Tiszaszalka Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2019. (X. 2.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési szabályzatáról
Hatályos: 2022. 12. 01a Képviselő-testület Szervezeti és Működési szabályzatáról
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési szabályzatáról
Tiszaszalka Község Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. Az önkormányzat hivatalos elnevezése és székhelye, a képviselő-testület és szervei és bélyegzői
1. § (1) Az önkormányzat elnevezése: Tiszaszalka Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat) Székhelye: 4831 Tiszaszalka, Bajcsy-Zsilinszky utca 2.
(2) Az Önkormányzat Képviselő-testületének elnevezése: Tiszaszalka Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) Székhelye: 4831 Tiszaszalka, Bajcsy-Zsilinszky utca 2.
(3) A Képviselő-testület bizottságának elnevezése: Tiszaszalka Község Önkormányzata Képviselő-testületének Vagyonnyilatkozatot Nyilvántartó és Ellenőrző, valamint Összeférhetetlenséget Vizsgáló Bizottsága (a továbbiakban: bizottság).
(4) A képviselő-testület hivatalának megnevezése: Csarodai Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: közös hivatal) Címe: 4844 Csaroda, Beregszászi utca 14/B.
(5) Az önkormányzat az alábbi Társulások tagja:
a) Beregi Többcélú Kistérségi Társulás
b) Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Hulladékgazdálkodási Társulás
2. § (1) A Képviselő-testület körbélyegzője közepén tartalmazza Magyarország címerét, a köríven pedig a képviselő-testület elnevezését.
(2) A közös hivatal körbélyegzője közepén tartalmazza Magyarország címerét, a köríven pedig a Csarodai Közös Önkormányzati Hivatal elnevezését.
(3) A polgármester körbélyegzője közepén tartalmazza Magyarország címerét, a köríven pedig a Tiszaszalka Község Polgármestere elnevezést.
(4) A Csarodai Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője körbélyegzője közepén tartalmazza Magyarország címerét, a köríven pedig a Csarodai Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője elnevezést.
2. Az Önkormányzat jelképei, ünnepei
3. § (1) Az önkormányzat jelképei a címer és a zászló.
(2) A címer használatának rendjére vonatkozó szabályokat az önkormányzat külön rendeletben állapítja meg.
(3) Az Önkormányzat zászlajának leírása: Fehér alapon a címer, alatta Tiszaszalka felírat.
(4) A község ünnepe: „Málenkíj Robotra elhurcoltak emléknapja” minden év december 3.
3. Az önkormányzat által ellátott feladatok
4. § (1) Az Önkormányzat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvényben (a továbbiakban: Mötv.) meghatározott kötelezően ellátandó feladatait a lakossági igények és anyagi lehetőségeinek függvényében biztosítja.
(2) A Képviselő-testület - figyelemmel a kötelezően ellátandó feladatokra, anyagi lehetőségeitől függően - az Önkormányzat éves költségvetésében meghatározza, hogy a helyi közszolgáltatások körében mely feladatokat, milyen mértékben és módon látja el.
(3) Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti besorolását - figyelemmel az Mötv. 13. § (1) bekezdésében foglaltakra - az 1. melléklet tartalmazza.
4. Az önkormányzat által ellátott önként vállalt feladatok
5. § (1) Önkormányzati feladatok önkéntes vállalása előtt minden esetben előkészítő eljárást kell lefolytatni.
(2) Az előkészítő eljárás lefolytatásáról a polgármester gondoskodik. A közfeladat önkéntes felvállalását tartalmazó javaslat akkor terjeszthető a képviselő-testület elé, ha tartalmazza a megvalósításához szükséges költségvetési forrásokat.
(3) Önként vállalt önkormányzati feladatok:
a) civil szervezetek, szerveződések támogatása.
b) Időskorúak tartós bentlakásos szociális ellátása Idősek Otthona
c) Demens betegek ellátása
5. A Képviselő-testület átruházott hatáskörei
6. § (1) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a
a) fűtési támogatás, temetési támogatás, rendkívüli települési támogatás, köztemetés, iskoláztatási támogatás, étkezési támogatás, gyermekétkezési támogatásról szóló döntés hatáskörét.
(2) A Képviselő-testület a Jegyzőre ruházza át a
a) a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 3. § (2) bekezdésében, 7. § (3) bekezdésében, 12. § (5) bekezdésében, 14. § (1) bekezdés a) pontjában, 29/B. § (2) bekezdés a) pontjában, 34. § (3) bekezdésében, (4) és (6) bekezdésében, 35. § és 36. § (1) bekezdésében, (3) és (4) bekezdésében, 37. § (1), (2) és (3) bekezdésében, 39. §-ában, 41. § (1) és (2) bekezdésében, 42. § (3) bekezdésében, 42/A. § (1) és (2) bekezdésében, 43. §(1) bekezdésében meghatározott
b) döntés a közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartás miatti eljárásban hatáskörét.
7. § (1) Az Önkormányzat hatáskörének átruházására, illetve visszavonására a polgármester tesz javaslatot.
(2) Az átruházott hatáskört vissza kell vonni, ha azt a képviselő-testület 2/3-a, legalább 3 fő kezdeményezi.
(3) Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről beszámol a döntés meghozatalát követő legközelebbi testületi ülésen.
A Képviselő-testület működése
6. A Képviselő-testület összehívása, vezetése
8. § (1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet a korelnök hívja össze és vezeti.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában tartós akadályoztatásnak minősül a szabadság kivételével a két hónap időtartamot meghaladó távollét.
9. § (1) A Képviselő-testület évente 6 ülést tart.
(2) A Képviselő-testület ülését az önkormányzat székhelyén tartja.
(3) A Képviselő-testület dönthet arról, hogy ülését a (2) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyszínen tartja.
10. § (1) A Képviselő-testületet összehívására vonatkozó meghívó tartalmazza az ülés
a) tervezett időpontját,
b) helyszínét,
c) a napirendi javaslatot, az előterjesztők megjelölésével.
(2) A meghívót az ülés tervezett időpontja előtt 3 nappal írásban kell a képviselők és a meghívottak részére megküldeni. A helyi választópolgárok tájékoztatása érdekében a polgármester a meghívót az ülés tervezett időpontját megelőző 2 nappal az önkormányzat hirdetőtábláján közzé teszi.
(3) A Képviselő-testület üléseit az ülésterv szerint tartja.
(4) Az üléstervre javaslatot tehetnek:
a) polgármester, alpolgármester
b) képviselők
c) jegyző
(5) Az üléstervet a jegyző állítja össze tárgyév január 30. napjáig a polgármester irányításával. A képviselő-testület elé a polgármester terjeszti jóváhagyásra tárgyév február 15. napjáig.
(6) Az ülésterv tartalmi elemei:
a) a testületi ülések tervezett időpontjai, napirendjei;
b) a közmeghallgatások napirendjeinek a meghatározása;
c) a napirendi pont előterjesztőjének a megjelölése;
(7) Az ülésre meg kell hívni:
a) a képviselőket,
b) a jegyzőt,
c) az érintett önkormányzati intézmények vezetőit,
d) a közös hivatal napirend szerint illetékes előadóját.
11. § (1)1
(2)2
(3)3
12. § A határozatképtelen ülést 5 napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.
13. § A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon a meg nem tárgyalt napirendek tárgyalását tovább folytatja.
14. § (1) Az ülésvezető jogkörei:
a) megállapítja az ülés határozatképességét
b) javaslatot tesz 2 fő jegyzőkönyv-hitelesítő személyére a képviselők közül,
c) javaslatot tesz jegyzőkönyvvezető személyére a közös hivatal köztisztviselői közül,
d) javaslatot tesz az ülés napirendjére,
e) tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat,
f) szünetet rendelhet el,
g) lezárja a vitát,
h) szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,
i) lezárja a napirendi pontok tárgyalását,
j) rendre utasítja a Képviselő-testület ülését megzavaró képviselőt,
k) bezárja az ülést.
15. § A Képviselő-testület ülése szóban is összehívható halaszthatatlan intézkedést kívánó esetekben az ülést megelőző 4 órával.
16. § (1) A testületi ülés tanácskozási rendjének fenntartásáról a polgármester, illetve a képviselő-testületi ülést levezető elnök gondoskodik.
(2) A képviselő-testületi ülés rendjének és méltóságának fenntartása érdekében a következő intézkedéseket teheti, illetve kell megtennie:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgytól, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ, illetve a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít,
b) rendre utasíthatja azt a személyt, aki a tanácskozás rendjét megzavarja,
c) ismétlődő rendzavarás esetén javaslatot tehet a képviselő-testületnek arra, hogy a rendbontó képviselő tiszteletdíját csökkentse.
(3) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyen tartózkodhatnak. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására kötelezheti.
(4) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani nem lehet.
7. A tanácskozás rendje
17. § (1) A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:
a) polgármesteri beszámoló a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről;
b) beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról;
c) a rendelet kiadását igénylő napirendi pontok;
d) a határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok;
e) határozathozatalt nem igénylő napirendi pontok;
(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől ügyrendi javaslatra eltérhet.
(3) A napirendi pont tárgyalási sorrendje:
a) az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez;
b) az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,
c) vita az előterjesztéssel kapcsolatban;
d) módosító javaslatok megtétele;
e) döntés a módosító javaslatokról;
f) döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról.
(4) A döntés meghozatala előtt az ülésvezető a jegyzőnek szót ad a jogszabálysértő döntés, működés jelzésére vonatkozó kötelezettsége teljesítésére.
18. § (1) A hozzászólás a jelentkezés sorrendjében történik.
(2) Egy napirendi pont esetében 3 alkalommal maximum 3 perc időtartamban lehet hozzászólni.
(3) A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót:
a) a (2) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén,
b) ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik
c) ha a hozzászólásban más személyt sértő, vagy lealacsonyító kifejezés hangzik el.
8. Az előterjesztések
19. § (1) Előterjesztésnek minősül:
a) az írásban benyújtott határozat-tervezet, rendelet-tervezet
b) beszámoló, tájékoztató és indítvány
(2) Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén írásban kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. A Képviselő-testület a kezdeményezés elfogadása esetén kijelöli az előterjesztés elkészítésért felelőst és a döntés-tervezet benyújtásának határidejét.
(3) Előterjesztés benyújtására jogosultak:
a) polgármester
b) bizottság elnöke
c) képviselők,
d) jegyző,
(4) Kizárólag írásban nyújtható be a jelentős költségvetési kihatással járó előterjesztés, valamint a rendelettervezet.
(5) Szóbeli előterjesztés esetén is a döntés tervezetét írásban kell benyújtani.
(6) A rendelet-tervezetet az aljegyző készíti el és - jogszabály eltérő rendelkezése hiányában - küldi meg véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek.
9. Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok
20. § (1) Az alakuló ülésre a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni az ebben az alcímben foglalt eltérésekkel.
(2) Az alakuló ülés napirendje:
a) tájékoztatás az önkormányzati választás eredményéről
b) megválasztott képviselők, polgármester eskütétele
c) tiszteletdíjról szóló rendelet felülvizsgálatáról
d) szervezeti és működési szabályzat felülvizsgálatáról
e) döntés polgármester illetményéről, tiszteletdíjáról
f) alpolgármester megválasztása, tiszteletdíjának meghatározásáról
g) bizottság tagjainak megválasztása
(3) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazást lebonyolító bizottság elnökének és tagjainak személyére a polgármester tesz javaslatot, amelyről a képviselő-testület dönt.
(4) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazást szavazólap és urna használatával bonyolítja le.
(5) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:
a) a választás időpontját,
b) az alpolgármesteri tisztségre jelölt képviselőkre érkezett szavazatok számát
c) a bizottság elnökének és tagjainak aláírását.
(6) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
10. A döntéshozatali eljárás
21. § (1) A képviselő-testület döntése lehet határozat, vagy rendelet.
(2) A Képviselő-testület nyílt szavazása során a képviselők kézfelnyújtással közlik az adott javaslattal kapcsolatos döntésüket.
(3) A névszerinti szavazás során a jegyzőkönyvvezető abc sorrendben felolvassa a megválasztott képviselők nevét, akik egymás után, felállva szóban az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kifejezés alkalmazásával szóban közlik döntésüket.
(4) Az Mötv. 48. § (3) bekezdésén túl név szerinti szavazást tart a közbeszerzési eljárás lezárásáról szóló döntés meghozatalakor.
(5) A névszerinti szavazásról készített hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
(6) Titkos szavazást bármely képviselő kezdeményezheti, a kezdeményezésről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt, egyidejűleg szavazatszámláló bizottságot választ tagjai közül.
(7) A titkos szavazás a borítékba helyezett szavazólapon, arra kijelölt helyiségben, és urna igénybevételével történik.
(8) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek tartalmaznia kell:
a) a szavazás helyét, napját, kezdő és befejező időpontját,
b) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket.
(9) A titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén a szavazás megismétléséről, illetve elhalasztásáról – annak konkrét idejének megjelölésével – azonnal dönteni kell. A szavazás újabb szavazategyenlősége esetén a javaslat elvetettnek tekintendő.
(10) A személyes érintettségre vonatkozó bejelentés elmulasztása esetén bármely képviselő javaslatára a képviselő tárgyhavi tiszteletdíja 30 %-al csökken.
22. § (1) A polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület a módosító indítványokról a javaslattétel sorrendjében dönt. A módosító indítványok elfogadásához egyszerű szótöbbség szavazati arány szükséges.
(2) A módosító indítványt előterjesztője a szavazás megkezdése előtt visszavonhatja.
(3) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt ügyrendi javaslatra, szünet elrendelése után a polgármester újból szavazásra bocsáthatja a javaslatot.
(4) Ha a Képviselő-testület az (4) bekezdésben szabályozott eljárásában újból nem hoz döntést, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésére ismételten napirendre kell tűzni, ha a döntésre törvényi kötelezettség teljesítése miatt van szükség.
23. § (1) A jegyző az önkormányzati rendeletet az önkormányzat székhelyén lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel hirdeti ki.
(2) A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet, mely tartalmazza:
a) az önkormányzati rendelet számát,
b) az önkormányzati rendelet címét,
c) az önkormányzati rendelet hatályát.
(3) A polgármester minden év december 31-ig felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosulását és a vizsgálat eredményéről beszámol a Képviselő-testületnek.
24. § (1) A Képviselő-testület határozatainak számozását évente újrakezdi. A határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.
a) A határozat megjelölése tartalmazza:
b) a Képviselő-testület megnevezését,
c) a „önkormányzati határozata” kifejezést
d) a határozat meghozatalának évét, hónapját és napját,
e) a határozat címét.
(2) Példa a határozat megjelölésére:
„Tiszaszalka Község Önkormányzata Képviselő-testületének
1/2019.(I.01.) önkormányzati határozata
a Képviselő-testület 2019. évi üléstervéről „
11. A jegyzőkönyv
25. § (1) A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv 1 példányban készül.
(2) A jegyzőkönyvbe való betekintést a jegyzőnél lehet kezdeményezni. A jegyzőkönyv a Csarodai Közös Önkormányzati Hivatal Tiszaszalkai Kirendeltségén munkaidőben tekinthető meg.
12. A lakossággal való kapcsolati formák, a közmeghallgatás, lakossági fórumok
26. § (1) A Képviselő-testület évente egy alkalommal az önkormányzat székhelyén közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás meghívóját a polgármester a közmeghallgatás tervezett időpontja előtt 5 nappal az önkormányzat székhelyén lévő hirdetőtáblán közzéteszi.
(2) A képviselő-testület az alábbiak szerint határozza meg azokat a fórumokat, amelyek a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják:
a) falugyűlés
(3) A fórumok állásfoglalásáról és az ott felmerült kisebbségi véleményekről tájékoztatni kell a képviselő-testületet.
Az Önkormányzat szervei, azok jogállása, feladataik
13. A Polgármester jogállása, feladatai
27. § A polgármester tisztségét főállásban látja el.
28. § A polgármester feladatai:
a) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,
b) biztosítja az önkormányzat demokratikus működését,
c) tevékenységével hozzájárul a település fejlődéséhez, az önkormányzat szervei munkájának hatékonyságához,
d) biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését,
e) segíti a Képviselő-testület tagjainak testületi munkáját,
f) képviseli az önkormányzatot,
g) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, a térségi önkormányzatokkal, önkormányzati társulásokkal, a helyi civil és egyéb szervezetekkel, az önkormányzat testvértelepülésével, illetve
h) nyilatkozik a sajtónak.
29. § (1) Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester
a) önkormányzati pályázat benyújtása, azon pályázatok tekintetében, melyek pénzügyi kötelezettségvállalást nem igényelnek, önkormányzati támogatás igénylésére vonatkoznak,
b) önkormányzati intézmény, vagy szervezet működőképességének fenntartása
c) önkormányzat működő képességét biztosító határidős döntés meghozatala,
d) olyan a települést, vagy annak lakosságát érintő, előre nem látható esemény bekövetkezése esetén (káresemény, veszélyhelyzet, vis maior, szociális, egészségügyi helyzet), melynek elhárításához ez haladéktalanul szükségesügyben döntést hozhat.
(2) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan
a) önkormányzati pályázat benyújtása, melyek pénzügyi kötelezettségvállalást nem igényelnek, önkormányzati támogatás igénylésére vonatkoznak,
b) önkormányzati intézmény, vagy szervezet működőképességének fenntartása
c) önkormányzat működő képességét biztosító határidős döntés meghozatala,
d) olyan a települést, vagy annak lakosságát érintő, előre nem látható esemény bekövetkezése esetén (káresemény, veszélyhelyzet, vis maior, szociális, egészségügyi helyzet), melynek elhárításához ez haladéktalanul szükséges,
ügyben döntést hozhat
(3) A polgármester 1.000.000,- Ft értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről, a döntést követő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
14. Az alpolgármester jogállása, feladatai
30. § (1) A Képviselő-testület tagjai közül egy alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.
(2) Az alpolgármester feladatai – jellegüket, tartalmukat tekintve – előkészítő, összehangoló jellegűek. Részt vesz:
a) a képviselő-testület ülésére kerülő előterjesztések kidolgozásában,
b) gazdasági, társadalmi és közszolgáltatást végző szervezetekkel, továbbá a lakossággal való kapcsolattartásban,
c) a bizottságok és a képviselők munkájának segítésében,
d) a kinevezési és a testület hatáskörébe tartozó választási ügyek előkészítésében.
(3) Az alpolgármester a Közös Önkormányzatai Hivatal épületében minden második pénteki napon tart ügyfélfogadást 08.00 órától – 12.00 óráig.
15. A Bizottságok jogállása feladatai
31. § (1) A Vagyonnyilatkozatot Nyilvántartó és Ellenőrző, valamint Összeférhetetlenséget Vizsgáló Bizottság 3 tagból áll, a bizottsága elnöke és 2 tagja önkormányzati képviselő.
(2) A Vagyonnyilatkozatot Nyilvántartó és Ellenőrző, valamint Összeférhetetlenséget Vizsgáló Bizottság nyilván tartja és ellenőrzi a polgármester és hozzátartozója, az önkormányzati képviselő és hozzátartozója vagyonnyilatkozatát.
(3) Az összeférhetetlenséggel és a méltatlansággal összefüggő a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott bizottsági feladatokat a Vagyonnyilatkozatot Nyilvántartó és Ellenőrző, valamint Összeférhetetlenséget Vizsgáló Bizottság látja el.
(4) A Bizottság feladat- és hatáskörei:
a) Előzetesen véleményezi a területét érintő képviselő-testületi napirendeket.
b) Vagyonnyilatkozatok kezelése, vizsgálata jogszabályi felhatalmazás alapján.
c) Összeférhetetlenség vizsgálata jogszabályi felhatalmazás alapján.
d) Javaslatot tesz, fegyelmi eljárással kapcsolatos vizsgálóbizottsági feladatokat lát el.
16. A Társulások jogállása, feladatai
32. § (1) A Beregi Többcélú Kistérségi Társulás önálló jogi személyiséggel rendelkező önkormányzati társulás.
(2) A Társulás feladata:
a) kistérségi területfejlesztési feladat- és hatáskörök megvalósítása,
b) az egészségügyi alapellátás közös biztosítása, ezen belül a központi orvosi ügyelet közös szervezése, fenntartása,
c) a család- és gyermekjóléti központ, illetve a család- és gyermekjóléti szolgáltatás alapellátás közös szervezése és fenntartása,
d) a hatályos jogszabályok szerinti belső ellenőrzési feladatok ellátásának közös biztosítása,
e) bölcsődei alapellátás közös szervezése, fenntartása.
33. § (1) A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Hulladékgazdálkodási Társulás önálló jogi személyiséggel rendelkező önkormányzati társulás.
(2) A Társulás feladata a Társulás működési területét átfogó, térségi, regionális hulladékgazdálkodási rendszer megvalósítása, mely magában foglalja a szilárd települési hulladék gyűjtését, válogatását, újrahasznosítását, a válogatási maradványanyagok korszerű, az EU szabályozásnak megfelelő lerakón való elhelyezését; az ehhez kapcsolódó technikai és technológiai rendszerek kialakítását, az eszközök beszerzését, a szükséges beruházások megvalósítását, az illegális hulladéklerakók felszámolását, a felhagyott hulladéklerakók rekultivációs munkáit.
17. Az Önkormányzati Hivatal jogállása és feladatai
34. § (1) A Képviselő-testület Csarodai Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel egységes hivatalt hoz létre Csaroda, Gelénes, Hetefejércse, Tákos, Tiszaszalka, Tiszavid Község Önkormányzatával.
(2) A Közös Hivatal székhelye: 4844 Csaroda, Beregszászi utca 14/B
(3) A Közös Hivatal ellátja az önkormányzatok működésével, valamint a hatósági ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatokat.
(4) A Közös Hivatal működésének részletes szabályait a polgármesterek és a jegyző által kiadott Szervezeti és Működési Szabályzat határozza meg.
(5) A képviselő-testület a Csarodai Közös Önkormányzati Hivatal költségvetésének tárgyalását, elfogadását megelőzően határozatban dönt, a biztonságos gazdálkodás feltételeinek megteremtése érdekében, a közös hivatal részére az aktuális költségvetési évben a feladat alapú támogatásból nyújtandó, irányító szervi támogatás összegéről és annak a tagönkormányzatok között lakosságszám arányában felosztásra kerülő részéről.
18. A Jegyző jogállása és feladatai
35. § (1) A közös önkormányzati hivatalt alapító önkormányzatok polgármestereinek tanácsa a közös hivatal vezetésére, határozatlan időre, pályázat útján, a képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki.
(2) A Jegyző a Mötv.-ben és más jogszabályokban meghatározott feladatain túl:
a) rendszeresen tájékoztatást nyújt a polgármestereknek, alpolgármesternek, a képviselő-testületeknek, valamint a bizottságoknak a munkájukat érintő jelentősebb jogszabályi változásokról,
b) a polgármesterek irányításával gondoskodik a Képviselő-testület, a bizottság elé kerülő előterjesztések, döntési tervezetek elkészítéséről, azok törvényességéről,
c) tájékoztatja a Képviselő-testületet a KÖH munkájáról, az ügyintézés helyzetéről, színvonaláról,
d) ellátja az igazgatási tevékenység egyszerűsítésével, korszerűsítésével kapcsolatos feladatokat,
e) tevékenységéről kérésükre a polgármestereknek, az alpolgármesternek és a képviselő-testületnek tájékoztatást nyújt.
36. § (1) A közös önkormányzati hivatalt alapító önkormányzatok polgármestereinek tanácsa a jegyző javaslatára - a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint - aljegyzőt nevez ki a jegyző helyettesítésére, a jegyző által meghatározott feladatok ellátására. A kinevezés határozatlan időre szól.
37. § (1) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatokat – legfeljebb hat hónap időtartamra – Baráti-Kondor Katalin adóügyi és igazgatási ügyintéző látja el.
19. A képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok
38. § (1) A képviselő az ülésről való távolmaradását az ülést megelőző munkanap 16.00 óráig a polgármesternek köteles bejelenteni. A hiányzásokat a jegyző tartja nyilván.
39. § (1) A helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a képviselő-testület a polgármester javaslata alapján a képviselő-testület döntéshozatalában 6 hónapot meghaladó időtartamban nem vesz részt, legfeljebb tizenkét havi időtartamra csökkentheti, megvonhatja.
(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját legfeljebb 12 havi időtartamra 20 %-ban csökkenti.
20. Záró rendelkezések
40. § (1) A rendelet 2019. október 10. napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a 4/2007. (IV. 24.) önkormányzati rendelet.
1. melléklet
1. Az Önkormányzat alaptevékenységei: 8411 Általános igazgatás
Államháztartási szakágazat: 841105 Helyi Önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége
2. Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
013320 Köztemető-fenntartás és -működtetés
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
016010 Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselő választásokhoz kapcsolódó tevékenységek
016020 Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek
041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232 Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
041236 Országos közfoglalkoztatási program
041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
042180 Állat-egészségügy
045120 Út, autópálya építése
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
047120 Piac üzemeltetése
047410 Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek
051020 Nem veszélyes (települési) hulladék összetevőinek válogatása, elkülönített begyűjtése, szállítása, átrakása
051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása
051040 Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása
052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezés
053020 Szennyeződésmentesítési tevékenységek
061020 Lakóépület építése
063020 Víztermelés, - kezelés, ellátás
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület - kezelés
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
072111 Háziorvosi alapellátás
074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás
076062 Település-egészségügyi feladatok
081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése
082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
082044 Könyvtári szolgáltatások
082092 Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben
096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben
102023 Időskorúak bentlakásos ellátása
104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások
107051 Szociális étkeztetés szociális konyhán
107055 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás
A 11. § (1) bekezdését a Tiszaszalka Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (II. 11.) önkormányzati rendelete 1. §-a hatályon kívül helyezte.
A 11. § (2) bekezdését a Tiszaszalka Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (II. 11.) önkormányzati rendelete 1. §-a hatályon kívül helyezte.
A 11. § (3) bekezdését a Tiszaszalka Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (II. 11.) önkormányzati rendelete 1. §-a hatályon kívül helyezte.