Torvaj Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2013. (XII.20.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2013. évi költségvetése.

Hatályos: 2014. 03. 18- 2021. 02. 19

Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének

a 17/2013. (XII. 20.), 5/2014. (III. 05.) rendelettel módosított

1/2013. (II.13.)

RENDELETE

az önkormányzat 2013. évi költségvetéséről


Az önkormányzat képviselő-testülete az államháztartásról szóló többször módosított 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban Áht.) 23. § (1) bekezdésében, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló többször módosított 2001.évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban Mötv.) 143. § (4) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a 2013. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:


A rendelet hatálya

1. §

A rendelet hatálya a 2013. évi költségvetési gazdálkodás vonatkozásában Torvaj Község Önkormányzatának Képviselő-testületére terjed ki.


2. §


(1)     Az önkormányzat összevont költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a [1]1.sz. melléklet tartalmazza.


(2)     Az önkormányzat beruházási és felújítási kiadásait feladatonként a [2]4. sz. melléklet tartalmazza.


(3)     Az Önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit a [3]5.sz. melléklet tartalmazza.


[4](4) Az önkormányzat –elemi költségvetés szerinti- költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 2.sz. melléklet tartalmazza



A költségvetés bevételei és kiadásai

3. §


[5](1)    A Képviselő-testület a helyi önkormányzat 2013. évi költségvetését 37.006 eFt bevétellel és kiadással, ezen belül:


                        36.564 eFt      tárgyévi bevétellel,

                             442 eFt      előző évi pénzmaradvány igénybevételével

                        37.006 eFt tárgyévi kiadással, ezen belül

                                               36.181 eFt működési célú bevétellel,

                                               36.591 eFt működési célú kiadással,

410 eFt működési célú egyenleggel (finanszírozási bevétellel),

                                               383 eFt felhalmozási célú bevétellel,

                                               415 eFt felhalmozási célú kiadással,

32 eFt felhalmozási célú egyenleggel(finanszírozási bevétellel)

állapítja meg.


(2)     A költségvetésben jelentkező 1.468 eFt tárgyévi működési célú hiányt,és 32 eFt tárgyévi felhalmozási célú hiányt a képviselő-testület előző évi pénzmaradvány igénybevételével finanszírozza.


  1. Az önkormányzatnak 2013. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.


  1. Az önkormányzat az állami támogatáson belül 7.398 eft összegű kiegészítő támogatást tervez melyre pályázatot nyújt be a Magyarország 2013.évi központi költségvetéséről szóló 2012.évi CCIV. törvény 4. számú melléklet IV. pontjában szereplő, helyi önkormányzatok működőképessége megőrzését szolgáló kiegészítő támogatásra.


[6](5)      A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:


működési költségvetés tárgyévi bevétel                                       36.181 eFt

működési célú pénzmaradvány (finanszírozási bevétel)                    410 eFt

működési költségvetés tárgyévi kiadás                                         36.591 eFt

ebből:

- a személyi juttatások kiadásai                                   8.252 eFt

        - a munkaadókat terhelő járulékok                              1.588 eFt

        - a dologi kiadások                                                      6.618 eFt

        - ellátottak pénzbeli jutattása                                              0 eFt

        - egyéb működési célú kiadás                                    19.633 eFt

        - az általános tartalék                                                      450 eFt

        - a céltartalék                                                                    50 eFt



a felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétel                                383 eFt

a felhalmozási célú pénzmaradvány(finanszírozási bevétel)           32 eFt

a felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadás                                 415 eFt

ebből:

        - a beruházások összege                                                    300 eFt

        - egyéb felhalmozási célú kiadások                                   115 eFt



(6)     A képviselő-testület a működési és a felhalmozási  célú  /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az [7]3. és  [8]4. sz. melléklet szerint állapítja meg.


(7)     Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2013. évben -a közfoglalkoztatottak nélkül- 1 fő.


(8)       A közfoglalkoztatottak éves létszáma 6 fő.





Az önkormányzat bevételei

4. §


A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza.



Az önkormányzat kiadásai

5. §


A képviselő-testület a 2013. évi költségvetés kiadásait és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát az l. sz. melléklet szerint állapítja meg.



Tartalékok

6. §


Az önkormányzat 500 eFt tartalékot képez, melyből 450 eFt az általános tartalék, 50

 eFt pedig céltartalék. A tartalékok felett a képviselő-testület rendelkezik.



Több éves kihatással járó feladatok

7 §


Az önkormányzat több éves kihatással járó kötelezettsége nincs.


8. §



(1)     Az előirányzat felhasználási tervet a [9]9. sz. melléklet tartalmazza.


(2)     A 2013. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 6. sz. melléklet tartalmazza.


(3)     Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházása az önkormányzatnak 2013.évben nincs.


  1. A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a [10]11.sz.melléklet tartalmazza.


  1. Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági ellátások jogcímeit és összegeit a [11]10.sz.melléklet tartalmazza.


A 2013. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

9. §

(1)       A gazdálkodás során az év közben keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt.


  1. A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1.500.000.-Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.


  1. A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó szabad pénzeszköz felhasználásáról a képviselő-testület esetenként dönt.



(4)     Az önkormányzat előirányzatai -kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatóak. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendeletmódosítását.


(5)     A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.


(6)     A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 100 eFt összeghatárig a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


(7)     Az önkormányzatnál jutalmazásra (prémium címén teljesítményösztönzésre, személyi ösztönzésre) az elemi költségvetésben megállapított eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának 10 %-áig vállalható kötelezettség.


[12](8) Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV.törvény 107.§-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

  1. készpénzfizetési számlák kifizetése
  2. vásárlási előleg, ellátmány
  3. munkavállalók illetményelőlege
  4. munkavállalók utazási költségtérítése
  5. munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
  6. közcélú dolgozók munkabére
  7. hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések

szociális ellátások, segélyek


ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK

10. §

(1)       A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2013.évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.

Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.


(2)       Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.



Torvaj, 2013. február 11.






                            Léner Péter                                                Dr. Szűts Dóra
                           polgármester                                                       jegyző








Záradék:


Az egységes szerkezetbe foglalt rendelet a mai napon hatályos jogszabályi szöveget tartalmazza.


Torvaj, 2014. március 5.



                       


                        Léner Péter                                                                          Dr. Szűts Dóra

                        polgármester                                                                               jegyző
















Indokolás

Torvaj Község Önkormányzata

1/2013. (II.13.) sz. költségvetési rendeletéhez


Az Országgyűlés a 2012. évi CCIV.. törvénnyel elfogadta a 2013 évi költségvetés alapját képező Magyarország 2013.évi központi költségvetését.


Magyarország számára kedvezőtlen, bizonytalan nemzetközi pénzügyi, gazdasági környezetben készült a 2013. évi költségvetés. Az euró zóna néhány tagállamának pénzügyi nehézségei erősítik a pénzpiacok bizonytalanságát, ami Magyarország számára külső kockázatot jelent. Az államadósság csökkentése továbbra is fegyelmezett pénzügypolitikát és jelentős tartalékképzést követel meg.


Az elmúlt időszakban a Kormány egy elhúzódó pénzügyi-gazdasági válsággal terhelt külgazdasági környezetben csökkentette az államadósság mértékét, miközben az államadósság visszaépülését megakadályozó munkaerő-bővítésen alapuló és növekedésorientált strukturális reformokat hajtott végre. Az első Széll Kálmán Tervvel elérték, hogy a reálgazdaság is növekedni tudjon, miközben hosszú távon fenntarthatóvá tette az államháztartás egyensúlyát.


Magyarország a 2013. évi uniós és az ehhez kapcsolódó hazai források összegeinek meghatározásával a 2007-2013. évi programozási periódus utolsó évébe érkezett, mely a kötelezettségvállalási keretek 2015. évi kifizetése szempontjából is feszített tervezést igényel. A támogatási források felhasználása – nagyságrendjénél fogva – alapvetően befolyásolja a makrogazdasági paraméterek teljesülését.

Elsődleges cél, hogy az Európai Bizottság hét évre hazánk számára biztosított kötelezettségvállalási kereteit az ország maximálisan le tudja kötni. Ezt szem előtt tartva a Kormány folyamatosan napirenden tartja, és döntéseket hoz annak érdekében, hogy a Nemzeti Stratégiai Referenciakeret (Új Széchenyi Terv) fejlesztési forrásait mind hatékonyabban és gyorsabban lehessen felhasználni. Ezt a célt szolgálta a 2011. év végi, a 2012. évi egyes operatív programok közötti, illetve azokon belüli átcsoportosításokkal kapcsolatos kormánykezdeményezés, a 2011-2013. évi akciótervek módosítása, és számos intézményrendszert, döntéshozatalt érintő, többlet-kötelezettségvállalást lehetővé tevő, projektmegvalósítást nyomon követő intézkedés.

A 2013. évi uniós támogatásokhoz kapcsolódó államháztartási társfinanszírozás összegei mindezek figyelembevételével kerültek meghatározásra. A felülről nyitott uniós előirányzatok szintén azt garantálják, hogy ne legyenek se pénzügyi, se szabályozási akadályai az uniós források felhasználásának. Az uniós forrásokhoz kötelezően biztosítandó államháztartási (központi költségvetési) finanszírozás továbbra is prioritásként biztosított az egyes fejezetek költségvetésében.

A 2007-2013. közötti időszak támogatásainak felhasználási adatai közül kiemelendők – átfogó fejlesztéspolitikai jellegük és a rendelkezésre álló európai uniós forrás nagyságrendje miatt – a strukturális alapok és a Kohéziós Alap forrásait magában foglaló Nemzeti Stratégiai Referenciakeret (NSRK), valamint az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap forrásainak felhasználását meghatározó Darányi Ignác Vidékfejlesztési Program (DIVIP) támogatásai. Az NSRK, a DIVIP programjainak, projektjeinek kifizetése a gyorsítás érdekében tett kormányzati intézkedések nyomán 2013-ban várhatóan növekszik.


Néhány mutató alakulása 2010-2013 években:

                                                                       2010    2011    2012   2013

                                                                       tény     tény          várható

GDP növekedés %                                        1,2         1,7     0,1       1,6

Infláció %                                                      4,9         3,9     5,2       4,2

Folyó fiz.mérleg

egyenleg a GDP %-ában-                              2,1      1,4       3,4       4,1

Államháztartás hiánya

a GDP-%-ában                                              -4,3      4.2.      -2,5      -2,4


2013.évi önkormányzati támogatások szabályozása:

Az önkormányzatok részére megállapított támogatások összetétele és nagysága 2013. évben teljesen átalakult.

A költségvetési törvény értelmében az Országgyűlés támogatást biztosít a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatására az alábbiak szerint:

A települési önkormányzatok működésének támogatásán belül a

  • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatására 22.261 forint/hektár összeget
  • Közvilágítás fenntartásának támogatása, mely a 2011.évi teljesített kiadás figyelembevételével a  településkategóriánként számított átlagos, a településen kiépített kisfeszültségű hálózat egy kilométerre jutó kiadási szint figyelembevételével történik.
  • Köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása a 2011.évi nettó kiadási szint figyelembevételével történik.
  • Közutak fenntartásának támogatása szintén a 2011.évi kiadási szint korrekciója alapján kerül sor.
  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása 2.700.-forint/fő, de településenként legalább 3.000.000 forint.


A fenti támogatások összegeit -az egyéb önkormányzati feladatok támogatása kivételével- csökkenti az önkormányzatok elvárt bevétele. Az elvárt bevétel a 2011.évi iparűzési adóalap 0,5%-át jelenti, ez a beszámítási összeg. Torvajon ez 267 ezer forintot jelent.



A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatására az alábbi címen igényelhető támogatás:

  • Egyes jövedelempótló támogatások kiegészítése címén a rendszeres szociális segélyre a lakásfenntartási támogatásra kifizetett összeg 90%-a igényelhető. A foglalkoztatás helyettesítő támogatás után 80%, az időskorúak járadéka után 90% támogatás igényelhető. Az óvodáztatási támogatás 100%-át a központi költségvetés megtéríti.
  • Hozzájárulás pénzbeli szociális ellátásokhoz járó állami támogatás elsősorban a helyi hatáskörű pénzbeli és természetbeni ellátáshoz, a közfoglalkoztatás saját önrészének biztosításához kapcsolódik.


A települési önkormányzatok kulturális támogatása jogcímen az alábbi támogatásra vagyunk jogosultak:

  • Nyilvános könyvtári ellátási és a közművelődési feladatokhoz való hozzájárulás összege 1.140.-forint/fő.


A helyi önkormányzatok által felhasználható központosított előirányzatok köre jelentősen nem változott.

A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatása szolgál többek között az önkormányzatok működőképességének megőrzését biztosító támogatásra.



Részletes indokolás


BEVÉTELEK:


Működési bevételek:


Az előző évekhez hasonlóan a működési bevételeknél a tervezhető lehetőségek közt vettük számba a kamatbevételt, a bérleti díjakat, a szociális kölcsön és a köztemetés törlesztőrészleteit, valamint a helyi adókat


Helyi adókból 1.660 eFt bevétellel számolunk, amely az iparűzési adóból és a magánszemélyek kommunális adójából származik.


Átengedett központi adók, támogatások:


Az átengedett központi adók összetétele leszűkült, megszűnt a személyi jövedelemadó településre kimutatott összeg 8 %-a amely az önkormányzatnál maradt, és a gépjármű adóból csak 40% illeti meg a települési önkormányzatot.


Az önkormányzatnak költségvetési állami támogatásból 36,5 millió forint bevétele várható. Ennek elosztása az előző évhez képest átalakult, az indoklási részben már jelzettek szerint. A támogatás összegeit a 11.sz.melléklet tartalmazza.


A rendelet tervezetben  az állami támogatáson belül 7.398 eft összegű kiegészítő támogatást terveztünk melyre pályázatot kívánunk benyújtani a Magyarország 2013.évi központi költségvetéséről szóló 2012.évi CCIV. törvény 4. számú melléklet IV. pontjában szereplő, helyi önkormányzatok működőképessége megőrzését szolgáló kiegészítő támogatásra, mivel a jelenlegi állami támogatások nem nyújtanak fedezetet a kötelező feladatokra sem.


Felhalmozási és tőke jellegű bevételek

Önkormányzatok egyéb felhalmozási bevételeiből a koncessziós díjbevétel 103 eFt.


Hitel felvételt 2013 évben nem terveztünk.


A központilag szabályozott forrásokat az állami támogatások, hozzájárulások együttes összege teszi ki.


Az önkormányzat 2012. évi pénzmaradványa várhatóan 1.500 e Ft.



KIADÁSOK:


A tervezéshez a 2013. évi költségvetési koncepció, a vállalt kötelezettségek, a szociális törvényből és az önkormányzati rendeletből adódó feladatok szolgáltatták az alapot.

A kötelező alapfeladatok ellátása jelentősen behatárolja az önkormányzat mozgásterét.


Önkormányzati jogalkotás kiadásai:

A személyi juttatások között a polgármester tiszteletdíját és költségtérítését vettük figyelembe.


Igazgatási szakfeladat kiadásai:

A személyi juttatások között a hivatalsegéd munkabérét és járulékait vettük figyelembe.


A dologi költségek között terveztük a helyi hivatal működtetési kiadásait, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a közművek költségeit, a postaköltséget, a tárgyi eszközök karbantartását.


Egyéb folyó kiadások közt szerepel az önkormányzati ingatlanok vagyonbiztosításának, valamint a ruházati költségtérítés, az étkezési utalványok és a telefonhasználat után fizetendő kifizetői adó összege.


Ezen a szakfeladaton terveztük meg a hagyomány szerint évente megrendezésre kerülő falunap, az idősek napi ünnepség,a Mikulás ünnepség költségeit.


A hivatali feladatok ellátására, mint kötelező alapfeladatra a Tab Város Önkormányzatával megkötött megállapodás alapján biztosítani kell a pénzeszközátadást. A hivatali munkára – 5.604 eFt átadását terveztük.


Tartalékok:

2013. évre tartalékként 500 eFt-ot irányoztunk elő, ebből 450 eFt-ot általános tartalék és 50 eFt összegben céltartalékot.


Egyéb szakfeladat kiadásai:

A személyi juttatások a közmunkások bérét és azok járulékait tartalmazzák.


A dologi kiadásokban terveztük a közvilágítást, a közkifolyók vízdíját, a különféle szolgáltatások díjait és ezek ÁFA-ját, az önkormányzat tulajdonában álló ingatlanok karbantartásának, a köztemető fenntartásának költségeit.

A kötelező alapfeladatok ellátására – mint az általános iskolai és az óvodai nevelés Tab Város Önkormányzatával megkötött megállapodások alapján biztosítani kell a pénzeszközök átadását. Az alsó tagozatos gyermekek után 790 eFt, a felső tagozatos tanulók után 791 eFt, valamint az óvodás gyermekek után 597eFt hozzájárulással számoltunk. Iskolai étkeztetésre 365 eFt-ot, úszásoktatásra 112 eFt-ot adunk át Tab Város Önkormányzatának.

A Koppány-völgye Többcélú Kistérségi Társulással a kistérségi megállapodás alapján fizetendő költségtérítés összegei a következők: a Családsegítő Szolgálat működéséhez 78 eFt, a Gyermekjóléti Szolgálathoz 73 eFt-tal számoltunk. Az egészségügyi ügyelethez való hozzájárulás mértéke éves szinten 720 eFt-ot tesz ki. 2013-ban a Pedagógiai szakmai szolgálat működéshez nem kell az önkormányzatnak hozzájárulnia.

A „Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft-vel történő megállapodás alapján 773eFt működési célú pénzeszköz átadást terveztünk.

Működési célú pénzeszköz átadásként jelentkezik még a Hulladékgazdálkodási Konzorcium, és a Tabi Fúvószenekar Egyesület támogatása, az Országos Mentőszolgálat Közalapítvány, a Vonzóbb Tabért Alapítvány, a Falugondnokok Somogy Megyei Egyesületének támogatása.

Bursa Hungarica ösztöndíjra a képviselő-testület döntése alapján 240 eFt-ot kell meghatározni a 2013. évi költségvetésben.


A fenti támogatások összegét e rendelet 5. számú melléklete tartalmazza.



Közmunka program:


Önkormányzatunk 2013-ban is tervezi a startmunka program keretében a közfoglalkoztatást.

2013-ban folytatnánk tovább a belvízelvezető rendszerek karbantartását, zömében a 2012. évben kitisztított árkok rendberakása után már csak kisebb karbantartás szükséges, illetve azokon a helyeken, ahol szükséges, újra el kell távolítani a feliszapolódásokat, javítani kell a lemosódott rézsűt stb. 

A másik projekt a mezőgazdasági földutak rendbetétele. Ennek keretében a külterületen lévő földutakon tervezzük a karbantartási munkálatokat, hogy biztosítsuk a munka- és erőgépek, valamint egyéb járművek számára megfelelő közlekedési és biztonsági feltételeket.

Harmadik programként az ún. egyéb program keretében tervezzük a településen a drótfonást, drótkészítést. A program célja: a temető bekerítése, az önkormányzat által gyártott fonott dróttal a start munkaprogram keretén belül.  Ezzel megakadályozhatnánk a különböző temetői lopásokat, sírkövek rongálását, állatok bejárását a temetőbe.

A közfoglalkoztatottak bérköltségének támogatása 100 %-os.


Szociális kiadások alakulása:

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.


Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.


A szociális törvény értelmében a rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások döntő többsége esetében a támogatások mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének bizonyos százalékában van megállapítva. A 2013. év elején nem kerül sor az öregségi nyugellátás legkisebb összegének emelésére, ezért ezen ellátásoknál csak a jogosultak számának a változásával kell számolnunk.


Jegyzői, polgármesteri illetve testületi hatáskörben marad továbbra is az aktív korúak ellátása, a lakásfenntartási támogatás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény, az óvodáztatási támogatás, a méltányossági közgyógyellátás, a méltányossági ápolási díj, a kiegészítő gyermekvédelmi támogatás, az átmeneti segély, a temetési segély, a szociális kölcsön, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a táborozási támogatás, a Bursa Hungarica felsőoktatási önkormányzati ösztöndíj, nyári gyermekétkeztetés, beiskolázási támogatás, étkezési térítési díjkedvezmény, tanulói támogatás.


Évek óta folyamatosan növekvő rezsi és megélhetési költségek, és a szociális ellátások már négy éve változatlan mértéke, valamint a béreknek az inflációnál lényegesen kisebb mértékű emelkedése, az adójóváírás kivezetése egyre nagyobb terhet ró a családokra, így a szociális rászorultságtól függő ellátások iránt várhatóan egyre nagyobb igény jelentkezik. Ez az ellátásra jogosultak egyre emelkedő számában is meg fog mutatkozni.


A  szociális és gyermekjóléti ellátások terén jelentős változások várhatók 2013. évben.


A pénzbeli ellátások terén fontos változás, hogy egyes segélyek kikerülnek a jegyző hatásköréből: a járások kialakításáról, valamint egyes ezzel összefüggő törvények  módosításáról szóló törvény alapján 2013. január 1-jétől a normatív ápolási díjról, az időskorúak járadékáról, alanyai és normatív közgyógyellátásról a járási kormányhivatalok fognak dönteni.


A jegyzői hatáskörben levő segélyek a jövőben „létalapként” egyesülnek. E kategória egységesebb rendszerként fogja össze a jelenlegi jövedelemhez, vagy különböző élethelyzetekhez kapcsolódó támogatásokat (megtartva ugyanakkor az egyes élethelyzetek különbözőségéből eredő eltéréseket). 


Pénzbeli és természetbeni juttatások


Az aktív korúak ellátása, lakásfenntartási támogatás:

A szakmai elképzelések szerint a létalap:

- alaptámogatási komponense nyújtana segítséget a kellő jövedelemmel nem rendelkező háztartásoknak úgy, hogy jövedelmüket egy meghatározott szintig kiegészíti (azaz ide tartozna mostani foglalkoztatást helyettesítő támogatás, illetve a rendszeres szociális segély), 

- kiegészítő támogatási komponense foglalná magába a háztartás társadalmilag elismert egyéb szükségleteinek biztosításához nyújtott támogatásokat (pl. a lakásfenntartási támogatást).

A létalapként nyújtott ellátásokat önkormányzati szinten (a képviselőtestület hatáskörében) már csak egy, ún. krízisellátás egészítheti ki, amely az egyének, háztartások egyedi, átmeneti jellegű krízishelyzetének megoldását segíti. 


2013. évben a normatív alapon nyújtott lakásfenntartási támogatás esetén az egy négyzetméterre eső lakásfenntartási költség (mely a folyósítandó támogatás mértéként jelentősen meghatározza) változásával nem kell számolnunk.

Ezen ellátások tervezésnél számolnunk kell a gazdasági válság következtében növekvő munkanélküliséggel, továbbá a családok növekvő megélhetési nehézségeivel.

Erre figyelemmel a 2013. évben a 2012. évi terv adatokkal azonos mértékben számoltunk.


Bursa Hungarica Ösztöndíj

A képviselő-testület a támogatást 2013. évre 240.000 forintban állapította meg. Az ösztöndíjak odaítélése 2012. december megtörtént, 4 kérelmező részére került megállapításra 10 hónapon keresztül a havi 4000 forint összegű támogatás.


Torvaj Község Önkormányzatának képviselő-testülete helyi rendeletben szabályozza a méltányossági ápolási díjra, az átmeneti segélyre, a szociális kölcsönre, a temetési segélyre, a méltányossági közgyógyellátásra vonatkozó jogosultsági feltételeket.

A helyi rendeletben szabályozott ellátások tekintetében a 2012. évi létszám és pénzügyi adatokkal  hasonló adatokkal számoltunk a 2013. évben, mivel ezen ellátások vonatkozásában jelentős többletigény nem várható.


Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény: 2012. szeptember 30. napjától változott a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény. A jogszabályváltozás szerint a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermekek Erzsébet utalvány formájában részesülnek a támogatásban, mely utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni.

2012. évre a jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás 5800.-Ft volt, mely támogatási összeg 2013. évben változatlan marad.

A település tekintetében a 2013. évre 40 gyermek támogatásával terveztünk.

A települési önkormányzat jegyzője annak a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermeknek a szülője részére, aki a három,- illetve a négyéves gyermekét beíratta az óvodába, továbbá gondoskodik gyermeke rendszeres óvodába járatásáról, és akinek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultsága fennáll pénzbeli támogatást folyósít (óvodáztatási támogatás). A támogatás megállapításának további feltétele, hogy a gyermek törvényes felügyeletét ellátó szülő a jegyzői eljárásban önkéntes nyilatkozatot tegyen arról, hogy gyermekének hároméves koráig legfeljebb az iskola nyolcadik évfolyamán folytatott tanulmányait fejezte be sikeresen. A pénzbeli támogatás összege a 2012. évhez hasonlóan 2013. évben gyermekenként első alkalommal 20.000.-Ft, ezt követően esetenként és gyermekenként 10.000.-Ft.

2013. évben 2 gyermek óvodáztatási támogatásával számoltunk.


A rászoruló gyermekek nyári étkeztetéséről szóló kormányrendelet 2011. évben jelentősen átalakította a nyári gyermekétkeztetés rendszerét, melyre tekintettel 2012. évben nyári gyermekétkeztetésben 28 gyermek vett részt a településről. A következő évi támogatás elosztásának részletes szabályairól az illetékes miniszter várhatóan 2013. év tavaszán rendeletet ad ki.

A 2013. évben 35 gyermek nyári étkeztetésével számoltunk.


A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a táborozási támogatás továbbá a beiskolázási támogatás megállapításának feltételeit a helyi rendelet szabályozza.

A helyi önkormányzati rendeletben szabályozott ellátások tekintetében 2013-ban megközelítőleg a 2012. évi létszám és pénzügyi adatokkal számolhatunk, mivel ezen ellátások iránti többletigény nem várható a terv évében.




Felhalmozási kiadások:


Torvaj Község Képviselő-testületének a helyi lakáscélú támogatásokról szóló rendelete szerint az önkormányzat kamatmentes kölcsön vagy vissza nem térítendő támogatás formájában támogatást nyújt a település belterületén lévő lakás vásárláshoz, építéshez, korszerűsítéshez, felújításához vagy lakáscélú kölcsön törlesztő részleteinek megfizetéséhez. Lakossági lakásfelújítás és korszerűsítés támogatására, a 2013-es évben 150 eFt felhalmozási célú pénzeszköz átadást terveztünk.



A 2013. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:

Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe.


Több éves kihatással járó kiadások indoklása:

Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó ügylete.


Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások alakulása:

Az önkormányzatnak 2013.évben nincs Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházása.



Torvaj, 2013. február 11.



                                                                                                   Léner Péter
                                                                                                  polgármester


I N D O K O L Á S

a 17/2013. (XII. 20.) rendelethez


A Képviselő-testület az 1/2013.(II. 13.) sz. rendeletével elfogadta az önkormányzat 2013. évi költségvetését.



Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:


  • A Tab Város Önkormányzatával kötött intézményfenntartó társulási megállapodások zárszámadást követő 2012. évi elszámolása megtörtént. Zeneiskolára 53 eFt, felső tagozatra 347 eFt-ot, óvodára 528 eFt-ot kaptunk vissza. Alsó tagozatra 266 eFt fizetési kötelezettségünk keletkezett.


  • Mivel 2013. évben Tab Város Önkormányzatának iskolára, zeneiskolára, iskolai étkezésre, úszásra nem kell fizetnünk hozzájárulást, ezért ezekre a jogcímekre a működési célú pénzeszközátadás kivezetésre került a rendeletből összesen 2.097 eFt összegben.


  • A START munkaprogram keretén belül drótfonat-készítő berendezést vásároltunk 265 eFt értékben, így a beruházás összege és a felhalmozási célú támogatásértékű bevétel 265 eFt-tal nő, a dologi kiadás és a működési célú támogatásértékű bevétel ugyanennyi összeggel csökken.


  • 2013. május hónaptól a hivatali működésre biztosított állami támogatás 85 eFt-tal nőtt, ezzel együtt a hivatalra átadott működési célú pénzeszköz ugyanennyi összeggel nő.


  • 70/2013. (VI. 18.) sz. képviselő-testületi határozat alapján 15.000 Ft támogatást nyújtunk az árvízvédelmi feladatokra.


  • 76/2013.(VII.23.) sz. képviselő-testületi határozat alapján az Anyatejes Világnapra 5.000 Ft támogatást biztosítunk.


  • 89/2013. (IX.3) és 95/2013.(IX.26.) sz. képviselő-testületi határozatok szerint a Falugondnokok Somogy Megyei Egyesületének 182.060 Ft működési célú pénzeszközt adunk át.


  • Arany János Tehetséggondozó Program keretén belül 20 eFt pénzeszközt adtunk át.


  • Szerkezetátalakítási tartalékból folyósított támogatás címén 267 eFt-ot folyósítottak az önkormányzat számára, az egyéb működési célú központi támogatás összege ezzel az összeggel nő, a működőképesség megőrzését szolgáló kiegészítő támogatás ugyanezen összeggel csökken.


  • Az állami támogatásoknál az egyes jövedelempótló támogatás külön sorban lett feltüntetve. A természetbeni gyermekvédelmi támogatás állami támogatása (331 eFt) az egyes jövedelempótló támogatás sorból átcsoportosításra került az egyéb működési célú központi támogatások közé.


  • A nyári gyermekétkeztetés állami támogatása (475 eFt) az egyes jövedelempótló támogatások közül átvezetésre került a központosított előirányzatok közé.




Torvaj, 2013.12.17.



                                                                                              Léner Péter

                                                                                              polgármester


I N D O K O L Á S

az 5/2014. (III.5.) rendelethez


A Képviselő-testület az 1/2013.(II. 13.) sz. rendeletével elfogadta az önkormányzat 2013. évi költségvetését, majd a 17/2013 (XII. 20.) sz. rendelettel módosította.



Jelen rendelet-tervezet az alábbi változásokat tartalmazza:


  • 72/2013.(VII.23.) sz. képviselő-testületi határozat alapján 35 eFt értékben üzletrészt vásároltunk a ZŐŐD Kft-ben. Lakosságnak átadott felhalmozási célú pénzeszköz ugyanennyivel csökken.
  • Az ügyeletre 108 eFt-tal, a családsegítésre és a gyermekjóléti szolgálatra átadott pénzeszköz 6-6 eFt-tal nő.
  • A működőképesség megőrzését szolgáló kiegészítő támogatás 4.451 eFt-tal, az egyes jövedelempótló támogatás 7.212 eFt-tal csökkent.
  • Lakossági víz-és csatornaszolgáltatás támogatására 1.874 eFt központosított előirányzat terhére igénybe vehető működési célú támogatást folyósítottak az önkormányzatnak. A működési célú átadott pénzeszköz ugyanezen összeggel nő.
  • A szociális kiadások a 8.sz.táblázat alapján alakultak, összességében 9.685 eFt-tal csökkentek.
  • Az önkormányzatok igazgatási tevékenysége szakfeladat járuléka 25 eFt-tal nő.
  • Az egyéb közfoglalkoztatás szakfeladat személyi juttatása 1.280 eFt-tal, a járuléka 151 eFt-tal, a működési célú átvett pénzeszköz 1.372 eFt-tal nő. A Start munkaprogram-téli közfoglalkoztatás szakfeladat személyi juttatása 302 eFt-tal, a járuléka 41 eFt-tal, a működési célú átvett pénzeszköz 343 eFt-tal nő. A foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosultak közfoglalkoztatása szakfeladat személyi juttatása 2.717 eFt-tal, a járuléka 350 eFt-tal, a működési célú átvett pénzeszköz 1.715 eFt-tal csökken.
  • Az önkormányzatok igazgatási tevékenysége szakfeladat dologi kiadása 879 eFt-tal csökken, a közvilágításé 121 eFt-tal nő, a központi költségvetési befizetések dologi kiadása 63 eFt-tal nő, az egyéb közfoglalkoztatás dologi kiadása 10 eFt-tal nő, a közművelődés dologi kiadása 5 eFt-tal nő, a közművelődés dologi kiadása 41 eFt-tal nő, a város és községgazdálkodás egyéb m.n.s. szolgáltatások dologi kiadása 1.248 eFt-tal csökken. Összességében a dologi kiadás 1.887 eFt-tal csökken.
  • A működési célú pénzmaradvány igénybevétele 1.058 eFt-tal csökken.
  • A rendelet-tervezet összességében 442 eFt előző évi pénzmaradvány igénybevételt tartalmaz.




Torvaj, 2014. március 4.




                                                                                              Léner Péter

                                                                                              polgármester


[1]

Módosította a 17/2013. (XII. 20.) rendelet 1. § (1) bekezdése, az 5/2014. (III. 05.) rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2014. március 5. napjától.

[2]

Módosította a 17/2013. (XII. 20.) rendelet 1. § (2) bekezdése, az 5/2014. (III. 05.) rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2014. március 5. napjától.

[3]

Módosította a 17/2013. (XII. 20.) rendelet 1. § (3) bekezdése, az 5/2014. (III. 05.) rendelet 1. § (3) bekezdése, hatályos 2014. március 5. napjától..

[4]

Beiktatta a 17/2013. (XII. 20.) rendelet 1. § (4) bekezdése, hatályos 2013. december 20. napjától.

[5]

Módosította a 17/2013. (XII. 20.) rendelet 2. § (1) bekezdése, az 5/2014. (III. 5.) rendelet 2. § (1) bekezdése, hatályos 2014. március 5. napjától.

[6]

Módosította a 17/2013. (XII. 20.) rendelet 2. § (2) bekezdése, az 5/2014. (III. 5.) rendelet 2. § (2) bekezdése, hatályos 2014. március 5. napjától

[7]

Módosította a 17/2013. (XII. 20.) rendelet 2. § (4) bekezdése, az 5/2014. (III. 5.) rendelet 2. § (4) bekezdése, hatályos 2014. március 5. napjától.

[8]

Módosította a 17/2013. (XII. 20.) rendelet 2. § (4) bekezdése, az 5/2014. (III. 5.) rendelet 2. § (4) bekezdése, hatályos 2014. március 5. napjától

[9]

Módosította a 17/2013. (XII. 20.) rendelet 3. § (1) bekezdése, az 5/2014. (III. 5.) rendelet 3. § (1) bekezdése, hatályos 2014. március 5. napjától

[10]

Módosította a 17/2013. (XII. 20.) rendelet 2. § (2) bekezdése,  az 5/2014. (III. 5.) rendelet 3. § (2) bekezdése, hatályos 2014. március 5. napjától

[11]

Beiktatta az 5/2014. (III. 5.) rendelet 3. § (3) bekezdése, hatályos 2014. március 5. napjától.

[12]

Beiktatta a 17/2013. (XII. 20.) rendelet 4. §-a, hatályos 2013. december 20. napjától.