Tengőd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2018. (XI.21.) önkormányzati rendelete

Szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2019. 01. 01- 2021. 06. 30

Tengőd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2018. (XI.21.) önkormányzati rendelete

Szociális ellátások helyi szabályairól

Tengőd község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló – többször módosított - 1993. évi III. tv. (továbbiakban: Szt.) 1. §-ának (2) bekezdésében, 25. §. (3) bekezdés a. pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 48. §. (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat által pénzben és természetben nyújtott szociális ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja:

A rendelet célja

1. § A rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő szociális rászorultságtól függő pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti keretei, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.

A rendelet hatálya

2. § A rendelet hatálya kiterjed:

(1) Tengőd község Önkormányzat közigazgatási területén élő lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárokra, a bevándorlási engedéllyel rendelkező személyekre, a letelepedési engedéllyel rendelkező személyekre, valamint a magyar hatóságok által menekültként elismert személyekre.

(2) Az Szt.6. §-ában meghatározott, az önkormányzat illetékességi területén tartózkodó hajléktalan személyekre, amennyiben a hajléktalan személy az ellátás igénybevételekor nyilatkozatában Tengőd község közigazgatási területét tartózkodási helyként megjelölte.

(3) Az Szt. szerinti a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szt-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a 3 hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyar Köztársaság területén gyakorolja, és bejelentett lakóhellyel rendelkezik.

(4) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében Tengőd önkormányzat által szervezett és nyújtott ellátásokra.

Általános eljárási rendelkezések

3. § (1) A pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátások iránti kérelmet, ha magasabb szintű jogszabály vagy e rendelet másként nem rendelkezik az erre rendszeresített formanyomtatványon a Kapolyi Közös Önkormányzati Hivatalnál (továbbiakban: Hivatal) és kirendeltségein lehet benyújtani az erre rendszeresített formanyomtatványon. Minden kérelmet írásban kell előterjeszteni.

(2) A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5-ig utalással, nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat kézhezvételét követően az önkormányzat pénztárából, külön kérelem esetén átutalással történik. A házipénztárból történő döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.

(3) A pénzbeli és természetbeni ellátásoknál a benyújtandó nyilatkozat és igazolás tartalmának, illetve benyújtásának részletes szabályait az Szt. 10. § (2)-(9) bekezdései tartalmazzák.

(4) A Képviselő-testület a szociális ellátások igénylése során az elektronikus ügyintézés lehetőségét kizárja.

(5) A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr.) rendelkezéseit kell alkalmazni.

(6) rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy a rendelet megsértésével nyújtott ellátást meg kell szüntetni, az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevővel kapcsolatban az Szt. 17. § és 17/A. §-aiban foglaltak szerint kell eljárni.

Települési támogatás az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként

5. § (1) Jövedelemre való tekintet nélkül települési támogatás nyújtható annak a személynek, aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott, feltéve, hogy az elhunyt személlyel eltartási vagy öröklési szerződése nem állt fenn.

(2) A támogatás nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül.

(3) A települési támogatás összege elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként 20 000 Ft.

Köztemetés

6. § (1) A képviselő-testület a köztemetés költségeinek visszafizetésére, az eltemettetésre köteles személy kérelmére – egyedi hatósági szerződés alapján – részletfizetési lehetősége biztosíthat.

(2) Ha az eltemettetésre kötelezett helyett az önkormányzat gondoskodik az elhunyt személy eltemettetéséről, az eltemettetésre köteles személy a köztemetés költségeinek megtérítése alól akkor mentesül, ha az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj legkisebb összegét nem haladja meg; egyedülálló esetén az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg, és vagyonnal nem rendelkezik, valamint a hagyaték csak hagyatéki teherből áll.

Természeti erők okozta kárenyhítési támogatás

7. § (1) Tengőd község Képviselő-testülete települési támogatásként természeti erők okozta kárenyhítési támogatást nyújt annak a családnak vagy egyedül álló személynek, akinek a lakhatását biztosító lakóingatlanát elemi kár érte.

(2) A természeti erők okozta kárenyhítési támogatás folyósítása előtt minden esetben környezettanulmányt kell készíteni, és a kár egész ingatlanhoz viszonyított arányát meg kell határozni. Amennyiben az ingatlan biztosítva volt, úgy a biztosító által megállapított kárhányad változtatás nélkül alkalmazható.

(3) Természeti erők okozta kárenyhítési támogatás olyan esetekben nyújtható, ahol az ingatlan egészéhez viszonyítottan a kárhányad eléri a 30 %-ot.

(4) A természeti erők okozta kárenyhítési támogatásra a kérelmet az esemény bekövetkezésétől számított 10 napon belül lehet benyújtani a Hivatalba. A kérelemhez, lehetőség szerint csatolni kell olyan dokumentumokat (fotók, biztosító kárfelvételi lap másolata stb.) amelyek a káresemény nagyságát hivatottak bemutatni.

(5) A természeti erők okozta kárenyhítési támogatást csak Tengődi lakos vehet igénybe, melynek legmagasabb összege 250 000,-Ft lehet.

Gyermekek üdülési támogatása

8. § (1) A képviselő-testület évente egy alkalommal üdülési támogatásban részesítheti az alap-vagy középfokú oktatási intézmények által belföldön szervezett, legalább 5 napos üdülésen, illetve táborozáson (továbbiakban. üdülés) részt vevő Tengődi lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező gyermekeket.

(2) Az üdülési támogatás mértéke nem haladhatja meg az üdülés költségének 50 %-át.

(3) A támogatás megállapítására irányuló kezdeményezésnek tartalmaznia kell a gyermek nevét, lakcímét, az évfolyam megjelölését, amelyben a gyermek a tanulmányait folytatja valamint az üdülés tervezett időtartamát, egy gyermekre jutó várható költségét.

(4) A gyermekek részére megállapított támogatások összegét a támogatásról szóló döntés meghozatalát követően az üdülést szervező oktatási intézmény által megadott határidőig, az intézmény által megjelölt számlaszámra utaltatja át a polgármester.

(5) Az oktatási intézmény az üdülési támogatás felhasználásáról a támogatás igénylésének évében szeptember hó 30. napjáig küldi meg a beszámolót a polgármester részére.

(6) A támogatás felhasználásáról szóló beszámolónak tartalmaznia kell az üdülésen részt vett Tengődi gyermekek névsorát, lakcímét, az üdülés egy gyermekre jutó részvételi díját.

(7) Amennyiben az önkormányzat által nyújtott üdülési támogatás mértéke meghaladja a Tengődi gyermekek üdülési költségének 50%-át, az intézmény az 50% feletti összeget a támogatás utalásának évében október 31-ig az önkormányzatnak tartozik visszautalni.

Óvodás gyermekek, általános és középiskolai tanulók, felsőoktatásban tanulmányokat folytató hallgatók beiskolázási támogatása

9. § .

(1) A Képviselő-testület Tengőd községben lakóhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező és ott életvitelszerűen élő óvodás gyermekeket, általános és középiskolai tanulókat, felsőoktatásban tanulmányokat folytató hallgatókat beiskolázási támogatásban részesíti.

(2) A beiskolázási támogatás mértéke:

a., óvodás gyermekenként 3 000,-Ft

b., általános iskola alsó tagozatába járó gyermekenként 8 000,-Ft

c., általános iskola felső tagozatába járó gyermekenként 10 000,-Ft

d., középiskolai tanuló gyermekenként 15 000,-Ft

e., felsőoktatásban részt vevő hallgatókként 30 000,-Ft.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott támogatások kifizetéséről tárgyév augusztus hónapjában a polgármester gondoskodik

Gyermeket nevelő családok és nyugdíjasok egyszeri, év végi települési támogatása

10. § (1) A képviselő-testület a jövedelmi és vagyoni viszonyaikra tekintet nélkül évente egy alkalommal év végi települési támogatásban részesítheti az alábbi együttes feltételeknek megfelelő azon személyeket, akik:

a. Tengőd községben lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkeznek, és

b. nyugellátásban, nyugdíj előtti segélyben, rehabilitációs ellátásban, rokkantsági ellátásban részesülnek vagy háztartásukban jövedelemmel nem rendelkező 23 év alatti gyermekükről gondoskodnak.

(2) A támogatás megállapítására irányuló önkormányzati hatósági eljárás hivatalból indul.

(3) A támogatás értéke az (1) bekezdésben meghatározott feltételeknek megfelelő személyenként legfeljebb 10 000 forint.

(4) A támogatás egyedi önkormányzati hatósági határozattal kerül megállapításra.

Rendkívüli települési támogatás

11. § (1) Tengőd község Önkormányzat Képviselő-testülete rendkívüli települési támogatásban részesíti a Szt. 45. § (3) bekezdésében meghatározott személyeket.

(2) Ha a rendkívüli települési támogatás megállapítását az indokolja, hogy a gyermeket nevelő szülő a család anyagi helyzete, vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt, illetve más okból segítségre szorul, a rendkívüli települési támogatás akkor adható, ha az egy főre jutó jövedelem egyedülálló és gyermekét egyedül nevelő szülőnél az öregségi nyugdíjminimum 150 %-át nem haladja meg.

(3) A gyermeknevelést elősegítő rendkívüli települési támogatás egyszeri mértéke a 10 000,-Ft-ot nem haladhatja meg, éves mértéke nem lehet több a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 200%-ánál. A gyermeknevelést segítő rendkívüli települési támogatás szociális kölcsön formában nem adható.

(4) Nem gyermeknevelés támogatása céljából rendkívüli települési támogatásban az a rászorult részesülhet, akinek a családjában az egy főre jutó a havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum 130%-át.

(5) A (4) bekezdésben megjelölt rendkívüli települési támogatás - rászorultsághoz igazodva - legalább 5 000,-Ft, maximum 30 000,-Ft lehet.

(6) A képviselő-testület rendkívüli települési támogatást rendkívüli méltánylást érdemlő esetben évente legfeljebb két alkalommal a támogatásban részesített egy főre számított jövedelmére való tekintet nélkül is megállapíthat. A rendkívüli települési támogatás összege egyedi mérlegelés alapján kerül megállapításra a rendkívüli méltánylást érdemlő körülmény értékelését követően. Az egyedi mérlegelés során a speciális élethelyzetet (betegség, elemi kár, stb.) kell a döntést hozónak figyelembe vennie. A rendkívüli települési támogatás összege a 150 000 Ft-ot nem haladhatja meg.

(7) Az egyedi mérlegelés alapján a (6) bekezdés szerint megállapított rendkívüli települési támogatás kölcsön formájában is megállapítható. A kölcsön visszafizetésére 12 hónapnál hosszabb időt megállapítani nem lehet.

(8) A visszafizetés határidejét és a részleteket úgy kell megállapítani a hatósági szerződésben, hogy az a visszafizetésre kötelezett és vele együtt élő családja létfenntartását ne veszélyeztesse.

Szociális tűzifa juttatása

11/A.§

(1) A településen szociális tűzifa-juttatása természetbeni támogatásban részesülhet az a rászoruló, akinek jövedelmi és vagyoni helyzete miatt aránytalan nehézséget okoz lakásának a fűtése.

(2) Jövedelmi helyzete miatt rászorult az, ahol a közös háztartásban élők egy főre jutó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 250%-át.

(3) A szociális tűzifa-juttatásra vonatkozó kérelmet a Hivatalhoz kell benyújtani. A kérelemben meg kell jelölni, hogy a kérelmező aktív korúak ellátásában, időskorúak járadékában, adósságkezelési támogatáshoz kapcsolódó adósságcsökkentési támogatásban – tekintet nélkül annak természetbeni vagy pénzbeli formában történő nyújtására – részesül-e.

(4) Azok a rászorultak, akik a (3) bekezdésben foglalt ellátásokban nem részesülnek be kell csatolniuk továbbá a lakásfenntartási költségeiket igazoló számláikat, befizetési bizonylataikat, bérleti szerződésüket, pénzintézeti hiteltartozásuk bizonyítékait, rendszeres befizetéseik igazolásait.

(5) A juttatható szociális tűzifa mértéke fűtési szezononként, háztartásonként legfeljebb 5 m3 tűzifa. Ugyanazon lakásra vonatkozóan szociális tűzifa-juttatás támogatás csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.”

Szociális szolgáltatások

12. § Az Szt. értelmében szociális alapszolgáltatások:

-falugondnoki és tanyagondnoki szolgáltatás

-étkeztetés

-házi segítségnyújtás

-családsegítés.

Falugondnoki vagy tanyagondnoki szolgáltatás

13. § (1) Falugondnoki vagy tanyagondnoki szolgáltatás keretében az önkormányzat enyhíti a település intézményhiányából eredő hátrányait, biztosítja az alapvető szükségletek kielégítését célzó szolgáltatásokhoz való hozzájutást, valamint az egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutást, valamint segíti az egyéni és a közösségi szintű szükségletek teljesítését a szakmai programban meghatározottak szerint.

(2) A falugondnoki szolgálat igénybevételének módját és feltételeit külön rendelet szabályozza.

Étkeztetés

14. § (1) Az étkeztetést a képviselő-testület a Házi segítségnyújtást és szociális étkeztetést biztosító alapintézmény útján biztosítja (Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központ).

(2) A képviselőtestület az étkeztetés feltételeit változtatás nélkül, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 62. §-ban rögzítettek alapján határozza meg.

Házi segítségnyújtás

15. § (1) A házi segítségnyújtást a képviselő-testület a a Házi segítségnyújtást és szociális étkeztetést biztosító alapintézmény útján biztosítja (Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központ).

(2) A képviselőtestület az házi segítségnyújtás feltételeit változtatás nélkül, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 63. §-ban rögzítettek alapján határozza meg.

Családsegítés

16. § (1) A Szt.tv.64. §-ában szabályozott szolgáltatást az Önkormányzat a Kapolyi Család és Gyermekjóléti Szolgálat útján biztosítja.

(2) A családsegítő szolgáltatás célja a működési területén élő szociális és mentálhigiénés problémák miatt veszélyeztetett, illetve krízishelyzetbe került személyek, családok életvezetési képességének megőrzése, az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, valamint a krízishelyzet megszüntetésének elősegítése.

(3) A családsegítő szolgálat az általános segítő szolgáltatás keretében a megelőző tevékenységek körében

a./ a szociális, életvezetési és mentálhigiénés tanácsadást,

b./ a családgondozást, így a családban jelentkező működési zavarok, illetve konfliktusok megoldásának elősegítését,

c./ a veszélyeztetettséget és a krízishelyzetet észlelő jelzőrendszer működtetését, ennek keretében a szociális és egészségügyi szolgáltatók, intézmények, az oktatási intézmények, a gyermekjóléti szolgálat, a pártfogó felügyelői és jogi segítségnyújtó szolgálat, valamint a társadalmi szervezetek, egyházak és magánszemélyek részvételének biztosítását a megelőzésben,

d./ a humán jellegű civil kezdeményezések elősegítését, közösségfejlesztő, valamint egyéni és csoportos terápiás programok szervezését,

e./ a tartós munkanélküliek, a fiatal munkanélküliek, az adósságterhekkel és lakhatási problémákkal küzdők, a fogyatékossággal élők, a krónikus betegek, a szenvedélybetegek, a pszichiátriai betegek, a kábítószer-problémával küzdők, illetve egyéb szociális rászorult személyek és családtagjaik részére tanácsadás nyújtását,

f./ a családokon belüli kapcsolaterősítést szolgáló közösségépítő, családterápiás, konfliktuskezelő, mediációs programokat és szolgáltatásokat, valamint a nehéz élethelyzetben élő családokat segítő szolgáltatásokat.

(4) A családsegítés keretében végzett tevékenységnek- a szolgáltatást igénybe vevő érdekében, mások személyiségi jogainak sérelme nélkül – a szükséges mértékig ki kell terjednie az igénybe vevő környezetére, különösen családjának tagjaira. Kiskorú személyre a családsegítés akkor terjedhet ki, ha

a./ kiskorú családtagjának ellátása a családsegítés keretében indult, és

b./ a kiskorú érdekei – a gyermekjóléti szolgáltatás igénybevétele nélkül – e szolgáltatás keretében is megfelelően biztosíthatók.

(5) A családsegítő szolgálat az egyén és család számára nyújtott szolgáltatása térítésmentes.

Záró rendelkezések

17. § (1) A rendelet 2019. január 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekre alkalmazni kell. Hatálybalépésével hatályát veszti a szociális és gyermekvédelmi pénzbeli, természetbeni és intézményi ellátások helyi szabályozásáról szóló 13/2013. (XII.20.) önkormányzati rendelete, valamint az ezt módosító 6/2017.(VI.18.) önkormányzati rendeletek.

(2) A rendeletben felsorolt ellátások – a szociális szolgáltatások kivételével - igénybevételének elbírálásában a polgármester dönt.

(3) A polgármester által hozott döntés ellen a kézhezvételt követő naptól számított 15 napon belül a képviselő-testülethez lehet fellebbezni.