Kereki Község Önkormányzat Képviselő-testülete 4/2021. (V.28.) önkormányzati rendelete

A HELYI SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOKRÓL

Hatályos: 2023. 02. 02- 2023. 02. 19

Kereki Község Önkormányzat Képviselő-testülete 4/2021. (V. 28.) önkormányzati rendelete

A HELYI SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOKRÓL

2023.02.02.

Kereki Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 92. § (1) bekezdés a) pontjában, a 132. § (4) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. §. (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:1

1. Általános rendelkezések

1. § (1) E rendelet hatálya Kereki Község Önkormányzatának közigazgatási területén életvitelszerűen élő, lakóhellyel vagy bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező

a) magyar állampolgárokra,

b) bevándoroltakra és letelepedettekre,

c) hontalanokra,

d) a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre

terjed ki.

(2) E rendelet hatálya a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az (1) bekezdés a)-d) pontjában foglaltakon túl kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országok Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.

(3) E rendelet hatálya kiterjed az Szt.3. § (3) bekezdés a) pontjában, és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997.évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározottakra.

(4) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében a rendelet hatálya kiterjed:

a) Az Önkormányzat által fenntartott falugondnoki szolgálatra és étkeztetésre,

b) A Balatonföldvári Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat Kereki község területén végzett: családsegítés, házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás szolgáltatásokra és gyermekjóléti szolgáltatásra,

c) A Balatonföldvári Többcélú Kistérségi Társulás által a Máltai Szeretetszolgálat Siófoki Szervezetével kötött ellátási szerződés alapján Kereki község területén végzett támogató szolgáltatásra és nappali ellátásra.

2. Eljárási rendelkezések

2. § (1) Az e rendeletben szabályozott települési támogatások megállapítása és igénybevétele iránti kérelmeket a Kereki Község Önkormányzatnál vagy Balatonföldvári Közös Önkormányzati Hivatalhoz (a továbbiakban: önkormányzati hivatal) lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.

(2) Az e rendeletben felsorolt személyes gondoskodást nyújtó alapellátások keretében az ellátást biztosító intézménybe történő felvétel, valamint az ellátások igénybevétele iránti kérelmet

a) étkeztetés esetében az önkormányzati hivatalhoz,

b) családsegítés, házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás és gyermekjóléti szolgálat esetében a Szolgálat vezetőjéhez,

c) a támogató szolgáltatás és nappali ellátás esetében az ellátást biztosító Magyar Máltai Szeretetszolgálat Gondviselés Háza intézmény vezetőjéhez kell benyújtani.

(3) Civil szervezetek is kezdeményezhetik a hivatalból történő eljárást. Eljárás kezdeményezésük nem terjed ki intézményi ellátás igénybevételének kezdeményezésére.

3. § (1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a családjában élő személyek adatairól, jövedelmi és vagyoni viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg becsatolni. A települési támogatás iránti kérelem e rendelet 1-3. melléklete szerinti nyomtatványokon nyújthatók be.

(2) Nem szükséges a kérelmezőnek új igazolást csatolni, illetve nyilatkozatot tenni a tárgyévi kérelméhez, ha a jogszabályoknak és e rendelet előírásainak megfelelően már benyújtotta

a) a tárgyévi nyugdíjáról szóló igazolást,

b) a társadalombiztosítási ellátás esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátást igazoló szelvényt, vagy társadalombiztosítási szerv igazolását,

c) a szülői felügyeleti jog egyik szülő általi gyakorlása esetén az erre vonatkozó okiratot,

d) a tartósan beteg, illetőleg fogyatékos gyermek egészségi állapotára vonatkozó igazolást,

e) a középfokú, vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében az oktatási intézmény adott félévi igazolását a tanulói vagy hallgatói jogviszony fennállásáról,

f) álláskereső esetén az együttműködésről, az álláskereső ellátásáról, vagy a regisztrálásról a járási munkaügyi kirendeltség által kiadott előző havi igazolást, határozatot, vagy az aktív korúak ellátására való jogosultságot megállapító határozatot,

g) a gyermek elhelyezése vagy ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági és gyámhatósági határozatot.

(3) E rendeletben szabályozott települési támogatások elbírálásánál az Szt. 4. §-ában meghatározott értelmező rendelkezéseket kell alkalmazni.

(4) E rendeletben szabályozott települési támogatások elbírálása során a jövedelemszámításnál irányadó időszak az Szt. 10. § (2) – (5) bekezdése szerint kerül megállapításra.

(5) Az (1)-(2) bekezdésben foglaltakon túl benyújtandó igazolások és bizonyítékok a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerülnek felsorolásra.

(6) A Képviselő-testület, a polgármester hatáskörébe tartozó települési támogatások esetén a közigazgatási hatósági eljárás során valamennyi végzés meghozatalára vonatkozó hatáskör gyakorlását a jegyzőre ruházza át. A jegyző jogosult a döntés nem igénylő eljárási cselekményekben történő eljárásra.

(7) Nincs szükség igazolására azon adatok tekintetében, amelyek az önkormányzati hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) 36. § (2) bekezdése szerint az ügyféltől nem kérhető.

4. § (1) A rendszeres ellátások kifizetése minden hónap 5. napjáig, nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a pénztárból, külön kérelem esetén átutalással történik. A pénztárból a döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.

(2)2 Amennyiben a jövedelemszámításnál irányadó időszakban a szociális vetítési alap összege változik, akkor időarányosan annak az időszaknak a szociális vetítési alap összegével kell számolni, amelynek a jövedelemét a kérelmező igazolja.

5. § (1) Amennyiben a települési támogatás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálásához szükséges, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.

(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit az önkormányzati hivatal már bármely ügyben – a kérelem benyújtását megelőző egy éven belül – vizsgálta, és azokban lényeges változás nem feltételezhető.

(3) Amennyiben a kérelmező által benyújtott jövedelemnyilatkozatban foglaltakat az önkormányzat vitatja, úgy az Szt. 10. § (6) bekezdését kell alkalmazni.

6. § A települési támogatás részben vagy egészben természetbeni támogatás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

7. § (1) A helyi szociális ellátásra való jogosultságra, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre az Ákr. rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésére az Szt. 17. § (1)-(3) bekezdéseit kell alkalmazni.

3. Települési támogatások

8. § (1) A képviselőtestület a jogosult számára az e rendeletben meghatározott feltételek szerint települési támogatást állapíthat meg.

(2) Települési támogatás

a) rendkívüli támogatásra,

b) lakhatási támogatásra,

c) tartósan beteg személy ápolásának támogatására,

d) gyógyszer-kiadások támogatására,

e) temetési költségek támogatására,

f) gyermekszületési támogatásra,

g) óvoda- és iskolakezdési támogatásra,

h) karácsonyi települési támogatásra adható.

9. § (1) A képviselőtestület a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő családok és személyek részére rendkívüli települési támogatást nyújt.

(2) Az Szt.45. § (4) bekezdésében foglaltakon túl

a) rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni, ha a kérelmező

aa) bűncselekmény sértettjeként anyagi segítségre szorul, vagy

ab) nyugdíjkifizetése valamely ok miatt késik (nyugdíj-megállapítás, rokkantsági fok megállapítás elhúzódása)

b) létfenntartási gondnak kell tekinteni, ha a kérelmező

ba)3 egyedülálló és rokkantsági, öregségi vagy egyéb nyugellátásban részesül, és a jövedelme nem éri el a szociális vetítési alap összegének 200 %-át,

bb)4 családjában az egy főre jutó havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének a 180 %-át.

bc) megélhetése valamilyen előre nem látható esemény bekövetkezése miatt igazolt módon veszélyeztetve van.

(3)5 A rendkívüli települési támogatás összege a szociális vetítési alap összegét nem haladhatja meg.

(4) Rendkívüli települési támogatás megállapítható természetbeni ellátásként is.

10. § (1) A lakhatási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás.

(2)6 Lakhatási támogatás állapítható meg annak a személynek, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 250%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.

(3) A lakhatási támogatás havi összege 5000 Ft.

(4) A lakhatási támogatás legfeljebb hat hónap időtartamra állapítható meg. A megállapított támogatást a kérelem benyújtását követő hónap első napjától kell folyósítani.

(5) Ugyanazon lakásra vonatkozóan lakhatási támogatás csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(6) Az (5) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

(7) (7) A lakhatási támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a lakásban való tartózkodás jogcímét igazoló dokumentumot.

(8) (8) Lakhatási települési támogatás iránti kérelmet e rendelet 2. melléklete szerinti nyomtatványon lehet benyújtani.

11. § (1) Tartósan beteg személy ápolására ápolási támogatás állapítható meg a Kereki közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen Kerekiben tartózkodó nagykorú közeli hozzátartozónak az alábbi feltételek együttes fennállása esetén:

a) a kérelmező

aa) 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi,

ab) kora, egészségi állapota alapján az ápolt személy gondozási és ápolási igényeinek megfelelő ápolási feladatokat képes elvégezni,

ac) regisztrált álláskereső és munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátásra, valamint nyugellátásra nem jogosult,

ad)7 családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegét, egyedülálló esetén 150%-át, és vagyonnal nem rendelkezik,

ae) nem jogosult az Szt. 41. §-ában foglalt ápolási díjra,

b) az ápoló és az ápolt között tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződés nem áll fenn.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában az Szt. 42. § (1)-(2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően kell eljárni.

(3) Az ápolási támogatás havi összege az központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott alapösszeg 80 %-át nem haladhatja meg.

(4) Az ápolási támogatás legfeljebb hat hónap időtartamra állapítható meg. A megállapított támogatást a kérelem benyújtását követő hónap első napjától kell folyósítani.

(5) A Szolgálat házi segítségnyújtója az ápolást végző személy kötelezettségének teljesítését havi rendszerességgel ellenőrzi. Az ellenőrzés során együttműködik a háziorvossal, hogy meggyőződhessen az ápolt személy egészségi állapotának esetleges romlásáról és annak okairól. Amennyiben az ellenőrzés során úgy látja, hogy az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ezt a jegyzőnek jelzi.

(6) Meg kell szüntetni az ápolási támogatás folyósítását, ha az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ha az ápolt rendszeres étkeztetéséről, ápolásáról nem gondoskodik, az ápolt és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában nem működik közre.

(7) Az ápolási támogatás iránti kérelem e rendelet 3. melléklete szerinti nyomtatványon nyújtható be. A kérelemhez mellékelni kell a háziorvosnak az ápolt tartós betegségéről szóló, 3. melléklet szerinti igazolását.

12. § (1) Gyógyszer kiadásokra támogatás állapítható meg a kérelmező részére az alábbi feltételek együttes fennállása esetén

a)8 a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 200 %-át.

b) a gyógyszer, gyógyászati segédeszköz igazolt költsége a családban egy főre jutó havi jövedelem 15 %-át meghaladja,

c) a kérelmező a kérelem benyújtásának időpontjában nem részesül közgyógyellátásban.

(2) A gyógyszer-kiadások támogatás iránti kérelem az 1. melléklet szerinti nyomtatványon nyújtható be. A kérelemhez mellékelni kell a gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök eseti vagy havi költségéről szóló igazolást, melyet a háziorvos vagy a szakorvos által rendelt gyógyszerekről, gyógyászati segédeszközökről kiadott jegyzék alapján a gyógyszertár állít ki.

(3) A gyógyszer kiadásokra nyújtott települési támogatás havi összege: 3.000, -Ft, amely legfeljebb négy egymást követő hónapra állapítható meg. A megállapított támogatást a kérelem benyújtását követő hónap első napjától kell folyósítani.

(4) Gyógyszer kiadásokra adható települési támogatás kérelmezőként egy évben egyszer nyújtható be.

13. § (1)9 Temetési költségek támogatására jogosult az a Kereki lakóhellyel rendelkező és Kerekiben életvitelszerűen élő személy, aki az elhunytnak a Ptk. 8.1. § (1) bekezdés 1. pontja szerinti közeli hozzátartozója, az elhunyt eltemettetéséről gondoskodott és akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap legkisebb összegének tízszeresét.

(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről az eltemettető nevére kiállított számla eredeti példányát és a halotti anyakönyvi kivonatot.

(3) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége: 130.000 Ft. A temetési támogatás összege: 15.000 Ft.

(4) Az eltemettető az (1) bekezdés szerinti temetési támogatás iránti kérelmét az elhalálozás napjától számított 60 napon belül nyújthatja be.

(5) A temetési költségek támogatására nyújtott települési támogatás elbírálását a képviselő-testület a polgármesterre ruházza.

14. § (1) A képviselő-testület egyszeri, vissza nem térítendő, 50.000 Ft összegű gyermekszületési települési támogatást nyújt az alábbi együttes feltételek teljesülése esetén:

a)10 a kérelmet benyújtó szülő, örökbefogadó szülő, gyám (továbbiakban: továbbiakban törvényes képviselő) családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap legkisebb összegének tízszeresét.

b) a megszületett gyermek Kereki lakóhellyel rendelkezzen,

c) a kérelmet benyújtó, gyermekkel közös háztartásban élő törvényes képviselő legalább huszonnégy hónapja Kereki lakóhellyel rendelkezzen és életvitelszerűen Kerekiben éljen.

(2) A támogatás iránti kérelmet a törvényes képviselő a gyermek születését követő négy hónapon belül nyújthatja be. A kérelemhez mellékelni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatát, és a családban élők jövedelemigazolását.

(3) A megállapított gyermekszületési támogatást – illetőleg annak időarányos részét - vissza kell fizetni, amennyiben a gyermek, akinek születésekor a támogatást megállapították Kereki községben lévő lakóhelye a támogatás megállapításától számított 5 éven belül megszűnik. A visszafizetési kötelezettség a gyermek törvényes képviseletét ellátó személyt, személyeket terheli.

(4) A támogatás iránti kérelmet a törvényes képviselő a gyermek születését követő négy hónapon belül nyújthatja be. A kérelemhez mellékelni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatát, és a családban élők jövedelemigazolását.

(5) A gyermekszületési települési támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskört a képviselő-testület a polgármesterre ruházza.

15. § (1) Amennyiben az önkormányzat költségvetése lehetővé teszi, a Képviselő-testület a családok anyagi terheinek csökkentése érdekében a Kereki lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen Kerekiben tartózkodó óvodás, általános iskolás tanulók részére, valamint a nappali tagozaton középfokú tanulmányokat folytató tanulók részére pénzbeli vagy természetbeni tanévkezdési támogatást nyújt.

(2)11 A támogatás nyújtásának feltétele, hogy a gyermekkel közös háztartásban élő törvényes képviselő családjában az egy főre jutó jövedelem ne haladja meg a szociális vetítési alap legkisebb összegének tízszeresét.

(3) A tárgyévre vonatkozó támogatás összegét, formáját és kifizetésének szabályait a képviselőtestület határozza meg.

16. § (1) Amennyiben az önkormányzat költségvetése lehetővé teszi, a téli időszakra történő felkészülésre, valamint a karácsonyi kiadások anyagi enyhítésére, a Kereki lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen Kerekiben tartózkodó

a) a 0-6 éves korú gyermekek,

b) a nappali tagozaton tanulmányokat folytató általános, közép- és felsőfokú tanulók,

c) 60. életévet betöltött és e feletti lakosok részére pénzbeli vagy természetbeni támogatást nyújthat.

(2) A támogatás nyújtásának feltétele, hogy

a) a gyermekkel közös háztartásban élő törvényes képviselő és a gyermek Kereki lakó-, vagy tartózkodási hellyel rendelkezzen és életvitelszerűen Kerekiben tartózkodjon és

b)12 a családban az egy főre jutó jövedelem ne haladja meg a szociális vetítési alap összegének tízszeresét.

(3) A tárgyévre vonatkozó támogatás összegét, formáját és kifizetésének szabályait a képviselőtestület határozza meg.

17. § (1) A települési támogatásra való jogosultság megállapításával kapcsolatos hatáskört – kivéve a 13. § és a 14. §-ban foglaltakat - a képviselő-testület gyakorolja.

(2)13 Rendkívüli méltánylást érdemlő esetben, hivatalból vagy kérelemre, évente legfeljebb egy alkalommal rendkívüli települési támogatás jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható. Ebben az esetben a segély összege egyedi mérlegelés alapján kerül megállapításra a rendkívüli méltánylást érdemlő körülmény egyedi értékelését követően. Egyedi mérlegelés alapján a támogatás mértéke a mindenkori szociális vetítési alap legkisebb összegének kétszeresét nem haladhatja meg.

(3) Sürgős szükséges esetén, ha az igénylő életkörülményei indokolják az azonnali segítséget, a támogatás bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján kiutalható.

(4) A 11. § (1) bekezdésének, 13. §. (1) bekezdésének, 14. § (3) bekezdésének, 15. § (1) bekezdés alkalmazásában életvitelszerűen Kerekiben tartózkodónak minősül, aki mindennapi életének szervezéséhez kereki lakását használja.

(5) A jogosultság feltételeinek igazolása a rendelet 15. §-16. §-ában a családban egy főre jutó jövedelemre vonatkozó nyilatkozat megtételével, valamint a személyi- és lakcím igazolvány bemutatásával történik.

4. Szociális szolgáltatások

18. § (1) Az Szt. 57. § (l) bekezdése értelmében a képviselő-testület a szociálisan rászorultak részére az alábbi szociális alapszolgáltatásokat biztosítja:

a) falugondnoki szolgálat,

b) étkeztetés,

c) házi segítségnyújtás,

d) családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás,

e) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

f) támogató szolgáltatás,

g) nappali ellátás.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokra, a házi segítségnyújtásra, a családsegítésre, a jelzőrendszeres házi segítségnyújtásra, a támogató szolgáltatásra és a nappali ellátásra, azok igénybevételére vonatkozó rendelkezéseket – a Balatonföldvári Többcélú Kistérségi Tárulás társulási megállapodásban kijelölt – Balatonföldvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének, a helyi szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendelete tartalmazza.

(3) (3) Az egyes szociális alapszolgáltatások térítésmentes biztosítására vonatkozóan az Szt. 115/A. §-ában foglaltak az irányadók.

(4) Az ingyenes ellátásban részesülőkre vonatkozóan az Szt.114. § (3) bekezdésében foglaltak az irányadók.

19. § (1) A jogviszony keletkezéséről és az ellátás iránti kérelemről falugondnoki szolgálat és étkeztetés esetében a polgármester dönt.

(2) Külön eljárás nélkül akkor biztosítható ellátás, ha indokolt az igénylő azonnali ellátása. Az írásos kérelmet és a jövedelemigazolást ebben az esetben is mellékelni kell.

(3) A polgármester külön eljárás nélkül soron kívüli ellátásban részesíti azt, aki a 9/1999. (XI.24.) SZCSM rendelet 15. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel.

20. § (1) A falugondnoki szolgáltatás szabályi vonatkozásában az Szt. 60. §-ában foglaltak az irányadók.

(2) A falugondnoki szolgálat közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatai:

a) közreműködés az étkeztetésben,

b) közreműködés a házi segítségnyújtásban,

c) közreműködés a közösségi és szociális információk szolgáltatásában,

d) közreműködés az egyéb alapszolgáltatásokhoz való hozzáférésben,

e) segíti az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutást, így végzi

ea) a háziorvosi rendelésre szállítást,

eb) az egyéb egészségügyi intézménybe szállítást,

ec) a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutást

f) végzi az óvodás, iskoláskorú gyermekek szállítását.

(3) A falugondnoki szolgálat közvetlen, személyes szolgáltatásokon belüli kiegészítő feladatai:

a) a közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,

b) az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,

c) az egyéb lakossági szolgáltatások biztosításában való közreműködés.

(4) A falugondnoki szolgálat által nyújtott közvetett, az önkormányzati feladatok megoldását segítő szolgáltatásai:

a) ételszállítás önkormányzati intézménybe,

b) a település ellátását, működését szolgáló anyag- és árubeszerzés az önkormányzat számára,

c) a könyvtár, a közösségi ház működtetéséhez gondnoki feladatok ellátása, anyag- és árubeszerzés

d) az önkormányzat által megfogalmazott, meghatározott cél érdekében különböző összeírás (pl. valamely helyi rendelet, intézkedés meghozatala céljából)

e) pályázatokkal kapcsolatos meghatározott feladatok,

f) önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére (írásos anyagok, szórólapok terjesztése, a helyi hirdetőtáblákon való elhelyezés, illetve a szórólapok házhoz juttatása), hangosbemondón történő tájékoztatása, valamint az egyéb önkormányzati fenntartású és finanszírozású médiákon (helyi tévé, ráció, újság) történő tájékoztatásban való közreműködés,

g) a falugondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása.

(5) A szolgáltatás igénylését a polgármesternél, és a falugondnoknál lehet megtenni. A falugondnoknak elsősorban az alapellátáshoz kapcsolódó szolgáltatási feladatokat kell ellátnia. A többi kötelező feladatot úgy kell ellátnia, hogy az alapellátáshoz kapcsolódó feladatellátással ne ütközzön. Az egyéb – nem kötelező – szolgáltatási feladatokat csak akkor láthatja el, ha azok a kötelező feladatok ellátását nem veszélyeztetik. Az igények rangsorolásánál elsőbbséget az alapfeladatok élveznek, a kiegészítő szolgáltatásokat a kapacitás függvényében lehet biztosítani.

(6) A falugondnoki szolgáltatás térítésmentes.

21. § (1) Az étkeztetés jogosultsági feltételeire vonatkozóan az Szt. 62. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadók.

(2) Étkeztetésben részesíti a képviselő-testület azt az igénylőt, illetve az általa eltartottat is, aki jövedelmétől függetlenül kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkezéséről más módon gondoskodni.

(3) Szociálisan rászorult az a 18 év feletti személy is, aki az alábbi feltételek valamelyikének megfelel:

a) aktív korú nem foglalkoztatott vagy regisztrált álláskereső,

b) munkaképesség csökkenése vagy rokkantsága alapján rendszeres pénzellátásban részesül, illetve betegsége miatt átmeneti vagy tartós jelleggel nem képes étkeztetéséről gondoskodni,

c) a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 18. § (l) bekezdése alapján a reá irányadó nyugdíjkorhatárt betöltötte,

d) fogyatékos, pszichiátria vagy szenvedélybeteg,

e) hajléktalan.

(4) Az ellátás igénybevételére irányuló kérelemhez csatolni kell a (3) bekezdésben meghatározott jogosultsági feltétel/feltételeket igazoló iratot.

(5) A képviselő-testület a napi egyszeri meleg étel elkészíttetéséről – az ételadagokat a szolgáltatás megvásárlásával biztosítja.

5. Térítési díj

22. § (1) Az intézményi térítési díjak megállapítására vonatkozóan az Szt. 115-119/B. §-ában és a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.17.) Kormány rendelet 2-15. §-ában foglaltak az irányadók.

(2) Az intézményi térítési díjat a képviselő-testület évente két alkalommal állapítja meg.

(3) Az intézményi térítési díjat e rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(4) A házi segítségnyújtásra, a családsegítésre, a jelzőrendszeres házi segítségnyújtásra, a támogató szolgáltatásra és a nappali ellátásra fizetendő térítési díjakat a Balatonföldvári Többcélú Kistérségi Társulás társulási megállapodásban kijelölt – Balatonföldvár Város Önkormányzata képviselőtestületének a helyi szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendelete tartalmazza.

23. § A személyi térítési díj megállapítására és megfizetésére vonatkozóan, az e rendeletben nem szabályozott kérdések tekintetében, az Szt. 114-119/B. §-ában, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.17.) Korm. rendeletben foglaltak az irányadók.

24. § (1) Térítési díjkedvezményt, illetve mentességet az ellátást biztosító intézmény vezetőjétől kell kérni.

(2) Az intézményvezető a személyi térítési díj 50 %-áig terjedő térítési díjkedvezményt vagy térítési díjmentességet adhat különösen akkor, ha az igénybe vevő életkörülményeiben kedvezőtlen változás következett be, így ha pl.:

a) elemi kárt szenvedett,

b) bűncselekménnyel (pl. lopással vagy rablással) jelentősen megkárosították,

c) lakásában rendkívüli esemény (pl. csőtörés) miatt súlyos kár keletkezett,

d) egészségében állapotrosszabbodás következett be,

e) családi körülményeiben olyan változás állt be (pl. tartósan beteg, vagy fogyatékos hozzátartozó, haláleset) amely miatt az ellátott a térítési díjat, vagy annak teljes összegét átmenetileg nem tudja megfizetni,

f) havi gyógyszerköltsége meghaladta a havi jövedelmének 40 %-át.

(3) Térítési díjkedvezmény vagy díjmentesség legfeljebb három hónap időtartamra adható.

6. Intézményi jogviszony

25. § Az intézményi jogviszony keletkezésére vonatkozóan az Szt. 94-94/C. §-ában foglaltak az irányadók.

26. § A megállapodásban foglaltak szabályozására vonatkozóan az Szt. 94/C. §-ában foglaltak az irányadók.

27. § Az intézményi ellátás megszűnésére az Szt. 100-101. és 103-104. §-ában foglaltak az irányadók.

7. Záró rendelkezések

28. § (1) E rendelet 2021. június 1. lép hatályba, rendelkezéseit a hatályba lépése után indult ügyekben és a jogerősen el nem bírált, folyamatban lévő ügyekben kell alkalmazni.

(2) Hatályát veszti a szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló 2//2015.(II.27.) önkormányzati rendelet.

4. melléklet a 4/2021.(V.28.) önkormányzati rendelethez

A személyes gondoskodást nyújtó ellátások intézményi térítési díja
Étkeztetés 800,- Ft/nap14
1

A bevezető a Kereki Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 4. § (2) bekezdése a Kereki Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja szerint módosított szöveg.

3

A 9. § (2) bekezdés b) pont ba) alpontja a Kereki Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete 3. § b) pontja szerint módosított szöveg.

4

A 9. § (2) bekezdés b) pont bb) alpontja a Kereki Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete 3. § c) pontja szerint módosított szöveg.

5

A 9. § (3) bekezdése a Kereki Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete 3. § d) pontja szerint módosított szöveg.

6

A 10. § (2) bekezdése a Kereki Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete 3. § e) pontja szerint módosított szöveg.

7

A 11. § (1) bekezdés a) pont ad) alpontja a Kereki Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete 3. § f) pontja szerint módosított szöveg.

8

A 12. § (1) bekezdés a) pontja a Kereki Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete 3. § g) pontja szerint módosított szöveg.

9

A 13. § (1) bekezdése a Kereki Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete 3. § h) pontja szerint módosított szöveg.

10

A 14. § (1) bekezdés a) pontja a Kereki Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete 3. § i) pontja szerint módosított szöveg.

11

A 15. § (2) bekezdése a Kereki Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete 3. § j) pontja szerint módosított szöveg.

12

A 16. § (2) bekezdés b) pontja a Kereki Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete 3. § k) pontja szerint módosított szöveg.

13

A 17. § (2) bekezdése a Kereki Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete 3. § l) pontja szerint módosított szöveg.

14

A 4. melléklet cím szövege a Kereki Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2022. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.