Sióagárd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2016. (II. 16.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2016. évi költségvetéséről

Hatályos: 2016. 02. 16- 2023. 10. 01

Sióagárd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2016. (II. 16.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2016. évi költségvetéséről1

2016.02.16.

Sióagárd Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Sióagárd Község Önkormányzata 2016. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:

1. §

A rendelet hatálya

(1) A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságára, az önkormányzatra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

2. §

A költségvetés bevételei és kiadásai

(1) A képviselő-testület az önkormányzat 2016. évi költségvetését:

104.905.541 Ft

Költségvetési bevétellel

104.905.541 Ft

Költségvetési kiadással

0 Ft
3.441.777 Ft
-3.441.777 Ft

Költségvetési egyenleggel
-ebből működési
felhalmozási

állapítja meg.
(2) Az önkormányzat működési, fenntartási kiadási előirányzatait a képviselő-testület a következők szerint hagyja jóvá:
működési kiadások előirányzat összesen: 90 508 133 forint
aa.) személyi jellegű kiadások: 22 318 954 forint
ab.) munkaadókat terhelő járulékok: 4 791 948 forint
ac.) dologi, egyéb folyó kiadások: 42 696 280 forint
ad.) ellátottak juttatásai: 8 000 000 forint
ae.) egyéb működési kiadások: 12 697 000 forint
af.) tartalék: 3 951 forint
b.) Az önkormányzat felújítási és felhalmozási kiadásai összesen 14 397 408 forint.
A felújítási és felhalmozási kiadásokból:
ba.) a beruházások előirányzata: 4 627 664 forint
bb.) a felújítások előirányzata 9 769 744 forint
bc.) belföldi finanszírozási kiadások előirányzata: 0 forint
bd.) felhalmozási célú tartalék előirányzata: 0 forint
(3) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
(4) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 3. mellékletek és 14, melléklet szerint állapítja meg.
(5) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2. melléklet részletezi.

3. §

A költségvetés részletezése

A Képviselő-testület az önkormányzat 2016. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
(1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 7. melléklet részletezi.
(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 8. melléklet tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat 2016. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 7. melléklet részletezi.
(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 4. melléklet szerint határozza meg.
(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 5. melléklet szerint részletezi.
(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 6. melléklet szerint hagyja jóvá.
(7) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9, mellékletek és 14. melléklet szerint határozza meg.
(8) Az Önkormányzat a kiadások között 3 951 Ft általános, 0 Ft céltartalékot állapít meg.

4. §

A költségvetés végrehajtásának szabályai

(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki..
(5) A költségvetési szerv vezetője e rendelet 13. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
(6) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(7) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület gyakorolja.
(8) A képviselő-testület az önkormányzat létszám-előirányzatát:
a.) 8 fő átlagos statisztikai állományi létszámban
aa.) ebből 1 fő társadalmi megbízatású polgármester,
ab.) 7fő közalkalmazott,
ac.) 4,8 fő közfoglalkoztatott átlagos állományi létszámban,
b.) 8 fő az év utolsó napján foglalkoztatható záró-létszámban állapítja meg.

5. §

Az előirányzatok módosítása

(1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.
(2) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát a polgármesterre átruházza.
(3) Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2016. december 31-ig gyakorolható.
(4) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

6. §

A gazdálkodás szabályai

(1) A polgármester köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a polgármestert terheli.
(2) Az önkormányzat az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
(3) A polgármester 2016. évi cafetéria-juttatása 0 forint, mely magába foglalja a juttatás közterheit is.
(4) A közalkalmazottak 2016. évi cafetéria-juttatása 0 forint, mely magába foglalja a juttatás közterheit is.
(5) A bevételek beszedésekor, kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A pénzforgalmat elsősorban a bankszámlákon kell bonyolítani. A készpénzben történő kifizetések az alábbiak lehetnek:
a) külső személyi juttatásokra: megbízási díj, hó közi kifizetések, képviselők tiszteletdíja, költségtérítés, önkormányzati díjak,
b) közfoglalkoztatásban résztvevők bére,
c) elszámolásra kiadott összegekre: kiküldetési költségre, beszerzésre, reprezentációra, üzemanyag vásárlásra, postaköltségre,
d) készlet és kis értékű tárgyi eszköz beszerzésre 200 e Ft-ig,
e) kiküldetési kiadásokra,
f) kisösszegű szolgáltatási kiadásokra 100 e Ft-ig,
g) társadalom- és szociálispolitikai juttatásokra, az ellátottak pénzbeli juttatásainak kifizetésére.
(6) A képviselő-testület a polgármester működéshez szükséges forráskeretét 100. ezer forintban határozza meg.

7. §

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

(1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról az Alisca Comp Kft. 7163 Mőcsény, Béke utca 85. szám alatt bejegyzett cég útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

8. § Záró és vegyes rendelkezések

(1) Ez a rendelet 2016. február 16.napján lép hatályba, rendelkezéseit 2016. január 1. napjától kell alkalmazni.

(3) A rendelet kihirdetéséről helyben szokásos módon a jegyző gondoskodik.

Gerő Attila Garai László
polgármester jegyző


Kihirdetési záradék:

A rendelet 2016. február.16.napján kihirdetésre került.



Balogh Györgyi
aljegyző




Sióagárd Község Önkormányzatának képviselő-testülete

1/2016. (II.16.)

rendeletének indokolása

Az Önkormányzat 2016. évi költségvetéséről

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
RÉSZLETES INDOKOLÁS

I.

Az önkormányzat költségvetési politikájának fő vonásai 2016.évben

Sióagárd Község Önkormányzatának 2016. évi költségvetésének tervezése során az első alapelv a kötelező feladatok teljesítése, valamint az intézmények működésének biztosítása. Másik alapelv, hogy az előző években vállalt kötelezettségeit az önkormányzat maradéktalanul finanszírozni tudja. 2016-ban is törekszünk a lakosság igényeinek megfelelően a falufejlesztésre és az Európai Uniós pályázatokon történő eredményes részvételre.

II.

A költségvetés-politika céljai és keretei

Az Önkormányzat által működtetett intézmények biztonságos finanszírozása mellett folyamatosan meg kell követelni a takarékos gazdálkodást és a 2016. évi költségvetést úgy szükséges alakítani, hogy a feladatellátások legyenek a kiadások generáló tényezői, és ne az eddigi teljesített összegek. Alapvető szempont, hogy az Önkormányzat költségvetési szerveinek zavartalan működését, a takarékosság maximális figyelembe vételével biztosítsa.

III.

A Kormány által benyújtott költségvetési törvényjavaslatban meghatározott források, az igénybevétel feltételei, jogszabályi keretei

A helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
Az önkormányzatok feladatainak nagyobb részét a klasszikus értelemben vett önkormányzati feladatok (igazgatási feladatok, településüzemeltetés, helyi adóztatás, stb.) teszik ki. Ezen helyi közügyek ellátását 2016-ban is, hasonlóan az előző évhez egy - az önkormányzatok jövedelemtermelő képességétől függő - általános jellegű támogatás szolgálja.
Az általános támogatáson belül külön jelenik meg az önkormányzati hivatal támogatása, a legtipikusabb településüzemeltetési feladatok, illetve az egyéb kötelező önkormányzati feladatok támogatása. Az önkormányzatok település-üzemeltetési feladatainak támogatása településkategóriánként, a 2015. évi éves önkormányzati beszámolókban a vonatkozó szakfeladaton kimutatott nettó működési kiadás átlaga alapján kerül meghatározásra.
Az önkormányzatok finanszírozási rendszerében mindig jelen volt egyfajta „kiegyenlítő” rendszer. Ezt a funkciót tölti be a 2013. évtől a beszámítás rendszere, amely a helyi önkormányzatok iparűzési adóalaphoz viszonyított elvárt bevételével csökkenti az általános támogatásokat.
Az elvárt bevétel miatti csökkentést a költségvetési törvényben rögzített sorrendben kell érvényesíteni a vonatkozó támogatási jogcímek tekintetében, így elsődlegesen: Hozzájárulás a pénzbeli szociális ellátásokhoz, majd Egyéb önkormányzati feladatok támogatása,
Településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatok támogatása, és végül az Önkormányzati hivatal működésének támogatása jogcímeken.
Köznevelés
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvényben kialakított és meghatározott feladat-ellátási struktúra alapján a 2016. évben is az önkormányzatok kötelező feladata az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy az itt dolgozó – a vonatkozó jogszabályok feladatszervezési (csoport átlag létszám, foglalkozási időkeret, gyermekkel töltendő kötött idő) előírásai szerint elismert – pedagógus és a nevelő munkát segítő létszám bérét a kereseteket meghatározó törvényi szabályozás kötelező szintjén biztosítja, továbbá hozzájárul az óvoda szakmai és üzemeltetési kiadásaihoz.
A bértámogatás tekintetében a költségvetés a jogszabályi előírások alkalmazásával biztosítja az óvodapedagógusok illetményét, igazodva az Országgyűlés által elfogadott, a 2013. év szeptemberétől bevezetésre került pedagógusi életpálya előmeneteli rendszer többletköltségeihez.
Az óvodaműködtetés költségeinek ellentételezésére szolgáló forrás a 2016. évben is az ellátott gyermekek létszáma alapján illeti meg a fenntartó önkormányzatokat.
Szociális és gyermekjóléti ellátás
A Magyar Közlönyben megjelent a költségvetés megalapozását szolgáló 2015. évi LXXII. törvény, amely teljesen átalakítja a pénzbeli szociális ellátások rendszerét. Szintén ismerjük már az idei központi költségvetést tartalmazó 2015. évi C. törvényt. 1993. évi III. törvény alapján 2015. március 1-től teljesen átalakult a szociális ellátások rendszere.
TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁS
A polgármester átruházott hatáskörében a szociálisan rászorult személyt, gyermeket gondozó családot – figyelemmel az Szt. 45. § (1) bekezdésében foglaltakra – települési támogatásban részesítheti, ha család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, és létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, gyermek nevelésének elősegítésére a gyermeket, gyermekeket nevelő családban, gyermek vagy fiatal felnőtt rászorultsága esetén temetési költségekhez való hozzájárulásként. A polgármester rendkívüli települési támogatást állapíthat meg a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került azon személyek vagy családok részére (különösen elemi kár, baleset, betegség, gyógyszerkiváltás esetén), akiknek azonnali segítségre van szüksége a rendkívüli esetre tekintettel.

IV.

Az önkormányzat költségvetésének előirányzatai

A/ BEVÉTELEK
I. Költségvetési bevételek
- Önkormányzatok működési támogatásai 30.112 eFt
- Működési célú támogatások államháztartáson belülről 9.999 eFt
- Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről 0 eFt
- Közhatalmi bevételek (sajátos működési bevételek) 32.430 eFt
- Működési bevételek 19.909 eFt
- Felhalmozási bevételek 0 eFt
- Működési célú átvett pénzeszközök 0 eFt
- Felhalmozási célú átvett pénzeszközök 1.000 eFt
II. Finanszírozási bevételek
- Hitel-, kölcsönfelvétel államháztartáson kívülről 0 eFt
- Belföldi értékpapírok bevételei 0 eFt
- Költségvetés maradvány igénybevétele 11.456 eFt
- Államháztartáson belüli megelőlegezések 0 eFt
- Adóssághoz nem kapcsolódó származékos ügyletek bevételei 0 eFt
Összesen: 104.906 eFt
B/ KIADÁSOK
I. Költségvetési kiadások
- Személyi juttatások 22.319 eFt
- Munkaadókat terhelő járulékok és szoc. hozzájárulási adó 4.792 eFt
- Dologi kiadások 42.696 eFt
- Ellátottak pénzbeli juttatásai 8.000 eFt
- Egyéb működési célú kiadások 12.701 eFt
- Beruházások 4.628 eFt
- Felújítások 9.770 eFt
- Egyéb felhalmozási kiadások 0 eFt
- II. Finanszírozási kiadások
- Belföldi finanszírozási kiadások 0 eFt
Összesen: 104.906 eFt

V.

Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai

1. Kötelező feladatok
- településfejlesztés, településrendezés
- településüzemeltetés
- lakás és helységgazdálkodás
- polgárvédelem, katasztrófa védelem feladatai
- önkormányzatok jogalkotó és általános és adó- igazgatás
- adóigazgatás
- egészségügyi ellátás
- köztisztaság, hulladékgazdálkodás
- óvodai ellátás
- gyermekétkeztetés
- szociális étkeztetés
- szociális és gyermekjóléti faladatok
- helyi közfoglalkoztatás
- köztisztaság
- kulturális szolgáltatás, könyvtári ellátás
- sport és ifjúsági feladatok
- köztemető fenntartási feladatok
2. Önként vállalt feladatok
- az önkormányzat önként vállalhatja minden olyan helyi közügy önálló megoldását, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe és nem veszélyezteti a törvény által kötelezően előírt önkormányzati feladat és hatáskörök ellátását.

VI.

A költségvetési hiány finanszírozása és az önkormányzat költségvetési adósság törlesztése

2013. évben az önkormányzat teljes adósságállománya konszolidálásra került, így adóssága önkormányzatunknak nincs

VII.

A Stabilitási tv. alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételek és adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeknek a költségvetési évet követő három évre várható összege.

Az önkormányzatnak adósságot keletkeztető ügyletből eredő fizetési kötelezettsége 2016- ban és a követő három évben nincs.

VIII.

Az Áht. 24. § (4) bekezdés a)-d) pontjai által előírt mérlegek, kimutatások indokolása, ami tartalmazza

1.az önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban (összes bevételét, kiadást),
2.a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve,
3.a közvetett támogatásokat (pl: adóelengedéseket, adókedvezményeket) tartalmazó kimutatást.
1. előirányzat felhasználási tervét,
2. az Áht. 29/A. § szerinti tervszámoknak megfelelően a költségvetési évet követő három év tervezett előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban, és a 29/A. § szerinti tervszámoktól történő esetleges eltérés indokait.

Gerő Attila polgármester

Garai László jegyző

1

Az önkormányzati rendeletet a Sióagárd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (X. 2.) önkormányzati rendelete 12. §-a hatályon kívül helyezte 2023. október 2. napjával.