Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2019. (V.28.) önkormányzati rendelete

A 2018. évi zárszámadásról

Hatályos: 2019. 05. 28- 2021. 02. 19

Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének
3/2019.(V.28.)
RENDELETE

a 2018. évi zárszámadásról




Torvaj Község Önkormányzatának képviselő-testülete az Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdése f.) pontjában és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. §-ában kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat 2018. évi zárszámadásáról az alábbiakat rendeli el:


I.

A BEVÉTELEK ÉS KIADÁSOK TELJESÍTÉSE

1. §


(1)       Torvaj Község Önkormányzata Képviselő - testülete a 2018. évi költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolót


96.757 e Ft bevétellel (1. melléklet),

57.670 e Ft kiadással (1. melléklet),

39.087 e Ft maradvánnyal jóváhagyja.


(2)       Az Önkormányzat bevételeit forrásonként és a kiadásokat – ezen belül a kiemelt kiadásokat kormányzati funkciónként részletezve a 2. mellékletben foglaltaknak megfelelően hagyja jóvá.


2. §


Az Önkormányzat fejlesztési kiadásainak teljesítését 21.514 e Ft főösszegben, valamint célonkénti részletezését a 4. mellékletben foglaltak szerint határozza meg.


3. §


A képviselő-testület az önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokat a 6. melléklet szerint állapítja meg.


4. §


Az önkormányzat a több éves kihatással járó kötelezettségeit és a tulajdonában lévő gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségeket a 8. számú melléklet szerint állapítja meg.


5. §


Az Önkormányzat 2018.12.31-i állapot szerint nem rendelkezik hitelállománnyal.




II.

AZ ÖNKORMÁNYZAT VAGYONA

6. §


  1. Az Önkormányzat 2018. év december 31-i állapot szerinti konszolidált mérlegét a

13. mellékletben részletezett adatok alapján 349.852 e Ft mérlegfőösszegben állapítja meg.


  1. Az Önkormányzat vagyonkimutatását a 14. melléklet szerint jóváhagyja.


  1. A Stabilitási törvény 10. § (3) bekezdése alapján előírt adósságot keletkeztető ügyletek és a saját bevételek alakulásának az összevetését a 9. melléklet szerint állapítja meg.




III.

A MARADVÁNY MEGÁLLAPÍTÁSA, JÓVÁHAGYÁSA

7. §


  1. Az Önkormányzat 2018. évi költségvetési maradványát 39.087 e Ft összegben a

11. mellékletnek megfelelően hagyja jóvá, melyből 20.827 e Ft kötelezettség vállalással terhelt maradvány, ebből 1.035 e Ft államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetésére vállalt kötelezettségvállalás.


  1. A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásainak és egyéb kötött felhasználású támogatásainak elszámolása során, a települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása jogcímen 307 e Ft, a lakossági víz-és csatornaszolgáltatás támogatásából keletkezett 84 e Ft visszafizetési kötelezettsége, ez az összeg tartalmazza Sérsekszőlős és Lulla községek önkormányzatára eső részét is.

Az önkormányzatot az általános feladataihoz kapcsolódó támogatások elszámolása során 22 e Ft pótlólagos támogatás illeti meg a nem közművel összegyűjtött szennyvíz ártalmatlanításából származó bevétel elszámolása után.


  1. Az önkormányzat a 2018 évi mérleg szerinti eredményét 4.764 e Ft összeggel hagyja jóvá a 12.számú melléklet szerint.



IV.

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

8. §


A rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.


Torvaj, 2019. május 22.


                             Léner Péter                                               Dr. Vanó Szilárd
                            polgármester                                                       jegyző














I N D O K O L Á S

a 2018. évi zárszámadásról szóló rendelethez


A 2018. évi költségvetés végrehajtása a következők szerint alakult:


1, Bevételek:

A bevételek összességében 93 %-ra teljesültek (1. melléklet) a módosított előirányzathoz viszonyítva.

Az állami támogatásokat a költségvetési törvényben meghatározottak szerint kaptuk, ezek 100 %-ra teljesültek, a következő csoportosítás szerint:


  • Helyi önkormányzatok működésének általános feladatainak és ágazati feladat támogatása     16.603 e Ft
  • Szociális feladatokhoz való hozzájárulás    5.729 e Ft
  • Könyvtári és közművelődési feladatok támogatása   1.800 e Ft
  • Működési célú és kiegészítő támogatás    5.918 e Ft
  • Elszámolásból származó bevételek 17 e Ft

                                                                                       Mindösszesen 30.066 e Ft


Az egyéb működési célú támogatások közt az önkormányzat a közfoglalkoztatási programjaira, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményhez kapcsolódó Erzsébet utalványra, az EFOP-1.5.3-16 kódszámú pályázati felhívásra „Humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében” 2018.évre eső támogatási összege, illetve a diákmunkára kapott támogatás szerepel 11.711 e Ft összegben.


A működési bevételek 93%-ra teljesültek a módosított előirányzathoz képest, ez a PB gázpalack értékesítéséből, köztemetés visszafizetéseiből, kamatbevételből, földbérleti díjból, sírhely megváltásból, urnafal bérleti díjból, koncessziós díj bevételéből származnak.


Az 1.381 e Ft működési célú átvett pénzeszköz a 2017.évi lakossági víz és csatornatámogatás fel nem használt része, amit a DRV ZRT. visszautalt az önkormányzat részére, ez az összeg tartalmazza a Sérsekszőlősre és a Lullára eső visszafizetendő részt is.


A felhalmozási célú bevételek 100 %-ra (4. melléklet) realizálódtak.

Felhalmozási bevételként jelentkezik a 11.238 e Ft forráshiányban nem részesült önkormányzatok támogatása, 14.991 e Ft önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatásainak bevétele, illetve a felhalmozási maradvány 2.636 e Ft.


A 2018. évi adókivetések március 15. előtt megtörténtek. Az adó befizetésére kamatmentesen két egyenlő részletben van lehetőség, minden év március 15. és szeptember 15. napjáig.

A helyi adókból származó bevétel 4.370 e Ft, az átengedett központi adóból 749 e Ft, az egyéb közhatalmi bevétel 19 e Ft-ra teljesült.


Finanszírozási bevételként az államháztartáson belüli megelőlegezés szerepel 1035 e Ft összegben.




2, Kiadások:


A működési kiadások 61 %-ra teljesültek (3. melléklet).

A működési kiadás személyi juttatásokból, a munkaadókat terhelő járulékokból, dologi kiadásból, ellátottak pénzbeli juttatásaiból, működési célú kiadásokból és az államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetéséből tevődik össze.


A személyi juttatások és a munkaadót terhelő járulékok a hivatalsegéd április végéig, polgármester, karbantartó, falugondnok, az EFOP-1.5.3-16  pályázat keretében foglakoztatott mentor májustól és a közfoglalkoztatásban résztvevőkkel kapcsolatos kiadásokat érintik.

A személyi juttatás 90%-ra, a munkaadókat terhelő járulékok 96%-ra teljesült a módosított előirányzathoz képest.


Dologi kiadások 57%-ra teljesültek. E kiadások közt az önkormányzat tulajdonában lévő közterületek és az általa fenntartott épületek üzemeltetése, működtetése, karbantartása szerepel. A rászoruló gyermekétkeztetés, illetve a szociális tűzifa szállítási költsége is ide tartozik.


A működési célra átadott pénzeszközök 99 %-ban teljesültek (5. melléklet).

A kötelező alapfeladatok ellátásához a Többcélú Kistérségi Társulásnak, Tab Város Önkormányzatának a működéshez kapcsolódóan, illetve az óvodai működéshez, a KEK részére a járó beteg és az ügyeleti ellátáshoz járult hozzá az önkormányzat.

A Magyar Államkincstár részére 1.381 e Ft támogatás visszafizetésére került sor.

Az önkormányzat a „Vidéki térségek kisméretű infrastruktúrájának és alapvető szolgáltatásainak fejlesztése” című felhívására Bábonymegyer és Zala községekkel konzorciumban pályázatot adott be, Torvaj község önkormányzata a ráeső költséget átadta a konzorcium vezetőnek 93 e Ft-ot.

Az Emberi Erőforrás Támogatáskezelőjének a Bursa Hungarica ösztöndíj került átadásra 50 e Ft összegben.

A Pro-Maternitasnak az anyatejes világnapra 10 e Ft, az Őszinte Mosoly Közhasznú Alapítvány részére 15 e Ft került utalásra.

A Dunántúli Regionális Vízmű Zrt. részére 4.714 e Ft került átadásra a lakosági víz és csatornaszolgáltatás támogatására.


Az ellátottak pénzbeli juttatásai a módosított előirányzathoz képest 43%-ra teljesültek

(7. melléklet).


A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására szociális ellátás nyújtható.

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) értelmében, a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.

Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.

Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.

Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban képviselő-testület) az Szt.-ben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat nyújt.


Torvaj Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II. 20.) rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtandó és nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. Ezek a következők:


Települési támogatások:


Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:

Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugellátás 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg. Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva, maximum az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 70 %-a lehet.

2018. évben 55 esetben került megállapításra a létfenntartási gondok enyhítésére nyújtható települési támogatás, melyből 50 esetben a településen élő, nyugellátásban részesülő személyeket részesítette a képviselő-testület hivatalból személyenként 5.000,- forint összegű támogatásban, 5 esetben kérelemre indult az eljárás. A vizsgált időszakban települési támogatás elutasítására nem került sor. Az előző év azonos időszakában 76 fő részesült a fenti támogatásban.

A költségvetés tervezésekor 95 fő támogatásával számoltunk, 750 e forint összegben.


Szociális célú tűzifa formában nyújtott települési támogatás:

Települési támogatásként nyújtott, szociális célú tűzifára elsősorban az Szt. szerinti aktív korúak ellátásában, időskorúak járadékában, vagy települési támogatásban (e támogatásban részesülők közül különösen a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viselésével kapcsolatos támogatásban) részesülő, illetve a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben szabályozott halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család jogosult, aki a fenti ellátások valamelyikére a kérelem benyújtását megelőző hat hónapból legalább egy hónapig jogosult.

2018. évben 38 m3 szociális célú tűzifa került kiosztásra, 16 - a fenti feltételeknek megfelelő -család számára. 2018. évben 20 család támogatásával számoltunk.



Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:

Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtandó települési támogatás összege az eltemettető családja jövedelmének a függvényében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (28.500,- Ft) 50 %-a, 70 %-a és 100 %-a között változik.

A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.

2018. évében ezen ellátás iránti kérelem nem érkezett az önkormányzathoz.

2018. egész évre 4 hozzátartozó segélyezésével számoltunk 80 e Ft összegben. Előző év azonos időszakában 1 személy részére került megállapításra a fenti támogatás.



Lakhatási elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás:

A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az 50.000,- Ft-ot nem haladja meg. A támogatás összege jövedelemtől függően 2500,- forint, illetve 5.000,- forint.

2018. december 31. napján 2 háztartás részesült lakhatási támogatás céljából nyújtott települési támogatásban. Ezen ellátás iránti kérelem elutasításra nem került sor a vizsgált időszakban.

A költségvetés tervezésekor 10 háztartás támogatásával, és 450 e Ft előirányzattal számoltunk. Előző év azonos időszakában 3 személy részesült a fenti támogatásban.


Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás:

Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Torvaj Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 42.000,- Ft-ot nem haladja meg, és az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult az Szt. 41. §-a alapján ápolási díjra.

Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- Ft/hó.

2018. évben ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás iránt nem érkezett kérelem. A költségvetés tervezésekor 1 fő támogatásával, és 180 e Ft előirányzattal számoltunk.


Köztemetés:

A haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzat képviselő-testülete gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

2018. évre 3 köztemetéssel számoltunk, a tervezett összeg 500 e Ft volt. 2018. évben köztemetés elrendelésére 1 alkalommal került sor, 163 e Ft összegben.

Előző év azonos időszakában 3 személy részesült a fenti támogatásban.


Oktatási intézmények tanulóinak nyújtandó támogatások


Üdülési támogatás:

A képviselő-testület évente egy alkalommal üdülési támogatásban részesítheti az oktatási intézmény által belföldön, vagy csereüdültetés keretében szervezett legalább 5 napos üdülésen, illetve táborozáson részt vevő gyermekeket, amennyiben a gyermeket nevelő családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át. A támogatás összege jövedelemtől függően 8.000,- forint, vagy 14.000,- forint lehet.

2018. évben a településre üdülési támogatás iránti kérelem nem érkezett.

2018. évre 1 gyermek támogatásával számoltunk, 14 e Ft összegben.




Étkezési térítési díjkedvezmény

A helyi rendelet értelmében a kettő, vagy több gyermekes, továbbá gyermeküket egyedül nevelő szülők az óvodába és általános iskolába járó gyermekekre tekintettel gyermekenként napi 30 Ft étkezési térítési díjkedvezményben részesülhetnek. E térítési díjkedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha a gyermek(ek) más térítési díjkedvezményben nem részesül(nek).

2018. évben 1 gyermek részesült étkezési térítési díjkedvezményben. 2018. évre 4 gyermek támogatásával számoltunk, 40 e Ft összegben.


Gyermekek iskolakezdés és karácsony előtti támogatása:

A képviselő-testület az oktatási és nevelési intézménybe járó, életvitelszerűen a településen élő, egyéb kedvezményben nem részesülő gyermekeket évente kettő alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül támogatásban részesítheti.

A képviselő testület 2018. év július 3-i ülésén döntött (18 gyermek esetében) támogatások odaítéléséről. Az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekeket személyenként 10.000,- – 25.000,- forint közötti támogatásban részesítette a testület, mely ellátások kifizetésére 2018. augusztus hó 15-ig került sor.


Bursa Hungarica Ösztöndíj :

A képviselő-testület a 123/2017. (XI. 22.) számú határozatával döntött 1 felsőoktatási intézményben tanuló hallgató támogatásban részesítéséről. A támogatás mértéke havonta 5.000,- forint volt.

A költségvetés tervezése során az ösztöndíjra 150.000,- forint támogatást ítélt meg a képviselő-testület.


Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:

Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal, augusztusban és novemberben kapnak jelenleg gyermekenként 6000,- forint, illetve 6.500,- forint összegű támogatást Erzsébet utalvány formájában. Az utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni.

A jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás összege a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetén 6.500,- forint, míg a többi gyermek esetében 6.000,- forint.

2018. december hó 31-én 4 gyermek részesült ebben az ellátásban. Ezen ellátás iránti kérelem elutasítására nem került sor a vizsgált időszakban. 2018. évre 16 gyermek támogatásával számoltunk, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre rendelkezésre álló előirányzat 200 e Ft.

Előző év azonos időpontjában 12 fő részesült rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben. A támogatásban részesítettek száma 66,7 %-al csökkent 2018. év során.


Szünidei gyermekétkeztetés:

A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 21/C. § (1) bekezdés a) pontja szerint, a települési önkormányzat a szünidei gyermekétkeztetés keretében a szülő, törvényes képviselő kérelmére a déli meleg főétkezést a hátrányos helyzetű gyermek és a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő, halmozottan hátrányos helyzetű gyermek részére ingyenesen biztosítja.

A településről szünidei gyermekétkeztetést igénybe vevők száma 2018. évben a tavaszi, a nyári, az őszi és a téli szünetben is 1 fő volt.



A felhalmozási célú kiadások a módosított előirányzathoz képest 48%-ra teljesültek

(4. melléklet).


2016. augusztus 31-én az önkormányzat pályázatot nyújtott be az „Adósságkonszolidációban nem részesült települések támogatása” címmel. A 2.950 e Ft vissza nem térítendő támogatást megítélte a Belügyminisztérium. A megítélt támogatásból a Kultúrházban lévő vizesblokkot alakítottuk ki. A beruházás teljes költsége bruttó 6.169 e Ft. A kivitelezési munkálatokat a Csapody Építőipari Kft. végezte el 2018. februárjában.


2017. február 6-án Torvaj Község Önkormányzata a „Vidéki térségek kisméretű infrastruktúrájának és alapvető szolgáltatásainak fejlesztése” című felhívásra Bábonymegyer és Zala községgel konzorciumban pályázatot nyújtott be. A pályázat pozitív elbírálásban részesült, de a Képviselő-testület 41/2018. (VII.3.) számú határozatában lemond a 19.690 e Ft-os támogatásról, amelyet a konzorciumi tagok is támogattak. A támogatásról való lemondás 2018. 09.16-án került beadásra. A projekt benyújtásához szükséges előkészítő munkákra a B2010 Kft.-vel 435 e Ft + ÁFA megbízási díjért szerződést kötött 2017. január 2-án Bábonymegyer önkormányzata. Az 1. részszámla 2017-ben kifizetésre került. A 2. részszámla szerinti bruttó 279 e Ft összeg 2018 márciusában került kifizetésre, amelyhez az önkormányzatra eső részt átutalta Bábonymegyer Község Önkormányzatának.


2017. március 31-én Tab Város Önkormányzata pályázatot nyújtott be az EFOP-1.5.3-16 kódszámú pályázati felhívásra „Humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében” címmel. Torvaj Község Önkormányzatára jutó összeg 15.410 e Ft. A Támogatási szerződés 2018.03.28-án hatályba lépett. 2018. május 1-től egy fő mentor alkalmazásra került a projektmegvalósítás időszakára, melynek költsége havonta bruttó 164 e Ft + a munkáltatói járulék. Az orvosi alkalmassági vizsgálat költsége bruttó 5000,- Ft. A pályázatból 2018.12.15-én került megrendezésre a torvaji falunap. A rendezvényre a 100 db meghívót a Satellit Bt. bruttó 15 e Ft összegben biztosította. A rendezvényre a Diósi zenekarral bruttó 120 e Ft és Weisz Viktorral bruttó 200 e Ft összegű szerződés került megkötésre. A rendezvényre az ételt és az italt a TABITAL Kereskedelmi és Vendéglátó Bt. bruttó 300 e Ft összegben biztosította.


2017. május 2-án a település pályázatot nyújtott be a Magyarország 2017. évi központi költségvetéséről szóló 2016. évi XC. törvény 3. melléklet II. 2. pont a), b), és c) pontok szerinti önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatására.

Az elnyert összegből az Önkormányzat tulajdonát képező Petőfi Sándor utca útburkolat szélének javítása kívánjuk elvégezni. A munkálatok bekerülési költsége a mellékelt indikatív árajánlat alapján: bruttó 13 221 e Ft. Az önkormányzat által biztosítandó önrész: bruttó 1 983 e Ft. A pályázat pozitív elbírálásban részesült.

A kivitelezési munkálatok 2018 májusában elkészültek. Kivitelező: a Kővágó-Ép Kft.

2018. októberében a Petőfi Sándor utca útfelújítása készült el vállalkozási szerződés keretében bruttó 5.010 e Ft összegért.


2017. októberben Kistelepülési önkormányzatok alacsony összegű fejlesztéseinek támogatására nyújtottunk be pályázatot. Torvaj Község Önkormányzatának tulajdonát képező művelődési ház nyílászáróinak cseréjét. Igényelt támogatás 750.000 Ft. A pályázat pozitív elbírálásban részesült. A kivitelezési munkálatok 2018. júliusában befejeződtek.




A helyi önkormányzatokért felelős miniszter az államháztartásért felelő miniszterrel közösen pályázatot hirdetett a Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény 3. melléklet II. 2. pont a), b), és c) pontok szerinti önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatására. A pályázat pozitív elbírálásban részesült. Az elnyert összegből a Petőfi Sándor utca útburkolatának szakaszos felújítását végeztük volna el.

A támogatás 14.991 e Ft, az önerő 2.645 e Ft. A kivitelezési munkálatok 2019. évben esedékesek. Jelenleg a támogatói okirat módosítása van folyamatban.


Beruházás:


  • konyhabútor beszerzése a művelődési házba
  • könyvespolcok beszerzése a könyvtárba
  • játszótéri csúszda
  • olajradiátor vásárlása a vízmű házba


Közfoglalkoztatás:


Torvaj Község Önkormányzata és a Somogy Megyei Kormányhivatal Siófoki Járási Hivatal Tabi Munkaerőpiaci Pont hatósági szerződést kötött a 2018. évi közfoglalkoztatás támogatására.

Az Önkormányzatnál 2018-ban a közfoglalkoztatás keretében az alábbi hosszú időtartamú programok keretében történt a foglalkoztatás:



Program elnevezése


Foglalkoztatottak száma


Program időtartama


Hosszabb időtartamú program – lakatos, kőműves, közterület takarítók

9 fő

2017. március 16. –

2018. február 28.

Hosszabb időtartamú program -intézménytakarítói képzés

1 fő

2017. december 4. –

2018. február 28.

Hosszabb időtartamú program- bio- és zöldhulladék hasznosítás, komposztálás elnevezésű képzés

3 fő

2017. december 18. –

2018. február 28.

Hosszabb időtartamú program – közterület takarító

5 fő

2018. március 1. –

2018. június 30.

Hosszabb időtartamú program – közterület takarító

4 fő

2018. július 1. –

2019. február 28.


2017-ről három hosszabb időtartamú program húzódott át 2018-ra. A 2017. március 16. napjával indult programban 7 fő közterület takarító, 1 fő kőműves és 1 fő lakatos dolgozott.



A kőműves foglalkoztatásával megvalósult az önkormányzat épületének javítása és karbantartása, a hivatal előtti járda elkészítése, a művelődési ház külső díszburkolása, önkormányzati utak, járdák és vízelvezetők javítása, önkormányzati hidak javítása, urnafal környezetének térburkolat készítése, a polgármesteri hivatalnál bejárati ajtó beépítése, külső díszburkolat készítése, külső vakolat javítása, festése.


A lakatos munkájával megtörtént a temető kerítésének építése, satupad készítése, utcai padok készítése és kihelyezése, játszótéri fém játékok karbantartása, korlátkészítés, vaskapu készítése, hidak vaskorlátainak karbantartása, fém buszváró javítása, utcai virágtartók készítése, útjelző és utcanév táblák készítése és kihelyezése, temetőhöz és urnafalhoz padok készítése és kihelyezése, gépek és eszközök karbantartása, vasbakok és utcai hirdető táblák készítése, valamint kihelyezése.


A hét fő közterület takarító ellátta a település karbantartásával kapcsolatos feladatokat: közterület takarítás, fűnyírás, köztemető karbantartása, önkormányzati utak, járdák, árkok karbantartása, hulladékgyűjtés, eddigi mezőgazdasági programban művelt földterületek és gyümölcsfák gondozása.2017. december 4-től 2018. február 28-ig tartott az a hosszabb időtartamú program, melyben a munkavállaló egyes napokon közterület takarítói feladatokat látott el és intézménytakarítói képzésen is részt vett. A képzést a Somogy Megyei Kormányhivatal Siófoki Járási Hivatal Tabi Munkaerőpiaci Pont szervezte.

A 2017. december 18-tól 2018. február 28-ig húzódó programban a bio- és zöldhulladék hasznosítás, komposztálás elnevezésű képzés valósult meg, a munkavállalók a képzésen történő részvétel mellett egyes napokon közterület takarítói feladatokat is elláttak.

A 2018. március 1. napjától 2018. június 30. napjáig tartó hosszabb időtartamú programban
5 fő közterület takarító foglalkoztatásával a település rendezettsége biztosított volt.

2018. július 1-jétől 2019. február 28-ig tartott a hosszabb időtartamú program 4 fő közterület takarító foglalkoztatásával. A hatósági szerződés értelmében 2018. július 1-jétől 2018. október 31-ig 4 fő közterület takarító látta el feladatát, majd 2018. november 1-jétől 2019. február 28-ig 2 fő közterület takarító dolgozott. A program során a tervezett feladatok - település karbantartása, közterületek és parkok takarítása, hulladékgyűjtés, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, árok tisztítása, önkormányzat épületének karbantartása, temetők karbantartása, kommunális feladatok ellátása, bozót- és cserje irtás, hóeltakarítás, síkosság-mentesítés – megvalósultak.

A támogatásmindegyik program esetében 100%-os volt.


Saját forrásból történő foglalkoztatás


A településüzemeltetési feladatok megnyugtató ellátása érdekében a képviselő-testület az önkormányzat 2018. évi költségvetésében 1 fő karbantartó foglalkoztatásának költségeit biztosította 2018. január 1-től, 2018. december 31-ig A munkavállaló nemcsak a közterületek rendbetételében működött közre, de gondoskodott a közfoglalkoztatási projektekben beszerzett nagyértékű eszközök biztonságos üzemeltetéséről is (traktor, fűnyíró stb.).







Az adófelderítések, behajtások alakulása 2018. évben

Gépjárműadó adónemben 2004. évtől a BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatala (BMKH), majd a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH), majd a Belügyminisztérium Nyilvántartások Vezetéséért Felelős Helyettes Államtitkárság szolgáltat adatokat.


A 2018. évi – csak a 2019. adóév adófizetési kötelezettségét érintő – változásokról a 2019. év elején átadott adatállomány alapján történt meg az adókivetés 2019. január 1. napjától, illetve az adófizetési kötelezettség megszüntetése 2018. december 31. napjával.

A BM minden hónapban az előző havi változásokról küld listát, ez alapján történik az adóztatás.

1 adózónál kezdeményeztünk forgalomból történő kivonást 1 éven túli gépjárműadó tartozása miatt. (Az adózó még az intézkedés előtt eleget tett fizetési kötelezettségének.)


Magánszemélyek kommunális adója adónemben a népesség-nyilvántartás adatai, az ingatlan-nyilvántartás adatai, a Földhivataltól igényelt adózási földkönyv, az adóívek kiküldése utáni adategyeztetés alapján, valamint önbevallással új kivetés összesen 4 adózónál 8.000 Ft összegben történt.


Ebből 3 adózó 2018. január 1-től adóköteles 6.000 Ft összegben, 1 adózó 2019. január 1-től adóköteles 2.000 Ft összegben.

3 adózó kapott mentességet életkora miatt a Torvaj Község Önkormányzat Képviselőtestületének a magánszemélyek kommunális adójáról szóló többször módosított 3/1992. (III. 23.) rendelete 6. § (1) bekezdése alapján.


Helyi iparűzési adóban nem történt felderítést.


Hatósági bizonyítványok, adóigazolás:
Az ügyfél kérelmére különböző eljárásokhoz (pl. pályázat, közbeszerzési eljárás stb.) kell kiállítani az önkormányzati adóhatóságnak. Kiállítása abban az esetben történhet, amennyiben az adózó folyószámlája tartozást nem mutat. Amennyiben valamilyen hátralék áll fenn, az adózónak be kell fizetnie, ahhoz, hogy kiállítsuk az igazolást részére.


Adó-és értékbizonyítvány

Az adó- és értékbizonyítványok kiállítása hagyatéki eljáráshoz, gyámügyi eljáráshoz, végrehajtási eljáráshoz és egyéb közigazgatási eljáráshoz történik, az önkormányzat illetékességi területén található ingatlanokra vonatkozóan.

2018. évben 13 db adó- és értékbizonyítvány került kiállításra.


Adóhátralékok alakulása 2018. évben


Az adóalanyok számára 2018-ban mindkét félévben küldtünk értesítőt a fizetendő összegekről az adózók részére. (Az első félévit februárban, a második félévit augusztusban.)







Adóalanyok száma adónemenként 2017-2018. évben (fő):


Adónem

2017

2018

Magánszemélyek komm. adója

127

123

Gépjárműadó

95

103

Helyi iparűzési adó

33

33

Összesen

255

259



Az adóív adónemenként tartalmazza az adókötelezettséget, a befizetést és a számlaegyenleget.

A második félévi adóbefizetés után november hónapban 40 hátralékkal rendelkező adózót szólítottunk fel hátralékának befizetésére.

Az intézkedések (felszólítás) hatására csökkent a hátralék összege.

A behajtási munkát növeli a más hatóságok, társulatok által kimutatott és megküldött adók módjára behajtandó köztartozások (gondozási díj, szabálysértési bírság).

A fennálló összes adóhátralék összegei adónemenként 2016.12.31.-2018.12.31. az alábbiak szerint alakultak (e Ft-ban):


Adónem

2017.12.31.

2018.12.31.

Magánsz.komm.adója

607

452

Helyi iparűzési adó

241

240

Gépjárműadó

521

192

Pótlék

712

118

Összesen

2081

1002



Hátralék: a kamatmentes fizetési határidő lejártával esedékessé vált és meg nem fizetett adóösszeg.

A 2017-2018. évre vonatkozóan az adókövetelések (előírás, kivetés) összegei:



Összes követelés (e. Ft)

Fennálló hátralék (e. Ft)

Hátralék a követelés arányában (%)


2017

2018

2017

2018

2017

2018

Önkorm. sajátos bevételei

6.664

7.350

2.081

1.002

31,2%

13,6%

Ebből

-helyi adók

3.742

5.106

848

692

22,7%

13,6%

-gépjárműadó

(ebből 40% illeti az önkormányzatot)

2.101

2.112

521

192

24,8%

9%

-egyéb bevétel (pótlék)

821

132

712

118

86,7%

89,4%








Közvetett támogatás indoklása:


Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII.Tv.134§ alapján méltányosság címén, az önkormányzat 2018. évben közvetett támogatást nem nyújtott (6. melléklet).


Több éves kihatással járó kötelezettségek:


Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó kötelezettsége és a tulajdonában lévő gazdálkodó szervezetek működéséből sem származik kötelezettsége. (8. melléklet)


Adósságot keletkeztető ügyletek és saját bevételek alakulásának összevetése:


A Stabilitási törvény 10. § (3) bekezdése alapján előírt adósságot keletkeztető ügyletek és saját bevételek alakulásának az összevetését a 9. melléklet tartalmazza.


Az önkormányzat maradványa:


Az Önkormányzat 2018. évi költségvetési maradványát 39.087 e Ft összegben a

11. mellékletnek megfelelően hagyja jóvá, melyből 20.827 e Ft kötelezettség vállalással terhelt maradvány.

A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásainak és egyéb kötött felhasználású támogatásainak elszámolása során, a települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása jogcímen 307 e Ft, a lakossági víz-és csatornaszolgáltatás támogatásából keletkezett 84 e Ft visszafizetési kötelezettsége, ez az összeg tartalmazza Sérsekszőlős és Lulla községek önkormányzatára eső részét is.

Az önkormányzatot az általános feladataihoz kapcsolódó támogatások elszámolása során

22 e Ft pótlólagos támogatás illeti meg a nem közművel összegyűjtött szennyvíz ártalmatlanításából származó bevétel elszámolása után.


Az önkormányzat hitelállománya:


Torvaj Község Önkormányzatának 2018.12.31-én hitelállománya nincs.




Torvaj, 2019. május 22.

                                                                                                   Léner Péter
                                                                                                  polgármester

Mellékletek