Kölesd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015 (II.26.) önkormányzati rendelete

A szociális ellátások helyi ellátásáról szóló rendelet

Hatályos: 2021. 06. 05

Kölesd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015 (II.26.) önkormányzati rendelete

A szociális ellátások helyi ellátásáról szóló rendelet

2021.06.05.

Kölesd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdése b) pontjában, a 26. §-ában, a 32. § (3) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 60. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1)-(2) bekezdéseiben, 132. § (4) bekezdésében és a 134/E. §-ában kapott felhatalmazás alapján, a szociális ellátások helyi szabályairól a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

A rendelet célja

E rendelet (a továbbiakban: Rendelet) célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelően biztosított egyes pénzben, valamint természetben nyújtott szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, a szociális ellátásokra való jogosultság feltételeit, továbbá azok érvényesítésének módját és garanciáit.

A rendelet hatálya

1. § (1) A Rendelet hatálya kiterjed Kölesd község közigazgatási területén élő

1. bejelentett lakóhellyel vagy bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező magyar állampolgárokra,

2. bevándoroltakra és letelepedettekre,

3. hontalanokra,

4. a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottént elismert személyekre.

(2) A rendelet hatálya kiterjed

1. a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szoctv.) 6. §-ában meghatározott, az önkormányzat illetékességi területén tartózkodó hajléktalan személyekre, amennyiben a hajléktalan személy az ellátás igénybevételekor nyilatkozatában Kölesd község közigazgatási területét tartózkodási helyeként megjelölte,

2. a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007.évi I.törvényben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyarország területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik,

3. az Szoctv. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.

Eljárási rendelkezések

2. § (1) A Rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása és a szociális alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelmeket a Kölesdi Közös Önkormányzati Hivatalban (a továbbiakban: Hivatal) lehet szóban vagy írásban előterjeszteni. Az eljárás hivatalból is megindítható.

1. Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása társulás keretében fenntartott intézmény útján történik, az alapszolgáltatás igénybevétele iránti kérelmet a társulás által fenntartott intézmény vezetőjénél lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.

2. A hivatalból történő eljárást civil szervezetek is kezdeményezhetik. Eljárás-kezdeményezésük nem terjed ki intézményi ellátás igénybevételének kezdeményezésére.

(4) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes. Az ellátást igénylő a kérelmét a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI.24.) SzCsM rendelet 1. számú melléklete szerinti formanyomtatványon nyújthatja be.

3. § A kérelmet – ha törvény másként nem rendelkezik – az a szociális hatáskört gyakorló szerv bírálja el, amelynek illetékességi területén a kérelmező lakcíme van. Ha a kérelmezőnek több lakcíme van, az illetékességet az a lakóhely vagy tartózkodási hely alapozza meg, ahol életvitelszerűen lakik.

4. § (1) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező a kérelmében köteles saját, családja, valamint a vele közös háztartásban élő személyek adatairól, jövedelmi és vagyoni viszonyairól nyilatkozni, és az erre vonatkozó – külön jogszabályban, valamint e rendeletben meghatározott – igazolásokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg becsatolni.

(2) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:

1. a kérelmező természetes személyazonosító adatait, lakóhelyét, tartózkodási helyét, társadalombiztosítási azonosító jelét,

2. az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.

(3) A jövedelemtől függő szociális ellátások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.

(4) A jövedelem igazolható különösen:

1. havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolással,

2. álláskeresési ellátás esetén a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényével, az illetékes munkaügyi központ által kiállított igazolással, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonattal,

3. a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetén a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényével, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonattal,

4. családtámogatási ellátás esetén a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényével, a Magyar Államkincstár által kiállított igazolással, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonattal,

5. vállalkozó esetén az adóhatóságnak a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról szóló igazolásával.

(5) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül meghatározásra.

(6) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 36. § (2)-(3) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.

A pénzbeli és természetbeni szociális ellátásra vonatkozó kérelem benyújtására, a jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a továbbiakban az Szoctv. és a Ákr. rendelkezéseit kell alkalmazni.

5. § A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, minden hónap 5-éig, nem rendszeres ellátások folyósítása az ellátást megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül közvetlen kifizetéssel vagy pénzintézeti átutalás útján történik.

6. § (1) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, a kérelmezőnél környezettanulmányt kell készíteni.

(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni a kérelmezőnél, ha életkörülményeit a Hivatal már bármely ügyben vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető.

7. § (1) A határozatlan időre megállapított ellátások esetén a jogosultság fennállását – ha jogszabály másként nem rendelkezik – az ellátás megállapítását követően naptári évenként felül kell vizsgálni, ennek tényét – azaz a továbbfolyósíthatóságot – az ügyiratban rögzíteni kell.

A szociális ellátás ellenőrzése

7/A. § (1) A jelen rendelettel megállapított pénzbeli ellátások jogosultsági feltételeinek fennállását – a jogosultság megállapítását követően is – a hivatal bármikor jogosult ellenőrizni.

(2) A szociális ellátásban részesülő köteles az ellenőrzést tűrni és az ellenőrzést végzővel együttműködni, a kért adatok rendelkezésre bocsájtani és az ellátás cél szerinti felhasználását igazolni. (3) Amennyiben az ellenőrzés során a szociális ellátásban részesülő nem működik együtt a hivatallal, úgy a rendszeres ellátás megszüntethető.

Jogosulatlanul igénybevett ellátás megtérítése

7/B. § (1) A jogosulatlanul igénybe vett szociális ellátást – a Szoctv. 17. §-árban foglaltak figyelembe vételével - meg kell szüntetni, továbbá az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt kötelezni kell

a) a pénzbeli szociális ellátás visszafizetésére;

b) természetben nyújtott szociális ellátás esetén a dolog visszaszolgáltatására vagy a szolgáltatásnak megfelelő pénzegyenérték megfizetésére;

c) a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás esetében az intézményi térítési díj teljes összegének megfizetésére.

(2) Ha a hatáskör gyakorlója szociális ellátás megtérítését rendeli el, a képviselő-testület a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és a kamat összegét, amennyiben a visszafizetésre kötelezett személy a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és a kamat összegét - amennyiben annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné - méltányosságból

a) elengedheti,

b) csökkentheti,

c) részletekben fizettetheti meg.

(3) A jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevett támogatás mérséklése vagy elengedése kizárólag a visszafizetésre kötelezett személy írásos kérelmére történhet, amennyiben a kérelmező igazolja vagy valószínűsíti, hogy a pénzbeli vagy természetben nyújtott szociális ellátás azonnali vagy egyösszegű megfizetése családi, jövedelmi, vagyoni és szociális körülményeire is tekintettel súlyos megterhelést jelent.

(4) A jogosulatlanul és rosszhiszeműen felvett ellátás visszafizetésének elrendelése esetén, ha a kötelezett a megtérítés összegének, illetve pénzegyenértékének és a kamat összegének részletekben történő megfizetését vállalja, a részletfizetési kötelezettségét azonban két hónapig nem teljesíti, tartozása egy összegben válik esedékessé.

II. Fejezet

pénzbeli ellátások

A pénzbeli ellátások formái

8. § Szociális rászorultság esetén a jogosult számára Kölesd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) az Szoctv.-ben és e Rendeletében meghatározott feltételek szerint települési támogatást, rendkívüli települési támogatást nyújt.

9. § (1) Az ellátására való jogosultság feltételeként a kérelem benyújtójának a lakókörnyezete rendezettségét az e Rendeletben meghatározottak szerint biztosítania kell (továbbiakban: a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó helyi előírások):

3. 1.az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének, legfeljebb az épület 10 méteres körzetén belüli területének a gondozása, tisztán tartása, szemét- és gyommentesítése, különös tekintettel az árok és áteresz rendben tartása,

4.

5. állattartásra vonatkozó helyi szabályok betartása.

(2) Amennyiben a támogatásra jogosult személy a lakókörnyezete rendben tartására vonatkozó e Rendeletben foglalt feltételeknek – a felszólítás ellenére – nem tesz eleget, úgy a támogatás iránti kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni.

(3) A jogosultság feltételeként a Rendeletben előírt szabályok betartását az Önkormányzat a családgondozó bevonásával ellenőrzi. Az ellenőrzést végző a hozzá érkezett megkeresést követő 5 napon belül köteles a helyszíni szemlét elvégezni és annak eredményét a jegyzővel írásban közölni.

Települési támogatás

10. § (1) A képviselő-testület a Szoctv. és e Rendelet rendelkezései alapján települési támogatást nyújt.

(2) Települési támogatás keretében nyújtható támogatás különösen

a) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez,

b) a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére,

c) a gyógyszerkiadások viseléséhez,

d) a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére.

11. §

1. A települési támogatás a Képviselő-testület által adható juttatás.
2. A jogosultság megállapítására, összegére, felülvizsgálatára, megszüntetésére a Képviselő-testület az Szoctv. és e Rendelet rendelkezéseit alkalmazza.
3. Az ellátására való jogosultság feltétele a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó helyi előírások betartása e Rendelet 9. § (1) – (3) bekezdése szerinti szabályok szerint.Települési támogatásra jogosult az a személy, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedül élő esetén annak 150 %-át.
4. Különös méltánylást érdemlő esetben települési támogatás nyújtható annak a kérelmezőnek is, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedül élő esetén annak 150 %-át. Különös méltánylást érdemlő esetnek minősül az elemi csapás vagy a természeti katasztrófa.
5. A települési támogatás egyszeri összegét a rászorultsághoz igazodóan legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegében lehet megállapítani. Különös méltánylást érdemlő esetben az önkormányzati segély összege legfeljebb az öregségi nyugdíj legkisebb összegének tízszerese.
6. A havi rendszerességgel nyújtott települési támogatás – ide nem értve az (1) bekezdés d) pontja szerinti célra nyújtott támogatást – havi összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.
7. A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott támogatást a lakásban együttélők száma alapján kell megállapítani úgy, hogy egy főre eső összege nem lehet kisebb 1000.-Ft-nál, és nem haladhatja meg a 2000.-Ft-ot, egyedülállók esetén 2000.-Ft.
8. A 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére akkor állapítható meg támogatás, ha
nincs a Szoctv szerinti jövedelme, valamint
az ápolt, gondozott személynek a jövedelme 50.000.-Ft-nál nem nagyobb, és
a háziorvosa igazolja az ápolásra való rászorultságot.
1. A gyógyszerkiadások viseléséhez csak természetbeni ellátás állapítható meg.
2. A települési támogatás egészben vagy részben természetben is nyújtható. Természetbeni ellátás lehet különösen az élelmiszer, tüzelő, ruházat, közüzemi díjak kifizetése.

Rendkívüli települési támogatás

12. § (1) A képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást nyújt.

(2) Rendkívüli települési támogatásban azokat a személyeket kell részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.

1. A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – is megállapítható.

2. A rendkívüli települési támogatás hatáskörének gyakorlását a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.

III. Fejezet

TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT ellátások

13. § Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a Képviselő-testület az Szoctv.-ben és e Rendeletében meghatározott feltételek szerint természetbeni ellátásként köztemetést nyújt.

Köztemetés

14. § (1) A köztemetést az Önkormányzat a Szoctv-ben foglalt szabályok alapján biztosítja.

(2) Különös méltánylást érdemlő egyedi esetben, kérelemre, a Képviselő-testület a megtérítési kötelezettség alól részben vagy egészben mentesítheti az eltemettetésre kötelezett személyt.

IV. Fejezet

Szociális szolgáltatások

15. § (1) Az Önkormányzat az Szoctv. 57. § (1) bekezdésében meghatározott szociális alapszolgáltatások (a továbbiakban: szociális alapszolgáltatások) közül

1. a szociális étkeztetést társulásos formában,
2.
3. a családsegítést társulásos formában,
4. a házi segítségnyújtást társulásos formában,
5. a tanyagondnoki szolgáltatást önállóan
biztosítja.
(2) Az Önkormányzat a családsegítést, a házi segítségnyújtást, a szociális étkeztetést, társulásban történő fenntartással a Paks Kistérségi Szociális Központon (7030 Paks, Ifjúság útja 1/A.) keresztül biztosítja.
Étkeztetés

16. §

17. § A tanyagondnoki szolgálatot az Önkormányzat az Szt-ben, a szolgáltatásról szóló külön önkormányzati rendeletében foglaltak és a vonatkozó szakmai előírások alapján működteti.

A családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő támogatásról

18. § (1) A helyi szociális földprogram a családi szükségletek kielégítését szolgáló, a hátrányos helyzetű családok jövedelemszerző képességét erősítő támogatás. A támogatás formája az önkormányzati területen végzett növénytermesztés. A növénytermesztés minden feltételét az önkormányzat biztosítja, a kedvezményezett a program működtetéséhez munkavégzésével köteles hozzájárulni, a kedvezményezettek a munkavégzésért munkadíjban nem részesülnek.

(2) A támogatásban csak azok a Kölesd községben lakóhellyel rendelkező családok vagy egyedül élők (a továbbiakban: családok) részesülhetnek, akik rászorultnak minősülnek, és szerződésben vállalják, hogy a programban az előírásoknak és a megállapodásoknak megfelelően részt vesznek.

(3) Rászorultnak minősülnek a hátrányos helyzetű háztartások, azaz

1. a tartósan munkanélküli,

2. a szociálisan rászorult (ahol a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 150 %-át),

3. a megváltozott munkaképességű,

4. a nagycsaládos,

5. a roma kisebbséghez tartozó,

6. a nyugdíjas,

7. a fiatal házas háztartások.

(4) A kedvezményezettnek a Rendeletben meghatározott módon kell a jövedelmét igazolnia.

(5) A kedvezményezett jogosult,

a) az önkormányzati fóliasátorban a palánták közös termesztésében részt venni,

b) a kiparcellázott önkormányzati területen burgonyát, hagymát és fűszerpaprikát termeszteni önkormányzatilag koordinált értékesítés céljából,

c) az Önkormányzat által biztosított vetőmagból burgonyát termeszteni saját háztartási szükséglet kielégítésére.

(6) A kedvezményezett kötelessége, hogy

1. munkavégzésével a programban részt vegyen,

2. a rá kiosztott munkát az utasításoknak megfelelően, határidőben, megfelelő színvonalon elvégezze,

3. a mezőgazdasági munkaeszközöket rendeltetésszerűen használja,

4. az önkormányzat és a kedvezményezett által aláírt megállapodás előírásait betartsa.

(7) A támogatási kérelmeket a Rendelet eljárási rendelkezései szerint kell benyújtani a Hivatalban, a Képviselő-testület által meghirdetett időpontban.

(8) A Hivatal a kedvezményezetti státusz megállapítását megelőzően helyszíni szemlét tarthat annak megállapítására, hogy a kérelmező rendelkezik-e a (3) bekezdésében rögzített feltételekkel.

(9) A támogatási kérelmeket a polgármester bírálja el kérelem benyújtását követő 30 napon belül.

(10) A Hivatal a kedvezményezetti munkavégzést, jelenlétet a program koordinátorán keresztül folyamatosan ellenőrzi.

(11) Az a kedvezményezett, aki az együttműködési szabályokat megszegi, a programban rendeltetésszerűen és célszerűen nem vesz részt, aki a rá osztott munkát nem vagy nem megfelelő időben vagy minőségben végzi el, figyelmeztetésben részesül. A szóbeli figyelmeztetést követő, a következményeket ismertető írásbeli figyelmeztetés utáni újabb szabályszegést követően a kedvezményezett a programból kizárásra kerül, és abban a következő három évben nem vehet részt.

A társulásos formában ellátott szociális szolgáltatásokra vonatkozó speciális szabályok

Házi segítségnyújtás

19. § (1) Házi segítségnyújtásról az Önkormányzat a Szoctvben és a vonatkozó szakmai előírások alapján gondoskodik.

(2) A házi segítségnyújtás iránti kérelmet az intézmény vezetőjének kell benyújtani.

Családsegítés

20. § (1) A családsegítésről az Önkormányzat a Szoctv-ben és a vonatkozó szakmai előírások alapján gondoskodik.

(3) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmezőnek a Társuláshoz kell benyújtania.

(4) Az ellátás iránti kérelemről a Társulás vezetője dönt.

A térítési díjak megállapítására vonatkozó szabályok

21. §

A szociális étkeztetés intézményi térítési díjainak megállapítása

22. §

A személyi térítési díjak megfizetése

23. §

Az intézményvezető és az ellátást igénybevevő között kötendő megállapodás

24. §

Az intézményi jogviszony megszűnése

25. §

V. Fejezet

Záró rendelkezések

26. § (1) Ez a rendelet 2015.március 1-jén lép hatályba.

(2) A rendelet kihirdetéséről helyben szokásos módon a jegyző gondoskodik.

(3) Jelen rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a Képviselő-testület a szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló 3/2012. (II. 20.) önkormányzati rendelete, és az azt módosító 2/2014.(IV.5.) önkormányzati rendelete.

(4) A képviselő-testület módosítja Kölesd Község Önkormányzat képviselő-testülete 7/2014.(XI.28.) önkormányzati rendelete Kölesd község Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról 2.számú melléklete g) pontját úgy, hogy a „rendkívüli települési támogatás megállapítása” szabállyal cseréli fel.