Kánya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2018. (XI.21.) önkormányzati rendelete

szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2019. 01. 01- 2021. 06. 30

Kánya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2018. (XI.21.) önkormányzati rendelete

szociális ellátások helyi szabályairól

Kánya község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló – többször módosított - 1993. évi III. tv. (továbbiakban: Szt.) 1. §-ának (2) bekezdésében, 25. §. (3) bekezdés a. pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 48. §. (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat által pénzben és természetben nyújtott szociális ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja:

A rendelet célja

1. § A rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő szociális rászorultságtól függő pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti keretei, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.

A rendelet hatálya

2. § A rendelet hatálya kiterjed:

(1) Kánya község Önkormányzat közigazgatási területén élő lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárokra, a bevándorlási engedéllyel rendelkező személyekre, a letelepedési engedéllyel rendelkező személyekre, valamint a magyar hatóságok által menekültként elismert személyekre.

(2) Az Szt.6. §-ában meghatározott, az önkormányzat illetékességi területén tartózkodó hajléktalan személyekre, amennyiben a hajléktalan személy az ellátás igénybevételekor nyilatkozatában Kánya község közigazgatási területét tartózkodási helyként megjelölte.

(3) Az Szt. szerinti a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szt-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a 3 hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyar Köztársaság területén gyakorolja, és bejelentett lakóhellyel rendelkezik.

(4) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében Kánya önkormányzat által szervezett és nyújtott ellátásokra.

Általános eljárási rendelkezések

3. § (1) A pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátások iránti kérelmet, ha magasabb szintű jogszabály vagy e rendelet másként nem rendelkezik az erre rendszeresített formanyomtatványon a Kapolyi Közös Önkormányzati Hivatalnál (továbbiakban: Hivatal) és kirendeltségein lehet benyújtani az erre rendszeresített formanyomtatványon. Minden kérelmet írásban kell előterjeszteni.

(2) A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5-ig utalással, nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat kézhezvételét követően az önkormányzat pénztárából, külön kérelem esetén átutalással történik. A házipénztárból történő döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.

(3) A pénzbeli és természetbeni ellátásoknál a benyújtandó nyilatkozat és igazolás tartalmának, illetve benyújtásának részletes szabályait az Szt. 10. § (2)-(9) bekezdései tartalmazzák.

(4) A Képviselő-testület a szociális ellátások igénylése során az elektronikus ügyintézés lehetőségét kizárja.

(5) A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr.) rendelkezéseit kell alkalmazni.

(6) A rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy a rendelet megsértésével nyújtott ellátást meg kell szüntetni, az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevővel kapcsolatban az Szt. 17. § és 17/A. §-aiban foglaltak szerint kell eljárni.

Települési támogatás lakhatás céljából

4. § (1) Települési támogatás lakhatás céljából azon háztartás részére állapítható meg, ahol

  • a) a háztartásban élő és ott lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkező személyek egy főre jutó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 220%-át, és
  • b) a háztartás egyik tagjának sincs vagyona.

(2) Az 1. függelék szerinti kérelméhez a kérelmezőnek csatolni szükséges a saját, valamint a vele egy háztartásban élő személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól szóló igazolásokat.

(3) A települési támogatás ezen formája ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(4) A lakhatást elősegítő település támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától, egy év időtartamra kerül megállapításra. A támogatás összege 3 000 Ft havonta.

Ápolási díj

5. § (1) A képviselő-testület ápolási díjat állapít meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi és az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén annak 150%-át.

(2) Az ápolási díj megállapítása iránti kérelmet a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 4. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. Az ápolási díj megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell az Szt. 43. §-ában és a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 25. §-ában meghatározott igazolásokat és szakvéleményt.

(3) Az önkormányzat által nyújtott ápolási díj havi összege a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott alapösszeg 85%-a.

(4) Az ápolási díj havi összege a más rendszeres pénzellátásban - ide nem értve az Sztv. 42. § bekezdés a) pontja szerinti rendszeres pénzellátásokat, ha a 42. § (4) bekezdésében foglalt feltételek fennállnak - részesülő jogosult esetén az (3) bekezdés szerinti összegnek és a jogosult részére folyósított más rendszeres pénzellátás havi bruttó összegének a különbözete. Ha a különbözet az ezer forintot nem éri el, a jogosult részére ezer forint összegű ápolási díjat kell megállapítani.

Települési támogatás az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként

6. § (1) Jövedelemre való tekintet nélkül települési támogatás nyújtható annak a kányai lakóhellyel rendelkező személynek, aki kányai lakóhellyel elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott.

(2) A támogatás nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül.

(3) A települési támogatás összege elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként 15 000 Ft.

Köztemetés

7. § (1) A képviselő-testület a köztemetés költségeinek visszafizetésére, az eltemettetésre köteles személy kérelmére – egyedi hatósági szerződés alapján – részletfizetési lehetősége biztosíthat.

(2) Ha az eltemettetésre kötelezett helyett az önkormányzat gondoskodik az elhunyt személy eltemettetéséről, az eltemettetésre köteles személy a köztemetés költségeinek megtérítése alól akkor mentesül ha az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj legkisebb összegét nem haladja meg; egyedülálló esetén az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg, és vagyonnal nem rendelkezik, valamint a hagyaték csak hagyatéki teherből áll.

Természeti erők okozta kárenyhítési támogatás

8. § (1) Kánya község Képviselő-testülete települési támogatásként természeti erők okozta kárenyhítési támogatást nyújt annak a családnak vagy egyedül álló személynek, akinek a lakhatását biztosító lakóingatlanát elemi kár érte.

(2) A természeti erők okozta kárenyhítési támogatás folyósítása előtt minden esetben környezettanulmányt kell készíteni, és a kár egész ingatlanhoz viszonyított arányát meg kell határozni. Amennyiben az ingatlan biztosítva volt, úgy a biztosító által megállapított kárhányad változtatás nélkül alkalmazható.

(3) Természeti erők okozta kárenyhítési támogatás olyan esetekben nyújtható, ahol az ingatlan egészéhez viszonyítottan a kárhányad eléri a 30 %-ot.

(4) A természeti erők okozta kárenyhítési támogatásra a kérelmet az esemény bekövetkezésétől számított 10 napon belül lehet benyújtani a Hivatalba. A kérelemhez, lehetőség szerint csatolni kell olyan dokumentumokat (fotók, biztosító kárfelvételi lap másolata stb.) amelyek a káresemény nagyságát hivatottak bemutatni.

(5) A természeti erők okozta kárenyhítési támogatást csak Kányai lakos vehet igénybe, melynek legmagasabb összege 250 000.-Ft lehet.

Óvodás gyermekek, általános és középiskolai tanulók, felsőoktatásban tanulmányokat folytató hallgatók beiskolázási támogatása

9. § (1) A Képviselő-testület Kánya községben lakóhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező és ott életvitelszerűen élő óvodás gyermekeket, általános és középiskolai tanulókat, felsőoktatásban tanulmányokat folytató hallgatókat beiskolázási támogatásban részesíti.

(2) A beiskolázási támogatás mértéke:

a., óvodás gyermekenként 4 000,-Ft

b., általános iskola alsó tagozatába járó

gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermekenként 4 000,-Ft

c., általános iskola alsó tagozatába járó gyermekvédelmi

kedvezményre nem jogosult gyermekenként 6 000,-Ft

d., általános iskola felső tagozatába gyermekvédelmi

kedvezményre jogosult gyermekenként 6 000,-Ft

e., általános iskola felső tagozatába gyermekvédelmi kedvezményre nem jogosult gyermekenként 8 000,-Ft

f., középiskolában tanulmányokat folytató gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermekenként 6 000,-Ft

g., középiskolában tanulmányokat folytató gyermekvédelmi kedvezményre nem jogosult gyermekenként 8 000,-Ft

h., Kánya községben költségvetési szervnél foglalkoztatottak a-g., pontok figyelembevételével egységesen

gyermekenként 10 000,-Ft.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott támogatások kifizetéséről tárgyév augusztus hónapjában a polgármester gondoskodik

Gyermek születése esetén nyújtható egyszeri támogatás

10. § (1) A képviselő-testület jövedelmi és vagyoni viszonyaikra tekintet nélkül a községben a gyermek születése előtt egy évvel lakó vagy tartózkodási hellyel rendelkező szülőket illetve gyermekét egyedül nevelő szülőt gyermekük születésére tekintettel egyszeri 50 000 forint összegű támogatásban részesíti.

(2) A támogatás kérelemre vagy hivatalból is megállapítható a gyermek születésétől számított 6 hónapon belül

(3) A támogatásra való jogosultság megállapításához a kérelemre vagy hivatalból indított szociális igazgatási eljárásban be kell szerezni, illetve csatolni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát.

Rendkívüli települési támogatás

11. § (1) Kánya község Képviselő-testülete rendkívüli települési támogatásban részesíti a Szt. 45. § (3) bekezdésében meghatározott személyeket.

(2) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelmet, illetve az eljárás megindítására vonatkozó kezdeményezést a Hivatalba lehet benyújtani.

(3) Ha a rendkívüli települési támogatás megállapítását az indokolja, hogy a gyermeket nevelő szülő a család anyagi helyzete, vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt, illetve más okból segítségre szorul, a rendkívüli települési támogatás akkor adható, ha az egy főre jutó jövedelem egyedülálló és gyermekét egyedül nevelő szülőnél az öregségi nyugdíjminimum 150 %-át nem haladja meg.

(4) A gyermeknevelést elősegítő rendkívüli települési támogatás egyszeri mértéke a 10.000,-Ft-ot nem haladhatja meg, éves mértéke nem lehet több a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 200%-ánál. A gyermeknevelést segítő rendkívüli települési támogatás szociális kölcsön formában nem adható.

(5) Nem gyermeknevelés támogatása céljából rendkívüli települési támogatásban az a rászorult részesülhet, akinek a családjában az egy főre jutó a havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum 130%-át.

(6) Az (1) bekezdésben megjelölt rendkívüli települési támogatás - rászorultsághoz igazodva - legalább 5 000 Ft, maximum 30 000 Ft lehet.

(7) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott rendkívüli települési támogatás pénzben és természetben is nyújtható.

(8) A képviselő-testület rendkívüli települési támogatást rendkívüli méltánylást érdemlő esetben évente legfeljebb egy alkalommal a támogatásban részesített egy főre számított jövedelmére való tekintet nélkül is megállapíthat. A rendkívüli települési támogatás összege egyedi mérlegelés alapján kerül megállapításra a rendkívüli méltánylást érdemlő körülmény értékelését követően. Az egyedi mérlegelés során a speciális élethelyzetet (betegség, elemi kár, stb.) kell a döntést hozónak figyelembe vennie. A rendkívüli települési támogatás összege a 150 000 Ft-ot nem haladhatja meg.

(9) Az egyedi mérlegelés alapján a (8) bekezdés szerint megállapított rendkívüli települési támogatás kölcsön formájában is megállapítható. A kölcsön visszafizetésére 12 hónapnál hosszabb időt megállapítani nem lehet.

(10) A visszafizetés határidejét és a részleteket úgy kell megállapítani a hatósági szerződésben, hogy az a visszafizetésre kötelezett és vele együtt élő családja létfenntartását ne veszélyeztesse.

(11) Rendkívüli települési támogatásra éves szinten a testület 300 ezer forint keretet biztosít. Ezen keret felhasználása esetén rendkívüli települési támogatás nem adható.

Szociális szolgáltatások

12. § Az Szt. értelmében szociális alapszolgáltatások:

-falugondnoki és tanyagondnoki szolgáltatás

-étkeztetés

-házi segítségnyújtás

-családsegítés.

Falugondnoki vagy tanyagondnoki szolgáltatás

13. § (1) Falugondnoki vagy tanyagondnoki szolgáltatás keretében az önkormányzat enyhíti a település intézményhiányából eredő hátrányait, biztosítja az alapvető szükségletek kielégítését célzó szolgáltatásokhoz való hozzájutást, valamint az egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutást, valamint segíti az egyéni és a közösségi szintű szükségletek teljesítését a szakmai programban meghatározottak szerint.

(2) A falugondnoki szolgálat igénybevételének módját és feltételeit külön rendelet szabályozza.

Étkeztetés

14. § (1) Az étkeztetést a képviselő-testület a Házi segítségnyújtást és szociális étkeztetést biztosító alapintézmény útján biztosítja (Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központ).

(2) A képviselőtestület az étkeztetés feltételeit változtatás nélkül, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 62. §-ban rögzítettek alapján határozza meg.

Házi segítségnyújtás

15. § (1) A házi segítségnyújtást a képviselő-testület a a Házi segítségnyújtást és szociális étkeztetést biztosító alapintézmény útján biztosítja (Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központ).

(2) A képviselőtestület az házi segítségnyújtás feltételeit változtatás nélkül, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 63. §-ban rögzítettek alapján határozza meg.

Családsegítés

16. § (1) A Szt.tv.64. §-ában szabályozott szolgáltatást az Önkormányzat a Kapolyi Család és Gyermekjóléti Szolgálat útján biztosítja.

(2) A családsegítő szolgáltatás célja a működési területén élő szociális és mentálhigiénés problémák miatt veszélyeztetett, illetve krízishelyzetbe került személyek, családok életvezetési képességének megőrzése, az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, valamint a krízishelyzet megszüntetésének elősegítése.

(3) A családsegítő szolgálat az általános segítő szolgáltatás keretében a megelőző tevékenységek körében

a./ a szociális, életvezetési és mentálhigiénés tanácsadást,

b./ a családgondozást, így a családban jelentkező működési zavarok, illetve konfliktusok megoldásának elősegítését,

c./ a veszélyeztetettséget és a krízishelyzetet észlelő jelzőrendszer működtetését, ennek keretében a szociális és egészségügyi szolgáltatók, intézmények, az oktatási intézmények, a gyermekjóléti szolgálat, a pártfogó felügyelői és jogi segítségnyújtó szolgálat, valamint a társadalmi szervezetek, egyházak és magánszemélyek részvételének biztosítását a megelőzésben,

d./ a humán jellegű civil kezdeményezések elősegítését, közösségfejlesztő, valamint egyéni és csoportos terápiás programok szervezését,

e./ a tartós munkanélküliek, a fiatal munkanélküliek, az adósságterhekkel és lakhatási problémákkal küzdők, a fogyatékossággal élők, a krónikus betegek, a szenvedélybetegek, a pszichiátriai betegek, a kábítószer-problémával küzdők, illetve egyéb szociális rászorult személyek és családtagjaik részére tanácsadás nyújtását,

f./ a családokon belüli kapcsolaterősítést szolgáló közösségépítő, családterápiás, konfliktuskezelő, mediációs programokat és szolgáltatásokat, valamint a nehéz élethelyzetben élő családokat segítő szolgáltatásokat.

(4) A családsegítés keretében végzett tevékenységnek- a szolgáltatást igénybe vevő érdekében, mások személyiségi jogainak sérelme nélkül – a szükséges mértékig ki kell terjednie az igénybe vevő környezetére, különösen családjának tagjaira. Kiskorú személyre a családsegítés akkor terjedhet ki, ha

a./ kiskorú családtagjának ellátása a családsegítés keretében indult, és

b./ a kiskorú érdekei – a gyermekjóléti szolgáltatás igénybevétele nélkül – e szolgáltatás keretében is megfelelően biztosíthatók.

(5) A családsegítő szolgálat az egyén és család számára nyújtott szolgáltatása térítésmentes.

Záró rendelkezések

17. § (1) A rendelet 2019. január 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekre alkalmazni kell. Hatálybalépésével hatályát veszti a szociális és gyermekvédelmi pénzbeli, természetbeni és intézményi ellátások helyi szabályozásáról szóló 14/2013. (XII.20.) önkormányzati rendelete, valamint az ezt módosító 2/2015.(II.23.), 5/2016.(VIII.6.) önkormányzati rendeletek.

(2) A rendeletben felsorolt ellátások – a szociális szolgáltatások kivételével - igénybevételének elbírálásában a polgármester dönt.

(3) A polgármester által hozott döntés ellen a kézhezvételt követő naptól számított 15 napon belül a képviselő-testülethez lehet fellebbezni.