Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2020. (VII.2.) önkormányzati rendelete

A 2019. évi zárszámadásról

Hatályos: 2020. 07. 02


Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének
6/2020 (VII.2.)

RENDELETE

a

 2019. évi zárszámadásról


Zala Község Önkormányzatának képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az önkormányzat 2019. évi zárszámadásáról az alábbiakat rendeli el:


I.

A BEVÉTELEK ÉS KIADÁSOK TELJESÍTÉSE

1. §


(1)       Zala Község Önkormányzata Képviselő - testülete a 2019. évi költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolót



                                             118.208 e Ft bevétellel (1.melléklet)

                                   86.305 e Ft kiadással (1.melléklet)

                                   31.903 e Ft maradvánnyal (6.melléklet)

jóváhagyja.


(2)       Az Önkormányzat bevételeit forrásonként és a kiadásokat – ezen belül a kiemelt kiadásokat kormányzati funkciók szerint részletezve a 2. mellékletben foglaltaknak megfelelően hagyja jóvá.


(3)       Az önkormányzat költségvetésében szereplő átadott pénzeszközök teljesítését az 5.  mellékletben foglaltaknak megfelelően hagyja jóvá.


2. §


Az Önkormányzat felhalmozási kiadásainak teljesítését 65.228 e Ft, bevételeit 78.890 e Ft főösszegben, valamint célonkénti részletezését az 4.  mellékletben foglaltak szerint határozza meg.


3. §


A képviselő-testület az önkormányzat közvetett támogatásait a 7.  melléklet szerint fogadja el.



4. §


Az Önkormányzatnak több éves kihatással járó kötelezettsége, és az önkormányzat tulajdonban lévő gazdasági szervezetek működéséből származó kötelezettsége nincs. (15.melléklet)


5. §


Az Önkormányzatnak 2019.12.31-én hitelállománya nincs.





II.


AZ ÖNKORMÁNYZAT VAGYONA


6. §


(1)       Az Önkormányzat 2019. év december 31-i állapot szerinti vagyonát a 8. mellékletben részletezett mérlegadatok alapján 212.035 e Ft-ban állapítja meg.


(2)       Az Önkormányzat vagyonleltárát a képviselő-testület a 9. melléklet alapján  jóváhagyja.


7. §


Az Önkormányzat adósságának és az általa nyújtott hitelek állományának kimutatását a 10.  mellékletnek megfelelően hagyja jóvá.


8. §


A Stabilitási törvény 10.§.(3) bekezdése alapján előírt adósságot keletkeztető ügyletek és saját bevételek összevetését a 14. melléklet szerint hagyja jóvá.



III.


A MARADVÁNY MEGÁLLAPÍTÁSA, JÓVÁHAGYÁSA


9. §


  1.        Az Önkormányzat 2019. évi költségvetési maradványát 31.903 e Ft összegben a 6. mellékletnek megfelelően hagyja jóvá.

A maradványból 22.685 e Ft kötelezettséggel terhelt, melyből 802 e Ft az államháztartáson belüli megelőlegezés, 21.883 e Ft a Magyar Falu Program keretén belül meghirdetett „Önkormányzati tulajdonú utak felújítása” című MFP-ÖTU/2019 kódszámú pályázati támogatás.


(2)       Az önkormányzatot megillető pótlólagos támogatás összege 7 e Ft, amely a nem   közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz ártalmatlanításából származó támogatás elszámolásából adódik. Az önkormányzatnak „A téli rezsicsökkentésben korábban nem részesült, a vezetékes gáz- vagy távfűtéstől eltérő fűtőanyagot használó háztartások egyszeri támogatása” nevű támogatás elszámolása során a fel nem használt része miatt 24 e Ft visszafizetési kötelezettsége keletkezett.


(3)     Az önkormányzat 2019.évi mérleg szerinti eredményét -10.221 e Ft összeggel hagyja jóvá.




IV.


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


10. §


A rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.


Zala, 2020. július 1.









                      Kadlicskó Krisztián                              Kónyáné dr. Zsarnovszky Judit
                          polgármester                                                         jegyző















I N D O K O L Á S


a 2019. évi zárszámadásról szóló rendelethez


Zala Község Képviselő testülete a 2/2019. (II.15.) számú rendeletével jóváhagyta a 2019. évi költségvetést. A költségvetés az év folyamán többször módosításra került, az év közben hozott képviselő-testületi határozatok, pótlólag kapott állami támogatások pénzügyi kihatása következtében.


Az államháztartásról szóló többször módosított 2011.évi CXCV. törvény 91.§.alapján a zárszámadásról a képviselő- testületnek rendeletet kell alkotni. A pénzügyi teljesítést, a vagyon, a maradvány alakulását mutatják be a rendelet mellékletét képező 1-15 mellékletek.


BEVÉTELEK ALAKULÁSA:

A bevételek összességében 95 %-ra teljesültek (1. melléklet) a módosított előirányzathoz viszonyítva, ezen belül a működési célú bevételek 87 %-ra (3. melléklet) realizálódtak.


A működési bevétel, amely az összes bevétel 0,7 %-át teszi ki bérleti díjakból, helyiséghasználati díjakból, temető fenntartási hozzájárulásból, sírhelymegváltásokból, koncessziós díj bevételéből, kamatbevételből, közüzemi díjak túlfizetése miatti visszatérítésből, gázpalackok értékesítéséből befolyt bevételből tevődik össze. A működési bevételek 72 %-ra teljesültek 814 e Ft összegben.


A helyi adók teljesítése 1.805 e Ft, mely 129%-os bevételt eredményezett.

Az átengedett központi adókból (gépjárműadó) 855 e Ft folyt be, teljesülése 171 %-os.

Az egyéb közhatalmi bevételek 250 %-ban teljesültek 25 e Ft összegben.


Az állami támogatásokat a költségvetési törvényben meghatározottak szerint kaptuk, ezek 100 %-ra teljesültek 19.763 e Ft értékben, a következő csoportosítás szerint:


  • Helyi önkormányzatok működésének ált. támogatása                          15.725 e Ft
  • Települési önkormányzatok szociális feladatainak támogatása              2.230 e Ft
  • Települési önkormányzatok kulturális támogatása                                  1.800 e Ft
  • Elszámolásból származó bevétel                                                                    8 e Ft


Egyéb működési célú támogatások 24 %-ban teljesültek 2.304 e Ft értékben, ami a közfoglalkoztatási programhoz nyújtott támogatás összege.


Felhalmozási célú önkormányzati támogatás 100 %-os teljesülést mutat (1. melléklet), 26.560 e Ft értékben, melyből 4.677 e Ft a Vis Maior támogatás, 21.883 e Ft pedig a Magyar Falu Program keretében meghirdetett „Önkormányzati tulajdonú utak felújítása” című pályázati támogatás.


A felhalmozási célú bevételek 100%-ra (4. melléklet) realizálódtak 78.890 e Ft értékben, melyből 52.330 e Ft felhalmozási célú előző évi költségvetési maradvány.


Finanszírozási bevétel összesen 66.082 e Ft, (1.melléklet) melyből 802 e Ft államháztartáson belüli megelőlegezésből, 65.280 e Ft előző évi maradvány igénybevételéből tevődik össze.

KIADÁSOK ALAKULÁSA:

A kiadások a módosított előirányzathoz viszonyítva 69 %-ra realizálódtak az 1. melléklet alapján.


A működési célú kiadások 56 %-ra realizálódtak. (3.melléklet).  A működési kiadások, amelyek az összes kiadás 24 %-át teszik ki, a személyi juttatásokból, a munkaadókat terhelő járulékokból, szociális juttatásokból, működési célú támogatásértékű kiadásból, átadott pénzeszközből, megelőlegezett állami támogatás visszafizetéséből, valamint dologi kiadásokból tevődik össze.

A személyi juttatások és munkaadót terhelő járulékok a hivatalsegéd bérét és járulékait, a polgármester és alpolgármester juttatását, a közfoglalkoztatottak és az EFOP pályázat keretén belül foglalkoztatott mentor bérét és járulékait illetve a könyvtáros juttatásait mutatja. A személyi juttatások 87%-ban míg a járulékok 93%-ban teljesültek.


Dologi kiadások összességében 35%-ban teljesültek 5.877 e Ft értékben. Ezek közé tartoznak a polgármesteri hivatal, a kultúrház, a könyvtár, ifjúsági ház, a köztemető működtetési kiadásai, készletbeszerzés, informatikai- és kommunikációs szolgáltatások, közüzemi díjak, a közvilágítás díja, posta- és bankköltség, karbantartási költségek, biztosítási díjak, illetve a szakmai és egyéb szolgáltatási díjak és ezek ÁFA-ja.


A működési célú pénzeszköz átadások 99%-ban teljesültek (5.  melléklet).

Államháztartáson belül Tab Város Önkormányzatának óvodaműködésre 259 e Ft,
a Koppány-völgye Többcélú Kistérségi Társulásnak 221 e Ft, illetve
a Bursa Hungarica ösztöndíjrendszer részére 40 e Ft került átadásra.


Államháztartáson kívülre a Koppány-Völgye KEK Nonprofit Kft. részére 1.346 e Ft-ot adtunk át, melyből 185 e Ft járóbeteg gyógyító szakellátásra, 1.161 e Ft pedig háziorvosi ügyeletre számoltunk el.


Az ellátottak pénzbeli juttatásai 75%-ban teljesült.


A beruházások 100%-os teljesülést mutatnak 51.358 e Ft értékben (4.melléklet). Ezen belül 50.892 e Ft-ot költöttünk a „Csapadékvíz elvezető rendszer fejlesztése Tabon és Zalán” című, TOP-2.1.3-15-SO1-2016-00024 kódszámú pályázati támogatásból,
200 e Ft értékben a Zala 11 hrsz-ú 2174 m2-es telket megvásároltuk, illetve 266 e Ft értékben tabletek és hozzájuk tartozó tokok került beszerzésre könyvtári beruházásként.


A felújítások 39 %-os teljesülést mutatnak. Ezen belül 5.339 e Ft értékben a Vis Maior pályázati támogatásból a Rákóczi Ferenc utca útszerkezete került felújításra, illetve az Önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések nevű pályázatból 7.931 e Ft -ért a Petőfi Sándor utca útburkolatának felújítása készült el. Az alacsony teljesülési százalék oka, hogy a Magyar Falu Program keretein belül 2019. évben kapott támogatás ebben az évben még nem került felhasználásra.



Szociális kiadások alakulása:


A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására szociális ellátás nyújtható.


A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) értelmében, a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.

Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.


Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.


Zala Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) az Szt.-ben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat nyújt.


Zala Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II. 20.) önkormányzati rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtandó és nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. Ezek a következők:


Települési támogatások:


Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:

Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugellátás 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva, maximum az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege lehet. Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb.

2019. évben 72 esetben került megállapításra a fenti települési támogatás, valamennyi támogatott pénzbeli ellátásban részesült. A képviselő-testület valamennyi esetben a településen élő nyugellátásban részesülő személyeket részesítette hivatalból személyenként 14.000 forint összegű támogatásban. A vizsgált időszakban települési támogatás iránti kérelem elutasítására egy esetben került sor, tekintettel arra, hogy az igénylő nem élt életvitelszerűen a településen.

Az előző év azonos időszakában 73 esetben került megállapításra a települési támogatás. A költségvetés tervezésekor 82 fő támogatásával számoltunk, 720 e Ft összegben.


Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:

Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtandó települési támogatás összege az eltemettető családja jövedelmének a függvényében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (28.500,- Ft) 50 %-a, 70 %-a és 100 %-a között változik. A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.

2019. évben elhunyt személy eltemettetésének költségihez való hozzájárulásként 3 fő részére került megállapításra a települési támogatás. Ezen ellátás iránti kérelem elutasítására nem került sor.

2019. évre 2 hozzátartozó segélyezésével számoltunk, 50 e Ft összegben. Előző év azonos időszakában ezen ellátás megállapítása 1 esetben került sor.


Kamatmentes kölcsön céljából nyújtott települési támogatás

Zala Község Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában települési támogatásban (a továbbiakban: kamatmentes kölcsön) részesítheti évente egy alkalommal, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-ának megfelelő összeg erejéig azt a rászoruló személyt, akinek a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével számított egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át és rendelkezik olyan jövedelemforrással, amely garanciát jelent a kölcsön visszafizetésére.

A vizsgált időszakban kamatmentes kölcsön iránti kérelem nem érkezett az önkormányzathoz.

Előző év azonos időszakában szintén nem igényelték ezt a szociális ellátást. A költségvetés tervezésekor 2 fő támogatásával, és 60 e Ft előirányzattal számoltunk.


Lakhatási támogatás céljából nyújtott települési támogatás

A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az 50.000,- forintot nem haladja meg. A támogatás összege jövedelemtől függően 2000,- forint, illetve 3.000,- forint.

2019. december hó 31. napján 2 személy részesült lakhatási támogatás céljából nyújtott települési támogatásban.

A költségvetés tervezésekor 3 háztartás támogatásával, és 100 e Ft előirányzattal számoltunk, így a tervezett alatt alakult támogatásban részesítettek száma. Előző év azonos időpontjában 1 fő részesült a fenti ellátásban


Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás

Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Zala Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- forintot, egyedülálló esetén a 42.000,- forintot nem haladja meg, és az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult az Szt. 41. §-a alapján ápolási díjra.

Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- forint/hó.

2019. évben ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás iránti kérelem nem érkezett az önkormányzathoz.

A költségvetés tervezésekor 1 fő támogatásával, és 80 e Ft előirányzattal számoltunk.


Köztemetés:

A haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzat képviselő-testülete gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

2019. évre 1 köztemetéssel számoltunk, a tervezett összeg 200 e Ft volt. 2019. évben köztemetés elrendelésére nem került sor. Így nem került felhasználása az előirányzat.



Oktatási intézmények tanulóinak nyújtandó támogatások


Étkezési térítési díjkedvezmény

A helyi rendelet értelmében a kettő, vagy több gyermekes, továbbá gyermeküket egyedül nevelő szülők az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekekre tekintettel gyermekenként napi 30,- forint étkezési térítési díjkedvezményben részesülhetnek a gyermek 16 éves koráig, utolsó alkalommal abban a tanévben, amelyben a 16. életévét betölti. E térítési díjkedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha a gyermek (ek) más térítési díjkedvezményben nem részesülnek.

2019. évben étkezési térítési díjkedvezmény 2 gyermek részére került megállapításra. 2019. évre 2 gyermek támogatásával számoltunk, 20 e Ft összegben.


Gyermekek iskolakezdés és karácsony előtti támogatása:

A képviselő-testület az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekeket évente kettő alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül támogatásban részesítheti.

A képviselő-testület 2019. év július 2-i ülésén döntött (28 gyermek esetében) a támogatások odaítéléséről. Az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekeket személyenként 8.000,- – 16.000,- forint közötti támogatásban részesítette a képviselő-testület, mely ellátások kifizetésére 2019. augusztus hó 30-ig került sor.

A költségvetés tervezésekor 52 támogatási esettel, és 500 e Ft előirányzattal számoltunk.


Újszülöttek támogatása:

A helyi rendelet értelmében a képviselő-testület az újszülött gyermeket egyszeri 20 e Ft összegű támogatásban részesítheti.

2019. évben újszülöttek támogatásának megállapításra 2 alkalommal került sor. A költségvetés tervezésekor 3 újszülött támogatásával, és 60 e Ft előirányzattal számoltunk.


Fiatal házasok támogatása

A helyi rendelet értelmében a képviselő-testület a településen lakóhellyel rendelkező, 40 év alatti fiatal házasokat egyszeri 20 e Ft összegű támogatásban részesítheti.

2019. évben fiatal házasok támogatásának megállapításra 1 alkalommal került sor. A költségvetés tervezésekor 2 házasulandó pár támogatásával, és 40 e Ft előirányzattal számoltunk

Bursa Hungarica Ösztöndíj :

A képviselő-testület a 79/2018. (XI. 22.) számú határozatával döntött 1 felsőoktatási intézményben tanuló hallgató támogatásban részesítéséről. A támogatás mértéke havonta 4.000,- forint volt.

A költségvetés tervezése során az ösztöndíjra 40.000,- forint támogatást ítélt meg a képviselő-testület.


Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:

Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal, augusztusban és novemberben kapnak jelenleg gyermekenként 6000,- forint, illetve 6.500,- forint összegű támogatást.

A jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás összege a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetén 6.500,- forint, míg a többi gyermek esetében 6.000,- forint.

2019. december hó 31. napján senki nem részesült ebben az ellátásban. Ezen ellátás iránti kérelem 2 alkalommal, 5 gyermeket érintően került elutasításra a vizsgált időszakban. 2019. évre 7 gyermek támogatásával számoltunk, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre rendelkezésre álló előirányzat 84 e Ft volt.

Előző év azonos időpontjában 5 fő részesült rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben.


Szünidei gyermekétkeztetés:

A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 21/C. § (1) bekezdés a) pontja szerint, a települési önkormányzat a szünidei gyermekétkeztetés keretében a szülő, törvényes képviselő kérelmére a déli meleg főétkezést a hátrányos helyzetű gyermek és a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő, halmozottan hátrányos helyzetű gyermek részére ingyenesen biztosítja.

A településről senki nem vette igénybe 2019. évben a szünidei gyermekétkeztetést. A költségvetés tervezésekor 2 igénylővel és 63 e Ft előirányzattal számoltunk.


Szociális étkezésben részesülők támogatása:

2019. évben a szociális étkezés igénybe vevők közül 1 fő részesült jövedelmi helyzetére tekintettel kedvezményben. A költségvetés tervezésekor 2 személy támogatásával számoltunk.










Közfoglalkoztatás


Zala Község Önkormányzata és a Somogy Megyei Kormányhivatal Siófoki Járási Hivatal Tabi Munkaerőpiaci Pont hatósági szerződést kötött a 2019. évi közfoglalkoztatás támogatására.

Az Önkormányzatnál 2019-ben a közfoglalkoztatás keretében az alábbi hosszabb időtartamú programokban történt a foglalkoztatás:


Program elnevezése


Foglalkoztatottak száma


Program időtartama


Hosszabb időtartamú program – közterület takarító

2 fő

2018. július 1. –

2019. február 28.

Hosszabb időtartamú program – közterület takarító

2 fő

2019. március 1. –

2020. február 29.


2018. július 1-jétől 2019. február 28-ig tartott a hosszabb időtartamú program 2 fő közterület takarító foglalkoztatásával. A program során a tervezett feladatok - település karbantartása, kommunális feladatok ellátása, közterületek és parkok takarítása, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, bozót- és cserje irtás, temetők karbantartása, önkormányzat épületének fűtése, hóeltakarítás, síkosság-mentesítés – megvalósultak.

2019. március 1-jétől 2020. február 29-ig tartott a hosszabb időtartamú program 2 fő közterület takarító foglalkoztatásával. A program során a tervezett feladatok - település karbantartása, kommunális feladatok ellátása, közterületek és parkok takarítása, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, bozót- és cserje irtás, temetők karbantartása és gondozása, önkormányzat épületének karbantartása és fűtése, hóeltakarítás, síkosság-mentesítés – megvalósultak.

A támogatás mindegyik program esetében 100%-os volt.



Az adófelderítések, behajtások alakulása 2019. évben


Gépjárműadó adónemben 2004. évtől a BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatala (BMKH), majd a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH), majd a Belügyminisztérium Nyilvántartások Vezetéséért Felelős Helyettes Államtitkárság szolgáltat adatokat.

A 2018. évi – csak a 2019. adóév adófizetési kötelezettségét érintő – változásokról a 2019. év elején átadott adatállomány alapján történt meg az adókivetés 2019. január 1. napjától, illetve az adófizetési kötelezettség megszüntetése 2018. december 31. napjával.

A BM minden hónapban az előző havi változásokról küld listát, ez alapján történik az adóztatás.

1 adózónál kezdeményeztünk forgalomból történő kivonást 1 éven túli gépjárműadó tartozása miatt (a tájékoztató levél hatására még az intézkedés előtt megfizette a tartozását).


Magánszemélyek kommunális adója adónemben a népesség-nyilvántartás adatai, az ingatlan-nyilvántartás adatai, a Földhivataltól igényelt adózási földkönyv, az adóívek kiküldése utáni adategyeztetés alapján valamint önbevallással új kivetés összesen 3 adózónál 32.000 Ft összegben történt 2019. január 1-től. 2 adózó kapott mentességet életkora miatt a ZALA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK a magánszemélyek kommunális adójáról szóló többször módosított 6/1991. (X. 29.) rendelete 6. § (1) bekezdése alapján.


Helyi iparűzési adóban 28 állandó helyi iparűzési adó bevallás érkezett és 3 KATA-s adózót tartottunk nyilván. 1 adózót kellett felszólítani elmaradt HIPA bevallás pótlására.


Hatósági bizonyítványok, adóigazolás:
Az ügyfél kérelmére különböző eljárásokhoz (pl. pályázat, közbeszerzési eljárás, stb.) kell kiállítani az önkormányzati adóhatóságnak. Kiállítása abban az esetben történhet, amennyiben az adózó folyószámlája tartozást nem mutat. Amennyiben valamilyen hátralék áll fenn, az adózónak be kell fizetnie, ahhoz, hogy kiállítsuk az igazolást részére.


Adó-és értékbizonyítvány

Az adó- és értékbizonyítványok kiállítása hagyatéki eljáráshoz, gyámügyi eljáráshoz, végrehajtási eljáráshoz és egyéb közigazgatási eljáráshoz történik, az önkormányzat illetékességi területén található ingatlanokra vonatkozóan.

2019. évben 8 db adó- és értékbizonyítvány került kiállításra.



Adóhátralékok alakulása 2019. évben


Az adóalanyok számára 2019-ben mindkét félévben küldtünk értesítőt a fizetendő összegekről az adózók részére. (Az első félévit februárban, a második félévit augusztusban.)

Adóalanyok száma adónemenként 2018-2019. évben (fő):


Adónem

2018

2019

Magánszemélyek komm. adója

147

122

Gépjárműadó

108

107

Helyi iparűzési adó

27

25

Összesen

282

254




Az adóív adónemenként tartalmazza az adókötelezettséget, a befizetést és a számlaegyenleget.

A második félévi adóbefizetés után november hónapban 47 hátralékkal rendelkező adózót szólítottunk fel hátralékának befizetésére.

Az intézkedések (felszólítás) hatására csökkent a hátralék összege.

A behajtási munkát növeli a más hatóságok, társulatok által kimutatott és megküldött adók módjára behajtandó köztartozások (gondozási díj, szabálysértési bírság).


 A fennálló összes adóhátralék összegei adónemenként 2017.12.31.-2019.12.31. az alábbiak szerint alakultak (e. Ft-ban):

Adónem

2017.12.31.

2018.12.31.

2019.12.31.

Magánsz.komm.adója

408

482

454

Helyi iparűzési adó

43

47

33

Gépjárműadó

361

205

54

Pótlék

  84

61

50

Összesen

896

795

591


Hátralék: a kamatmentes fizetési határidő lejártával esedékessé vált és meg nem fizetett adóösszeg.



A 2018-2019. évre vonatkozóan az adókövetelések (előírás, kivetés) összegei:


Összes követelés (e. Ft)

Fennálló hátralék (e. Ft)

Hátralék a követelés arányában (%)


2018

2019

2018


2018


Önkorm. sajátos bevételei

4.237

4.665

795

591

18,8%

12,7%

Ebből

-helyi adók

2.008

2.386

529

487

26,3%

20,4%

-gépjárműadó

(ebből 40% illeti az önkormányzatot)

2.156

2.203

205

54

9,5%

2,5%

-egyéb bevétel (pótlék)

73

75

61

50

83,6%

66,7%


A táblázat az év végén fennálló hátralékot, valamint a hátralék arányát a követeléshez képest mutatja. Az önkormányzati adóhatóság általi összes követelés összege az előző évhez képest 428 e. Ft-tal nőtt. A kintlévőség a követelés arányában 18,8 %-ról 12,7 %-ra csökkent.

             

Az ASP rendszerre kötelező átállás még mindig sok többletmunkát igényel az adóügyi dolgozóktól. Sokszor lassú, nehezen működő a rendszer. Sok esetben a változtatások miatti problémákkal illetve rendszerhibákkal kell megküzdeni. Nehezíti a munkát, hogy már az ASP iktató rendszert is használni kell az adó szakrendszer mellett.



Beruházási, felújítási, karbantartási feladatok alakulásáról


Benyújtott pályázatok:


A TOP-2.1.3-15-SO1-2016-00024 kódszámú „Csapadékvíz elvezető rendszer fejlesztése Tabon és Zalán” című pályázat során a Majer Projekt Kft. képviseletében Majer István lefolytatta a közbeszerzési eljárást, amelyről a Képviselő-testület 2018. december 20-án döntött. A kivitelezői szerződés megkötésére 2019. 02.18-án került sor. A kivitelező 2019.02.27-én vette át a munkaterületet. A Kaposvölgyi Vizitársulat bruttó 4.007.216,- Ft összegben előleget kért. A kivitelezés 2019.06.17-én befejeződött, a kivitelezőtől megkaptuk az átadási dokumentációt. A kivitelező részére a teljes vállalkozói díj, azaz bruttó 50.891.644,- Ft kifizetésre került. A pályázat elszámolása folyamatban van.


Az EFOP-1.5.3-16-2017-00006 kódszámú „Humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében” című pályázat támogatásával került megrendezésre 2019.06.27-én a Zalai falunap. A rendezvényszervezési szolgáltatások biztosítására a BBCOM Hungary Kft-vel bruttó 635.000,- Ft összegű megbízási szerződés került megkötésre. 2018. május 1-től egy fő mentor alkalmazásra került (munkaszerződéssel) a projektmegvalósítási időszakára, melynek költsége havonta bruttó 163.935,- Ft + a munkáltatói járulék.


2019. május 31-én a település pályázatot nyújtott be a Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény 3. melléklet II. 2. pont a), b), és c) pontok szerinti önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatására. A miniszteri döntés szeptemberben esedékes.


2019-ben benyújtott pályázatok:


Az MFP-ÖTU/2019 kódszámú „Önkormányzati tulajdonú utak felújítása” című felhívásra Zala Község Önkormányzata 2019.09.02-án pályázatot nyújtott be „Önkormányzati tulajdonú Kossuth Lajos utca útburkolatának felújítása Zalán” címen. A pályázat pozitív elbírálásban részesült, az erről szóló döntést 2019.10.24-én kapta meg az önkormányzat. A megítélt támogatási összeg 21.883.321,- Ft, amely átutalásra került az önkormányzat számlájára. A kivitelezési munkálatok elvégzésére a SIÓ-RALLY Kft-vel 2019.12.02-án vállalkozási szerződés került megkötésre bruttó 20.351.521,- Ft összegben. A műszaki ellenőrzési feladatok ellátására Incze Domokos egyéni vállalkozóval 2019.12.02-án megbízási szerződés került megkötésre bruttó 300.000,- Ft összegben. A projektmenedzseri feladatok ellátására Boros Istvánné egyéni vállalkozóval 2019.11.29-én megbízási szerződés került megkötésre bruttó 1.200.000,- Ft összegben.


Karbantartások:


Kossuth Lajos utca 60. szám alatti Könyvtár épületének belső diszperziós falfestése. A munka díja bruttó 197.000,-Ft.


Kultúrház épületének belső diszperziós falfestése. A megrendelés összértéke bruttó 168.000,-Ft.


Kultúrház nyílászáróinak csiszolását és lazúros festése. A megrendelés összértéke bruttó 195.000,-Ft.


Kultúrház nyílászáróinak passzítását, javítása és zár cseréje. A megrendelés összértéke bruttó 197.000,-Ft.


Kultúrház épületén végzett terasz festése. A megrendelés összértéke bruttó 58.000 -Ft.


Könyvtári klubhelyiség parapet csere: bruttó 87.179-Ft.


Kazán karbantartást végeztünk: bruttó 15.000-Ft.



Közvetett támogatás indoklása:

Az önkormányzat 2019. évben közvetett támogatást nem nyújtott.


Többéves kihatással járó kötelezettségek:

Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó kötelezettsége. (15.melléklet)


Az önkormányzat maradványa:

Az önkormányzat 2019. évi maradványa 31.903 e Ft (6. melléklet), a kötelezettségvállalással csökkentett szabad maradvány 9.218 e Ft.


Az önkormányzat hitelállománya:

Az Önkormányzatnak 2019.12.31-én hitelállománya nincs.




Zala, 2020. július 1.





                                                                                                                 

                                                                                                  Kadlicskó Krisztián

                                                                                                       polgármester



Mellékletek