Szabadi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 02. 27Szabadi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Szabadi Község Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat költségvetési rendeletének megalkotása alapvető feladata, mely a közösség szolgálatát, a helyi feladatok ellátását és a pénzeszközök hatékony felhasználását biztosítja. A rendelet célja, hogy átlátható kereteket adjon a bevételek és kiadások tervezéséhez, elősegítse a gazdálkodás felelősségteljes és jogszerű végrehajtását, valamint biztosítsa az önkormányzati feladatok maradéktalan teljesítését a helyi lakosok érdekében. A rendelet jogalapot teremt a közszolgáltatások finanszírozásához és a közösségi célok eléréséhez, figyelembe véve a gazdasági stabilitás és fenntarthatóság elveit. A helyi önkormányzat az éves költségvetése alapján finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatait.
[2] Szabadi Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A rendelet hatálya az önkormányzatra, annak képviselő-testületére, szerveire (polgármester) terjed ki.
2. § A képviselő-testület a címrendet e rendelet 1. melléklete szerint határozza meg.
A költségvetés bevételeinek és kiadásainak fő összege, a hiány mértéke
3. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2025. évi költségvetését 59 381 937 Ft tárgyévi költségvetési bevétellel, 97 137 208 Ft tárgyévi költségvetési kiadással 37 755 271 Ft költségvetési egyenleggel állapítja meg. Ezen belül:
a) a működési célú bevételt 59 381 937 Ft-ban
b) a működési célú kiadásokat 91 422 375 Ft-ban ebből:
ba) a személyi juttatások kiadásait 29 780 369 Ft-ban
bb) a munkaadókat terhelő járulékokat 3 618 050 Ft-ban
bc) a dologi és egyéb folyó kiadásokat 24 535 616 Ft-ban
bd) a szociálpolitikai és egyéb juttatásokat 4 173 000 Ft-ban
be) az egyéb működési célú kiadásokat 490 000 Ft-ban
bf) az általános tartalékot 27 825 340 Ft-ban
bg) céltartalékot 1 000 000 Ft-ban
c) a felhalmozási célú bevételt 0 Ft-ban
d) a felhalmozási célú kiadást 5 714 833 Ft-ban ebből:
da) a beruházások összegét 572 514 Ft-ban
db) az egyéb felhalmozási célú kiadásokat 0 Ft-ban
dc) a felújítások összegét 5 142 319 Ft-ban állapítja meg.
(2) A képviselő-testület a költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradványt működési és felhalmozási célú igénybevétel szerinti tagolásban a 2. melléklet alapján hagyja jóvá.
(3) A képviselő-testület a (2) bekezdésen kívüli költségvetési hiány külső finanszírozására szolgáló finanszírozási célú pénzügyi műveletek bevételeit a 3. melléklet alapján hagyja jóvá.
Az önkormányzat bevételei és kiadásai
4. § (1) Az önkormányzat bevételeit forrásonként e rendelet 4. melléklete tartalmazza.
(2) Az önkormányzat kiadási előirányzatait e rendelet 5. melléklete tartalmazza.
(3) Az önkormányzat összevont költségvetési mérlegét e rendelet 14. melléklete tartalmazza.
(4) A képviselő-testület a helyi önkormányzat kiadásait e rendelet 6. melléklete szerint hagyja jóvá.
(5) A képviselő-testület a helyi önkormányzat nevében végzett felújítások kiadásait felújításonként 5 142 319 Ft-ban állapítja meg.
(6) A képviselő-testület a helyi önkormányzat nevében végzett beruházások kiadásait beruházásonként 572 514 Ft-ban hagyja jóvá.
(7) A képviselő-testület a költségvetési szervek engedélyezett létszámát összesen, valamint önállóan működő költségvetési szervenként e rendelet 7. melléklete szerint állapítja meg.
(8) A képviselő-testület a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.
(9) A képviselő-testület az európai uniós támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait e rendelet 9. melléklete szerint állapítja meg.
(10) A képviselő-testület a 2025. költségvetési évben nem tervez olyan fejlesztési célokat, amelyek megvalósításához a Magyarország stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (a továbbiakban Stabilitási törvény) 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik, vagy válhat szükségessé.
(11) A képviselő-testület a lakosságnak juttatott támogatásokat a 11. melléklet szerint hagyja jóvá.
(12) Az önkormányzat közvetett támogatásait e rendelet 12. melléklete tartalmazza.
A bevételi többlet kezelése
5. § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását gazdasági eseményenként 200 000 Ft + ÁFA összegig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.
(4) A költségvetési szerv a jóváhagyott bevételi előirányzatain felül többletbevételét az irányító szerv egyidejű tájékoztatásával, a tényleges többlet 50 %-ának megfelelő összegű, saját hatáskörű előirányzat-módosítás után használhatja fel. A képviselő-testület ezt az előirányzat-módosítási jogosultságot indokolt esetben az érintett költségvetési szerv értesítése mellett magához vonhatja.
Általános és céltartalék
6. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát 27 825 340 Ft összegben állapítja meg.
(2) Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozatban dönt.
(3) A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékát 1 000 000 Ft összegben e rendelet 10. mellékletében felsorolt célokra állapítja meg.
Több éves kihatással járó feladatok
7. § A képviselő-testületnek nincs több éves kihatással járó feladata.
Előirányzat-felhasználási ütemterv
8. § A 2025. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 13. melléklet tartalmazza.
A 2025. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
9. § (1) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.
(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.
(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
(6) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.
10. § Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról - ha az érdemi döntést igényel - a testület dönt a polgármester előterjesztésére a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
11. § (1) A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
(2) A képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja. Gazdasági szükséghelyzetnek minősül különösen az, amikor az önkormányzat működése fizetésképtelenség miatt veszélybe kerül.
12. § A helyi önkormányzat, illetve a helyi nemzetiségi önkormányzattal történő megállapodás alapján a helyi nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő Közös Hivatal.
A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai
13. § (1) Az önkormányzat és a költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatók az előirányzat módosításával. Az előirányzatok megváltoztatása e költségvetési rendeletben meghatározottak szerint történik.
(2) A költségvetési szerv saját hatáskörű előirányzat módosítást csak abban az esetben hajthat végre, ha a személyi juttatások és/vagy a munkaadót terhelő járulék előirányzatból dologi kiadásokra csoportosít át. Az átcsoportosítást a képviselő-testület rendelet-módosításban hagyja jóvá.
(3) A költségvetési szervek a jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételeiket a költségvetési rendeletbe történő átvezetése, annak módosítása után használhatják fel.
(4) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül az átcsoportosításról a költségvetési szerv vezetője saját hatáskörben dönt.
(5) A költségvetési szerv a saját hatáskörű előirányzat módosításokról az irányító szervét negyedévenként tájékoztatja.
Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
14. § (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám (álláshely)-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
(3) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.
(4) A képviselő-testület a köztisztviselőket és a főállású polgármestert megillető cafetéria-juttatás éves keret összegét nem rendszeres személyi juttatás részeként 400 000 Ft-ban állapítja meg.
(5) A képviselő-testület a köztisztviselői illetményalapot 2025. január 1-től 70 000 Ft-ban állapítja meg.
Támogatási szerződés
15. § A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.
16. § Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően kerüljenek kiutalásra.
Szolgáltatási szerződés
17. § (1) Az önkormányzat által irányított költségvetési szervekben szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai:
(2) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.
(3) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.
(4) A szerződéskötés feltétele, hogy
a) a költségvetési szerv az adott feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy
b) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.
(5) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.
(6) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.
(7) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:
a) az ellátandó feladatot,
b) a díjazás mértékét,
c) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,
d) a szerződés időtartamát,
e) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,
f) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.
Önkormányzati biztos kirendelése
18. § (1) Ha a helyi önkormányzati költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy egyébként a 150 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor a képviselő-testület a költségvetési szervnél az Áht. 71 § (4) bekezdésében foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.
Költségvetés módosítása
19. § A költségvetés várható egyenlegének a költségvetés kiadási főösszegének eltérése esetén a költségvetési rendeletet módosítani kell.
Záró és egyéb rendelkezések
20. § (1) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
(2) Ez a rendelet kihirdetését követően 2025. november 27. napján lép hatályba.
1. melléklet a 2/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelethez
|
Címrend |
|
|
Az önkormányzat önállóan működő költségvetési szerve |
|
|
Az önkormányzat költségvetésében szereplő nem intézményi kiadások és bevételek |
|
|
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tev. |
|
013320 |
Köztemető-fenntartás és -működés |
|
041232 |
Start-munka program – téli közfoglalkoztatás |
|
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
|
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
|
064010 |
Közvilágítás |
|
066010 |
Zöldterület kezelés |
|
066020 |
Város-, és községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
|
072111 |
Háziorvosi alapellátás |
|
074040 |
Fertőző megbetegedések megelőzése, járványügyi ellátás |
|
076062 |
Település-egészségügyi feladatok |
|
082044 |
Könyvtári szolgáltatások |
|
082091 |
Közművelődés-közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
|
082094 |
Közművelődés-kulturális alapú gazdaságfejlesztés |
|
013350 |
Önki. vagyonnal való gazdálkodással kapcs. fel. |
|
018010 |
Önkormányzatok elszámolásai a központi ktg.vetéssel |
|
018030 |
Támogatási célú finanszírozási műveletek |
|
062020 |
Településfejlesztési projektek és támogatásuk |
|
082042 |
Könyvtári állomány gyarapítása |
|
082092 |
Közművelődés-hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
|
104037 |
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
|
107060 |
Egyéb szociális pénzbeli ellátások, támogatások |
2. melléklet a 2/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelethez
|
A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évek pénzmaradványa (adatok Ft) |
||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
|
Felhalmozási célú |
5 642 319 |
|||||
|
Működési célú |
32 934 584 |
|||||