettén a támogatás mértéke 320 000 Ft/km.


  • Köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a köztemető fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg, a 2018. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő „Köztemető-fenntartás, és -működtetés” kormányzati funkció település kategóriánként számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadások figyelembevételével. Az így meghatározott támogatás összege legalább 100 000 forint. 10 001 fő alatti település esettén a támogatás mértéke 69 Ft/m2.


  • Közutak fenntartásának támogatására

A támogatás a települési önkormányzatokat a közutak fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg, a 2018. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő „Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása” és „Parkoló, garázs üzemeltetése, fenntartása” kormányzati funkciók alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadások figyelembevételével. 10 001 fő alatti település esettén a támogatás mértéke 227 000 Ft/km.


-Egyéb önkormányzati feladatok

Az 1000 fő lakosságszámot meg nem haladó települések esetén, ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség nem haladja meg a 32 000 forintot, településenként legalább 5.000.000 Ft.


-Nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz ártalmatlanítása: Az összegyűjtött és a hatóságilag kijelölt lerakóhelyeken igazoltan elhelyezett, nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz mennyisége (m3) után igényelhető 100 Ft/m3 támogatás, amely összeg a fajlagos lakossági ráfordítások (díjak) csökkentéséhez járul hozzá.


-Polgármesteri illetmény támogatása: A támogatás a 32 000 forint egy lakosra jutó adóerő-képességet meg nem haladó adóerő-képességű települési önkormányzatokat illeti meg a tényleges különbözet és az önkormányzat egy lakosra jutó adóerő-képessége szerint.


Szociális feladatok támogatása

A támogatás a 32 000 forint egy lakosra jutó adóerő-képességet meg nem haladó települési önkormányzatok egyes szociális jellegű feladataihoz járul hozzá.


Kulturális feladatok támogatása

A települési önkormányzatok könyvtári és közművelődési feladataihoz az önkormányzat 1 210, -Ft/fő, de legalább 1 800 000 Ft támogatást kap.


A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai:


A támogatás öt részből tevődik össze:

  • Helyi önkormányzatok működési célú költségvetési támogatás: itt van többek között a lakossági víz- és csatornaszolgáltatás támogatása.
  • Helyi önkormányzatok felhalmozási célú költségvetési támogatása: pl. önkormányzati feladat ellátást szolgáló fejlesztések támogatása a könyvtári és közművelődési érdekeltségnövelő támogatás
  • Önkormányzatok rendkívüli támogatása: amelyre az önkormányzatok működőképességük megőrzése érdekében nyújthatnak be.
  • Önkormányzati elszámolások
  • Vis maior támogatás

de ezekre a pályázatokra majd év közben külön lehet pályázni.



Részletes indokolás


BEVÉTELEK:


- Működési bevételek:

Az előző évekhez hasonlóan a működési bevételeknél a tervezhető lehetőségek közt vettük számba a temetőhasználati díj-, bérleti díjból, sírhelymegváltásból befolyó bevételeket, PB gázpalack értékesítésből származó bevételeket 330 e Ft összegben, illetve a tulajdonosi bevételekre 100 e Ft-t került tervezésre.

- Helyi adók:

Helyi adókból 1.600 e Ft bevétellel számolunk, amely az 800 e Ft iparűzési adóból és a 800 e Ft magánszemélyek kommunális adójából származik.


-Átengedett központi adók:

Átengedett központi adók közt a gépjárműadónak továbbra is a 40 %-a illeti meg a helyi önkormányzatokat, ennek összege 2020-ban 600 e Ft.


-Egyéb közhatalmi bevételek:

Az egyéb közhatalmi bevételek közt terveztük a késedelmi pótlék díjat 10 e Ft összegben.


- Egyéb működési célú támogatások:

Közfoglalkoztatáshoz kapcsolódóan 3.218 e Ft támogatás került tervezésre.

A humánszolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében EFOP-1.5.3 pályázatból származó támogatás összege 3.552 e Ft.


- Állami támogatások:

Az önkormányzatnak költségvetési állami támogatásból összesen 20.059 e Ft bevétele várható. Ebből 15.929 Ft működési célú feladatok támogatása, 2.330 e Ft egyéb szociális feladatok támogatására, 1.800 e Ft közművelődési feladatok ellátására kapja az önkormányzat.

A támogatás összegeit a 11. sz. melléklet tartalmazza.


- Maradvány:

Az önkormányzatnak 31.846 e Ft előző évi maradványa keletkezett, melyből felhalmozási maradvány 21.883 e Ft, amely a Magyar Falu Program keretében meghirdetett Önkormányzati tulajdonú utak felújítása című, MFP-ÖTU/2019 kódszámú pályázati támogatás. A működési célú maradvány összege 9.963 e Ft.



Hitelfelvételt 2020. évben nem terveztünk.



KIADÁSOK:


- Személyi juttatások és munkaadói járulék

A személyi juttatások között a polgármester és az alpolgármester tiszteletdíja, költségtérítése, a hivatalsegéd munkabére, ruházati költségtérítése, járulékai a közfoglalkoztatottak bére és járulékai szerepel. A mozgókönyvtáros számára megbízási díj lett tervezve.

Az EFOP pályázattal kapcsolatosan 2.421 e Ft bér és járulék került tervezve.


- Dologi kiadások között terveztük az önkormányzati épületek működési kiadásait és karbantartásait, fakivágást, közüzemi díjakat, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a postaköltséget, a nyomtatványok, irodaszerek költségeit. Továbbá terveztük a közvilágítást, annak karbantartását, a közkutak vízdíját, a különféle szolgáltatások díjait, biztosítási díjat és ezek ÁFA-ját, a közfoglalkoztatottak munkájához szükséges üzemanyagot, a köztemető fenntartásának költségeit, Emellett terveztünk zöldterülettel kapcsolatos kiadásokat, utak, hidak karbantartását, könyvtári, közművelődési költségeket, szolgáltatásokat. Az EFOP pályázattal kapcsolatosan 2.730 e Ft-ot, illetve a Magyar Falu Programmal kapcsolatos projektelőkészítési költségeket is dologi kiadásként terveztünk.


- Működési célú kiadások


2020. évi elszámolási kötelezettséggel működési célra átadott pénzeszközök

Államháztartáson belüli átadások között tervezzük:

Tab Város Önkormányzata- Óvodai ellátásra                                                      259 e Ft

Koppány-Völgye Többcélú Kistérségi Társulás (működésre)                            221 e Ft

Bursa Hungarica átadás                                                                                       100 e Ft

Államháztartáson kívüli átadások között tervezzük :

„Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft

(Járóbeteg ellátás)                                                                                                 186 e Ft

„Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft

(Ügyeleti ellátás)                                                                                                 1.162 e Ft

A fenti támogatások összegét az 5. számú melléklet tartalmazza.


- Felhalmozási kiadások:


Beruházásra 1.270 e Ft terveztünk, melyből 1.000 e Ft értékben telekvásárlást, 270 e Ft értében pedig kötelező könyvtári beruházásra terveztünk.


Felújításra várhatóan 20.352 e Ft-ot költ az Önkormányzat tárgyévben. A Magyar Falu Program keretében meghirdetett Önkormányzati tulajdonú utak felújítása című pályázatból a Kossuth Lajos utca útburkolatának felújítására kerül sor.


Felhalmozási célú támogatásként 600 e Ft lakástámogatás, és 500 e Ft védett építmények felújítására nyújtható támogatás lett tervezve.



- Tartalékok:


2020. évre 8.172 e Ft tartalékot képeztünk, melyből 8.122 e Ft az általános tartalék,

50 e Ft pedig céltartalék.



- Közfoglalkoztatás:


Zala Község Önkormányzata 2020. évben hosszabb időtartamú program keretében 3 fő foglalkoztatásával biztosítaná a település karbantartási (kommunális feladatok ellátása, közterületek és parkok takarítása és gondozása, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, temetők karbantartása, bozót- és cserje irtás, önkormányzat épületének karbantartása és fűtése, hóeltakarítás, síkosság-mentesítés) feladatait, amennyiben a munkaügyi központ erre programjaival lehetőséget biztosít. A program támogatottsága várhatóan 100%-os lesz.


Áthúzódó programként jelenleg 1 programban folyik a közfoglalkoztatás.

Hosszabb időtartamú programban 2019. március 1-jétől 2020. február 29-ig 2 fő közterület takarító látja el feladatát.


A fenti áthúzódó programmal együtt éves szinten átlagosan 3 fő támogatását tervezi közfoglalkoztatási jogviszony keretében a 2020. évi költségvetésben.


  • Szociális kiadások


A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli szociális ellátás nyújtható.


A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.

Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.


Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés maradt, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.


A képviselő-testület a szociális törvényben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat állapíthat meg.


Zala Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II. 20.) önkormányzati rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. A helyi rendelet által nyújtható ellátások a következők:



Települési támogatások:


Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:

Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugdíj 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva, maximum az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege lehet. Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb.

Az így megállapított támogatás összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét meghaladhatja.

Továbbá évente egy alkalommal jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül a településen állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező nyugdíjasokat a képviselő-testület települési támogatásban részesítheti.

A 2019. évre kifizetett támogatások figyelembevételével, 2020. évre a 2019. évinél 14,3 %-al magasabb összegben került megtervezésre a létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatásra fordítandó előirányzat.


Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:

Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtandó települési támogatás összege az eltemettető családja jövedelmének a függvényében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (28.500,- forint) 50 %-a, 70 %-a és 100 %-a között változik.

A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.

2019. évben elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából 3 személy igényelt települési támogatást, ezért 2020. évre a 2019. évinél 1 fővel több, azaz 3 hozzátartozó támogatásával számoltunk.


Kamatmentes kölcsön céljából nyújtott települési támogatás

Zala Község Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában települési támogatásban (a továbbiakban: kamatmentes kölcsön) részesítheti évente egy alkalommal, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-ának megfelelő összeg erejéig azt a rászoruló személyt, akinek a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével számított egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át és rendelkezik olyan jövedelemforrással, amely garanciát jelent a kölcsön visszafizetésére.

2020. évre a 2019. évivel azonos, azaz 2 igénylő támogatásával számoltunk.


Lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás

A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs a szociális törvény 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem az 50.000,- Ft-ot nem haladja meg. A támogatás összege jövedelemtől függően 2.000.- Ft, illetve 3.000.- Ft.

A fenti támogatást igénybevevők száma igen alacsony, jelenleg csak 2 fő ezért indokolt a jogosultság megállapítása szempontjából figyelembe vehető jövedelemhatár, és a támogatás összegének emelése. Az emelést követően várhatóan jelentősen emelkedni fog a fenti ellátásra fordítandó támogatás, ezért 2020. évre a 2019. évi tervnél 380 %-al magasabb előirányzattal, és 333 %-al több igénylő támogatásával számoltunk a lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás tervezése során.


Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás

Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Zala Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 42.000,- Ft-ot nem haladja meg, és a szociális törvény 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult a szociális törvény 41. §-a alapján ápolási díjra.

Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- Ft/hó.

2019. évben ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás iránti kérelem nem érkezett, ezért 2020. évre csak 1 fő támogatásával számoltunk.


Köztemetés:

A köztemetés megállapításának feltételeit a szociális törvény szabályozza. Köztemetés iránt évek óta nem jelentkezik igény, ezért csak 1 fő támogatásával számoltunk 2020. évre.


Oktatási intézmények tanulóinak nyújtandó támogatások


Üdülési támogatás:

A képviselő-testület évente egy alkalommal üdülési támogatásban részesítheti az oktatási intézmény által belföldön, vagy csereüdültetés keretében szervezett legalább 5 napos üdülésen, illetve táborozáson részt vevő gyermekeket, amennyiben a gyermeket nevelő családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át. A támogatás összege a jogosult családja jövedelmének a függvényében 8.000,- Ft, vagy 14.000,- Ft.

Üdülési támogatás iránt évek óta nem jelentkezik igény, ezért csak 1 fő támogatásával számoltunk 2020. évre.


Étkezési térítési díjkedvezmény

A helyi rendelet értelmében a kettő, vagy több gyermekes, továbbá gyermeküket egyedül nevelő szülők az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekekre tekintettel gyermekenként napi 30 Ft étkezési térítési díjkedvezményben részesülhetnek a gyermek 16 éves koráig, utolsó alkalommal abban a tanévben, amelyben a 16. életévét betölti. E térítési díjkedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha a gyermek (ek) más térítési díjkedvezményben nem részesülnek.

2019. évben étkezési térítési díjkedvezmény 2 gyermek részére került megállapításra, ezért 2020. évre is 2 gyermek támogatásával számoltunk.


Gyermekek iskola kezdés és karácsony előtti támogatása:

A képviselő testület az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekeket évente kettő alkalommal, továbbá a zalai lakóhellyel rendelkező, életvitelszerűen a településen élő, az adott év december hó 31. napjáig 18. életévét be nem töltő gyermekeket évente egy alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül, támogatásban részesítheti.

A 2019. évi tényadatok figyelembevételével, 2020. évre a 2019. évivel azonos előirányzatot terveztünk a gyermekek iskola kezdésére és karácsony előtti támogatásárára.


Újszülöttek támogatása:

A helyi rendelet értelmében a képviselő-testület az újszülött gyermeket egyszeri 20.000,- Ft összegű támogatásban részesítheti.

2020. évre a 2019. évivel azonos jogosultszámot terveztünk az újszülöttek támogatására.

Fiatal házasok támogatása:

A képviselő-testület a településen lakóhellyel rendelkező, 40 év alatti fiatal házasokat egyszeri 20.000 Ft összegű támogatásban részesítheti.

A fenti ellátási formára esetén 2020. évre a 2019. évivel megegyezően, 2 igénylő támogatásával számoltunk.


Bursa Hungarica Ösztöndíj:

A képviselő-testület e támogatásra 2020. évben felhasználható előirányzatot 100.000,- forintban határozta meg a 95/2019. (XI. 19.) számú képviselő-testületi határozatával. Az ösztöndíj odaítélésére 2019. novemberében került sor, 2 „A” típusúra pályázó részére került megállapításra 10 hónapon keresztül, a havi 5.000,- forintos ellátás.


Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:

Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal augusztusban és novemberben kapnak támogatást készpénz formájában.

A jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás összege a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetén 6.500,- Ft, míg a többi gyermek esetében 6.000,- Ft.

A 2019. évi tényadatok figyelembevételével, 2020. évre a 2019. évi tervnél 57 %-al alacsonyabb ellátásra jogosulttal számoltunk a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény tervezése során.



Szünidei gyermekétkeztetés:

A szünidei gyermekétkezést a településen 2019. évben nem igényelték. 2020. évre az előző évivel megegyezően 2 igénylő támogatásával számoltunk, és az étkezési térítési díj emelését vettük figyelembe az előirányzat tervezése során.


Szociális étkezésben részesülők támogatása:

A 2019. évi tényadatok, valamint az étkezési térítési díj emelésének figyelembevételével, került megtervezésre a szociális étkezésben részesülők támogatására fordítandó előirányzat.



A településkép védelmével kapcsolatos költségek


Zala Község Önkormányzata Képviselő-testülete elfogadta Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének a településkép védelméről szóló 8/2018.(XII.20.) önkormányzati rendeletét, amely 2019. január 1. napján lépett hatályba.


A védett érték karbantartása, állapotának megóvása a tulajdonos kötelezettsége. A védett érték tulajdonosának kérésére a szokásos jókarbantartási feladatokon túlmenő, a védettséggel összefüggésben szükségessé váló, a tulajdonost terhelő munkálatok finanszírozásához az önkormányzat támogatást adhat. A támogatás mértékét a Képviselő-testület évente a költségvetésben határozza meg.


A védett építmények felújítására nyújtható támogatásokra 2020. évre 500.000,- forint költséget tervezünk.



A település főépítésze - alkalmazása hiányában a polgármester -  kérelemre szakmai konzultációt biztosít a településképi követelményekről.


Az építtetőnek vagy meghatalmazottjának az építés megkezdése előtt szakmai konzultációt kell kérni:

  1. ha a tervezett építési tevékenység a lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről szóló 155/2016. (VI.13.) Korm. rendelet hatálya alá tartozó, egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység alapján történő új lakóépület építése, illetve meglévő épület bővítése történik,
  2. közterületen kapubeálló, híd építése, átépítése esetén,
  3. új elektronikus hírközlési építmény elhelyezése esetén:

-műtárgynak minősülő antenna szerkezetnél, ha annak bármely irányú mérete a bruttó 6 m-t meghaladja,

-antennatartó szerkezet méretétől függetlenül a szerkezetre antenna felszerelésénél, ha az antenna bármely irányú mérete a 4,0 m-t meghaladja.


Településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni az alábbi esetekben:

  1. új építmény építési engedélyezési eljárását megelőzően,
  2. meglévő építmény bővítésére, valamint a településképet érintő átalakítására irányuló építési, fennmaradási engedélyezési eljárást megelőzően, amelynél a településrendezési és építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló 252/2006. (XII.7.) Korm. rendelet szerinti területi építészeti-műszaki tervtanácsnak nincs hatásköre, és amennyiben összevont telepítési eljárást, ezen belül telepítési hatásvizsgálati szakaszt nem kezdeményezett az építtető.


Településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 1. mellékletében felsorolt, építési engedély nélkül végezhető építési munkák közül:

  1. az épület homlokzatához illesztett előtető, védőtető, ernyőszerkezet építése, meglévő felújítása, helyreállítása, átalakítása, korszerűsítése, bővítése, megváltoztatása estén, amennyiben közterületről látható,
  2. szobor, emlékmű, kereszt, emlékjel építése, elhelyezése esetén, ha annak a talapzatával együtt mért magassága nem haladja meg a 6,0 m-t,
  3. építménynek minősülő, háztartási hulladék elhelyezésére szolgáló hulladékgyűjtő és -tároló, sorompó, árnyékoló elhelyezése esetén, amennyiben közterületről látható.


A község teljes közigazgatási területére vonatkozóan településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni:

  1. védett érték közterületre néző homlokzatán történő színezés, új tetőhéjalás, nyílászáró csere, valamint előtető építése esetén;
  2. védett értéken cégér, üzletfelirat stb. elhelyezése tekintetében;
  3. reklámok, reklámhordozók elhelyezésével kapcsolatban.


A településképi követelmények megszegése esetén a polgármester felhívja az ingatlantulajdonos figyelmét a jogszabálysértésre és végzésben megfelelő határidőt biztosít a jogszabálysértés megszüntetésére.


A polgármester véleménye a fent meghatározott esetekben az önkormányzati főépítész szakmai álláspontján alapul.


A főépítészi munka elvégzésére 200.000,- forint költséget tervezünk.



 Helyi lakáscélú támogatás


Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi lakáscélú támogatásokról szóló 21/2003. (XII.15.) rendelete (a továbbiakban: lakáscélú rendelet) alapján az önkormányzat vissza nem térítendő támogatás formájában nyújthat támogatást maximum 300.000,- Ft összegben.

2020. évre a lakáscélú rendelet alapján 600.000,- Ft támogatási összeggel terveztünk.


A 2020. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:

Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe. (6. sz. melléklet)


Több éves kihatással járó kiadások indoklása:

Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó ügylete.


Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások alakulása:

A humánszolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében EFOP-1.5.3. pályázatból 3.552 e Ft támogatás várható, illetve 2019. évben keletkezett 1.599 e Ft pénzmaradványunk, így az önkormányzat összesen 5.151 e Ft-ot használ fel 2020-ban.


Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházásokat a 8.sz.melléklet tartalmazza.




Zala, 2020. február 6.




                                                                                            Kadlicskó Krisztián
                                                                                                  polgármester






Indokolás

Zala Község Önkormányzata

7/2020.(IX.14.) sz. költségvetési rendeletéhez


A Képviselő-testület a 3/2020.(II.10. )számú rendeletével elfogadta az önkormányzat 2020. évi költségvetését.

Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:


Bevételek:


  • Az állami támogatás 427 e Ft-al növekedett ami a 2020. évi bérkompenzáció, a települési önkormányzatok nyilvános könyvtári és közművelődési feladataira kapott kiegészítő támogatás és a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz ártalmatlanításából származó pótlólagos támogatást jelenti.


  • A működési bevételek összege 2.052 e Ft-al emelkedett, ez a koncessziós díj bevételéből és a Szépművészeti Múzeummal kötött szerződés alapján a Zichy Mihály Emlékház karbantartására 2020. május hónaptól kiszámlázott összegből adódik.


  • Az átengedett központi adó összege 0 e Ft-ra módosult, mivel a 92/2020. (IV. 6.) Korm. rendelet 4. § (1) bekezdése értelmében a települési önkormányzat által 2020. január 1-jétől beszedett gépjárműadó teljes összege a központi költségvetést illeti meg.


  • A felhalmozási célú támogatások összege 8.102 e Ft-ra módosult. Ez a Magyar Falu Program keretein belül meghirdetett „Önkormányzati tulajdonban lévő út-, hídépítés/felújítás -2020” című, MFP-ÖTU/2020 kódszámú pályázati támogatás összege.


  • A maradvány összege 31.904 e Ft-ra módosult.



Kiadások:


  • A személyi juttatások összege 1.031 e Ft-al, a munkaadókat terhelő járulékok pedig 519 e Ft-al növekedtek. Ez abból adódik, hogy a Zichy Mihály Emlékház karbantartására 1 fő felvételre került, illetve közművelődés kormányzati funkcióján reprezentációs költségeket számoltunk el.
  • Az egyéb működési célú kiadások összege 1.965 e Ft-ra módosult a Pro Maternitas Kft.-nek történő átadás és a 2019. évben fel nem használt Téli rezsicsökkentéses támogatás visszautalt összege miatt.
  • A beruházások 105 e Ft-al növekedtek ami a sövényvágó gép beszerzéséből adódik.
  • A felújítások összege 28.754 e Ft-ra módosult a 2020. évi Magyar Falu Program keretein belül kapott támogatásból történő útfelújítás miatt.
  • Az egyéb felhalmozási célú kiadások összege 11 e Ft-al növekedett, ami a 2019. évi Magyar Falu Program keretein belül kapott támogatás fel nem használt és visszautalt összegét jelenti.
  • A tartalék összege 8.106 e Ft-ra módosult.


Zala, 2020.szeptember 3.





                                                                                            Kadlicskó Krisztián
                                                                                                  polgármester


















Indokolás

Zala Község Önkormányzata

8/2020. (XII. 17.) sz. költségvetési rendelethez


A Képviselő-testület a 3/2020.(II.10.) számú rendeletével elfogadta az önkormányzat 2020. évi költségvetését.

Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:


Bevételek:


  • Az állami támogatás 4 e Ft-al csökkent a 2020. évi bérkompenzáció becsült összege miatt.


  • A működési bevételek összege 30 e Ft-al emelkedett ami a PB gázpalack értékesítésének bevételéből és a biztosító által fizetett kártérítés bevételéből adódik.


  • Az egyéb működési célú átvett pénzeszközök bevétele 86 e Ft-al emelkedett a Délnyugat- Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás által visszautalt pótbefizetés miatt.



Kiadások:


  • Az egyéb működési célú kiadások összege 149 e Ft-al emelkedett a KEK Nonprofit Kft. háziorvosi ügyeleti ellátásra való átadás pontosított összege miatt.
  • A beruházások összege 2.483 e Ft-al emelkedett ami a zöldterületkezeléshez szükséges fűnyírótraktor, magasgaz vágó és vágóasztal beszerzéséből adódik.
  • A felújítások összege 291 e Ft-al csökkent a Magyar Falu Programhoz kapcsolódó felújítási munkálatok pontosított összege miatt.
  • A tartalék összege 5.877 e Ft-ra módosult.


Zala, 2020 december 10.





                                                                                            Kadlicskó Krisztián
                                                                                                  polgármester




Indokolás

Zala Község Önkormányzata

1/2020. (II. 01.) sz. költségvetési rendeletéhez


A Képviselő-testület a 3/2020.(II.10.) számú rendeletével elfogadta az önkormányzat 2020. évi költségvetését.

Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:


Bevételek:


  • A működési bevételek összege 11 e Ft-al emelkedett ami a bérleti díj és a temető fenntartási hozzájárulás bevételéből adódik.


  • Az egyéb működési célú támogatások 1.293 e Ft-al növekedtek az EFOP pályázati támogatás bevétele miatt.


  • Az előző évi maradvány 412 e Ft-al növekedett.

A Magyar Közlöny 2020. évi 292. számában kihirdetésre került az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet – továbbiakban: Áhsz - és a Beruházás Előkészítési Alap felhasználásáról szóló 233/2018. (XII. 6.) Korm. rendelet módosításáról szóló 678/2020. (XII. 28.) Korm. rendelet, melynek 8.§-a alapján lehetőség nyílik az elfogadott 2019. évi költségvetési maradvány korrekciójára. Az önkormányzat esetében a 412 e Ft-os növekedés miatt a maradvány összege 32.316 e Ft-ra módosul.




Kiadások:


  • A tartalék összege 7.593 e Ft-ra módosult.


Zala, 2021. február 1.





                                                                                            Kadlicskó Krisztián
                                                                                                  polgármester




[1]

Módosította a 7/2020.(IX.14.) rendelet 1 § (1) bekezdése, hatályos 2020. szeptember 15. napjától.

[2]

Módosította a 7/2020.(IX.14.) rendelet 1 § (2) bekezdése, hatályos 2020. szeptember 15. napjától.

[3]

Módosította a 7/2020.(IX.14.) rendelet 1 § (3) bekezdése, hatályos 2020. szeptember 15. napjától.

[4]

Módosította a 7/2020.(IX.14.) rendelet 1 § (4) bekezdése, hatályos 2020. szeptember 15. napjától.

[5]

Módosította a 7/2020.(IX.14.) rendelet 1 § (5) bekezdése, hatályos 2020. szeptember 15. napjától.

[6]

Módosította a 7/2020.(IX.14.) rendelet 2. § (1) bekezdése, hatályos 2020. szeptember 15. napjától.

[7]

Módosította a 7/2020.(IX.14.) rendelet 2. § (2) bekezdése, hatályos 2020. szeptember 15. napjától.

[8]

Módosította a 7/2020.(IX.14.) rendelet 3. §-a, hatályos 2020. szeptember 15. napjától.

[9]

Módosította a 7/2020.(IX.14.) rendelet 4. § (1) bekezdése, hatályos 2020. szeptember 15. napjától.

[10]

Módosította a 7/2020.(IX.14.) rendelet 4. § (2) bekezdése, hatályos 2020. szeptember 15. napjától.

[11]

Módosította a 7/2020.(IX.14.) rendelet 1 § (1) bekezdése, hatályos 2020. szeptember 15. napjától.

[14]

Módosította a 7/2020.(IX.14.) rendelet 1 § (2) bekezdése, hatályos 2020. szeptember 15. napjától.

[15]

Módosította a 82020. (XII. 17.) rendelet 1. (2) bekezdése,  az 1/2021. (II.01.)rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2021. február 2. napjától.

[16]

Módosította a 82020. (XII. 17.) rendelet 1. (2) bekezdése, az 1/2021. (II.01.)rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2021. február 2. napjától.

[17]

Módosította a 7/2020.(IX.14.) rendelet 1 § (3) bekezdése, hatályos 2020. szeptember 15. napjától.

[18]

Módosította a 82020. (XII. 17.) rendelet 1. (3) bekezdése,  az 1/2021. (II.01.)rendelet 1. § (3) bekezdése, hatályos 2021. február 2. napjától.

[19]

Módosította a 7/2020.(IX.14.) rendelet 1 § (4) bekezdése, hatályos 2020. szeptember 15. napjától.

[20]

Módosította a 82020. (XII. 17.) rendelet 1. (4) bekezdése,  hatályos 2020. december 18. napjától.

[21]

Módosította a 7/2020.(IX.14.) rendelet 1 § (5) bekezdése, hatályos 2020. szeptember 15. napjától.

[22]

Módosította a 82020. (XII. 17.) rendelet 1. (5) bekezdése,  hatályos 2020. december 18. napjától.

[23]

Módosította a 7/2020.(IX.14.) rendelet 2. § (1) bekezdése, a 8/2020. (XII.17.) rendelet 2. § (1) bekezdése, az 1/2021. (II. 01.) rendelet 2. § (1) bekezdése, hatályos 2021. február 2. napjától.

[24]

Módosította a 7/2020.(IX.14.) rendelet 2. § (2) bekezdése, a 8/2020. (XII. 17.) rendelet 2. § (2) bekezdése, az 1/2021. (II. 01.) rendelet 2. § (2) bekezdése, hatályos 2021. február 2. napjától.

[25]

Módosította a 7/2020.(IX.14.) rendelet 3. §-a, a 8/2020. (XII. 17.) rendelet 3. §-a, az 1/2021. (II. 01.) rendelet 3. §-a, hatályos 2021. február 2.  napjától.

[26]

Módosította a 7/2020.(IX.14.) rendelet 4. § (1) bekezdése, hatályos 2020. szeptember 15. napjától.

[27]

Módosította a 8/2020. (XII. 17.) rendelet 4. § (1) bekezdése, az 1/2021. (II. 01.) rendelet 4. § (1) bekezdése, hatályos 2021. február 2.  napjától.

[28]

Módosította a 7/2020.(IX.14.) rendelet 4. § (2) bekezdése, hatályos 2020. szeptember 15. napjától.

[29]

Módosította a 8/2020. (XII. 17.) rendelet 4. § (2) bekezdése, hatályos 2020. december 18. napjától.

Mellékletek