Nagyrév Község Önkormányzat Képviselő-testülete 4/2021. (V. 31.) önkormányzati rendeletének indokolása

az Önkormányzat 2020. évi zárszámadásáról

Hatályos: 2021. 05. 31

az Önkormányzat 2020. évi zárszámadásáról

Általános indokolás

Indokolás

Nagyrév Község Önkormányzat 2020. évi zárszámadási rendeletéhez

Az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § értelmében a jegyző által előkészített, az Önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetet a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé, úgy hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó (május 31-ig) napjáig hatályba lépjen, mely rendelkezést az előterjesztésben írtaknak megfelelően a kihirdetett veszélyhelyzetre tekintettel az adott Kormány rendelet rendelkezései felülírtak.

A rendelet összeállítására a vonatkozó jogszabályoknak, központi szabályozásoknak megfelelve került sor.

1. A feladatellátás általános helyzete

A képviselő-testület 2020. február 15-én fogadta el az Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló 1/2020. (II.15.) rendeletét, mely a költségvetési év folyamán kettő alkalommal került módosításra.

Az év folyamán történt előirányzat változások az Önkormányzat esetében 237.261.778 forintra módosították a 2020. évi költségvetés kiadási és bevételi terv adatát, mellyel szemben a bevételek 234.084.352 forintban, a kiadások 209.362.402 forintban teljesültek.

A feladatellátás módja:

Az Önkormányzat továbbra is társulási formában működteti a gyermekjóléti és családsegítő szolgálatot Tiszakürt Község Önkormányzattal.

2012. január 1-től az igazgatási feladatokat Tiszakürt Község Önkormányzattal közösen létrehozott körjegyzőség látta el, majd 2013. évtől közös hivatal formájában történik a működtetés jelenleg is.

Az általános iskolai oktatási intézmény fenntartása és működtetése átadásra került a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ hatáskörébe.

Az oktatási feladatokat biztosító épület 2020. évben is többfunkciós volt: biztosította a könyvtári feladat ellátást részlegesen, ezért az épület feladat ellátási helyenkénti felosztása megtörtént és vagyonkezelési szerződés keretében az általános iskolai tanulók ellátását biztosító épületrész került a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (jogutódja: Szolnoki Tankerület) vagyonkezelésébe.

Az óvodai nevelés feladatellátása 2013. augusztus 31-ig intézményi társulás keretein belül folyt, de 2013. szeptember 1-től az Önkormányzat önállóan oldja meg ezen feladatot: alapító okirattal létrehozta a Nagyrévi Óvodát, mint gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervet.

2017. január 1-től az intézmény neve változott és a tevékenységi köre kibővült, ugyanis testületi döntés (jogszabályi „kényszer”) hatására a konyhai feladatok ellátása bekerült a feladatai közé.

Az Önkormányzat óvoda működtetésre gyermek létszám arányosan kapott központi támogatása 2020. évre 14.450.370 forint feladat finanszírozás, a gyermekétkeztetésre 6.511.076 forint, melynek felhasználásával, mint irányító szervi támogatásként az Önkormányzat átadott 26.478.042 forintot az intézmény részére. Az Intézmény saját működési bevétele (szociális étkeztetéshez szolgáltatás nyújtás bevétele) 6.211.370 forint, (iskolai gyermek étkeztetés díja) 235.335 forint, továbbá ezek áfa tartalma összesen 1.740.608 forint, kamat bevételként 11 forint folyt be, továbbá 97.027 forint előző évi költségvetési maradvány szerepel bevételi oldalon.

Az Önkormányzat további alapfeladatait kormányzati funkciónkénti bontásban látja el:

A szociális alapellátás kapacitás kihasználtsága 2020. évben sajnos továbbra is csökkent, de pozitív változás, hogy a szociális étkezésbe többlet létszámot lehet beszámítani, így több központi támogatást tudunk igényelni. Az Önkormányzat biztosította az igényeknek megfelelően a házi segítségnyújtást, a tanyagondnoki szolgáltatást és a szociális étkeztetést.

Az elöregedő és csökkenő lélekszám magas hányada munkanélküli, a lakosság jövedelmi viszonyai az országos átlag alattiak.

2020. évben az Önkormányzat saját hatáskörében hozott támogatási döntések száma alacsony, forrás hiányában minimális az eseti segélyezés összege.

A szociális ellátásokra igény mutatkozik az idősek részéről, a hátrányos helyzetű családok pedig igénylik a családsegítő és gyermekvédelmi ellátást.

2020. évben az Önkormányzat pályázatának pozitív elbírálása eredményeképpen 1.727.200 forint támogatásban részesült szociális célú tüzelőanyag beszerzésre, a rászorultak részére történő kiosztás 2021. évben valósult meg tűzifa formájában.

A foglalkoztatás és a családok jövedelmének növelése érdekében a rendelkezésre álló létszám függvényében közmunkások alkalmazására került sor mind a hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás, mind a kistérségi startmunka mintaprogram keretében.

A nyári diákmunka által biztosított lehetőséget az Önkormányzat a lehető legnagyobb mértékben kihasználta és minden munkára jelentkezőt alkalmazott a Járási Munkaügyi Kirendeltséggel kötött szerződés keretében.

Önkormányzatunk területfejlesztési feladat és a hétvégi orvosi ügyelet ellátásával vesz részt kistérségi társulásban, mely mind szakmailag, mind gazdaságilag eredményes volt.

Az alábbi társulások tagja az Önkormányzat:

Tiszazugi Önkormányzatok Társulása,

A térségi településekkel együtt Nagyrév Önkormányzat részt vesz Kunszentmárton Önkormányzat által benyújtott pályázatok megvalósításában: EFOP-1.5.3-16 Humán szolgáltatások fejlesztése térségi szemléletben, továbbá TOP-5.3.1-16 Helyi identitás és kohézió erősítése területen, a megvalósítások tovább folytatódnak.

Az Önkormányzat működteti a Védőnői Szolgálatot, melyhez kapcsolódó kiadások finanszírozására a Társadalombiztosítási Alapból pénzeszközt vesz át.

2020. évben a háziorvosi alapellátást biztosító, ellátó vállalkozó háziorvos tevékenységét megszüntette, így évközben az Önkormányzat, mint a feladatellátásra kötelezett megkérte és megkapta a működési engedélyt a háziorvosi alapellátás működtetésére, megkötötte az Önkormányzat a finanszírozási szerződést és folyamatosan biztosított a feladatellátás helyettesítő háziorvossal és 1,5 fő szakasszisztenciával.

1. Bevételek elemzése Önkormányzat

A zárszámadási rendelet 1. függelék adatait elemezve az alábbi változások, pénzügyi tendenciák alakultak:

Az összes bevétel 13,75 %-kal csökkent az előző évhez viszonyítva, ezen belüli változások az alábbiak szerint alakultak 2019. évhez viszonyítva:

Működési támogatások 9,69 %-növekedés,

A kiegészítő támogatás jogcímhez az alábbi összegek kerültek folyósításra:

1.727.200 forint szociális célú tüzelőanyag beszerzés támogatása,

6.158.915 forint önkormányzatok rendkívüli támogatása,

Áht-n belüli támogatások 4,29%-növekedés

Felhalmozási célú támogatások

7.875.508 forint komp pályázat, ebből 7.195.804 forint működtetésre került felhasználásra, 679.704 forint beruházási rész,

5.000.000 forint Magyar Faluprogram támogatás temető felújításra,

1.184.481 forint közfoglalkoztatás keretében felhalmozási kiadások finanszírozására kapott támogatás.

Működési bevételek 43,3 %-növekedés

A működési bevételek jelentős mértékben nőttek az előző évhez képest. Köszönhető ez a mezőgazdaságban megtermelt készlet értékesítési lehetőségek kiaknázásának, továbbá egyéb szolgáltatások megnövekedett igénybevételének.

Közhatalmi bevételek 58,28 %-ra estek vissza, ami azért is aggasztó, mert már az előző évben is csökkenés volt ezen a jogcímen.

A 2020. márciustól kialakult járványügyi helyzet gazdaságra gyakorolt kedvezőtlen hatása a helyi önkormányzatok pénzügyi helyzetét is kedvezőtlenül befolyásolta, ez elsősorban a közhatalmi bevételek terén tapasztalható: a gépjárműadó teljes bevétele átkerült a központi költségvetésbe, de a vállalkozások helyzetét is negatívan befolyásoló pandémia miatt kevesebb helyi iparűzési adó folyt be és folyik be folyamatosan az Önkormányzat költségvetésébe. Kompenzálásra számíthatunk, de ennek nagyságrendje nem ismert számunkra jelenleg. Nagyrév Önkormányzat esetében 2020. évben iparűzési adó visszaigénylés is volt túlfizetés miatt, ez is csökkentette a befolyt adó összegét, viszont a visszafizetés miatt is nyújtottunk be rendkívüli támogatási kérelmet, melyet részben támogatott a központi kormányzat rendkívüli támogatás formájában.

Európai Uniós pénzeszközt az Önkormányzat 2020. évben nem vett át.

III. Kiadások alakulása az Önkormányzatnál

2020. évi költségvetés összeállítása során szükségessé vált egy olyan szigorú intézkedési terv összeállítása és megvalósítása, mely megadta az alapot arra, hogy az Önkormányzat működési célú hitel felvétele nélkül tudja biztosítani a működését, a kötelező feladatok ellátását. Az intézkedési tervben megfogalmazott kiadás csökkentés megvalósítási százaléka 76 %, de további kiadás csökkentés történt a szociális étkeztetés és tanyagondnoki feladatok összevonásával, mely időarányosan 2020. évben 1.294.238 forint megtakarítást jelentett.

Átszervezés történt a feladatok hatékonyabbá tétele érdekében, mely részben a terveknek megfelelően megvalósult a Közös Hivatal feladat ellátása terén.

Magyar Faluprogram pályázat keretében 1 fő határozott idejű, egy éves közalkalmazotti foglalkoztatásra nyílt lehetőség 100 %-os támogatással.

A járványügyi helyzet sajnos minden területre rányomta a bélyegét, csökkentett üzemmódban működhetett többek között a közművelődési feladatellátás, továbbá a bevezetett korlátozásokat betartva tudtuk biztosítani az ügyfélfogadást a Hivatal működése során, de a nehezített folyamatok ellenére az Önkormányzati alkalmazottak teljes erőbedobással végezték munkájukat és pozitívumként kell megemlíteni, hogy nagyobb megbetegedések nem nehezítették a működést.

Sajnos rendezvényeket sem tudtunk szervezni, megtartani, így a felszabaduló személyi állományt más, szükséges feladatok ellátására vontuk be.

A veszélyhelyzet ellenére a megkezdett beruházásokat folytattuk:

2020. évben befejeződött a Konyha épületének felújítása TOP támogatás keretében, a támogatással történő elszámolás zökkenőmentesen lezajlott.

Befejeződött szintén Magyar Faluprogram pályázatból a tanyagondnoki jármű beszerzése és az Óvodai eszközök beszerzése, a kerítés felújítása.

2020. évben újabb pályázatokat nyújtottunk be, melyre támogatást kaptunk:

Komp fenntartásra, beruházásra

Temető felújításra

2021. évben tovább folytatódik a pályázatok figyelése és minél több, 100%-os támogatású pályázati kiíráson részt veszünk.

IV. Értékpapír- és hitelműveletek

Hitelműveletek

2020. december 31-én az Önkormányzat nem rendelkezett hitel állománnyal, a költségvetési év során nem volt szükség hitel felvételre.

Értékpapír művelet nem történt 2020. évben az Önkormányzatnál.

Kötvény állománnyal nem rendelkezik az Önkormányzat.

Hatásvizsgálat

az Önkormányzat 2020. évi zárszámadásáról szóló rendelet tervezethez

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a zárszámadási rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.

A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:

Társadalmi, gazdasági, hatások

A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az Önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását. A közmunka programokon keresztül növelte a foglalkoztatást. A szociálisan rászoruló társadalmi rétegek részére biztosította az igényeknek megfelelő ellátásokat.

A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az indokolás részletesen tartalmazza.

Környezeti és egészségügyi következmények

A gazdálkodás során az Önkormányzat intézkedésein keresztül segítette az egészségügyi alapellátás működtetését mind a háziorvosi alapellátás, mind a védőnői ellátás területén.

A rendeletnek környezeti hatása nincs.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára, főként a jogszabályokban bekövetkezett jelentős változások illetve egyéb szerkezeti változások – többek között a háziorvosi alapellátás területén - miatt.

A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek korlátozottan álltak rendelkezésre.

A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.

Nagyrév, 2021. május 27.

Burka István

polgármester