Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2003. (XI.10.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat vagyonáról és a vagyonnal való gazdálkodás szabályairól
Hatályos: 2003. 11. 10- 2009. 08. 28Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2003. (XI.10.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat vagyonáról és a vagyonnal való gazdálkodás szabályairól
2003-11-10-tól 2009-08-28-ig
Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének
13/2003. (XI. 10.)
RENDELETE
az önkormányzat vagyonáról és a vagyonnal való
gazdálkodás szabályairól
Torvaj Község Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 16. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján figyelemmel az Ötv. 78-80. §-aiban, továbbá az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 108-109. §-aiban foglaltakra az alábbi rendeletet alkotja:
I.Fejezet
Általános Rendelkezések
A rendelet hatálya
- § (1) E rendelet hatálya kiterjed Torvaj Község Önkormányzata tulajdonában lévő:
- ingatlanokra;
- ingó vagyontárgyakra;
- vagyoni értékű jogokra;
- értékpapírokra;
- társasági részesedésekre
(2) A rendelet hatálya kiterjed az (1) bekezdésben meghatározott önkormányzati vagyon elidegenítésére, megterhelésére, használatba vagy bérbeadására, és más módon történő hasznosítására, ideértve az önkormányzati vagyon vagyonkezelésbe adását, és vagyontárgyak megszerzését is.
(3) E rendelet hatálya nem terjed ki az önkormányzati tulajdonú lakásokra, és nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítésére és bérletére.
(4) E rendelet szabályait csak akkor kell alkalmazni az értékpapírok megszerzésére és értékesítésére, a pénzeszközökkel kapcsolatos gazdálkodásra, valamint az önkormányzatot illető követelések elengedésére, illetve mérséklésére, ha arról az önkormányzat költségvetésről alkotott hatályos rendelete eltérően nem rendelkezik.
Értelmező rendelkezések
- § E rendelet alkalmazásában:
- Vagyoni értékű jog: polgári jogi értelemben minden olyan jog, ami pénzben kifejezhető vagyoni értékkel bír és önálló forgalom tárgya lehet.
- Törzsvagyon: az a vagyon, amely közvetlenül a kötelező önkormányzati feladat- és hatáskör ellátását, a közhatalom gyakorlását szolgálja.
- Forgalomképesség: vagyonnak, vagyontárgynak az a képessége, hogy polgári jogi jogügylet szabad tárgya lehet.
- Korlátozott forgalomképesség: a törzsvagyon törvényben vagy e rendeletben meghatározott vagyontárgyainak azon tulajdonsága, mely szerint polgári jogi jogügylet tárgyai csak törvényben vagy önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek betartásával lehetnek.
- Forgalomképtelenség: törvényben vagy e rendeletben meghatározott vagyontárgyak azon tulajdonsága, hogy az ilyen vagyontárgy tulajdonjoga jogügylet útján nem ruházható át, nem terhelhető meg, nem köthető le, nem lehet tartozás fedezete és végrehajtás sem vezethető rá.
- Vagyonleltár: az önkormányzat tulajdonában a költségvetési év zárónapján meglévő vagyon állapota szerinti kimutatása. Célja az önkormányzati vagyon számbavétele értékben és mennyiségben.
- Stratégiai vagyon: az a forgalomképes vagyon, amely az önkormányzat számára Községpolitikai, vagy hosszabb távú üzletpolitikai okból nélkülözhetetlen, kiemelkedő jelentőségű és hasznosítása erre tekintettel történhet.
- Helyi közút: az Önkormányzat tulajdonában lévő gyalogos- és járműközlekedésre szolgáló közterület.
- Helyi közút műtárgya: a híd, a hajóhíd, felüljáró, áteresz, alagút, aluljáró, támfal, bélésfal, az út víztelenítését szolgáló burkolt árok, csatorna vagy más vízelvezető létesítmény.
- Hitelviszonyt megtestesítő értékpapír: az átváltoztatható kötvény kivételével a kötvény, a váltó, a kincstárjegy, a letéti jegy és minden olyan egyéb értékpapír, amelyben a kibocsátó feltétlen és egyoldalú kötelezettséget vállal arra, hogy az értékpapíron megjelölt összeget, valamint annak esetleges kamatát és/vagy egyéb járulékait az értékpapír birtokosa/tulajdonosa részére az értékpapíron megjelölt időpontban megfizeti.
- Középület: az Önkormányzat és szervei elhelyezésére szolgáló ingatlan.
- Közművek: a lakossági és üzemi szükségleteket kielégítő, a víz, a gáz, és csatorna vonalas létesítményei, berendezései, építményei. Így különösen a vízellátást szolgáló vízbázis, a víztorony, a magas víztároló medence és tartozékai; a gerinc- és elosztóvezeték-rendszer tartozékaival együtt; az elválasztó és egyesített szennyvíz csatornázási rendszerek, gyűjtő és főgyűjtő hálózatok a tartozékaival együtt; a szennyvíztisztító berendezések, a zárt önálló csapadékvíz-hálózat, a hőközpontok, hőfogadó állomások berendezései, a távhővezeték és tartozékai, a gázvezetékek, a körzeti nyomásszabályozó rendszerek.
- Levéltári anyag: az Önkormányzat tulajdonában lévő, a levéltári anyag védelméről szóló jogszabály szerint gazdasági, társadalmi, politikai, jogi, honvédelmi, tudományos, műszaki, művelődési vagy egyéb szempontból jelentős történeti értékű irat.
- Muzeális emlék: a természet és a társadalom kiemelkedő tárgyú, írásos és egyéb emléke, amely a természet alakulásának és a társadalom fejlődésének pótolhatatlan, jellegzetes bizonyítéka.
- Muzeális gyűjtemény: a muzeális emlékek védelme tekintetében a muzeális emlékeknek olyan, egy helyen őrzött és kezelt csoportja, amely valamely egységes szempont alapján folytatott gyűjtés útján jött létre.
- Műemlék: a műemlék, a műemlék jellegű és Községképi jelentőségű épület, építmény.
- Park: a település belterületén önkormányzati tulajdonban lévő közhasznú zöldterületek közül minden közterületnek minősülő közpark (park, játszótér), a pihenésre, szórakozásra, testedzésre is szolgáló véderdő és ezen övezetbe sorolt területek, függetlenül attól, hogy a zöldterület ténylegesen kialakításra került-e.
- Tagsági jogot megtestesítő értékpapír: az olyan értékpapír, melyben a kibocsátó meghatározott pénzösszeg, illetve pénzben meghatározott nem pénzbeli vagyoni érték tulajdonba vagy használatba vételét elismerve egyidejűleg arra vállal kötelezettséget, hogy az értékpapír birtokosának meghatározott vagyoni és egyéb jogokat biztosít.
- Terek: az Önkormányzat tulajdonában lévő terek, amelyeket használatuk rendjére vonatkozó jogszabályok keretei között bárki szabadon használhat, a gyalogosok és a járművek közlekedését szolgálja és ezen övezetbe sorolt területek.
- Vagyoni értékű jog: polgári jogi értelemben minden olyan jog, amely pénzben kifejezhető vagyoni értékkel bír, és önálló forgalom tárgya lehet.
- Vagyonkezelő szervek: a rendeletben meghatározott önkormányzati vagyonkezelő szervek és vagyonkezelésre szerződés alapján feljogosított más, nem önkormányzati szervek.
- Védett természeti terület: a nemzeti park, a tájvédelmi körzet, a természetvédelmi terület, és a természeti emlék.
- Vizek: a folyóvizek (folyók, állandó és időszakos vízfolyások), a közcélú csatornák, és a természetes tavak, illetve ezek medre.
- Víziközműnek nem minősülő közcélú vízi létesítmény: az a létesítmény, amely a vízügyről szóló törvényben meghatározott vízgazdálkodási célkitűzések érdekében valamely vízgazdálkodásilag összefüggő területen lévő települések vagy érdekeltek együttes szükségletét szolgálja.
- Ingatlan: az önkormányzat tulajdonában lévő vagy tulajdonába kerülő föld, földrészlet, épület, építmény.
- Ingó: minden olyan vagyontárgy, amely nem minősül a 25. pontban meghatározott ingatlannak.
II.Fejezet
AZ ÖNKORMÁNYZATI VAGYON
- § (1) Az önkormányzat teljes vagyona az 1. § (1) bekezdésében
meghatározott vagyontárgyakból áll.
(2) A vagyon – rendeletetése szerint – a törzsvagyonból és a törzsvagyon
körébe nem tartozó vagyonból tevődik össze.
II. 1.
A TÖRZSVAGYON
- § (1) A törzsvagyonba tartozó vagyontárgyak körét törvények, valamint az önkormányzat jelen rendelete állapítja meg. Az önkormányzat törzsvagyona az önkormányzati kötelező feladatok ellátására szolgáló vagyon.
(2) A törzsvagyon tárgyai forgalomképtelenek, vagy korlátozottan forgalomképesek.
- A forgalomképtelen törzsvagyon tárgyai a törvény erejénél fogva:
- helyi közutak és műtárgyaik;
- a terek és a parkok;
- a vizek és a víziközműnek nem minősülő közcélú vízilétesítmények;
- a levéltári anyagok.
b) jelen rendelet alapján:
- a Községi köztemető;
- hulladék lerakóhely
(3) A korlátozottan forgalomképes törzsvagyon tárgyai
- a törvény erejénél fogva:
- közművek;
- intézmények;
- középületek;
- műemlék épületek; (a műemlék, a műemlék jellegű és községképi jelentőségű, a helyi védelem alatt álló épület, építmények)
- védett természeti területek;
- vízi közművek;
- muzeális emlékek.
- jelen rendelet alapján:
- az önkormányzat tulajdonában lévő köztéri műalkotások, egyéb művészeti alkotások, gyűjtemények.
(4) Az ingatlan törzsvagyon forgalomképtelen vagyontárgyait e rendelet 1. számú, a korlátozottan forgalomképes vagyontárgyait pedig a 2. sz. melléklete tartalmazza.
II. 2.
EGYÉB VAGYON
5. § (1) Az önkormányzat egyéb vagyona az önként vállalt önkormányzati feladatok ellátására, az állami szervek kötelező elhelyezésének biztosítására szolgáló vagyon, valamint többletbevétel elérését szolgáló vállalkozói vagyon.
Ide sorolható mindazon vagyon, amely nem tartozik e rendelet 4. § (2) és (3) bekezdése alapján minősített vagyontárgyak közé.
(2) A vállalkozói vagyon forgalomképes ingatlanokból, ingókból és forgalomképes vagyoni jogokból áll.
- forgalomképes ingatlanok:
- lakóházak, lakóingatlanok és nem lakás céljára szolgáló épületek, helyiségek,
- belterületi és külterületi földingatlanok (építési telkek, mezőgazdasági művelésű földterületek, nem lakás célú építésre alkalmas földek, egyéb hasznosításra alkalmas földterületek)
- forgalomképes ingók és vagyoni értékű jogok
- értékpapírok, részvények, üzletrészek,
- pénzeszközök és követelések,
- használati és haszonélvezeti jog,
- szolgalmi jog.
III.
A VAGYONTÁRGYAK MINŐSÍTÉSE
6. § (1) Forgalomképes minden olyan önkormányzati vagyon, amely nem tartozik e rendelet 4. § (2) és (3) bekezdése hatálya alá.
(2) Az Ötv. 79. §-a értelmében – az önkormányzat Képviselő-testülete dönt
- vagyontárgy törzsvagyonná nyilvánításáról,
- vagyontárgyak forgalomképtelenné, korlátozottan forgalomképessé vagy forgalomképessé nyilvánításáról,
- törzsvagyoni körbe tartozó (forgalomképtelen vagy korlátozottan forgalomképes) vagyontárgy egyéb vagyoni körbe átsorolása tárgyában azon vagyontárgyak vonatkozásában, amelyeket az Ötv., (e rendelet 4. § (2) bekezdése, illetve (3) bekezdése szerint), vagy más törvény nem sorolt be valamely kategóriába.
(3) Amennyiben az önkormányzat tulajdonába e rendelet alapján egyértelműen be nem sorolható vagyontárgy kerül, azt a tulajdonba vétellel egyidejűleg a Képviselő-testületnek minősítenie kell, és e rendelet mellékleteit ennek megfelelően kell módosítania. A mellékleteket a változásnak megfelelően állandóan karban kell tartani, melynek felelőse a jegyző.
(4) Törzsvagyonnak az az önkormányzati tulajdon nyilvánítható, amely közvetlenül kötelező önkormányzati feladat- és hatáskör ellátását vagy a közhatalom gyakorlását szolgálja.
(5) Az ingatlan vagyontárgy minősítése változhat, amennyiben az ingatlan nyilvántartásban megváltozik az ingatlan jellege.
IV.
A TULAJDONOSI JOGOK GYAKORLÁSA
IV. 1.
A TULAJDONOSI JOG GYAKORLÁSÁNAK ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
7. § (1) Az önkormányzatot – az Ötv-ben meghatározott eltérésekkel – megilletik mindazok a jogok és terhelik mindazok a kötelezettségek, amelyek a tulajdonost megilletik, illetve terhelik. A tulajdonost megillető jogokat – az Ötv. 80. §-ában foglaltak értelmében – a Képviselő-testület gyakorolja.
(2) A tulajdonosi jogok gyakorlója az önkormányzat vagyontárgyait vagyonkezelési szerződéssel – e rendeletben foglaltak figyelembe vételével – bízhatja másra. A vagyonkezelő szerv – a szerződéssel összhangban eseti, vagy általános meghatalmazás alapján – a tulajdonos nevében gyakorolja a tulajdonost megillető jogokat és teljesíti annak kötelezettségeit.
(3) Az ingatlan fekvése szerint illetékes önkormányzatnak a közigazgatási területén levő másik önkormányzat tulajdonában álló ingatlanra elővásárlási joga van.
IV.2.
A TÖRZSVAGYON FELETTI TULAJDONOSI JOGOK
GYAKORLÁSA
8. § (1) A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik az önkormányzati törzsvagyonban levő vagyontárgy hasznosítási, illetve működtetési jogának koncessziós szerződés keretében történő átengedése, a pályázat kiírása, elbírálása.
A koncessziós szerződés aláírására a polgármester jogosult.
A forgalomképtelen vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlása
9. § (1) A forgalomképtelen vagyontárgyak nem idegeníthetők el, nem vihetők be apportként gazdasági társaságba, nem terhelhetők meg, biztosítékul, fedezetül nem használhatóak fel.
Az ezekkel ellentétesen kötött szerződéseket érvénytelennek kell tekinteni.
(2) A forgalomképtelen vagyon tulajdonjogát nem érintő hasznosítása a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik.
(3) Az e rendelet 4. § (2) bekezdésében meghatározott vagyon egyéb módon (koncesszió) hasznosítható. A helyi közutak és műtárgyaik működtetése koncessziós szerződés keretében átengedhetők (a koncessziós törvény előírásai szerint.)
(4) Az önkormányzat és intézményei, illetve közüzemei, valamint jogelődjeik levéltári anyagának tulajdonjogára a levéltári jogszabályok az irányadók.
(5) A levéltári anyag megyei, fővárosi levéltárban történő elhelyezése a tulajdonjogot nem érinti.
(6) Az önkormányzatot a tulajdonában levő vizekkel, és víziközműnek nem minősülő vízilétesítményekkel kapcsolatban, mint tulajdonost terhelik a tulajdonnal összefüggő – (a tulajdonjog tartalmából eredő) külön törvényben meghatározott – kötelezettségek, és megilleti az a jog, hogy az ezzel járó költségeket a külön jogszabályokban meghatározott esetben és módon a területi érdekeltekre áthárítsa.
(7) A polgármester gondoskodik a forgalomképtelen vagyon hasznosítására hozott testületi döntések végrehajtása körében a vonatkozó megállapodások, szerződések megkötéséről, valamint a tulajdonosi státuszból eredő jognyilatkozatok kiadásáról (elsősorban a bérleti szerződések, használati jogra vonatkozó, illetve telekrendezési eljárás végrehajtását célzó megállapodások megkötése tartozik ide).
A korlátozottan forgalomképes vagyon feletti tulajdonjog gyakorlása
10. § (1) A Képviselő-testület rendelkezik az e kategóriába sorolt önkormányzati vagyon megterheléséről, gazdasági társaságba vagy alapítványba történő beviteléről, valamint koncesszióba adásáról, figyelembe véve e rendelet 10. § (2)-(9) bekezdéseiben foglaltakat.
(2) A törvény erejénél fogva korlátozottan forgalomképes vagyonról a Képviselő-testület a törvényekben meghatározott feltételek szerint jogosult rendelkezni.
(3) Az e kategóriába tartozó ingatlanvagyontárgyak elidegenítéséről, illetve megszerzéséről a Képviselő-testület dönt. E döntés meghozatala előtt kötelező figyelembe venni a (2), (4) – (9) bekezdésekben foglaltakat.
(4) A korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak akkor idegeníthetők el, ha kihasználtságuk alacsony szintje, vagy a magas fenntartási költségek miatt rendkívüli terhet jelentenének az önkormányzat, illetve a vagyonkezelő számára.
(5) A muzeális emlék elidegenítéséhez a művelődési és a közoktatási miniszter hozzájárulása szükséges.
(6) Az önkormányzat fenntartásában működő intézményben levő állami tulajdonú muzeális emlék tekintetében a tulajdonosi jogok gyakorlóját a művelődési és közoktatási miniszter határozza meg.
(7) Az önkormányzat tulajdonában lévő műemlék épületek elidegenítéséhez, megterheléséhez, kezelői joga átruházásához, használati vagy bérleti joga gazdasági társaságba való beviteléhez az építési és városfejlesztési miniszter hozzájárulása is szükséges.
(8) Az önkormányzat tulajdonában lévő műemlék épületre és védett természeti területre az államnak az e rendelet 7. § (3) bekezdésében említett önkormányzatot megelőző elővásárlási joga van, amelyet az építési és városfejlesztési miniszter gyakorol.
(9) Az önkormányzat tulajdonában lévő védett természeti terület elidegenítéséhez, kezelői vagy használati jogának átadásához a környezetvédelmi miniszter engedélye is szükséges.
Forgalomképes vagyon feletti tulajdonjog gyakorlása.
11. § (1) Forgalomképes ingatlan vagyontárgy megszerzéséről, valamint elidegenítéséről, továbbá az ingó- és ingatlan vagyontárgy gazdasági társaságba történő beviteléről, vagy a tulajdonviszonyok bármilyen változását eredményező egyéb jogügyletről a Képviselő-testület dönt.
V.
A korlátozottan forgalomképes és a forgalomképes
vagyon hasznosítására vonatkozó általános szabályok
12. § (1) A vagyon hasznosításának célja az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai hatékony és eredményes ellátása.
(2) Hasznosítás alatt az egyes vagyontárgyak használata, bérbe-, használatba vagy haszonbérbeadása, illetve a feladatok ellátásához nem szükséges vagyontárgy estleges elidegenítése értendő.
(3) Az önkormányzat vagyonának hasznosítása a kötelező, illetve az önként vállalt feladatok ellátását közvetlenül szolgálhatja, vagy azt elősegítheti, a kötelező feladatok ellátását azonban nem veszélyeztetheti.
(4) Az önkormányzat törzsvagyonába tartozó és korlátozottan forgalomképes víziközművek csak közszolgáltatási célokra hasznosíthatók.
(5) Az ingatlan és ingó vagyon bérbeadás útján történő hasznosításának feltétele az, hogy a bérlet idején felmerülő és a bérbe adót terhelő karbantartási, fenntartási és egyéb költségek a bérleti díjban megtérüljenek. A felmerülő közüzemi költségek a bérlőt terhelik.
(6) Beépítésre alkalmas földterületek haszonbérbeadása, vagy bérbeadása esetén a rendezési tervben foglaltakat figyelembe kell venni.
E területek egy évig terjedő határozott időtartamra adhatók bérbe.
(7) Ingatlant csak vagyonértékelő által elvégzett forgalmi értékbecsléssel megalapozva lehet értékesíteni.
(8) Az önkormányzat tulajdonában álló föld alapítványba utalásához a Képviselő-testület határozata szükséges.
(9) A Képviselő-testület és az önkormányzati hivatal elhelyezésére szolgáló épület szabad kapacitása az épület rendeltetésével összhangban álló tevékenység folytatására hasznosítható, és kizárólag határozott idejű bérbeadás formájában. Ingatlanra közös tulajdon nem alapítható.
(10)Az „államháztartásról” szóló – többször módosított – 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban Áht.) 108. § (1) bekezdésében foglaltak értelmében az önkormányzat, rendeletében határozza meg azt az értékhatárt, amely felett vagyont értékesíteni, a vagyon használatát, illetve a hasznosítás jogát átengedni – ha törvény kivételt nem tesz – csak nyilvános (indokolt esetben zártkörű) versenytárgyalás útján, a legjobb ajánlatot tevő részére lehet.
Pályáztatás és versenyeztetés útján történik e rendelet hatálya alá tartozó alábbi vagyontárgyak elidegenítése, hasznosítása, hasznosítási jogának átengedése:
- 300 eFt egyedi forgalmi értéket meghaladó ingatlanok,
- 300 eFt egyedi forgalmi értéket meghaladó értékű ingók,
- 300 eFt egyedi forgalmi értéket meghaladó egyéb vagyoni elemek esetén.
A pályáztatás és versenytárgyalás részletes szabályait a 3. sz. melléklet: a pályáztatási szabályzat tartalmazza.
VI.
A vállalkozói vagyon hasznosítása
13. § (1) A vállalkozói vagyon körébe tartozó tulajdon hasznosításáról e rendelet 10. §-a rendelkezik.
(2) A vállalkozói vagyon hasznosítása során az önkormányzat
- gazdasági társaságot alapíthat,
- alapítványt hozhat létre, vagy ehhez csatlakozhat,
- biztosítékul adhatja, vagy más módon megterhelheti,
- vagyonrészének használatát, vagy hasznai szedését másnak átengedheti,
- tulajdonjogát másra átruházhatja (vagy szervei révén átengedheti).
(3) Az önkormányzat ellátási feladatai elvégzésére létrehozott gazdasági társaságban az önkormányzat tulajdonosi arányának legalább 51 %-osnak kell lennie a társaság irányíthatóságának biztosítása érdekében.
(4) Az önkormányzati többségi tulajdonú gazdasági társaság legfőbb szervében tulajdonosi képviseleti joggal megbízott képviselő részére a képviselő-testület határozza meg a képviselet tartalmát, a kötelezettségvállalás kereteit. Megbízatásának teljesítéséről, valamint a gazdasági társasággal összefüggő döntésekről a megbízott képviselő évente két alkalommal – május 20-ai és szeptember 20-ai határidővel – köteles tájékoztatni a Képviselő-testületet.
(5) A nem többségi tulajdonú gazdasági társaság estében a Képviselő-testület külön, egyedileg dönt a tájékoztatás módjáról.
VII.
Az önkormányzati vagyonról való lemondás
14. § (1) Az önkormányzati vagyon tulajdonjogát, illetve használatát – jogszabályok eltérő rendelkezése hiányában – ingyenesen vagy kedvezményesen átruházni
- közérdekű kötelezettségvállalás, közalapítvány javára,
- köztestület, társadalmi szervezet részére,
- egyházak részére – elsősorban „A volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezéséről „ szóló 1991. évi XXXII. tv. végrehajtása érdekében,
- más önkormányzat részére, a feladat- és hatáskör átszállása kapcsán lehet.
(2) Az önkormányzat tulajdonába tartozó vállalkozói vagyon tulajdonjoga csak ellenérték fejében ruházható át, kivéve az alapítvány létrehozása és az ahhoz való csatlakozás esetét.
E vagyontárgyak kizárólag közszolgáltatás céljára adhatók ellenérték nélkül más szervezet használatába.
(3) Vagyont ingyenesen átruházni az (1), (4) pontban meghatározottakon kívül, kizárólag közcélra lehet.
(4) Az Áht. 108. § (2) bekezdése értelmében vagyont ingyenesen átruházni, továbbá az önkormányzat követeléseiről lemondani csak önkormányzati rendeletben meghatározott módon és esetekben lehet.
A Képviselő-testület – figyelembe véve az Áht. 108. § (3) bekezdésében foglaltakat is, az alábbiakban szabályozza a követelésről való lemondás esetén követendő gyakorlatot:
- értékhatártól függetlenül a Képviselő-testületet illeti meg a döntés joga.
(5) A (4) bekezdés alapján hozható döntés érvényességének feltétele annak dokumentálása, hogy a követelés behajtására minden lehető intézkedést megtettek.
Behajthatatlannak minősíthető a követelés, ha
- az adós meghalt és hagyatéka nem maradt,
- az adósnak nincs lefoglalható vagyona, illetőleg a lefoglalt vagyontárgy értékesítése sikertelen maradt,
- a bíróság behajthatatlanságra vonatkozó jogerős határozatot hozott.
VIII.
A vagyon hasznosításának nyilvántartása
15. § (1) Az önkormányzati vagyon értékesítésével, illetőleg hasznosításával kapcsolatosan kötött szerződésekről nyilvántartást kell vezetni, amelyek folyamatosságáról a polgármesteri hivatal gondoskodik.
(2) A nyilvántartás tartalma nyilvános, a benne foglaltak közérdekű adatoknak minősülnek. „A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról” szóló 1992. évi LXIII. törvényben foglaltaknak megfelelően szolgáltathatók ki ezen adatok.
(3) Az önkormányzati vagyon elidegenítése, hasznosítása kapcsán a döntést hozó szerv, ill. a szerződéskötő - a döntést, illetve a szerződést annak megkötését követő 30 napon belül - köteles a vagyonnyilvántartót értesíteni a döntés hiteles, illetve a szerződés eredeti példányának megküldésével.
IX.
Vagyonnyilvántartás
16. § (1) A vagyonnyilvántartás rendszerét – az arra vonatkozó jogszabályok figyelembe vételével a jegyző alakítja ki.
(2) A vagyon-nyilvántartási feladatokat Tab Város Polgármesteri Hivatala (vagyonnyilvántartó) látja el.
(3) A vagyonnal gazdálkodók kötelesek az általuk kezelt vagyont nyilvántartani, a leltározási szabályzatban foglaltak szerint leltározni, valamint a vagyont érintő változásokat a vagyonnyilvántartó részére bejelenteni.
(4) Az önkormányzat az ingatlan vagyonát a számviteli nyilvántartás szerinti bruttó értéken, esetenként – jogszabályi keretek között – értékbecslés esetén a becsült értéken, ingó vagyonát nyilvántartási értéken, a portfolió vagyonát – ha jogszabály ettől eltérően nem rendelkezik – névértéken tartja nyilván.
(5)A vagyonállapotot az éves zárszámadáshoz csatolt leltárban kell kimutatni.
(6) Az önkormányzat tulajdonában levő ingatlanvagyonról „Az önkormányzatok tulajdonában lévő ingatlanvagyon nyilvántartási és adatszolgáltatási rendjéről” szóló 147/1992. (XI. 6) Korm. rendelet alapján felvezetett ingatlanvagyon-katasztert a polgármesteri hivatal vezeti, elkülönítve a törzsvagyon és az egyéb vagyon, illetve ezeken belül a forgalomképesség szerint csoportosított vagyon adatait.
(7) Az ingatlan állapotában, értékében végbement változást a vagyonkezelők a változástól számított 60 napon belül, de az éves zárási munkákhoz igazodóan haladéktalanul kötelesek a vagyonnyilvántartónak jelenteni.
(8) Az ingatlanvagyon-katasztert a tulajdon megszerzésével egyidejűleg el kell készíteni.
(9) A vagyonnyilvántartás folyamatos vezetésért, továbbá a számvitellel, a földhivatali nyilvántartással (közművagyon esetében az üzemeltető nyilvántartásával is) és a valós állapottal való egyezőségéért a jegyző felel.
X.
Vagyonleltár
17. § (1) A vagyonállapotot az éves zárszámadáshoz csatolt leltárban kell kimutatni.
(2) A vagyonleltár az önkormányzat vagyonának a költségvetési év zárónapján (december 31-én) meglevő aktuális állapotát mutatja. Alapvető célja a vagyon, azon belül is elkülönítve a forgalomképtelen és a korlátozottan forgalomképes törzsvagyon számbavétele.
(3) A vagyonleltár az önkormányzat vagyonát törzsvagyon, (ezen belül forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes vagyon), valamint egyéb vagyon, ezeken belül a forgalomképesség szerinti bontásban és az egyes vagyoncsoporton belül
- az ingatlanokat a jellemző ismérvek feltüntetésével, (helyrajzi szám, cím, hossz- és terület méretek, rendeltetés, a használó, vagyonkezelő neve, stb), a számviteli nyilvántartásokkal egyező bruttó és nettó értéken (ahol vagyonértékelést hajtottak végre a forgalmi értéket is feltüntetve – jelezve a vagyonértékelés időpontját is).
- a vagyoni értékű jogokat, részesedéseket és értékpapírokat tételesen,
- az ingó vagyontárgyakat a számviteli mérleg szerinti bontásban vagyonkezelőnként összesített mérleg szerinti értékben,
- a levéltári anyagot folyóméterben, a muzeális emlékeket képzőművészeti áganként összevontam, db-számban,
- a kötelezettségeket (a hosszúlejáratúakat tételesen, értékben, a rövidlejáratúakat pedig jogcímenként összesített értékben) tartalmazza.
(4) A vagyonleltár alapját jelentő nyilvántartások vezetéséről, a vagyonleltár összeállításáról, az ingatlanok esetében a vagyonkataszterben szereplő adatok egyezőségéről, a közzétételről a Képviselő-testület a jegyző által gondoskodik.
XI.
Egyéb rendelkezések
18. § (1) Az adás-vételi szerződéskötéssel történő ügyletek esetén a fizetési határidő általában a szerződés aláírásának napja. Ettől eltérő határidőt a szerződéskötésre hatáskörrel rendelkező állapíthat meg, amennyiben azt a vételár megfizetésének módja indokolja.
(2) Részletfizetés engedélyezésekor és fizetési késedelem esetén a szerződésben rögzített kamatot kell felszámítani, amelynek mértéke legalább a Ptk. szerinti kamattal egyező.
(3) A forgalmi érték e rendelet szempontjából bruttó módon értendő, azaz az általános forgalmi adót tartalmazó értékben.
XII.
Záró rendelkezések
19. § (1) Ez a rendelet a kihirdetés napján lép hatályba. Rendelkezései nem érintik a hatályba lépése előtt megkötött jogügyletek, szerződések érvényességét. Rendelkezéseit a folyamatban levő ügyekben akkor kell alkalmazni, ha a tulajdonosi jogkör gyakorlója döntését még nem hozta meg.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg Torvaj Község Önkormányzatának 2/1998. (II. 18.) sz. rendelete az önkormányzati tulajdon és vagyongazdálkodás szabályairól hatályát veszti.
Torvaj, 2003. november 5.
Csuthy László Dr. Mezőfi Ágnes
polgármester jegyző
Ingatlanvagyon-Kataszter Forgalomképtelen törvény a. 1. sz. melléklet
Torvaj Kossuth u. 49.
Helyr.szám Fkép Megnevezés Utca+hsz Tel.ter(m2) Ön% Önk.tul(m2)
---------------- ---- -------------------- ------------------------- ----------- --- -----------
1/ / / 1 Út a sportpályamelle Nincs utca neve 2233 100 2233
45/ 2/ / 1 Közterület Nincs utca neve 197 100 197
46/ / / 1 Út az emlékműnél Nincs utca neve 1499 100 1499
47/ / / 1 Emlékmű közterület KOSSUTH LAJOS 291 100 291
52/ / / 1 Út a templomnál Nincs utca neve 267 100 267
56/ / / 1 Közút Nincs utca neve 177 100 177
58/ / / 1 Út a TSZ majorhoz Nincs utca neve 857 100 857
60/ / / 1 Kossuth L utca KOSSUTH LAJOS 1401 100 1401
66/ / / 1 Kossuth-Petőfi össze Nincs utca neve 823 100 823
70/ / / 1 Közút Nincs utca neve 946 100 946
84/ / / 1 Petőfi utca PETőFI S. 7629 100 7629
94/ / / 1 Összekötő út PETőFI S. 140 100 140
130/ / / 1 út a rétföld felé PETőFI S. 3 253 100 253
144/ / / 1 Petőfi utca PETőFI S. 6774 100 6774
208/ / / 1 Közút Nincs utca neve 1955 100 1955
224/ / / 1 út a temetőhöz Nincs utca neve 80 100 80
229/ / / 1 út a temetőhöz KOSSUTH LAJOS 3 181 100 181
244/ / / 1 Kossuth Lajos tér KOSSUTH LAJOS 2176 100 2176
292/ / / 1 Árok Nincs utca neve 800 100 800
301/ / / 1 Közút Nincs utca neve 1539 100 1539
312/ / / 1 Közút DOLENKA 402 100 402
325/ / / 1 Közút DOLENKA 693 100 693
327/ / / 1 Közút DOLENKA 553 100 553
331/ / / 1 Közút DOLENKA 2499 100 2499
547/ / / 1 árok Nincs utca neve 439 100 439
549/ 2/ / 1 Zárkerti út Nincs utca neve 400 100 400
605/ 2/ / 1 Zártkerti út Nincs utca neve 3487 100 3487
605/ 3/ / 1 Zártkerti út Nincs utca neve 7649 100 7649
605/ 4/ / 1 Zártkerti út Nincs utca neve 2091 100 2091
06/ 1/ / 1 Mg út Nincs utca neve 17936 100 17936
07/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 701 100 701
09/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 1874 100 1874
011/ 3/ / 1 Mg út Nincs utca neve 2474 100 2474
013/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 3232 100 3232
014/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 1975 100 1975
Ingatlanvagyon-Kataszter Forgalomképtelen törvény a. 1. sz. melléklet
Torvaj Kossuth u. 49.
Helyr.szám Fkép Megnevezés Utca+hsz Tel.ter(m2) Ön% Önk.tul(m2)
---------------- ---- -------------------- ------------------------- ----------- --- -----------
017/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 987 100 987
019/ / / 1 Mezőgazdasági út SZőLőHEGY 1410 100 1410
020/ / / 1 ÁROK SZőLőHEGY 365 100 365
024/ / / 1 KÖZÚT SZőLőHEGY 686 100 686
025/ / / 1 VÍZMOSÁS SZőLőHEGY 13033 100 13033
027/ / / 1 Közút Nincs utca neve 876 100 876
029/ / / 1 Vízmosás Nincs utca neve 2605 100 2605
030/ 5/ / 1 Mg út Nincs utca neve 1340 100 1340
030/ 6/ / 1 Mg út Nincs utca neve 1800 100 1800
031/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 368 100 368
033/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 3443 100 3443
034/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 3753 100 3753
035/ 7/ / 1 Saját hasz. út Nincs utca neve 2118 100 2118
036/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 1800 100 1800
039/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 5648 100 5648
041/ / / 1 Vízmosás Nincs utca neve 39542 100 39542
046/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 8276 100 8276
047/ 1/ / 1 Mg út Nincs utca neve 4543 100 4543
047/ 2/ / 1 Mg út Nincs utca neve 222 100 222
048/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 4287 100 4287
055/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 4072 100 4072
057/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 1981 100 1981
060/ 5/ / 1 Mg út Nincs utca neve 5283 100 5283
062/ / / 1 Vízmosás Nincs utca neve 16475 100 16475
064/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 2901 100 2901
065/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 2028 100 2028
067/ 4/ / 1 Saját haszn út Nincs utca neve 1727 100 1727
069/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 3405 100 3405
070/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 2435 100 2435
072/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 2752 100 2752
073/ 2/ / 1 Saját haszn út Nincs utca neve 2744 100 2744
075/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 1172 100 1172
077/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 8282 100 8282
079/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 4486 100 4486
084/ 5/ / 1 Mg út Nincs utca neve 1324 100 1324
Ingatlanvagyon-Kataszter Forgalomképtelen törvény a. 1. sz. melléklet
Torvaj Kossuth u. 49.
Helyr.szám Fkép Megnevezés Utca+hsz Tel.ter(m2) Ön% Önk.tul(m2)
---------------- ---- -------------------- ------------------------- ----------- --- -----------
086/ 2/ / 1 Mg út Nincs utca neve 1613 100 1613
091/ 3/ / 1 Mg út Nincs utca neve 525 100 525
091/ 4/ / 1 Mg út Nincs utca neve 1696 100 1696
093/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 6348 100 6348
094/ 9/ / 1 Mg út Nincs utca neve 3381 100 3381
098/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 1011 100 1011
099/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 10722 100 10722
0101/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 7394 100 7394
0103/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 2277 100 2277
0116/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 1386 100 1386
0117/ / / 1 Mg út Nincs utca neve 2156 100 2156
000000/ 03/ / 1 Tabi út Nincs utca neve 0 100 0
000000/ 55/ / 1 Kossuth u KOSSUTH LAJOS 0 100 0
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Tel.ter(m2) Önk.tul(m2)
-------------------------------------------------------------------- ----------- --- -----------
Összesen (83 darab): (Forgalomképtelen törvény a.): 273301 273301
Ingatlanvagyon-Kataszter Forgalomképtelen helyi döntés a.
Torvaj Kossuth u. 49.
Helyr.szám Fkép Megnevezés Utca+hsz Tel.ter(m2) Ön% Önk.tul(m2)
---------------- ---- -------------------- ------------------------- ----------- --- -----------
227/ / / 2 Temető Nincs utca neve 1782 100 1782
228/ / / 2 Temető Nincs utca neve 3738 100 3738
028/ 1/ / 2 Szeméttelep Nincs utca neve 1752 100 1752
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Tel.ter(m2) Önk.tul(m2)
-------------------------------------------------------------------- ----------- --- -----------
Összesen (3 darab): (Forgalomképtelen helyi döntés a.): 7272 7272
Ingatlanvagyon-Kataszter Korlátozottan forg.kép.törvény a. 2. sz. melléklet
Torvaj Kossuth u. 49.
Helyr.szám Fkép Megnevezés Utca+hsz Tel.ter(m2) Ön% Önk.tul(m2)
---------------- ---- -------------------- ------------------------- ----------- --- -----------
49/ / / 3 Kulturház KOSSUTH LAJOS 65 89 100 89
254/ /U/ 3 Polgármesteri Hivata KOSSUTH LAJOS 23 3708 100 3708
282/ / / 3 Orvosi rendelő KOSSUTH LAJOS 49 5910 100 5910
076/ 10/ / 3 Ivóviztározók és épi Nincs utca neve 700 100 700
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Tel.ter(m2) Önk.tul(m2)
-------------------------------------------------------------------- ----------- --- -----------
Összesen (4 darab): (Korlátozottan forg.kép.törvény a.): 10407 10407
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Ingatlanvagyon-Kataszter Korlátozottan forg.kép.helyi d.a.
Torvaj Kossuth u. 49.
Helyr.szám Fkép Megnevezés Utca+hsz Tel.ter(m2) Ön% Önk.tul(m2)
---------------- ---- -------------------- ------------------------- ----------- --- -----------
50/ / / 4 Tűzoltószertár KOSSUTH LAJOS 67 100 67
163/ / / 4 Sportpálya bővítés PETőFI S. 51 1406 100 1406
164/ / / 4 Sporttelep PETőFI S. 8095 100 8095
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Tel.ter(m2) Önk.tul(m2)
-------------------------------------------------------------------- ----------- --- -----------
Összesen (3 darab): (Korlátozottan forg.kép.helyi d.a.): 9568 9568
3. sz. melléklet
PÁLYÁZTATÁSI SZABÁLYZAT
Az önkormányzati ingatlan vagyon versenyeztetéses hasznosítása során az alábbiak szerint köteles eljárni az ezzel megbízott szerv:
Első fejezet
ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK
- A versenyeztetés egyes formái
- A versenyeztetés megvalósulhat árverés, továbbá nyilvános vagy zártkörű versenytárgyalás útján.
- Az árverés a vagyon értékesítésének, hasznosításának nyilvános, a pályázók közvetlen részvételével és jelenlétével megvalósuló versenyeztetése, mely során a vételár a nyilvános liciten licitlépcsők alkalmazásával kialakult legmagasabb ajánlati ár.
- A versenytárgyalás lebonyolítható nyilvános vagy zártkörű (meghívásos) pályázat útján.
- A pályázati kiírás
- A kiíró a versenyeztetés során valamennyi ajánlattevő számára egyenlő esélyt köteles biztosítani az ajánlat megtételéhez szükséges információhoz jutás és az alkalmazott versenyfeltételek tekintetében. A kiíró a pályázat tartalmát úgy köteles meghatározni, hogy annak alapján az ajánlattevők megfelelő ajánlatot tehessenek és a szabályszerűen, időben benyújtott pályázati ajánlatok összehasonlíthatók legyenek.
- Minden ajánlattevőnek joga van a kiíró által rendelkezésére bocsátott valamennyi információhoz hozzáférni. Ennek keretében a pályázó számára - lehetőség szerint – hozzáférhetővé kell tenni minden olyan adatot, amely nem sért üzleti titkot, és amely az üzleti életben szokásos és szükséges ahhoz, hogy a pályázónak lehetősége nyíljék megalapozott ajánlattételre.
Második fejezet
ÁRVERÉS
Az önkormányzat rendeleteiben meghatározott tulajdonosi jogokat gyakorló szerv dönthet úgy, hogy – a rendeletben meghatározott feltételek fennállása esetén - az ingatlant árverés útján értékesíti. A döntéssel egyidejűleg meg kell jelölni az árverést levezető szervet vagy személyt, a kikiáltási árat, továbbá azt, hogy az eredeti kikiáltási árat el nem érő vételi ajánlat esetén a kikiáltási ár leszállítható-e. Ez utóbbi döntést a kiíró, illetve az árverés vezetője köteles titkosan kezelni. A kiíró az árverés lebonyolítására más szervet vagy személyt is megbízhat.
I.Az árverés kiírása
- Az árverést hirdetmény közzétételével kell kitűzni. A hirdetményben fel kell tüntetni:
- az ingatlan megnevezését, címét, fekvését, hrsz-át
- az ingatlan fontosabb adatait (alapterület, műszaki állapot, közművesítettség, stb)
- hasznosítás módját (bérbeadás, értékesítés, egyéb)
- az árverésen való részvétel feltételeit
- az ingatlan megtekintési lehetőségét
- a jelentkezési lap benyújtásának módját, helyét, határidejét,
- árverés helyét, idejét,
- a licitlépcső milyen mértékben emelkedik,
2. A hirdetési felhívást minimálisan a Polgármesteri Hivatal hirdető tábláján, valamint a helyi kábel televízióban kell közzétenni egy alkalommal.
A hirdetmény kiírásának ideje minimum 15 nap.
II.Az árverés lefolytatása
- A levezető ellenőrzi az árverésen megjelentek körét, illetve a részvétel jogosultságát.
- Az árverésen az vehet részt, aki a hirdetményben megjelölt időben és helyen jelentkezett, és nyilatkozik arról, hogy legalább a kikiáltási ár erejéig rendelkezik a vételárral, a hirdetményben megjelölt módon és időben a kauciót befizette.
- Árverezni személyesen vagy meghatalmazás útján lehet.
- A levezető ismerteti az árverés szabályait, illetve a kikiáltott ingatlan fontosabb adatait.
- A levezető közli az árverés megkezdését, illetve a kikiáltási árat.
- Az árverésen az érvényes jelentkezést benyújtottak mindvégig részt vehetnek és ajánlatot tehetnek.
- Az árverés nyertese az, aki a legmagasabb összegű ajánlatot elsőként teszi meg.
- A levezető kihirdeti az árverés végeredményét.
- A sikertelen résztvevőknek a befizetett kaució összege visszafizetésre kerül.
- Az árverésről jegyzőkönyv készül, melyet a jegyzőkönyvvezető, a pályázat nyertese, valamint a két legmagasabb ajánlatot tevő aláír.
III.Szerződéskötés
- A nyertes ajánlattevő az árverés napjától számított 15 napon belül köteles az ingatlan hasznosítására vonatkozó szerződést megkötni.
- Amennyiben 15 napon belül a szerződés a nyertesnek felróható okból nem kerül megkötésre, vagy értékesítés esetén a vételár első részletét a megadott határidőre nem fizeti meg, úgy a második legmagasabb ajánlatot tevő lép a nyertes helyébe, illetve vele köthető meg a szerződés az általa tett ajánlatnak megfelelően.
- Amennyiben mindkét jelentkező visszalép, úgy az ingatlant újra meg kell hirdetni, az árverést meg kell ismételni.
Harmadik fejezet
VERSENYTÁRGYALÁS
I. A versenytárgyalás típusai
- A versenytárgyalások főszabályként nyilvánosak.
- Nyilvános versenytárgyalás helyett csak akkor írható ki zártkörű versenytárgyalás, ha
- a vagyon jellege, jelentősége, valamint annak leghatékonyabb hasznosításával kapcsolatos feladatok megoldása a versenytárgyaláson előre meghatározott ajánlattevők, befektetők, illetőleg társasági partnerek részvételét teszi szükségessé
- versenypolitikai ok alapján az indokolt
- az önkormányzati érdeke, vagy az üzleti titok megóvása azt indokolttá teszi
- a kiírásban foglaltak teljesítésére csak meghatározott ajánlattevők képesek
- A versenytárgyalás módjáról a kiírásról történő döntés alkalmával kell rendelkezni. Külön kell rendelkezni arról, hogy a versenytárgyalás egy-, vagy többfordulós, alternatív ajánlat tehető-e.
- A zártkörű versenytárgyalásra – ha e szabályzat másként nem rendelkezik – a nyilvános versenytárgyalásra vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
- A versenytárgyalás eredményét az elbírálást követően legkésőbb 7 munkanapon belül írásban kell közölni valamennyi ajánlattevővel.
- A versenytárgyalás nyertese az, aki a kiírásban szereplő szempontoknak és az önkormányzat tulajdonosi érdekeinek összességében a legmegfelelőbb ajánlatot tette.
- A nyertes pályázó helyébe lépő pályázóval csak akkor köthető szerződés, ha a pályázati kiírás erre lehetőséget adott.
III.A versenytárgyalás kiírása
- A versenytárgyalást pályázati hirdetmény közzétételével kell kitűzni. A hirdetményben fel kell tüntetni:
- az ingatlan megnevezését, címét, fekvését, hrsz-át
- az ingatlan fontosabb adatait (alapterület, műszaki állapot, közművesítettség, stb.)
- hasznosítás módját (bérbeadás, értékesítés, egyéb)
- az elbírálásra vonatkozó szempontokat
- a versenytárgyaláson való részvétel feltételeit
- az ingatlan megtekintési lehetőségét
- a pályázat benyújtásának módját, helyét, határidejét
- a pályázat célját, jellegét (nyilvános vagy zártkörű)
több forduló esetén a fordulók számát
- az ajánlati kötöttség minimális időtartamát
- alternatív ajánlat tételének lehetőségét
- a pályázat felbontásának helyét, idejét
- a versenytárgyalás helyét, idejét
- A pályázati felhívást minimálisan az Önkormányzat hirdető tábláján, kell közzétenni egy alkalommal.
A hirdetmény kiírásának ideje minimum 15 nap.
Zártkörű versenytárgyalás esetén legalább 3 pályázónak kell megküldeni a pályázati felhívást.
- A kiíró a kiírásban szereplő, illetve a pályázók tudomására hozott pályázati feltételeket, illetve szabályokat, vagy azok bármelyikét az alábbiak szerint változtathatja meg:
- ha ezt a jogát a pályázati kiírásban kifejezetten fenntartotta magának és erről a pályázókat megfelelő módon és időben értesítette, vagy
- ha a pályázatok benyújtási vagy elbírálási határidejét hosszabbítja meg
- A pályázati kiírás csak úgy módosítható, ha a pályázónak az ajánlat benyújtására a módosítás közzétételétől számított legalább 7 nap álljon rendelkezésére.
- A kiíró a pályázati felhívást az ajánlatok benyújtására megjelölt időpontig visszavonhatja.
- Az ajánlattevő a benyújtásra nyitva álló határidő lejártáig az ajánlatát bármikor visszavonhatja.
- Az ajánlattevő nem igényelhet térítést a kiírótól az ajánlata kidolgozásáért és az ajánlattétellel kapcsolatosan más jogcímen sem terjeszthet elő követelést.
III. Pályázatok felbontása és a versenytárgyalás
lefolytatása
- A benyújtott ajánlatok tartalmát – ha a pályázati felhívás másként nem rendelkezik – legalább a versenytárgyalás lezárásáig titkosan kell kezelni, tartalmukról felvilágosítás sem kívülállóknak, sem a versenytárgyaláson résztvevőknek nem adható.
- A pályázatok felbontására az adott vagyontárgy tulajdonosi jogának gyakorlója jogosult.
- A pályázatok felbontására meg kell hívni az ajánlattevőket és ismertetni kell a nevüket, székhelyüket, valamint az ajánlatok lényeges tartalmát, azon adatok kivételével, amelyek nyilvánosságra hozatalát az ajánlattevő megtiltotta.
- A pályázó köteles a megfelelő összegű kaució befizetésére a pályázatbontás napjáig, melyet igazolnia kell.
Az eredménytelenül pályázóknak a befizetett kaució visszajár.
- A pályázatok felbontása után meg kell állapítani, hogy a pályázatok közül melyek érvénytelenek. Az érvénytelen pályázattal rendelkezők a versenytárgyalás további szakaszában nem vehetnek részt.
- Érvénytelen a pályázat, ha:
- olyan pályázó nyújtotta be, aki nem volt jogosult pályázni,
- határidőn túl nyújtották be
- nem felel meg a versenytárgyalásra kiírt feltételeknek
- megfelelő összegű kaució nem került befizetésre
- Az ajánlatok elbírálását az adott vagyontárgy tekintetében a tulajdonosi jog gyakorlója végzi.
- Amennyiben az ajánlatok elbírálása során bizonyos kérdések tisztázása szükséges, a pályázóktól felvilágosítást lehet kérni. A benyújtott pályázatok csak akkor módosíthatók, ha erre a pályázati kiírás lehetőséget biztosított és a pályázót – határidő kitűzésével – módosításra hívják fel.
- A pályázó ajánlati kötöttsége – ha a pályázati kiírás másként nem rendelkezik – az ajánlatok benyújtására adott határidőtől a versenytárgyalásig, illetve az adott ingatlanra vonatkozó szerződéskötésig tart.
- A pályázatok elbírálására vonatkozó döntés kihirdetésére a pályázókat meg kell hívni.
IV.Szerződéskötés
- A nyertes pályázó a kihirdetés napjától számított 15 napon belül köteles az ingatlan hasznosítására vonatkozó szerződést megkötni.
- Amennyiben 15 napon belül a szerződés a nyertesnek felróható okból nem kerül megkötésre, a befizetett kaució az önkormányzatot illeti meg.
A szabályzatban szereplő fogalmak meghatározása
Ajánlattevő (pályázó): bármely belföldi vagy külföldi természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, valamint az előzőek együttes pályázati ajánlattétel céljából alapított közössége, vagy más alkalmi egyesülése (konzorcium), aki/amely az ajánlattételre történő felhívásra ajánlatot tesz. az ajánlattevő közösség (konzorcium) tagjainak felelőssége egyetemleges.
Alternatív ajánlat: az olyan ajánlat, amelyet az ajánlatok benyújtására nyitva álló határidő alatt úgy tesz a pályázó, hogy a pályázati feltételeknek megfelelő ajánlat mellett, a pályázati kiírásban foglalt konstrukciótól, illetve struktúrától eltérő, másik ajánlatot is benyújt.
Kiíró (ajánlatkérő): Önkormányzat, illetve az önkormányzati vagyonkezelő szerv
Többfordulós pályázat: az a pályázat, amelynek első fordulójában érvényes ajánlatot tett pályázók közül a kiíró kiválasztja a következő forduló résztvevőit és - a pályázati kiírással összhangban – felhívja őket ajánlataik kiegészítésére vagy módosítására.
Zártkörű (meghívásos) pályázat: ha a kiíró az érdekelteket kizárólag közvetlenül hívja fel ajánlattételre és kizárólag e meghívottak nyújthatnak be pályázatot.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
Az önkormányzati vagyon fogalmát, rendeltetését, a vagyontárgyak csoportosítását a helyi önkormányzatokról szóló többször módosított 1990. évi LXV. törvény (Ötv.) határozza meg.
Az Ötv. 78. § (1) bekezdése szerint:
„A helyi önkormányzat vagyona a tulajdonából, és a helyi önkormányzatot megillető vagyoni értékű jogokból áll, amelyek az önkormányzati célok megvalósítását szolgálják……”
Az önkormányzati cél e vonatkozásban az Ötv-ben, illetve más törvényben meghatározott közszolgáltatások biztosítása. Az önkormányzat törvényben meghatározott és az önként vállalt feladatai ellátásának egyik eszköze az önkormányzati vagyon és az azzal való gazdálkodás.
A vagyongazdálkodás átfogó tervezésére jelenleg nincs jogszabályi előírás. Az önkormányzat gazdasági programjában kell meghatározni a vagyongazdálkodás stratégiai céljait, a törzsvagyon, forgalomképes vagyon hosszútávú arányait.
A vagyongazdálkodásra vonatkozóan fogalmaz meg szabályokat - az Ötv mellett – az államháztartásról szóló többször módosított 1992. évi XXXVIII. törvény. Rendelkezéseik alapvető célja, hogy átgondoltan, felelősség teljesen döntsön az önkormányzati jogokat gyakorló Képviselő-testület, amelyhez megfelelő információkkal kell, hogy rendelkezzen.
A vagyonrendelet alapvetően az említett két törvény felhatalmazásán alapul.
A rendelet a vagyonra, vagyongazdálkodásra vonatkozó rendelkezéseket összefoglalóan, és az általános szabályokat megfogalmazva határozza meg.
Az önkormányzati vagyonnal, vagyongazdálkodással kapcsolatos speciális szabályokat az önkormányzat más rendeletei állapítják meg. (Lakások, helyiségek bérletéről, elidegenítéséről, beruházások, felújítások rendjéről, közterületek használatáról, piac- vásártartásról, temetőkről, stb.)
Részletes indokolás
A R. 1. §-ához:
Meghatározza az (1) bekezdésben azokat a vagyonelemeket, amelyekre a rendeletet alkalmazni kell. Rögzíti a (2) bekezdésben a vagyonelemekkel való gazdálkodás összetevőit.
A R. 2. §-ához:
A rendeletben használt fogalmak, kifejezések meghatározását foglalja össze.
A R. 3., 4. 5. §-aihoz:
E rendelkezések a vagyontárgyakat az Ötv., és az egyes vagyontárgyakra vonatkozó törvények alapján csoportosítják, a törzsvagyon esetén megjelölve, hogy törvény vagy e rendelet alapján minősül-e annak.
A R. 6. §-ához:
Az 5. §-ba foglalt rendelkezések az Ötv-vel összhangban (Ötv. 79 §-a) állapítják meg a Képviselő-testület vagyontárgyak minősítésével kapcsolatos feladatait, eljárását.
A R. 7. §-ához:
– (2) bekezdése a tulajdonosi jog tartalmát, és a jogok gyakorlására általában jogosultakat határozza meg.
A R. 9. §-ához:
A forgalomképtelen vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlásának szabályait határozza meg. Alapelvként érvényesül, hogy e körbe tartozó vagyontárgyakkal a Képviselő-testület jogosult rendelkezni, valamennyi e körbe tartozó döntést a testület hozhat.
A polgármester joga – amely inkább feladatként jelentkezik – a testület döntéseinek végrehajtása.
A R. 10. §-ához:
- – (4) bekezdések a korlátozottan forgalomképes vagyonról való rendelkezés általános szabályait fogalmazzák meg.
(5) – (9) bekezdések a korlátozottan forgalomképes egyes vagyontárgyak elidegenítéséhez szükséges hozzájárulásra jogosultakat sorolja fel összhangban a magasabb színtű jogszabályokkal.
A R. 11. §-ához:
A forgalomképes vagyontárgyak tulajdonjogának változásával járó döntések joga e §-ban foglalt szabályok szerint a Képviselő-testületé.
A R. 12. §-ához:
Az (1) – (3) bekezdések a korlátozottan forgalomképes és a forgalomképes vagyon hasznosítására vonatkozó – tulajdonképpen a rendelet egyes fejezeteiben ismétlődő – alapelveket foglalják össze.
A (4) (5), (6), (7), (9) bekezdések az egyes vagyonelemek hasznosításának feltételeit határozzák meg összhangban azzal az elvvel, hogy a vagyonhasznosítás nem veszélyeztetheti az önkormányzati feladat ellátást, bérbeadás esetén pedig feltétel, hogy a bérbeadó költségei megtérüljenek.
A (10) bekezdésben meghatározásra kerülnek az egyes vagyonelemek esetén a kötelező pályáztatás és versenyeztetés útján való elidegenítésre, hasznosításra vonatkozó értékhatárok.
A magasnak tűnő értékhatárok indoka, hogy a hatáskör a Képviselő-testületé, - amely önmagában is bizonyos kontrollt jelent – és a rendelet szerint egyedi döntés alapján lehetősége van a testületnek eltérésre.
A R. 14. §-ához:
Az önkormányzati vagyonról való lemondást szabályozza összhangban az e §-ban megjelölt jogszabályokkal.
A R. 15 – 17. §-aihoz:
A vagyonnyilvántartás IX – X. fejezetben foglalt szabályai összhangban vannak az Áht., valamint az önkormányzatok tulajdonában lévő ingatlanvagyon nyilvántartási és adatszolgáltatási rendjéről szóló 147/1992. (XI. 8) Korm. rendelet rendelkezéseivel.
Torvaj, 2003. november 5.
Csuthy László
polgármester