KÖLESD KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT 4/2013. (III. 18.) önkormányzati rendelete

KÖLESD KÓZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT

Hatályos: 2019. 04. 01- 2021. 08. 14

KÖLESD KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT 4/2013. (III. 18.) önkormányzati rendelete

KÖLESD KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT1

2019.04.01.

A GYERMEKVÉDELMI ELLÁTÁSOK HELYI SZABÁLYOZÁSÁRÓL

Bevezető rész

Kölesd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) a Magyarország Alaptörvényének 32. cikke (1) bekezdésében biztosított jogkörében eljárva, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. §-ának
(2) bekezdésében, 29. §-ának (1) és (2) bekezdésében, valamint a 131. §-ának (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokról a következd rendeletet alkotja Kölesd Községi Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) illetékességi területére vonatkozóan:
I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet célja, hatálya

1. § E rendelet célja, hogy megállapítsa azokat az alapvető szabályokat, amelyek szerint az Önkormányzat meghatározott ellátásokkal segítséget nyújt a gyermekek törvényben foglalt jogainak és érdekeinek érvényesítéséhez, a szülői kötelességek teljesítéséhez, illetve gondoskodik a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzéséről és megszűntetéséről, a hiányzó szülői gondoskodás pótlásáról, valamint a gyermekvédelmi gondoskodásból kikerült fiatal felnőttek társadalmi beilleszkedéséről.

(1) E rendelet alkalmazásában

2. §

a) Vagyon: ha e rendelet másként nem rendelkezik az a hasznosítható ingatlan és jármű, továbbá vagyoni értékű jog, amelynek:
aa) külön-külön számított forgalmi értéke, illetőleg összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a húszszorosát, vagy
bb) együttes forgalmi értéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a hetvenszeresét meghaladja, azzal, hogy a szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások jogosultsági feltételeinek vizsgálatánál nem minősül vagyonnak az az ingatlan, amelyben az érintett személy életvitelszerűen lakik, az a vagyoni értékű jog, amely az általa lakott ingatlanon áll fenn, továbbá a mozgáskorlátozottságra tekintettel fenntartott gépjármű.
b) Család: egy lakásban, vagy személyes gondoskodást nyújtó bentlakásos szociális, gyermekvédelmi intézményben együtt élő, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkezd közeli hozzátartozók közössége.
c) Közeli hozzátartozó:
ca) a házastárs, az élettárs,
cb) a húszévesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkezd; a huszonhárom évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkezd, nappali oktatásmunkarendje szerint tanulmányokat folytató; a huszonöt évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkezd, felsőoktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytató vér szerinti, örökbe fogadott, illetve nevelt gyermek,
cc) korhatárra való tekintet nélkül a tartósan beteg, illetve a testi, érzékszervi, értelmi, beszéd-vagy más fogyatékos vér szerinti, örökbe fogadott, illetve nevelt gyermek, (fogyatékos gyermek),
cd) a 18. életévét be nem töltött gyermek vonatkozásában a vér szerinti és az örökbe fogadó szülő, illetve a szüld házastársa vagy élettársa.
d) Egyedül éld: az a személy, aki egyszemélyes háztartásban lakik.
e) Háztartás: az egy lakásban együtt éld, ott bejelentett lakóhellyel rendelkező személyek közössége.
f) Rendszeres pénzellátás: a táppénz, a terhességi-gyermekágyi segély, a gyermek-gondozási díj, az öregségi nyugdíj, a rokkantsági nyugdíj, az öregségi járadék, a munkaképtelenségi járadék, az őzvegyi járadék, a növelt 6sszegü öregségi, munka-képtelenségi és 6zvegyi járadék, az őzvegyi nyugdíj —kivéve az ideiglenes őzvegyi nyugdíjat, továbbá a házastársa jogán árvaellátásra jogosult fogyatékkal élő, illetve tartósan beteg, vagy legalább két árvaellátásra jogosult gyermek eltartásáról gondoskodó személy özvegyi nyugdíját , a baleseti táppénz, a baleseti rokkantsági nyugdíj, a hozzátartozói baleseti nyugellátás, a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. tőrvény (a továbbiakban: Flt.) alapján folyósított pénzbeli ellátás, az átmeneti járadék, a rendszeres szociális járadék, a bányászok egészségkárosodási járadéka, a rokkantsági járadéka hadigondozottak és nemzeti gondozottak pénzbeli ellátásai, a mezőgazdasági termelők nyugdíj előtti támogatása, a gyermekgondozási segély, a gyermeknevelési támogatás, az időskorúak járadéka, a rendszeres szociális segély, az ápolási díj, a nemzeti helytállásért el- nevezésű pótlék, valamint a szociális biztonsági rendszereknek a közösségen belül mozgó munkavállalókra, önálló vállalkozókra és családtagjaikra történő alkalmazásáról szóló 1408/71/EGK tanácsi rendelet alapján külföldi szerv által folyósított egyéb azonos típusú ellátás.
i) Keresőtevékenység, ha a szociális tőrvény másként nem rendelkezik: minden olyan munkavégzéssel járó tevékenység, amelyért ellenérték jár, kivéve a tiszteletdíj alapján végzett tevékenységet, ha a havi tiszteletdíj mértéke a kötelező legkisebb munkabér 30 százalékát nem haladja meg, valamint a mezőgazdasági őstermelői igazolvánnyal folytatott tevékenységet, ha az abból származó bevételt a személyi jövedelemadóról szóló szabályok szerint a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni; nem minősül ellenértéknek a fogadó szervezet által az önkéntesnek külön tőrvény alapján biztosított juttatás.
j) Egyedülálló: az a személy, aki hajadon, nőtlen, őzvegy, elvált vagy házastársától külön él, kivéve, ha élettársa van.
(2) A tőrvény hatálya a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében az (1) be- kezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. törvény rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó gyermekeire is.
(3) E rendelet szerint kell eljárni az (1) és (2) bekezdésben meghatározott személyeken kívül a település területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermekek védelme érdekében, ha az intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.
II. Fejezet

ELJÁRÁSI SZABÁLYOK

4. § (1) Az e rendeletben szabályozott támogatások megállapítása kérelemre, illetve hivatalból indul.

(2) A kérelmet a Kölesdi Közös Önkormányzati Hivatalban (a továbbiakban: Hivatal) kell előterjeszteni. A kérelmet írásban kell benyújtani. A kérelemnek tartalmaznia kell a kérelmező alapvető személyazonosító adatait, állampolgárságát, illetve bevándorolt vagy menekült státuszát, belföldi lakó-illetve tartózkodási helyét, illetve azt a címet, amelyre a támogatás folyósítását kéri, által kért támogatási forma megnevezését, indoklását.

(3) Az eljáró szerv az eljárásban mindenkor vizsgálja a kérelmező állampolgárságát, jogállását, valamint személyes jogát.

(4) Az eljáró szerv az ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmezőt kötelezheti arra, hogy családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozzék, illetve azokat igazolja.

(5) A jövedelemszámításnál irányadó időszak, ha a törvény másképpen nem rendelkezik a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél a három hónapot, egyéb jövedelmeknél pedig az egy évet nem haladhatja meg.

(6) A gyermek szülője és más törvényes képviselője, gondozója kötelezhető arra, hogy saját vagy gyermeke egészségi állapotáról, munkavégzéséről, tanulói, hallgatói jogviszonyáról nyilatkozzék, azokat igazolja.

(7) Ha az eljáró szerv a kérelmezd vagyoni, szociális, egészségügyi, kulturális, lakás vagy egyéb körülményeinek tisztázására helyszíni szemlét tart, az ügyre vonatkozó lényeges nyilatkozatokat és a megállapításokat jegyzőkönyvben (a továbbiakban: környezettanulmány) rögzíti.

(8) Az ellátásban részesüld az ellátásra való jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül értesíti az eljáró szervet.

(9) Ha az Önkormányzatnak hivatalos tudomása vagy környezettanulmány lefolytatása alapján, a kérelmező életkörülményeire tekintettel a (4) bekezdés szerinti jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozója tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 70%-át, a valós jövedelem az igazolt fenntartási k6ltségek figyelembevételével kerül megállapításra.

Az ellátások megállapítása, a pénzbeli ellátások kifizetése, folyósítása

5- §

(1) Az ellátások megállapítása a Képviselő-testület hatáskőrébe tartozik.
(2) A pénzbeli ellátások határozat alapján történő kifizetését a Hivatal végzi, amely további feladatként:
a) az ellátások kifizetéséről pénzügyi nyilvántartást vezet;
b) gondoskodik az ellátásokkal összefüggő járulékfizetési, pénzügyi elszámolási feladatok végrehajtásáról.

A pénzbeli ellátások ellenőrzésének szabályai

6. § (1) A rendszeres pénzbeli ellátások jogosultságát — ha e rendelet másként nem rendelkezik —a Hivatal évente, egy ízben felülvizsgálja.

(2) A felülvizsgálat döntésre történő előkészíttetése a jegyző feladata. A polgármester felelős a döntési javaslatot tartalmazó előterjesztések határidőn belüli képviselő-testület előterjesztéséért.

A jogosulatlanul felvett támogatás megtérítése

7. § (1) Az e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy e rendelet rendelkezéseinek megsértésével nyújtott ellátást meg kell szüntetni, az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőt pedig kötelezni kell a pénzbeli ellátás visszafizetésére, természetbeni ellátás esetén a pénzegyenérték megfizetésére, személyes gondoskodás nyújtása esetében az intézményi térítési díj összegének megfizetésére.

(2) A folyamatosan nyújtott ellátás megtérítését legfeljebb egy évre visszamenőleg lehet elrendelni.

(3) Az ellátás megtérítését az eljáró szerv az igénybevétel jogosulatlanságáról való tudomásszerzéstől számított 3 hónapon belül rendelheti el. Nem lehet a megtérítést elrendelni, ha az igénybevételtől, illetve az ellátás megszűnésétől egy év már eltelt.

8. § (1) A 7. § szerinti megtérítést az ellátást megállapító hatáskőrt gyakorlója rendeli el.

(2) A megtérítést méltányoságból, környezettanulmány alapján szintén az ellátást megállapító hatáskőrt gyakorlója engedheti el, csökkentheti, illetve engedélyezhet részletfizetést, ha a jogosulatlanul felvett támogatás visszafizetése a családban élő gyermekmegélhetését veszélyezteti.

image1.png
(3) A méltányossági döntés alapja a környezettanulmány.
III. Fejezet

PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI ELLÁTÁSOK

A támogatások rendszere

A gyermekek védelmét a következő pénzbeli és természetbeni ellátások segítik:
a) rendkívüli gyermekvédelmi támogatás,
b) fogyatékkal élő gyermekek támogatása
c) gyógyszertámogatás
d) iskolai évet kezdő gyermekek támogatása
e) általános iskolás gyermekek tankönyv- és tanszerellátásának támogatása.
f) ' védőoltáshoz nyújtandó támogatás
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
(1) A Képviselő-testület a gyermeket rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban részesíti (a továbbiakban: rendkívüli támogatás), ha a gyermeket gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.
(2) Elsősorban azokat a gyermekeket, illetve családokat kell alkalmanként rendkívüli támogatásban részesíteni, akiknek az ellátásáról más módon nem lehet gondoskodni, illetve az alkalmanként jelentkező többletkiadások különösen a szociális válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítéséhez kapcsolódó kiadások, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásának, illetve a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése, betegség vagy iskoláztatás miatt anyagi segítségre szorulnak.
(3) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás a tárgyév folyamán legfeljebb 4 alkalommal állapítható meg, összege: családonként 10.000 Ft, gyermekét egyedül nevelő igénylő esetében
20.000 Ft lehet.
(4) Az ellátás természetbeni ellátás formájában is nyújtható.

11. § Fogyatékkal élő gyermekek támogatása

’ Beiktatta 3/2019 (ŐI.26.) Önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2019. április 1. napjától.
(I ) A fogyatékkal éld gyermekek támogatása megállapítható, méltányossági ellátás. Az ellátás célja a tartósan fogyatékkal élő gyermeket nevelő, szociálisan hátrányos helyzetben lévő családok támogatása.
(2) A pénzellátás feltétele, hogy a gyermek tartós fogyatékos állapotáról orvosi szakvélemény álljon rendelkezésre, a gyermeket nevelő családban az egy főre jutó havi jövedelem ne haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj 100 %-át.
(3) Az ellátás összege 10.000 Ft/hó.
(4) Az ellátást maximum 1 évre lehet megállapítani, de az ellátás több egymást követő évben is megítélhető, figyelembe véve a hatályos jogosultsági feltételeket.
(5) Az ellátás természetbeni ellátás formájában is nyújtható.

12. §

Gyógyszertámogatás

(1) A gyógyszertámogatás megállapítható, méltányossági ellátás. Az ellátás célja a folyamatos gyógyszerfogyasztásra kényszerüld gyermekeket nevelő, ezért szociálisan hátrányos helyzetben lévő családok támogatása.
(2) A pénzellátás feltétele, hogy a gyermek tartós, legalább 1 évet elérő, folyamatos gyógyszerfogyasztásra kényszerülő állapotáról orvosi szakvélemény álljon rendelkezésre, és a gyermeket neveld családban az egy főre jutó havi jövedelem ne haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 100 %-át, és a gyermek havi gyógyszerköltsége elérje a havi
10.000 Ft- ot.
(3) Az ellátás összege a gyermek havi gyógyszerköltségének 50 %-a, de maximum 5.000 Ft/hó.
(4) Az ellátást maximum 1 évre lehet megállapítani, de az ellátás több egymást követő évben is megítélhető, figyelembe véve a hatályos jogosultsági feltételeket.
(5) Az ellátás természetbeni ellátás formájában is nyújtható.

13. §

Óvodai nevelési és iskolai tanítási évet kezdő gyermekek támogatása

(1) Az óvodai nevelési és iskolai tanítási évet kezdd gyermekek támogatása megállapítható, méltányossági ellátás. Az ellátás célja az óvodai, általános iskolai és középiskolai tanévet kezdd gyermeket neveld, a tan-évkezdéskor megnövekedett kiadások miatt szociálisan hátrányos helyzetben lévő családok támogatása.
(2) A pénzellátás feltétele, hogy a gyermek általános iskolai, vagy középiskolai tanévre beiratkozzon, a gyermeket neveld családban az egy főre jutó havi jövedelem ne haladja meg a legkisebb öregségi nyugdíj összegének 100 %-át.
(3) Az ellátás ősszege 5.000 Ft/gyermek.
(4) Az ellátást egy tanévben csak egyszer lehet megállapítani.
(5) Az ellátás természetbeni ellátás formájában is nyújtható.

14. §

Általános iskolás gyermekek tankönyv-és tanszerellátásának támogatása

(1) Természetbeni ellátásként az általános iskolás gyermekek2 tanszerellátásának támogatása adható annak, aki általános iskolai tanulmányokat folytató gyermeket nevel.
(2) Az ellátás mellett az iskolaévet kezdd gyermekek támogatása is adható.
(3) A támogatás maximális összege 5.000 Ft/gyermek.’
(4) Az ellátást egy tanévben csak egyszer lehet megállapítani.
(5) Az ellátás teljesítése természetben történik a benyújtott számlák alapján utólag, illetve a még ki nem fizetett számlák alapján, melyek kifizetéséről a hivatal gondoskodik.

14/A. §

Védőoltáshoz nyújtandó támogatás

(1) Természetbeni ellátásként Kölesd Községi Önkormányzata gyermekek részére (9 hónapos kortól) a bárányhimlő megelőzése érdekében 2019. március 1. és 2019. szeptember 30. napja között anyagi támogatást nyújt a védőoltásokhoz a község közigazgatási területén állandó lakcímmel vagy tartózkodási hely bejelentéssel rendelkezd jogosultak számára.
(2) A támogatás mértéke az oltás árának 100 %-a.
(3) Az ellátás teljesítése természetben a helyi gyógyszerésszel kötött megállapodás alapján, illetve 2019. március 20. napjáig benyújtott számlák alapján utólag történik, melyek kifizetéséről a hivatal gondoskodik.
(4) Az ellátás megállapítása a polgármester hatáskörébe tartozik.
2 Hatályon kívül helyezte a 3/2019 (ŐI.26.) önkormányzati rendelet 4. §-a. Hatályos 2019. április I. napjától.
3 Módosította a 3/2019 (ŐI.26.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos 2019. április 1. napjától. Beiktatta a 3/2019 (ŐL26.) önkormányzati rendelet 3.g-a. Hatályos 2019. április 1. napjától.
IV. Fejezet

ZÁRÓ ÉS ÂTMENETI RENDELKEZÉSEK

15. § (1) A rendelet kihirdetése napján lép hatályba.

(2) Kihirdetéséről helyben szokásos módon a jegyző gondoskodik.

(3) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a képviselő-testület a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 5/2003. (X. 13.) rendelete.

Kölesd, 2013. március 13.
Berényi István polgármester
Kihirdetési záradék:
A rendelet kihirdetésre került: Kölesd, 2013. március 1 8.
A rendelet hiteléül: Kölesd, 2013. április 4.
Egységes szerkezetbe foglalta: 2019. március 29.
dr. Baranyai Eszter jegyző
dr. Baranyai Eszter
jegyző
dr. Baranyai Eszter
jegyző
1

Az önkormányzati rendeletet a 12 1. §-a hatályon kívül helyezte 2021. augusztus 15. napjával.