Kuncsorba Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2011. (III.31.) önkormányzati rendelete
A Kuncsorba Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2017. 01. 04- 2018. 07. 23Kuncsorba Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2011. (III.31.) önkormányzati rendelete
A Kuncsorba Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2017-01-04-tól 2018-07-23-ig
Kuncsorba Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében biztosított hatáskörében eljárva a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés a pontjában biztosított felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a Kuncsorba Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályairól a következőket rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
- §
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Kuncsorba Község Önkormányzata.
(2) Az önkormányzat székhelye: 5412 Kuncsorba, Dózsa György út 26.
(3) Az önkormányzat illetékességi területe: Kuncsorba község közigazgatási területe.
2.§
Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a Képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.
3.§
Az önkormányzat Képviselő-testülete a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására külön rendeletet alkot.
II. Fejezet
A Képviselő-testület hatásköre
4.§
(1) A Képviselő-testület hatáskörét Magyarország Alaptörvénye, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv) és más törvények határozzák meg.
(2)
(3)
A Képviselő-testület működése
5.§
(2) A Képviselő-testület az éves munkatervében meghatározott számban tart ülést. (továbbiakban: rendes ülés)
(3) Képviselő-testület ülését össze kell hívni az Mötv 44. §-ában meghatározott esetekben, továbbá azokban az esetekben, amikor az ülés összehívására a munkatervben meghatározott üléseken kívül egyéb okokból szükség van. (továbbiakban: rendkívüli ülés.)
A munkaterv
6.§
(1)
(2) A munkaterv egy naptári évre tartalmazza:
a rendes ülések és a közmeghallgatás időpontját,
az adott ülésen tárgyalandó napirendeket,
az előterjesztő megnevezését,
az előterjesztésben közreműködőket.
(3) A munkaterv tervezetéhez javaslatot lehet kérni:
a települési képviselőktől,
a bizottságtól,
az alpolgármestertől,
a jegyzőtől,
a helyi önszerveződő közösségektől.
(4)A munkaterv tervezetét a tárgyévet megelőző év utolsó rendes ülésére kell a Képviselő-testület elé terjeszteni.
(5) A munkaterv tervezetét a polgármester terjeszti elő, melyet a jegyző állít össze.
(6) A munkaterv tervezetet meg kell küldeni a napirendi pont előterjesztőinek és a közreműködőknek.
A képviselő-testületi ülések összehívása
7.§
(1)
(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében a Pénzügyi, Ügyrendi és Szociális Bizottság elnöke hívja össze és vezeti az ülést.
(3) A Képviselő-testület ülését főszabályként az önkormányzat székhelyére kell összehívni.
(4) Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a Képviselő-testület ülése a székhelyen kívül máshová is összehívható.
8.§
(1) A Képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.
(2) A meghívónak tartalmaznia kell:
- az ülés helyét,
- az ülés időpontját,
- a tervezett napirendeket,
- a napirendek előterjesztőit, előadóit.
(3) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket.
(4) A meghívót és az előterjesztéseket a Képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.
(5) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:
képviselőknek,
jegyzőnek, aljegyzőnek,
napirendi pontok előadóinak,
önkormányzati intézmények és tagintézmények vezetőinek,
országgyűlési képviselőnek,
rendőrőrs parancsnokának,
tanácskozási joggal rendelkező helyi önszerveződő szervezetek képviselőinek,
bizottságok nem képviselő tagjainak,
(továbbiakban: állandó meghívottak)
akiket a polgármester indokoltnak tart.
9.§
(1) A Képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történhet.
(2) Indokolt esetben lehetőség van a képviselő-testületi ülés összehívására szóbeli és telefonon keresztül történő szóbeli meghívással.
(3) Szóbeli meghívás esetében lehetőség szerint biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatatását.
(4) A zárt ülésen tárgyalandó napirendi pontok előterjesztéseit csak a 8. § (5) bekezdés a), b) és c) pontjaiban megjelölt személyek kaphatják meg.
10.§
(1)
(2) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:
- a bizottság nem képviselő tagját,
- az illetékes országgyűlési képviselőt,
- a helyi önszerveződő közösségek képviselőit.
(3) A helyi önszerveződő közösségek névsorát a 3. sz. függelék tartalmazza.
(4) Az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan illeti meg tanácskozási jog a meghívottak közül:
- az önkormányzati intézmények vezetőit, tagintézmény vezetőit,
- akit egy-egy napirendi pont tárgyalására hívtak meg.
(5) A jegyző
a) a napirendi pontok tárgyalása előtt tájékoztatást ad a Képviselő-testületet érintő jogszabályi változásokról,
b) jelzi, ha a Képviselő-testület döntése illetve működése jogszabálysértő.
11.§
(1) A Képviselő-testület üléséről a lakosságot tájékoztatni kell úgy, hogy a meghívót ki kell függeszteni az Önkormányzat hirdetőtáblájára.
(2) A meghívót elektronikus formában közzé kell tenni Kuncsorba Község hivatalos honlapján.
A Képviselő-testület ülésének vezetése
12. §
A Képviselő-testület ülését a polgármester nyitja meg, majd megállapítja az ülés határozatképességét a jelenlévő képviselő-testületi tagok számának ismertetésével.
A határozatképesség megállapítása
13.§
(1) A Képviselő-testület ülés akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselőnek több mint fele jelen van.
(1) A Képviselő-testület határozatképességének megállapítására az Mötv 47. §-ában és 49. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.
(2) Az Mötv 49.§ (1) bekezdésében meghatározott személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezménye:
a) a kötelezettségét elmulasztó képviselőt az ügy kapcsán mérlegelés nélkül ki kell zárni a szavazásból,
b) a kötelezettségét elmulasztó képviselő járandóságából (illetmény, tiszteletdíj) 1 havi képviselői alapdíj levonásra kerül.
(3) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 8 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.
(4) Ha az ülés határozatképes, a polgármester tájékoztatja a jelenlévőket, hogy ki az a képviselő, aki az ülésen való részvételben akadályozott.
Napirendi javaslat előterjesztése és elfogadtatása
14.§
(2) A napirend elfogadásáról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
(3) A napirendi pontokat a Képviselő-testület elfogadott sorrendben tárgyalja.
Az ülés jellegének (nyílt/zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése
15.§
(1) Az ülés egy része is zárttá nyilvánítható. A napirend megállapításakor törekedni kell arra, hogy a zárt ülésen tárgyalásra és eldöntésre kerülő napirendi pontok egymás után következzenek, valamint lehetőleg az ülés végén vagy elején kerüljenek sorra.
(2) Az Mötv 46. § (2) c) pontjában meghatározott esetben a zárt ülés tartását a polgármester és bármely képviselő kezdeményezheti.
Napirendek tárgyalása - vitától a döntéshozatalig
16.§
(1) A Képviselő-testület egyedi döntéssel – egyszerű szótöbbséggel – hozzászólási jogot adhat
a Képviselő-testület nyilvános ülésén megjelent személynek. A döntésében meghatározhatja a hozzászólás maximális időtartamát.
Hozzászólási jog nem adható azokban az esetekben, melyeknél zárt ülés rendelhető el.
A hozzászólási jog feltétele, hogy az érintett személy a hozzászólási jog megadása előtt a Képviselő-testület ülését viselkedésével ne zavarja. A hozzászólási jog megvonható, ha az érintett személy nem tartja be a számára megadott időkeretet.
(2) A polgármester a napirendek előterjesztése előtt tájékoztatja az ülés résztvevőit a Képviselő-testület előző rendes ülése óta történt fontosabb eseményekről, és az átruházott döntésekről.
(3) Az (2) bekezdés szerinti tájékoztató fölött vitát nyitni nem kell, de kérdést, bejelentést a képviselők tehetnek, amelyekre a polgármester válaszol.
(4) Amennyiben a napirendi pont tárgyát bizottság előzőleg tárgyalta, a bizottság véleményét elnöke vagy erre kijelölt tagja ismerteti.
(5) A napirendi pont tárgyalását szóbeli kiegészítés előzheti meg. Ennek megtételére az előterjesztő, a szakelőadó jogosult.
(6) A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.
(7) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a meghívottak kérdést intézhetnek.
(8) A kérdések és válaszok elhangzása utána a polgármester a hozzászólásoknak ad helyet.
(9) A napirendi pont vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre.
(10) Az ülésvezető a vita lezárása után elsőként a módosító indítványt, majd az elfogadott módosítással együtt az eredeti javaslatot teszi fel szavazásra.
17.§
(1) A szavazás eredményét a polgármester az Mötv 47. § (2) bekezdésében foglaltak alapján állapítja meg és ismerteti a döntést.
(2) Ha a szavazás eredménye nem állapítható meg egyértelműen, a szavazást meg kell ismételni. Ha az eredményről kétely merül fel, bármely képviselő-testületi tag kérheti, hogy ismételjék meg a szavazást.
(3)
18.§
(1)
(2) A Képviselő-testület a jelenlévő képviselők, polgármester, vagy a jegyző indítványára név szerinti szavazást rendelhet el.
(3) A név szerinti szavazást a Képviselő-testület vita nélkül rendeli el.
(4) A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt abc sorrendben személy szerint szólít és a képviselő által adott választ (igen, nem) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti.
19.§
(1) A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat.
A titkos szavazásról a Képviselő-testület esetenként dönt.
(2) A titkos szavazás lebonyolításáról a Pénzügyi, Ügyrendi és Szociális Bizottság gondoskodik.
(3) A titkos szavazás elrendelése előtt a Képviselő-testület megállapítja a szavazólap tartalmát, kivéve az alpolgármester választást.
(4) A szavazólapok elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(5) A titkos szavazás előkészítésének, a szavazatok leadásának és összeszámlálásának idejére szünetet kell elrendelni.
(6) Szavazni csak a Bizottságtól átvett, a jegyző bélyegzőjének lenyomatával ellátott szavazólapon lehet. A szavazólapot tollal kell kitölteni.
(7) A szavazólap tartalmazza a szavazás időpontját (év, hó, nap), a szavazásra bocsátott kérdést, vagy kérdéseket, illetve - választás, kinevezés, megbízás esetén - a jelöltek neveit, az adható válaszokat „igen” és „nem” formában - jelöltek esetén ez nem szükséges.
(8) A szavazólap kitöltésére külön helyiséget kell biztosítani.
(9) A szavazó a külön helyiségben a szavazólapot borítékba teszi és azt a Bizottság előtt az urnába dobja. Az urnát a szavazás megkezdése előtt meg kell vizsgálni, hogy üres-e, erre bármelyik képviselő jogosult.
(10) Minden képviselő csak egy borítékot dobhat az urnába és a borítékban csak egy szavazólap lehet. A boríték urnába dobása előtt a szavazó kérheti a rontott szavazólap kicserélését.
(11) Az utolsó szavazat leadása után a Bizottság a Képviselő-testület tagjai jelenlétében a fel nem használt szavazólapokat megsemmisíti, felnyitja az urnát és összeszámlálja az érvénytelen, valamint az érvényes szavazatokat - az utóbbiakat adott válaszonként, illetve jelöltenként - külön-külön.
(12) Érvénytelen a szavazat, ha
a) nem a Bizottságtól átvett szavazólapon adták le vagy a szavazólap nincs lebélyegezve,
b) ha a szavazólap üres vagy a borítékból hiányzik, illetve a borítékban a szavazólap mellett másik szavazólap is van,
c) ha nem tollal töltötték ki,
d) ha a szavazólapból nem állapítható meg egyértelműen a szavazó akarata.
(13) A szavazás eredményéről jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza
a) a szavazás helyét és időpontját (év, hó, nap),
b) a szavazást lebonyolító bizottság tagjainak nevét és aláírását,
c) a szavazásra jogosultak számát,
d) az érvénytelen szavazatok számát (a hiányzó szavazólapok számát külön),
e) az érvényes szavazatok számát összesen, és a támogató, illetve ellenszavazatok számát - jelöltek esetében a jelöltekre leadott szavazatok számát - külön-külön,
f) a szavazás eredményét (vagy eredménytelenségét),
g) a jegyző és a jegyzőkönyvvezető aláírását.
(14) A titkos szavazás eredményét a szavazást lebonyolító bizottság elnöke hirdeti ki.
20.§
A 13-19. §-ban foglaltak a Képviselő-testület bizottságára is vonatkozik.
Az ülés rendjének fenntartása
21.§
(1) A polgármester feladata a tanácskozás rendjének a fenntartása.
(2) Ha valaki kérdése, hozzászólása során a Képviselő-testületre vagy valamely jelenlévőre sértő kifejezést használ, vagy az ülés rendjére vonatkozó szabályokat szándékosan megszegi, a polgármester rendreutasíthatja, és egyidejűleg felszólítja kijelentése visszavonására. A települési képviselő, alpolgármester ezen intézkedést indítványozhatja
(3) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen szólni, azokat visszautasítani, vitatni nem lehet.
22. §
(1) A választópolgárok és érdeklődők (hallgatóság) a nyilvános ülésen a számukra kijelölt helyen foglalhatnak helyet, de az ülés rendjét véleménynyilvánítással - akár szóban, akár cselekvésben jelentkezik - nem zavarhatják.
(2) Ha a hallgatóság az ülést zavarja a polgármester a rendzavarót figyelmezteti (1) bekezdés szerinti kötelezettségére. Ha a figyelmeztetés ellenére a rendzavarás megismétlődik annak elkövetőjét (elkövetőit) az ülésről kiutasíthatja. A kiutasítás végrehajtására hatósági intézkedés kezdeményezhető a kiutasított ellenszegülése esetén.
Kérdés – interpelláció
23.§
(1) A képviselő a rendes Képviselő-testület ülésén a polgármestertől, alpolgármestertől, a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben kérdést tehet fel, illetve interpellálhat.
(2) A kérdést és az interpellációt írásban is meg lehet tenni.
(3) A polgármester az ülés kezdetén ad lehetőséget kérdések, interpellációk megtételére. Ezekre a napirend megtárgyalását megelőzően kell választ adni.
(4) A kérdésre adott válasz elfogadásáról a Képviselő-testület – vita nélkül – akkor határoz, ha a kérdező a választ nem fogadta el.
(5) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik.
(6)
(7) Ha interpelláció, javaslat tárgyalása tárgyuk szerint zárt ülés tartását indokolják, a zárt ülésre vonatkozó szabályokat értelemszerűen alkalmazni kell.
Előterjesztés
24.§
(1) Előterjesztésnek minősül a Képviselő-testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó: tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet az indoklással és a határozati javaslat az indoklással.
(2) A Képviselő-testület ülésére írásos előterjesztést kell benyújtani, melyet a meghívóval együtt meg kell küldeni az érintetteknek.
(3) Kivételes esetben lehetőség van szóbeli előterjesztésre is, ha azt a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel elfogadta.
(4) Előterjesztés nélkül napirend nem tárgyalható. Írásos előterjesztés nélkül nem tárgyalható a rendeletalkotással összefüggő napirend.
25.§
Az előterjesztések tartalmi elemei:
- az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,
- a témával kapcsolatos előzmények, korábban hozott képviselő-testületi döntések, azok végrehajtásával kapcsolatos információk,
- a téma ismertetése,
- a jogszabályi háttér bemutatása,
- érvek és ellenérvek az adott témával kapcsolatban,
- döntést igénylő témánál különböző változatok bemutatása, azok következményeinek ismertetése,
- anyagi kihatású döntésnél az önkormányzat és szervei költségvetésére gyakorolt hatás bemutatása,
- egyéb körülmények, összefüggések, adatok, amelyek segítik a döntéshozatalt,
- rendelet-tervezet, illetve határozati javaslat.
26.§
(1) Az írásos előterjesztéseket a jegyzőnek jogszerűségi szempontból meg kell vizsgálnia.
(2) A jegyző a hivatal útján gondoskodik valamennyi anyag postázásáról, érintetthez való eljuttatásáról.
(3) Az írásos előterjesztés oldalterjedelmét indokolt esetben a polgármester maximum 20 gépelt oldalra korlátozhatja.
(4) A sürgősségi indítvánnyal benyújtott előterjesztésnek is meg kell felelnie a 24-26 §-okban, előírt követelményeknek.
A Képviselő-testület döntései
27.§
(1) A Képviselő-testület döntései:
- határozat,
- rendelet.
(2)
28.§
(1) A Képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését
(2) A Képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpontját (év, hó, nap megjelöléssel). A határozatok jelölése a következő formában történik:....../….... (... ...) sz. önkormányzati határozat.
(3) A jegyző gondoskodik a képviselő-testületi határozatok nyilvántartásáról.
(4) A határozat-nyilvántartás formái:
határozatok nyilvántartása sorszám szerint,
határozat-kivonatok sorszám szerint növekvő sorrendben,
29.§
(1) Rendelet alkotását a képviselő, a bizottság és a jegyző kezdeményezheti a polgármesternél.
(2) A Képviselő-testület megbízhatja az előkészítéssel a bizottságot is. A jegyző akkor is köteles az előkészítésben részt venni, ha a tervezetet bizottság készíti elő.
(3) A rendelet tervezetről a bizottság véleményét ki kell kérni.
(4) A Képviselő-testület elhatározhatja a rendelet-tervezet kétfordulós tárgyalását is.
30.§
(1) Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon az önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezéssel kell kihirdetni.
(2) Az önkormányzati rendeletet
Könyvtárban és az
az önkormányzat hivatalos honlapján (www.kuncsorba.hu) közzé kell tenni.
31.§
(1) A Képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet kihirdetésének időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).
A rendeletek jelölése a következő formában történik:
Kuncsorba Község Önkormányzata Képviselő-testületének ...../….(……) önkormányzati rendelete.
(2) A jegyző gondoskodik a Képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról.
A rendelet-nyilvántartás formája: rendeletek sorszám szerint, a rendelet tárgyának megjelölésével, növekvő sorrendben.
(3) A Képviselő-testület évenként felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosságát.
(4) A jegyző gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.
A jegyzőkönyv
32.§
(1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet és hangfelvételt kell készíteni.
(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a helyi önkormányzatokról törvényben foglaltakon túl:
- az ülés helyét és időpontját,
- a meghívóban közölt napirendi pontokon túl a javasolt napirendi pontokat (módosításokat, kiegészítéseket),
- szóbeli előterjesztések és kiegészítések tartalmát,
- a kérdezők, hozzászólók nevét, a hozzászólások lényegét,
- a szóbeli módosító indítványokat,
- a megalkotott rendeletek, határozatok szó szerinti szövegét,
- az interpellációkat, bejelentéseket és az adott válaszokat,
- az ülésen történt minden fontos eseményt.
(3) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell:
- a meghívót,
- a jelenléti ívet,
- az írásos előterjesztéseket,
- az írásban benyújtott módosító indítványokat,
- tájékoztatókat, észrevételeket.
- terjedelmesebb rendeleteket
(4) Zárt ülés esetében rögzíteni kell azt, hogy a meghívottak milyen minőségben (érintett vagy szakértő) vannak jelen.
(5) A Képviselő-testület valamely tagja kérésére a jegyző köteles a képviselő által elmondottakat szó szerint jegyzőkönyvbe venni.
(6) A Képviselő-testület nyilvános üléséről a jegyzőkönyvet három példányban kell elkészíteni:
1. sz. példányát az irattárban kell őrizni,
2. sz. példányát meg kell küldeni a kormányhivatalnak
3. sz. példányát a jegyző kezeli.
(7) A zárt ülésekről két példányban külön jegyzőkönyvet kell készíteni:
1. sz. példányát a titkos ügykezelés szabálya szerint kell kezelni,
2. sz. példányát meg kell küldeni a kormányhivatalnak
(8)
IV. fejezet
A képviselők névsora
33.§
A települési képviselők névsorát az 1. számú függelék tartalmazza.
34.§
(1) A képviselõ köteles
a) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre,
b) a Képviselõ-testület, bizottság, a polgármester felkérése alapján részt venni az ülés elõkészítésében, a különbözõ vizsgálatokban,
c) kapcsolatot tartani a választóival, tájékoztatni őket a Képviselő-testület működése során hozott közérdekű döntésekről,
d) tartózkodni minden olyan tevékenységtõl, amely az önkormányzat, illetve a település ellen irányul, illetve azokat sérti,
e) egyéni álláspontjától függetlenül – azaz a Képviselõ-testület a bizottság döntésével egyetért-e – a döntést, ha feladata végrehajtani,
f) a tudomására jutott állami és szolgálati, valamint az üzleti titkot megõrizni megbízatása megszûnését követõen is.
(2) A képviselõ köteles a polgármesternek írásban bejelenteni ha a Képviselõ-testület ülésétõl távol marad.
Járandóságok, képzés, továbbképzés
35.§
(1) A települési képviselők járandóságait az önkormányzat Képviselő-testülete külön rendeletben határozza meg.
(2) A képviselők képzéséről, továbbképzéséről – feladataik eredményes ellátása érdekében – a Képviselő-testület gondoskodik.
V. fejezet
A Képviselő-testület bizottságai
A bizottságok létrehozása
36.§
(1) A Képviselő-testület meghatározott önkormányzati feladatok ellátására állandó és eseti bizottságokat hozhat létre.
(2) A bizottságok mellérendeltségi viszonyban állnak egymással.
(3) A bizottságok feladat- és hatáskörét e rendelet 2. sz. melléklete tartalmazza.
(1) A Képviselő-testület bizottsága:
Pénzügyi, Ügyrendi Bizottság.
(2)
(3) A bizottság elnökét a Képviselő-testület, helyettesét a bizottság választja meg a települési képviselő tagok közül. Egy személy csak egy bizottság elnökének választható.
(4) Az esetenként felmerülő feladatok ellátására eseti bizottság alakítható.
(5) A bizottság elnökére, tagjaira javaslatot tehet a polgármester és a települési képviselő.
(6) A bizottság működésére a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat értelemszerűen alkalmazni kell.
A bizottság munkaterve
38.§
(1) A bizottságok éves munkaterv alapján végzik tevékenységét. A munkatervet meg kell küldeni a Képviselő-testület tagjainak.
(2) A bizottságok munkatervét a Képviselő-testület munkatervének elfogadásától számított hatvan napon belül kell megállapítani.
(3) A munkaterv tartalmára a 6.§-ba foglaltak az irányadók azzal az eltéréssel, hogy Képviselő-testületen bizottságot kell érteni, valamint közmeghallgatás nem tervezhető.
A bizottság ülése
39.§
(1) A bizottság szükség szerint, de legalább a munkatervben meghatározott számú ülést tart.
(2) A bizottság – a Képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályok szerint – nyilvános és zárt ülést tart.
40 .§
(1) A bizottság ülését az elnök, akadályoztatása esetén helyettese, mindkettő akadályoztatása esetén a legidősebb települési képviselő tag hívja össze és vezeti.
(2) A bizottság ülését össze kell hívni
a.) a munkatervben meghatározott időpontokban,
b.) a polgármester indítványára,
(3) Az ülést írásbeli meghívóval kell összehívni. A meghívót
a) az ülést megelőzően legalább öt nappal,
b) kivételesen legalább 24 órával
c) a meghívó tartalmára a 8. § (2) bekezdése irányadó.
(4) Az ülésre meg kell hívni
a.) a bizottság tagjait,
b) a polgármestert, alpolgármestereket,
c) a jegyzőt,
d) a napirendi pontok előadóit
e) akit a bizottság elnöke (az ülés összehívója) indokoltnak tart.
A meghívottak tanácskozási joggal rendelkeznek.
(5) A meghívóval együtt meg kell küldeni a napirendi pontokhoz készített írásbeli előterjesztéseket is.
41. §
(2) A jegyzőkönyv két példányban készül. A jegyzőkönyvet az elnök és a jegyző írja alá.
(3) A jegyzőkönyv 1. sz. példányát irattárban kell őrizni, a 2. sz. példányát meg kell küldeni a kormányhivatalnak
A bizottság döntései
43. §
(1)
(2) A bizottság átruházott hatáskörben hozott döntéseiről a Képviselő-testületet a döntést követő rendes ülésen tájékoztatja.
A testület ideiglenes bizottságai
44.§
(1) A Képviselő-testület az ideiglenes bizottságot:
meghatározott időre vagy
meghatározott feladat elvégzésére
hozhatja létre.
(2) A bizottság a meghatározott idő vagy a meghatározott feladat elvégzését követően automatikusan megszűnik.
(3) A Képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor
- dönt a bizottság elnevezéséről,
- rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról,
- határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá azokat az előterjesztéseket, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a Képviselő-testülethez,
- határozza meg a bizottságok feladat- és hatáskörét.
45.§.
A polgármester társadalmi megbízatású tisztségviselő.
46.§
(1) A polgármester a képviselő-testület törvényes képviselője, aki a képviseleti jog esetenkénti ellátásával megbízhatja az alpolgármestert.
(2) A polgármester illetményét az alakuló ülésen a korelnök előterjesztése alapján állapítja meg a Képviselő-testület. A polgármester illetményének emelésére, jutalmazására a Pénzügyi, Ügyrendi és Szociális Bizottság tesz javaslatot.
(3) A polgármester hetente egy napon fogadónapot tart, de ellátásába bevonhatja az alpolgármestert és a jegyzõt (aljegyzőt).
Az alpolgármester
47.§
(1) A Képviselő-testület a tagjai közül a polgármester helyettesítésére, munkájának a segítésére egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester járandóságát az önkormányzat Képviselő-testülete külön rendeletben határozza meg.
A jegyző
48.§
A jegyző a Közös Önkormányzati Hivatal vezetőjeként az Mötv-ben foglaltakon túlmenően:
a) a polgármester útmutatásának megfelelően gondoskodik a képviselő-testület és a bizottság elé kerülő előterjesztések elkészítéséről, ill. az ágazatilag illetékes köztisztviselő által történő elkészítéséről;
b) állást foglal az előterjesztések jogszerűségéről;
c) állást foglal a polgármester, az alpolgármesterek által feltett jogértelmezési kérdésekben;
d) javaslatot tesz a képviselő-testület döntéseinek esetleges felülvizsgálatára;
e) igény szerint tájékoztatja a képviselő-testületet a hivatal munkájáról, az ügyintézés helyzetéről;
f) szervezi a képviselő-testület, a bizottságok működésével kapcsolatos ügyviteli feladatok végrehajtását, az ülésekről a jegyzőkönyvek elkészítését;
g) koordinálja a közigazgatás egyszerűsítésével, korszerűsítésével kapcsolatos feladatokat;
h) gondoskodik az SZMSZ mellékleteinek folyamatos aktualizálásáról.
i) tájékoztatást ad a Képviselő-testületnek, bizottságnak, a polgármesternek az önkormányzatokat érintő fontosabb jogszabályokról,
VII. fejezet
A Képviselő-testület hivatala
49.§
(1) A Képviselő-testület hivatalának hivatalos neve:
Tiszatenyői Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal) Kuncsorbai Kirendeltsége
(2) A Hivatal székhelye: Tiszatenyő, Alkotmány út 26.
(3) A hivatal szervezeti egységei működésének fő szabályait, feladatkörét a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
50. §
(1)
(2) A Hivatal Kuncsorbai Kirendeltségének ügyfélfogadási rendje:
hétfőn: 745 – 1615 óráig
kedden: 745 – 1615 óráig
szerdán: 745 – 1615 óráig
csütörtökön: nincs ügyfélfogadás
pénteken: 745 – 1615 óráig.”
51. §
A települési képviselők a munkaidő teljes tartama alatt kérhetnek felvilágosítást az önkormányzati ügyekről, valamint igényelhetik a hivatal ügyviteli közreműködését képviselői munkájukhoz.
VIII. fejezet
Közmeghallgatás
52. §
(1) A közmeghallgatásra a nyilvános és rendes ülés szabályait kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a jelenlévő állampolgárok és helyben érdekelt szervezetek képviselői rendelkeznek a kérdezés és hozzászólás jogával.
(2) Amennyiben a kérdés, javaslat olyan ügyre vonatkozik ami nem közérdekű, vagy amelyet zárt ülésen kell, vagy lehet tárgyalni a válaszadást meg kell tagadni, illetve megtagadható.
(3) Ha a kérdésre, javaslatra a válasz terjedelmes, illetve a felkészülés bonyolult és időigényes, a választ 15 napon belül írásban kell megadni.
IX. fejezet
Az önkormányzati gazdálkodás
53.§
A Képviselő-testület (a vonatkozó jogszabályok alapján) rendeletet alkot:
az önkormányzat költségvetéséről,
a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóról, (zárszámadásról)
az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására.
54.§
Az önkormányzat gazdálkodását a jegyző által készített, a polgármester által jóváhagyott pénzügyi-gazdálkodási szabályzatok alapján végzi.
56. §
A vagyonleltárt a Képviselő-testület megválasztását követően és megbízatásának lejártát megelőzően hat hónapon belül kell a Képviselő-testület elé terjeszteni.
57. §
(1) Az Önkormányzat bevételeit és kiadásait éves költségvetésben rendelettel állapítja meg.
(2) A költségvetés szerkezetét külön önkormányzati rendelet szabályozza.
58. §
X. fejezet
Vagyonnyilatkozatra vonatkozó egyéb szabályok
59.§
(1) A vagyonnyilatkozatot a Pénzügyi, Ügyrendi és Szociális Bizottság tartja nyilván és ellenőrzi.
(2) A képviselő (beleértve a polgármestert is) vagyonnyilatkozata – az ellenőrzéshez szolgáltatott azonosító adatok kivételével – nyilvános.
(3) A képviselő hozzátartozójának nyilatkozata nem nyilvános, abba csak az ellenőrző bizottság tagjai tekinthetnek be ellenőrzés céljából.
60.§
(1) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a Pénzügyi, Ügyrendi és Szociális Bizottságnál bárki kezdeményezheti. Az eljárás eredményéről az ellenőrző bizottság tájékoztatja a soron következő ülésen a Képviselő-testületet.
(2) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás során a vagyonnyilatkozatot ellenőrző bizottság felhívására a képviselő köteles saját, illetve a hozzátartozója vagyonnyilatkozatában feltüntetett adatokra vonatkozó azonosító adatokat haladéktalanul írásban bejelenteni. Az azonosító adatokat csak a bizottság tagjai ismerhetik meg, azokat az eljárás lezárását követő nyolc napon belül törölni kell.
61.§
A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság a vagyonnyilatkozatok nyilvántartására és ellenőrzésére vonatkozóan részletes belső szabályokat állapíthat meg.
XI. Fejezet
Záró rendelkezések
62.§
(1) E rendelet kihirdetés követő napon lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszíti a Kuncsorba Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2003(XI.28.) rendelet, valamint az ezen rendeletet módosító 17/2005.(X.28.), 13/2006.(X.12.), 6/2010.(X.14.), 7/2010.(X.14.) számú rendeletek.