Pap Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2014. (XI.25.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2014. 11. 26- 2015. 04. 01

Pap Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az  Alaptörvény  32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva  a következőket rendeli el:

  1. Fejezet

Általános rendelkezések


  1. Az önkormányzat hivatalos elnevezése és székhelye, a képviselő-testület és szervei és bélyegzői


  1. §


(1) Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Pap Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat). Székhelye: 4631 Pap Kossuth út 102.


(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Pap Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület). Székhelye: 4631 Pap Kossuth út 102.


    (3) A Képviselő-testület szervei:

a) Pap Község Önkormányzata Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester);

b) Pap Község Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi Bizottsága (a továbbiakban: Ügyrendi Bizottság);

c) Pap Község Önkormányzata Képviselő-testületének Ifjúsági- Kulturális- és Sportbizottsága (a továbbiakban: Ifjúsági Bizottság),

d) Papi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Önkormányzati Hivatal),

e) Papi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője (a továbbiakban: Jegyző)

f) Szociális és Intézményfenntartó Társulás Pap Társulás;


(4) Az Önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Önkormányzat elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát.


(5) A Képviselő-testület körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Képviselő-testület elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát.


(6) A Polgármester körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Polgármester elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát


(7) A Képviselő-testület bizottságai körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a bizottság elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát.


(8) Az Önkormányzati Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Önkormányzati Hivatal elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát.


(9) A Jegyző körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Önkormányzati Hivatal Jegyzője elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát.


(10) A Szociális és Intézményfenntartó Társulás Pap Társulás körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Társulás elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát

  1. Az Önkormányzat jelképei, ünnepei, rendezvényei


2. §

Az Önkormányzat jelképei:

a) címer

b) zászló

3. Az Önkormányzat által működtetett médiaszolgáltatások és az Önkormányzat által kiadott sajtótermékek


  1. §
  1. Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.pap.hu
  2. Az Önkormányzat időszakosan megjelenő lapjának címe: Önkormányzati Hírmondó.

4. A Képviselő-testület átruházott hatáskörei


  1. §
  1. A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át
  1. önkormányzat hatáskörébe utalt közgyógyellátás elbírálására vonatkozó,
  2. az önkormányzati rövid időtartamú közfoglalkoztatás szervezésére és koordinálására vonatkozó,
  3. az önkormányzati huzamosabb idejű közfoglalkoztatás szervezésére és koordinálására vonatkozó,
  4. a közfoglalkoztatásban foglalkoztatottakra vonatkozó munkáltatói jogok gyakorlása
  5. az önkormányzat szakfeladaton működtetett feladatain foglalkoztatott közalkalmazottak, munkavállalók – kivéve a védőnő kinevezése, jogviszonyának megszüntetése, fegyelmi ügyei - foglalkoztatására vonatkozó munkáltatói jogok gyakorlása
  6. önkormányzati segély iránti kérelem elbírálása,
  7. a képviselő-testület által kinevezett, megbízott intézményvezetők tekintetében az egyéb munkáltatói jogok gyakorlására vonatkozó

hatáskörét.


  1. A Képviselő-testület az Ügyrendi Bizottságra ruházza át a polgármester jogviszonyával kapcsolatos egyéb munkáltatói jogok gyakorlására vonatkozó hatáskörét.


  1. A Képviselő-testület a Szociális Intézményfenntartó Társulás Pap Társulásra ruházza át a szociális alapszolgáltatási, gyermekjóléti feladatok ellátása hatáskörét.


  1. A Képviselő-testület a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás Társulásra ruházza át a települési kommunális eredetű szilárdhulladék gyűjtése, szállítása ártalmatlanításával kapcsolatos hatáskörét.


  1.  Az átruházott hatáskört vissza kell vonni, ha a hatáskör gyakorlója döntéseit a jogszabályok megsértésével, vagy a képviselő-testület határozataiban foglaltakkal ellentétesen hozta meg.


  1. Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről a döntés meghozatalát követő legközelebbi rendes testületi ülésen beszámol a Képviselő-testületnek.


  1. Az Önkormányzat hatáskörének átruházására, illetve visszavonására polgármester tesz javaslatot.

II. Fejezet

A Képviselő-testület működése


5. A Képviselő-testület összehívása, vezetése


5.       §

  1. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet az Ügyrendi Bizottság Elnöke hívja össze és vezeti.
  2. Az (1) bekezdés alkalmazásában tartós akadályozatásnak minősül a szabadság kivételével 30 időtartamot meghaladó távollét.

6. §

(1) A Képviselő-testület évente legalább hat ülést tart.

(2) A Képviselő-testület ülését rendszerint a Papi Közös Önkormányzati Hivatal Tanácstermében tartja.

(3) A Képviselő-testület dönthet arról, hogy ülését a (2) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyszínen tartja.

7. §

(1) A Képviselő-testületet összehívására vonatkozó meghívó tartalmazza az ülés

  1. tervezett időpontját,
  2. helyszínét,
  3. a napirendi javaslatot, az előterjesztők megjelölésével,
  4. az ülés típusát (nyilvános vagy zárt ülés),
  5. annak feltüntetését, ha az előterjesztés szóban kerül előterjesztésre,
  6. az egyes napirendi pontokhoz meghívottak nevét.


(2) A meghívót az ülés tervezett időpontja előtt három nappal elektronikus úton kell a képviselők és a meghívottak részére megküldeni. A helyi választópolgárok tájékoztatása érdekében a polgármester a meghívót az ülés tervezett időpontját megelőző három nappal a Papi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján közzé teszi.


(3) A Képviselő-testület üléseit az ülésterv szerint tartja.


(4) Az üléstervre javaslatot tehetnek:

  1. polgármester,
  2. képviselő-testület bizottságai,
  3. képviselő-testület bármely tagja,
  4. jegyző,
  5. intézményvezetők.


(5) A Képviselő-testület üléstervét a naptári év szerinti első ülésén fogadja el.


(6) Az ülésterv tartalmazza:

  1. a tárgyalandó napirendi pontok megnevezését,
  2. a napirendi pont előadóját,
  3. a képviselő-testületi ülés tervezett időpontját.


(7) A polgármester az ülést az üléstervtől eltérő időpontban is összehívhatja.


(8) Az ülésre meg kell hívni:

  1. a képviselőket
  2. a bizottságok nem képviselő tagjait
  3. a jegyzőt
  4. az aljegyzőt
  5. az önkormányzati intézmények vezetőit,
  6. a tárgyalandó napirendi pont előadóját,

8. §

(1) Rendkívüli ülés összehívására irányuló kezdeményezést a polgármesterhez, az ülés tervezett időpontja előtt 5 nappal írásban lehet benyújtani. Az indítványhoz csatolni kell az ülés időpontjára és napirendjére vonatkozó javaslatot.


(2) A polgármester az ülést legkésőbb az indítvány beérkezésétől számított 5 napon belül az indítványban javasolt időpontra, de legkésőbb 10 napon belüli időpontra hívja össze.


(3) A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze az (1) bekezdésében foglalt eseten kívül olyan halaszthatatlan döntést igénylő ügy tárgyalására, melyben a soron következő rendes ülés időpontja nem várható meg.


(4) Rendkívüli ülés összehívása írásos meghívó mellőzésével, telefonon is összehívható.


(5) A Képviselő-testület ülése szóban is összehívható:

  1. pályázatok ügyében,
  2. vis maior esetében,
  3. hiánypótlások teljesítése érdekében,
  4. katasztófavédelmi ügyekben.

9. §

A határozatképtelen ülést hét napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.

10. §

A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon a meg nem tárgyalt napirendek tárgyalását tovább folytatja.

11. §

Az ülésvezető jogkörei:

  1. megállapítja az ülés határozatképességét,
  2. javaslatot tesz az ülés napirendjére,
  3. tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat
  4. szünetet rendelhet el,
  5. lezárja a vitát,
  6. szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat
  7. lezárja a napirendi pontok tárgyalását
  8. rendre utasítja a Képviselő-testület ülését megzavaró képviselőt, jelen lévőket,….
  9. bezárja az ülést.
  1. A tanácskozás rendje

12. §

(1) A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:

  1. polgármesteri beszámoló a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről;
  2. beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról;
  3. a rendelet kiadását igénylő napirendi pontok;
  4. a határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok;
  5. határozathozatalt nem igénylő napirendi pontok;


(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől ügyrendi javaslatra eltérhet.


(3) A napirendi pont tárgyalási sorrendje:

  1. az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez;
  2. az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság ismerteti véleményét;
  3. az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,
  4. vita az előterjesztéssel kapcsolatban;
  5. módosító javaslatok megtétele;
  6. döntés a módosító javaslatokról;
  7. döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról,


(4) A döntés meghozatala előtt/után az ülésvezető a jegyzőnek szót ad a jogszabálysértő döntés, működés jelzésére vonatkozó kötelezettsége teljesítésére.

13. §

(1) A hozzászólás az ülésvezető által meghatározott sorrendben történik. 


(2) Egy napirendi pont esetében egy alkalommal maximum öt perc időtartamban lehet hozzászólni.


(3) A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót:

  1. a (2) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén,
  2. ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik,


(4) A hallgatóság számára a hozzászólási jogot az ülésvezető biztosítja.


(5) Az ülésvezető a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében:

  1. figyelmezteti a hozzászólót, hogy a napirendtől nem térhet el,
  2. figyelmezteti a hozzászólót az időkeret túllépésére,
  3. figyelmezteti a hozzászólót, hogy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kijelentésektől tartózkodjon,
  4. megvonhatja a szót attól a képviselőtől, hozzászólótól, akinél a figyelmeztetés nem vezetett eredményre,
  5. rendreutasíthatja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít,
  6. ismételt rendzavarás esetén a rendzavarót a tanácsteremből kiutasíthatja,
  7. súlyos rendbontás esetén rendőri közreműködést kérhet.
  1. Az előterjesztések

14. §

(1) Előterjesztésnek minősül:

  1. rendelet-tervezet,
  2. határozat-tervezet,
  3. beszámoló,
  4. tájékoztató.


(2) Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén szóban kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. A Képviselő-testület a kezdeményezés elfogadása esetén kijelöli az előterjesztés elkészítésért felelőst és a döntés-tervezet benyújtásának határidejét.


(3) Előterjesztés benyújtására jogosultak:

  1. polgármester,
  2. képviselőtestület tagjai
  3. jegyző,
  4. képviselő-testület bizottságai,
  5. intézményvezetők.


(4) Az illetékes bizottság állásfoglalásával benyújtható előterjesztések:

  1. rendelet módosítását igénylő előterjesztések,
  2. személyi döntést, állásfoglalást igénylő előterjesztések,
  3. társulási megállapodásokra vonatkozó előterjesztések,
  4. rendezvények szervezésére vonatkozó előterjesztések.


(5) Kizárólag írásban nyújthatóak be a (4) bekezdés a-c) pontjában felsorolt előterjesztések.


(6) Szóbeli előterjesztés esetén is a döntés tervezetét írásban kell benyújtani.


(7) A rendelet-tervezethez készítendő előzetes hatásvizsgálat eredményéről és indokolásról a  2.  melléklet szerinti minta alkalmazásával kell a képviselő-testületet tájékoztatni.


(8) A rendelet-tervezetet a jegyző készíti el és - jogszabály eltérő rendelkezése hiányában -  küldi meg véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek.

  1. Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok

15. §

(1) Az alakuló ülésre a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni az ebben az alcímben foglalt eltérésekkel.


(2) Az alakuló ülés napirendje:

  1. a helyi választási bizottság elnöke vagy megbízottja tájékoztatója a választás eredményéről,
  2. önkormányzati képviselők eskütétele,
  3. polgármester eskütétele,
  4. alpolgármester választásának lebonyolítása, eskütétele
  5. polgármester, alpolgármester illetményének, tiszteletdíjának, költségtérítésének megállapítása,
  6. bizottságok megválasztása,
  7. bizottságok nem képviselő tagjainak megválasztása, eskütétele (amennyiben az ülésen jelen vannak)
  8. szervezeti és működési szabályzat felülvizsgálata
  9. tájékoztató az összeférhetetlenségi szabályokról, vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségről


(3) A képviselők és a polgármester, alpolgármester, bizottsági tagok által letett esküt a legfiatalabb képviselő olvassa elő.


(4) Az alakuló ülésen a polgármester illetményére (tiszteletdíjára) költségátalányára jegyző tesz javaslatot.


(5) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásra ad-hoc bizottságot kell létrehozni, elnökére és tagjaira a polgármester tesz javaslatot.


(6) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazást az alakuló ülés szünetében az ad-hoc bizottság bonyolítja le. A szavazás az erre készült szavazólapok kitöltésével és leadásával történik.


(7) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:

  1. a választás időpontját,
  2. a szavazásra jogosultak számát
  3. a szavazáson részt vevők számát
  4. az összegyűjtött szavazólapok számát
  5. az eltérés számszerű eredményét
  6. a szavazás számszerű eredményét
  7. a bizottság elnökének és tagjainak aláírását.


(8) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.

  1. A döntéshozatali eljárás

16. §

(1) A Képviselő-testület nyílt szavazása során a képviselők kézfelnyújtással közlik az adott javaslattal kapcsolatos döntésüket.


(2) A névszerinti szavazás során jegyző abc sorrendben felolvassa a megválasztott képviselők nevét, akik egymás után, felállva szóban az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kifejezés alkalmazásával szóban közlik döntésüket.


(3) Név szerinti szavazás tartható a polgármester, vagy bármely képviselő javaslatára.


(4) Azokban az ügyekben, amelyben törvény ezt lehetővé teszi a polgármester vagy bármely képviselő ügyrendi javaslattal indítványozhatja titkos szavazás tartását.


(5) Titkos szavazás során az Ügyrendi Bizottság jár el szavazatszámláló bizottságként. A bizottság tagjainak távolléte esetén a képviselő-testület a polgármester javaslatára, erre az alaklomra, a bizottságot három főre kiegészíti.


(6) A titkos szavazás a napirendhez készült szavazólapok kitöltésével és leadásával történik.


(7) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:

  1. a választás időpontját,
  2. a szavazásra jogosultak számát
  3. a szavazáson részt vevők számát
  4. az összegyűjtött szavazólapok számát
  5. az eltérés számszerű eredményét
  6. a szavazás számszerű eredményét
  7. a bizottság elnökének és tagjainak aláírását.


(8)A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.


17. §

(1) A személyes érintettség bejelentése egyben a döntéshozatalból történő kizárásra vonatkozó indítvány is. A bejelentést követően a polgármester a kizárásra vonatkozó indítványt szavazásra bocsátja.


(2) A kizárásról a képviselő-testület minősített szótöbbséggel dönt.


(3) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására – annak ismertté válását követően azonnal – a képviselő-testület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatására at Ügyrendi Bizottság hatáskörébe tartozik.


(4) A Bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését, annak lehetőségét, hogy a képviselő a Bizottság bizonyítékait megismerhesse.


(5) A Bizottság a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron követkő ülésén terjeszti elő.


(6) Ha a személyes érintettség a döntés meghozatalát befolyásolta, a képviselő-testület határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról.


18. §

(1) A polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület a módosító indítványokról indítványozásuk fordított sorrendjében dönt. Amennyiben a módosító indítvány nem kerül elfogadásra, az azt megelőző módosító javaslatról kell szavazni. A szavazást mindaddig folytatni kell, ameddig a módosító vagy az eredeti javaslatról a képviselő-testület nem szavaz. A módosító indítványok elfogadásához az eredeti előterjesztés elfogadásához szükséges  szavazati arány szükséges.


(2) A módosító indítványt előterjesztője a szavazás megkezdése előtt visszavonhatja.


(3) Minősített többség szükséges a helyi önkormányzatokról szóló törvényben szabályozott eseteken kívül:

  1. hatáskör átruházásához,
  2. önkormányzati vagyon elidegenítéséhez, megterheléséhez, vállalkozásba történő beviteléhez,
  3. hitel felvételéhez.


(4) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt ügyrendi javaslatra, szünet elrendelése után a polgármester újból szavazásra bocsáthatja a javaslatot.


(5) Ha a Képviselő-testület az (4) bekezdésben szabályozott eljárásában újból nem hoz  döntést, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésére ismételten napirendre kell tűzni, ha a döntésre törvényi kötelezettség teljesítése miatt van szükség,

19. §

(1) A jegyző az önkormányzati rendeletet a Papi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel hirdeti ki. A kihirdetés napja a kifüggesztés napja.


(2) A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet, mely tartalmazza:

  1. rendelet számát/évszámát,
  2. kihirdetésének napját,
  3. a rendelet címét (tárgyát),
  4. módosító rendelet esetén az alaprendelet számát.


(3) Az Ügyrendi Bizottság minden év december 31-ig felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosulását és a vizsgálat eredményéről beszámol a Képviselő-testületnek.

20. §

(1) A Képviselő-testület határozatainak számozását évente újrakezdi. A határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.

  1. A határozat megjelölése tartalmazza:
  2. a Képviselő-testület megnevezését,
  3. a „ önkormányzati határozata” kifejezést
  4. a határozat meghozatalának évét, hónapját és napját,
  5. a határozat címét.


(2) Példa a határozat megjelölésére:

 „Pap Község Önkormányzata Képviselő-testületének

72/2014.(XI.20.)  önkormányzati határozata

a Képviselő-testület 2014. évi üléstervéről „


(3) A határozat a (2) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:

  1. a Képviselő-testület döntését
  2. a végrehajtására szolgáló határidő és a végrehajtásáért felelős megnevezését,
  3. esetenkét a határozat végrehajtásához rendelt költségvetési forrás jogcímét és összegét.


(4) E §-ban foglaltakat az önkormányzati hatósági ügyekben hozott határozatokra a közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény rendelkezéseivel összhangban kell alkalmazni.


(5) A jegyző a normatív határozatokat a 19. § (1) bekezdésében meghatározott módon teszi közzé.


(6) A polgármester az üléseken folyamatosan beszámol a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról.

10. A jegyzőkönyv


21. §

(1) A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv egy példányban készül melyet a lakosság tájékoztatása érdekében a jegyzőnél kell elhelyezni.


(2) A jegyzőkönyv a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározottakon túl tartalmazza az ülés közben érkezett és távozott képviselők nevét.


  1. (3) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell:
    1. Az ülés meghívóját,
    2. a jelenléti ívet,
    3. az előterjesztések egy-egy példányát vagy annak másolatát,
    4. képviselői kérésre az írásban benyújtott hozzászólását,
    5. a titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet.


(4) A jegyzőkönyvbe való betekintést jegyzőnél lehet kezdeményezni. A jegyzőkönyv a hivatalban munkaidőben tekinthető meg. A jegyzőkönyvről másolat kérhető, melynek díja 200 Ft/oldal.


(5) A Bizottságok üléseiről készített jegyzőkönyvekre az e paragrafus szabályait kell alkalmazni.

11. A közmeghallgatás


22. §

A Képviselő-testület évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás meghívóját a polgármester a közmeghallgatás tervezett időpontja előtt 5 nappal a Papi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján közzéteszi.

III. Fejezet

Az Önkormányzat szervei, azok jogállása, feladataik


12. A Polgármester jogállása, feladatai

23. §

A polgármester tisztségét főállásban látja el.

24. §

A polgármester feladatai:

  1. segíti a képviselő-testület tagjainak a munkáját,
  2. képviseli az önkormányzatot
  3. szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,
  4. ellátja és irányítja az önkormányzat nemzetközi kapcsolataival összefüggő protokolláris feladatokat,
  5. véleményt nyilvánít a község életét érintő kérdésekben,
  6. nyilatkozatot ad a helyi és országos és egyéb hírközlő szerveknek,
  7. gondoskodik a képviselő-testület és szervei, valamint az intézmények munkáját, céljait hitelesen és tárgyilagosan bemutató, a község érdekének megfelelő propaganda tevékenység kialakításáról,
  8. kapcsolatot tart a felsőbb szintű szervekkel, a megyei közgyűléssel, az országgyűlési képviselővel, más település önkormányzatával, a helyi pártok és társadalmi szervezetek, civil szerveződések vezetőivel, a történelmi egyházak vezetőivel.

25. §

(1) Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester valamennyi ügyben döntést hozhat.


(2) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan

  1. pályázati hiánypótlások teljesítése,
  2. élet- és vagyonbiztonság megóvása érdekében szükséges intézkedés megtétele, veszélyhelyzet elhárítása

ügyében  döntést hozhat.


(3) A polgármester 500 000 Ft  értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről, a döntést követő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

26. §

(1) A Képviselő-testület tagjai közül egy alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.


(2) Az alpolgármesterre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó szabályok.


(3) A polgármester tartós akadályoztatása esetén a polgármester teljes jogkörét gyakorolja.


(4) Az alpolgármester feladatai – jellegüket, tartalmukat tekintve, a polgármester utasításainak megfelelően – előkészítő, összehangoló jellegűek. Így részt vesz:

a)      a képviselő-testület ülésére kerülő előterjesztések kidolgozásában,

b)      a gazdasági, társadalmi és közszolgáltatást végző szervezetekkel, továbbá a lakossággal való kapcsolattartásban,

c)      a bizottságok és a képviselők munkájának segítésében,

13. A Bizottságok jogállása feladatai


27. § 

(1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó vagy ideiglenes (ad-hoc) bizottságokat hozhat létre.


(2) A Képviselő- testület bizottságai előkészítő, véleményező, javaslattevő, ellenőrzési feladatokat ellátó, egymással mellérendeltségi viszonyban álló választott testületi szervek.


  1. (3) A képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
    1. Ügyrendi Bizottság,
    2. Ifjúsági, Kulturális és Sport Bizottság


(4) A bizottságok feladatkörének módosítását szükség esetén a képviselő-testület bármely tagja szóban vagy írásban indítványozhatja.


(5) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladat ellátására, illetve időtartamra – ad-hoc bizottságot alakíthat. Az ad-hoc bizottság elnöke csak képviselő lehet.


(6) A képviselő-testület az ad-hoc bizottság létszámáról, összetételéről, feladatköréről a bizottság megalakításakor dönt, e döntés módosítását szükség esetén bármelyik képviselő írásban indítványozhatja.


(7) Az ad-hoc bizottság a képviselő-testület által meghatározott feladat elvégzését követően megszűnik.


(8) A bizottságok képviselő,- és nem képviselő tagjainak jogai és kötelezettségei a bizottsági működéssel összefüggésben azonosak.

28. §

(1) Az Ügyrendi Bizottság három tagból áll, a bizottság elnöke és két tagja önkormányzati képviselő.


(2) Az Ifjúsági Kulturális és Sportbizottság Bizottság öt tagból áll, a bizottsága elnöke és két tagja önkormányzati képviselő, két tagja nem önkormányzati képviselő.

29. §

(1) A bizottságok üléseit a bizottsági elnökei hívja össze és vezeti. A bizottságok üléseiket a képviselő-testület üléseihez igazodóan szükség szerint tartják.


(2) A képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet a bizottságnak valamely témakör megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, amelyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.


(3) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti le. Az ülést a bizottság elnöke úgy köteles összehívni, hogy az előterjesztéseket és a meghívót legalább az ülést megelőzően 3 nappal kézhez kapják az érdekeltek.


(4) A bizottságot ülésre össze kell hívni:

a)      képviselő-testület határozata alapján,

b)      a polgármester vagy

c)      legalább két bizottsági tag napirendi javaslatot is tartalmazó indítványára.


(5) A bizottság határozatképességére és határozathozatalára az Mötv.-nek a képviselő-testületre vonatkozó szabályait kell alkalmazni.


(6) A bizottságok ülésének összehívására, vezetésére, tanácskozásának rendjére, előterjesztéseire, döntéshozatali eljárására e rendelet II. fejezetét kell megfelelően alkalmazni.


(7) A bizottság döntéshozatalából kizárható az, akit a Mötv. ilyenként határoz meg azzal, hogy a személyes érintettségnek kell tekintetni a vagyoni érdekeltséget is.


(8) A bizottság ülése nyilvános, azokban az esetekben tart zárt ülést, amelyekben azt a Mötv. kötelezővé teszi, vagy megengedi. Döntéséről csak a bizottság elnöke adhat tájékoztatást.


(9) A bizottság minden tagja köteles az ülésen tudomására minősített adatot megőrizni.

30. §

(1) Az Ügyrendi Bizottság nyilván tartja és ellenőrzi a polgármester és hozzátartozója, az önkormányzati képviselő és hozzátartozója vagyonnyilatkozatát.

(2) Az összeférhetetlenséggel és a méltatlansággal összefüggő a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott feladatokat az Ügyrendi Bizottság látja el.

(3) Az Ügyrendi Bizottság véleményezi a képviselő-testület elé kerülő rendelet-tervezeteket, társulási megállapodásokat, lebonyolítja a titkos szavazást.

31. §

(1) Az Ifjúsági, Kulturális és Sport Bizottság véleményezi a település ifjúságát, kulturális életét, sportot  rendezvényeket érintő  határozat-tervezeteket.

(2) Az Ifjúsági, Kulturális és Sport Bizottság részt vesz az önkormányzati rendezvények szervezésében, lebonyolításában.

  1. Az Önkormányzati Hivatal


32. §

  1. (1) A Papi Közös Önkormányzati Hivatal
    1. Pap Község Önkormányzatának,
    2. Nyírlövő Község Önkormányzatának,
    3. Lövőpetri Község Önkormányzatának

Közös Önkormányzati Hivatala.


(2) A Papi Közös Önkormányzati Hivatal vezetője a jegyző.


(3) A Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó településeken állandó kirendeltség működik.

  1. A Jegyző jogállása és feladatai

33. §


 (1) A jegyző gondoskodik az önkormányzat működésével, valamint a Polgármesteri Hivatal vezetésével kapcsolatos feladatok ellátásáról, valamint a Mötv. 81. §-ában meghatározott feladatok ellátásán túl:

a)      előkészíti a képviselő-testületi ülés és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,

b)      ellátja a testület, valamint a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

c)      gondoskodik a testületi ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről, és azt a polgármesterrel együtt aláírja,

d)     rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a képviselő-testületet és a bizottságokat az önkormányzat munkáját érintő új vagy módosított jogszabályokról, a polgármesteri hivatal munkájáról,

e)      gondoskodik az önkormányzati rendeletek és normatív szabályozást tartalmazó határozatok közzétételéről, a lakosság tájékoztatásáról,

f)       biztosítja a közérdekű adatok nyilvánosságát,

g)      ellátja a Közös Önk…Hivatal tevékenységének egyszerűsítésével, korszerűsítésével összefüggő feladatokat,

h)      véleményt nyilvánít a polgármester, az alpolgármester és a bizottság elnökének kérésére jogértelmezési kérdésekben,

i)        javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára

j)        rendszeres ügyfélfogadást tart hetente a szerdai napokon 9.00 – 11.00 óra között.

(3) Ellátja a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatokat és hatósági hatásköröket,

(4) A jegyzőt akadályoztatása vagy távolléte esetén az aljegyző helyettesíti.

(5) Tartós akadályoztatásnak minősül:

a) 30 napot meghaladó betegség, külszolgálat,

b) büntető vagy egyéb eljárás miatti tisztségből való felfüggesztés,

c) 30 napot meghaladó fizetés nélküli szabadság.

IV. Fejezet

17. A képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok



34. §

(1) A képviselő az ülésről való távolmaradását az ülés napján minimum hat órával a polgármesternek köteles bejelenteni. A hiányzásokat Ügyrendi Bizottság tartja nyilván.

(2) A polgármester távolmaradását az alpolgármesternél köteles bejelenteni az (1) bekezdésnek megfelelően.

35. §

(1) A helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a képviselő-testület az Ügyrendi Bizottság javaslata alapján

  1. eskü letételének hiánya miatt,
  2. személyes érintettség bejelentésének elmulasztása miatt,
  3. a képviselő-testület üléséről való igazolatlan távollét miatt,

legfeljebb tizenkét havi időtartamra csökkentheti, megvonhatja.

(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját a mulasztást megszüntetéséig, de legfeljebb 12 havi időtartamra 100%-ban csökkenti.

(3) A Képviselő-testület az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját 1 havi időtartamra 50%-ban csökkenti.

(4) A Képviselő-testület az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját 1 havi időtartamra 50%-ban csökkenti.

(5) A tiszteletdíj megvonásáról a képviselő-testület egyedi határozattal dönt.

 

V. Fejezet

Záró rendelkezések

36. §

(1) Ez a  rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti:

  1. a Pap Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2010. (XI. 15.) ör.

Mellékletek