NAGYRÉV KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETE
a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2011. 06. 23- 2013. 09. 24NAGYRÉV KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETE
a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2011-06-23-tól 2013-09-24-ig
3. számú melléklet[1]
4. számú melléklet
a Nagyrév Község Önkormányzat Képviselő-testületének
a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10./2011.( VI.23.) önkormányzati rendelethez
SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZAT
Étkeztetés
Házi segítségnyújtás
Tanyagondnoki szolgálat
I.
ÁLTALÁNOS ÉS BEVEZETŐ SZABÁLYOK
Az SZMSZ tartalmazza:
- Szakfeladatok felépítését
- egymáshoz való viszonyukat,
- irányításuk rendjét,
- továbbá a működés azon alapelveit, amelyek a szakfeladatok ellátására vonatkoznak
Módosításra vagy kiegészítésre kerül a szabályzat, ha a felépítésre, illetve működésre vonatkozó jogszabályok megváltoznak, vagy ha a működés során szerzett tapasztalatok ezt indokolttá teszik.
A szakfeladatok adatai:
1. Nagyrév Község Önkormányzat az étkeztetés, házi segítséggyújtás, Tanyagondnoki szolgálat szakfeladatokat alapfeladatként látja el.
3. székhelye : 5463 Nagyrév, Árpád út 78.
4. A szakfeladatok ellátásának helye: 5463 Nagyrév , Árpád út 60.
5. Működési területe: Nagyrév Község közigazgatási területe.
6. alapítója: Nagyrév Község Önkormányzat 5463 Nagyrév, Árpád út 78.
7. Jogelőd: Nagyközségi Szociális Gondozási Központ Intézmény Cibakháza, Nagyrév, Tiszainoka
8. felügyeleti szerve: Nagyrév Község Önkormányzat 5463 Nagyrév, Árpád út 78.
10. adószáma: 15412562-2-16
11. Törzskönyvi azonosító: 412562
13. Statisztikai száma: 15412562-8411-321-16
14. Bankszámlaszáma: 69800054-15500214
15. szervezete: a szakfeladatok egy szakmai irányítás alatt működnek
17. Alaptevékenység szakfeladatai:
- 889922 Házi segítségnyújtás
- 889921 Szociális étkeztetés
- 889928 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás
18. Ellátások formái: Személyes gondoskodás keretébe tartozóan
Szociális alapszolgáltatási formák:
Étkeztetés: fő
Házi segítségnyújtás:
Tanyagondnoki szolgáltatás
19. Vállalkozási tevékenység: --
20. bélyegző lenyomata: Nagyrév Község Önkormányzat 5463 Nagyrév Árpád út 78.
A szakfeladatok körébe utalt feladatokat az önkormányzat által jóváhagyott szakmai program, valamint a működési engedély határozza meg.
A helyi önkormányzat rendeletben szabályozza a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat, azok igénybevételét, valamint a fizetendő térítési díjakat.
Az ellátandó szakmai tevékenységet szabályozzák:
- 1993. évi III.törvény
- 9/1999.(XI.24.) Korm.rendelet
- 1/2000.(I.7.) SZCSM rendelet
- 188/1999. (XII.16.) Korm.rendelet
- 8/2000.( VIII.4.) SZCSM rendelet
- 9/2000.( VIII.4.) SZCSM rendelet
és módosításai
Az ellátások megszervezésekor figyelembe veendő
- Az ellátást igénylő -életkora
-egészségi állapota (fizikai, pszichés)
-szociális helyzete
A biztosított ellátás megszervezésénél kiemelt figyelmet kell fordítani az egyéni gondozás elvárásainak, a szakmai rendeletben meghatározott határidők figyelembevételével el kell készíteni és folyamatosan vezetni a szakmai jogszabályokban meghatározott dokumentumokat.
Fokozott figyelmet kell fordítani
- a humanizált környezet kialakítására és működtetésére
- az emberi és állampolgári jogok érvényesülésére
- személyi és szakmai feltételek megvalósítására
- adatkezelés és adatvédelem biztosítására
- ellátottak jogai, egyes ellátotti csoportok speciális jogai, a szociális szolgáltatásokat végzők jogai biztosítására, illetve érvényesítése feltételeinek megvalósítására.
II.
Nyújtott Szolgáltatások
1. Alapszolgáltatások
a.) étkeztetés: Nagyrév Község Önkormányzat főzőkonyhájából biztosított
Az alapellátás keretében megvalósuló étkeztetés célja, hogy a szociálisan, vagy kora, illetve egészségi állapota alapján rászoruló személy legalább napi egyszer meleg ételt kapjon. Az ellátás az alábbiak szerint valósul meg:
Napi egyszeri meleg élelem lakásra szállítással hétfőtől – péntekig,
- elvitel lehetővé tételével
- helyben étkezés lehetővé tételével
- házhoz szállítással
b.) Házi segítségnyújtás: keretében a házi gondozó az ellátott részére saját környezetben, életkorának, élethelyzetének és egészségi állapotának megfelelő segítséget nyújt. Az ellátás kapcsán figyelembe veszi az ellátást igénylő meglévő képességeinek fenntartását, fejlesztésének lehetőségeit, valamint a szolgálat lehetőségeit.
Az ellátás keretében külterületen is történik ellátás.
A szolgáltatás gondozási körzetekben szerveződik
Főbb tevékenységek:
- Segítő kapcsolat kialakítása
- Alapvető gondozási, ápolási feladatok ellátása
- Közreműködés a személyi és lakókörnyezeti higiéné megtartásában
- Háztartásvitel segítése
- Környezettel való kapcsolattartás segítése
- Veszélyhelyzet kialakulása megelőzéséhez segítségadás
- Szabadidő eltöltés szervezéséhez segítségnyújtás
- Szükség esetén a bentlakásos szociális intézménybe történő beköltözés segítése
- Előgondozást végző személlyel együttműködés
A házi gondozó a házi segítségnyújtás során együttműködik az egészségügyi és szociális alap- és szakellátást nyújtó intézményekkel.
A segítségnyújtás módját, formáját, gyakoriságát a szakmai vezető határozza meg a környezettanulmány, előgondozás tapasztalatai, a háziorvos javaslata, az egyén szükségletének és az ellátó hálózat lehetőségeinek figyelembe vételével.
A gondozási feladatokat és változásait gondozási – ápolási dokumentumon kell vezetni.
A napi gondozási tevékenységről a házi gondozó gondozási naplót vezet.
A gondozás körébe tartozik továbbá
- a látogatás
- állapot változásainak figyelemmel kísérése
- mentális gondozás
c. ) tanyagondnoki szolgálat
A tanyagondnoki rendszer célja elsősorban a külterületi, valamint a tanyasi lakott helyek intézményi hátrányainak enyhítése, az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz, egyes alapellátásokhoz való hozzájutás biztosítása, az elszigeteltség feloldása.
- családsegítésben, gyermekjóléti szolgáltatásban való közreműködés
- intézmények és az ellátott közötti kapcsolattartás elősegítése
- étkeztetésben, házi segítségnyújtásban való közreműködés, stb.
Karbantartó tevékenység
A szakfeladatok szakmai telephelyén Nagyrév, Árpád út 60. szám alatt felmerülő meghibásodásokat az önkormányzat által alkalmazott karbantartók javítják írásos igénybejelentés alapján. Szakembert igénylő javításokat a polgármesternél kell bejelenteni és engedélyeztetni.
Szabályzatok-Nagyrév Község Önkormányzat szabályzataiba beépülve:
- Pénzkezelési szabályzat
- Leltározási és selejtezési szabályzat
- Munkavédelmi szabályzat
- Tűzvédelmi szabályzat
- Iratkezelési szabályzat
- Munka-, védőruha szabályzat
- Vagyonvédelmi szabályzatok
- Számviteli szabályzat
A működés során biztosítani kell a társadalmi tulajdon és az adatok védelmét.
Ellenőrzés
- Az ellenőrzés a vezetés szerves része.
Ellenőrzés formái:
- vezetői ellenőrzés
- munkafolyamatba épített ellenőrzés
- cél- és témaellenőrzés
Ellenőrzési feladatokat munkaköri feladatvégzése során kötelesek ellátni továbbá
- szakmai vezető
Az 1/2000 (I.7.) SZCSM rendelet meghatározza
- 1.számú melléklet a személyes gondoskodást nyújtó intézmény szabályzatainak körét
- 2. számú melléklet a személyes gondoskodást nyújtó intézmény szakmai létszám normáit
- 3. számú melléklet a személyes gondoskodást nyújtó intézményben foglalkoztatottak képesítési előírásait
és ezek módosításait.
III.
A Vezetés Általános Elvei
Vezetés általános elvei
- A szakfeladatok egyszemélyi felelős vezetője a polgármester, aki szakmai feladatok terén szakmai vezetőt bíz meg
- Felelős a vezetése alatt álló szakfeladatok feladatainak megszervezéséért.
- Gondoskodik a feladatok ellátásához szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosításáról
- Képviseli a szolgáltatásokat.
- Folyamatosan és rendszeresen ellenőrzi a feladatok ellátását.
- Tájékoztatja a fenntartó képviselő-testületet
- A humán erőforrás ésszerű – szakmai feladatellátást segítő – gazdaságos felhasználása érdekében indokolt esetben belső átszervezéseket hajt végre.
A vezetésben az alábbi általános elveket kell érvényesíteni:
a.) A szakfeladatok között kialakított munkaköröket úgy kell kialakítani, hogy az irányításában, ellenőrzésében az egyszemélyi vezetés elve maradéktalanul érvényesüljön.
b.) A mellérendelt egységek (szakfeladatok) egymásnak nem adhatnak utasítást.
c.) Biztosítani szükséges a folyamatos információcserét a szakfeladatok között a zökkenőmentes feladatellátás érdekében.
A dolgozók részvétele a vezetésben:
dolgozói munkaértekezleteken valósul meg.
- képzési-továbbképzési terv felelőse: szakmai vezető
- statisztikák felelőse: szakmai vezető
A szakmai vezető
Felelős működő szakfeladatok szakmai munkájáért.
A szakmai vezető gondoskodik a szakfeladatokon belül az emberi és állampolgári jogok érvényesítéséről.
Szakmai vezető, irányító, ellenőrző munkáját a szakmai rendeletek, helyi szabályzatok és a munkaköri leírásban rögzítettek szerint munkatársai bevonásával, azok tevékeny közreműködésével látja el.
A szakmai vezető feladatkörében
a./Biztosítja a korszerű, magas színvonalú gondozás megvalósítását.
b./Tanulmányozza az új gondozási módszereket, a megjelenő rendeleteket, irányelveket, képzési formákat.
c./Intézkedéseivel segíti az ellátottak zökkenőmentes beilleszkedését, egyéni igényeinek közösségi ellátásba való beilleszthetőségét.
d./Értékeli, elemzi a normatívák, a térítési díjak alakulását.
e./Előkészíti, illetve elkészíti és jóváhagyja az intézmény működését segítő
szabályzatokat
jóváhagyásra előkészíti
- intézményi dolgozók munkaköri leírását
f./Gyakorolja a polgármester által számára meghatározott
- munkáltatói jogokat
- fegyelmi jogkört
- gazdasági feladatokat
jogszabályban vagy a felettes szerv által meghatározott feladatokat
g./Irányítja – összehangolja és ellenőrzi
- a személyes gondoskodásban végzett feladatokat
- a szakfeladatok együttműködését, munkamegosztását
- a munkafegyelem betartását
- etikai követelmények betartását
- munka-, tűz-, balesetvédelmi feladatok végrehajtását
- a dolgozók képzését, önképzését
h./Végzi és intézkedik
a panaszok, közérdekű bejelentések kivizsgálásáról és a szükséges intézkedések megtételéről.
j./Kapcsolatot tart
- a fenntartó önkormányzat polgármesterével, dolgozóival
- ellátottak hozzátartozóival
- társadalmi és tömegszervezetekkel
- társintézményekkel
- szakmai szervezetekkel
k./Figyeli és szervezi
- pályázati kiírásokat, azokon való részvételt
- külső, külföldi kapcsolatok kialakításának lehetőségeit
- helyi és központi képzési, továbbképzési lehetőségeket
Az ellátás érdekében szervezett munkakörökben végzendő tevékenységek a Munkaköri leírásban részletesen szabályozottak.
Az intézmény személyügyi tevékenységét az önkormányzat személyzeti ügyeivel foglalkozó személy irányítja.
A polgármester gyakorolja a munkavállalóval szemben a munkáltatói jogokat.
Az ellátás érdekében a humán erőforrás belső átszervezéssel módosítható, betartva a módosított 1/2000 (I.7) SZCSM rendelet 2. számú mellékletében meghatározott létszámnormatívákat.
IV.
A VEZETÉST SEGÍTŐ SZERVEK
A demokratikus vezetés elvei alapján a dolgozók többségét érintő kérdésekben a polgármester meghallgatja a javaslatokat, véleményeket az e célra szolgáló fórumokon.
A demokratikus vezetést segítő fórumok
- dolgozói munkaértekezlet
dolgozói munkaértekezlet: A dolgozók közvetlen tájékoztatási fórumaként működik., valamint vélemény, javaslat és információgyűjtő megbeszélés.
Az értekezlet negyedévente kerül összehívásra.
V.
MŰKÖDÉSI REND
Munkarend
Szociális alapszolgáltatásokat nyújtó területeken:
-szociális étkeztetés.
Hétfőtől – péntekig
-házi segítségnyújtás:
Hétfőtől – péntekig 8 órától – 16 óráig
Szakmailag indokolt esetben rugalmasan alkalmazkodva a körülményekhez szombat, vasárnap és ünnepnapokon is, illetve reggeli korábbi munkakezdés és délutáni műszak kitolást a szakmai vezető javaslata alapján a polgármester engedélyezhet.
-tanyagondnoki szolgálat
Hétfőtől – péntekig 8 órától – 16 óráig
Rendkívüli esetben a tanyagondnok , szombat, vasárnap is behívható.
Az ellátottakkal kapcsolatos szabályok
- A mindenkor hatályos helyi önkormányzati rendelet a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról
Adatkezelés, adatszolgáltatás, tájékoztatási kötelezettség
Az adatkezelés szabályait az Iratkezelési Szabályzata rögzíti.
Az adatszolgáltatást
- az dolgozók
- az ellátást igénybe vevők
vonatkozásában a
- Szociális Törvény
- Egészségügyi Törvény
- Adatvédelmi Törvény
szabályozza.
VI.
EGYÉB RENDELKEZÉSEK
- Jelen SZMSZ szoros részét képezik a munkaköri leírások.
- A személyes gondoskodást nyújtó intézményben foglalkoztatott személy, valamint közeli hozzátartozója (a Ptk. 685.b.pontja) az ellátásban részesülő személlyel tartási, életjáradéki és öröklési szerződést az ellátás időtartama alatt – illetve annak megszűnésétől számítva egy évig – nem köthet.
- munkaköri összeférhetetlenség, befolyásoltság elkerülése érdekében belső szervezéssel biztosítani szükséges.
- -közeli hozzátartozók munkaköri alá-fölérendeltségének kizárását
- -közösségi-munkahelyi kapcsolatrendszer vonatkozásában nem megengedhető – kiemelten az irányítást, ellenőrzést végző munkakörökben – a személyi kapcsolatból következő elkötelezettség, mely befolyásolja a reális, elfogulatlan szakmai értékelést, számonkérést.
- Reklám tevékenység, adás – vétel, üzleti ügyek bonyolítása, kölcsön, kezességvállalás, stb. dolgozó-dolgozóval, dolgozó-ellátottal nem elfogadható, következményei munkahelyi feszültséget eredményezhet.
VII.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
E szabályzat az 1993. évi III. törvény, az 1/2000 (I.7. ) SZCSM rendelet valamint a szakmai program alapján készült.
Az SZMSZ az önkormányzati jóváhagyást követően lép hatályba. Ezzel a korábbi SZMSZ hatályát veszti. A szabályzatot a hatálybalépést követően, a közalkalmazottak által hozzáférhető helyen közzé kell tenni.
Elfogadva Nagyrév Község Önkormányzat Képviselő-testületének
a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10./2011.( VI.23.) önkormányzati rendeletének 4. számú mellékleteként
hatályon kívül helyezte …/2013. (IX.25.) önkormányzati rendelet