Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2019. (II.15.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről

Hatályos: 2019. 02. 16- 2019. 08. 30

Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének

1/2019. (II.15.)

RENDELETE

az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről


Torvaj KözségÖnkormányzatának képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a 2019. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:


A rendelet hatálya

  1. §


A rendelet hatálya a 2019. évi költségvetési gazdálkodás vonatkozásában Torvaj Község Önkormányzatának Képviselő-testületére terjed ki.



2. §


  1. Az önkormányzat 2019. évi költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 1.sz. melléklet tartalmazza.


  1. A képviselő-testület az önkormányzat költségvetésében szereplő feladatok bevételeit és kiadásait kormányzati funkciónként a 2.1. és 2.2. számú melléklet szerint állapítja meg.


  1. A működési célú bevételeket és kiadásokat feladatonként a 3. számú melléklet tartalmazza.


  1. Az önkormányzat beruházási és felújítási bevételeit és kiadásait feladatonként a 4. sz. melléklet tartalmazza.


  1. Az Önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit a 5.sz. melléklet tartalmazza.







A költségvetés bevételei és kiadásai

3. §


  1. A Képviselő-testület a helyi önkormányzat 2019. évi költségvetését 88.062eFt bevétellel és kiadással, ezen belül:


48.975eFt       tárgyévi bevétellel,

            39.087eFtfinanszírozási bevétellel (előző évi maradvány)

            88.062e Ft      tárgyévi kiadással,


            Főösszegen belül:       67.071eFtműködési célú bevétellel,

                                               60.230eFt működési célú kiadással,

                                   6.841eFt működési célú többlettel


                                               20.991eFtfelhalmozási célú bevétellel,

                                               27.832eFt felhalmozási célú kiadással,

6.841 e Ft felhalmozási célú hiánnyal állapítja meg.


  1. A költségvetésben jelentkező hiányt a képviselő-testület az előző évi maradvány igénybevételével finanszírozza.


  1. Az önkormányzatnak 2019. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.


  1. A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:


működési költségvetés tárgyévi bevétel                                       42.975eFt

működési költségvetés finanszírozási bevétele                             24.096eFt

működési költségvetés tárgyévi kiadás                                         60.230eFt

ebből:

        - a személyi juttatások kiadásai                                 13.964eFt

        - a munkaadókat terhelő járulékok                            2.724eFt

        - a dologi kiadások                                                    25.078eFt

        - az ellátottak pénzbeli juttatásai                               2.908eFt

        - egyéb működési célú kiadás                                   14.520eFt


                    ebből:

- egyéb működési célú támogatás              3.070 eFt

- általános tartalék                          7.917eFt

                                 - céltartalék                                       3.533eFt


- államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetése                  1.036 e Ft


felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétel6000e Ft

felhalmozási költségvetés finanszírozási bevétele                        14.991 eFt



felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadás                        27.832eFt

ebből:

        - a beruházások összege                                            9.641eFt

        - a felújítások összege                                    17.791 eFt

        - egyéb felhalmozási célú kiadások                           400 eFt


  1. A képviselő-testület a működési és a felhalmozási célú /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az 3. és 4. sz. melléklet szerint állapítja meg.


  1. Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2019. évben - közfoglalkoztatottak nélkül- 3 fő.
  2. A közfoglalkoztatottak éves létszáma 4 fő.


Az önkormányzat bevételei

4. §


A 3. §-ban megállapított bevételi fő összeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza.



Az önkormányzat kiadásai

5. §


A képviselő-testület a 2019. évi költségvetés kiadásait és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát az l. sz. melléklet szerint állapítja meg.



Tartalékok

6. §


Az önkormányzat 11.450eFt tartalékot képez, melyből 7.917eFt általános tartalék, 3.533 eFt pedig céltartalék.A tartalékok felett a képviselő-testület rendelkezik.



Több éves kihatással járó feladatok

7 §


Az önkormányzat több éves kihatással járó kötelezettsége – 7.sz. melléklet szerint- nincs.




8. §


  1. A 2019. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 6. sz. melléklet tartalmazza.


  1. Az Európai Uniós támogatással megvalósuló 2019.évi beruházásokat a 8.sz. melléklettartalmaz.


  1. Az előirányzat felhasználási tervet a 9. sz. melléklet tartalmazza.


  1. Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági ellátások jogcímeit és összegeit a 10.sz. melléklet tartalmazza.


  1. A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a 11.sz. melléklet tartalmazza.


  1. A Stabilitási törvény 10. § (3) bekezdése alapján előírt adósságot keletkeztető ügyletek és saját bevételek összevetését a 12.sz. melléklet tartalmazza.



A 2019. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

9. §


(1)       A gazdálkodás során az év közben keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt.


  1. A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1.500.000.-Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.


  1. A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó szabad pénzeszköz felhasználásáról a képviselő-testület esetenként dönt.


(4)     Az önkormányzat előirányzatai -kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatóak. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határ idejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendeletmódosítását.


(5)     A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.


(6)     A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 500 eFt összeghatárig a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


  1. Az egységes rovatrend normatív jutalmak és céljuttatás, projektprémium rovatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzat 10%-ig vállalható kötelezettség.


  1. Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV.törvény109.§-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:
  1. készpénzfizetési számlák kifizetése
  2. vásárlási előleg, ellátmány
  3. munkavállalók illetményelőlege
  4. munkavállalók utazási költségtérítése
  5. munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
  6. közcélú dolgozók munkabére
  7. hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések, szociális ellátások, segélyek.




ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK

11. §


(1)       A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2019.évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.

Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.


             (2)       Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.




Torvaj, 2019. február 14.







                            Léner Péter                                              Dr. Vanó Szilárd
                           polgármester                                                       jegyző






Indoklás

Torvaj Község Önkormányzata

1/2019. (II.15.) sz. költségvetési rendeletéhez


Az Országgyűlés a 2018. évi L. törvénnyel elfogadta Magyarország 2019.évi központi költségvetését.

2019. év tekintetében a Kormány változatlan prioritásként tűzte ki, az államadósság mértékének csökkentését, és a fegyelmezett költségvetési politikát.

A központi költségvetésben kiemelt helyen szerepel a családok támogatása (adókedvezményekkel, célzott támogatásokkal), az életpályaprogramok továbbvitele, a foglalkoztatottság növelése és a hazai forrásból megvalósuló beruházások ösztönzése.


2019. évi önkormányzati támogatások szabályozása:

A költségvetési törvény értelmében az Országgyűlés támogatást biztosít a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatására az alábbiak szerint:

A településüzemeltetési feladatok támogatása


  • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a zöldterületek, és az azokhoz kapcsolódó építmények kialakításához és fenntartásához kapcsolódóan a belterület nagysága alapján illeti meg, melynek mértéke 22.300/ha.


  • Közvilágítás fenntartásának támogatásai

A támogatás a települési önkormányzatokat a településen történő közvilágítás biztosításához kapcsolódóan illeti meg. A támogatás meghatározása a településen kiépített kisfeszültségű hálózat kilométerben meghatározott hossza alapján történik, az alábbi, a 2017. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő „Közvilágítás” kormányzati funkció alapján település kategóriánkként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével.

10 001 fő alatti település esettén a támogatás mértéke 320 000 Ft/km.


  • Köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a köztemető fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg, a 2017. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő „Köztemető-fenntartás, és -működtetés” kormányzati funkció településkategóriánkként számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadások figyelembevételével. Az így meghatározott támogatás összege legalább 100 000 forint.10 001 fő alatti település esettén a támogatás mértéke69 Ft/m2.


  • Közutak fenntartásának támogatására

A támogatás a települési önkormányzatokat a közutak fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg, a 2017. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő „Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása” és „Parkoló, garázs üzemeltetése, fenntartása” kormányzati funkciók alapján település kategóriánkként számított nettó működési kiadások figyelembevételével. 10 001 fő alatti település esettén a támogatás mértéke227 000 Ft/km.

  • Egyéb kötelező önkormányzati feladatok

Az 1000 fő lakosságszámot meg nem haladó települések esetén, ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség nem haladja meg a 32 000 forintot, településenként legalább 5.000.000 Ft.


  • Jogcímekhez kapcsolódó kiegészítés: Mivel Torvaj község a leghátrányosabb települések közé tartozik, lakosainak száma csupán 272 fő és az egy lakosra jutó adóerő képessége nem haladja meg az 5.000 Ft-ot, így kiegészítő támogatásra is jogosult. Torvajon ez az összeg 4.865.499 Ft
  • Lakott külterülettel kapcsolatos feladatokA központi költségvetés támogatást biztosít a lakott külterülettel rendelkező települési önkormányzatoknak a 2018. január 1-jei külterületi lakosok száma alapján, melynek összege 2550.-ft/fő.
  • A települési önkormányzatok könyvtári és közművelődési feladataihoz az önkormányzat 1.210.-forint/fő, de legalább 1.800.000 Ft támogatást kap.


-Szociális feladatok támogatása


- A települési önkormányzatokszociális feladatainakegyéb támogatása:

A támogatás a 32 000 forint egy lakosra jutó adóerő-képességet meg nem haladó települési önkormányzatok egyes szociális jellegű feladataihoz járul hozzá.

- Rászoruló gyermekétkeztetés

A támogatás a rászoruló gyermekek Gyvt. 21/C. § (1) bekezdés a) pontjában szereplő gyermekek szünidei étkeztetését biztosító települési önkormányzatokat illeti meg, az étkezési adagok száma alapján.A támogatás összege az egy lakosra jutó adóerő-képességtől függő fajlagos összegek figyelembevételével kerül meghatározásra.

Falugondnoki szolgáltatás támogatása

A támogatásra az a települési önkormányzat jogosult, amely a falugondnoki vagy a tanyagondnoki szolgáltatást a Szoc.tv. 60. §-a és a Kiegészítő szabályok 5.o) pontja szerinti szakmai szabályoknak megfelelően tartja fenn.A támogatás a települési önkormányzatot az ellátást biztosító szolgálat száma alapján illeti meg.







Részletes Indoklás


Bevételek:


  1. Működési bevételek:


A működési bevételeknél a tervezhető lehetőségek közt vettük számba a kamatbevételt,koncessziós díjata kamatmentes kölcsönök és a köztemetések visszafizetését, és a PB gázértékesítés bevételét.


  1. Közhatalmi bevételek:


  • Helyi adók:


Helyi adókból 4.350eFt bevétellel számolunk, amely az iparűzési adóból és a magánszemélyek kommunális adójából származik.


  • Átengedett központi adók:


Az átengedett központi adók összetétele a tavalyihoz hasonlóan alakultak. A gépjármű adóból továbbra is 40% illeti meg a települési önkormányzatot, SZJA átengedés nincs.

Gépjárműadóra 750 eFt bevételt terveztünk


Az egyéb közhatalmi bevételek között terveztük a késedelmi pótlék díjakat 50 e Ft összegben.


  1. Állami támogatások:


Az önkormányzatnak állami támogatásból 25.891 e Ft bevétele várható. A támogatás összegeit a 11.sz.melléklet tartalmazza.


  • helyi önkormányzatok működésének támogatása 16.450 e Ft
  • települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása 4.541 e Ft
  • falugondnoki szolgáltatás támogatása 3.100 e Ft
  • kulturális feladatok támogatása 1.800 e Ft


  1. Egyéb működési célú bevételek:


Közfoglalkoztatás támogatására 4.725 e Ft-tal, a humánszolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében EFOP-1.5.3 pályázatból származó támogatásból 5.905 e Ft-tal terveztünk, illetve a rendszeres gyermekvédelmi ellátásra tervezésre került 144 e Ft támogatás


  1. Felhalmozási bevételek:


Az önkormányzat indulni kíván a Magyar Falu program 100%-os intenzitású, eszközfejlesztés, közterület karbantartása célterületen 6.000 e Ft előfinanszírozott pályázati kiírásán traktor és eszköz beszerzésre.




Előző évi maradvány:


Az önkormányzat előző évi maradványa 39.087 e Ft, melyből 24.096e Ft működési célú maradvány, 14.991 e Ft felhalmozási célú maradvány (2018.decemberében kapott önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatása).


Hitel felvételt 2019évben nem terveztünk.


KIADÁSOK:


Személyi juttatások között a polgármester tiszteletdíját, költségtérítését, jutalmát, valamint a közfoglalkoztatottak személyi jutatásaittartalmazza.

Az 1 fő karbantartó munkabére, jutalma, ruházati költségtérítése is tervezésre került.

Az EFOP-1.5.3.pályázattal kapcsolatosan 1 fő személyi jutatásai is tervezésre kerültek.

Külső személyi juttatásként a tavalyi évhez hasonlóan tervezésre került a falunap, az idősek napi ünnepsége, a Mikulás ünnepség reprezentációs költségei, illetve a kitüntetéssel kapcsolatos érmék, oklevelek költségei.

Mozgó könyvtár ellátásával kapcsolatos feladatokra megbízási díj került tervezésre.

A falugondnok munkabére, ruházati költségtérítése is tervezésre került.


A személyi juttatásokkal kapcsolatosan került tervezésre a munkaadókat terhelő járulékok.


A dologi kiadások között terveztük a közvilágítást, az önkormányzati épületek és az önkormányzat tulajdonában álló gépek karbantartását, a köztemető fenntartásának költségeit, a közutak karbantartását, a közösségi ház és a mozgókönyvtár működési költségeit, a PB-gázvásárlást, az egyéb épületek vagyonbiztosítását, és egyéb szolgáltatási díjakat, valamint ezek áfa-ját.Továbbá a hivatal működési kiadásait, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a postaköltséget, a az önkormányzati ingatlanok vagyonbiztosítását, nyomtatványok, irodaszerek költségeit, a riasztó felügyeleti díját.


A működési célú átadásokra tervezett összeg 3.070 e Ft (5.sz.melléklet).


Tab Város Önkormányzatával kötött megállapodás alapján az óvodába járó gyermekek után az egy óvodásra jutó állami forrással és étkezési költségtérítéssel nem fedezett tervezett működési kiadások alapulvételével86eFt pénzeszköz átadással számoltunk gyermekenként.



A Koppány-völgye Többcélú Kistérségi társulás feladataihoz való hozzájárulás tervezett összege 238 e Ft.


Az Emberi Erőforrások Támogatáskezelő Hazai Programok Igazgatóságának 150 e Ft átadással számoltunk a tanulók ösztöndíj támogatásához.


A „Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft-vel történő megállapodás alapján 1.000 eFt működési célú pénzeszköz átadást terveztünk járóbeteg-szakellátásra, és a háziorvosi ügyletei ellátásra 1.000 e Ft-ot.


A civil szervezetek részére (Rákóczi Szövetség, Országos Mentőszolgálat,) 20 e Ft támogatásával számoltunk, a Falugondnokok Somogy Megyei Egyesülete részére 10 e Ft-tal, illetve a Pro Maternitas Kft.-nek20 e Ft az Anyatejes nap támogatására. 


Felhalmozási kiadások:



Beruházások közttervezésre került a hivatalba bútorok és eszközök beszerzése, illetve a közterületekre díszfák és virágok telepítése, kistraktor vásárlása a közterületek rendben tartásához.

Traktor és eszköz beruházásra a Magyar Falu program keretében kerülne sor a II.-III. negyedévben.

Egyéb eszköz beruházás tervezésre került a kulturális és könyvtári feladatokhoz, a falugondnoki szolgálathoz kapcsolatosan.


A Petőfi S. 140 hrsz és a Kossuth L.u.1 és 46 hrsz-on útfelújítás került tervezésre az önkormányzati feladat ellátást szolgálaló fejlesztések támogatása keretében.


Tartalék:


Az önkormányzat 11.450eFt tartalékot képez, melyből 7.917e Ft általános tartalék,

3.533 eFt pedig céltartalék. A céltartalék az EFOP-1.5.3. pályázattal kapcsolatosan került tervezésre a megszokott 50 e Ft-on felül. A tartalékok felett a képviselő-testület rendelkezik.



Közfoglalkoztatás:


Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás keretében 4 fő bevonásával, 2019. március 1-től
2019. október 31-ig település-karbantartási feladatok (kommunális feladatok ellátása, közterületek és parkok takarítása, gondozása, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, temetők karbantartása, önkormányzati utak, járdák és árkok tisztítása, hulladékgyűjtés, bozót- és cserje irtás) végzését tervezzük. 2019. november 1-től 2020. február 29-ig 2 fő közterület-takarító foglalkoztatásával történne a hóeltakarítás és a síkosság-mentesítés, valamint az önkormányzat épületének fűtése.


Áthúzódó programként jelenleg 1 programban folyik a közfoglalkoztatás:

- Hosszabb időtartamú programban 2018. július 1-től 2018. október 31-ig 4 fő közterület takarító dolgozott. 2018. november 1-től 2019. február 28-ig 2 fő közterület takarító foglalkoztatásával történik a település karbantartása.


A fenti programokkal éves szinten 4 fő foglalkoztatását tervezzük.









Szociális kiadások alakulása:

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.

Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.


Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés maradt, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.


A képviselő-testület a szociális törvényben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat állapíthat meg.


Torvaj Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II. 20.) rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. A helyi rendelet által nyújtható ellátások a következők:



Települési támogatások:


Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:

Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegnek 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg. Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva, maximum az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 70 %-a lehet.

Továbbá évente egy alkalommal, jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül, az életvitelszerűen a településen élő, és a településen állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező nyugdíjasokat a képviselő-testület települési támogatásban részesítheti.

A 2018. évre kifizetett támogatások, és az esetleges tűzifavásárlásra fordítandó költségek figyelembevételével, 2019. évre a 2018. évivel megegyező összegben került megtervezésre a létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatásra fordítandó előirányzat.


Szociális célú tűzifa szállítási költsége:

Települési támogatásként nyújtott, szociális célú tűzifára elsősorban a szociális törvény szerinti aktív korúak ellátásában, időskorúak járadékában, vagy lakáscélú települési támogatásban részesülő, illetve a halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család jogosult, aki a fenti ellátások valamelyikére a kérelem benyújtását megelőző hat hónapból legalább egy hónapig jogosult.

A 2019. évre a 2018. évben elnyert pályázatban szereplő 34 m3 szociális célú tűzifa önerejével és szállítási költségével megegyező mértékű előirányzatot terveztünk.



Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:

Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtandó települési támogatás összege az eltemettető családja jövedelmének a függvényében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (28.500,- Ft) 50 %-a, 70 %-a és 100 %-a között változik.

A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.

2019. évre a 2018. évivel azonos, azaz 4 hozzátartozó segélyezésével számoltunk.


Lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás

A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs a szociális törvény 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem az 50.000,- Ft-ot nem haladja meg. A támogatás összege jövedelemtől függően 2500,- Ft, illetve 5.000,- Ft.

2019. évre a 2018. évivel megegyező igénylővel és előirányzattal számoltunk a lakhatás elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás tervezése során.


Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás

Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Torvaj Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 42.000,- Ft-ot nem haladja meg, és a szociális törvény 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult a szociális törvény 41. §-a alapján ápolási díjra.

Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- Ft/hó.

2018. évben ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás iránti kérelem nem érkezett, ezért a 2018. évi tervvel egyezően, csak 1 fő támogatásával számoltunk 2019. évre.


Köztemetés:

A köztemetés megállapításának feltételeit a szociális törvény szabályozza. Köztemetés elrendelésére 2018. évben 1, de 2017. évben 3 alkalommal került sor, ezért 2019. évre 3 fő támogatásával számoltunk.


Oktatási intézmények tanulóinak nyújtandó támogatások

Üdülési támogatás:

A képviselő-testület évente egy alkalommal üdülési támogatásban részesítheti az oktatási intézmény által belföldön, vagy csereüdültetés keretében szervezett legalább 5 napos üdülésen, illetve táborozáson részt vevő gyermekeket, amennyiben a gyermeket nevelő családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át. A támogatás összege a jogosult családja jövedelmének a függvényében 8.000,- Ft, vagy 14.000,- Ft.


Üdülési támogatás iránt 2018. évben nem jelentkezett igény, ezért az előző évivel megegyezően, 2019. évre is 1 fő támogatásával számoltunk.


Étkezési térítési díjkedvezmény

A helyi rendelet értelmében a kettő, vagy több gyermekes, továbbá gyermeküket egyedül nevelő szülők az óvodába és általános iskolába járó gyermekekre tekintettel gyermekenként napi 30 Ft étkezési térítési díjkedvezményben részesülhetnek. E térítési díjkedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha a gyermek(ek) más térítési díjkedvezményben nem részesül(nek).

A 2018. évi tény adatok figyelembevételével 2019. évre a 2018. évinél 50 %-al alacsonyabb, azaz 2 gyermek támogatásával számoltunk az étkezési térítési díjkedvezmény tervezése során.


Gyermekek iskola kezdés és karácsony előtti támogatása:

A képviselő-testület az oktatási és nevelési intézménybe járó, életvitelszerűen a településen élő, egyéb kedvezményben nem részesülő gyermekeket évente egy alkalommal, továbbá a torvaji lakóhellyel rendelkező, életvitelszerűen a településen élő gyermekeket, általános iskolai tanulmányaik befejezéséig évente egy alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül, támogatásban részesítheti.

2019. évre a 2018. évivel megegyező jogosultszámot terveztünk a gyermekek iskola kezdésére és karácsony előtti támogatására.


Bursa Hungarica Ösztöndíj:


A képviselő-testület e támogatásra 2019. évben felhasználható előirányzatot 150.000,- Ft-ban határozta meg a 68/2018. (IX. 25.) számú képviselő-testületi határozatával. Az ösztöndíjak odaítélésére 2018. novemberében került sor, 1 „A” típusú támogatásra pályázó részére került megállapításra az ellátás.


Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:


Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal augusztusban és novemberben kapnak támogatást Erzsébet utalvány formájában. Az utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni.

A jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás összege a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetén 6.500,- Ft, míg a többi gyermek esetében 6.000,- Ft.

A 2018. évi tényadatok figyelembevételével, 2019. évre a 2018. évi tervnél 25 %-al alacsonyabb ellátásra jogosulttal számoltunk a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény tervezése során.


Szünidei gyermekétkeztetés:


A szünidei gyermekétkezést a településen a 2018. évben csak 1 gyermek vette igénybe. 2019. évre 2 igénylő támogatásával számoltunk, és az étkezési térítési díj várható emelését vettük figyelembe az előirányzat tervezése során.


Szociális étkezésben részesülők támogatása:


A 2018. évben a településen szociális étkezésben részesülő személy részére nem került megállapításra kedvezmény, ezért 2019. évre csak 1 ellátott támogatásával számoltunk.



Településkép védelemmel kapcsolatos költségek:


Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testülete elfogadta Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének a településkép védelméről szóló 7/2018.(XII.27.) önkormányzati rendeletét, amely 2019. január 1. napján lépett hatályba.

A védett érték karbantartása, állapotának megóvása a tulajdonos kötelezettsége. A védett érték tulajdonosának kérésére a szokásos jókarbantartási feladatokon túlmenő, a védettséggel összefüggésben szükségessé váló, a tulajdonost terhelő munkálatok finanszírozásához az önkormányzat támogatást adhat.A támogatás mértékét a Képviselő-testület évente a költségvetésben határozza meg.


A védett építmények felújítására nyújtható támogatásokra 2019. évre 200.000,- forint költséget tervezünk.


Településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni az alábbi esetekben:

  1. új építmény építési engedélyezési eljárását megelőzően,
  2. meglévő építmény bővítésére, valamint a településképet érintő átalakítására irányuló építési, fennmaradási engedélyezési eljárást megelőzően, amelynél a településrendezési és építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló 252/2006. (XII.7.) Korm. rendelet szerinti területi építészeti-műszaki tervtanácsnak nincs hatásköre, és amennyiben összevont telepítési eljárást, ezen belül telepítési hatásvizsgálati szakaszt nem kezdeményezett az építtető.


A polgármester véleménye a fent meghatározott esetekben az önkormányzati fő építész szakmai álláspontján alapul.


A fő építészi munka elvégzésére 200.000,- forint költséget tervezünk.


Helyi lakáscélú támogatások:

Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi lakáscélú támogatásokról szóló 19/2003. (XII.15.) rendelete (a továbbiakban: lakáscélú rendelet) alapján az önkormányzat vissza nem térítendő támogatás formájában nyújthat támogatást az arra jogosult kérelmezőknek lakásvásárlás és építés esetén legfeljebb 150.000,- Ft, lakás komfortosítás, lakás felújítás esetén legfeljebb 50.000,- Ft összegben.

A 2019-es évre a lakáscélú rendelet alapján 200.000,- Ft támogatási összeggel terveztünk.











A 2019. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:

Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe. (6.sz. melléklet)

Több éves kihatással járó kiadások indoklása:

Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó ügylete. (7.sz. melléklet)


Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások alakulása:


Európai Uniós támogatással valósul meg 2019.évben a Humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében EFOP-1.5.3 című pályázat. (8.sz. melléklet)



Torvaj, 2019. február 14.



                                                                                                   Léner Péter
                                                                                                  polgármester