Várda Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2013.(XII. 31.) önkormányzati rendelete a szociális igazgatási ellátások helyi szabályozásáról

a szociális igazgatási ellátások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 02. 28

Várda Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2013.(XII. 31.) önkormányzati rendelete a szociális igazgatási ellátások helyi szabályozásáról

a szociális igazgatási ellátások helyi szabályozásáról1

2014.01.01.

Várda Község Önkormányzata képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló – többször módosított – 1993. évi III. tv. (továbbiakban: Szt.) 1. §-ának (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (1), (3) bekezdésében, 33. § (7) bekezdésében, 37/A. § (3) bekezdés, 37/A. § (3) bekezdésében, , 45. § (1), bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 50. §-ának (3) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1) bekezdésében, a, a 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011., évi CLXXXIX. törvény 13. §(1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

A szociális igazgatás és a szociális ellátás általános szabályai

Általános rendelkezések

A rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő szociális rászorultságtól függő pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.

1.A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatályára vonatkozóan az Szt. 3. §-a az irányadó.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében a rendelet hatálya kiterjed a Várda önkormányzat által szervezett és nyújtott ellátásokra.

2. Eljárási rendelkezések, hatáskör gyakorlása

2. § A szociális rászorultság esetén a jogosult részére a Képviselő-testület az Szt. 45. §-ban meghatározott önkormányzati segélyt, az Szt 43/B. § (1) bekezdésében meghatározott ápolási díjat, és az Szt 50. §(4) bekezdésében meghatározott közgyógyellátásra való jogosultságot állapít meg.

(2) a Képviselő-testület szabályozza a az aktív korúak rendszeres szociális segélyre jogosult ellátottak együttműködési kötelezettségét, valamint az eltemettetésre kötelezett személy vonatkozásában a köztemetés megtérítésének szabályait.

(3) A Képviselő-testület a polgármesterre a következő hatásköröket ruházza át:

a.) jövedelemi viszonytól függő önkormányzati segély megállapítása,
b.) b.) jövedelmi viszonytól független önkormányzati segély megállapítása,
c.) c.) ápolási díjra való jogosultság megállapítása,
d.) a köztemetés költségeinek megtérítése, méltányosság megállapítása,
e.) méltányossági közgyógyellátásra való jogosultság megállapítása.
(4) A polgármester az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről a képviselő-testületet a soron következő tervezett ülésen tájékoztatja.

3. § (1) A szociális rászorultságtól függő ellátások iránti kérelmeket a Hetesi Közös Önkormányzati Hivatalhoz az erre a célra rendszeresített igénylőlapon (kérelmen) kell benyújtani.

(2) Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása társulás keretében fenntartott intézmény (Szociális Alapszolgáltatási Központ) útján történik az alapszolgáltatás igénybevétele iránti kérelmet a Központ Vezetőjéhez lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.

(3) Civil szervezetek is kezdeményezhetik a hivatalból történő eljárást. Eljárás kezdeményezésük nem

terjed ki intézményi ellátás igénybevételének kezdeményezésére.
(4) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes. Az ellátást
igénylő szóbeli vagy írásbeli kérelmére, indítványára történik
(5) A szociális hatósági ügyek intézésének elektronikus formában történő elvégzését a képviselő-
testület nem engedélyezi.

4. § (1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.

(2) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:

- az ellátást igénylő személynek az Szt. 18. § a) c) g) h) pontjában szereplő adatait,
- az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.
A jövedelemtől függő szociális ellátások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.
(3) A jogosultság megállapításakor figyelembe vehető jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (2)-(3)
bekezdése az irányadó.
(4) A jövedelem számításakor figyelmen kívül hagyandó jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (4) bekezdése az irányadó.
(5) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.
(6) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek az Önkormányzat, Jegyzőség nyilvántartásában fellelhetők, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 36. §-ának (2)-(3) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.

5. § (1) A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5-éig, nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a pénztárból, külön kérelem esetén átutalással történik.* A házipénztárból történő döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.

(2) Amennyiben a jövedelemszámításnál irányadó időszakban az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege változik, akkor időarányosan annak az időszaknak az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével kell számolni, amelynek a nettó jövedelemét a kérelmező igazolja.

6. § (1) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.

(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Közös Önkormányzati Hivatal már bármely ügyben – a kérelem benyújtását megelőző egy éven belül –vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető.

7. § (1) E rendeletben meghatározott rendszeres pénzbeli ellátásokat a jogosultság fennállása esetén a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig a házipénztárból készpénzben vagy folyószámlára való átutalással kell folyósítani.

(2) Az eseti segélyek illetve támogatások kifizetése a hatáskörrel rendelkező szerv döntését követően legfeljebb 15 napon belül a házipénztárból készpénzben vagy folyószámlára való átutalással történik.

(3) Az iskolakezdésre tekintettel nyújtott önkormányzati segély kifizetése augusztus, szeptember és október hónapban történik a határozat meghozatalát követő 15 napon belül.

8. § A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a 63/2006.(III.27.) Korm. r. 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.

9. § A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

10. § (1) A jogosulatlanul felvett ellátást az Szt 17. §-ában megjelölt szerint kell megtéríteni.

(2) Ha polgármester, illetve a képviselő-testület hatáskörébe tartozó szociális ellátás megtérítést rendel el, a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és a kamat összegét az ellátásban részesült személy kérelmére – amennyiben a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át egyedül élő esetében a 300 %-át méltányosságból

a./ elengedheti,
b./ csökkentheti,
c,/ részletekben fizettetheti meg.
II. Fejezet

Szociális ellátások

1. Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások

Aktív korúak ellátása

Foglalkoztatást helyettesítő támogatás egyéb feltételei*

11. § (1) A foglalkoztatást helyettesítő támogatást kérelmező, illetve az ellátásra jogosult személy köteles a lakókörnyezete rendezettségét biztosítani. A lakókörnyezet rendezettségére vonatkozóan az Szt. 33. § (4) bekezdés (7.) pontjában foglaltak az irányadók.

(2) A foglalkoztatást helyettesítő támogatást kérelmező, valamint az ellátásra jogosult az (2)

bekezdésben előírt kötelezettségét megszegi, ha:*
- az általa lakott lakást vagy házat higiénikus állapotban nem tartja és
folyamatosan nem biztosítja tisztán tartását és takarítását,
- az ingatlanhoz tartozó udvart és kertet rendszeresen nem gondozza, gyomtalanítja,
- a házhoz tartozó udvar és kert rendszeres gondozása, gyomtalanítása, művelése, rendben tartása, különös tekintettel az esetlegesen ott található szemét és lom eltávolítása
- ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a járda
melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének legfeljebb az épület 10 méteres körzetén belüli területének a gondozása, tisztán tartása, szemét- és gyommentesítése
(3) A jogosultság feltételeként e rendelet 10. §-ában foglalt szabályok betartását a Hetesi Közös Önkormányzati Hivatal szociális ügyintézője ellenőrzi helyszíni szemle (környezettanulmány) keretében.
(3) Ha a lakókörnyezet a (1) bekezdésben foglalt feltételeknek nem felel meg, a jegyző 10 napos határidő kitűzésével felhívja a kérelmezőt, illetve az ellátásra jogosultat az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével – a kifogásolt hiányosságok felszámolására, melynek teljesítéséről ismételt helyszíni szemlén győződik meg.
(4) Szt 34. § (2) valamint 36. §(2) bekezdésekben foglaltakon túl meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát annak a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult személynek, aki e rendelet 10 §-ában foglalt kötelezettségét nem teljesíti, vagy gondoskodik annak fenntartásáról.

Rendszeres szociális segély

12. § (1) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személyek körének meghatározására, megszüntetésére, összegére, felülvizsgálatára és a hajléktalan személyek részére történő rendszeres szociális segély megállapítására az

Szt. 37-37/C. §-ban foglaltak irányadók.

(2) Az az aktív korúak ellátására jogosult személy is rendszeres szociális segélyre jogosult, aki :

- egészségkárosodott személynek minősül vagy
- a rá irányadó nyugdíjkorhatárt öt éven belül betölti, vagy
- 14 éven aluli kiskorú gyermeke nevel
(3) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátása megállapításának, folyósításának feltételeként a .Várda község önkormányzata által kijelölt Somogyjádi Szociális Alapszolgáltatási szervvel köteles együttműködni.*

Az együttműködés eljárási szabályai

13. § (1) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy az önkormányzat által kijelölt szervvel együttműködésre köteles.

Az együttműködési kötelezettség kiterjed
- az együttműködésre kijelölt szervnél nyilvántartásba vételre
- beilleszkedést segítő programról való írásbeli megállapodás megkötésére
- a programban foglaltak teljesítésére
(2) Az együttműködésre kijelölt szerv: a Somogyjádi Szociális Alapszolgáltatási Központ
(3) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy köteles:
- a rendszeres szociális segélyre való jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül megjelenni az együttműködésre kijelölt szervnél, nyilvántartásba vétel céljából (kivéve az RSZS-re egészségkárosodott jogcímen jogosultak),
- együttműködni az együttműködésre kijelölt szervvel a beilleszkedést segítő program elkészítésében
- a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül a beilleszkedést segítő programban való részvételről szóló írásos megállapodást megkötni
- köteles a folyamatos kapcsolattartásra az együttműködésre kijelölt szervnél, és a megállapodásban foglalt időközönként az együttműködésre kijelölt szervnél megjelenni (legalább 3 havonta)
(4) A Somogyjádi Szociális Alapszolgáltatási Központ a rendszeres szociális segély folyósításának időtartama alatt az együttműködés keretében:
a) figyelemmel kíséri az aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozatban megállapított határidő betartását, és annak megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát, továbbá a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a jogerős határozat alapján - a szervnél történő megjelenésekor - nyilvántartásba veszi,
b) tájékoztatja a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a beilleszkedést segítő program elkészítésének menetéről, a programok típusairól, az együttműködés eljárási szabályairól,
c) a nyilvántartásba vételtől számított hatvan napon belül a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot, és arról a segélyben részesülő személlyel írásban megállapodást köt,
d) folyamatosan kapcsolatot tart a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel és legalább háromhavonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását,
e) legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedést elősegítő program végrehajtásáról, és amennyiben szükséges - a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával - módosítja a programot.
f) jelzi a jegyzőnek, ha a rendszeres szociális segélyre jogosult személy együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,
g) a (4 ) bekezdés e) pontja szerinti éves értékelés megküldésével tájékoztatja a jegyzőt a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról,
h) az előírt határidők (15 nap, 60 nap) be nem tartása, megjelenés elmulasztása esetén írásban felszólítja a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személyt a mulasztás okának igazolására,*
i) vizsgálja, hogy a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy az előírt képzésen, programban való részvételi kötelezettségének eleget tesz-e,
j) elbírálja a benyújtott igazolási kérelmeket*
k) az igazolási kérelem elutasítását követő 8. napon belül a mulasztásról értesíti a jegyzőt.*
(5) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy beilleszkedését segítő program a következőkre terjed ki:*
- munkaképesség javítóprogramok
- egyéni foglalkozások
- tanácsadások (esetkezelés, életvezetési tanácsadás, információszolgáltatás)
- álláskeresésre. elhelyezkedésre irányuló,
- más ellátásba való juttatatásra irányuló programtípus

Az együttműködési kötelezettség megszegése

14. § Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül:

- aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozatban megállapított határidő elmulasztása,(pl. megállapodás megkötésére előírt határidő elmulasztása)
- megjelenési kötelezettség elmulasztása,
- képzésen való részvétel elmulasztása,
- előírt programban való részvétel elmulasztása (stb. helyi viszonyok alapján)*

Az együttműködési kötelezettség megszegésének következményei

15. § (1) Ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy a segély folyósításának időtartama alatt együttműködési kötelezettségét neki felróhatóan az együttműködésre kijelölt szervnél két éven belül ismételten megszegi, akkor az aktív korúak ellátására való jogosultságot meg kell szüntetni.*

ÖNKORMÁNYZATI SEGÉLY

16. § (1) A képviselő-testület önkormányzati segélyt állapít meg a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyeknek,

(2) Az önkormányzat segély készpénzben vagy természetben (vásárlási utalvány vagy élelmiszer csomag formájában), illetve a kettő együtt is biztosítható.

1. Önkormányzati segélyben részesíthető az, aki létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került,
1. ha elemi kárt szenvedett, a támogatást jövedelemvizsgálat nélkül kell megállapítani mértéke 100.000.-Ft-ig terjedhet,
2. ha a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegnek a 200 %-át, egyedül élő esetében a 300 %-át és
ba) egy hónapot meghaladóan kórházi kezelés alatt áll
bb) súlyos (nyolc napon túl gyógyuló) balesetet szenvedett, a támogatás mértéke 50.000.-Ft-
ig terjedhet
1. ha a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 150-%át, egyedül élő esetében a 200 %-át és
ca.) aki speciális betegségben szenved, (pl. gyümölcscukor érzékeny)
cb.) aki betegsége miatt (egy hónapot meghaladó) szakorvosi vagy kórházi kezelésre szorul,
cc.) akinek betöréssel, lopással legalább 50 e-Ft-os kárt okoztak
cd.) akinek lakásán rendkívüli esemény (pl. csőtörés) miatt legalább 100e-Ft-os kár keletke-
zett, a támogatás mértéke 20.000.-Ft-ig terjedhet,
1. ha a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi
nyugdíjminimum mindenkori legkisebb összegének a 150 %-át, egyedül élő esetében a 200 %-át és
da) a téli tüzelőjét nem tudja kifizetni, a támogatás mértéke 20.000.-Ft-ig terjedhet
db) ha a gyógyszerköltség személyenként eléri, vagy meghaladja a 10.000.-Ft-ot,
(3) Önkormányzati segélyben részesíthető alkalmanként vagy havi rendszerességgel az, aki időszakosan vagy tartósan egyéb létfenntartási gondnokkal küzd
a.) az alkalmanként megállapított önkormányzati segély mértéke esetenként 3.000.-Ft-nál kevesebb
nem lehet, melyet készpénzben vagy természetben kell biztosítani,
b.) a rendszeresen adott önkormányzati segély havi összege 3.000.-Ft-nál kevesebb nem lehet,
melyet készpénzben kell biztosítani.
(4) Ugyanazon a személy, egy naptári éven belül legfeljebb 4 alkalommal részesülhet
önkormányzati segélyben.
(5) A havi rendszerességgel folyósítható önkormányzati segély időtartama a 6 hónapot nem haladhatja meg.

17. § (1.) A jövedelmi viszonytól függetlenül – kérelemre- önkormányzati segélyben részesíthető/k.

1. a gyermek fogadás előkészítésére tekintettel, a szülők, egyedül élő várandós anya, ha a kérelem benyújtásakor legalább egy éve a településen bejelentett lakóhellyel rendelkezi, és a gyermek születésének várható időpontját megelőző egy hónapon belül a kérelmet benyújtja.

1. A gyermek születésére tekintettel, a szülők vagy a gyermekét egyedül nevelő szülő, ha a kérelem benyújtásakor legalább egy éve a településen bejelentett lakóhellyel rendelkezik, és a születést követő 6 hónapon belül a kérelmet benyújtja

1. az általános iskolás, közép- és felsőfokú tanintézet nappali tagozatán tanulókra tekintettel iskolakezdéskor a szülő, ha kérelmét legkésőbb a tanév megkezdését követő 30 napon belül benyújtja

1. a közeli hozzátartozójának eltemettetéséről gondoskodó személy, ha a haláleset bekövetkeztétől számított 2 hónapon belül a kérelmet benyújtja,

1. Ugyanazon gyermek után az (1) bekezdés a)-b) pontjában meghatározott típusú önkormányzati segély közül egyik vehető igénybe.

18. § (1) önkormányzati segély egyszeri mértéke:

1. jövedelmi viszonytól függő segély esetében legalább 3.000.-Ft, legfeljebb 20.000.-Ft
2. jövedelmi viszonytól függő méltányos segély esetében legfeljebb 50.000.-Ft,
3. jövedelmi viszonytól független a 16. § a.)-b.) pontja esetén gyermekenként 20.000.-Ft
4. jövedelmi viszonytól független a 16. § c.) pontja esetén a mindenkori éves költségvetési rendeletben meghatározott összeg
5. jövedelmi viszonytól független a 16. § d.) pontja esetén,
ea.) helyben szokásos temetési költség összege: 250.000.-Ft
b) a mindenkori éves költségvetési rendeletben meghatározott helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének a 10-%-a.

19. § (1) A jövedelmi viszonytól függő önkormányzati segély kamatmentes kölcsön formájában is nyújtható, mely esetben a segély mértéke legfeljebb 100.000.-Ft

(2) a kölcsönként folyósított önkormányzati segély 12 hónap alatt kell visszafizetni de a hatáskörrel rendelkező szerv ennél rövidebb visszafizetési időt megállapíthat.

(3) Az első törlesztő részlet visszafizetése az ellátás kifizetésének hónapját követő második hónaptól esedékes. A törlesztő részleteket minden hónap 5-ig kell a a hatáskörrel rendelkező döntésének megfelelően, az önkormányzat házipénztárába vagy számlájára megfizetni.

(4) A törlesztő széletek visszafizetésének elmulasztása esetén –egyszeri felhívást követően – a hátralévő összeget egy összegben vissza kell fizetni.

(5) Az (1) bekezdésben írt, évente e célra felhasználható keretösszeget a mindenkori éves költségvetési rendeletben kell meghatározni.

Ápolási díj

20. § (1) Ápolási díj állapítható meg, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi és az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén 150%-át.*

(2) Az ápolási díj megállapítása iránti kérelmet a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 4. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. Az ápolási díj megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell az Szt. 43. §-ában és a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 25. §-ában meghatározott igazolásokat és szakvéleményt.

(3) Az ápolási díj havi összegére vonatkozóan az Szt. 44. §-ában előírt összeg az irányadó.

Ápolási kötelezettség ellenőrzése

21. § (1) Az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ha az ellátott rendszeres étkeztetéséről, ápolásáról nem gondoskodik, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában nem működik közre.*

(2) A házi segítségnyújtást végző intézmény a Somogyjádi Szociális Alapszolgáltatási Központ) az ápolást végző személy kötelezettségének teljesítését havi rendszerességgel ellenőrzi. Az ellenőrzés során együttműködik a háziorvossal is, hogy meggyőződhessen az ápolt személy egészségi állapotának esetleges romlásáról és annak okairól. Amennyiben az ellenőrzés során úgy látja, hogy az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ezt a jegyzőnek jelzik

III. Fejezet

Természetben nyújtott ellátások

Közgyógyellátás

22 § (1) Méltányosságból kérelemre, egyedi elbírálás alapján, annak a személynek is megállapítható a közgyógyellátásra való jogosultsága, aki szociálisan rászorult, és gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni, akinél az egy főre számított havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át nem haladja meg, egyedül élő esetén 250%-át, továbbá a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége eléri, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25%-át. *
(2) Méltányossági alapon közgyógyellátásra az Szt. 49. §, 50/A. § és az 50/B-ait kell alkalmazni.

Köztemetés


23§ Az elhunyt személy közköltségen történő eltemetettsetéséről a polgármesternek kell a halálesetről való tudomásszerzést követő 21 napon belül gondoskodni a Sz.t. 48§-a alapján.

Lakásfenntartási támogatás

24§ (1) Normatív lakásfenntartási támogatásra jogosult az aki, az Szt. 38-39§-ában foglalt feltételeknek megfelel.
(2) A támogatást a kérelem benyújtása hónapjának 1. napjától 12 hónapra kell megállapítani.
(3) A lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet évente meg kell újítani.
IV. Fejezet

Szociális szolgáltatások

1. Az egyes szociális szolgáltatások szabályai

23. § (1) A szociális szolgáltatások körére vonatkozóan az Szt. 57. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadóak.*

(2) Az alapszolgáltatások tekintetében az Szt.59/A. § alapján a szociális rászorultságot jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, valamint támogató szolgáltatás esetében vizsgálni kell.*

(3) Az egyes szociális alapszolgáltatások térítésmentes biztosítására vonatkozóan az Szt. 115/A. §-ban foglaltak az irányadóak.

(4) Az ingyenes ellátásban részesülőkre vonatkozóan az igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 114. § (3) bekezdésében foglaltak az irányadóak.

Az ellátások igénybevétele

24. § (1) E rendeletben felsorolt személyes gondoskodást nyújtó alapellátások keretében az ellátást biztosító intézménybe történő felvétel, valamint az ellátások igénybevétele iránti kérelmet a polgármesteri hivatalhoz/intézményvezetőhöz kell benyújtani, a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM. rendelet 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon.

(2) A jogviszony keletkezéséről és az ellátás iránti kérelemről a Somogyjádi Szociális Alapszolgáltatási Központ intézményvezetője dönt.

(3) Külön eljárás nélkül akkor biztosítható ellátás, ha indokolt az igénylő azonnali ellátása. Az írásos kérelmet és a jövedelemigazolást ebben az esetben is mellékelni kell.

(4) Az intézményvezető külön eljárás nélkül ellátásban részesíti azt, aki a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelet 15. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel.*

Falugondnoki vagy tanyagondnoki szolgáltatás

25. § (1) A falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás szabályairól, a falugondnoki szolgálatról szóló rendelet rendelkezik.

(2) A falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás az önkormányzat költségvetésében önálló

szakfeladaton szerepel.
(3) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező lakóhelye szerinti Önkormányzathoz kell benyújtani, a kérelemről a képviselő-testület dönt.
Étkeztetés

26. § (1) Az étkeztetés jogosultsági feltételeire vonatkozóan az Szt. 62. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadók.

(2) Étkeztetésben részesíti az önkormányzat azt az igénylőt, illetve az általa eltartottat is, aki jövedelmétől függetlenül kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkezéséről más módon gondoskodni.

(3) Az Önkormányzat az étkeztetés körébe tartozó feladatok ellátását a „Somogyjádi Szociális Központtal kötött társulási megállapodás alapján biztosítja. A Szociális Központ az étkeztetést biztosító intézménnyel külön megállapodást köt.

(4) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező a „Somogyjdi Szociális Alapszolgáltatási Központ” vezetőjéhez nyújthatja be.

(5) Az ellátás iránti kérelemről a Szociális Alapszolgáltatási Központ vezetője dönt.

(6) A szociális étkeztetés térítési és kiszállítási díjának mérsékléséről, illetve elengedéséről a

polgármester dönt.

Házi segítségnyújtás

27. § (1) A házi segítségnyújtásra vonatkozóan az Szt. 63. §-ban foglaltak az irányadók.

(2) Az önkormányzat a házi segítségnyújtás körébe tartozó feladatok ellátását a „Somogyjádi

Szociális Alapszolgáltatási Központ” székhelye: 7443 Somogyjád kötött megállapodás alapján biztosítja.
(3) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező a „Somogyjádi Szociális Alapszolgáltatási Központ” vezetőjéhez lehet benyújtani.
(4) Az ellátás iránti kérelemről a Szociális Alapszolgáltatási Központ vezetője dönt.
(5) Az ellátás igénybevétele, valamint annak megszüntetése a Szociális Központ vezetője intézkedése alapján az Szt. 93-94/A. § rendelkezéseinek megfelelően történik.

Családsegítés

28. § (1) A családsegítésre vonatkozóan az Szt. 64. §-ban foglaltak az irányadók.

(2) A családsegítés keretében a képviselő-testület az Szt-ben meghatározott ellátásokat biztosítja.

(3) Az önkormányzat a családsegítés körébe tartozó feladatok ellátását a „Somogyjádi Szociális Alapszolgáltatási Központ” kötött társulási megállapodás alapján biztosítja.

(4) A családsegítést a képviselő-testület a Szociális Alapszolgáltatási Központ útján biztosítja.*

.

Nappali ellátás

29. § (1) Az ellátás szabályozására az Szt. 65/F. § rendelkezései az irányadók.

(2) A nappali térítési díjára vonatkozóan a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.17.) Korm. r. 15. §-ban foglaltak az irányadók.

(3) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező a Somogyjádi Szociális Alapszolgáltatási Központ

vezetőjéhez lehet benyújtani.
(4 ) Az ellátás iránti kérelemről a Szociális Alapszolgáltatási Központ vezetője dönt.

2. Térítési díj

30. § (1) Az intézményi térítési díjak megállapítására vonatkozóan a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.17.) Korm. r. 2-7. §-ban foglaltak az irányadóak.

(2) A térítési díj megállapítására, beszedésére vonatkozóan e rendeletben nem szabályozott kérdések tekintetében az Szt. 114-119/B. §-ában foglaltak az irányadók.

(3) Az intézményi térítési díjat a képviselő-testület évente egy alkalommal állapítja meg.

(4) Az intézményi térítési díjakat e rendelet 1. sz. melléklete tartalmazza.

A személyi térítési díjak megfizetése

31. § (1) A személyi térítési díj megfizetésére vonatkozóan az Szt. 114-119/B. §-ában, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.17.) Korm. rendeletben foglaltak az irányadók.

A fizetendő személyi térítési díj csökkentésének, elengedésének esetei, módjai

32. § (1) Térítési díjkedvezményt, illetve mentességet az ellátást biztosító intézmény vezetőjétől kell kérni.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó alapellátások igénybevételekor különös méltánylást érdemlő

esetben ( veszélyezett élethelyzet) az ellátott állandó lakóhelye szerinti település polgármestere
a meghatározott személyi térítési díj fizetési feltételektől az ellátást igénybevevő javára eltérhet,
a térítési díjat csökkentheti, vagy a térítési díj megfizetése alól mentességet adhat.
(3) Térítési díjkedvezmény vagy díjmentesség legfeljebb 3 hónap időtartamra adható.

3. Intézményi jogviszony

33. § Az intézményi jogviszony keletkezésére vonatkozóan az Szt. 94-94/D. §-ban foglaltak az irányadók.

Az intézményvezető és az ellátást igénybevevő között kötendő megállapodás

34. § A megállapodásban foglaltak szabályozására vonatkozóan az Szt. 94/C. §-ában foglaltak az irányadók.

Az intézményi jogviszony megszűnése

35. § (1) Az intézményi ellátás megszűnésére az Szt. 100-101. §-ában foglaltak az irányadók.

36. § Az intézmények házirendjét a Képviselő testület hagyja jóvá.

V. Fejezet

Záró rendelkezések

37. § (1) E rendelet 2014. január 1-jén lép hatályba.

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális igazgatási ellátások helyi szabályozásáról szóló 7/2012.(IV.27.) önkormányzati rendelet.

1

Az önkormányzati rendeletet a Várda Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelete 38. § (1) bekezdése hatályon x kívül helyezte 2015. március 1. napjával.