Bedegkér Község Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2013. (XII.27.) önkormányzati rendelete

A SZOCIÁLIS ÉS GYERMEKVÉDELMI PÉNZBENI, TERMÉSZETBENI ÉS INTÉZMÉNYI ELLÁTÁSOK HELYI SZABÁLYOZÁSÁRÓL

Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 08. 17

 Bedegkér Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 31. cikke (2) bekezdése, 32. cikk (2) bekezdése, valamint 1993. évi III. tv. a Szociális törvény 10.§(1), 25.§(3) b.) pontja bb.) alpontja, 26.§-a, 32.§ (1) bekezdés b.) pontja, 32.§ (2), 33.§ (7) bekezdése, 37.§ (1) d.) pontjában, 38.§ (9), 37/A.§ (3), 43/B.§ (1) és (3) bekezdései, 45.§-a, 47.§-a (1) és (2a) bekezdései, 48.§ (4) bekezdése, 50.§ (3) bekezdése, 60.§ (3), (4) bekezdései, 62.§ (2) bekezdése, 90.§ (3) bekezdése, 92.§(1) és (2) bekezdése 115.§ (3) bekezdése 132.§ (4) bekezdésben 140/R §-ában, a gyermekvédelemről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. (továbbiakban: Gyvt.) 18. § (2), 20.§ (9) bekezdése, 29.§ (1) és (2), 131.§ (1) bekezdésében és a 148.§ (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:


I. FEJEZET

 

Általános rendelkezések


A rendelet hatálya


 1. §

 A rendelet :

 (1) A pénzbeni ellátások tekintetében e rendelet területi hatálya Bedegkér község önkormányzata közigazgatási területére terjed ki.

(2) A rendelet személyi hatálya a Szociális igazgatásról és ellátásról szóló 1993 évi II. tv ( a továbbiakban :Sztv) 3. §-ában meghatározott személyekre terjed ki.

(3) A rendelet személyi hatálya a szociális és gyermekjóléti szolgáltatások tekintetében: étkeztetés, házi segítségnyújtás, családsegítés, idősek nappali ellátása, gyermekek nappali étkeztetése: a Bedegkéri Óvoda nevelési intézményben, gyermekjóléti szolgáltatás Bedegkér községben ellátást igénylőkre és igénybe vevőkre terjed ki.

 (4) E rendelet tárgyi hatálya az alábbi ellátásokra terjed ki:

 a) pénzbeni és természetbeni ellátások :

 aa) Sztv 43/B.§ -ába foglalt ápolási díj,

 ab) aktív korúak ellátása :rendszeres szociális segély, foglakoztatást helyettesítő támogatás

 ac.) lakásfenntartási támogatás,

 ad) ápolási díj,( 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását végző személy kérelmére),

 ae) önkormányzati segély,

 af) köztemetés,

 ag) közgyógyellátás,

 ah) természeti erők okozta kárenyhítési támogatást,


 Szociális és gyermekvédelmi szolgáltatások

 ba.) étkeztetés

 bb.) házi segítségnyújtás

 bc.) családsegítés

 bd.) idősek nappali ellátása

 be,) gyermekek ellátásával kapcsolatban gyermekjóléti szolgáltatás

 bf.) gyermekek nappali étkeztetése

(5) E rendeletben szabályozott természeti erők okozta kárenyhítési támogatás ellátás Bedegkér községben állandó bejelentett lakcímmel rendelkező személyekre terjed ki.

 (6) E rendelet 1.§ (4) bek b. pontjának ba),bb),bc),bd),be) pontjaiban felsorolt ellátásokat a Koppány Völgye Többcélú Társulás (továbbiakban Társulás) által fenntartott Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központ, a bf) pontban foglalt ellátást a Bedegkéri Óvoda és a Tabi Általános és Művészeti Iskola biztosítja.


Értelmező rendelkezések


2.§

(1)adós: .

(2)hátralék: a hitelezők felé az esedékességkor és azt követően sem teljesített fizetési kötelezettség.

(3)hitelező: pénzintézet, közüzemi szolgáltató, bérlakás kezelője, aki felé az adósnak tartozása van.

(4)adósság: a kérelem benyújtásakor igazoltan fennálló hátraléknak a hitelezők által nyújtott kedvezményekkel csökkentett összege.

(5) Életvitelszerű ott lakás: a magánszemély számára az a lakóingatlan szolgál ténylegesen életvitelszerűen lakóhelyül,

  1. ahonnan a magánszemély az életét szervezi, azaz rendszeresen innen indul munkába, illetve ide tér haza,
  2. ahol a mindennapi életviteléhez (főzés, mosás, étkezés stb.) szükséges tevékenységeket alapvetően folytatja,
  3. amely a család élete helyszínéül szolgál,
  4. amelyre vonatkozóan a közüzemi szolgáltatásokat vesz igénybe,
  5. amely elsődleges levelezési címként jelenik meg a hatóságoknál és a közműszolgáltatóknál.

(6)Környezettanulmány: a kérelmező családi és vagyoni viszonyainak esetenkénti helyszíni ellenőrzése.

(7)Vagyon: a vagyon tekintetében az Sztv. 4. § (1) bek b.) pontjában meghatározottakat kell figyelembe venni.

(8)Közfoglalkoztatás: a Nemzeti Közfoglalkoztatás Programja alapján szervezett foglalkoztatási forma.

(9)Foglalkoztató intézmény: a közfoglalkoztatás számára helyet adó jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező egyéb szervezet.

(10)Munkáltató: a foglalkoztató intézmény munkáltatói jogkörrel rendelkező vezetője


Általános eljárási rendelkezések


3. §

 (1) A pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátások iránti kérelmet, ha magasabb szintű jogszabály vagy e rendelet másként nem rendelkezik az erre rendszeresített formanyomtatványon a Kapolyi Közös Önkormányzati Hivatalnál ( továbbiakban Hivatal) lehet benyújtani. Az ellátást igénylő a kérelmét „A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről” szóló 9/1999.(XI.24.) SZCSM rendelet 1. számú melléklete szerinti formanyomtatványon nyújthatja be.

(2) Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása társulás keretében fenntartott intézmény útján történik, az alapszolgáltatás igénybevétele iránti kérelmet a Központ vezetőjéhez lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.

 (3) A kérelmet – ha törvény másként nem rendelkezik – az a szociális hatáskört gyakorló szerv bírálja el, amelynek illetékességi területén a kérelmező lakcíme van. A kérelmező lakcíme az a lakóhely vagy tartózkodási hely, ahol életvitelszerűen lakik. A lakcím megállapítása szempontjából a személyiadat-és lakcímnyilvántartás adatai az irányadók.

(4) A kérelemhez csatolni kell a kérelmező és családtagjai jövedelemviszonyairól szóló igazolásokat, melynek irányadó időszakára az Sztv. 10§ (1) bekezdésében meghatározottakat kell figyelembe venni.

(5) A jövedelem igazolható:

a.)munkabérből származó jövedelem esetén, a munkáltató által kiállított igazolással. Amennyiben az adott hónapban 13. havi munkabér, illetve más jogcímen egy-egy többletjuttatás is kifizetésre került, annak összegét a havi munkabértől elkülönítve kell feltüntetni;

b.)munkanélküli ellátás esetén a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolással,

c.)nyugdíj illetve nyugdíjszerű ellátás esetén, a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által a tárgyév elején megküldött elszámolási lappal, vagy a megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényével, és a nyugdíjas igazolvány fénymásolatával;

d.)őstermelők esetén a bevételről vezetett dokumentum fénymásolatával, illetve az NAV által kiállított igazolással, továbbá támogatás esetén a támogatás összegéről szóló igazolással;

e.)vállalkozásból származó jövedelem esetén az NAV igazolásával, továbbá az adóbevallással nem lezárt időszakra vonatkozóan az egy havi átlagjövedelemről szóló könyvelői igazolással, ennek hiányában az érintett nyilatkozatával;

f.)tartásdíj esetén a ténylegesen felvett tartásdíjról szóló irattal (elismervény, postai feladóvevény stb.) és a szülők közötti egyezséget tartalmazó közokirattal, vagy a teljes bizonyító erejű magánokirattal, illetve a tartásdíj megállapításáról szóló jogerős bírói ítélettel, állam által megelőlegezett gyermektartásdíjról a gyámhivatal határozatával;

g.)ösztöndíjról a felsőfokú oktatási intézmény igazolásával;

h.)a munkaügyi kirendeltség igazolása arról, hogy a támogatást igénylő személy és nagykorú családtagja regisztrált munkanélküli és támogatásban nem részesül;

i.)az a.)-j.) pontokba nem tartozó jövedelmek esetén egyéb, a jövedelem típusának megfelelő igazolással;

j.)amennyiben a b.) c.), d.), f.) és i.) pontban meghatározott ellátások folyószámlára kerülnek átutalásra, úgy a jövedelem a bankszámlakivonattal is igazolható.

(6) A havi rendszeres szociális ellátásokat utólag, minden hónap 5-éig kell folyósítani. A kifizetés történhet postai úton, illetve a jogosult kérelme alapján annak bankszámlájára.

(7) A nem havi rendszerességgel nyújtott szociális ellátás kifizetése, a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került személy kérelmére vagy hivatalból, a (5) bekezdésben meghatározottakon túl házipénztárból is kifizethető. Erről a határozatban rendelkezni kell.


4. §

 (1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.

A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:

- az ellátást igénylő személynek az Sztv. 18. §-ának a.) c.) h.) pontjában szereplő adatait, valamint az egységes szociális nyilvántartásról szóló törvényben szereplő adatokat,

- az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.

(2) A jövedelemtől függő szociális ellátások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.

(3) Amennyiben a jövedelemszámításnál irányadó időszakban az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege változik, akkor időarányosan annak az időszaknak az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével kell számolni, amelynek a nettó jövedelemét a kérelmező igazolja

(4) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.

(5) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Hivatal már bármely ügyben vizsgálta, és azokban lényeges változás nem feltételezhető.


5.§

 A képviselő-testület és a polgármester hatáskörébe tartozó pénzbeni és természetbeni szociális ellátás esetén, a közigazgatási hatósági eljárás során valamennyi végzés meghozatalára vonatkozó hatáskör gyakorlását a jegyzőre ruházza át . A jegyző jogosult a döntést nem igénylő eljárási cselekményekben történő eljárásra.


6. §

  A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5-éig, nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a pénztárból, folyószámlával rendelkezőnél átutalással történik. A házipénztárból történő döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.


7.§

(1) A rendszeres szociális segély, lakásfenntartási támogatás, önkormányzati segély egészben, vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

 (2) A rendszeres szociális segély természetbeni szociális ellátás formájában akkor nyújtható, ha a családban a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997.évi XXXI. törvény 68.§-a szerint védelembe vett gyermek él.



8. §

 A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.


9. §

 A határozatlan időre megállapított ellátások esetén a jogosultság fennállását – ha a jogszabály másként nem rendelkezik – az ellátás megállapítását követően naptári évenként egy alkalommal ismételten vizsgálni kell. Ennek tényét – azaz a továbbfolyósíthatóságot – az ügyiratban rögzíteni kell.

II. FEJEZET


Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások


Az aktív korú nem foglalkoztatottak együttműködési kötelezettsége szabályai


10. §

  Az aktív korú nem foglalkoztatott személy a rendszeres szociális segély megállapításának, folyósításának feltételeként a Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központtal köteles együttműködni.


Az aktív korú rendszeres szociális segélyezettek foglalkoztatása,

továbbá az együttműködés eljárási szabályai


11. §

(1) Az önkormányzat az aktív korú, nem foglalkoztatott személyek munkaerő-piaci helyzetének javítása érdekében foglalkoztatást szervez, melynek keretében különösen a rendszeres szociális segélyt kérelmező igényjogosult személyek foglalkoztatását kell lehetőség szerint biztosítani. A foglalkoztatási kötelezettség közfoglalkoztatás biztosításával teljesíthető.

2)         Az aktív korúak ellátására jogosult személyeknek a közfoglalkoztatásban történő részvételt akadályozó vagy kizáró családi körülményeire, egészségi vagy mentális állapotára tekintettel az alábbi élethelyzetek vehetők figyelembe:

- egészségkárosodás 40% (orvosi szakvélemény alapján)

            - terhesség (orvosi szakvélemény alapján)

            - pszichiátriai kezelés (orvosi szakvélemény alapján)

            - hozzátartozó ápolása (Ptk szerinti hozzátartozó)

(3) Az önkormányzat által szervezett foglalkoztatás időtartama legalább 30 munkanap, kivéve, ha az aktív korú nem foglalkoztatott személyt alkalmi munkavállalói könyvvel foglalkoztatják.

(4) Az önkormányzat által szervezett közfoglalkoztatás keretében végezhető közcélú munkák köre különösen:

a ) környezetvédelmi, kommunális munka (pl: hulladék gyűjtése, kaszálás, parlagfű irtása, ároktisztítás).

b) az önkormányzat hivatalánál és intézményeinél végezhető szakipari tevékenység (építőipari, fémmegmunkálási, stb. szakmunkák).

c.) mezőgazdasági , kertészeti tevékenység,

d.) szociális alapellátási szolgáltatási feladatok,

e) intézményi kisegítő tevékenység végzése .

 (5) Az aktív korú nem foglalkoztatott személyt foglalkoztatásának megszervezését a település polgármestere látja el.

(6) A kérelmező, illetve a segélyben részesülő a számára felajánlott megfelelő munkát legkésőbb három munkanapon belül köteles megkezdeni.

(7) Akadályoztatása esetén a nem neki felróható akadályról, egészségügyi okokra hivatkozva, hét munkanapon belül az orvos által kiállított igazolást benyújtja írásban, vagy személyesen a Hivatalba.

(8) Egyéb előre nem látható okok miatti akadályoztatás igazolása a segélyben részesülő személy nyilatkozatával történik, melynek valóságtartalmát a Hivatal Jegyzője vizsgálhatja. Az egészségügyi alkalmasságról a háziorvos vagy szükség esetén a szakorvos által kiállított igazolást kell benyújtani.

 (9) Az aktív korú nem foglalkoztatott személy a rendszeres szociális segélyt megállapító határozat jogerőre emelkedését követő naptól számított öt munkanapon belül köteles a Tabi járási munkaügyi kirendeltséggel a kapcsolatot felvenni.

(10) Az együttműködési kötelezettség előírásáról, valamint az együttműködési kötelezettség megszegésének és súlyos megszegésének következményeiről a rendszeres szociális segélyt megállapító határozatban rendelkezni kell. Meg kell nevezni az együttműködésre kijelölt intézményt, az első jelentkezési határidőt és a jelentkezés elmulasztásának következményeit. 

(11) A nem foglalkoztatott személy az együttműködési kötelezettség keretében köteles teljesíteni a beilleszkedést segítő programban foglaltakat.

(12) A nem foglalkoztatott személy beilleszkedését segítő program a következőkre terjed ki:

a.) a Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központtal való kapcsolattartásra,

b.) a felajánlott és az iskolai végzettségének megfelelő oktatásban, képzésben történő részvételre, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzésére,

c.) munkalehetőség elfogadására

d.) a járási munkaügyi kirendeltségnél (kirendeltségnél) álláskeresőként történő nyilvántartásba vételre és az elhelyezkedés érdekében a munkaügyi kirendeltséggel való együttműködésre.

(13) Az Alapszolgáltatási Központ a rendszeres szociális segély folyósításának időtartama alatt az együttműködés keretében:

  1. figyelemmel kíséri a rendszeres szociális segély megállapításáról szóló határozatban megjelölt határidő betartását és annak megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát, továbbá a nem foglalkoztatott személyt a jogerős határozat alapján – a szervnél történő megjelenésekor – nyilvántartásba veszi,
  2.  tájékoztatja a nem foglalkoztatott személyt a rá vonatkozó programok elkészítésének menetéről, a programok típusairól, az együttműködés eljárási szabályairól,
  3. a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül a nem foglalkoztatott személy bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést elősegítő programot és arról a segélyben részesülő személlyel írásban megállapodást köt,
  4. folyamatosan kapcsolatot tart a nem foglalkoztatott személlyel és legalább 3 havonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását,
  5. legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról, és amennyiben szükséges – a nem foglalkoztatott személy bevonásával – módosítja a programot.

(14) Az Alapszolgáltatási Központ köteles:

  1. jelezni a jegyzőnek, ha a nem foglalkoztatott személy együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,
  2. e rendelet szerinti éves értékelés megküldésével tájékoztatni a jegyzőt a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról.


Az együttműködési kötelezettség megszegése


12. §

  (1) Együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha az érintett személy:

a) e rendeletben meghatározott tevékenység ellátását nem vállalja, vagy nem teljesíti, illetve a felajánlásra nem jelenik meg,

b) a Tabi járási munkaügyi kirendeltség által felajánlott munkalehetőséget nem fogadja el, illetve a felajánlásra nem jelenik meg,

c) az együttműködési felhívásra, valamint a munkavégzésre meg nem jelent személy az akadályoztatásáról, a távolmaradásának okáról szóló igazolást a felhívás kézhezvételétől, illetve a munkakezdésre megjelölt naptól számított 3 napon belül nem mutatja be,

d) a segélyezett az együttműködésre kijelölt kirendeltséggel az első jelentkezésként megjelölt időpontig nem veszi fel a kapcsolatot,

e) a támogatásra való jogosultság vizsgálatakor, valamint a jogosultság évenkénti felülvizsgálatakor megállapításra kerül, hogy a kérelmező az együttműködési kötelezettségnek nem tesz eleget.


Az együttműködési kötelezettség súlyos megszegése


13. §


 (1) Együttműködési kötelezettség súlyos megszegésének minősül, ha az érintett személy:

a) az önkormányzat vagy a kirendeltség által felajánlott munkalehetőséget elfogadja, de a nyilatkozatban meghatározott időpontban és helyen a munkavégzést nem kezdi meg, vagy a munkáltató a foglalkoztatást rendkívüli felmondással megszünteti,

b) a munkaviszonya a személyében rejlő ok miatt, önhibájából szűnik meg,

c) a képzést önhibából nem fejezi be.


Az együttműködési kötelezettség megszegésének

és súlyos megszegésének következményei


14. §

(1) Ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy a segély folyósításának időtartama alatt együttműködési kötelezettségét megszegi, akkor a segély összegét 4 hónapig 75 %-os mértékben kell folyósítani.

(2) Az együttműködési kötelezettség súlyos vagy két éven belül történő ismételt megszegése esetén a rendszeres szociális segélyt meg kell szüntetni. A megszüntetést követően a rendszeres szociális segély iránti igényét a kérelmező 6 hónap múlva nyújthatja be ismételten.


Ápolási díj

 

15. §

 (1) A képviselő-testület ápolási díjat állapít meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi és az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén annak 150%-át.

 (2) Az ápolási díj megállapítása iránti kérelmet a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 4. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. Az ápolási díj megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell az Szt. 43. §-ában és a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 25.§-ában meghatározott igazolásokat és szakvéleményt.


16. §

 E rendelet alapján adható méltányossági ápolási díj megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja.

(1)A


Ápolási kötelezettség teljesítésének ellenőrzése


17. §

(1) Az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ha az ellátott rendszeres étkeztetéséről, ápolásáról nem gondoskodik, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában nem működik közre.

(2) A házi segítségnyújtást végző intézmény, a Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központ az ápolást végző személy kötelezettségének teljesítését évente legalább két alkalommal ellenőrzi. Az ellenőrzés során együttműködik a háziorvossal is, hogy meggyőződhessen az ápolt személy egészségi állapotának esetleges romlásáról és annak okairól. Amennyiben az ellenőrzés során úgy látja, hogy az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, jelzéssel él a jegyző felé.


Önkormányzati segély


18. §

Bedegkér Község Képviselő-testülete önkormányzati segélyben részesítheti a Szt. tv. 45.§(4) bekezdésében és 45.§ (6) bekezdésben meghatározott személyeket.


19. §

(1)Az önkormányzati segély iránti kérelmet, illetve az eljárás megindítására vonatkozó kezdeményezést a Kapolyi Közös Önkormányzati Hivatalba lehet benyújtani.

(2)Az önkormányzati segély megállapítása előtt indokolt esetben környezettanulmányt kell készíteni. Indokolt esetnek minősül, ha a rendkívüli méltánylást igénylő eset megítélése során a kérelmező lakás és egyéb körülményeinek részletes ismerete szükséges.

(3) is megállapítható.


20.§

 Ha az önkormányzati segély megállapítására azért kerül sor, mert a gyermeket nevelő szülő a család anyagi helyzete, vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt, illetve más okból segítségre szorul, az önkormányzati segély akkor állapítható meg, ha az egy főre jutó jövedelem egyedülálló és gyermekét egyedül nevelő szülőnél az öregségi nyugdíjminimum 150 %-a.

(1)A gyermeknevelést elősegítő önkormányzati segély egyszeri mértéke a 10.000,-Ft-ot nem haladhatja meg, éves mértéke nem lehet több a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 200%-ánál. A gyermeknevelés céljából juttatott önkormányzati segély szociális kölcsön formában nem juttatható.

(2)Az e §-ban szereplő hatáskört a polgármester gyakorolja.


21.§

(1)A gyermek nevelését nem szolgáló önkormányzati segélyben részesülhet az a rászorult, akinek a családjában az egy főre jutó a havi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum 130%-át.

(2)Az (1)bekezdésben megjelölt önkormányzati segély - rászorultsághoz igazodva - legalább 5.000 Ft, maximum 30.000 Ft lehet.

(3)Az (1) és (2) bekezdésben megállapított önkormányzati segély pénzben és természetben is nyújtható. Nem nyújtható kölcsön formájában.

(4)A gyermek nevelését nem segítő önkormányzati segéllyel kapcsolatos hatásköröket a polgármester gyakorolja.


23.§

(1)A képviselő-testület önkormányzati segélyt rendkívüli méltánylást érdemlő esetben évente legfeljebb egy alkalommal a segélyben részesített egy főre számított jövedelmére való tekintet nélkül is megállapíthat. Ebben az esetben az önkormányzati segély összege egyedi mérlegelés alapján kerül megállapításra a rendkívüli méltánylást érdemlő körülmény egyedi értékelését követően. Az egyedi mérlegelés során a speciális élethelyzetet (betegség, elemi kár, stb.) kell a döntést hozónak mérlegelnie. Egyedi mérlegelés alapján a segély mértéke az 150.000 Ft-ot nem haladhatja meg. A döntés előkészítése során környezettanulmányozást kell minden esetben végezni.

(2)Az egyedi mérlegelés alapján a (1) bekezdés szerint megállapított segély szociális kölcsön formájában is megállapítható. A kölcsön visszafizetésére 12 hónapnál hosszabb időt megállapítani nem lehet.

(3)A visszafizetés határidejét és a részleteket úgy kell megállapítani, hogy az a visszafizetésre kötelezett és vele együtt élő családja létfenntartását ne veszélyeztesse.


 24. §

(1)Önkormányzati segélyt nyújt az Önkormányzat annak a temetésre kötelezett személynek illetve annak a temettetést végzőnek, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodik.

(2)Az önkormányzati segély mértéke nem lehet kevesebb, mint a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10%-a. Az önkormányzati segély mértéke a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségét nem haladhatja meg. A helyben szokásos legolcsóbb temetés költségét 150.000.-Ft.

(3)A temetés költségeihez történő hozzájárulást biztosító önkormányzati segély a temetést végző egy főre jutó jövedelmi és vagyoni viszonyaira tekintet nélkül is megállapíthatja, ha az eljárás során bizonyítást nyer, hogy a temetési költségek viselése a temetés költségeinek kifizetését is figyelembe véve a kérelmező vagy családja létfenntartását veszélyezteti.

25. §

 (1) Ha a temetési célú önkormányzati segélyben részesülő család egy főre jutó havi átlagos jövedelme meghaladja a mindenkori öregségi nyugdíj 150-%-át , akkor az önkormányzati segély visszatérítendő kamatmentes kölcsön formájában is juttatható.

(2) A temetési költséghez való hozzájárulás megállapításával kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja.


26. §

 (1) A temetési költségekhez történő hozzájárulásra vonatkozó kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 30 napon belül lehet benyújtani a Kapolyi Közös Önkormányzati Hivatalba. Határidő elmulasztása jogvesztő.

(2) A kérelemhez, a kérelem benyújtásával egyidejűleg csatolni kell a temetés költségeiről- a kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla eredeti példányát, az elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonatát, a kérelmező és a vele közös háztartásban élők utolsó havi jövedelemigazolásait.


Mentesülés a köztemetés költségeinek megtérítése alól


27.§

(1) Ha az eltemettetésre kötelezett helyett az önkormányzat gondoskodik az elhunyt személy eltemettetéséről, az eltemettetésre köteles személy a köztemetés költségeinek megtérítése alól akkor mentesül:

- ha az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj legkisebb összegét nem haladja meg; egyedülálló esetén az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg, és vagyonnal nem rendelkezik, valamint a hagyaték csak hagyatéki teherből áll.

(2) A megtérítési kötelezettség alóli mentesítésre vonatkozó hatáskört a polgármester gyakorolja.

Természeti erők okozta kárenyhítési támogatás


28. §

Bedegkér Község Képviselő-testülete természeti erők okozta kárenyhítési támogatást nyújt annak a családnak vagy egyedül álló személynek akinek a lakhatását és életvitelét biztosító lakóingatlanát elemi káresemény érte.

(1)A természeti erők okozta kárenyhítési támogatás folyósítása előtt minden esetben környezettanulmányt kell készíteni, és a kár egész ingatlant érintő arányát meg kell határozni. Amennyiben az ingatlan biztosítva volt, úgy a biztosító által megállapított kárhányad változtatás nélkül alkalmazható.

(2)Természeti erők okozta kárenyhítési támogatás olyan esetekben nyújtható, ahol az ingatlan egészéhez viszonyítottan a kárhányad mértéke eléri a 30 %-ot.

(3) A természeti erők okozta kárenyhítési támogatást az esemény bekövetkezésétől számított 10 napon belül lehet benyújtani a Hivatalban. A kérelemhez, lehetőség szerint csatolni kell olyan dokumentumokat (fotók, biztosító kárfelvételi lap másolata stb.) amelyek a káresemény nagyságát hivatottak bemutatni.

(4) A természeti erők okozta kárenyhítési támogatást csak Bedegkéri állandó lakos vehet igénybe, melynek legmagasabb összege 250.000.-Ft lehet.

(5)A támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja.

(6)Az ilyen esetekben tett intézkedésekről a hatáskör gyakorlója beszámolási kötelezettséggel tartozik a Képviselő-testület felé.


III. FEJEZET

Természetben nyújtott szociális ellátások


29. §

Közgyógyellátás

 Méltányosságból, kérelemre, egyedi elbírálás alapján annak a személynek is megállapítható a közgyógyellátásra való jogosultsága, aki szociálisan rászorult és gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni, akinél az egy főre számított havi családi jövedelemhatár az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át nem haladja meg, egyedül élő esetén 200%-át, továbbá a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége eléri, illetve meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25%-át.

(1)A közgyógyellátás iránti kérelmet a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 9. számú melléklet szerinti formanyomtatványon a Kapolyi Közös Önkormányzati Hivatalba kell benyújtani. A kérelemhez csatolni kell a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 35.§-ban előírt igazolásokat, nyilatkozatokat.

(2)A hatáskört a polgármester gyakorolja.


IV. FEJEZET


Szociális és gyermekvédelmi szolgáltatások


30. §

(1) Az Szt. értelmében szociális alapszolgáltatások:

-étkeztetés

(2) Az alábbi szociális ellátásokat az Önkormányzat a Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központon keresztül biztosítja:

-családsegítés

-gyermekjóléti szolgáltatás

-idősek nappali ellátása

(3) A(2) bekezdésben szereplő ellátások esetén az Önkormányzat társulási megállapodásában Szt. tv.) 92. § (1) bekezdés b.) pontja alapján a társult önkormányzatok rögzítették, hogy a rendeleti szabályozás megalkotására a Tabi Önkormányzat jogosult. A Szt. tv. 92. § (1) bekezdés b.) pontján alapuló szociális rendeletalkotás a Szt. tv. 92. § (2) bekezdésben szereplő szabályozási tárgykörökre terjed ki, a társulás által fenntartott intézmény által biztosított és e társulási megállapodásban meghatározott szolgáltatásokra. Az önkormányzat társulási megállapodása szerint a gyermekjóléti szolgáltatások feladatkörben a Társulási megállapodás és a Gyvt. 29. § (3) bekezdése alapján a társulás által közösen ellátott és a társulás által fenntartott intézmény tekintetében az önkormányzati rendeletet Tab Város Önkormányzata alkot.

Tab Város önkormányzati rendeleti felhatalmazása a rendeletalkotás során annak szabályozási tárgyköre kiterjed a Gyvt. 29. § (2) bekezdésben szabályozott tárgykörökre, a társulás által ellátott feladatok vonatkozásában.


Az ellátások igénybevétele


31.§ 

(1)E rendeletben felsorolt személyes gondoskodást nyújtó alapellátások esetében, az ellátást biztosító intézménybe történő felvételt, valamint az ellátások igénybevétele iránti kérelmet az Alapszolgáltatási Központ vezetőjéhez kell benyújtani, a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM. rendelet 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon. A gyermekek szülei, törvényes képviselői az étkezetési igényt az oktatási intézmény szervezeti szabályzat szerinti rendben nyújtják be, az oktatási intézményben.

(2)A jogviszony keletkezéséről és az ellátás iránti kérelemről a Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központtal Alapszolgáltatási Központ vezetője, egyes esetekben annak hatáskörrel rendelkező munkatársa dönt. Gyermekétkeztetésről a Bedegkéri Óvoda vezetője dönt.

(3)Külön eljárás nélkül akkor biztosítható ellátás, ha indokolt az igénylő azonnali ellátása. Az írásos kérelmet és a jövedelemigazolást ebben az esetben is mellékelni kell.

(4)Az intézményvezető külön eljárás nélkül ellátásban részesíti azt, aki a 9/1999.
(XI. 24.) SzCsM rendelet 15. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel.

(5)Étkeztetés és házi segítségnyújtás csak jövedelemvizsgálat alapján nyújtható. Térítésmentesen kell biztosítani: népkonyhán történő étkeztetés, családsegítés ellátásokat.


Szociális étkeztetés


32.§

(1)Az étkeztetés keretében azoknak a 18 éven felüli rászorultaknak, legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk illetve eltartottjaik részére tartósan, vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen:

a.)jövedelmi, vagyoni helyzetük

b.)koruk

c.)egészségi állapotuk

d.)fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,

e.) szenvedélybetegségük, vagy

f.)hajléktalanságuk miatt.

(2) Étkeztetésben részesíti az önkormányzat azt az igénylőt, illetve az általa eltartottat is, aki jövedelmétől függetlenül kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkezéséről más módon gondoskodni.

(3) Az ellátás iránti kérelmet a Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központ vezetőjéhez lehet benyújtani.

(4) Az ellátás iránti kérelemről a Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központ vezetője, egyes esetekben annak hatáskörrel rendelkező munkatársa dönt.


Házi segítségnyújtás


33. §

(1)Az ellátás iránti kérelmet kérelmező az önkormányzathoz vagy a Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központ vezetőjéhez nyújthatja be.

(2)Az ellátás iránti kérelemről az Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központ vezetője dönt.


34. §

Az ellátás igénybevétele, valamint annak megszüntetése az Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központ intézményvezetőjének intézkedése alapján, az Sztv. 93. § - 94/A. § rendelkezéseinek megfelelően történik.


Családsegítés


35. §

A Szt.tv.64.§-ában szabályozott szolgáltatást az Önkormányzat a Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központ útján biztosítja .


Gyermekjóléti szolgáltatás


36. §

A Gyvt. 40.§-ában foglalt ellátást szolgáltatást az Önkormányzat a Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központ útján biztosítja .


37. §

A családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentesen vehető igénybe.


Gyermekek napközbeni ellátása


38. §

A gyermekek napközbeni ellátását az Önkormányzat a Bedegkéri Óvodában valamint az állami fenntartású Tabi Általános Iskola napközi otthonos ellátásával biztosítja.


V. FEJEZET


A fizetendő személyi térítési díj, és annak csökkentésének,

elengedésének esetei, módjai


39.§

  1. Ha az Szt. másként nem rendelkezik, a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért személyi térítési díjat kell fizetni.
  2. A személyi térítési díjat a hatályos jogi szabályok alapján (Szt. tv.115-119 §-ai ) a Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központ vezetője illetve a gyermekétkeztetés személyi térítési díját a Bedegkéri Óvoda és az állami fenntartású Tabi Általános Iskola vezetője állapítja meg.


40. §

(1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások intézményi térítési díját a képviselő-testület, évenként maximum kétszer állapíthatja meg. Az intézményi térítési díjakat e rendelet 1. sz. melléklete tartalmazza.

(2) Minden évben a konkrét személyi térítési díj mértékének megállapításánál az igénybevevő jövedelmétől függően normatív személyi térítési díjkedvezményben részesül. Az intézményvezető a személyi térítési díjat az ellátott jövedelmétől függő kedvezmény érvényesítésével állapítja meg.

(3) A szociális étkeztetésnél az ellátottat megillető kedvezmény mértéke :

a.) 0-28.500 forint/fő jövedelemig, az intézményi térítési díjból 35%

b.) 28.501- 42.750 forint/fő jövedelemig az intézményi térítési díjból 15 %

c.) 42.751-62.700 forint/fő jövedelemig az intézményi térítési díjból 8%.


A személyi térítési díjak megfizetése


41. §

(1) A személyi térítési díjat havonta kell megfizetni.

(2) A befizetett és a ténylegesen fizetendő személyi térítési díj különbözetét a következő befizetés alkalmával a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.27.) Korm. rendelet 5. § (4) bekezdése szerint korrigálni kell.

A személyi térítési díj befizetését a szolgáltatást nyújtó pénztárába kell havonként, a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig befizetni.

(3) A szolgáltatások, illetve ellátások igénybe vételének szüneteltetését alapszolgáltatás esetében a szüneteltetés első napját megelőző két munkanappal korábban írásban vagy szóban kell bejelenteni az intézményvezetőnek.


Az intézményvezető és az ellátást igénybevevő között kötendő megállapodás


42. §

Az intézményvezető az intézményi ellátás igénybevételekor írásban megállapodást köt a szolgáltatásban részesülő személlyel, illetve törvényes képviselőjével. A megállapodásban ki kell térni az Szt. 94/B. és 94/D. §-ában foglaltakon túl az alábbiakra is:

a) étkeztetés esetén az étkeztetés módjára,

b) házi segítségnyújtás esetén a segítségnyújtás tartamára, időpontjára,

c) a személyi térítési díj összegére és a megfizetés időpontjára, módjára,

d) az ellátás megkezdésének időpontjára.

e) az ellátástól való távolmaradás esetén (pl. betegség, kórházi ápolás, elutazás) az előzetes bejelentési kötelezettség szabályaira,

f) az ellátás megszüntetésének eseteire vonatkozó figyelmeztetésre,

g) a döntések elleni jogorvoslat módjára.


Az intézményi jogviszony megszűnése


43. §

Az intézményi ellátás megszűnik az Szt. 100. § és 101.§-ában foglalt esetekben és módon. 

VI. FEJEZET


 Záró rendelkezések


44. §

(1)E rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba.

(2)E rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba. Hatálybalépésével hatályát veszti az Önkormányzatnak a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról alkotott és a 13/2013. (X. 15. rendelettel módosított 7/2011. (VIII. 29.) Önkormányzati rendelete, valamint az Önkormányzat a gyermekvédelem helyi szabályozásáról alkotott és többször módosított 2/2004. (II. 18.) Önkormányzati rendelete.

(3)Bedegkér Község Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról alkotott 2/2011. (IV. 28.) önkormányzati rendelet 6. számú mellékletének átruházott hatáskörök jegyzéke helyére a következő rendelkezés lép:


„(1) A képviselő-testület az alábbi hatásköreit a polgármesterre ruházza át:

a)elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély nyújtása,

b)létfenntartást veszélyeztető sürgős szükség esetén nyújtott önkormányzati segély megállapítása.

c)természeti erők okozta kárenyhítési támogatás.”


 Bedegkér, 2013. december 23.



Steinbacher Jenő                                                                       Garai László

Polgármester                                                                                  jegyző



Kihirdetve:


Bedegkér, 2013. december 30.


Bedegkér, 2013. december 30.


Garai László

Jegyző


1. számú melléklet a 17/2013. (XII. 23.) önkormányzati rendelethez


Intézményi térítési díjak


 Óvoda intézményi térítési díjai:


1./ Ebéd+tízórai+uzsonna

226 Ft + ÁFA

mindösszesen:

287,01 Ft

2./ az 1. pontból ebéd:

135,2 Ft + ÁFA

mindösszesen:

171,7  Ft

3./ az 1. pontból tízórai:

53,2 Ft + ÁFA

mindösszesen:

67,56 Ft

4./ az 1. pontból uzsonna:

37,6 Ft + ÁFA

mindösszesen:

47,75 Ft



Általános Iskola intézményi térítési díjai:


1./ Ebéd+tízórai+uzsonna

238 Ft + ÁFA

mindösszesen:

302,26 Ft

2./ az 1. pontból ebéd:

147,2 Ft + ÁFA

mindösszesen:

186,94 Ft

3./ az 1. pontból tízórai:

53,2 Ft + ÁFA

mindösszesen:

67,56 Ft

4./ az 1. pontból uzsonna:

37,6 Ft + ÁFA

mindösszesen:

47,75 Ft