Zala Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2021. (III.8.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 03. 09

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Végső előterjesztői indokolás

Indoklás

Zala Község Önkormányzata

3/2021. (III. 8.) sz. költségvetési rendelethez

Az Országgyűlés a 2020. évi XC. törvénnyel elfogadta Magyarország 2021. évi központi költségvetését.

Magyarország Kormánya által elfogadott 2021-es költségvetés kiemelt feladata a járvány elleni védekezés, és a koronavírus járvány által nehéz helyzetbe került gazdaság újraindítása, de a gazdasági nehézségek ellenére az önkormányzati kötelező feladatok finanszírozása a korábbi szinten történik. Az önkormányzatok finanszírozásában a korábbi évekhez hasonlóan 2021-ben is megjelennek a költségvetési törvényjavaslatban érvényesülő általános alapelvek. Az általános elvek mellett az önkormányzati finanszírozás tekintetében a jövő év legfőbb célkitűzése a kiszámíthatóság és a stabilitás megtartása.

2021 év tekintetében a Kormány változatlan prioritásként tűzte ki, az államadósság mértékének csökkentését, és a fegyelmezett költségvetési politikát.

A koronavírus járvány okozta gazdasági válság kezelése során a kormány az adócsökkentést és a magyar háztartások terheinek mérséklését választotta válságkezelési módszerként. Ez értelmében a mikro-, kis- és középvállalkozásnak 2021-ben, helyi iparűzési adónak csak a felét kell megfizetniük, illetve a gépjárműadó bevétellel sem számolhatunk 2020 áprilisától, a gépjárműadó a Járvány Elleni Védekezési Alap fejezet bevételét képezi, ügyintézése: 2021 január 01-től átkerült a NAV-hoz.

A helyi önkormányzatok 2021. évi és finanszírozási rendszere

Az önkormányzati feladatok nagyobb részét a klasszikus értelemben vett önkormányzati feladatok (igazgatás, településüzemeltetés, közvilágítás, helyi adóztatás stb.) teszik ki. E helyi közügyek ellátását 2021-ben is, hasonlóan az előző évekhez egy – a különböző feladatmutatóktól és az önkormányzatok jövedelemtermelő képességétől is függő – általános jellegű támogatás szolgálja. A legfontosabb változás 2021-ben, hogy megszűnik a beszámítás rendszere, helyette a szolidaritási hozzájárulás általános érvénnyel szolgálja a jövedelmi különbségek mérséklését. Ugyanakkor továbbra is biztosított a minden általános működés támogatását szolgáló jogcím tekintetében a kiegészítés az alacsony adóerő-képességgel rendelkező önkormányzatok esetében. Így az általános működés biztosítását szolgáló támogatások támogatáscsökkentés nélkül megilletik az önkormányzatokat.

A településüzemeltetési feladatok támogatása

Zöldterületgazdálkodással

kapcsolatos feladatok ellátásának támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a zöldterületek, és az azokhoz kapcsolódó építmények kialakításához és fenntartásához kapcsolódóan a belterület nagysága alapján illeti meg, melynek mértéke 25.200 Ft/ha.

Közvilágítás fenntartásának

támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a településen történő közvilágítás biztosításához kapcsolódóan illeti meg. A támogatás meghatározása a településen kiépített kisfeszültségű hálózat kilométerben meghatározott hossza alapján történik, település kategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével.

Köztemető fenntartásáva

l kapcsolatos feladatok támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a köztemető fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg, település kategóriánként számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadások figyelembevételével. Az így meghatározott támogatás összege legalább 100 000 forint.

Közutak fenntartásának

támogatására

A támogatás a települési önkormányzatokat a közutak fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg, település kategóriánként számított nettó működési kiadások figyelembevételével.

Egyéb önkormányzati feladatok

Az 1000 fő lakosságszámot meg nem haladó települések esetén, ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség nem haladja meg a 32 000 forintot, településenként legalább 5.000.000 Ft.

-Nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz ártalmatlanítása: Az összegyűjtött és a hatóságilag kijelölt lerakóhelyeken igazoltan elhelyezett, nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz mennyisége (m3) után igényelhető 100 Ft/m3 támogatás, amely összeg a fajlagos lakossági ráfordítások (díjak) csökkentéséhez járul hozzá.

Szociális feladatok támogatása

A támogatás a 32 000 forint egy lakosra jutó adóerő-képességet meg nem haladó települési önkormányzatok egyes szociális jellegű feladataihoz járul hozzá.

Kulturális feladatok támogatása

A települési önkormányzatok könyvtári és közművelődési feladataihoz az önkormányzat
2 170, -Ft/fő, de legalább 2 270 000 Ft támogatást kap.

A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai:

A támogatás öt részből tevődik össze:

Helyi önkormányzatok működési célú költségvetési támogatás: itt van többek között a lakossági víz és csatornaszolgáltatás támogatása.

Helyi önkormányzatok felhalmozási célú költségvetési támogatása: pl. önkormányzati feladat ellátást szolgáló fejlesztések támogatása a könyvtári és közművelődési érdekeltségnövelő támogatás

Önkormányzatok rendkívüli támogatása: amelyre az önkormányzatok működőképességük megőrzése érdekében nyújthatnak be.

Önkormányzati elszámolások

Vis maior támogatás

de ezekre a pályázatokra majd év közben külön lehet pályázni.

Részletes indokolás

BEVÉTELEK:

- Működési bevételek:

Működési bevételeknél a tervezhető lehetőségek közt vettük számba a temetőhasználati díj-, bérleti díjból, sírhelymegváltásból befolyó bevételeket, PB gázpalack értékesítésből származó bevételeket 450 e Ft összegben, illetve a tulajdonosi bevételekre 150 e Ft került tervezésre. A Szépművészeti Múzeummal kötött szerződés alapján a Zichy Mihály Emlékház parkjának kertfenntartási munkálataira 2.500 e Ft bevételt terveztünk.

- Helyi adók:

Helyi adókból 1.300 e Ft bevétellel számolunk, amely az 400 e Ft iparűzési adóból és a 900 e Ft magánszemélyek kommunális adójából származik.

A kormány a 639/2020. (XII.22.) rendeletében rendelkezett a helyi iparűzési adó mértékéről. A mikro-, kis- és középvállalkozásoknak 2021-ben a helyi iparűzési adónak csak a felét kell megfizetniük.

-Átengedett központi adók:

Gépjárműadó bevétellel a 2021. évben nem számoltunk. A koronavírus járvány miatt 2020. áprilisától a Járvány Elleni Védekezési Alap fejezet bevételét képezi. A gépjárműadóval kapcsolatos adóztatási feladatokat 2021-ben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) kezeli..

-Egyéb közhatalmi bevételek:

Az egyéb közhatalmi bevételek közt terveztük a késedelmi pótlék díjat 10 e Ft összegben.

- Egyéb működési célú támogatások:

Közfoglalkoztatáshoz kapcsolódóan 1.959 e Ft támogatás került tervezésre.

A humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében című EFOP-1.5.3-16 pályázati támogatásból 1.810 e Ft összeg várható.

- Állami támogatások:

Az önkormányzatnak állami támogatásból 21.458 e Ft bevétele várható.

Helyi önkormányzatok működésére 16.412 e Ft

Egyéb szociális feladatok támogatására 2.776 e Ft

Könyvtári és közművelődési feladatokra 2.270 e Ft

A támogatás összegeit a 11. sz. melléklet tartalmazza.

- Maradvány:

Az önkormányzatnak 15.257 e Ft előző évi maradványa keletkezett, melyből felhalmozási maradvány 210 e Ft, amely a Magyar Falu Program keretében meghirdetett Önkormányzat tulajdonában lévő út-, hídépítés/felújítás című, MFP-ÖTU/2020 kódszámú pályázati támogatás projektmenedzsment feladatok és nyilvánosság költségét jelenti.
A működési célú maradvány összege 15.047 e Ft.

Hitelfelvételt 2021. évben nem terveztünk.

KIADÁSOK:

- Személyi juttatások és munkaadói járulék

A személyi juttatások között a polgármester bére, költségtérítése, cafetériája, az alpolgármester tiszteletdíja, költségtérítése, a hivatalsegéd munkabére, ruházati költségtérítése és a közfoglalkoztatottak bére és járulékai szerepel. A mozgókönyvtáros számára a megbízási díj csak egy hónapra lett tervezve. A zöldterület-kezeléssel kapcsolatosan a Zichy Mihály Emlékház kertfenntartási munkálataira 1 fő bére lett tervezve.

Az EFOP pályázattal kapcsolatosan 2.382 e Ft bér és járulék került tervezve.

- Dologi kiadások között terveztük az önkormányzati épületek működési kiadásait és karbantartásait, fakivágást, közüzemi díjakat, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a postaköltséget, a nyomtatványok, irodaszerek költségeit. Továbbá terveztük a közvilágítást, annak karbantartását, szennyvízszippantást, a közkutak vízdíját, a különféle szolgáltatások díjait, biztosítási díjat és ezek ÁFA-ját, a közfoglalkoztatottak munkájához szükséges üzemanyagot, a köztemető fenntartásának költségeit, Emellett terveztünk pályázatokhoz szükséges önerőt, zöldterülettel kapcsolatos kiadásokat, utak, hidak karbantartását, könyvtári, közművelődési költségeket, szolgáltatásokat. Az EFOP pályázattal kapcsolatosan 2.550 e Ft-ot, illetve a Magyar Falu Programmal kapcsolatos dologi kiadások is tervezésre kerültek.

- Működési célú kiadások

2021. évi elszámolási kötelezettséggel működési célra átadott pénzeszközök

Államháztartáson belüli átadások között tervezzük:

Tab Város Önkormányzata- Óvodai ellátásra 259 e Ft

Koppány-Völgye Többcélú Kistérségi Társulás (működésre) 222 e Ft

Bursa Hungarica átadás 50 e Ft

Államháztartáson kívüli átadások között tervezzük :

„Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft

(Járóbeteg ellátás) 186 e Ft

„Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft

(Ügyeleti ellátás) 1.311 e Ft

Pro Maternitas Kft. -Anyatejes napra támogatás 24 e Ft

A fenti támogatások összegét az 5. számú melléklet tartalmazza.

- Felhalmozási kiadások:

Beruházásra 8.020 e Ft terveztünk. Ebből 7.520 e Ft értékben a VP6-19.2.1.-53-13-17 kódszámú pályázathoz kapcsolódó beruházást, 300 e Ft könyvtárhoz kapcsolódó, 200 e Ft pedig közművelődéshez kapcsolódó beruházást terveztünk.

Felújításra várhatóan 2.000 e Ft került tervezésre, ez az útfelújításhoz és telekalakításhoz kapcsolódó tervezés és engedélyezés költségét jelenti.

Felhalmozási célú támogatásként 600 e Ft lakástámogatás, és 500 e Ft védett építmények felújítására nyújtható támogatás lett tervezve.

- Tartalékok:

2021. évre 11.741 e Ft tartalékot képeztünk, melyből 11.691 e Ft az általános tartalék,

50 e Ft pedig céltartalék.

- Közfoglalkoztatás:

Támogatás 90%

Saját erő

Nyitó létszám

2 fő

Záró létszám

2 fő

Kormányzati funkció

041-233

Létszám (átlag)

2 fő

Bér

2.019.180,- Ft

1.817.262,- Ft

201.918,- Ft

Járulék (7,75%)

156.486,- Ft

140.837,- Ft

15.649,- Ft

Összesen

2.175.666,- Ft

1.958.099,- Ft

217.567,- Ft

Dologi

300.000,- Ft

Zala Község Önkormányzata 2021. évben hosszabb időtartamú program keretében 2 fő foglalkoztatásával biztosítaná a település karbantartási (kommunális feladatok ellátása, közterületek és parkok takarítása és gondozása, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, temetők karbantartása, árkok tisztítása, bozót- és cserje irtás, önkormányzat épületének karbantartása és fűtése, hóeltakarítás, síkosság-mentesítés) feladatait, amennyiben a munkaügyi központ erre programjaival lehetőséget biztosít. A program támogatottsága várhatóan 90%-os lesz.

Áthúzódó programként jelenleg 1 programban folyik a közfoglalkoztatás:

Hosszabb időtartamú programban 2020. március 23-tól 2021. február 28-ig 2 fő közterület takarító látja el feladatát.

A fenti áthúzódó programmal együtt éves szinten átlagosan 2 fő foglalkoztatását tervezzük közfoglalkoztatási jogviszony keretében a 2021. évi költségvetésben.

Szociális kiadások

A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli szociális ellátás nyújtható.

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.

Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.

Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés maradt, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.

A képviselő-testület a szociális törvényben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat állapíthat meg.

Zala Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II. 20.) önkormányzati rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. A helyi rendelet által nyújtható ellátások a következők:

Települési támogatások:

Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:

Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugdíj 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva, maximum az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege lehet. Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb.

Az így megállapított támogatás összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét meghaladhatja.

Továbbá évente egy alkalommal jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül a településen állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező nyugdíjasokat a képviselő-testület települési támogatásban részesítheti.

2021. évre a 2020. évinél 35,4 %-al magasabb összegben került megtervezésre a létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatásra fordítandó előirányzat.

Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:

Zala Község Képviselő-testülete az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként jövedelemre való tekintet nélkül, 25.000,- Ft települési támogatást állapít meg annak, aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott.

A támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.

2021. évre a 2020. évivel azonos előirányzattal és létszámadattal számoltunk.

Kamatmentes kölcsön céljából nyújtott települési támogatás

Zala Község Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában települési támogatásban (a továbbiakban: kamatmentes kölcsön) részesítheti évente egy alkalommal, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-ának megfelelő összeg erejéig azt a rászoruló személyt, akinek a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével számított egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át és rendelkezik olyan jövedelemforrással, amely garanciát jelent a kölcsön visszafizetésére.

2021. évre a 2020. évivel azonos, azaz 2 igénylő támogatásával számoltunk.

Lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás

A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs a szociális törvény 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem az 75.000,- Ft-ot nem haladja meg. A támogatás összege jövedelemtől függően 3.000.- Ft, illetve 4.000.- Ft.

2020. év elején jelentősen megemelésre került az ellátás megállapítása szempontjából figyelembe vehető jövedelemhatár, ennek megfelelően a fenti támogatást várhatóan igénybevevők száma, és a felhasználható előirányzat is megemelésre került. Lényegesen a terv alatt maradt az előző évben a fenti ellátásban részesülők száma, ezért 2021. évre a 2020. évi tervnél 58,3 %-al alacsonyabb előirányzattal, és 60 %-al kevesebb igénylő támogatásával számoltunk a lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás tervezése során.

Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás

Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Zala Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 42.000,- Ft-ot nem haladja meg, és a szociális törvény 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult a szociális törvény 41. §-a alapján ápolási díjra.

Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- Ft/hó.

2020. évben ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás iránti kérelem nem érkezett, ezért 2021. évre csak 1 fő támogatásával és a részére egy évre kifizetendő támogatás összegével számoltunk.

Köztemetés:

A köztemetés megállapításának feltételeit a szociális törvény szabályozza. Köztemetés iránt évek óta nem jelentkezik igény, ezért csak 1 fő támogatásával számoltunk 2021. évre.

Oktatási intézmények tanulóinak nyújtandó támogatások

Étkezési térítési díjkedvezmény

A helyi rendelet értelmében a kettő, vagy több gyermekes, továbbá gyermeküket egyedül nevelő szülők az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekekre tekintettel gyermekenként napi 30 Ft étkezési térítési díjkedvezményben részesülhetnek a gyermek 16 éves koráig, utolsó alkalommal abban a tanévben, amelyben a 16. életévét betölti. E térítési díjkedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha a gyermek (ek) más térítési díjkedvezményben nem részesülnek.

2021. évre a 2020. évi tervvel egyezően, 2 fő támogatásával számoltunk.

Gyermekek iskola kezdés és karácsony előtti támogatása:

A képviselő testület az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekeket évente kettő alkalommal, továbbá a zalai lakóhellyel rendelkező, életvitelszerűen a településen élő, az adott év december hó 31. napjáig 18. életévét be nem töltő gyermekeket évente egy alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül, támogatásban részesítheti.

A 2020. évi tényadatok figyelembevételével, 2021. évre a 2020. évivel azonos előirányzatot terveztünk a gyermekek iskola kezdésére és karácsony előtti támogatásárára.

Újszülöttek támogatása:

A helyi rendelet értelmében a képviselő-testület az újszülött gyermeket egyszeri 20.000,- Ft összegű támogatásban részesítheti.

2021. évre a 2020. évivel azonos jogosultszámot terveztünk az újszülöttek támogatására.

Fiatal házasok támogatása:

A képviselő-testület a településen lakóhellyel rendelkező, 40 év alatti fiatal házasokat egyszeri 20.000 Ft összegű támogatásban részesítheti.

A fenti ellátási formára esetén 2021. évre a 2020. évivel megegyezően, 2 igénylő támogatásával számoltunk.

Bursa Hungarica Ösztöndíj:

A képviselő-testület e támogatásra 2021. évben felhasználható előirányzatot 150.000,- forintban határozta meg a 75/2020. (IX. 23.) számú képviselő-testületi határozatával. Az ösztöndíj odaítélésére 2020. novemberében került sor, 1 „A” típusúra pályázó részére került megállapításra 10 hónapon keresztül, a havi 5.000,- forintos ellátás.

Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:

Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal augusztusban és novemberben kapnak támogatást készpénz formájában. A jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás összege a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetén 6.500,- Ft, míg a többi gyermek esetében 6.000,- Ft.

A 2020. évi tényadatok figyelembevételével, 2021. évre 2020. évivel azonos előirányzattal és létszámadattal számoltunk.

Szünidei gyermekétkeztetés:

A szünidei gyermekétkezést a településen 2020. évben nem igényelték, jelenleg rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben sem részesül senki, ezért 2021. évre az előző évinek a fele, azaz csak 1 igénylő támogatásával számoltunk, és az étkezési térítési díj emelését vettük figyelembe az előirányzat tervezése során.

Szociális étkezésben részesülők támogatása:

A 2020. évi tényadatok, valamint az étkezési térítési díj emelésének figyelembevételével, került megtervezésre a szociális étkezésben részesülők támogatására fordítandó előirányzat.

A településkép védelmével kapcsolatos költségek

Zala Község Önkormányzata Képviselő-testülete elfogadta Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének a településkép védelméről szóló 8/2018.(XII.20.) önkormányzati rendeletét, amely 2019. január 1. napján lépett hatályba.

A védett érték karbantartása, állapotának megóvása a tulajdonos kötelezettsége. A védett érték tulajdonosának kérésére a szokásos jókarbantartási feladatokon túlmenő, a védettséggel összefüggésben szükségessé váló, a tulajdonost terhelő munkálatok finanszírozásához az önkormányzat támogatást adhat. A támogatás mértékét a Képviselő-testület évente a költségvetésben határozza meg.

A védett építmények felújítására nyújtható támogatásokra 2021. évre 500.000,- forint költséget tervezünk.

A település főépítésze - alkalmazása hiányában a polgármester - kérelemre szakmai konzultációt biztosít a településképi követelményekről.

Az építtetőnek vagy meghatalmazottjának az építés megkezdése előtt szakmai konzultációt kell kérni:

1. ha a tervezett építési tevékenység a lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről szóló 155/2016. (VI.13.) Korm. rendelethatálya alá tartozó, egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység alapján történő új lakóépület építése, illetve meglévő épület bővítése történik,

2. közterületen kapubeálló, híd építése, átépítése esetén,

3. új elektronikus hírközlési építmény elhelyezése esetén:

-műtárgynak minősülő antenna szerkezetnél, ha annak bármely irányú mérete a bruttó 6 m-t meghaladja,

-antennatartó szerkezet méretétől függetlenül a szerkezetre antenna felszerelésénél, ha az antenna bármely irányú mérete a 4,0 m-t meghaladja.

Településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni az alábbi esetekben:

1. új építmény építési engedélyezési eljárását megelőzően,

2. meglévő építmény bővítésére, valamint a településképet érintő átalakítására irányuló építési, fennmaradási engedélyezési eljárást megelőzően, amelynél a településrendezési és építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló 252/2006. (XII.7.) Korm. rendeletszerinti területi építészeti-műszaki tervtanácsnak nincs hatásköre, és amennyiben összevont telepítési eljárást, ezen belül telepítési hatásvizsgálati szakaszt nem kezdeményezett az építtető.

Településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 1. mellékletében felsorolt, építési engedély nélkül végezhető építési munkák közül:

1. az épület homlokzatához illesztett előtető, védőtető, ernyőszerkezet építése, meglévő felújítása, helyreállítása, átalakítása, korszerűsítése, bővítése, megváltoztatása estén, amennyiben közterületről látható,

2. szobor, emlékmű, kereszt, emlékjel építése, elhelyezése esetén, ha annak a talapzatával együtt mért magassága nem haladja meg a 6,0 m-t,

3. építménynek minősülő, háztartási hulladék elhelyezésére szolgáló hulladékgyűjtő és -tároló, sorompó, árnyékoló elhelyezése esetén, amennyiben közterületről látható.

A község teljes közigazgatási területére vonatkozóan településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni:

1. védett érték közterületre néző homlokzatán történő színezés, új tetőhéjalás, nyílászáró csere, valamint előtető építése esetén;

2. védett értéken cégér, üzletfelirat stb. elhelyezése tekintetében;

3. reklámok, reklámhordozók elhelyezésével kapcsolatban.

A településképi követelmények megszegése esetén a polgármester felhívja az ingatlantulajdonos figyelmét a jogszabálysértésre és végzésben megfelelő határidőt biztosít a jogszabálysértés megszüntetésére.

A polgármester véleménye a fent meghatározott esetekben az önkormányzati főépítész szakmai álláspontján alapul.

A főépítészi munka elvégzésére 200.000,- forint költséget tervezünk.

Humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében (EFOP-1.5.3-16-2017-00006) Zalára jutó 15.410.000,- Ft összegben. 2021. évben várható előleg 1.810.412,- Ft. A tervezett kiadás 2021-ben rendezvényre 635.000,- Ft, munkabér és járulékra 2.381.870,- Ft, ifjúsági- és szülőklubra 715.214,- Ft és képzésre 1.200.000,- Ft.

Önkormányzati tulajdonú Petőfi Sándor utca útburkolatának felújítása Zalán című pályázat a Magyar Falu Program kiírására benyújtott pályázat. A pályázat pozitív elbírálásban részesült, a támogatói okirat 2020. július 14-én lépett hatályba. Az elnyert támogatás összege 8.101.665,- Ft. Az előleg 8.101.665,- Ft megérkezett. A tervezett kiadás 2021-ben projektmenedzsment és nyilvánosság 210.000,- Ft.

Látképi, turisztikai szempontból jelentős tájelemek rekonstrukciója Zalán című pályázat a Magyar Falu Program kiírására benyújtott pályázat. A pályázat pozitív elbírálásban részesült, a támogatói okirat 2020. július 14-én lépett hatályba. Az elnyert támogatás összege 7.999.997,- Ft, a szükséges önerő 1,- Ft. A tervezett kiadás 2021-ben a beruházás költsége 7.999.998,- Ft,

Energia megtakarítási intézkedési terv készítése 150 000 Ft értékben.

Pályázatokhoz önerő (pályázatírás, projektmenedzsment, nyilvánosság, műszaki ellenőr, tervező) 500.000,- Ft.

Tervezés és engedélyezés költsége (útfelújítás, és telekalakítás) 2.000.000,- Ft összegben.

Önkormányzati nem szilárd burkolatú utak karbantartása – kátyúzása 300 000,- Ft.

Önkormányzati épületek karbantartása 300 000,- Ft.

Hidak karbantartása 300 000,- Ft.

Fakivágás 200 000,- Ft.

Helyi lakáscélú támogatás

Lakáscélú támogatás (vissza nem térítendő) max: 300.000,- Ft

A támogatás vissza nem térítendő támogatás formájában adható olyan lakás építéséhez vagy vásárlásához ami a kérelmezők első önálló saját lakástulajdonát képezi, komfort nélküli lakás komfortos vagy összkomfortos lakássá történő átalakításához, valamint lakás felújításához.

A 2021. évre a lakáscélú rendelet alapján 600.000- Ft támogatási összeggel terveztünk.

A 2021. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:

Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe. (6. sz. melléklet)

Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások alakulása:

Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházásokat a 8.sz. melléklet tartalmazza.

A humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében EFOP-1.5.3. pályázatból 1.810 e Ft támogatás várható. Az eddig elszámolható kiadásunk 7.209 e Ft. A 2021. évi tervezett kiadásunk 4.932 e Ft.

Több éves kihatással járó kiadások:

Az önkormányzatnak több éves kihatással járó kiadása nincs. (A költségvetés 7.sz. melléklete tartalmazza.)

Zala, 2021. március 4.

Kadlicskó Krisztián
polgármester