NAGYRÉV KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 1/2014.(I.8.) önkormányzati rendelete
az egyes helyi szociális ellátási formákról
Hatályos: 2014. 01. 08- 2015. 02. 28NAGYRÉV KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 1/2014.(I.8.) önkormányzati rendelete
az egyes helyi szociális ellátási formákról
2014-01-08-tól 2015-03-01-ig
Nagyrév Község Önkormányzat Képviselő-testületének
1./2014.( I.8. ) önkormányzati rendelete
az egyes helyi szociális ellátási formákról
Nagyrév Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület) az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § (1) bekezdés 8. pontjában, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló, többször módosított 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában és 32.§ -ában kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:
I. fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet célja
1. §
E rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő, a szociális rászorultságtól függő, pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.
A rendelet hatálya
2. §
A rendelet hatálya kiterjed Nagyrév Község Önkormányzat illetékességi területén lakóhellyel, tartózkodási hellyel, valamint az Európai Unió tagállamainak munkavégzés céljából a közigazgatási területen tartózkodó polgáraira, hajléktalan személyekre, továbbá az Szt. 3.§ (1)-(3) bekezdéseiben és a 7.§ (1) bekezdésében meghatározott személyekre.
Értelmező rendelkezések
3. §
A rendeletben szereplő és alkalmazott fogalmak tartalmára vonatkozóan az Szt. 4. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.
II. fejezet
ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK
Eljárási rendelkezések
4. §
- Az általános, minden, e rendeletben szabályozott szociális ellátásra érvényes eljárási szabályokat az 4-7. §-ok határozzák meg.
- Az egyes ellátási formákhoz kapcsolódó különös eljárási szabályokat adott ellátási formák részletezik.
- Az eljárás megindítása kérelemre, vagy hivatalból történhet. A kérelmet a Tiszakürti Közös Önkormányzati Hivatal Nagyrévi Kirendeltségén (a továbbiakban: hivatal) írásban kell benyújtani. A kérelemhez csatolni kell az e rendeletben meghatározott dokumentumokat (igazolásokkal, nyilatkozatokkal).
- A kérelmező köteles együttműködni a hivatallal szociális helyzetének feltárásában. A kérelemhez csatolni kell a kérelmező és családja jövedelmi viszonyairól szóló igazolásokat és mindazokat a bizonyítékokat, amelyeket a rendelet az egyes ellátásoknál előír, továbbá amelyek az ügy elbírálásához elengedhetetlenül szükségesek.
- A pénzbeli ellátások felhasználását a megállapító szerv ellenőrizheti, vagy az általa felhatalmazott hivatali dolgozón keresztül ellenőriztetheti.
Az ellátások megállapítása
5. §
- A képviselő-testület az e rendeletben szabályozott szociális ellátásokkal kapcsolatos I. fokú hatáskörét a polgármesterre ruházza.
- Szociális rászorultság esetén a jogosult számára
a) a települési önkormányzat jegyzője a törvényben meghatározott feltételek szerint:
aa) foglalkoztatást helyettesítő támogatást,
ab) rendszeres szociális segélyt,
ac) az Szt. 38. § (1) bekezdésében foglalt lakásfenntartási támogatást;
b) a települési önkormányzat képviselő-testülete az Szt.-ben, illetve e rendeletben meghatározott feltételek szerint:
ba) önkormányzati segélyt,
bb) méltányossági közgyógyellátást
állapít meg (a továbbiakban együtt: szociális rászorultságtól függő pénzbeli és ellátások).
Az ellátások kifizetése, folyósítása
6. §
- A pénzbeli szociális ellátások folyósítása a 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet előírásai szerint történik.
- Az e rendeletben meghatározott egyes pénzbeli szociális ellátások kifizetése a kérelemben megjelölt folyószámlára történő átutalással, ennek hiányában az önkormányzat házipénztárából történik.
- A természetbeni ellátásokat a megállapító határozat rendelkezései szerint a hivatal:
- az ellátást, szolgáltatást biztosító által - az igénybevétel alapján – kiállított számla;
- az ellátást, szolgáltatást biztosító részére havi, vagy negyedéves utalással;
- utólagos elszámolással harmadik személy részére házipénztárból történő kifizetéssel teljesíti.
- A gazdálkodási feladatokat ellátó szervezeti egység további feladatként:
- az ellátások kifizetéséről pénzügyi nyilvántartást vezet;
- gondoskodik az ellátásokkal összefüggő járulékfizetési, pénzügyi elszámolási visszaigénylési feladatok végrehajtásáról.
A rendszeres ellátások ellenőrzésének szabályai
7. §
- A rendszeres ellátásokra való jogosultságot - ha e rendelet másként nem rendelkezik - legalább évente egy ízben felül kell vizsgálni.
- A felülvizsgálat lefolytatása és döntésre történő előterjesztése a szociális ügyintéző feladata. A felülvizsgálat során az elsőfokú eljárás szabályai szerint kell eljárni, azzal hogy a felülvizsgálati eljárás hivatalból indul.
- A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésével, elengedésével, részletfizetés engedélyezésével kapcsolatban az Szt. 17. §-ában foglaltak figyelembe vételével a hatáskörök gyakorlói döntenek.
III. fejezet
SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK
Foglalkoztatást helyettesítő támogatásra való jogosultság egyéb feltételei
8. §
(1) Az aktívkorúak ellátása esetén a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult, valamint a foglalkoztatást helyettesítő támogatás megállapítása iránt kérelmet előterjesztő személy az Szt. 33. § (1)-(6) bekezdésébe foglaltakon túl, a jogosultság egyéb feltételként köteles az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház rendben tartására, az ingatlan állagának megóvására az alábbiak szerint:
- az általa életvitelszerűen lakott lakásnál vagy háznál szeméttároló edény elhelyezése és rendeltetésszerű használata,
- az általa életvitelszerűen lakott lakáshoz vagy házhoz tartozó udvar, kert gaztalanítása, folyamatos rendben tartása, a keletkező hulladék és rom eltávolítása,
- az általa életvitelszerűen lakott lakáshoz vagy házhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése,
- az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház előtti járdának, annak hiányában egy méter széles területrésznek, valamint a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének gondozás, tisztán tartása, szeméttől és gyomtól való mentesítése,
- az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház előtti csapadékvíz elvezetésére szolgáló földmedrű szikkasztó árok tisztántartása,
- az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy rendeltetésszerű használata, folyamatos takarítása, tisztántartása,
- az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház valamint a hozzá tartozó kert, udvar, rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése.
(2) A kérelmező köteles az (1) bekezdésben felsorolt állapotot a jogosultság megállapítását követően is fenntartani.
(3) A Szt. 34. § (2) valamint 36. § (2) bekezdésében foglaltakon túl meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát annak a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult személynek, aki az (1)-(2) bekezdésben foglalt kötelezettségét nem teljesíti.
(4) A jogosultság feltételeként az (1-3) bekezdésben foglalt szabályok betartását az önkormányzat képviselőtestülete és a Jegyző ellenőrzi.
A normatív lakásfenntartási támogatásra való jogosultság egyéb feltételei
9. §
(1) A normatív lakásfenntartási támogatás esetén a normatív lakásfenntartási támogatásra jogosult, valamint a normatív lakásfenntartási támogatás megállapítása iránt kérelmet előterjesztő személy az Szt. 38.§ bekezdésébe foglaltakon túl, a jogosultság egyéb feltételként köteles az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház rendben tartására, az ingatlan állagának megóvására az alábbiak szerint:
- az általa életvitelszerűen lakott lakásnál vagy háznál szeméttároló edény elhelyezése és rendeltetésszerű használata,
- az általa életvitelszerűen lakott lakáshoz vagy házhoz tartozó udvar, kert gaztalanítása, folyamatos rendben tartása, a keletkező hulladék és rom eltávolítása,
- az általa életvitelszerűen lakott lakáshoz vagy házhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése,
- az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház előtti járdának, annak hiányában egy méter széles területrésznek, valamint a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének gondozás, tisztán tartása, szeméttől és gyomtól való mentesítése,
- az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház előtti csapadékvíz elvezetésére szolgáló földmedrű szikkasztó árok tisztántartása,
- az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy rendeltetésszerű használata, folyamatos takarítása, tisztántartása,
- az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház valamint a hozzá tartozó kert, udvar, rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése.
(2) A kérelmező köteles az (1) bekezdésben felsorolt állapotot a jogosultság megállapítását követően is fenntartani.
(3) A Szt. 38. § valamint 39. § paragrafusban foglaltakon túl meg kell szüntetni az lakásfenntartási támogatásra való jogosultságát annak a támogatásra jogosult személynek, aki az (1)-(2) bekezdésben foglalt kötelezettségét nem teljesíti.
(4) A jogosultság feltételeként az (1-3) bekezdésben foglalt szabályok betartását az önkormányzat képviselőtestülete és a Jegyző ellenőrzi.
Önkormányzati segély
Az ellátás feltételei
10. §
- Az önkormányzat képviselő-testülete a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére az Szt.45.§ foglaltaknak megfelelően önkormányzati segélyt nyújt.
- Az (1) bekezdésben foglaltak alkalmazása szempontjából létfenntartást veszélyeztető helyzetek a következők:
- krónikus, hosszantartó betegségből eredő jövedelem-kiesés,
- nagyobb összegű váratlan vagy tervezhető, de önhibán kívüli többletkiadások (pl. tüzelővásárlás),
- munkanélküliek esetén a járadék, illetve az aktív korúak ellátásának folyósításáig terjedő időszak,
- elemi károsultság,
- egyedülálló esetén ellátatlanság,
- önhibán kívüli egyéb támogatási formákból való kiszorulás,
- egyéb, rendkívüli ok bekövetkezése.
11. §.
- A 10. §. (2) bekezdésében foglaltak fennállása esetén akkor ítélhető meg támogatás, ha a kérelmező, illetve családja jövedelmi viszonyait figyelembe véve a családban az 1 főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének 130%-át.
- Amennyiben az önkormányzati segély iránti kérelem rendkívüli gyógyszersegély megállapítására irányul, a kérelmet haladéktalanul el kell bírálni. A kérelemhez ebben az esetben csatolni szükséges az orvos által kiadott vényt.
- Önkormányzati segély feltételeknek megfelelő családok, illetve egyedülálló személy részére elsősorban természetben:
- ruházati támogatás,
- tűzifa vagy szén,
- élelmiszerutalvány,
- térítési díj (gyermek-, és felnőtt intézményi,)
- tankönyvtámogatás, illetve tankönyv teljes átvállalása,
- gyógyszervásárlás
- meleg étkezés
formájában biztosítható.
- Önkormányzatisegély megállapításakor indokolt esetben a támogatás összege a (3) bekezdésben meghatározott támogatási formák között százalékos arányban is megállapítható.
- A megítélt támogatás összege évente nem haladhatja meg: családonként vagy egyedülálló kérelmező esetén az öregségi nyugdíjminimum kétszeresét.
- Nem adható önkormányzati segély annak a családnak, illetve egyedül álló személynek, aki: jelentősebb ingó vagyonnal rendelkezik (pl. értékes személygépkocsi, állatállománnyal üzletszerű értékesítés keretében foglalkozik, stb.)
12. §.
(1) Temetési költségek mérséklésére nyújtandó önkormányzati segélyre jogosult az elhunyt hozzátartozója, vagy temettetéséről gondoskodó más személy, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át.
(2) Az e címen nyújtott önkormányzati segély összege 13.000,- forint.
(3) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége 130.000,- forint.
(4) Az e címen nyújtott önkormányzati segély iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 30 napon belül kell előterjeszteni.
(5) Az e címen nyújtott önkormányzati segély kifizetésének tényét az eredeti temetési számlára rá kell vezetni a határozat számának és a segély összegének feltüntetésével.
(6) Amennyiben a hatáskör gyakorlója rendelkezik az ügy eldöntéséhez szükséges adatokkal, akkor döntését azonnal meghozza, egyéb esetekben az ügyintézési határidő 15 nap.
Az önkormányzati segélyre vonatkozó különös eljárási szabályok
13. §
- Az önkormányzati segély megállapítása iránti kérelmet a jelen rendelet 1. sz. melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. A kérelemhez csatolni kell a kérelmező és családja jövedelemigazolását, illetve a havi rendszeres jövedelemmel nem rendelkező, és pályakezdő személyek esetében az erre vonatkozó nyilatkozatot.
- Amennyiben az önkormányzati segélyt temetési költségekre tekintettel kérik - amennyiben az elhalálozás helye nem Nagyrév - a kérelemhez mellékelni kell a halotti anyakönyvi kivonat másolatát, a temetés költségeiről a segélyt kérő, vagy egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított számlák eredeti példányát, valamint a kérelmező és családja jövedelemigazolását.
- Amennyiben a rászorultsággal, illetve a nyújtott önkormányzatisegély céljának megfelelő felhasználásával kapcsolatban kétség merül fel, a kérelmező köteles a hivatal által kezdeményezett környezettanulmány végrehajtásában közreműködni. Ha a közreműködést megtagadja, kérelme elutasítható.
IV. fejezet
TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT ELLÁTÁSOK
Közgyógyellátás méltányossági alapon
14. §
(1) Kérelemre méltányosságból közgyógyellátásban részesül az Szt.-ben felsorolt eseteken túl az a személy, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetében 200%-át, feltéve, hogy a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége (továbbiakban gyógyító ellátási költség) az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25%-át eléri vagy meghaladja.
(2) A jogosultság egyéb feltételeit, a főbb eljárási szabályokat az Szt. határozza meg.
(3) A közgyógyellátásra való jogosultságról Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester dönt.
Köztemetés
15. §
(1) A köztemetéssel kapcsolatos eljárás részletes szabályait az Szt. tartalmazza.
(2) A köztemetés költségének legfeljebb tizenkét havi egyenlő részletekben történő megtérítése engedélyezhető a kötelezett kérelmére, amennyiben annak egy összegben történő megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyezteti.
V. fejezet
ZÁRÓ ÉS ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK
Záró és hatályba léptető rendelkezések
16. §
(1) Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Nagyrév Község Önkormányzat képviselő-testületének az egyes helyi szociális ellátási formákról szóló 5/2012. (III.29.) számú önkormányzati rendelete
(3) Ezt a rendeletet a Szervezeti és Működési Szabályzatban meghatározott módon kell kihirdetni és közzétenni.
Jogharmonizációs záradék
15.§
E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK. irányelvbe ütköző rendelkezést nem tartalmaz.
Kihirdetve: 2014. január 8.