Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2018. (II.15.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről

Hatályos: 2018. 02. 16- 2018. 09. 05

Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének

2/2018.(II.15.)

RENDELETE

az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről


Torvaj Község önkormányzatának képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a 2018. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:


A rendelet hatálya

  1. §


A rendelet hatálya a 2018. évi költségvetési gazdálkodás vonatkozásában Torvaj Község Önkormányzatának Képviselő-testületére terjed ki.



2. §


  1. Az önkormányzat 2018. évi költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 1.sz. melléklet tartalmazza.


  1. A képviselő-testület az önkormányzat költségvetésében szereplő feladatok bevételeit és kiadásait kormányzati funkciónként a 2.1. és 2.2. számú melléklet szerint állapítja meg.


  1. A működési célú bevételeket és kiadásokat feladatonként a 3. számú melléklet tartalmazza.


  1. Az önkormányzat beruházási és felújítási bevételeit és kiadásait feladatonként a 4. sz. melléklet tartalmazza.


  1. Az Önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit a 5.sz. melléklet tartalmazza.



A költségvetés bevételei és kiadásai

3. §


  1. A Képviselő-testület a helyi önkormányzat 2018. évi költségvetését 82.229eFt bevétellel és kiadással, ezen belül:


            62.149eFt       tárgyévi bevétellel,

            20.080eFtfinanszírozási bevétellel (előző évi maradvány)

            82.229e Ft      tárgyévi kiadással,


            Főösszegen belül:       67.186eFtműködési célú bevétellel,

                                               61.630eFt működési célú kiadással,

                                   5.556eFt működési célú többlettel


                                               15.043eFtfelhalmozási célú bevétellel,

                                               20.599eFt felhalmozási célú kiadással,

5.556 e Ft felhalmozási célú hiánnyal állapítja meg.


  1. A költségvetésben jelentkező hiányt a képviselő-testület az előző évi maradvány igénybevételével finanszírozza.


  1. Az önkormányzatnak 2018. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.


  1. A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:


működési költségvetés tárgyévi bevétel                                       49.742eFt

működési költségvetés finanszírozási bevétele                             17.444eFt

működési költségvetés tárgyévi kiadás                                         61.630eFt

ebből:

        - a személyi juttatások kiadásai                                 15.898eFt

        - a munkaadókat terhelő járulékok                            2.794eFt

        - a dologi kiadások                                                    17.099eFt

        - az ellátottak pénzbeli juttatásai                               2.934eFt

        - egyéb működési célú kiadás                                   21.951eFt


                    ebből:

- egyéb működési célú támogatás              6.639eFt

- általános tartalék                          5.557eFt

                                 - céltartalék                                                     9.755eFt


- államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetése                     954 e Ft


felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétel                                     15.043 e Ft

felhalmozási költségvetés bevétel                         12.407eFt

felhalmozási költségvetés finanszírozási bevétele                        2.636eFt

felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadás                        20.599eFt

ebből:

        - a beruházások összege                                            3.273eFt

        - a felújítások összege                                          16.826 eFt

        - egyéb felhalmozási célú kiadások                           500 eFt


  1. A képviselő-testület a működési és a felhalmozási célú /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az 3. és  4. sz. melléklet szerint állapítja meg.


  1. Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2018. évben - közfoglalkoztatottak nélkül- 4 fő.
  2. A közfoglalkoztatottak éves létszáma 7 fő.


Az önkormányzat bevételei

4. §


A 3. §-ban megállapított bevételi fő összeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza.



Az önkormányzat kiadásai

5. §


A képviselő-testület a 2018. évi költségvetés kiadásait és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát az l. sz. melléklet szerint állapítja meg.



Tartalékok

6. §


Az önkormányzat 15.312eFt tartalékot képez, melyből 5.557eFt általános tartalék,

9.755 eFt pedig céltartalék.A tartalékok felett a képviselő-testület rendelkezik.



Több éves kihatással járó feladatok

7 §


Az önkormányzat több éves kihatással járó kötelezettsége – 7.sz. melléklet szerint- nincs.



8. §


  1. A 2018. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 6. sz. melléklet tartalmazza.


  1. Az Európai Uniós támogatással megvalósuló 2018.évi beruházásokat a 8.sz.melléklettartalmaz.


  1. Az előirányzat felhasználási tervet a 9. sz. melléklet tartalmazza.


  1. Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági ellátások jogcímeit és összegeit a 10.sz.melléklet tartalmazza.


  1. A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a 11.sz.melléklet tartalmazza.


  1. A Stabilitási törvény 10. § (3) bekezdése alapján előírt adósságot keletkeztető ügyletek és saját bevételek összevetését a 12.sz.melléklet tartalmazza.



A 2018. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

9. §


(1)       A gazdálkodás során az év közben keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt.


  1. A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1.500.000.-Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.


  1. A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó szabad pénzeszköz felhasználásáról a képviselő-testület esetenként dönt.


(4)     Az önkormányzat előirányzatai -kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatóak. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendeletmódosítását.


(5)     A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.


(6)     A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 100 eFt összeghatárig a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


  1. Az egységes rovatrend normatív jutalmak és céljuttatás, projektprémium rovatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzat 10%-áig vállalható kötelezettség.


  1. Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV.törvény109.§-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:
  1. készpénzfizetési számlák kifizetése
  2. vásárlási előleg, ellátmány
  3. munkavállalók illetményelőlege
  4. munkavállalók utazási költségtérítése
  5. munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
  6. közcélú dolgozók munkabére
  7. hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések, szociális ellátások, segélyek.




ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK

11. §



(1)       A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2018.évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.

Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.


             (2)       Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.




Tab, 2018. február 13.








                            Léner Péter                                                 Dr. Vanó Szilárd
                           polgármester                                                       jegyző














Indoklás

Torvaj Község Önkormányzata

2/2018.(II.15.) sz. költségvetési rendeletéhez


Az Országgyűlés a 2017. évi C. törvénnyel elfogadta Magyarország 2018.évi központi költségvetését.

2018. év tekintetében a Kormány változatlan prioritásként tűzte ki, az államadósság mértékének csökkentését, és a fegyelmezett költségvetési politikát.

A központi költségvetésben kiemelt helyen szerepel a családok támogatása (adókedvezményekkel, célzott támogatásokkal), az életpályaprogramok továbbvitele, a foglalkoztatottság növelése és a hazai forrásból megvalósuló beruházások ösztönzése.


2018. évi önkormányzati támogatások szabályozása:

A költségvetési törvény értelmében az Országgyűlés támogatást biztosít a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatására az alábbiak szerint:


A településüzemeltetési feladatok támogatása


  • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a zöldterületek, és az azokhoz kapcsolódó építmények kialakításához és fenntartásához kapcsolódóan a belterület nagysága alapján illeti meg, melynek mértéke 22.300/ha.


  • Közvilágítás fenntartásának támogatásai

A támogatás a települési önkormányzatokat a településen történő közvilágítás biztosításához kapcsolódóan illeti meg. A támogatás meghatározása a településen kiépített kisfeszültségű hálózat kilométerben meghatározott hossza alapján történik, az alábbi, a 2016. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő „Közvilágítás” kormányzati funkció alapján település kategóriánkként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével.

10 001 fő alatti település esettén a támogatás mértéke 320 000 Ft/km.


  • Köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a köztemető fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg, a 2016. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő „Köztemető-fenntartás, és -működtetés” kormányzati funkció településkategóriánkként számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadások figyelembevételével. Az így meghatározott támogatás összege legalább 100 000 forint.10 001 fő alatti település esettén a támogatás mértéke69 Ft/m2.


  • Közutak fenntartásának támogatására

A támogatás a települési önkormányzatokat a közutak fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg, a 2016. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő „Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása” és „Parkoló, garázs üzemeltetése, fenntartása” kormányzati funkciók alapján település kategóriánkként számított nettó működési kiadások figyelembevételével. 10 001 fő alatti település esettén a támogatás mértéke227 000 Ft/km.


  • Egyéb kötelező önkormányzati feladatok

Az 1000 fő lakosságszámot meg nem haladó települések esetén, ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség nem haladja meg a 32 000 forintot, településenként legalább 5.000.000 Ft.


  • Jogcímekhez kapcsolódó kiegészítés: Mivel Torvaj község a leghátrányosabb települések közé tartozik, lakosainak száma csupán 272 fő és az egy lakosra jutó adóerő képessége nem haladja meg az 5.000 Ft-ot, így kiegészítő támogatásra is jogosult. Torvajon ez az összeg 4.839.112 Ft
  • Lakott külterülettel kapcsolatos feladatokA központi költségvetés támogatást biztosít a lakott külterülettel rendelkező települési önkormányzatoknak a 2017. január 1-jei külterületi lakosok száma alapján, melynek 2550/külterületi lakos.
  • A települési önkormányzatok könyvtári és közművelődési feladataihoz az önkormányzat 1.210.-forint/fő, de legalább 1.800.000 Ft támogatást kap.


-Szociális feladatok támogatása


- A települési önkormányzatokszociális feladatainakegyéb támogatása:

A támogatás a 32 000 forint egy lakosra jutó adóerő-képességet meg nem haladó települési önkormányzatok egyes szociális jellegű feladataihoz járul hozzá.

- Rászoruló gyermekétkeztetés

A támogatás a rászoruló gyermekek Gyvt. 21/C. § (1) bekezdés a) pontjában szereplő gyermekek szünidei étkeztetését biztosító települési önkormányzatokat illeti meg, az étkezési adagok száma alapján.A támogatás összege az egy lakosra jutó adóerő-képességtől függő fajlagos összegek figyelembevételével kerül meghatározásra.

Falugondnoki szolgáltatás támogatása

A támogatásra az a települési önkormányzat jogosult, amely a falugondnoki vagy a tanyagondnoki szolgáltatást a Szoc.tv. 60. §-a és a Kiegészítő szabályok 5.o) pontja szerinti szakmai szabályoknak megfelelően tartja fenn.A támogatás a települési önkormányzatot az ellátást biztosító szolgálat száma alapján illeti meg.






Részletes Indoklás


Bevételek:


  1. Működési bevételek:


A működési bevételeknél a tervezhető lehetőségek közt vettük számba a kamatbevételt,koncessziós díjata kamatmentes kölcsönök és a köztemetések visszafizetését, és a PB gázértékesítés bevételét.


  1. Közhatalmi bevételek:


  • Helyi adók:


Helyi adókból 2.500 eFt bevétellel számolunk, amely az iparűzési adóból és a magánszemélyek kommunális adójából származik.


  • Átengedett központi adók:


Az átengedett központi adók összetétele a tavalyihoz hasonlóan alakultak. A gépjármű adóból továbbra is 40% illeti meg a települési önkormányzatot, SZJA átengedés nincs.


Az egyéb közhatalmi bevételek között terveztük az igazgatási szolgáltatási díjakat.


  1. Állami támogatások:


Az önkormányzatnak állami támogatásból 23.829 e Ft bevétele várható. A támogatás összegeit a 11.sz.melléklet tartalmazza.


  • helyi önkormányzatok működésének támogatása 16.603 e Ft
  • települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása 2.296 e Ft
  • rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése 30 e Ft
  • falugondnoki szolgáltatás támogatása 3.100 e Ft
  • kulturális feladatok támogatása 1.800 e Ft


  1. Egyéb működési célú bevételek:


A közfoglalkoztatásra kapott támogatás 6.443 e Ft.A Humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségébenEFOP-1.5.3.pályázat keretében 15.410 e Ft támogatás illeti meg az önkormányzatot.


  1. Felhalmozási bevételek:


Az önkormányzat a VP6-7.2.1-7.4.1.2-16 kódszámú felhívás 2. célterületére sikeresenpályázott, konzorciumban Bábonymegyerrel és Zala községekkel. Torvaj községre eső támogatás összege 1.169 e Ft. Az önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatására az önkormányzat 11.238 e Ft-ot nyert.


Előző évi maradvány:


Az önkormányzat előző évi maradványa 20.080 e Ft, melyből 17.444 e Ft működési célú maradvány, 2.636 e Ft felhalmozási célú maradvány (2017.decemberében kapott alacsony összegű fejlesztések támogatására 750 e Ft, illetve a kultúrház befejezetlen felújítási munkálataira 1.886 e Ft).


Hitel felvételt 2018évben nem terveztünk.


KIADÁSOK:


Személyi juttatások között a polgármester tiszteletdíját, költségtérítését, jutalmát, valamint a hivatalsegéd munkabérét, ruházati költségtérítését és étkezési költségtérítését, jutalmát, a falugondnok közalkalmazotti bérét, ruházati és étkezési költségtérítését, közfoglalkoztatottak személyi jutatásaittartalmazza.

2018.évtől 1 fő karbantartó munkabére, étkezési költségtérítése, ruházati költségtérítése is tervezésre került.

Az EFOP-1.5.3.pályázattal kapcsolatosan 1 fő személyi jutatásai is tervezésre kerültek.

Külső személyi juttatásként a tavalyi évhez hasonlóan tervezésre került a falunap, az idősek napi ünnepsége, a Mikulás ünnepség reprezentációs költségei, illetve a kitüntetéssel kapcsolatos érmék, oklevelek költségei.

Mozgó könyvtár ellátásával kapcsolatos feladatokra külön összeg tervezése nem szükséges, mert a feladatot a hivatalsegéd látja el.


A személyi juttatásokkal kapcsolatosan került tervezésre a munkaadókat terhelő járulékok.


A dologi kiadások között terveztük a közvilágítást, az önkormányzati épületek és az önkormányzat tulajdonában álló gépek karbantartását, a köztemető fenntartásának költségeit, a közutak karbantartását, a közösségi ház és a mozgókönyvtár működési költségeit, a PB-gázvásárlást, az egyéb épületek vagyonbiztosítását, és egyéb szolgáltatási díjakat, valamint ezek áfa-ját.Továbbá a hivatal működési kiadásait, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a postaköltséget, a az önkormányzati ingatlanok vagyonbiztosítását, nyomtatványok, irodaszerek költségeit, a riasztó felügyeleti díját.


A működési célú átadásokra tervezett összeg 6.639 e Ft (5.sz.melléklet).


Tab Város Önkormányzatával kötött megállapodás alapján az óvodába járó gyermekek után az egy óvodásra jutó állami forrással és étkezési költségtérítéssel nem fedezett tervezett működési kiadások alapulvételével58eFt pénzeszköz átadással számoltunk.

Illetve Tabi Közös Önkormányzati Hivatal működéséhez való hozzájárulásként 1.200 e Ft lett tervezve.


Bábonymegyer Község Önkormányzatának 2.826 e Ft működési célú átadást terveztünk a VP6 erő-és munkagép pályázattal kapcsolatosan.


A Koppány-völgye Többcélú Kistérségi társulás feladataihoz való hozzájárulás tervezett összege 300 e Ft.


Az Emberi Erőforrások Támogatáskezelő Hazai Programok Igazgatóságának 150 e Ft átadással számoltunk a tanulók ösztöndíj támogatásához.

Dél-Dunántúli Régió Ivóvízminőségjavító Önkormányzati Társulás részére 60 e Ft hozzájárulást terveztünk.


A „Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft-vel történő megállapodás alapján 1.000 eFt működési célú pénzeszköz átadást terveztünk járóbeteg-szakellátásra, és a háziorvosi ügyletei ellátásra 1.000 e Ft-ot.


A civil szervezetek részére (Rákóczi Szövetség, Országos Mentőszolgálat, Őszinte mosoly Közhasznú Alapítvány) 20 e Ft támogatásával számoltunk, a Falugondnokok Somogy Megyei Egyesülete részére 20 e Ft-tal, illetve a Pro Maternitas Kft.-nek 5 e Ft az Anyatejes nap támogatására. 


Felhalmozási kiadások:


Humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében EFOP-1.5.3 pályázatból Torvaj 15 410 e Ft támogatásban részesül. A pályázat több év alatt kerül lebonyolításra. 2018 évre 5.705 e Ft kiadással számolunk. A pályázat Európai Uniós támogatással valósul meg.


A VP6 Erő- és Munkagép beszerzésére kiírtpályázat pozitív elbírálásban részesült. A pályázat konzorciumban került beadásra Bábonymegyer Község Önkormányzatával és Zala Község Önkormányzatával.Torvaj a pályázati támogatásból   1.169 e Ft-tal részesül. A pályázathoz szükséges önerő összege 656 e Ft.A pályázat Európai Uniós támogatással valósul meg.


Kistelepülések alacsony összegű fejlesztéseinek támogatására az önkormányzat 750 e Ft-tal részesült, ehhez 2 e Ft önerő biztosításával a kultúrház nyílászáróinak cseréjére kerül sor.


Az önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések pályázaton elnyert támogatás 11.238e Ft, amit a Petőfi Sándor utca útfelújítására használunk fel, ehhez 2.700 e Ft önerőt biztosítunk.


Atavalyi évben megkezdet kultúrház vizesblokkjának befejező munkálataira kerül sor 2.136 e Ft értékben.


Beruházásokra 3.273 e Ft került tervezésre, ami magában foglalja többek között a hivatalba bútorok,- a kultúrházba konyhabútor, - játszótérre kültéri játékok, - meglévő kistraktorhoz fűkasza beszerzését.

Egyéb eszköz beruházás tervezésre került a kulturális és könyvtári feladatokhoz, a falugondnoki szolgálathoz és az EFOP pályázattal kapcsolatosan.


Tartalék:


Az önkormányzat 15.312 eFt tartalékot képez, melyből 5.557 e Ft általános tartalék,

9.755 eFt pedig céltartalék. A céltartalék az EFOP-1.5.3. pályázattal kapcsolatosan került tervezésre. 2018-ban az önkormányzat 15.410 e Ft támogatást kap, amelyből a 2018.évi költségek tervezésre kerültek, a további 3 év kiadásainak fedezetére képeztük a 9.755 e Ft céltartalékot. A tartalékok felett a képviselő-testület rendelkezik.






Közfoglalkoztatás:


Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás keretében 2017.03.01-2018.02.28-ig 6 fő bevonásával az alábbi tevékenységet végzik: település karbantartási feladatok (közterületek, parkok takarítása, gondozása, síkosság-mentesítés, hó eltakarítás, favágás, parlagfű-mentesítés).

A Kossuth Lajos utcában járdaépítés, vizes blokk építése közösségi házban, földutak és nem aszfaltos utak kátyúzása, urnafal építése, temető kerítés befejezése valósul meg.


Áthúzódó programként jelenleg 3 programban folyik a közfoglalkoztatás, 2 fő lakatos szakmunkás munkakörben 2016.11. 01-től 2017.02.28-ig, 1 fő kőműves szakmunkás munkakörben 2016. 12. 01-től 2017. 01. 31-ig, 1 fő közterület takarító munkakörben 2016.09.01-től 2017. 02.28.-ig látja el a feladatát.


A fenti programokkal éves szinten 6 fő foglalkoztatását tervezzük.



Szociális kiadások alakulása:


A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli szociális ellátás nyújtható.

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.

Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.

Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés maradt, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.


A képviselő-testület a szociális törvényben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat állapíthat meg.

Torvaj Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II. 20.) rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. A helyi rendelet által nyújtható ellátások a következők:


Települési támogatások:


  • Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:


Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegnek 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg. Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva, maximum az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 70 %-a lehet.

Továbbá évente egy alkalommal, jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül, az életvitelszerűen a településen élő, és a településen állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező nyugdíjasokat a képviselő-testület települési támogatásban részesítheti.

A 2017. évre kifizetett támogatások, és a tűzifavásárlásra fordított költségek figyelembe vételével, 2018. évre a 2017. évinél 15 %-al magasabb összegben került megtervezésre a létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatásra fordítandó előirányzat.


  • Szociális célú tűzifa szállítási költsége:

Települési támogatásként nyújtott, szociális célú tűzifára elsősorban a szociális törvény szerinti aktív korúak ellátásában, időskorúak járadékában, vagy lakáscélú települési támogatásban részesülő, illetve a halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család jogosult, aki a fenti ellátások valamelyikére a kérelem benyújtását megelőző hat hónapból legalább egy hónapig jogosult.

A 2018. évre a 2017. évben elnyert pályázatban szereplő 34 m3 szociális célú tűzifa önerejével és szállítási költségével megegyező mértékű előirányzatot terveztünk.


  • Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:


Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtandó települési támogatás összege az eltemettető családja jövedelmének a függvényében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50 %-a és 100 %-a (28.500.-forint) között változik.

A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.

2018. évre a 2017. évivel azonos, azaz 4 hozzátartozó segélyezésével számoltunk.



  • Lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás


A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs a szociális törvény 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az 50.000,- Ft-ot nem haladja meg. A támogatás összege jövedelemtől függően 2500.-forint, illetve 5.000.- forint.

A 2017. évi tényadatok figyelembe vételével, 2018. évre a 2017. évi tervnél 50 %-al kevesebb, azaz 10 ellátásra jogosulttal számoltunk a lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás tervezése során.


  • Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás


Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Torvaj Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 42.000,- Ft-ot nem haladja meg, és a szociális törvény 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult a szociális törvény 41. §-a alapján ápolási díjra.

Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- Ft/hó.

2017. évben egy fő részére állapítottunk meg ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatást, akinek a jogosultsága az év során megszűnt. 2018. évre a 2017. évi tervvel megegyezően 1 fő támogatásával számoltunk.


  • Köztemetés:

A köztemetés megállapításának feltételeit a szociális törvény szabályozza.

Köztemetés iránt 2017. évben 3 kérelem érkezett, így a 2017. évi tervet jelentősen megemelve, 2018. évre 3 igénylő támogatásával számoltunk.


Oktatási intézmények tanulóinak nyújtandó támogatások


  • Üdülési támogatás:

A képviselő-testület évente egy alkalommal üdülési támogatásban részesítheti az oktatási intézmény által belföldön, vagy csereüdültetés keretében szervezett legalább 5 napos üdülésen, illetve táborozáson részt vevő gyermekeket, amennyiben a gyermeket nevelő családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének

150 %-át. A támogatás összege a jogosult családja jövedelmének a függvényében 8.000 és 14.000 forint között változik.

Üdülési támogatást 2017. évben 1 gyermek részére állapítottunk, meg, így az előző évivel megegyezően, 2018. évre is 1 fő támogatásával számoltunk.


  • Étkezési térítési díjkedvezmény


A helyi rendelet értelmében a kettő, vagy több gyermekes, továbbá gyermeküket egyedül nevelő szülők az óvodába és általános iskolába járó gyermekekre tekintettel gyermekenként napi 30 Ft étkezési térítési díjkedvezményben részesülhetnek. E térítési díjkedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha a gyermek(ek) más térítési díjkedvezményben nem részesül(nek).

2018. évre a 2017. évivel azonos, azaz 4 fő támogatásával számoltunk.


  • Gyermekek iskola kezdés és karácsony előtti támogatása:

A képviselő-testület az oktatási és nevelési intézménybe járó, életvitelszerűen a településen élő, egyéb kedvezményben nem részesülő gyermekeket évente egy alkalommal, továbbá a torvaji lakóhellyel rendelkező, életvitelszerűen a településen élő gyermekeket, általános iskolai tanulmányaik befejezéséig évente egy alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül, támogatásban részesítheti.

2018. évre a 2017. évivel megegyező jogosultszámot terveztünk a gyermekek iskola kezdésére és karácsony előtti támogatására.


  • Bursa Hungarica Ösztöndíj:

A képviselő-testület e támogatásra 2018. évben felhasználható előirányzatot 150.000 forintban határozta meg a 75/2017. (IX. 21.) számú képviselő-testületi határozatával. Az ösztöndíjak odaítélésére 2017. novemberében került sor, 1 „A” típusú támogatásra pályázó részére került megállapításra az ellátás.


  • Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:

Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal augusztusban és novemberben kapnak jelenleg gyermekenként 6000 – 6.500 forint közötti összegű támogatást, Erzsébet utalvány formájában. Az utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni.

A jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás összege 2017. évben 5800 forintról 6000 forintra emelkedett, illetve a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetén 6500 forintra.

2018. évre a 2017. évivel azonos számú, azaz 16 fő ellátásra jogosulttal számoltunk a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény tervezése során.


  • Szünidei gyermekétkeztetés:

A szünidei gyermekétkezést a településen a 2017. évben csak 1 gyermek vette igénybe. 2018. évre 2 igénylő támogatásával számoltunk, és az étkezési térítési díj várható emelését vettük figyelembe az előirányzat tervezése során.



Szociális étkezésben részesülők támogatása:


A 2017. évben a településen szociális étkezésben részesülő személy részére nem került megállapításra kedvezmény, ezért 2018. évre csak 1 ellátott támogatásával számoltunk.



Településkép védelmével és a helyi építési szabályzat felülvizsgálatával kapcsolatos költségekről


Torvaj Község Önkormányzata megindította a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012.(XI.8.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. rendelet) szerint a településképi arculati kézikönyv és településképi rendelet elkészítésének folyamatát.


A Korm. rendelet 26. § (1) bekezdés ba) pontja szerint: az építési tevékenységgel érintett telek helye szerinti település polgármestere településképi véleményezési eljárást (a továbbiakban: véleményezési eljárás) folytathat le e rendelet eljárási szabályai szerint, ha az eljárás lefolytatásának részletes szabályairól az önkormányzat – az e rendeletben foglaltak szerint – rendeletet alkotott, amelyben meghatározta, hogy véleményét mely esetekben alapozza önkormányzati főépítész vagy helyi építészeti-műszaki tervtanács (a továbbiakban: helyi tervtanács) szakmai álláspontjára.


Az épített környezet alakításáról és védelméről 1997. évi LXXVIII. törvény (továbbiakban: Étv.) 9. § (1) bekezdése szerint: az önkormányzat polgármestere (főpolgármester) az építésügyi engedélyezési eljárást megelőzően, településképi véleményezési eljárásban – a megkeresés beérkezésétől számított 15 napon belül, a településképi követelmények teljesítésével kapcsolatban – véleményt adhat a 8. § (3) bekezdése szerinti kormányrendeletben meghatározott építésügyi hatósági engedélykérelemhez.


Az Étv. 9. § (3) bekezdése szerint: a polgármester az (1) bekezdés szerinti véleményének kialakításához az önkormányzat rendeletében meghatározottak szerint kikéri az önkormányzati főépítész vagy a helyi építészeti-műszaki tervtanács szakmai véleményét.


A Korm. rendelet 43. § (3) bekezdése szerint: a polgármester gondoskodik a kézikönyv és a településképi rendelet monitorozása érdekében az önkormányzat honlapján nyilvános értékelő felületet működtetéséről.

A Korm. rendelet 43. § (4) bekezdése szerint: az önkormányzati főépítész évente egy alkalommal a felületre beérkezett véleményeket kiértékeli és ismerteti a képviselő-testülettel.


A főépítészi tevékenységről szóló 190/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet 2. § (5) bekezdés c) pontja szerint: a területfejlesztéssel és -rendezéssel, a településfejlesztéssel és rendezéssel, a településkép-védelemmel, továbbá az épített környezet alakításával és védelmével, valamint az építésüggyel, települési önkormányzati feladatokkal kapcsolatos döntéseket a települési önkormányzat közigazgatási területére kiterjedő illetékességgel a települési főépítész, a fővárosban a fővárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzatok megosztott feladatai szerint a fővárosi, illetve a kerületi főépítészkészíti elő.



A településkép védelméről szóló2016. évi LXXIV. törvény (továbbiakban: törvény) 7. § szerint: az önkormányzat a településképi követelmények megvalósulása és ennek részeként a helyi építészeti örökség megóvása érdekében önkormányzati támogatási és ösztönző rendszert vezethet be és alkalmazhat, amelynek részletes tartalmát a településképi rendelet határozza meg.


A törvény alapján készülő településképi rendelet-tervezet szerint: a védett érték tulajdonosának kérésére a szokásos jókarbantartási feladatokon túlmenő, a védettséggel összefüggésben szükségessé váló, a tulajdonost terhelő munkálatok finanszírozásához az önkormányzat támogatást adhat.


A Korm. rendelet 45. § (1) bekezdése szerint: a 2012. december 31-én hatályban lévő, valamint az OTÉK 2012. augusztus 6-án hatályos településrendezési követelményeinek és jelmagyarázatának figyelembevételével elkészített és elfogadott településrendezési eszköz 2018. december 31-ig alkalmazható.


A Korm. rendelet 16. § (1) bekezdése szerint: az önkormányzat a településszerkezeti tervet legalább 10 évente, a helyi építési szabályzatot legalább 4 évente áttekinti, ellenőrzi és dönt arról, hogy

a) továbbra is változatlan tartalommal alkalmazza,

b)módosítja, vagy

c)újat készít.


Ezen rendelkezés 2013. január 1-jén lépett hatályba, így 2017. január 1-től a 2013. január 1-je előtt megalkotott valamennyi helyi építési szabályzatot át kell tekinteni.


Az Étv. 6/A. § (3) bekezdése szerint: a települési önkormányzat (fővárosban a fővárosi és a kerületi önkormányzat) az építésügyi feladatát a helyi rendeletei megalkotásával és a kapcsolódó sajátos jogintézményekkel, továbbá a települési (fővárosban a fővárosi és a kerületi) vagy térségi – a főépítészi tevékenységről szóló kormányrendeletben foglaltak szerinti – önkormányzati főépítész közreműködésével látja el.


Az Étv. 16. § (2) bekezdése szerint: a településtervezési tevékenységet, valamint a településrendezési szakértői tevékenységet az folytathat, aki rendelkezik a névjegyzéket vezető szerv engedélyével.


Összefoglalva:

  • a településkép védelmével kapcsolatos eljárások során települési főépítészi megbízási díjra a 2018. évre 200.000.- forint költséget,
  • a védett építmények felújítására nyújtható támogatásokra 300.000.- forint költséget,
  • a helyi építési szabályzat felülvizsgálatával kapcsolatosan (településtervezői díjra, önkormányzati főépítész díjára, egyéb költségekre) 400.000.- forint költséget tervezünk.


Tehát a településkép védelmével és a helyi építési szabályzat felülvizsgálatával kapcsolatos költségekre 2018. évre összesen 900.000.- forint költséget tervezünk.


Helyi lakáscélú támogatás


Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi lakáscélú támogatásokról szóló 19/2003. (XII.15.) rendelete (a továbbiakban: lakáscélú rendelet) alapján az önkormányzat vissza nem térítendő támogatás formájában nyújthat támogatást az arra jogosult kérelmezőknek lakásvásárlás és építés esetén legfeljebb 150.000,- Ft, lakáskomfortosítás, lakás felújítás esetén legfeljebb 50.000,- Ft összegben.

A 2018-as évre a lakáscélú rendelet alapján 200.000,- Ft támogatási összeggel terveztünk.


A 2017. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:

Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe. (6.sz.melléklet)

Több éves kihatással járó kiadások indoklása:

Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó ügylete. (7.sz.melléklet)


Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások alakulása:


Európai Uniós támogatással valósul meg2018.évben a Humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében EFOP-1.5.3 című pályázat, és a VP6-Erő- és Munkagép beszerzésére. (8.sz.melléklet)



Torvaj, 2018. február 13.

                                                                                                   Léner Péter
                                                                                                  polgármester