NAGYRÉV KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETE

a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2011. 06. 23- 2013. 09. 24

3. számú melléklet[1]


4. számú melléklet

 a Nagyrév Község Önkormányzat Képviselő-testületének

a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló  10./2011.(    VI.23.) önkormányzati rendelethez



SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZAT

Étkeztetés

Házi segítségnyújtás

Tanyagondnoki szolgálat


I.

                                              ÁLTALÁNOS ÉS BEVEZETŐ SZABÁLYOK



Az SZMSZ tartalmazza:


  • Szakfeladatok felépítését
  • egymáshoz való viszonyukat,
  • irányításuk rendjét,
  • továbbá a működés azon alapelveit, amelyek a szakfeladatok ellátására vonatkoznak

Módosításra vagy kiegészítésre kerül a szabályzat, ha a felépítésre, illetve működésre vonatkozó jogszabályok megváltoznak, vagy ha a működés során szerzett tapasztalatok ezt indokolttá teszik.


A szakfeladatok adatai:


 1. Nagyrév Község Önkormányzat az étkeztetés, házi segítséggyújtás, Tanyagondnoki szolgálat szakfeladatokat alapfeladatként látja el.

 3. székhelye : 5463 Nagyrév, Árpád út 78.

 4. A szakfeladatok ellátásának helye: 5463 Nagyrév , Árpád út 60.


 5. Működési területe: Nagyrév Község közigazgatási területe.

 6. alapítója: Nagyrév Község Önkormányzat 5463 Nagyrév, Árpád út 78.


 7. Jogelőd: Nagyközségi Szociális Gondozási Központ Intézmény Cibakháza, Nagyrév, Tiszainoka

 8. felügyeleti szerve: Nagyrév Község Önkormányzat 5463 Nagyrév, Árpád út 78.

10. adószáma: 15412562-2-16

11. Törzskönyvi azonosító: 412562

13. Statisztikai száma: 15412562-8411-321-16

14. Bankszámlaszáma: 69800054-15500214

15. szervezete: a szakfeladatok egy szakmai irányítás alatt működnek


17. Alaptevékenység szakfeladatai:


  • 889922 Házi segítségnyújtás
  • 889921 Szociális étkeztetés
  • 889928 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás


18. Ellátások formái: Személyes gondoskodás keretébe tartozóan


Szociális alapszolgáltatási formák:

Étkeztetés:           fő

Házi segítségnyújtás:          

Tanyagondnoki szolgáltatás


19. Vállalkozási tevékenység: --

20. bélyegző lenyomata: Nagyrév Község Önkormányzat 5463 Nagyrév Árpád út 78.


A szakfeladatok körébe utalt feladatokat az önkormányzat által jóváhagyott szakmai program, valamint a működési engedély határozza meg.

A helyi önkormányzat rendeletben szabályozza a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat, azok igénybevételét, valamint a fizetendő térítési díjakat.



Az ellátandó szakmai tevékenységet szabályozzák:

  • 1993. évi III.törvény
  • 9/1999.(XI.24.) Korm.rendelet
  • 1/2000.(I.7.) SZCSM rendelet
  • 188/1999. (XII.16.) Korm.rendelet
  • 8/2000.( VIII.4.) SZCSM rendelet
  • 9/2000.( VIII.4.) SZCSM rendelet

és módosításai


Az ellátások megszervezésekor figyelembe veendő

  • Az ellátást igénylő  -életkora

-egészségi állapota (fizikai, pszichés)

-szociális helyzete



A biztosított ellátás megszervezésénél kiemelt figyelmet kell fordítani az egyéni gondozás elvárásainak, a szakmai rendeletben meghatározott határidők figyelembevételével el kell készíteni és folyamatosan vezetni a szakmai jogszabályokban meghatározott dokumentumokat.


Fokozott figyelmet kell fordítani

  • a humanizált környezet kialakítására és működtetésére
  • az emberi és állampolgári jogok érvényesülésére
  • személyi és szakmai feltételek megvalósítására
  • adatkezelés és adatvédelem biztosítására
  • ellátottak jogai, egyes ellátotti csoportok speciális jogai, a szociális szolgáltatásokat végzők jogai biztosítására, illetve érvényesítése feltételeinek megvalósítására.


II.

Nyújtott Szolgáltatások



1. Alapszolgáltatások


a.) étkeztetés: Nagyrév Község Önkormányzat főzőkonyhájából biztosított

Az alapellátás keretében megvalósuló étkeztetés célja, hogy a szociálisan, vagy kora, illetve egészségi állapota alapján rászoruló személy legalább napi egyszer meleg ételt kapjon. Az ellátás az alábbiak szerint valósul meg:


Napi egyszeri meleg élelem lakásra szállítással hétfőtől – péntekig,

  • elvitel lehetővé tételével
  • helyben étkezés lehetővé tételével
  • házhoz szállítással



b.) Házi segítségnyújtás: keretében a házi gondozó az ellátott részére saját környezetben, életkorának, élethelyzetének és egészségi állapotának megfelelő segítséget nyújt. Az ellátás kapcsán figyelembe veszi az ellátást igénylő meglévő képességeinek fenntartását, fejlesztésének lehetőségeit, valamint a szolgálat lehetőségeit.

Az ellátás keretében külterületen is történik ellátás.

A szolgáltatás gondozási körzetekben szerveződik



Főbb tevékenységek:

  • Segítő kapcsolat kialakítása
  • Alapvető gondozási, ápolási feladatok ellátása
  • Közreműködés a személyi és lakókörnyezeti higiéné megtartásában
  • Háztartásvitel segítése
  • Környezettel való kapcsolattartás segítése
  • Veszélyhelyzet kialakulása megelőzéséhez segítségadás
  • Szabadidő eltöltés szervezéséhez segítségnyújtás
  • Szükség esetén a bentlakásos szociális intézménybe történő beköltözés segítése
  • Előgondozást végző személlyel együttműködés



A házi gondozó a házi segítségnyújtás során együttműködik az egészségügyi és szociális alap- és szakellátást nyújtó intézményekkel.

A segítségnyújtás módját, formáját, gyakoriságát a szakmai vezető határozza meg a környezettanulmány, előgondozás tapasztalatai, a háziorvos javaslata, az egyén szükségletének és az ellátó hálózat lehetőségeinek figyelembe vételével.


A gondozási feladatokat és változásait gondozási – ápolási dokumentumon kell vezetni.

A napi gondozási tevékenységről a házi gondozó gondozási naplót vezet.


A gondozás körébe tartozik továbbá

  • a látogatás
  • állapot változásainak figyelemmel kísérése
  • mentális gondozás


c. ) tanyagondnoki szolgálat


A tanyagondnoki rendszer célja elsősorban a külterületi, valamint a tanyasi lakott helyek intézményi hátrányainak enyhítése, az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz, egyes alapellátásokhoz való hozzájutás biztosítása, az elszigeteltség feloldása.

  • családsegítésben, gyermekjóléti szolgáltatásban való közreműködés
  • intézmények és az ellátott közötti kapcsolattartás elősegítése
  • étkeztetésben,  házi segítségnyújtásban való közreműködés, stb.



Karbantartó tevékenység


A szakfeladatok szakmai telephelyén Nagyrév, Árpád út 60. szám alatt felmerülő meghibásodásokat az önkormányzat által alkalmazott karbantartók javítják írásos igénybejelentés alapján. Szakembert igénylő javításokat a polgármesternél kell bejelenteni és engedélyeztetni.


Szabályzatok-Nagyrév Község Önkormányzat szabályzataiba beépülve:

  • Pénzkezelési szabályzat
  • Leltározási és selejtezési szabályzat
  • Munkavédelmi szabályzat
  • Tűzvédelmi szabályzat
  • Iratkezelési szabályzat
  • Munka-, védőruha szabályzat
  • Vagyonvédelmi szabályzatok
  • Számviteli szabályzat


A működés során biztosítani kell a társadalmi tulajdon és az adatok védelmét.


Ellenőrzés

  • Az ellenőrzés a vezetés szerves része.


Ellenőrzés formái:

  • vezetői ellenőrzés
  • munkafolyamatba épített ellenőrzés
  • cél- és témaellenőrzés


Ellenőrzési feladatokat munkaköri feladatvégzése során kötelesek ellátni továbbá

  • szakmai vezető


Az 1/2000 (I.7.) SZCSM rendelet meghatározza

  • 1.számú melléklet a személyes gondoskodást nyújtó intézmény szabályzatainak körét
  • 2. számú melléklet a személyes gondoskodást nyújtó intézmény szakmai létszám normáit
  • 3. számú melléklet a személyes gondoskodást nyújtó intézményben foglalkoztatottak képesítési előírásait

és ezek módosításait.







III.

A Vezetés Általános Elvei






Vezetés általános elvei

  • A szakfeladatok egyszemélyi felelős vezetője a polgármester, aki  szakmai feladatok terén szakmai vezetőt bíz meg
  • Felelős a vezetése alatt álló szakfeladatok feladatainak megszervezéséért.
  • Gondoskodik a feladatok ellátásához szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosításáról
  • Képviseli a szolgáltatásokat.
  • Folyamatosan és rendszeresen ellenőrzi a feladatok ellátását.
  • Tájékoztatja a fenntartó képviselő-testületet
  • A humán erőforrás ésszerű – szakmai feladatellátást segítő – gazdaságos felhasználása érdekében indokolt esetben belső átszervezéseket hajt végre.


A vezetésben az alábbi általános elveket kell érvényesíteni:

a.) A szakfeladatok között kialakított munkaköröket úgy kell kialakítani, hogy az irányításában, ellenőrzésében az egyszemélyi vezetés elve maradéktalanul érvényesüljön.

b.) A mellérendelt egységek  (szakfeladatok) egymásnak nem adhatnak utasítást.

c.) Biztosítani szükséges a folyamatos információcserét a szakfeladatok között a zökkenőmentes feladatellátás érdekében.


A dolgozók részvétele a vezetésben:

dolgozói munkaértekezleteken valósul meg.


  • képzési-továbbképzési terv felelőse: szakmai vezető
  • statisztikák felelőse: szakmai vezető



A szakmai vezető

Felelős működő  szakfeladatok szakmai munkájáért.

A szakmai vezető  gondoskodik a szakfeladatokon belül az emberi és állampolgári jogok érvényesítéséről.

Szakmai vezető, irányító, ellenőrző munkáját a szakmai rendeletek, helyi szabályzatok és a munkaköri leírásban rögzítettek szerint munkatársai bevonásával, azok tevékeny közreműködésével látja el.


A szakmai vezető  feladatkörében

a./Biztosítja a korszerű, magas színvonalú gondozás megvalósítását.

b./Tanulmányozza az új gondozási módszereket, a megjelenő rendeleteket, irányelveket, képzési formákat.

c./Intézkedéseivel segíti az ellátottak zökkenőmentes beilleszkedését, egyéni igényeinek közösségi ellátásba való beilleszthetőségét.

d./Értékeli, elemzi a normatívák, a  térítési díjak alakulását.

e./Előkészíti, illetve elkészíti és jóváhagyja az intézmény működését segítő

szabályzatokat

jóváhagyásra előkészíti

  • intézményi dolgozók munkaköri leírását

f./Gyakorolja a  polgármester által számára meghatározott

  • munkáltatói jogokat
  • fegyelmi jogkört
  • gazdasági feladatokat

jogszabályban vagy a felettes szerv által meghatározott feladatokat

g./Irányítja – összehangolja és ellenőrzi

  • a személyes gondoskodásban végzett feladatokat
  • a szakfeladatok együttműködését, munkamegosztását
  • a munkafegyelem betartását
  • etikai követelmények betartását
  • munka-, tűz-, balesetvédelmi feladatok végrehajtását
  • a dolgozók képzését, önképzését

h./Végzi és intézkedik

a panaszok, közérdekű bejelentések kivizsgálásáról és a szükséges intézkedések megtételéről.

j./Kapcsolatot tart

  • a fenntartó önkormányzat polgármesterével, dolgozóival
  • ellátottak hozzátartozóival
  • társadalmi és tömegszervezetekkel
  • társintézményekkel
  • szakmai szervezetekkel

k./Figyeli és szervezi

  • pályázati kiírásokat, azokon való részvételt
  • külső, külföldi kapcsolatok kialakításának lehetőségeit
  • helyi és központi képzési, továbbképzési lehetőségeket




Az ellátás érdekében szervezett munkakörökben végzendő tevékenységek a Munkaköri leírásban részletesen szabályozottak.


Az intézmény személyügyi tevékenységét az  önkormányzat személyzeti ügyeivel foglalkozó személy irányítja.

A polgármester gyakorolja a munkavállalóval szemben a munkáltatói jogokat.

Az ellátás érdekében a humán erőforrás belső átszervezéssel módosítható, betartva a módosított 1/2000 (I.7) SZCSM rendelet 2. számú mellékletében meghatározott létszámnormatívákat.


IV.

A VEZETÉST SEGÍTŐ SZERVEK


A demokratikus vezetés elvei alapján a dolgozók többségét érintő kérdésekben a polgármester meghallgatja a javaslatokat, véleményeket az e célra szolgáló fórumokon.

A demokratikus vezetést segítő fórumok

  • dolgozói munkaértekezlet



dolgozói munkaértekezlet: A dolgozók közvetlen tájékoztatási fórumaként működik., valamint vélemény, javaslat és információgyűjtő megbeszélés.

Az értekezlet negyedévente kerül összehívásra.






V.

MŰKÖDÉSI REND


Munkarend



Szociális alapszolgáltatásokat nyújtó területeken:


-szociális étkeztetés.

Hétfőtől – péntekig


-házi segítségnyújtás:

Hétfőtől – péntekig 8 órától – 16 óráig

Szakmailag indokolt esetben rugalmasan alkalmazkodva a körülményekhez szombat, vasárnap és ünnepnapokon is, illetve reggeli korábbi munkakezdés és délutáni műszak kitolást a  szakmai vezető javaslata alapján a polgármester engedélyezhet.



-tanyagondnoki szolgálat

Hétfőtől – péntekig 8 órától – 16 óráig

Rendkívüli esetben a tanyagondnok , szombat, vasárnap is behívható.


Az ellátottakkal kapcsolatos szabályok


  • A mindenkor hatályos helyi önkormányzati rendelet a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról



Adatkezelés, adatszolgáltatás, tájékoztatási kötelezettség


Az adatkezelés szabályait az Iratkezelési Szabályzata rögzíti.

Az adatszolgáltatást

  • az dolgozók
  • az ellátást igénybe vevők

vonatkozásában a

  • Szociális  Törvény
  • Egészségügyi Törvény
  • Adatvédelmi Törvény

szabályozza.





VI.

EGYÉB RENDELKEZÉSEK



  • Jelen SZMSZ szoros részét képezik a munkaköri leírások.
  • A személyes gondoskodást nyújtó intézményben foglalkoztatott személy, valamint közeli hozzátartozója (a Ptk. 685.b.pontja) az ellátásban részesülő személlyel tartási, életjáradéki és öröklési szerződést az ellátás időtartama alatt – illetve annak megszűnésétől számítva egy évig – nem köthet.
  • munkaköri összeférhetetlenség, befolyásoltság elkerülése érdekében belső szervezéssel biztosítani szükséges.
  • -közeli hozzátartozók munkaköri alá-fölérendeltségének kizárását
  • -közösségi-munkahelyi kapcsolatrendszer vonatkozásában nem megengedhető – kiemelten az irányítást, ellenőrzést végző munkakörökben – a személyi kapcsolatból következő elkötelezettség, mely befolyásolja a reális, elfogulatlan szakmai értékelést, számonkérést.
  • Reklám tevékenység, adás – vétel, üzleti ügyek bonyolítása, kölcsön, kezességvállalás, stb. dolgozó-dolgozóval, dolgozó-ellátottal nem elfogadható, következményei munkahelyi feszültséget eredményezhet.



VII.

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK



E szabályzat az 1993. évi III. törvény, az 1/2000 (I.7. ) SZCSM rendelet valamint a szakmai program alapján készült.


Az SZMSZ az önkormányzati jóváhagyást követően lép hatályba. Ezzel a korábbi SZMSZ hatályát veszti. A szabályzatot a hatálybalépést követően, a közalkalmazottak által hozzáférhető helyen közzé kell tenni.



Elfogadva  Nagyrév Község Önkormányzat Képviselő-testületének

a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló  10./2011.(    VI.23.) önkormányzati rendeletének 4. számú mellékleteként

[1]

hatályon kívül helyezte …/2013. (IX.25.) önkormányzati rendelet