Jánd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 17.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 18

Jánd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 17.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

2025.02.18.

[1] A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdés alapján a helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése, melyből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatait.

[2] Jánd Község Önkormányzatának éves költségvetése a település üzemeltetését, a helyi önkormányzati szolgáltatások működtetését és a településfejlesztési célok megvalósítását egyaránt lehetővé tevő, kiegyensúlyozott gazdálkodás elve szerint került összeállításra.

[3] A rendeletben foglaltak biztosítják a bevételek közgazdasági megalapozottságát, valamint azt, hogy annyi kiadás kerül megállapításra, amennyi a közfeladatok ellátásához indokoltan szükséges. A gazdálkodás során biztosítani kell, hogy a bevételek és kiadások e rendeletben megállapított célhoz kötötten kerüljenek felhasználásra.

[4] Jánd Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában biztosított feladatkörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 120. § (1) a pontjában biztosított feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya Jánd Község Önkormányzatára, a képviselő-testületre, annak bizottságára, terjed ki.

2. A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését:

a) költségvetési bevételeinek főösszegét 96 863 362 Ft-ban, ebből:

aa) a működési bevételek összegét 87773045 Ft-ban,

ab) a felhalmozási bevételek összegét 3 800 000 Ft-ban,

b) költségvetési kiadásainak főösszegét 109 439 397 Ft-ban, ebből:

ba) működési kiadások összegét 99 439 397 Ft-ban,

bb) felhalmozási kiadások összegét 10 000 000 Ft-ban,

c) költségvetési hiányát 12 576 045 Ft-ban, ebből:

ca) működési célú hiányát 6 376 045 Ft-ban,

cb) felhalmozási célú hiány 6 200 000 Ft-ban

d) finanszírozási egyenleg 12 576 045 Ft-ban, ebből:

da) finanszírozási bevétel összege 14 597 982 Ft-ban

db) finanszírozási kiadás összege 2 021 937 Ft-ban

e) Mérleg főösszeg egyenlege 0 Ft-ban, ebből:

ea) Költségvetési és Finanszírozási bevételek összesen 111 461 334 Ft-ban

eb) Költségvetési és Finanszírozási kiadások összesen 111 461 334 Ft-ban

állapítja meg.

(2) Az 2. § (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(3) A költségvetési bevételek és költségvetési kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1. melléklet szerint állapítja meg.

(4) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2. és a 3 melléklet részletezi.

(5) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.

(6) A felhalmozási hiány finanszírozása az előző év költségvetési maradványának igénybevételével történik.

3. A költségvetés részletezése

3. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

a) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 4. melléklet részletezi.

b) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapítását az 5. és 6. melléklet tartalmazza.

c) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 7. melléklet szerint határozza meg.

d) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 8. melléklet szerint részletezi.

e) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 9. melléklet szerint hagyja jóvá.

f) A 2. § (1) bekezdésében megállapított önkormányzati bevételek és kiadások, az éves (tervezett) létszám-előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 1–10. mellékletek szerint határozzák meg.

g) Az Önkormányzat adatszolgáltatását az elismert tartozásállományról a 11. melléklet tartalmazza.

h) Az Önkormányzat a kiadások között 200000 Ft általános tartalékot állapít meg.

(2) Az általános tartalékkal való rendelkezés jogát a Képviselő-testület a Polgármesterre ruházza át.

4. A költségvetés végrehajtásának szabályai

4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) Költségvetési hiány elkerülése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a Polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(5) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

5. Az előirányzatok módosítása

5. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) és (4) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.

(2) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásai módosításának, valamint a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 1 000000 Ft összeghatárig - mely esetenként az 500 000Ft összeghatárt nem haladhatja meg - a Polgármesterre átruházza.

(3) A (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a Polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2025. december 31-ig gyakorolható.

(4) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként (a döntése szerinti időpontokban), de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(5) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a Polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

6. Az előirányzat módosítása

6. § (1) Az Önkormányzat rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az Önkormányzat vezetője előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) Az Önkormányzat jegyzője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani.

(3) Az Önkormányzat az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

7. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

7. § (1) Az önkormányzat ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzésről igénybe vett szolgáltatás útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

8. Záró és vegyes rendelkezések

8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.