Torvaj Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2014. (II.5.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről.
Hatályos: 2014. 02. 05- 2014. 09. 17Torvaj Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2014. (II.5.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről.
2014-02-05-tól 2014-09-17-ig
Szerkesztés...
Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének
1/2014. (II.5.)
RENDELETE
az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről
Az önkormányzat képviselő-testülete az államháztartásról szóló többször módosított 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban Áht.) 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében, valamint Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV törvény (továbbiakban: Stabilitási törvény) szerint eljárva a 2014. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. §
A rendelet hatálya a 2014. évi költségvetési gazdálkodás vonatkozásában Torvaj Község Önkormányzatának Képviselő-testületére terjed ki.
2. §
- Az önkormányzat költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 1.sz. melléklet tartalmazza.
- A képviselő-testület az önkormányzat költségvetésében szereplő feladatok bevételeit és kiadásait kormányzati funkciónként a 2.1. és 2.2. számú melléklet szerint állapítja meg.
- A működési célú bevételeket és kiadásokat feladatonként a 3. számú melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat beruházási és felújítási bevételeit és kiadásait feladatonként a 4. sz. melléklet tartalmazza.
- Az Önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit a 5.sz. melléklet tartalmazza.
A költségvetés bevételei és kiadásai
3. §
(1) A Képviselő-testület a helyi önkormányzat 2014. évi költségvetését 53.224 eFt bevétellel és kiadással, ezen belül:
45.253 eFt tárgyévi bevétellel,
8.146 eFt finanszírozási bevétellel (előző évi pénzmaradvány igénybevétele),
53.399 eFt tárgyévi kiadással,
főösszegen belül: 45.150 eFt tárgyévi működési célú bevétellel,
51.834 eFt működési célú kiadással,
6.684 eFt működési célú hiánnyal (finanszírozási bevétellel),
103 eFt tárgyévi felhalmozási célú bevétellel,
1.565 eFt felhalmozási célú kiadással,
1.462 eFt felhalmozási célú hiánnyal (finanszírozási bevétellel)
állapítja meg.
(2) A költségvetésben jelentkező 6.684 eFt tárgyévi működési célú hiányt, és 1.462 eFt tárgyévi felhalmozási célú hiányt a képviselő-testület előző évi pénzmaradvány igénybevételével finanszírozza.
- Az önkormányzatnak 2014. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.
(4) A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:
működési költségvetés tárgyévi bevétel 45.150 eFt
működési költségvetés finanszírozási bevétele 6.684 eFt
működési költségvetés tárgyévi kiadás 51.834 eFt
ebből:
- a személyi juttatások kiadásai 17.037 eFt
- a munkaadókat terhelő járulékok 3.348 eFt
- a dologi kiadások 9.118 eFt
- az ellátottak pénzbeli juttatásai 18.004 eFt
- egyéb működési célú kiadás 4.327 eFt
ebből:- egyéb működési célú támogatás 3.827 eFt
- az általános tartalék 450 eFt
- a céltartalék 50 eFt
felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétel 103 eFt
felhalmozási költségvetés finanszírozási bevétele 1.462 eFt
felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadás 1 565 eFt
ebből:
- a beruházások összege 1.165 eFt
- a felújítások összege 0 eFt
- egyéb felhalmozási célú kiadások 400 eFt
(5) A képviselő-testület a működési és a felhalmozási célú /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az 3. és 4. sz. melléklet szerint állapítja meg.
(6) Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2014. évben -a közfoglalkoztatottak nélkül- 1 fő.
(7) A közfoglalkoztatottak éves létszáma 12 fő.
Az önkormányzat bevételei
4. §
A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat kiadásai
5. §
A képviselő-testület a 2014. évi költségvetés kiadásait és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát az l. sz. melléklet szerint állapítja meg.
Tartalékok
6. §
Az önkormányzat 500 eFt tartalékot képez, melyből 450 eFt az általános tartalék, 50 eFt pedig céltartalék. A tartalékok felett a képviselő-testület rendelkezik.
Több éves kihatással járó feladatok
7 §
Az önkormányzat több éves kihatással járó kötelezettsége nincs.
8. §
- A 2014. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 6. sz. melléklet tartalmazza.
- Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházása az önkormányzatnak 2014.évben nincs.
.
- Az előirányzat felhasználási tervet a 9. sz. melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági ellátások jogcímeit és összegeit a 10.sz.melléklet tartalmazza.
- A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a 11.sz.melléklet tartalmazza.
- A Stabilitási törvény 10. § (3) bekezdése alapján előírt adósságot keletkeztető ügyletek és saját bevételek összevetését a 12.sz.melléklet tartalmazza.
A 2014. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
9. §
(1) A gazdálkodás során az év közben keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt.
- A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1.500.000.-Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.
- A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó szabad pénzeszköz felhasználásáról a képviselő-testület esetenként dönt.
(4) Az önkormányzat előirányzatai -kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatóak. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendeletmódosítását.
(5) A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.
(6) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 100 eFt összeghatárig a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.
- Az egységes rovatrend normatív jutalmak és céljuttatás, projektprémium rovatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzat 10%-áig vállalható kötelezettség.
- Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény 109.§-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:
- készpénzfizetési számlák kifizetése
- vásárlási előleg, ellátmány
- munkavállalók illetményelőlege
- munkavállalók utazási költségtérítése
- munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
- közcélú dolgozók munkabére
- hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések, szociális ellátások, segélyek.
ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK
11. §
(1) A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2014.évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.
Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.
(2) Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.
Tab, 2014. február 4.
Léner Péter Dr. Szűts Dóra
polgármester jegyző
Indokolás
Torvaj Község Önkormányzata
1/2014. (II.5.) sz. költségvetési rendelethez
Az Országgyűlés a 2013. évi CCXXX. törvénnyel elfogadta a 2014 évi költségvetés alapját képező Magyarország 2014.évi központi költségvetését.
2014. évi költségvetés makrogazdasági feltételei:
A rezsicsökkentés és a nemzetközi inflációs környezet a következő hónapokban összességében továbbra is 2% alá, 1% környékére szorítja az áremelkedés ütemét. Ugyanakkor a vásárlóerő megindult szerény növekedése, a folyamatosan gyengülő forint, a költségnövekedés továbbhárításának piaci kényszere, a diktált rezsicsökkentés fenntarthatósága fokozatosan növeli az infláció elfojtása elleni erőt.
A külső egyensúly 2014-ben is kedvező lesz, de javulása csaknem megáll, a külső finanszírozási képesség a növekvő EU-támogatások ellenére a GDP 4,7 százaléka körül marad. A tőkeáramlásban még a gazdaságpolitika kiszámíthatóbbá válása esetén sem várható gyors fordulat, kedvező esetben a kiáramlás megáll. A beruházások ez évben is az EU-támogatású fejlesztések miatt emelkednek, de csak 2 százalékkal. A beruházási aktivitás a magángazdaságban továbbra is erőtlen marad.
2014.évi önkormányzati támogatások szabályozása:
A helyi önkormányzatok részére 2014. évre megállapított támogatások összetétele és nagysága a 2013. évi nagy átalakításokhoz kapcsolódóan az elmúlt év tapasztalatai, visszajelzései alapján változtak.
A költségvetési törvény értelmében az Országgyűlés támogatást biztosít a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatására az alábbiak szerint:
A települési önkormányzatok működésének támogatásán belül a
- Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatására 22.300 forint/hektár összeget kap az önkormányzat.
- Közvilágítás fenntartásának támogatása, mely a 2012.évi teljesített kiadás figyelembevételével a településkategóriánként számított átlagos, a településen kiépített kisfeszültségű hálózat egy kilométerre jutó kiadási szint figyelembevételével történik.
- Köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása a 2012.évi nettó kiadási szint figyelembevételével történik.
- Közutak fenntartásának támogatásának megállapítására szintén a 2012.évi kiadási szint korrekciója alapján kerül sor.
- Egyéb önkormányzati feladatok támogatása 2.700.-forint/fő, de 2000 fő lakosságszám alatti települések esetében, ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség 20.000 Ft alatti, ott a támogatás legalább 4.000.000 forint, egyéb településeken legalább 3.000.000 forint. Torvajon ez az összeg 4.000.000 forint.
A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatására az alábbi címen igényelhető támogatás:
- Egyes jövedelempótló támogatások kiegészítése címén a rendszeres szociális segélyre és a lakásfenntartási támogatásra kifizetett összeg 90%-a igényelhető. A foglalkoztatást helyettesítő támogatás 80%-át, az óvodáztatási támogatás 100%-át a központi költségvetés megtéríti.
- Hozzájárulás pénzbeli szociális ellátásokhoz járó állami támogatás elsősorban a helyi hatáskörű pénzbeli és természetbeni ellátáshoz, a gyermekétkezés térítési díjának szociális alapon történő egyedi mérsékléséhez vagy elengedéséhez, a közfoglalkoztatás önrészének biztosításához kapcsolódik.
- Idei évtől: kistelepülések szociális feladatainak támogatása, mely a 2000 fő alatti lakosságszámú településeket illeti meg, ahol az egy főre jutó adóerő-képesség nem éri el a 20.000 forintot. A támogatási összeg 1000 Ft/fő, de legalább 600.000 forint. Torvajon ez az összeg 600.000 forint.
A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása jogcímen az alábbi támogatásra vagyunk jogosultak:
- Nyilvános könyvtári ellátási és a közművelődési feladatokhoz való hozzájárulás összege 1.140.-forint/fő. Torvajon ez 279 fővel számolva 318.060 forint.
A hozzájárulás a pénzbeli szociális ellátásokhoz ill. a települési önkormányzatok működésének támogatási összegeit csökkentheti az önkormányzatok elvárt bevétele. Az elvárt bevétel a 2012.évi iparűzési adóalap 0,5%-át jelenti, ez a beszámítási összeg. A beszámítás nem érinti azokat az önkormányzatokat, ahol az adóerő-képesség nem haladja meg az 5000 forintot. 5000 forint felett sávosan jelentkezik az elvonás. Torvaj községet nem érinti a beszámítás.
A helyi önkormányzatok által felhasználható központosított előirányzatok köre két új jogcímmel bővült:
- E-útdíj kompenzáció: az önkormányzatokat megillető gépjárműadó és iparűzési adóbevétel 2013. évi kiesésének ellentételezésére szolgál.
- Az adósságkonszolidációban részt nem vett települési önkormányzatok fejlesztéseinek támogatása.
A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatása szolgál többek között az önkormányzatok működőképességének megőrzésének biztosítására.
Részletes indokolás
BEVÉTELEK:
Működési bevételek:
Az előző évekhez hasonlóan a működési bevételeknél a tervezhető lehetőségek közt vettük számba a kamatbevételt, a bérleti díjakat, a kamatmentes kölcsön és a köztemetés törlesztő részleteit, valamint a PB gázértékesítés bevételét.
Közhatalmi bevételek:
Helyi adók:
Helyi adókból 1.700 eFt bevétellel számolunk, amely az iparűzési adóból és a magánszemélyek kommunális adójából származik.
Átengedett központi adók:
Az átengedett központi adók összetétele a tavalyihoz hasonlóan alakultak. A gépjármű adóból továbbra is 40% illeti meg a települési önkormányzatot, SZJA átengedés nincs.
Az egyéb közhatalmi bevételek között terveztük az igazgatási szolgáltatási díjakat.
Önkormányzat működési támogatásai:
Az önkormányzatnak költségvetési állami támogatásból 26,1 millió forint bevétele várható. Ennek elosztása az előző évhez hasonlóan alakult. A támogatás összegeit a 11.sz.melléklet tartalmazza.
Felhalmozási bevételek:
Önkormányzatok egyéb felhalmozási bevételeiből a koncessziós díjbevétel 103 eFt.
Hitel felvételt 2014 évben nem terveztünk.
Az önkormányzat 2013. évi pénzmaradványa várhatóan 8.146 e Ft.
KIADÁSOK:
A tervezéshez a 2014. évi költségvetési koncepció, a vállalt kötelezettségek, a szociális törvényből és az önkormányzati rendeletből adódó feladatok szolgáltatták az alapot.
A kötelező alapfeladatok ellátása jelentősen behatárolja az önkormányzat mozgásterét.
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotói és általános igazgatási tevékenysége kormányzati funkció kiadásai:
A személyi juttatások között a hivatalsegéd munkabére, a ruházati költségtérítése, és az étkezési költségtérítése szerepel.
A külső személyi juttatások között a polgármester tiszteletdíját és költségtérítését vettük figyelembe.
A dologi kiadások között terveztük a helyi hivatal működési kiadásait, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a közüzemi díjakat, a postaköltséget, a az önkormányzati ingatlanok vagyonbiztosítását, nyomtatványok, irodaszerek költségeit, a riasztó felügyeleti díját.
A járulékok költségtérítés után fizetendő kifizetői adó és egészségügyi hozzájárulási adó összegéből, illetve a hivatalsegéd és a polgármester után fizetendő szociális hozzájárulási adó összegéből adódnak.
Egyéb kormányzati funkciók kiadásai:
A személyi juttatások a közfoglalkoztatottak bérét tartalmazzák.
Egyéb külső személyi juttatásként jelenik meg a hagyomány szerint évente megrendezésre kerülő falunap, az idősek napi ünnepség, a Mikulás ünnepség reprezentációs költségei, illetve a kitüntetéssel kapcsolatos érmék, oklevelek költségei.
Munkaadókat terhelő járulékok között szerepel a közfoglalkoztatottak után fizetendő szociális hozzájárulási adó, és a reprezentáció után fizetendő kifizetői adó és az egészségügyi hozzájárulási adó.
A dologi kiadások között terveztük a közvilágítást, a vízdíjat, az önkormányzat tulajdonában álló gépek karbantartásának, a köztemető fenntartásának költségeit, a közutak karbantartását, a közösségi ház és a mozgókönyvtár működési költségeit, a PB-gázvásárlást, az egyéb épületek vagyonbiztosítását, és egyéb szolgáltatási díjakat, valamint ezek áfa-ját.
A Tabi Közös Önkormányzati Hivatallal kötött megállapodás alapján az óvodás gyermekek után 597 eFt pénzeszköz átadással számoltunk.
A Koppány-völgye Többcélú Kistérségi Társulással a kistérségi megállapodás alapján fizetendő költségtérítés összegei a következők: a Családsegítő Szolgálat működéséhez 117 eFt, a Gyermekjóléti Szolgálathoz 117 eFt-tal számoltunk. Az egészségügyi ügyelethez való hozzájárulás mértéke éves szinten 812 eFt-ot tesz ki.
A „Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft-vel történő megállapodás alapján 773 eFt működési célú pénzeszköz átadást terveztünk járóbeteg-szakellátásra.
Működési célú pénzeszköz átadásként jelentkezik még a Dél-Nyugat Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás, a Dél-Balatoni Vízitársulat, Dél-Dunántúli Régió Ivóvízminőségjavító Önkormányzati Társulás, a Tabi Fúvószenekar Egyesület, az Országos Mentőszolgálat Közalapítvány, a Rákóczi Alapítvány, az Anyatejes nap és a Falugondnokok Somogy Megyei Egyesületének támogatása.
Bursa Hungarica ösztöndíjra a képviselő-testület döntése alapján 160 eFt-ot kell meghatározni a 2014. évi költségvetésben.
Arany János Programra 20 eFt pénzeszköz-átadást terveztünk.
A fenti támogatások összegét e rendelet 5. számú melléklete tartalmazza.
Tartalékok:
2014. évre tartalékként 500 eFt-ot terveztünk, ebből 450 eFt-ot általános tartalék és 50 eFt összegben céltartalék.
Közfoglalkoztatás:
Önkormányzatunk 2014-ben a közfoglalkoztatás keretében elkezdi a mezőgazdasági projektet, 2014. március 1-től – 2014. október 31-ig 6 fő foglalkoztatásával valamint 2014. október 1-től – 2015. február 28- ig folytatjuk a helyi sajátosságra épülő projektünket, a drótfonást 3 fővel. Közfoglalkoztatottak végeznék a termőföld megmunkálását, burgonya termesztést és az előző évben szerzett drótfonógép segítségével font dróttal bekerítenék a földterületeket.
A téli közfoglalkoztatás keretében 4 fő motorfűrész kezelő tanfolyamon vesz rész 2013. november 1-től – 2014. április 30-ig, valamint 13 fő alapkompetencia képzésen van 2013. december 1-től – 2014. április 30-ig.
2013. december 31-től – 2014. február 28- ig tartó hosszabb időtartamú közfoglalkoztatási programban 3 főt foglalkoztatunk, feladatuk a kommunális feladatok ellátása, hó eltakarítása, síkosságmentesítés és közterületek takarítása.
Közfoglalkoztatás keretében tervezzük továbbá a belvízelvezető, csapadékvíz-elvezető rendszerek rendbetételét, a település közterületeinek tisztántartását, gondozását, karbantartását illetve egy új program bevezetését, ahol betonlapokat öntenénk, melyeket az árkok burkolására használnánk fel.
A fenti programokkal éves szinten átlagosan 12 fő foglalkoztatását tervezzük.
A közfoglalkoztatottak bérköltségének támogatása 100 %-os.
Szociális kiadások alakulása:
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.
Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.
A szociális törvény értelmében a rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások döntő többsége esetében a támogatások mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének bizonyos százalékában van megállapítva. A 2014. év elején nem kerül sor az öregségi nyugellátás legkisebb összegének emelésére, ezért ezen ellátásoknál csak a jogosultak számának a változásával kell számolnunk.
A szociális és gyermekjóléti ellátások terén jelentős változások várhatóak 2014. január hó 1. napjától, így a korábbi átmeneti segélyt, kamatmentes kölcsönt (szociális kölcsön), temetési segélyt, illetve a rendkívüli gyermekvédelmi kedvezményt felváltja az önkormányzati segély.
Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 12/2003.(VIII. 29.) rendelet (a továbbiakban: helyi rendelet), valamint Torvaj Község Önkormányzat Képviselő-testületének a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 5/1998. (IV. 15.) rendelete rendkívüli gyermekvédelmi kedvezményre vonatkozó szakasza hatályon kívül helyezése, és új rendelet megalkotása vált szükségessé.
A több éve folyamatosan növekvő megélhetési költségek, és a szociális ellátások már évek óta változatlan mértéke, valamint a béreknek az inflációnál kisebb mértékű emelkedése, az adójóváírás kivezetése egyre nagyobb terhet ró a családokra, így a szociális rászorultságtól függő ellátások iránt évről-évre egyre nagyobb igény jelentkezik. Ez az ellátásra jogosultak egyre emelkedő számában is meg fog mutatkozni.
Pénzbeli és természetbeni juttatások
Az aktív korúak ellátása, lakásfenntartási támogatás, ápolási díj:
A szakmai elképzelések szerint a létalap:
- alaptámogatási komponense nyújtana segítséget a kellő jövedelemmel nem rendelkező háztartásoknak úgy, hogy jövedelmüket egy meghatározott szintig kiegészíti (azaz ide tartozna mostani foglalkoztatást helyettesítő támogatás, illetve a rendszeres szociális segély),
- kiegészítő támogatási komponense foglalná magába a háztartás társadalmilag elismert egyéb szükségleteinek biztosításához nyújtott támogatásokat (pl. a lakásfenntartási támogatást).
A létalapként nyújtott ellátásokat önkormányzati szinten (a képviselőtestület hatáskörében) már csak egy, ún. krízisellátás egészítheti ki, amely az egyének, háztartások egyedi, átmeneti jellegű krízishelyzetének megoldását segíti.
2014. évben a normatív alapon nyújtott lakásfenntartási támogatás esetén az egy négyzetméterre eső lakásfenntartási költség (mely a folyósítandó támogatás mértékét jelentősen meghatározza) változásával nem kell számolnunk. Az a korábbi évekhez hasonlóan, a lakásfenntartás egy négyzetméterre jutó elismert havi költsége a 2014. évben 450 forint lesz.
Ezen ellátások tervezésénél számolnunk kell a gazdasági válság következtében növekvő munkanélküliséggel, továbbá a családok növekvő megélhetési nehézségeivel.
2013. évben várhatóan a tervezett szerint alakul a lakásfenntartási támogatásban részesülők száma, ezért ezen ellátás esetén 2014 évre a 2013. évinél 4 %-kal magasabb igénylőszámot terveztünk.
Az aktív korúak ellátásában részesülők esetén megközelítően s a 2013. évi terv adatokkal számoltunk 2014-re is, az emelkedés a tavalyi évhez képest 4 %-os.
A méltányossági ápolási díj igénylők köre már évek óta nem változik, így a tavalyi évhez hasonlóan 1 fővel számoltunk.
Bursa Hungarica Ösztöndíj
A képviselő-testület a támogatást 2014 évre 160.000 forintban állapította meg. Az ösztöndíjak odaítélése 2013 novemberében, 4 kérelmező részére került megállapításra, akik közül 1 tanuló a felsőoktatási tanulmányai megkezdésekor, a 2014/2015 tanév első félévekor jogosult először az ösztöndíjra (sikeres felvétele esetén).
Eseti pénzbeli ellátások:
Önkormányzati segély (Mely magában foglalja a korábbi átmeneti segélyt, kamatmentes kölcsönt, temetési segélyt, illetve a rendkívüli gyermekvédelmi kedvezményt, azon belül a beiskolázási segélyt.)
Ezen ellátások közül az átmeneti segélyre időarányosan kifizetett összeg a tervezett szerint alakult, azonban a lakosság szegényedése miatt, valamint az ellátások összevonása miatt a 2014-es évben emelkedés várható, ezért 2014. évre az előző évi tervadatokhoz képest mintegy 5 %-al magasabb előirányzattal számoltunk ezen összevont ellátás esetében.
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény: 2012. szeptember 30. napjától változott a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény. A jogszabályváltozás szerint a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermekek Erzsébet utalvány formájában részesülnek a támogatásban, mely utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni.
2013. évre a jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás 5800.-Ft volt, mely támogatási összeg 2014. évben is változatlan marad.
A település tekintetében a 2014. évre az előző évihez hasonlóan, 40 gyermek támogatásával számoltunk.
A települési önkormányzat jegyzője az óvodáztatási támogatásra való jogosultságát - kérelmére - annak a szülőnek vagy családbafogadó gyámnak állapítja meg, akinek gyermeke tekintetében a halmozottan hátrányos helyzet fennállását a jegyző a megállapította, és legkésőbb annak az óvodai nevelési évnek a kezdetéig, amelyben az ötödik életévét betölti, megkezdi az óvodai nevelésben való tényleges részvételt és a kérelem benyújtását közvetlenül megelőző időszakban legalább két hónapon keresztül rendszeresen jár óvodába.
A pénzbeli támogatás összege a 2013. évhez hasonlóan 2014. évben is gyermekenként első alkalommal 20.000.-Ft, ezt követően esetenként és gyermekenként 10.000.-Ft.
2014. évben 2 gyermek óvodáztatási támogatásával számoltunk.
A rászoruló gyermekek nyári étkeztetéséről szóló kormányrendelet 2011. évben jelentősen átalakította a nyári gyermekétkeztetés rendszerét. 2013. évben sor került a nyári gyermekétkeztetésre. Torvaj a leghátrányosabb települések közé került besorolásra, így a nyári gyermekétkeztetés igénybevételéhez önerőt nem kellett felhasználnia. A következő évi támogatás elosztásának részletes szabályairól az illetékes miniszter várhatóan 2014. év tavaszán rendeletet ad ki.
A 2014. évben 22 gyermek nyári étkeztetésével számoltunk.
A köztemetés megállapításának feltételeit a szociális törvény, míg a közgyógyellátásét a helyi rendelet szabályozza.
A 2013. évi időarányos tényadatokat figyelembe véve köztemetés és a közgyógyellátás tekintetében is alacsonyabb létszám és pénzügyi adatokkal számolhatunk 2014. évre.
Szociális étkezésben és nappali ellátásban részesülők támogatása:
A 2013. évi időarányos tényadatok figyelembe vételével a szociális étkezésre fordítandó előirányzata tavalyi adatokhoz hasonlóan került megtervezésre.
Felhalmozási kiadások:
A felhalmozási kiadások között terveztünk 2 db fűkasza beszerzését 230 eFt összeggel, az urnafal építését 300 eFt-tal, illetve 2 db tűzcsap cseréje vált szükségessé, erre 635 eFt-ot hagyott jóvá a testület a 2014.évi költségvetésben.
Torvaj Község Képviselő-testületének a helyi lakáscélú támogatásokról szóló rendelete szerint az önkormányzat kamatmentes kölcsön vagy vissza nem térítendő támogatás formájában támogatást nyújt a település belterületén lévő lakásvásárláshoz, építéshez, korszerűsítéshez, felújításához vagy lakáscélú kölcsön törlesztő részleteinek megfizetéséhez. Lakossági lakásfelújítás és korszerűsítés támogatására, a 2014-es évben 100 eFt lakástámogatást terveztünk.
A Délnyugat Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulásnak hulladékkezelési rendszer fejlesztésére 300 eFt egyéb felhalmozási célú támogatást terveztünk.
A 2014. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:
Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe.
Több éves kihatással járó kiadások indoklása:
Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó ügylete.
Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások alakulása:
Az önkormányzatnak 2014. évben nincs Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházása.
Torvaj, 2014. február 4.
Léner Péter
polgármester