Nagyrév Község Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete
az önkormányzati kitüntetések alapításáról és adományozásáról
Hatályos: 2026. 01. 01Nagyrév Község Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete
az önkormányzati kitüntetések alapításáról és adományozásáról
[1] A rendelet célja, hogy meghatározza a helyi kitüntetések alapításának, adományozásának rendjét és méltó módon elismerje, kifejezze megbecsülését, köszönetét, azon személyek és közösségek iránt, akik kimagasló teljesítményükkel, tevékenységükkel hozzájárultak a község fejlődéséhez, szellemi és anyagi értékeinek gyarapításához.
[2] Nagyrév Község Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország címerének és zászlajának használatáról, valamint állami kitüntetéseiről szóló 2011. évi CCII. törvény 24. § (9) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés i) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Nagyrév Község Önkormányzat Képviselő-testülete által alapított elismerések
1. § Nagyrév Község Önkormányzat Képviselő-testülete az alábbi kitüntető címet és díjat alapítja:
a) Nagyrév Község Díszpolgára Kitüntető Cím,
b) Nagyrév Községért Díj.
2. Nagyrév Község Díszpolgára Kitüntető Cím
2. § Nagyrév Község Díszpolgára Kitüntető Cím a község legrangosabb elismeréseként annak a magyar vagy külföldi állampolgárnak adományozható, aki valamely kiemelkedően jelentős munkájával, tevékenységével vagy egész életművével, a községben országosan vagy nemzetközi viszonylatban általános elismerést szerzett, amellyel hozzájárult a község jó hírnevének öregbítéséhez, továbbá példamutató emberi magatartása miatt egyébként köztiszteletben áll.
3. § (1) A díszpolgári címmel díszoklevél és emlékplakett jár.
(2) A díszoklevél Nagyrév címerével ellátott irat, amely tartalmazza:
a) az adományozó szerv nevét,
b) az adományozás alapjául szolgáló önkormányzati rendelet számát,
c) az önkormányzati határozat számát,
d) a Cím megnevezését,
e) a kitüntetett nevét,
f) a Cím adományozásának rövid indokolását,
g) a kiállítás keltét, a polgármester és a jegyző aláírását, az önkormányzat bélyegző lenyomatát.
(3) Az emlékplakett:
a) Egy 100 mm átmérőjű, kör alakú, öntött bronz anyagú érem, amely Nagyrév címerével élesített, a címer felett „Nagyrév Község Díszpolgára” félkörirattal olvasható.
b) Az emlékplakett hátoldalán az adományozás évszáma és a díjazott személy neve kerül feltüntetésre.
c) Az emlékplakett egy 150 x 150 mm külméretű, kék színű, műbársony borítású, fehér selyemmel bélelt díszdobozban kerül átadásra.
4. § Egy évben legfeljebb öt Díszpolgári Kitüntető Cím ítélhető oda.
5. § (1) A Díszpolgári Kitüntető Címet a polgármester adja át, ünnepélyes keretek között az 1848–49. évi forradalom és szabadságharc emlékére a községben rendezett ünnepség alkalmával.
(2) A Díszpolgári Kitüntető Cím, évente egy személynek posztumusz is adományozható.
6. § Nagyrév Község Díszpolgára az adományozástól kezdve viselheti a Díszpolgári Címet.
a) Tanácskozási joggal részt vehet a képviselő-testület és a bizottság nyilvános ülésein.
b) Az önkormányzat által szervezett valamennyi ünnepségre hivatalos, ahol megkülönböztetett hely illeti meg.
c) Díjtalanul látogathatja az önkormányzat intézményeit és az önkormányzat valamennyi rendezvényét.
3. Nagyrév Községért Díj
7. § A "Nagyrév Községért Díj" adományozható annak a magyar vagy külföldi állampolgárnak, illetve közösségnek, aki (amely) kulturális, művészeti, pedagógiai, közigazgatási, egészségügyi, szociális, sport, közéleti, közbiztonsági, gazdasági, településfejlesztési, vagy egyéb területen kiemelkedő munkát végzett, mellyel hozzájárult Nagyrév Község jó hírnevének öregbítéséhez, továbbá maradandó értéket teremtő munkája miatt egyébként köztiszteletben áll.
8. § (1) A Nagyrév Községért Díjjal oklevél és emlékplakett jár.
(2) Az oklevél tartalmazza
a) az adományozó szerv nevét,
b) az adományozás alapjául szolgáló önkormányzati rendelet számát,
c) az önkormányzati határozat számát,
d) a díj megnevezését,
e) a díjazott nevét,
f) a díj adományozásának rövid indokolását,
g) a kiállítás keltét, a polgármester és a jegyző aláírását, az önkormányzat bélyegző lenyomatát.
(3) Az emlékplakett
a) Egy 70 mm átmérőjű, kör alakú, maratott bronz anyagú érem, amely Nagyrév címerét ábrázolja, a címer felett „Nagyrév Községért” félkörfelirattal.
b) Az emlékplakett hátoldalán az adományozás évszáma és a díjazott személy neve kerül feltüntetésre.
c) Az emlékplakett egy átlátszó tetejű, 90 x 110 mm külső méretű műanyag díszdobozban kerül átadásra.
9. § (1) Egy évben legfeljebb öt Nagyrév Községért Díjat lehet adományozni.
(2) A díjat az önkormányzat által szervezett ünnepség keretében kell átadni.
10. § A kitüntetett személy, illetve közösség tagjai:
a) meghívandó a község ünnepségeire vagy egyéb kiemelkedő rendezvényeire,
b) Díjtalanul látogathatja az önkormányzat intézményeit és az önkormányzat valamennyi rendezvényét.
4. Az elismerések adományozásának rendje
11. § (1) A kitüntetések adományozására valamennyi Nagyréven életvitelszerűen élő választópolgár, a Nagyréven működő politikai, társadalmi szervezet jogosult javaslatot tenni minden év január 31. napjáig. A javaslatot írásban kell előterjeszteni és tartalmaznia kell részletes indokolásként a 2. § vagy a 7. §-ban szereplő adományozási feltételeknek való megfelelősséget.
(2) Határidő után előterjesztett javaslat a következő adományozási évben kerül döntésre.
(3) A kitüntetés odaítélését megelőzően a javaslatokat a képviselő-testület Pénzügyi és Szociális Bizottsága véleményezi. A Bizottság által kialakított javaslatot lehet a képviselő-testület elé terjeszteni.
(4) Az elismerések odaítéléséről a Bizottság javaslatának figyelembevételével, a képviselő-testület minősített többséggel dönt.
(5) A javaslatok előkészítésével kapcsolatos ügyviteli teendőket a jegyző látja el.
(6) A posztumusz kitüntetés átvételére a legközelebbi hozzátartozót kell felkérni.
5. Az elismerések nyilvántartása és visszavonása
12. § (1) Az elismerésben részesített személyekről, szervezetekről nyilvántartást kell vezetni. A nyilvántartás adatainak hitelességéért, naprakészségéért a jegyző a felelős. A nyilvántartás tartalmazza:
a) a kitüntetés sorszámát,
b) a kitüntetett személy, közösség nevét,
c) az adományozás időpontját (évét),
d) az elismerés adományozásának rövid indokát.
(2) Az elismerések költségeinek fedezetét az önkormányzat éves költségvetésében kell biztosítani.
13. § (1) A 2. § és a 7. §-ban foglalt elismerés visszavonható, ha az elismerésben részesített személy arra érdemtelenné válik.
(2) Érdemtelen az elismerésre az, akit a bíróság a közügyek gyakorlásától jogerősen eltiltott. vagy jogerős ítélettel végrehajtandó szabadságvesztésre ítélt. Ebben az esetben az elismerést vissza kell vonni.
(3) A visszavonásra a 11 (1)-(5) bekezdésében foglalt szabályokat kell megfelelően alkalmazni azzal, hogy a visszavonásra irányuló javaslatban az érdemtelenséget indokolni kell.
(4) A Címhasználat joga nem örökölhető.
6. Záró rendelkezések
14. § Ez a rendelet 2026. január 1-jén lép hatályba.