Torvaj Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2014. (II.5.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről.
Hatályos: 2014. 09. 18- 2015. 03. 24Torvaj Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2014. (II.5.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről.
2014-09-18-tól 2015-03-24-ig
Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének
a 9/2014. (IX. 12.) rendelettel módosított
1/2014. (II.5.)
RENDELETE
az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről
Az önkormányzat képviselő-testülete az államháztartásról szóló többször módosított 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban Áht.) 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében, valamint Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV törvény (továbbiakban: Stabilitási törvény) szerint eljárva a 2014. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. §
A rendelet hatálya a 2014. évi költségvetési gazdálkodás vonatkozásában Torvaj Község Önkormányzatának Képviselő-testületére terjed ki.
2. §
- Az önkormányzat költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a [1]1.sz. melléklet tartalmazza.
- A képviselő-testület az önkormányzat költségvetésében szereplő feladatok bevételeit és kiadásait kormányzati funkciónként a [2]2.1. és [3]2.2. számú melléklet szerint állapítja meg.
- A működési célú bevételeket és kiadásokat feladatonként a [4]3. számú melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat beruházási és felújítási bevételeit és kiadásait feladatonként a [5]4. sz. melléklet tartalmazza.
- Az Önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit a [6]5.sz. melléklet tartalmazza.
A költségvetés bevételei és kiadásai
3. §
[7](1) A Képviselő-testület a helyi önkormányzat 2014. évi költségvetését 58.548 eFt bevétellel és kiadással, ezen belül:
50.402 eFt tárgyévi bevétellel,
8.146 eFt finanszírozási bevétellel (előző évi pénzmaradvány igénybevételével)
58.548 eFt tárgyévi kiadással
Főösszegen belül:
47.349 eFt tárgyévi működési célú bevétellel,
53.983 eFt működési célú kiadással,
6.684 eFt működési célú hiánnyal, (finanszírozási bevétellel)
3.053 e Ft tárgyévi felhalmozási célú bevétellel,
4.565 eFt felhalmozási célú kiadással,
1.462 eFt felhalmozási célú hiánnyal (finanszírozási bevétellel)
állapítja meg.
(2) A költségvetésben jelentkező 6.684 eFt tárgyévi működési célú hiányt, és 1.462 eFt tárgyévi felhalmozási célú hiányt a képviselő-testület előző évi pénzmaradvány igénybevételével finanszírozza.
- Az önkormányzatnak 2014. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.
[8](4) A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:
működési költségvetés tárgyévi bevétel 47.349 eFt
működési költségvetés finanszírozási bevétele 6.684 eFt
működési költségvetés tárgyévi kiadás 53.983 eFt
ebből:
- a személyi juttatások kiadásai 17.143 eFt
- a munkaadókat terhelő járulékok 3.362 eFt
- a dologi kiadások 9.118 eFt
- ellátottak pénzbeli juttatása 18.004 eFt
- egyéb működési célú kiadás 6.356 eFt
ebből:
- egyéb működési célú támogatás
- az általános tartalék 660 eFt
- a céltartalék 50 eFt
a felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétel 3.053 eFt
a felhalmozási költségvetés finanszírozási bevétele 1.462 eFt
a felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadás 4.565 eFt
ebből:
- a beruházások összege 1.215 eFt
- felújítások összege 2.950 eFt
- egyéb felhalmozási célú kiadások 400 eFt
(5) A képviselő-testület a működési és a felhalmozási célú /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az 3. és 4. sz. melléklet szerint állapítja meg.
(6) Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2014. évben -a közfoglalkoztatottak nélkül- 1 fő.
(7) A közfoglalkoztatottak éves létszáma 12 fő.
Az önkormányzat bevételei
4. §
A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat kiadásai
5. §
A képviselő-testület a 2014. évi költségvetés kiadásait és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát az l. sz. melléklet szerint állapítja meg.
Tartalékok
[9]6. §
Az önkormányzat 710 eFt tartalékot képez, melyből 660 eFt az általános tartalék, 50 eFt pedig céltartalék. A tartalékok felett a képviselő-testület rendelkezik.
Több éves kihatással járó feladatok
7 §
Az önkormányzat több éves kihatással járó kötelezettsége nincs.
8. §
- A 2014. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 6. sz. melléklet tartalmazza.
- Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházása az önkormányzatnak 2014.évben nincs.
.
- Az előirányzat felhasználási tervet a [10]9. sz. melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági ellátások jogcímeit és összegeit a 10.sz.melléklet tartalmazza.
- A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a 11.sz.melléklet tartalmazza.
- A Stabilitási törvény 10. § (3) bekezdése alapján előírt adósságot keletkeztető ügyletek és saját bevételek összevetését a 12.sz.melléklet tartalmazza.
A 2014. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
9. §
(1) A gazdálkodás során az év közben keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt.
- A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1.500.000.-Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.
- A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó szabad pénzeszköz felhasználásáról a képviselő-testület esetenként dönt.
(4) Az önkormányzat előirányzatai -kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatóak. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendeletmódosítását.
(5) A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.
(6) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 100 eFt összeghatárig a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.
- Az egységes rovatrend normatív jutalmak és céljuttatás, projektprémium rovatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzat 10%-áig vállalható kötelezettség.
- Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény 109.§-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:
- készpénzfizetési számlák kifizetése
- vásárlási előleg, ellátmány
- munkavállalók illetményelőlege
- munkavállalók utazási költségtérítése
- munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
- közcélú dolgozók munkabére
- hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések, szociális ellátások, segélyek.
ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK
11. §
(1) A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2014.évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.
Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.
(2) Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.
Tab, 2014. február 4.
Léner Péter Dr. Szűts Dóra
polgármester jegyző
Záradék:
Az egységes szerkezetbe foglalt rendelet a mai napon hatályos jogszabályi szöveget tartalmazza.
Torvaj, 2014. szeptember 9.
Léner Péter Dr. Szűts Dóra
polgármester jegyző
Indokolás
Torvaj Község Önkormányzata
1/2014. (II.5.) sz. költségvetési rendelethez
Az Országgyűlés a 2013. évi CCXXX. törvénnyel elfogadta a 2014 évi költségvetés alapját képező Magyarország 2014.évi központi költségvetését.
2014. évi költségvetés makrogazdasági feltételei:
A rezsicsökkentés és a nemzetközi inflációs környezet a következő hónapokban összességében továbbra is 2% alá, 1% környékére szorítja az áremelkedés ütemét. Ugyanakkor a vásárlóerő megindult szerény növekedése, a folyamatosan gyengülő forint, a költségnövekedés továbbhárításának piaci kényszere, a diktált rezsicsökkentés fenntarthatósága fokozatosan növeli az infláció elfojtása elleni erőt.
A külső egyensúly 2014-ben is kedvező lesz, de javulása csaknem megáll, a külső finanszírozási képesség a növekvő EU-támogatások ellenére a GDP 4,7 százaléka körül marad. A tőkeáramlásban még a gazdaságpolitika kiszámíthatóbbá válása esetén sem várható gyors fordulat, kedvező esetben a kiáramlás megáll. A beruházások ez évben is az EU-támogatású fejlesztések miatt emelkednek, de csak 2 százalékkal. A beruházási aktivitás a magángazdaságban továbbra is erőtlen marad.
2014.évi önkormányzati támogatások szabályozása:
A helyi önkormányzatok részére 2014. évre megállapított támogatások összetétele és nagysága a 2013. évi nagy átalakításokhoz kapcsolódóan az elmúlt év tapasztalatai, visszajelzései alapján változtak.
A költségvetési törvény értelmében az Országgyűlés támogatást biztosít a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatására az alábbiak szerint:
A települési önkormányzatok működésének támogatásán belül a
- Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatására 22.300 forint/hektár összeget kap az önkormányzat.
- Közvilágítás fenntartásának támogatása, mely a 2012.évi teljesített kiadás figyelembevételével a településkategóriánként számított átlagos, a településen kiépített kisfeszültségű hálózat egy kilométerre jutó kiadási szint figyelembevételével történik.
- Köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása a 2012.évi nettó kiadási szint figyelembevételével történik.
- Közutak fenntartásának támogatásának megállapítására szintén a 2012.évi kiadási szint korrekciója alapján kerül sor.
- Egyéb önkormányzati feladatok támogatása 2.700.-forint/fő, de 2000 fő lakosságszám alatti települések esetében, ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség 20.000 Ft alatti, ott a támogatás legalább 4.000.000 forint, egyéb településeken legalább 3.000.000 forint. Torvajon ez az összeg 4.000.000 forint.
A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatására az alábbi címen igényelhető támogatás:
- Egyes jövedelempótló támogatások kiegészítése címén a rendszeres szociális segélyre és a lakásfenntartási támogatásra kifizetett összeg 90%-a igényelhető. A foglalkoztatást helyettesítő támogatás 80%-át, az óvodáztatási támogatás 100%-át a központi költségvetés megtéríti.
- Hozzájárulás pénzbeli szociális ellátásokhoz járó állami támogatás elsősorban a helyi hatáskörű pénzbeli és természetbeni ellátáshoz, a gyermekétkezés térítési díjának szociális alapon történő egyedi mérsékléséhez vagy elengedéséhez, a közfoglalkoztatás önrészének biztosításához kapcsolódik.
- Idei évtől: kistelepülések szociális feladatainak támogatása, mely a 2000 fő alatti lakosságszámú településeket illeti meg, ahol az egy főre jutó adóerő-képesség nem éri el a 20.000 forintot. A támogatási összeg 1000 Ft/fő, de legalább 600.000 forint. Torvajon ez az összeg 600.000 forint.
A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása jogcímen az alábbi támogatásra vagyunk jogosultak:
- Nyilvános könyvtári ellátási és a közművelődési feladatokhoz való hozzájárulás összege 1.140.-forint/fő. Torvajon ez 279 fővel számolva 318.060 forint.
A hozzájárulás a pénzbeli szociális ellátásokhoz ill. a települési önkormányzatok működésének támogatási összegeit csökkentheti az önkormányzatok elvárt bevétele. Az elvárt bevétel a 2012.évi iparűzési adóalap 0,5%-át jelenti, ez a beszámítási összeg. A beszámítás nem érinti azokat az önkormányzatokat, ahol az adóerő-képesség nem haladja meg az 5000 forintot. 5000 forint felett sávosan jelentkezik az elvonás. Torvaj községet nem érinti a beszámítás.
A helyi önkormányzatok által felhasználható központosított előirányzatok köre két új jogcímmel bővült:
- E-útdíj kompenzáció: az önkormányzatokat megillető gépjárműadó és iparűzési adóbevétel 2013. évi kiesésének ellentételezésére szolgál.
- Az adósságkonszolidációban részt nem vett települési önkormányzatok fejlesztéseinek támogatása.
A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatása szolgál többek között az önkormányzatok működőképességének megőrzésének biztosítására.
Részletes indokolás
BEVÉTELEK:
Működési bevételek:
Az előző évekhez hasonlóan a működési bevételeknél a tervezhető lehetőségek közt vettük számba a kamatbevételt, a bérleti díjakat, a kamatmentes kölcsön és a köztemetés törlesztő részleteit, valamint a PB gázértékesítés bevételét.
Közhatalmi bevételek:
Helyi adók:
Helyi adókból 1.700 eFt bevétellel számolunk, amely az iparűzési adóból és a magánszemélyek kommunális adójából származik.
Átengedett központi adók:
Az átengedett központi adók összetétele a tavalyihoz hasonlóan alakultak. A gépjármű adóból továbbra is 40% illeti meg a települési önkormányzatot, SZJA átengedés nincs.
Az egyéb közhatalmi bevételek között terveztük az igazgatási szolgáltatási díjakat.
Önkormányzat működési támogatásai:
Az önkormányzatnak költségvetési állami támogatásból 26,1 millió forint bevétele várható. Ennek elosztása az előző évhez hasonlóan alakult. A támogatás összegeit a 11.sz.melléklet tartalmazza.
Felhalmozási bevételek:
Önkormányzatok egyéb felhalmozási bevételeiből a koncessziós díjbevétel 103 eFt.
Hitel felvételt 2014 évben nem terveztünk.
Az önkormányzat 2013. évi pénzmaradványa várhatóan 8.146 e Ft.
KIADÁSOK:
A tervezéshez a 2014. évi költségvetési koncepció, a vállalt kötelezettségek, a szociális törvényből és az önkormányzati rendeletből adódó feladatok szolgáltatták az alapot.
A kötelező alapfeladatok ellátása jelentősen behatárolja az önkormányzat mozgásterét.
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotói és általános igazgatási tevékenysége kormányzati funkció kiadásai:
A személyi juttatások között a hivatalsegéd munkabére, a ruházati költségtérítése, és az étkezési költségtérítése szerepel.
A külső személyi juttatások között a polgármester tiszteletdíját és költségtérítését vettük figyelembe.
A dologi kiadások között terveztük a helyi hivatal működési kiadásait, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a közüzemi díjakat, a postaköltséget, a az önkormányzati ingatlanok vagyonbiztosítását, nyomtatványok, irodaszerek költségeit, a riasztó felügyeleti díját.
A járulékok költségtérítés után fizetendő kifizetői adó és egészségügyi hozzájárulási adó összegéből, illetve a hivatalsegéd és a polgármester után fizetendő szociális hozzájárulási adó összegéből adódnak.
Egyéb kormányzati funkciók kiadásai:
A személyi juttatások a közfoglalkoztatottak bérét tartalmazzák.
Egyéb külső személyi juttatásként jelenik meg a hagyomány szerint évente megrendezésre kerülő falunap, az idősek napi ünnepség, a Mikulás ünnepség reprezentációs költségei, illetve a kitüntetéssel kapcsolatos érmék, oklevelek költségei.
Munkaadókat terhelő járulékok között szerepel a közfoglalkoztatottak után fizetendő szociális hozzájárulási adó, és a reprezentáció után fizetendő kifizetői adó és az egészségügyi hozzájárulási adó.
A dologi kiadások között terveztük a közvilágítást, a vízdíjat, az önkormányzat tulajdonában álló gépek karbantartásának, a köztemető fenntartásának költségeit, a közutak karbantartását, a közösségi ház és a mozgókönyvtár működési költségeit, a PB-gázvásárlást, az egyéb épületek vagyonbiztosítását, és egyéb szolgáltatási díjakat, valamint ezek áfa-ját.
A Tabi Közös Önkormányzati Hivatallal kötött megállapodás alapján az óvodás gyermekek után 597 eFt pénzeszköz átadással számoltunk.
A Koppány-völgye Többcélú Kistérségi Társulással a kistérségi megállapodás alapján fizetendő költségtérítés összegei a következők: a Családsegítő Szolgálat működéséhez 117 eFt, a Gyermekjóléti Szolgálathoz 117 eFt-tal számoltunk. Az egészségügyi ügyelethez való hozzájárulás mértéke éves szinten 812 eFt-ot tesz ki.
A „Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft-vel történő megállapodás alapján 773 eFt működési célú pénzeszköz átadást terveztünk járóbeteg-szakellátásra.
Működési célú pénzeszköz átadásként jelentkezik még a Dél-Nyugat Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás, a Dél-Balatoni Vízitársulat, Dél-Dunántúli Régió Ivóvízminőségjavító Önkormányzati Társulás, a Tabi Fúvószenekar Egyesület, az Országos Mentőszolgálat Közalapítvány, a Rákóczi Alapítvány, az Anyatejes nap és a Falugondnokok Somogy Megyei Egyesületének támogatása.
Bursa Hungarica ösztöndíjra a képviselő-testület döntése alapján 160 eFt-ot kell meghatározni a 2014. évi költségvetésben.
Arany János Programra 20 eFt pénzeszköz-átadást terveztünk.
A fenti támogatások összegét e rendelet 5. számú melléklete tartalmazza.
Tartalékok:
2014. évre tartalékként 500 eFt-ot terveztünk, ebből 450 eFt-ot általános tartalék és 50 eFt összegben céltartalék.
Közfoglalkoztatás:
Önkormányzatunk 2014-ben a közfoglalkoztatás keretében elkezdi a mezőgazdasági projektet, 2014. március 1-től – 2014. október 31-ig 6 fő foglalkoztatásával valamint 2014. október 1-től – 2015. február 28- ig folytatjuk a helyi sajátosságra épülő projektünket, a drótfonást 3 fővel. Közfoglalkoztatottak végeznék a termőföld megmunkálását, burgonya termesztést és az előző évben szerzett drótfonógép segítségével font dróttal bekerítenék a földterületeket.
A téli közfoglalkoztatás keretében 4 fő motorfűrész kezelő tanfolyamon vesz rész 2013. november 1-től – 2014. április 30-ig, valamint 13 fő alapkompetencia képzésen van 2013. december 1-től – 2014. április 30-ig.
2013. december 31-től – 2014. február 28- ig tartó hosszabb időtartamú közfoglalkoztatási programban 3 főt foglalkoztatunk, feladatuk a kommunális feladatok ellátása, hó eltakarítása, síkosságmentesítés és közterületek takarítása.
Közfoglalkoztatás keretében tervezzük továbbá a belvízelvezető, csapadékvíz-elvezető rendszerek rendbetételét, a település közterületeinek tisztántartását, gondozását, karbantartását illetve egy új program bevezetését, ahol betonlapokat öntenénk, melyeket az árkok burkolására használnánk fel.
A fenti programokkal éves szinten átlagosan 12 fő foglalkoztatását tervezzük.
A közfoglalkoztatottak bérköltségének támogatása 100 %-os.
Szociális kiadások alakulása:
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.
Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.
A szociális törvény értelmében a rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások döntő többsége esetében a támogatások mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének bizonyos százalékában van megállapítva. A 2014. év elején nem kerül sor az öregségi nyugellátás legkisebb összegének emelésére, ezért ezen ellátásoknál csak a jogosultak számának a változásával kell számolnunk.
A szociális és gyermekjóléti ellátások terén jelentős változások várhatóak 2014. január hó 1. napjától, így a korábbi átmeneti segélyt, kamatmentes kölcsönt (szociális kölcsön), temetési segélyt, illetve a rendkívüli gyermekvédelmi kedvezményt felváltja az önkormányzati segély.
Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 12/2003.(VIII. 29.) rendelet (a továbbiakban: helyi rendelet), valamint Torvaj Község Önkormányzat Képviselő-testületének a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 5/1998. (IV. 15.) rendelete rendkívüli gyermekvédelmi kedvezményre vonatkozó szakasza hatályon kívül helyezése, és új rendelet megalkotása vált szükségessé.
A több éve folyamatosan növekvő megélhetési költségek, és a szociális ellátások már évek óta változatlan mértéke, valamint a béreknek az inflációnál kisebb mértékű emelkedése, az adójóváírás kivezetése egyre nagyobb terhet ró a családokra, így a szociális rászorultságtól függő ellátások iránt évről-évre egyre nagyobb igény jelentkezik. Ez az ellátásra jogosultak egyre emelkedő számában is meg fog mutatkozni.
Pénzbeli és természetbeni juttatások
Az aktív korúak ellátása, lakásfenntartási támogatás, ápolási díj:
A szakmai elképzelések szerint a létalap:
- alaptámogatási komponense nyújtana segítséget a kellő jövedelemmel nem rendelkező háztartásoknak úgy, hogy jövedelmüket egy meghatározott szintig kiegészíti (azaz ide tartozna mostani foglalkoztatást helyettesítő támogatás, illetve a rendszeres szociális segély),
- kiegészítő támogatási komponense foglalná magába a háztartás társadalmilag elismert egyéb szükségleteinek biztosításához nyújtott támogatásokat (pl. a lakásfenntartási támogatást).
A létalapként nyújtott ellátásokat önkormányzati szinten (a képviselőtestület hatáskörében) már csak egy, ún. krízisellátás egészítheti ki, amely az egyének, háztartások egyedi, átmeneti jellegű krízishelyzetének megoldását segíti.
2014. évben a normatív alapon nyújtott lakásfenntartási támogatás esetén az egy négyzetméterre eső lakásfenntartási költség (mely a folyósítandó támogatás mértékét jelentősen meghatározza) változásával nem kell számolnunk. Az a korábbi évekhez hasonlóan, a lakásfenntartás egy négyzetméterre jutó elismert havi költsége a 2014. évben 450 forint lesz.
Ezen ellátások tervezésénél számolnunk kell a gazdasági válság következtében növekvő munkanélküliséggel, továbbá a családok növekvő megélhetési nehézségeivel.
2013. évben várhatóan a tervezett szerint alakul a lakásfenntartási támogatásban részesülők száma, ezért ezen ellátás esetén 2014 évre a 2013. évinél 4 %-kal magasabb igénylőszámot terveztünk.
Az aktív korúak ellátásában részesülők esetén megközelítően s a 2013. évi terv adatokkal számoltunk 2014-re is, az emelkedés a tavalyi évhez képest 4 %-os.
A méltányossági ápolási díj igénylők köre már évek óta nem változik, így a tavalyi évhez hasonlóan 1 fővel számoltunk.
Bursa Hungarica Ösztöndíj
A képviselő-testület a támogatást 2014 évre 160.000 forintban állapította meg. Az ösztöndíjak odaítélése 2013 novemberében, 4 kérelmező részére került megállapításra, akik közül 1 tanuló a felsőoktatási tanulmányai megkezdésekor, a 2014/2015 tanév első félévekor jogosult először az ösztöndíjra (sikeres felvétele esetén).
Eseti pénzbeli ellátások:
Önkormányzati segély (Mely magában foglalja a korábbi átmeneti segélyt, kamatmentes kölcsönt, temetési segélyt, illetve a rendkívüli gyermekvédelmi kedvezményt, azon belül a beiskolázási segélyt.)
Ezen ellátások közül az átmeneti segélyre időarányosan kifizetett összeg a tervezett szerint alakult, azonban a lakosság szegényedése miatt, valamint az ellátások összevonása miatt a 2014-es évben emelkedés várható, ezért 2014. évre az előző évi tervadatokhoz képest mintegy 5 %-al magasabb előirányzattal számoltunk ezen összevont ellátás esetében.
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény: 2012. szeptember 30. napjától változott a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény. A jogszabályváltozás szerint a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermekek Erzsébet utalvány formájában részesülnek a támogatásban, mely utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni.
2013. évre a jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás 5800.-Ft volt, mely támogatási összeg 2014. évben is változatlan marad.
A település tekintetében a 2014. évre az előző évihez hasonlóan, 40 gyermek támogatásával számoltunk.
A települési önkormányzat jegyzője az óvodáztatási támogatásra való jogosultságát - kérelmére - annak a szülőnek vagy családbafogadó gyámnak állapítja meg, akinek gyermeke tekintetében a halmozottan hátrányos helyzet fennállását a jegyző a megállapította, és legkésőbb annak az óvodai nevelési évnek a kezdetéig, amelyben az ötödik életévét betölti, megkezdi az óvodai nevelésben való tényleges részvételt és a kérelem benyújtását közvetlenül megelőző időszakban legalább két hónapon keresztül rendszeresen jár óvodába.
A pénzbeli támogatás összege a 2013. évhez hasonlóan 2014. évben is gyermekenként első alkalommal 20.000.-Ft, ezt követően esetenként és gyermekenként 10.000.-Ft.
2014. évben 2 gyermek óvodáztatási támogatásával számoltunk.
A rászoruló gyermekek nyári étkeztetéséről szóló kormányrendelet 2011. évben jelentősen átalakította a nyári gyermekétkeztetés rendszerét. 2013. évben sor került a nyári gyermekétkeztetésre. Torvaj a leghátrányosabb települések közé került besorolásra, így a nyári gyermekétkeztetés igénybevételéhez önerőt nem kellett felhasználnia. A következő évi támogatás elosztásának részletes szabályairól az illetékes miniszter várhatóan 2014. év tavaszán rendeletet ad ki.
A 2014. évben 22 gyermek nyári étkeztetésével számoltunk.
A köztemetés megállapításának feltételeit a szociális törvény, míg a közgyógyellátásét a helyi rendelet szabályozza.
A 2013. évi időarányos tényadatokat figyelembe véve köztemetés és a közgyógyellátás tekintetében is alacsonyabb létszám és pénzügyi adatokkal számolhatunk 2014. évre.
Szociális étkezésben és nappali ellátásban részesülők támogatása:
A 2013. évi időarányos tényadatok figyelembe vételével a szociális étkezésre fordítandó előirányzata tavalyi adatokhoz hasonlóan került megtervezésre.
Felhalmozási kiadások:
A felhalmozási kiadások között terveztünk 2 db fűkasza beszerzését 230 eFt összeggel, az urnafal építését 300 eFt-tal, illetve 2 db tűzcsap cseréje vált szükségessé, erre 635 eFt-ot hagyott jóvá a testület a 2014.évi költségvetésben.
Torvaj Község Képviselő-testületének a helyi lakáscélú támogatásokról szóló rendelete szerint az önkormányzat kamatmentes kölcsön vagy vissza nem térítendő támogatás formájában támogatást nyújt a település belterületén lévő lakásvásárláshoz, építéshez, korszerűsítéshez, felújításához vagy lakáscélú kölcsön törlesztő részleteinek megfizetéséhez. Lakossági lakásfelújítás és korszerűsítés támogatására, a 2014-es évben 100 eFt lakástámogatást terveztünk.
A Délnyugat Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulásnak hulladékkezelési rendszer fejlesztésére 300 eFt egyéb felhalmozási célú támogatást terveztünk.
A 2014. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:
Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe.
Több éves kihatással járó kiadások indoklása:
Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó ügylete.
Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások alakulása:
Az önkormányzatnak 2014. évben nincs Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházása.
Torvaj, 2014. február 4.
Léner Péter
polgármester
I N D O K O L Á S
A 9/2014. (IX.12.) rendelethez
A Képviselő-testület az 1./2014.(II.5.) sz. rendeletével elfogadta az önkormányzat 2014. évi költségvetését.
Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:
- 30/2014.(V.13.) sz. képviselő testületi határozat alapján a közfoglalkoztatáshoz 120 e. ft saját erőt biztosítottunk a tartalék terhére.
- Az adósságkonszolidációban részt nem vett önkormányzatok fejlesztési támogatására 2.950 eFt támogatást kaptunk, amelyet út felújításra kell felhasználni
- A képviselő testület a 36/2014.(V.28.) számú határozatával döntött a sportpályánál villamos energia mérési hely kialakításáról, mely 300.000 Ft-ba került, ezzel az összeggel csökkent az urnafal építésére tervezett előirányzat.
- A nyári gyermekétkeztetés támogatására 380 e Ft-ot kaptunk, mellyel a tartalék nőtt, mivel a kiadás már az eredeti előirányzatok között meg volt tervezve.
- A lakossági víz –és csatornaszolgálat támogatására 1.819.eFt állami támogatásban részesültünk, mely összeget teljes egészében a Drv részére át kell adnunk.
- Összességében a tartalékunk 210 eFt-tal nőtt.
Torvaj, 2014.09.09.
Léner Péter
polgármester
Módosította a 9/2014. (IX. 9.) rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2014. szeptember 9. napjától.
Módosította a 9/2014. (IX. 9.) rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2014. szeptember 9. napjától.
Módosította a 9/2014. (IX. 9.) rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2014. szeptember 9. napjától.
Módosította a 9/2014. (IX. 9.) rendelet 1. § (3) bekezdése, hatályos 2014. szeptember 9. napjától
Módosította a 9/2014. (IX. 9.) rendelet 1. § (4) bekezdése, hatályos 2014. szeptember 9. napjától.
Módosította a 9/2014. (IX. 9.) rendelet 1. § (5) bekezdése, hatályos 2014. szeptember 9. napjától.
Módosította a 9/2014. (IX. 9.) rendelet 2. § (1) bekezdése, hatályos 2014. szeptember 9. napjától
Módosította a 9/2014. (IX. 9.) rendelet 2. § (2) bekezdése, hatályos 2014. szeptember 9. napjától
Módosította a 9/2014. (IX. 9.) rendelet 3. §-a, hatályos 2014. szeptember 9. napjától.
Módosította a 9/2014. (IX. 9.) rendelet 4. § (1) bekezdése, hatályos 2014. szeptember 9. napjától.