Olcsva Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2021. (VIII. 18.) önkormányzati rendeletének indokolása
Olcsva Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2021. 09. 01Olcsva Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Általános indokolás
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2013. (IX.13.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SzMSz) hátterét biztosító törvényi rendelkezések az elmúlt évek során többször is módosításra kerültek. Jelenlegi – mindenre kiterjedő - felülvizsgálat eredményeként indokolt egy új SzMSz elfogadása.
Részletes indokolás
Az 1–3. §-hoz
Általános rendelkezéseket tartalmaz, mely szakaszokban az önkormányzat elnevezése, címe, jogállása, bizottsága kerül meghatározásra. Megnevezésre kerül a hivatali feladatokat ellátó Vásárosnaményi Közös Önkormányzati Hivatal, továbbá az önkormányzat jelképei: címer, zászló. Itt találhatjuk a bélyegzők felsorolását, felirataikat.
A 4–6. §-hoz
Meghatározásra kerülnek a Képviselő-testület szervei, feladat- és hatáskörei, felsorolásra kerülnek az önkormányzat által önként vállalt feladatok.
A 7. §-hoz
Itt kerülnek részletezésre a Képviselő-testület által átruházott hatáskörök. Nevesítve a Polgármester, a Jegyző és a társulások látnak el átruházott hatáskörben feladatokat.
A 8–14. §-hoz
Ezen szakaszok ismertetik a Képviselő-testület üléseinek típusait, azaz az alakuló ülés, a rendes ülés, és a rendkívüli ülés összehívásának és menetének szabályait.
A 15–17. §-hoz
Ezen szakaszokban kerülnek meghatározásra az előterjesztések és tájékoztatók formai, tartalmi követelményei, továbbá, hogy kik jogosultak előterjesztéseket javasolni a Képviselő-testület elé. Továbbá az előterjesztések benyújtásának folyamata is kifejtésre kerül.
A 18–20. §-hoz
Ezen szakaszok a Képviselő-testület összehívásának rendjére, a meghívó tartalmára, annak mellékleteire vonatkozó szabályokat deklarálják. Ezentúl meghatározásra kerül, hogy tanácskozási joggal kik és milyen esetekben vehetnek részt a Képviselő-testület ülésein, valamint a nyilvánosság biztosítását szolgáló hallgatóság részvételi lehetősége.
A 21. §-hoz
A zárt ülés tartásának szabályait tartalmazza.
A 22–24. §-hoz
Az ülés vezetésének szabályait tartalmazza, részletesen meghatározza az elnök jogköreit.
A 25–27. §-hoz
A kérdés, interpelláció részletes szabályait határozzák meg ezen szakaszok.
A 28–35. §-hoz
A Képviselő-testület határozatképességét részletezi, illetve kifejtésre kerülnek a döntéshozatal módjai. Részletesen bemutatásra kerülnek a nyílt vagy a titkos szavazás, illetve a név szerinti szavazás esetei.
A 36. §-hoz
Ebben a szakaszban mondja ki a Képviselő-testület, hogy a jelenlegi önkormányzati ciklusban nem állapít meg képviselői tiszteletdíjakat.
A 37. §-hoz
A határozathozatal formai és tartalmi követelményeit tartalmazza.
A 38. §-hoz
A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. A szakasz ezen feladat részletes szabályait, tartalmi elemeit határozza meg.
A 39. §-hoz
Az önkormányzati törvény nevesít jó néhány esetet, amikor a képviselő-testületnek minősített többséggel kell meghozni döntését. Ezen szakaszban a törvényen túl meghatározott esetek kerülnek felsorolásra.
A 40. §-hoz és a 41. §-hoz
A helyi rendeletalkotás egész folyamatára, az előkészítéstől a kihirdetésig tartó fázisokra fogalmaz meg előírásokat, valamint az önkormányzati rendelet megjelölését határozza meg.
A 42–44. §-hoz
Megállapításra kerül, hogy a Képviselő-testület állandó bizottsága a 3 képviselőtaggal működő Ügyrendi Bizottság. Ezen szakaszokban meghatározásra kerülnek a Bizottság működésének szabályai, feladat- és hatáskörei.
A 45–48. §-hoz
Rögzítésre kerülnek a Polgármesterre, az Alpolgármesterre, és az önkormányzati képviselőkre vonatkozó különös szabályok, az Alpolgármester megválasztásával kapcsolatos előírások, valamint az önkormányzati képviselők kötelezettségei.
A 49. §-hoz és az 50. §-hoz
A Jegyző, Aljegyző jogállását, feladatait, ügyfélfogadásának rendjét határozza meg. Rögzítésre kerül a feladatokat ellátó Vásárosnaményi Közös Önkormányzati Hivatal feladat és hatásköre, utalva arra, hogy további részletszabályokat tartalmaz a KÖH külön SzMSz-e.
Az 51–53. §-hoz
A helyi népszavazás, népi kezdeményezés, továbbá a lakossági fórumok tartásának szabályai kerülnek részletezésre. Kiemelt jelentőségű a közmeghallgatás szerepe.
Az 54. §-hoz és az 55. §-hoz
Az önkormányzati gazdálkodás szabályait tartalmazza ez a két szakasz, külön-külön meghatározva a polgármester és a jegyző felelősségét.
Az 56. §-hoz
A rendelet hatálybalépésének időpontját határozza meg, tovább az előző SzMSz hatályon kívül helyezését rögzíti.