Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2020. (VII.2.) önkormányzati rendelete
A 2019. évi zárszámadásról
Hatályos: 2020. 07. 02Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2020. (VII.2.) önkormányzati rendelete
A 2019. évi zárszámadásról
2020-07-02-tól
Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének
3/2020.(VII.2.)
RENDELETE
a 2019. évi zárszámadásról
Torvaj Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdése f.) pontjában és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény
91. §-ban kapott felhatalmazás alapján a 2019. évi zárszámadásáról az alábbiakat rendeli el:
I.
A BEVÉTELEK ÉS KIADÁSOK TELJESÍTÉSE
1. §
(1) Torvaj Község Önkormányzata Képviselő - testülete a 2019. évi költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolót
111 777 e Ft bevétellel (1. melléklet),
58 884 e Ft kiadással (1. melléklet),
52 893 e Ft maradvánnyal jóváhagyja.
(2) Az Önkormányzat bevételeit forrásonként és a kiadásokat – ezen belül a kiemelt kiadásokat kormányzati funkciónként részletezve a 2. mellékletben foglaltaknak megfelelően hagyja jóvá.
2. §
Az Önkormányzat fejlesztési kiadásainak teljesítését 20 777 e Ft főösszegben, valamint célonkénti részletezését a 4. mellékletben foglaltak szerint határozza meg.
3. §
A képviselő-testület az önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokat a 6. melléklet szerint állapítja meg.
4. §
Az önkormányzat a több éves kihatással járó kötelezettségeit és a tulajdonában lévő gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségeket a 8. számú melléklet szerint állapítja meg.
5. §
Az Önkormányzat 2019.12.31-i állapot szerint nem rendelkezik hitelállománnyal.
II.
AZ ÖNKORMÁNYZAT VAGYONA
6. §
- Az Önkormányzat 2019. év december 31-i állapot szerinti konszolidált mérlegét a
13. mellékletben részletezett adatok alapján 366 895 e Ft mérlegfőösszegben állapítja meg.
- Az Önkormányzat vagyonkimutatását a 14. melléklet szerint jóváhagyja.
- A Stabilitási törvény 10. § (3) bekezdése alapján előírt adósságot keletkeztető ügyletek és a saját bevételek alakulásának az összevetését a 9. melléklet szerint állapítja meg.
III.
A MARADVÁNY MEGÁLLAPÍTÁSA, JÓVÁHAGYÁSA
7. §
11. mellékletnek megfelelően hagyja jóvá, melyből 28 470 e Ft kötelezettség vállalással terhelt maradvány, ebből 978 e Ft államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetésére vállalt kötelezettségvállalás.
A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásainak és egyéb kötött felhasználású támogatások elszámolása közt a téli rezsicsökkentésben korábban nem részesült, a vezetékes gáz- vagy távfűtéstől eltérő fűtőanyagot használó háztartások egyszeri támogatása jogcímen 96 e Ft visszafizetés keletkezett.
Az önkormányzatot az általános feladataihoz kapcsolódó támogatások elszámolása során 22 e Ft pótlólagos támogatás illeti meg a nem közművel összegyűjtött szennyvíz ártalmatlanításából származó bevétel elszámolása után.
- Az önkormányzat a 2019 évi mérleg szerinti eredményét – 6 611 e Ft összeggel hagyja jóvá a 12.számú melléklet szerint.
IV.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
8. §
A rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.
Torvaj, 2020. június 30.
Léner Péter Kónyáné dr. Zsarnovszky Judit
polgármester jegyző
I N D O K O L Á S
a 2019. évi zárszámadásról szóló rendelethez
A 2019. évi költségvetés végrehajtása a következők szerint alakult:
1, Bevételek:
A bevételek összességében 97 %-ra teljesültek (1. melléklet) a módosított előirányzathoz viszonyítva.
Az állami támogatásokat a költségvetési törvényben meghatározottak szerint kaptuk, ezek 100 %-ra teljesültek, a következő csoportosítás szerint:
- Helyi önkormányzatok működésének általános feladatainak és ágazati feladat támogatása 16 450 e Ft
- Szociális feladatokhoz való hozzájárulás 9 091 e Ft
- Könyvtári és közművelődési feladatok támogatása 1 800 e Ft
- Működési célú és kiegészítő támogatás 3 368 e Ft
- Elszámolásból származó bevételek 22 e Ft
Mindösszesen 30.731 e Ft
Az egyéb működési célú támogatások közt az önkormányzat a közfoglalkoztatási programjaira, illetve a diákmunkára kapott támogatás szerepel 5 152 e Ft összegben.
A működési bevételek 87%-ra teljesültek a módosított előirányzathoz képest, ez a PB gázpalack értékesítéséből, köztemetés visszafizetéseiből, kamatbevételből, földbérleti díjból, sírhely megváltásból, urnafal bérleti díjból, koncessziós díj bevételéből, közüzem elszámolás utáni díjvisszatérítésből származnak.
A 85 e Ft működési célú átvett pénzeszköz a 2018.évi lakossági víz és csatornatámogatás fel nem használt része, amit a DRV ZRT. visszautalt az önkormányzat részére, ez az összeg tartalmazza a Sérsekszőlősre és a Lullára eső visszafizetendő részt.
A felhalmozási célú bevételek 100 %-ra (4. melléklet) realizálódtak.
Felhalmozási bevételként jelentkezik 15 000 e Ft, ami a 2019.évi önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatására kaptunk, illetve a Magyar Falu Program keretében eszközbeszerzésre 12 482 e Ft támogatást nyert el az önkormányzat.
Felhalmozási maradványként fordult át a 14.991 e Ft, ami a 2018.évi önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatásainak bevétele.
A 2019. évi adókivetések március 15. előtt megtörténtek. Az adó befizetésére kamatmentesen két egyenlő részletben van lehetőség, minden év március 15. és szeptember 15. napjáig.
A helyi adókból származó bevétel 5 869 e Ft, az átengedett központi adóból 888 e Ft, az egyéb közhatalmi bevétel 50 e Ft-ra teljesült.
Településkép-védelmi bírságként 100 e Ft került behajtásra
Finanszírozási bevételként az államháztartáson belüli megelőlegezés szerepel 978 e Ft összegben.
2, Kiadások:
A működési kiadások 60 %-ra teljesültek (3. melléklet).
A működési kiadás személyi juttatásokból, a munkaadókat terhelő járulékokból, dologi kiadásból, ellátottak pénzbeli juttatásaiból, működési célú kiadásokból és az államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetéséből tevődik össze.
A személyi juttatások és a munkaadót terhelő járulékok a polgármester, karbantartó, falugondnok, az EFOP-1.5.3-16 pályázat keretében foglakoztatott mentor májustól és a közfoglalkoztatásban résztvevőkkel kapcsolatos kiadásokat érintik, illetve a 2019. évi jutalmakat.
A személyi juttatás 96%-ra, a munkaadókat terhelő járulékok 79%-ra teljesült a módosított előirányzathoz képest.
Dologi kiadások 43%-ra teljesültek. E kiadások közt az önkormányzat tulajdonában lévő közterületek és az általa fenntartott épületek üzemeltetése, működtetése, karbantartása szerepel. A rászoruló gyermekétkeztetés, téli rezsicsökkentés illetve a szociális tűzifa és szállítási költsége is ide tartozik.
A működési célra átadott pénzeszközök 98%-ban teljesültek (5. melléklet).
A kötelező alapfeladatok ellátásához a Többcélú Kistérségi Társulásnak, Tab Város Önkormányzatának a működéshez kapcsolódóan, illetve az óvodai működéshez, a KEK részére a járó beteg és az ügyeleti ellátáshoz járult hozzá az önkormányzat.
A Magyar Államkincstár részére 391 e Ft támogatás visszafizetésére került sor.
Az Emberi Erőforrás Támogatáskezelőjének a Bursa Hungarica ösztöndíj került átadásra 50 e Ft összegben.
A Dunántúli Regionális Vízmű Zrt. részére 2 828 e Ft került átadásra a lakosági víz és csatornaszolgáltatás támogatására.
Az ellátottak pénzbeli juttatásai a módosított előirányzathoz képest 64%-ra teljesültek
(7. melléklet).
A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására szociális ellátás nyújtható.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) értelmében, a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.
Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.
Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.
Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban képviselő-testület) az Szt.-ben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat nyújt.
Torvaj Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Torvaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II. 20.) önkormányzati rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtandó és nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. Ezek a következők:
Települési támogatások:
Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:
Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugellátás 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg. Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva, maximum az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 70 %-a lehet.
2019. évben 57 esetben került megállapításra a létfenntartási gondok enyhítésére nyújtható települési támogatás, melyből 47 esetben a településen élő, nyugellátásban részesülő személyeket részesítette a képviselő-testület hivatalból személyenként 10 e Ft összegű támogatásban, 10 esetben kérelemre indult az eljárás. A vizsgált időszakban települési támogatás elutasítására nem került sor. Az előző év azonos időszakában 55 fő részesült a fenti támogatásban.
A költségvetés tervezésekor 85 fő támogatásával számoltunk, 750 e Ft összegben.
Szociális célú tűzifa formában nyújtott települési támogatás:
Települési támogatásként nyújtott, szociális célú tűzifára elsősorban az Szt. szerinti aktív korúak ellátásában, időskorúak járadékában, vagy települési támogatásban (e támogatásban részesülők közül különösen a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viselésével kapcsolatos támogatásban) részesülő, illetve a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben szabályozott halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család jogosult, aki a fenti ellátások valamelyikére a kérelem benyújtását megelőző hat hónapból legalább egy hónapig jogosult.
2019. évben 27 m3 szociális célú tűzifa került kiosztásra, 13 - a fenti feltételeknek megfelelő -család számára. 2019. évben 20 család támogatásával számoltunk.
Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:
Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtandó települési támogatás összege az eltemettető családja jövedelmének a függvényében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (28.500,- Ft) 50 %-a, 70 %-a és 100 %-a között változik.
A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.
2019. évben elhunyt személy eltemettetésének költségihez való hozzájárulásként 1 fő részére került megállapításra a települési támogatás. Ezen ellátás iránti kérelem elutasítására sem került sor.
2019. évre 4 hozzátartozó segélyezésével számoltunk, 80 e Ft összegben. Előző év azonos időszakában ezen ellátás megállapítása iránt nem érkezett kérelem.
Lakhatási elősegítése érdekében nyújtott települési támogatás:
A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem az 50 e Ft-ot nem haladja meg. A támogatás összege jövedelemtől függően 2500,- forint, illetve 5.000,- forint.
2019. december 31. napján 2 háztartás részesült lakhatási támogatás céljából nyújtott települési támogatásban. Ezen ellátás iránti kérelem elutasításra nem került sor a vizsgált időszakban.
A költségvetés tervezésekor 10 háztartás támogatásával, és 450 e Ft előirányzattal számoltunk. Előző év azonos időszakában szintén 2 személy részesült a fenti támogatásban.
Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás:
Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Torvaj Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35 e Ft-ot, egyedülálló esetén a 42 e Ft-ot nem haladja meg, és az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult az Szt. 41. §-a alapján ápolási díjra.
Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15 e Ft/hó.
2019. évben ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás iránt nem érkezett kérelem. A költségvetés tervezésekor 1 fő támogatásával, és 180 e Ft előirányzattal számoltunk.
Köztemetés:
A haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzat képviselő-testülete gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.
2019. évre 3 köztemetéssel számoltunk, a tervezett összeg 500 e Ft volt. 2019. évben köztemetés elrendelésére nem került sor.
Előző év azonos időszakában 1 személy részesült a fenti támogatásban.
Oktatási intézmények tanulóinak nyújtandó támogatások
Üdülési támogatás:
A képviselő-testület évente egy alkalommal üdülési támogatásban részesítheti az oktatási intézmény által belföldön, vagy csereüdültetés keretében szervezett legalább 5 napos üdülésen, illetve táborozáson részt vevő gyermekeket, amennyiben a gyermeket nevelő családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át.
A támogatás összege jövedelemtől függően 8 e Ft, vagy 14 e Ft lehet.
2019. évben a településre üdülési támogatás iránti kérelem nem érkezett.
2019. évre 1 gyermek támogatásával számoltunk, 14 e Ft összegben.
Étkezési térítési díjkedvezmény
A helyi rendelet értelmében a kettő, vagy több gyermekes, továbbá gyermeküket egyedül nevelő szülők az óvodába és általános iskolába járó gyermekekre tekintettel gyermekenként napi 30 Ft étkezési térítési díjkedvezményben részesülhetnek. E térítési díjkedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha a gyermek(ek) más térítési díjkedvezményben nem részesül(nek).
2019. évben 1 gyermek részesült étkezési térítési díjkedvezményben. 2019. évre 2 gyermek támogatásával számoltunk, 20 e Ft összegben.
Gyermekek iskolakezdés és karácsony előtti támogatása:
A képviselő-testület az oktatási és nevelési intézménybe járó, életvitelszerűen a településen élő, egyéb kedvezményben nem részesülő gyermekeket évente kettő alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül támogatásban részesítheti.
A képviselő testület 2019. év július 3-i, és a 2019. november 19-i ülésén döntött (23 gyermek esetében) támogatások odaítéléséről. Az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekeket személyenként 10 e Ft – 25 e Ft közötti támogatásban részesítette a testület, mely ellátások kifizetésére 2019. augusztus hó 15-ig, illetve egy esetben 2019. december 15-ig került sor.
A képviselő-testület a torvaji lakóhellyel rendelkező, életvitelszerűen a településen élő gyermekeket, általános iskolai tanulmányaik befejezéséig évente egy alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül, támogatásban részesítheti. A képviselő-testület karácsony előtt 19 kisgyermeket részesített hivatalból személyenként 20 e Ft összegű támogatásban.
Bursa Hungarica Ösztöndíj :
A képviselő-testület a 91/2018. (XI. 21.) számú határozatával döntött 1 felsőoktatási intézményben tanuló hallgató támogatásban részesítéséről.
A támogatás mértéke havonta 5 e Ft volt.
A költségvetés tervezése során az ösztöndíjra 150 e Ft támogatást ítélt meg a képviselő-testület.
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:
Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal, augusztusban és novemberben kapnak jelenleg gyermekenként 6 000 e Ft forint, illetve 6 500,- forint összegű támogatást. A jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás összege a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetén 6.500,- forint, míg a többi gyermek esetében 6.000,- forint.
2019. december hó 31-én 1 gyermek részesült ebben az ellátásban. Ezen ellátás iránti kérelem elutasítására nem került sor a vizsgált időszakban.
2019. évre 12 gyermek támogatásával számoltunk, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre rendelkezésre álló előirányzat 200 e Ft. Előző év azonos időpontjában 4 fő részesült rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben.
Szünidei gyermekétkeztetés:
A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 21/C. § (1) bekezdés a) pontja szerint, a települési önkormányzat a szünidei gyermekétkeztetés keretében a szülő, törvényes képviselő kérelmére a déli meleg főétkezést a hátrányos helyzetű gyermek és a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő, halmozottan hátrányos helyzetű gyermek részére ingyenesen biztosítja.
A településről senki nem vette igénybe 2019. évben a szünidei gyermekétkeztetést. A költségvetés tervezésekor 2 igénylővel és 63 e Ft előirányzattal számoltunk.
A felhalmozási célú kiadások a módosított előirányzathoz képest 40%-ra teljesültek
(4. melléklet).
Pályázatok:
Az EFOP-1.5.3-16-2017-00006 kódszámú „Humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében” című pályázat támogatásával kerül megrendezésre 2019.08.24-én a Torvaji falunap. A rendezvényszervezési szolgáltatások biztosítására a BBCOM Hungary Kft-vel bruttó 635 e Ft összegű megbízási szerződés került megkötésre. 2018. május 1-től egy fő mentor alkalmazásra került (munkaszerződéssel) a projektmegvalósítási időszakára, melynek költsége havonta bruttó 164 e Ft + a munkáltatói járulék.
2019-ben benyújtott pályázatok:
Az MFP-KKE/2019 kódszámú „Eszközfejlesztés belterületi közterület karbantartására” című felhívásra Torvaj Község Önkormányzata 2019.08.28-án pályázatot nyújtott be „Eszközfejlesztés belterületi közterület karbantartására Torvajon” címen. A pályázat pozitív elbírálásban részesült, az erről szóló döntést 2019.10.24-én kapta meg az önkormányzat. A megítélt támogatási összeg 12 482 e Ft, amely átutalásra került az önkormányzat számlájára. Az eszközök beszerzésére a Humanpark-D Kft-vel 2019.11.21-én szállítási megállapodás került megkötésre bruttó 11 608 e Ft összegben. Az előleg, azaz bruttó 11 608 e Ft 2019.11.28-án átutalásra került. A projektmenedzseri feladatok ellátására Boros Istvánné egyéni vállalkozóval 2019.11.25-én megbízási szerződés került megkötésre bruttó 860 e Ft összegben.
BMÖFT/5-7/2019. iktatószámú miniszteri döntésnek megfelelően az önkormányzati feladatellátást szolgáló pályázaton 15 000 e Ft-ot nyert az önkormányzat a Petőfi S.u. 144 és 84 hrsz.-ú útszakasz felújítására ,amit 2020-ban fog megvalósítani.
Beruházások:
Stiga traktor és a hozzá tartozó adapterek megvásárlása. A gép és az adapterek értéke bruttó 2 384 e Ft.
Kultúrház festése bruttó 245.000-Ft értékben. Vállalkozó Kövecses Ernő.
2019 augusztusában, Torvaj, Petőfi Sándor utca 84 és 144 hrsz., valamint a Kossuth Lajos utca 1. hrsz., 46 hrsz. útburkolatának felújítási munkálatai vállalkozási szerződés keretében /Önkormányzati fejlesztések 2018. évi pályázat/. Kivitelező a Kővágó-Ép Kft. Szerződéses összeg: nettó13 887 e Ft + ÁFA. A munkálatok befejeződtek.
2019. novemberben rendezvénysátor beszerzése bruttó 460 e Ft összegben.
2019. decemberben 2019-2020-évi időszakban Torvaj Község Önkormányzatának tulajdonában lévő útjainak rendeltetésszerű állapotának biztosítása /hótolás/ szerződés megkötése Guzy József egyéni vállalkozóval 90 e Ft + ÁFA díjért.
Közfoglalkoztatás
Torvaj Község Önkormányzata és a Somogy Megyei Kormányhivatal Siófoki Járási Hivatal Tabi Munkaerőpiaci Pont hatósági szerződést kötött a 2019. évi közfoglalkoztatás támogatására.
Az Önkormányzatnál 2019-ben a közfoglalkoztatás keretében az alábbi hosszú időtartamú programok keretében történt a közfoglalkoztatás:
Program elnevezése | Foglalkoztatottak száma | Program időtartama |
Hosszabb időtartamú program – közterület takarító | 4 fő | 2018. július 1. – 2019. február 28. |
Hosszabb időtartamú program – közterület takarító - képzés | 2 fő | 2019. február 15. – 2020. március 31. |
Hosszabb időtartamú program – közterület takarító | 1 fő | 2019. május 13. – 2019. október 31. |
Hosszabb időtartamú program – közterület takarító | 4 fő | 2019. március 1. – 2020. február 29. |
2018. július 1-jétől 2019. február 28-ig tartott a hosszabb időtartamú program 4 fő közterület takarító foglalkoztatásával. A hatósági szerződés értelmében 2018. július 1-jétől 2018. október 31-ig 4 fő közterület takarító látta el feladatát, majd 2018. november 1-jétől 2019. február 28-ig 2 fő közterület takarító dolgozott. A program során a tervezett feladatok - település karbantartása, közterületek és parkok takarítása, hulladékgyűjtés, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, árok tisztítása, önkormányzat épületének karbantartása, temetők karbantartása, kommunális feladatok ellátása, bozót- és cserje irtás, hóeltakarítás, síkosság-mentesítés – megvalósultak.
2019. február 15-től 2019. március 31-ig hosszabb időtartamú program keretében képzés is megvalósult. A programban résztvevő 2 fő közterület takarító közreműködtek a település közterületeinek tisztán tartásában. A "Belépés a digitalizált munka világába" elnevezésű képzés keretében a közfoglalkoztatottak megismerkedhettek a digitalizált számítástechnikai lehetőségekkel.
2019. május 13-tól 2019. október 31-ig hosszabb időtartamú program keretében, 1 fő közterület takarító foglalkoztatásával valósultak meg a programban tervezett feladatok: település karbantartása, közterületek és parkok takarítása, kommunális feladatok ellátása, hulladékgyűjtés, temetők karbantartása, önkormányzat épületének karbantartása, bozót- és cserje irtás, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, önkormányzati utak, járdák és árokok tisztítása.
2019. március 1-től 2020. február 29-ig hosszabb időtartamú program keretében, 4 fő közterület takarító foglalkoztatásával valósultak meg a programban tervezett feladatok: település karbantartása, közterületek és parkok takarítása, kommunális feladatok ellátása, hulladékgyűjtés, temetők karbantartása, önkormányzat épületének karbantartása, bozót- és cserje irtás, árok tisztítása, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, hóeltakarítás és síkosság-mentesítés.
A támogatás mindegyik program esetében 100%-os volt.
Saját forrásból történő foglalkoztatás
A településüzemeltetési feladatok megnyugtató ellátása érdekében a képviselő-testület az önkormányzat 2019. évi költségvetésében 1 fő karbantartó foglalkoztatásának költségeit biztosította 2019. január 1-től, 2019. december 31-ig. A munkavállaló nemcsak a közterületek rendbetételében működött közre, de gondoskodott a közfoglalkoztatási projektekben beszerzett nagyértékű eszközök biztonságos üzemeltetéséről is (traktor, fűnyíró stb.).
Az adófelderítések, behajtások alakulása 2019. évben
Gépjárműadó adónemben 2004. évtől a BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatala (BMKH), majd a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH), majd a Belügyminisztérium Nyilvántartások Vezetéséért Felelős Helyettes Államtitkárság szolgáltat adatokat.
A 2018. évi – csak a 2019. adóév adófizetési kötelezettségét érintő – változásokról a 2019. év elején átadott adatállomány alapján történt meg az adókivetés 2019. január 1. napjától, illetve az adófizetési kötelezettség megszüntetése 2018. december 31. napjával.
A BM minden hónapban az előző havi változásokról küld listát, ez alapján történik az adóztatás. Torvajon nem kellett kezdeményeznünk forgalomból történő kivonást 1 éven túli gépjárműadó tartozás miatt.
Magánszemélyek kommunális adója adónemben a népesség-nyilvántartás adatai, az ingatlan-nyilvántartás adatai, a Földhivataltól igényelt adózási földkönyv, az adóívek kiküldése utáni adategyeztetés alapján valamint önbevallással új kivetés összesen 4 adózónál 30.000 Ft összegben történt. 3 adózó kapott mentességet életkora miatt a Torvaj Község Önkormányzat Képviselőtestületének a magánszemélyek kommunális adójáról szóló többször módosított 3/1992. (III. 23.) rendelete 6. § (1) bekezdése alapján.
Helyi iparűzési adóban: 24 állandó helyi iparűzési adó bevallás érkezett 2019-ben és 6 KATA-s adózót tartottunk nyilván. 1 adózót kellett felszólítani elmaradt HIPA bevallás pótlására.
Hatósági bizonyítványok, adóigazolás: Az ügyfél kérelmére különböző eljárásokhoz (pl. pályázat, közbeszerzési eljárás, stb.) kell kiállítani az önkormányzati adóhatóságnak. Kiállítása abban az esetben történhet, amennyiben az adózó folyószámlája tartozást nem mutat. Amennyiben valamilyen hátralék áll fenn, az adózónak be kell fizetnie, ahhoz, hogy kiállítsuk az igazolást részére.
Adó-és értékbizonyítvány
Az adó- és értékbizonyítványok kiállítása hagyatéki eljáráshoz, gyámügyi eljáráshoz, végrehajtási eljáráshoz és egyéb közigazgatási eljáráshoz történik, az önkormányzat illetékességi területén található ingatlanokra vonatkozóan.
2019. évben 12 db adó- és értékbizonyítvány került kiállításra.
Adóhátralékok alakulása 2019. évben
Az adóalanyok számára 2019-ben mindkét félévben küldtünk értesítőt a fizetendő összegekről az adózók részére. (Az első félévit februárban, a második félévit augusztusban.)
Adóalanyok száma adónemenként 2018-2019. évben (fő):
Adónem | 2018 | 2019 |
Magánszemélyek komm. adója | 123 | 121 |
Gépjárműadó | 103 | 104 |
Helyi iparűzési adó | 33 | 35 |
Összesen | 259 | 260 |
Az adóív adónemenként tartalmazza az adókötelezettséget, a befizetést és a számlaegyenleget.
A második félévi adóbefizetés után november hónapban 40 hátralékkal rendelkező adózót szólítottunk fel hátralékának befizetésére.
Az intézkedések (felszólítás) hatására csökkent a hátralék összege.
A behajtási munkát növeli a más hatóságok, társulatok által kimutatott és megküldött adók módjára behajtandó köztartozások (gondozási díj, szabálysértési bírság).
A fennálló összes adóhátralék összegei adónemenként 2017.12.31.-2019.12.31. az alábbiak szerint alakultak (e Ft-ban):
Adónem | 2017.12.31. | 2018.12.31. | 2019.12.31. |
Magánsz.komm.adója | 607 | 452 | 499 |
Helyi iparűzési adó | 241 | 240 | 203 |
Gépjárműadó | 521 | 192 | 178 |
Pótlék | 712 | 118 | 84 |
Összesen | 2081 | 1002 | 964 |
Hátralék: a kamatmentes fizetési határidő lejártával esedékessé vált és meg nem fizetett adóösszeg.
A magánszemélyek kommunális adója tekintetében még mindig kiugróan magas a kintlévőség 2019-as évben 499 e Ft. Ennek a hátraléknak több mint felét a külföldi ingatlan tulajdonosok tartozásai teszik ki.
A 2018-2019. évre vonatkozóan az adókövetelések (előírás, kivetés) összegei:
Összes követelés (e Ft) | Fennálló hátralék (e Ft) | Hátralék a követelés arányában (%) | ||||
2018 | 2019 | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 | |
Önkorm. sajátos bevételei | 7.350 | 9.176 | 1.002 | 964 | 13,6% | 10,5% |
Ebből -helyi adók | 5.106 | 6.648 | 692 | 702 | 13,6% | 10,6% |
-gépjárműadó (ebből 40% illeti az önkormányzatot) | 2.112 | 2.393 | 192 | 178 | 9% | 7,4% |
-egyéb bevétel (pótlék) | 132 | 135 | 118 | 84 | 89,4% | 62,2% |
A táblázat az év végén fennálló hátralékot, valamint a hátralék arányát a követeléshez képest mutatja. Az önkormányzati adóhatóság általi összes követelés összege az előző évhez képest
1 826 e Ft-tal nőtt. A kintlévőség a követelés arányában 13,6 %-ról 10,5 %-ra csökkent.
Közvetett támogatás indoklása:
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII.Tv.134§ alapján méltányosság címén, az önkormányzat 2019. évben közvetett támogatást nem nyújtott (6. melléklet).
Több éves kihatással járó kötelezettségek:
Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó kötelezettsége és a tulajdonában lévő gazdálkodó szervezetek működéséből sem származik kötelezettsége. (8. melléklet)
Adósságot keletkeztető ügyletek és saját bevételek alakulásának összevetése:
A Stabilitási törvény 10. § (3) bekezdése alapján előírt adósságot keletkeztető ügyletek és saját bevételek alakulásának az összevetését a 9. melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat maradványa:
Az Önkormányzat 2019. évi költségvetési maradványát 52 893 e Ft összegben a
11. mellékletnek megfelelően hagyja jóvá, melyből 28.470 e Ft kötelezettség vállalással terhelt maradvány.
A 28 470 e Ft kötelezettségvállalással terhelt maradvány tartalmazza a felhalmozási célú maradványt (ami az önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatása kapcsán kapott 15 000 e Ft-ot és a Magyar Falu Programban elnyert 12 482 e Ft-ot jelenti), illetve az államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetését.
Az önkormányzat hitelállománya:
Torvaj Község Önkormányzatának 2019.12.31-én hitelállománya nincs.
Torvaj, 2020. június 30.
Léner Péter
polgármester