Zala Község Önkormányzat Képviselő-testülete 7/2021. (V. 31.) önkormányzati rendeletének indokolása

A 2020. évi zárszámadásról.

Hatályos: 2021. 05. 31

A 2020. évi zárszámadásról.

Általános indokolás

Zala Község Képviselő testülete a 3/2020. (II.10.) számú rendeletével jóváhagyta a 2020. évi költségvetést. A költségvetés az év folyamán többször módosításra került, az év közben hozott képviselő-testületi határozatok, pótlólag kapott állami támogatások pénzügyi kihatása következtében.

BEVÉTELEK ALAKULÁSA:

A bevételek összességében 102 %-ra teljesültek (1. melléklet) a módosított előirányzathoz viszonyítva, ezen belül a működési célú bevételek 103 %-ra (3. melléklet) realizálódtak.

A működési bevétel, amely az összes bevétel 3,4 %-át teszi ki bérleti díjakból, helyiséghasználati díjakból, temető fenntartási hozzájárulásból, sírhelymegváltásokból, koncessziós díj bevételéből, kamatbevételből, viharkár miatti biztosító által fizetett kártérítésből, PB gázpalackok értékesítéséből és a Szépművészeti Múzeummal kötött szerződés alapján a Zichy Mihály Emlékház kertfenntartási munkáira kapott bevételből tevődik össze. A működési bevételek 101 %-ra teljesültek 2.561 e Ft összegben.

A helyi adók teljesítése 3.326 e Ft, mely 208%-os bevételt eredményezett.

Az átengedett központi adókból (gépjárműadó) 0 e Ft folyt be, mivel a 92/2020. (IV. 6.) Korm. rendelet 4. § (1) bekezdése értelmében a települési önkormányzat által 2020. január 1-jétől beszedett gépjárműadó teljes összege a központi költségvetést illeti meg. A koronavírus járvány miatt 2020. áprilisától a Járvány Elleni Védekezési Alap fejezet bevételét képezi.

Az egyéb közhatalmi bevételek 118 e Ft összegben teljesültek.

Az állami támogatásokat a költségvetési törvényben meghatározottak szerint kaptuk, ezek 100 %-ra teljesültek 20.482 e Ft értékben, a következő csoportosítás szerint:

Helyi önkormányzatok működésének ált. támogatása 16.145 e Ft

Települési önkormányzatok szociális feladatainak támogatása 2.330e Ft

Települési önkormányzatok kulturális támogatása 2.000 e Ft

Elszámolásból származó bevétel 7 e Ft

Egyéb működési célú támogatások 81 %-ban teljesültek 6.536 e Ft értékben, melyből 1.691 e Ft a közfoglalkoztatási programhoz nyújtott támogatás, 4.845e Ft pedig az EFOP-1.5.3-16-2017-00006 kódszámú pályázati támogatás összege.

Felhalmozási célú önkormányzati támogatás 100 %-os teljesülést mutat (1. melléklet), 8.102 e Ft értékben, ez a Magyar Falu Program keretén belül meghirdetett „Önkormányzati tulajdonban lévő út-, hídépítés/felújítás-2020” című MFP-ÖTU/2020 kódszámú pályázati támogatást jelenti.

A működési célú átvett pénzeszközök 100%-ban teljesültek 86 e Ft összegben, ami a Délnyugat- Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás által visszautalt pótbefizetés összege.

Finanszírozási bevétel összesen 33.174 e Ft, (1.melléklet) melyből 858 e Ft államháztartáson belüli megelőlegezésből, 32.316 e Ft előző évi maradvány igénybevételéből tevődik össze.

KIADÁSOK ALAKULÁSA:

A kiadások a módosított előirányzathoz viszonyítva 81 %-ra realizálódtak az 1. melléklet alapján.

A működési célú kiadások 66 %-ra realizálódtak. (3.melléklet). A működési kiadások, amelyek az összes kiadás 44 %-át teszik ki, a személyi juttatásokból, a munkaadókat terhelő járulékokból, szociális juttatásokból, működési célú támogatásértékű kiadásból, átadott pénzeszközből, megelőlegezett állami támogatás visszafizetéséből, előző évi elszámolásból származó kiadásokból valamint dologi kiadásokból tevődik össze.

A személyi juttatások és munkaadót terhelő járulékok a hivatalsegéd bérét, ruházati költségtérítését és járulékait, a polgármester bérét és járulékait, az alpolgármester tiszteletdíját, a közfoglalkoztatottak és az EFOP pályázat keretén belül foglalkoztatott mentor bérét és járulékait, a Zichy Mihály Emlékháznál foglalkoztatott zöldterület karbantartó bérét és járulékait, illetve a mozgó könyvtáros juttatásait mutatja. A személyi juttatások 96%-ban míg a járulékok 75%-ban teljesültek.

Dologi kiadások összességében 71%-ban teljesültek 8.576 e Ft értékben. Ezek közé tartoznak a polgármesteri hivatal, a kultúrház, a könyvtár, ifjúsági ház, a köztemető, a zöld területek működtetési kiadásai, készletbeszerzés, informatikai- és kommunikációs szolgáltatások, közüzemi díjak, a közvilágítás díja, posta- és bankköltség, karbantartási költségek, biztosítási díjak, illetve a szakmai és egyéb szolgáltatási díjak és ezek ÁFA-ja.

A működési célú pénzeszköz átadások 91%-ban teljesültek (5. melléklet).

Államháztartáson belül Tab Város Önkormányzatának óvodaműködésre 259 e Ft,
a Koppány-völgye Többcélú Kistérségi Társulásnak 222 e Ft, illetve
a Bursa Hungarica ösztöndíjrendszer részére 100 e Ft került átadásra.

Államháztartáson kívülre a Koppány-Völgye KEK Nonprofit Kft. részére 1.311 e Ft-ot adtunk át háziorvosi ügyeleti ellátásra, 12 e Ft-ot pedig a Pro Maternitas Kft.-nek anyatejes világnapra.

Az ellátottak pénzbeli juttatásai 56%-ban teljesült 1.452 e Ft összegben.

Az elvonások, befizetések 24 e Ft összegben teljesült, ez az előző évi téli rezsicsökkentésben korábban nem részesültek támogatásának fel nem használt és visszautalt része, illetve ennek kamata.

A beruházások 100%-os teljesülést mutatnak 3.858 e Ft értékben (4.melléklet).
Ezen belül 300 e Ft értékben a 87/6 hrsz.-on egy 7.635 m2-es telekvásárlás történt. Könyvtári beruházásként 274 e Ft értékben ping-pong asztal, ütők, asztal takaró, PS4 1TB + Dual Shock, zöldterülethez kapcsolódó beruházásként pedig Sthil motoros kasza, sövényvágó gép, fűnyíró traktor, magasgaz vágó és vágóasztal került beszerzésre 3.104 e Ft összegben. Ezen felül hirdetőtábla beszerzése történt közművelődéshez kapcsolódó beruházásként 180 e Ft értékben.

A felújítások 100 %-os teljesülést mutatnak. Ezen belül 20.652 e Ft értékben a 2019. évi Magyar Falu Program pályázat keretein belül a Kossuth Lajos utca útburkolata, 7.811 e Ft értékben pedig a 2020. évi Magyar Falu Program keretein belül a Bótapuszta, Petőfi Sándor utca útburkolata került felújításra.

Lakástámogatásként 2020. évben 600 e Ft került kiosztásra.

Az egyéb felhalmozási célú támogatás 11 e Ft összegben teljesült, ez a 2019. évi Magyar Falu Program támogatás fel nem használt és visszafizetett része.

A finanszírozási kiadások 100%-ban 802 e Ft összegben teljesült, ami az államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetése.

Szociális kiadások alakulása:

A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására szociális ellátás nyújtható.

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) értelmében, a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.

Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.

Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.

Zala Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) az Szt.-ben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat nyújt.

Zala Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II. 20.) önkormányzati rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtandó és nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. Ezek a következők:

Települési támogatások:

Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:

Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugellátás 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva, maximum az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege lehet. Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb.

2020. évben 74 esetben került megállapításra a fenti települési támogatás, valamennyi támogatott pénzbeli ellátásban részesült. A képviselő-testület 71 esetben a településen élő nyugellátásban részesülő személyeket részesítette hivatalból személyenként 10.000 forint összegű támogatásban. 3 esetben kérelemre indult az eljárás. A vizsgált időszakban települési támogatás iránti kérelem elutasítására nem került sor.

Az előző év azonos időszakában 72 esetben került megállapításra a települési támogatás. A költségvetés tervezésekor 82 fő támogatásával számoltunk, 829 e Ft összegben.

Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:

Torvaj Község Képviselő-testülete az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként jövedelemre való tekintet nélkül, 25.000,- Ft települési támogatást állapít meg annak, aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott.

A támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.

2020. évben elhunyt személy eltemettetésének költségihez való hozzájárulásként 2 fő részére került megállapításra a települési támogatás. Ezen ellátás iránti kérelem elutasítására sem került sor.

2020. évre 3 hozzátartozó segélyezésével számoltunk, 75 e Ft összegben. Előző év azonos időszakában 3 alkalommal került megállapításra a fenti ellátás.

Kamatmentes kölcsön céljából nyújtott települési támogatás

Zala Község Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában települési támogatásban (a továbbiakban: kamatmentes kölcsön) részesítheti évente egy alkalommal, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-ának megfelelő összeg erejéig azt a rászoruló személyt, akinek a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével számított egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át és rendelkezik olyan jövedelemforrással, amely garanciát jelent a kölcsön visszafizetésére.

A vizsgált időszakban kamatmentes kölcsön iránti kérelem nem érkezett az önkormányzathoz.

Előző év azonos időszakában szintén nem igényelték ezt a szociális ellátást. A költségvetés tervezésekor 2 fő támogatásával, és 60 e Ft előirányzattal számoltunk.

Lakhatási támogatás céljából nyújtott települési támogatás

A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az 75.000,- forintot nem haladja meg. A támogatás havi összege jövedelemtől függően 3000,- forint, illetve 4.000,- forint.

2020. december hó 31. napján 2 személy részesült lakhatási támogatás céljából nyújtott települési támogatásban.

A költségvetés tervezésekor 10 háztartás támogatásával, és 480 e Ft előirányzattal számoltunk, így a tervezett alatt alakult támogatásban részesítettek száma. Előző év azonos időpontjában szintén 2 fő részesült a fenti ellátásban

Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás

Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Zala Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- forintot, egyedülálló esetén a 42.000,- forintot nem haladja meg, és az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult az Szt. 41. §-a alapján ápolási díjra.

Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- forint/hó.

2020. évben ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás iránti kérelem nem érkezett az önkormányzathoz.

A költségvetés tervezésekor 1 fő támogatásával, és 80 e Ft előirányzattal számoltunk.

Köztemetés:

A haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzat képviselő-testülete gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

2020. évre 1 köztemetéssel számoltunk, a tervezett összeg 200 e Ft volt. 2020. évben köztemetés elrendelésére nem került sor. Így nem került felhasználása az előirányzat.

Oktatási intézmények tanulóinak nyújtandó támogatások

Étkezési térítési díjkedvezmény

A helyi rendelet értelmében a kettő, vagy több gyermekes, továbbá gyermeküket egyedül nevelő szülők az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekekre tekintettel gyermekenként napi 30,- forint étkezési térítési díjkedvezményben részesülhetnek a gyermek 16 éves koráig, utolsó alkalommal abban a tanévben, amelyben a 16. életévét betölti. E térítési díjkedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha a gyermek (ek) más térítési díjkedvezményben nem részesülnek.

2020. évben étkezési térítési díjkedvezmény iránti igény nem érkezett. 2020. évre 2 gyermek támogatásával számoltunk, 20 e Ft összegben.

Előző év azonos időszakában 2 gyermek részesült a fenti támogatásban.

Gyermekek iskolakezdés és karácsony előtti támogatása:

A képviselő-testület az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekeket évente kettő alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül támogatásban részesítheti.

A képviselő-testület 2020. év július 1-i ülésén döntött (25 gyermek esetében) a támogatások odaítéléséről. Az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekeket személyenként 15.000,- – 25.000,- forint közötti támogatásban részesítette a képviselő-testület, mely ellátások kifizetésére 2020. augusztus hó 31-ig került sor.

A költségvetés tervezésekor 52 támogatási esettel, és 500 e Ft előirányzattal számoltunk.

Újszülöttek támogatása:

A helyi rendelet értelmében a képviselő-testület a településen lakóhellyel rendelkező, újszülött gyermeket egyszeri 20 e Ft összegű támogatásban részesítheti.

2020. évben újszülöttek támogatásának megállapításra 1 alkalommal került sor. A költségvetés tervezésekor 3 újszülött támogatásával, és 60 e Ft előirányzattal számoltunk.

Előző év azonos időszakában 2 gyermek részesült újszülöttek támogatásában.

Fiatal házasok támogatása

A helyi rendelet értelmében a képviselő-testület a településen lakóhellyel rendelkező, 40 év alatti fiatal házasokat egyszeri 20 e Ft összegű támogatásban részesítheti.

2020. évben fiatal házasok támogatásának megállapításra nem került sor. A költségvetés tervezésekor 2 házasulandó pár támogatásával, és 40 e Ft előirányzattal számoltunk

Előző év azonos időszakában 1 házaspár részesült a fenti támogatásban.

Bursa Hungarica Ösztöndíj :

A képviselő-testület a 97/2019. (XI. 19.) számú határozatával döntött 2 felsőoktatási intézményben tanuló hallgató támogatásban részesítéséről. A támogatás mértéke havonta 5.000,- forint/fő volt.

A költségvetés tervezése során az ösztöndíjra 100.000,- forint támogatást ítélt meg a képviselő-testület.

Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:

Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal, augusztusban és novemberben kapnak jelenleg gyermekenként 6000,- forint, illetve 6.500,- forint összegű támogatást.

A jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás összege a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetén 6.500,- forint, míg a többi gyermek esetében 6.000,- forint.

2020. december hó 31. napján a településről senki nem részesült ebben az ellátásban. Ezen ellátás iránti kérelem elutasítására sem került sor. 2020. évre 3 gyermek támogatásával számoltunk, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre 36 e Ft állt rendelkezésre.

Előző év azonos időpontjában szintén nem volt a településen rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesített gyermek.

Szünidei gyermekétkeztetés:

A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 21/C. § (1) bekezdés a) pontja szerint, a települési önkormányzat a szünidei gyermekétkeztetés keretében a szülő, törvényes képviselő kérelmére a déli meleg főétkezést a hátrányos helyzetű gyermek és a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő, halmozottan hátrányos helyzetű gyermek részére ingyenesen biztosítja.

A településről senki nem vette igénybe 2020. évben a szünidei gyermekétkeztetést. A költségvetés tervezésekor 2 igénylővel és 70 e Ft előirányzattal számoltunk.

Szociális étkezésben részesülők támogatása:

2020. évben a szociális étkezés igénybe vevők közül 1 fő részesült jövedelmi helyzetére tekintettel kedvezményben. A költségvetés tervezésekor 2 személy támogatásával számoltunk.

Közfoglalkoztatás

Zala Község Önkormányzata és a Somogy Megyei Kormányhivatal Siófoki Járási Hivatal Tabi Munkaerőpiaci Pont hatósági szerződést kötött a 2020. évi közfoglalkoztatás támogatására.

Az Önkormányzatnál 2020-ban a közfoglalkoztatás keretében az alábbi hosszabb időtartamú programokban történt a foglalkoztatás:


Program elnevezése

Foglalkoztatottak száma


Program időtartama

Hosszabb időtartamú program – közterület takarító

2 fő

2019. március 1. –
2020. február 29.

Hosszabb időtartamú program – közterület takarító

2 fő

2020. március 23. –
2021.február 28.

2019. március 1-jétől 2020. február 29-ig tartott a hosszabb időtartamú program 2 fő közterület takarító foglalkoztatásával. A program során a tervezett feladatok - település karbantartása, kommunális feladatok ellátása, közterületek és parkok takarítása, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, bozót- és cserje irtás, temetők karbantartása és gondozása, önkormányzat épületének karbantartása és fűtése, hóeltakarítás, síkosság-mentesítés – megvalósultak. A támogatás 100%-os volt.

2020. március 23-tól 2021. február 28-ig tartott a hosszabb időtartamú program 2 fő közterület takarító foglalkoztatásával. A program során a tervezett feladatok - település karbantartása, kommunális feladatok ellátása, közterületek és parkok takarítása, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, bozót- és cserje irtás, temetők karbantartása és gondozása, önkormányzat épületének karbantartása és fűtése, hóeltakarítás, síkosság-mentesítés – megvalósultak. A támogatás 90%-os volt.

Támogatások

Zala Község Önkormányzata Képviselő-testületének az 58/2020. (VIII.12.) számú határozata alapján a Pro Maternitas Kft.-nek 12.000,- Ft vissza nem térítendő támogatást nyújtott az Anyatejes Világnapi ünnepség megrendezésének céljára.

Adóbeszámoló:

Gépjárműadó adónemben 2004. évtől a BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatala (BMKH), majd a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH), majd a Belügyminisztérium Nyilvántartások Vezetéséért Felelős Helyettes Államtitkárság szolgáltat adatokat.

A 2019. évi – csak a 2020. adóév adófizetési kötelezettségét érintő – változásokról a 2020. év elején átadott adatállomány alapján történt meg az adókivetés 2020. január 1. napjától, illetve az adófizetési kötelezettség megszüntetése 2019. december 31. napjával.

A BM minden hónapban az előző havi változásokról küld listát, ez alapján történik az adóztatás.

A 2020. évben a vírushelyzetre hivatkozva az önkormányzatokra jutó 40%-ot a Magyar Államkincstár felé kellett utalni, így ettől a bevételtől elestek az önkormányzatok

1 adózónál kezdeményeztünk forgalomból történő kivonást 1 éven túli gépjárműadó tartozása miatt (a tájékoztató levél hatására még az intézkedés előtt megfizette a tartozását).

Magánszemélyek kommunális adója adónemben a népesség-nyilvántartás adatai, az ingatlan-nyilvántartás adatai, a Földhivataltól igényelt adózási földkönyv, az adóívek kiküldése utáni adategyeztetés alapján valamint önbevallással új kivetés összesen 3 adózónál 32.000 Ft összegben történt 2020. január 1-től. 2 adózó kapott mentességet életkora miatt a ZALA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK a magánszemélyek kommunális adójáról szóló többször módosított 6/1991. (X. 29.) rendelete 6. § (1) bekezdése alapján.

Helyi iparűzési adóban 19 állandó helyi iparűzési adó bevallás érkezett és 3 KATA-s adózót tartottunk nyilván.

Hatósági bizonyítványok, adóigazolás:
Az ügyfél kérelmére különböző eljárásokhoz (pl. pályázat, közbeszerzési eljárás, stb.) kell kiállítani az önkormányzati adóhatóságnak. Kiállítása abban az esetben történhet, amennyiben az adózó folyószámlája tartozást nem mutat. Amennyiben valamilyen hátralék áll fenn, az adózónak be kell fizetnie, ahhoz, hogy kiállítsuk az igazolást részére.

Adó-és értékbizonyítvány

Az adó- és értékbizonyítványok kiállítása hagyatéki eljáráshoz, gyámügyi eljáráshoz, végrehajtási eljáráshoz és egyéb közigazgatási eljáráshoz történik, az önkormányzat illetékességi területén található ingatlanokra vonatkozóan.

2020. évben 6 db adó- és értékbizonyítvány került kiállításra.

Adóhátralékok alakulása 2020. évben

Az adóalanyok számára 2020-ben mindkét félévben küldtünk értesítőt a fizetendő összegekről az adózók részére. (Az első félévit februárban, a második félévit augusztusban.)

Adóalanyok száma adónemenként 2019-2020. évben (fő):

Adónem

2019

2020

Magánszemélyek komm. adója

122

119

Gépjárműadó

107

105

Helyi iparűzési adó

25

24

Összesen

254

248

Az adóív adónemenként tartalmazza az adókötelezettséget, a befizetést és a számlaegyenleget.

A második félévi adóbefizetés után november hónapban 33 hátralékkal rendelkező adózót szólítottunk fel hátralékának befizetésére.

Az intézkedések (felszólítás) hatására csökkent a hátralék összege.

A behajtási munkát növeli a más hatóságok, társulatok által kimutatott és megküldött adók módjára behajtandó köztartozások (gondozási díj, szabálysértési bírság).

A fennálló összes adóhátralék összegei adónemenként 2017.12.31.-2020.12.31. az alábbiak szerint alakultak (e. Ft-ban):

Adónem

2017.12.31.

2018.12.31.

2019.12.31.

2020.12.31.

Magánsz.komm.adója

408

482

454

80

Helyi iparűzési adó

43

47

33

707

Gépjárműadó

361

205

54

94

Pótlék

84

61

50

65

Összesen

896

795

591

946

Hátralék: a kamatmentes fizetési határidő lejártával esedékessé vált és meg nem fizetett adóösszeg.

A 2019-2020. évre vonatkozóan az adókövetelések (előírás, kivetés) összegei:

Összes követelés (e. Ft)

Fennálló hátralék (e. Ft)

Hátralék a követelés arányában (%)

2019

2020

2019

2020

2019

2020

Önkorm. sajátos bevételei

4.665

6.588

591

946

12,7%

14,4%

Ebből
-helyi adók

2.386

4.303

487

787

20,4%

18,3%

-gépjárműadó
(ebből 0% illeti az önkormányzatot)

2.203

2.079

54

94

2,5%

4,5%

-egyéb bevétel (pótlék)

75

206

50

65

66,7%

31.5%

A táblázat az év végén fennálló hátralékot, valamint a hátralék arányát a követeléshez képest mutatja.

Beruházási, felújítási, karbantartási feladatok alakulásáról

Benyújtott pályázatok:

A TOP-2.1.3-15-SO1-2016-00024 kódszámú „Csapadékvíz elvezető rendszer fejlesztése Tabon és Zalán” című pályázat kivitelezése 2019 júniusában befejeződött. A vízjogi üzemeltetési engedélyezési eljárást 2020. februárjában indítottuk meg, melynek költsége 201.600,- Ft volt. Az engedélyt 2020. április 30-ánkaptuk meg. A projekt lezárásra került. A fenntartási időszak 2021.03.03-2026.03.02-ig tart.

Az EFOP-1.5.3-16-2017-00006 kódszámú „Humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében” című pályázat támogatásával kerül megrendezésre 2020.09.05-én a Zalai falunap. A rendezvényszervezési szolgáltatások biztosítására a BBCOM Hungary Kft-vel bruttó 635.000,- Ft összegű megbízási szerződés került megkötésre. 2018. május 1-től egy fő mentor alkalmazásra került (munkaszerződéssel) a projektmegvalósítási időszakára, melynek költsége havonta bruttó 163.935,- Ft + a munkáltatói járulék. A szülőklub megtartására a Nágocsi Zichy Kastély Vagyonkezelő és Szolgáltató Kft.-vel 370.840,- Ft összegű szerződés került aláírásra 2020.10.12-én.

Az MFP-ÖTU/2019 kódszámú „Önkormányzati tulajdonú utak felújítása” című felhívásra benyújtott „Önkormányzati tulajdonú Kossuth Lajos utca útburkolatának felújítása Zalán” című pályázat megvalósítása 2020. év első felében zárult le. A kivitelezési munkálatokat a SIÓ-RALLY Kft. végezte el bruttó 20.351.521,- Ft összegben. A műszaki ellenőrzési feladatokat Incze Domokos egyéni vállalkozó látta el bruttó 300.000,- Ft összegért. A projektmenedzseri feladatokat Boros Istvánné egyéni vállalkozó biztosította bruttó 1.200.000,- Ft összegben. A nyilvánosság és tájékoztatás biztosítására Hatos Roland egyéni vállalkozóval kötött az önkormányzat szerződést bruttó 20.800,- Ft összegben. A pályázat elszámolása 2020.06.16-án került benyújtásra, és a fel nem használt 11.000,- Ft összegű támogatás visszautalásra került MÁK részére. Az elszámolást 2021.01.08-án hagyták jóvá.

2020-ban benyújtott pályázatok:

Az MFP-ÖTU/2020 kódszámú „Önkormányzati tulajdonú utak felújítása” című felhívásra Zala Község Önkormányzata 2020.05.08-án pályázatot nyújtott be „Önkormányzati tulajdonú Petőfi Sándor utca útburkolatának felújítása Zalán” címen. A pályázat benyújtásához szükséges tervek elkészítésére a Balaton-Út Kft-vel került szerződés megkötésre bruttó 110.000,- Ft összegben. A pályázat benyújtására Boros Istvánné egyéni vállalkozóval került szerződés megkötésre bruttó 80.000,- Ft összegben. A pályázat pozitív elbírálásban részesült, az erről szóló döntést 2020.07.14-én kapta meg az önkormányzat. Az elnyert támogatás összege 8.101.665,- Ft. A kivitelezési munkálatokat a Kővágó-Ép Kft. végezte el bruttó 7.611.666,- Ft összegben. A műszaki ellenőrzési feladatokat Incze Domokos egyéni vállalkozó látta el bruttó 90.000,- Ft összegért. A projektmenedzseri feladatokat Boros Istvánné egyéni vállalkozó biztosította bruttó 210.000,- Ft összegben. A pályázat elszámolása 2021.03.18-án került benyújtásra.

Balaton Fejlesztési Tanács által kiírt „Településfejlesztési beruházások támogatása” című felhívásra pályázat került benyújtásra 2020.09.25-én „Közösségi tér kialakítása Zalán” címmel. A támogatás intenzitása 90%-os. A pályázat forráshiány miatt nem részesült támogatásban, az erről szóló tájékoztatót 2020.12.17-én kapta meg önkormányzat.

A pályázat benyújtásához rehabilitációs szakmérnök nyilatkozata is szükséges volt az akadálymentesítés tekintetében, amelyet Varjas András rehabilitációs környezettervező szakmérnöktől rendelt meg az önkormányzat 30.000,- Ft összegben. A pályázat benyújtására Boros Istvánné egyéni vállalkozóval került szerződés megkötésre bruttó 100.000,- Ft összegben.

Az VP6-19.2.1.-53-13-17 kódszámú „Látképi, turisztikai vagy természeti erőforrás megőrzése szempontból jelentős tájelemek rekonstrukciója” című felhívásra Zala Község Önkormányzata 2020.03.31-én pályázatot nyújtott be „Látképi, turisztikai szempontból jelentős tájelemek rekonstrukciója Zalán” címen. A pályázat pozitív elbírálásban részesült, az erről szóló döntést 2020.07.14-én kapta meg az önkormányzat. Az elnyert támogatás összege 8.101.665,- Ft. A Munkálatok elvégzéséhez a Szépművészeti Múzeum hozzájárulása és a természetvédelmi engedély megléte szükséges.

EGYÉB:

2020. novemberben a zöldterületek karbantartására megvásároltunk a KEMPER Kft-től bruttó 2.799.700,-Ft összértékben 1db Stiga 740 PWX frontkaszás fűnyírótraktor (vágóasztal nélkül), 1 db Magasgazvágó EL Komplett, 1db Vágóasztal 100 Combi 3 EL.

Közvetett támogatás indoklása:

Az önkormányzat 2020. évben közvetett támogatást nem nyújtott.

Többéves kihatással járó kötelezettségek:

Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó kötelezettsége. (15.melléklet)

Az önkormányzat maradványa:

Az önkormányzat 2020. évi maradványa 15.257 e Ft (6. melléklet), a kötelezettségvállalással csökkentett szabad maradvány 14.189 e Ft.

Az önkormányzat hitelállománya:

Az Önkormányzatnak 2020.12.31-én hitelállománya nincs.

Zala, 2021. május 28.

Kadlicskó Krisztián

polgármester