Zics Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015. (II.20.) önkormányzati rendelete

Zics Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2015. (II.20.) RENDELETE az önkormányzat 2015. évi költségvetéséről

Hatályos: 2015. 02. 20- 2015. 09. 17

~~Zics Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2015. (II.20.) RENDELETE az önkormányzat 2015. évi költségvetéséről

Az önkormányzat képviselő-testülete az államháztartásról szóló többször módosított 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban Áht.) 23. § (1) bekezdése alapján, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a 2015. évi költségvetéséről a következőket rendeli el: A rendelet hatálya 1. § A rendelet hatálya a 2015. évi költségvetési gazdálkodás vonatkozásában Zics Község Önkormányzatának Képviselő-testületére terjed ki. 2. § (1) Az önkormányzat összevont költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 1. sz. melléklet tartalmazza. (2) A kiadásokat és bevételeket kormányzati funkciók szerinti bontásban a 2.1 és 2.2. sz. melléklet tartalmazza. (3) A működési célú bevételeket és kiadásokat feladatonként a 3. sz. melléklet tartalmazza. (4) Az önkormányzat beruházási és felújítási kiadásait feladatonként a 4. sz. melléklet tartalmazza. (5) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit az 5. sz. melléklet tartalmazza. A költségvetés bevételei és kiadásai 3. § (1) A Képviselő-testület a helyi önkormányzat 2015. évi költségvetését 86.358 eFt bevétellel és kiadással, ezen belül: 85.520 eFt tárgyévi bevétellel, 838 eFt finanszírozási bevétellel (előző évi maradvány igénybevétele), 86.358 eFt költségvetési kiadással, főösszegen belül: 85.520 eFt működési célú tárgyévi bevétellel 38 eFt finanszírozási bevétellel (előző évek maradványának igénybevétele) 800 eFt felhalmozási célú finanszírozási bevétellel (előző évek maradványának igénybevétele) 800 eFt felhalmozási célú kiadással állapítja meg. (2) Az önkormányzatnak 2015. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell. (3) A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg: működési költségvetés tárgyévi bevétel 85.520 eFt finanszírozási bevétel (előző évi maradvány igénybevétele) 38 eFt működési költségvetés tárgyévi kiadás 85.558 eFt ebből: - a személyi juttatások kiadásai 37.254 eFt - a munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 6.830 eFt - a dologi kiadások 31.821 eFt - az ellátottak pénzbeli juttatásai 6.768 eFt - működési célú támogatás Áht-n belül 1.253 eFt - egyéb működési célú támogatás Áht-n kívül 1.132 eFt - az általános tartalék 450 eFt - a céltartalék 50 eFt felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétel 0 eFt felhalmozási célú finanszírozási bevétellel (előző évek maradványának igénybevétele) 800 eFt a felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadás 800 eFt ebből: - felújítások 500 eFt - egyéb felhalmozási célú támogatás 300 eFt (4) A képviselő-testület a működési és a felhalmozási célú /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az 3. és 4. sz. melléklet szerint állapítja meg. (5) Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2015. évben - közfoglalkoztatottak nélkül- 2 fő. (6) A közfoglalkoztatottak éves létszáma 27 fő. Az önkormányzat bevételei 4. § A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza. Az önkormányzat kiadásai 5. § A képviselő-testület a 2015. évi költségvetés kiadásait és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát az l. sz. melléklet szerint állapítja meg. Tartalékok 6. § Az önkormányzat 500 eFt tartalékot képez, melyből 450 eFt az általános tartalék, 50 eFt pedig céltartalék. A tartalékok felett a képviselő-testület rendelkezik. Több éves kihatással járó feladatok 7 § Az önkormányzat több éves kihatással járó kötelezettsége nincs. 8. § (1) Az előirányzat felhasználási tervet a 9. sz. melléklet tartalmazza. (2) A 2015. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 6. sz. melléklet tartalmazza. (3) Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházása az Önkormányzatnak 2015. évben nincs. (4) A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a 11. sz. melléklet tartalmazza. (5) Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági ellátások jogcímeit és összegeit a 10. sz. melléklet tartalmazza. A 2015. évi költségvetés végrehajtásának szabályai 9. § (1) A gazdálkodás során az év közben keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt. (2) A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1.500.000.-Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol. (3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó szabad pénzeszköz felhasználásáról a képviselő-testület esetenként dönt. (4) Az önkormányzat előirányzatai - kivéve a kiemelt előirányzatokon belül - nem módosíthatóak. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendeletmódosítását. (5) A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel. (6) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 500 eFt összeghatárig a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek. (7) Az egységes rovatrend Normatív jutalmak és Céljuttatás, projektprémium rovatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzat 10 %-ig vállalható kötelezettség. 8) Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény 109.§-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi: a.) készpénzfizetési számlák kifizetése b.) vásárlási előleg, ellátmány c.) munkavállalók illetményelőlege d.) munkavállalók utazási költségtérítése e.) munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése f.) közcélú dolgozók munkabére hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések, szociális ellátások, segélyek ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK 10. § (1) A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2015.évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek. (2) Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba. Zics, 2015. 02. 19. Nagy Jenő Józsefné Dr. Szűts Dóra polgármester jegyző Indokolás Zics Község Önkormányzata 3/2015. (II.20.) sz. költségvetési rendelethez Az Országgyűlés a 2014. évi C. törvénnyel elfogadta Magyarország 2015. évi központi költségvetését. A Kormány továbbra is elkötelezett a költségvetési hiány, valamint az államadósság csökkenő pályájának biztosításában. A 2015. évet érintő költségvetési politika prioritásának tekinti a gazdasági növekedés támogatását, illetve megőrzését. A 2015. évi költségvetés úgy került kialakításra, hogy ne gátolja a gazdaság élénkülését, és emellett az alábbi követelmények is teljesüljenek: - az Alaptörvénnyel összhangban a költségvetési hiány nagysága biztosítani tudja az államadósság GDP-hez viszonyított aránya mérséklődjön, - a GDP arányában az államháztartás kiadási oldala, ezáltal az újraelosztás mértéke csökkenjen, - az államháztartási törvénynek megfelelően a gazdasági ciklus hatásától és az egyszeri tételektől megtisztított, strukturális hiány összhangban legyen a kitűzött 1,7%-os középtávú költségvetési céllal. A 2015. évi költségvetés főbb célkitűzései a következők: - a bankok elszámoltatása, melynek következtében csökkennek a törlesztő részletek, így több pénz marad a magyar családoknál: cél, hogy a lakosság kikerüljön az adósságcsapdából; - a pedagógus életpálya-program folytatása; - a fegyveres és rendvédelmi életpálya-modell keretében 30%-os bérfejlesztés július 1-től; - a feketegazdaság visszaszorítása, az eltitkolt, adózatlan jövedelmek arányának mérséklése; - az Államreform 2 keretében az állami feladatellátás rendszerének áttekintése, racionalizálása, a bürokrácia csökkentése és ennek révén megtakarítások elérése; - a foglakoztatás bővítése, ennek keretében minél több embert a munkaerőpiac felé kell terelni, melyben a képzésnek, illetve a szakképzésnek van nagy szerepe; - a „segély helyett munkát” elv keretében a közmunka-programokban foglalkoztatottak létszámának és a programok forrásának bővítése; - a szociális segélyezésben a helyi önkormányzatok szerepének erősítése a bevételi lehetőségeik bővítésével egyidejűleg; - a demográfiai helyzet (a társadalom elöregedésének) kezelése, melynek érdekében további, születésszámot támogató intézkedések bevezetése szükséges; - a vidék fejlesztése, különös tekintettel a mezőgazdaság élénkítésére, fejlesztésére, munkahelyteremtésére. Részletes indokolás BEVÉTELEK: Működési bevételek: Közhatalmi bevételekből 2.130 eFt bevétellel számolunk, amely az iparűzési adóból, gépjárműadóból, magánszemélyek kommunális adójából és igazgatási szolgáltatási díjból származik. Az önkormányzatnak költségvetési állami támogatásból 18.470 e forint bevétele várható. A támogatás összegeit a 11. sz. melléklet tartalmazza. Felhalmozási és tőke jellegű bevételek: Zics község önkormányzatának felhalmozási célú bevétele csak az előző évi pénzmaradvány, melynek összege 800 e Ft. Az önkormányzat 2014. évi pénzmaradványából várhatóan 838 e F-ot kell felhasználni. Hitel felvételt 2015 évben nem terveztünk. KIADÁSOK: A tervezéshez a vállalt kötelezettségek, a szociális törvényből és az önkormányzati rendeletből adódó feladatok szolgáltatták az alapot. A kötelező alapfeladatok ellátása jelentősen behatárolja az önkormányzat mozgásterét. Önkormányzatok és önkormányzati hivatal jogalkotó és általános gazdasági tevékenység kormányzati funkció kiadásai: A személyi juttatások között a polgármester tiszteletdíját, a hivatalsegéd munkabérét és annak járulékait vettük figyelembe. A dologi költségek között terveztük a helyi hivatal működtetési kiadásait, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a közművek költségeit, a postaköltséget, a tárgyi eszközök karbantartását, az önkormányzati ingatlanok vagyonbiztosításának, valamint a ruházati költségtérítés, az étkezési utalványok és a telefonhasználat után fizetendő kifizetői adó összege. Tartalékok: 2015. évre tartalékként 500 eFt-ot irányoztunk elő, ebből 450 eFt-ot általános tartalék és 50 eFt összegben céltartalékot. Egyéb kormányzati funkciók kiadásai: A személyi juttatások a közfoglalkoztatottak bérét és azok járulékait tartalmazzák. A dologi kiadásokban terveztük a közvilágítást, a közkifolyók vízdíját, a különféle szolgáltatások díjait és ezek ÁFA-ját, a köztemető fenntartásának költségeit. Háziorvosi alapellátásra 861 e Ft-ot tervezünk átadni. Háziorvosi ügyeletre 646 eFt-ot terveztünk átadni, családsegítésre 160 eFt-ot, gyermekjólétire 160eFt-ot, Somogy M.-i Munka és Tűzvédelmi Társulásnak 58 e Ft-ot. A „Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft-vel történő megállapodás alapján 265 eFt működési célú pénzeszköz átadást terveztünk. Délny.-Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulásnak 44 eFt-ot, a Dél-Balatoni Vízitársulatnak 134 eFt-ot, a Tabi Fúvós Zenekarnak 3 eFt-ot, a Koppányvölgyi Egyesületnek 3 eFt-ot tervezünk átadni. A fenti támogatások összegét az 5. számú melléklet tartalmazza. 2015. évi közfoglalkoztatás Zicsben: Önkormányzatunk 2014. április 1-től 2015. február 28-ig a közfoglalkoztatás keretében 22 fő foglalkoztatásával mezőgazdasági projektet folytat. 2015. március 1-je és 2016. február 29-e közötti időszakban folytatni kívánjuk a mezőgazdasági projektünket ismételten 23 fő bevonásával. A közfoglalkoztatottak fogják végezni zöldség- és gumós növények termesztését, fóliaházas zöldségtermesztést, takarmánytermesztést, tojás előállítását, sertésszaporítást és hizlalást. Közfoglalkoztatás keretében tervezzük továbbra település közterületeinek tisztántartását, gondozását. A fenti programokkal éves szinten átlagosan 27 fő foglalkoztatását tervezzük. Szociális kiadások alakulása: Magyarország 2015. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2014. évi XCIX. törvény (a továbbiakban: Törvény) jelentősen módosítja 2015. március 1. napjától a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényt (a továbbiakban: szociális törvény). A települést és a település költségvetését érintő módosítások az alábbiakban foglalhatóak össze. Az aktív korúak ellátása köréből a foglalkoztatást helyettesítő támogatás, az egészségkárosodási (korábban egészségkárosodottak rendszeres szociális segélye) és gyermekfelügyeleti támogatás (korábban 14 éven aluli kiskorú gyermeket nevelő személy támogatása) 2015. március 1. napjától a járási hivatal hatáskörébe kerül. 2015. március 1. napjától megszűnik a szociális törvény 38. § (1) bekezdése szerinti lakásfenntartási támogatás, a 43/B. § (1) bekezdésében meghatározott méltányossági ápolási díj, illetve az 50. § (3) bekezdésében szabályozott méltányossági jogcímen nyújtott közgyógyellátás. Az önkormányzati segély szabályozása 2015. március 1. napjától szintén változik. Az ellátás neve települési támogatásra módosul. A települési támogatás keretében az alábbi a támogatások nyújthatóak: - a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez (korábbi lakásfenntartási támogatás), - a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére (korábbi méltányossági ápolási díj), - a gyógyszerkiadások viseléséhez (korábbi méltányossági jogcímen nyújtott közgyógyellátás), - a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére. A szociális törvény nem állapít meg keretszabályokat a települési támogatásra vonatkozóan, azaz a település képviselő-testülete rendeletében állapíthatja meg az anyagi és eljárási szabályokat is. A rendeletet 2015. február 28. napjáig kell megalkotni. A szociális törvény 134/C. § (1)-(3) bekezdései alapján, a 2015. január 1-jén lakásfenntartási támogatás megállapítása iránt folyamatban lévő, valamint a 2014. december 31-ét követően lakásfenntartási támogatás megállapítása iránt benyújtott kérelem alapján indult ügyekben a lakásfenntartási támogatást 2015. február 28. napjáig lehet megállapítani. A 2014. december 31. napja előtt megállapított lakásfenntartási támogatást a támogatást megállapító határozatban megjelölt időpontig kell nyújtani. A 2015. március 1-jét megelőzően megállapított méltányossági közgyógyellátás tekintetében a 2015. február 28-án hatályos rendelkezéseket kell alkalmazni. A fentiekre tekintettel, a település 2015-ös költségvetésében – a rendelet elfogadásáig – a változó ellátások finanszírozása az önkormányzati segély összegébe kerül betervezésre. Pénzbeli és természetbeni juttatások Az aktív korúak ellátása, lakásfenntartási támogatás, ápolási díj: Az aktív korúak ellátásában részesülők esetén – tekintettel arra, hogy az ellátások 2015. március 1. napjától a járási hivatalhoz tartoznak – arányosan 2014. decemberre (kifizetés 2015. január 5.), 2015. januárra és februárra terveztünk. A méltányossági ápolási díj igénylők száma megemelkedett, így 2 fővel számoltunk a 2015. januári és februári hónapokra. Amennyiben a képviselő-testület döntése alapján a települési támogatás keretében a továbbiakban is támogatja a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személyt, úgy a támogatás fedezete az önkormányzati segély keretében megtalálható. 2015. évben a normatív alapon nyújtott lakásfenntartási támogatás esetén, tekintettel arra, hogy a 2015. január 1. napja előtt megállapított ellátásokat még kevesebb, mint 1 évig kell nyújtani, azonban a 2015. január 1. után megállapított ellátásokat csak 2015. február 28. napjáig, illetve 2015. március 1. napjától az ellátás megszűnik, lényegesen kisebb összeget terveztünk. Eseti pénzbeli ellátások Önkormányzati segély, majd 2015. március 1. napjától települési támogatás: Tekintettel arra, hogy a helyi rendelet nem került megalkotásra, így a 2015. március 1. napjától nyújtott támogatások fajtáiról, összegéről, rendszerességéről, jövedelemi feltételeiről nincsen információ, a 2014. évnél magasabb összeg kerül tervezésre, így szükség esetén az összegek átcsoportosíthatóak. Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény: 2012. szeptember 30. napjától változott a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény. A jogszabályváltozás szerint a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermekek Erzsébet utalvány formájában részesülnek a támogatásban, mely utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni. 2014. évre a jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás 5800.-Ft volt, mely támogatási összeg 2015. évben is változatlan marad. A település tekintetében a 2015. évre az előző évihez hasonlóan, 50 gyermek támogatásával számoltunk. Óvodáztatási támogatás: A települési önkormányzat jegyzője az óvodáztatási támogatásra való jogosultságát - kérelmére - annak a szülőnek vagy családbafogadó gyámnak állapítja meg, akinek gyermeke tekintetében a halmozottan hátrányos helyzet fennállását a jegyző a megállapította, és legkésőbb annak az óvodai nevelési évnek a kezdetéig, amelyben az ötödik életévét betölti, megkezdi az óvodai nevelésben való tényleges részvételt és a kérelem benyújtását közvetlenül megelőző időszakban legalább két hónapon keresztül rendszeresen jár óvodába. A pénzbeli támogatás összege a 2014. évhez hasonlóan 2015. évben is gyermekenként első alkalommal 20.000.-Ft, ezt követően esetenként és gyermekenként 10.000.-Ft. 2015. évben 2 gyermek óvodáztatási támogatásával számoltunk. Az ellátás 2015. szeptember 1. napjától megszűnik. Nyári gyermekétkeztetés: A rászoruló gyermekek nyári étkeztetéséről szóló kormányrendelet 2011. évben jelentősen átalakította a nyári gyermekétkeztetés rendszerét. 2014. évben sor került a nyári gyermekétkeztetésre. Zics a leghátrányosabb települések közé került besorolásra, így a nyári gyermekétkeztetés igénybevételéhez önerőt nem kellett felhasználnia. A következő évi támogatás elosztásának részletes szabályairól az illetékes miniszter várhatóan 2015. év tavaszán rendeletet ad ki. A 2015. évben 32 gyermek nyári étkeztetésével számoltunk. Köztemetés: A köztemetés megállapításának feltételeit a szociális törvény szabályozza. A 2014. évi időarányos tényadatokat figyelembe véve köztemetés tekintetében azonos létszám és pénzügyi adatokkal számolhatunk 2015. évre. Méltányossági közgyógyellátás: A közgyógyellátás megállapításának feltételeit a helyi rendelet szabályozza. A méltányossági jogcímen megállapított közgyógyellátás szabályai 2015. március 1. napjától szintén változnak, az ápolási díjhoz hasonlóan a települési támogatás keretén belül a képviselő-testület által alkotott rendelet szabályozza. Szociális étkezésben és nappali ellátásban részesülők támogatása: A 2014. évi időarányos tényadatok figyelembe vételével a szociális étkezésre fordítandó előirányzata tavalyi adatok hoz hasonlóan került megtervezésre. Beiskolázási támogatás: Zics Község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatást és a szociális ellátást szabályozó 13/2013. (XII.20.) önkormányzati rendelete értelmében, évente legfeljebb egy alkalommal, hivatalból – beiskolázás anyagi terheinek enyhítése érdekében – családi jövedelemhatár vizsgálata nélkül, támogathatja azokat a Zics állandó lakóhellyel rendelkező családokat, amelyekben általános iskolás, vagy nappali tagozaton tanuló, első szakma illetve diploma megszerzésére irányuló jogviszonyban álló gyermek vagy fiatal felnőtt él. A 2015. évben 50 gyermek beiskolázási támogatásával számoltunk. Felhalmozási és tőke jellegű kiadások: Önkormányzati utak kátyúmentesítésére, aszfaltos és nem szilárd burkolatok felújítására 500 eFt-ot terveztünk. Délnyugat- Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulásnak felhalmozási célú támogatás nyújtása 300 eFt értékben. Több éves kihatással járó kiadások indoklása: Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó ügylete. Az Európai Uniós támogatásával megvalósuló beruházások alakulása: Az önkormányzatnak 2015. évben nincs Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházása.

Zics, 2015. 02. 19.

Nagy Jenő Józsefné polgármester