Sióagárd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2017. (III. 21.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2017. évi költségvetéséről

Hatályos: 2017. 03. 22- 2023. 10. 01

Sióagárd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2017. (III. 21.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2017. évi költségvetéséről1

2017.03.22.

Sióagárd Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. §-ában foglaltak szerint Sióagárd Község Önkormányzata 2017. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:

1. §

A rendelet hatálya

(1) A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságára, az önkormányzatra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

2. §

A költségvetés bevételei és kiadásai

(1) A képviselő-testület az önkormányzat 2017. évi költségvetését:

105.385.715.- Ft

Költségvetési bevétellel

105.385.715.- Ft

Költségvetési kiadással

0 Ft
-15.443.955.- Ft
15.443.955.- Ft

Költségvetési egyenleggel
-ebből működési
felhalmozási

egyenleggel állapítja meg.
(2) Az önkormányzat működési, fenntartási kiadási előirányzatait a képviselő-testület a következők szerint hagyja jóvá:
1. működési kiadások előirányzat összesen: 85.401.339.- Ft
aa.) személyi jellegű kiadások: 19.986.852.-Ft
ab.) munkaadókat terhelő járulékok: 3.742.728.- Ft
ac.)dologi, egyéb folyó kiadások: 38.742.728.- Ft
ad.) ellátottak juttatásai: 6.649.000.- Ft
ae.) támogatásértékű kiadások: 7.431.926.- Ft
af.) tartalék: 8.045.442.- Ft
b.) Az önkormányzat felújítási és felhalmozási kiadásai összesen: 15.674.598.-Ft.
A felújítási és felhalmozási kiadásokból:
ba.) a beruházások előirányzata: 19.256.752.- Ft
bb.)belföldi finanszírozási kiadások előirányzata: 1.421.796.- Ft
bc.) felhalmozási célú tartalék előirányzata: 0 .- Ft
(3) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.2. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
(4) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1.3., 1.4., mellékletek szerint állapítja meg.
(5) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.

3. §

A költségvetés részletezése

A Képviselő-testület az önkormányzat 2017. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
(1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.
(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat 2017. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.
(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.
(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.
(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.
(7) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok szerinti bontásban a 9.1 melléklet szerint határozza meg.
(8) Sióagárd Község Konyhája bevételeinek és kiadásainak megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok szerinti bontásban a 9.2, 9.2.1. mellékletek szerint határozza meg.
(9) Az Önkormányzat a kiadások között 8.045.442.- Ft általános, 0.- Ft céltartalékot állapít meg.

4. §

A költségvetés végrehajtásának szabályai

(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki..
(5) A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
(6) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(7) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület gyakorolja.
(8) A képviselő-testület az önkormányzat létszám-előirányzatát:
a.) 23 fő átlagos statisztikai állományi létszámban
aa.) ebből 1 főállású polgármester,
ab.) 6 fő közalkalmazott,
ac.) 16 fő közfoglalkoztatott átlagos állományi létszámban,
b.) 20 fő az év utolsó napján foglalkoztatható záró-létszámban állapítja meg.

5. § Az előirányzatok módosítása

(1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.

(2) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát a polgármesterre átruházza.

(3) Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2017. december 31-ig gyakorolható.

(4) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

6. §

A gazdálkodás szabályai

(1) A polgármester köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a polgármestert terheli.
(2) Az önkormányzat az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
(3) A polgármester 2017. évi cafeteria juttatása 0 forint.
(4) A közalkalmazottak és az Mt. alapján foglalkoztatott 2017. évi cafeteria juttatása 0 forint.
(5) A bevételek beszedésekor, kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A pénzforgalmat elsősorban a bankszámlákon kell bonyolítani. A készpénzben történő kifizetések az alábbiak lehetnek:
a) külső személyi juttatásokra: megbízási díj, hó közi kifizetések, képviselők tiszteletdíja, költségtérítés, önkormányzati díjak,
b) közfoglalkoztatásban résztvevők bére,
c) elszámolásra kiadott összegekre: kiküldetési költségre, beszerzésre, reprezentációra, üzemanyag vásárlásra, postaköltségre,
d) készlet és kis értékű tárgyi eszköz beszerzésre 200 e Ft-ig,
e) kiküldetési kiadásokra,
f) kisösszegű szolgáltatási kiadásokra 100 e Ft-ig,
g) társadalom- és szociálispolitikai juttatásokra, az ellátottak pénzbeli juttatásainak kifizetésére.
(6) A képviselő-testület a polgármester működéshez szükséges forráskeretét 100. ezer forintban határozza meg.

7. §

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

(1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról az Alisca Comp Kft. 7163 Mőcsény, Béke utca 85. szám alatt bejegyzett cég útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

8. § Záró és vegyes rendelkezések

(1) Ez a rendelet 2017. március 22. napján lép hatályba, rendelkezéseit 2017. január 1. napjától kell alkalmazni.

(2) A rendelet kihirdetéséről helyben szokásos módon a jegyző gondoskodik.

Gerő Attila Garai László
polgármester jegyző

Balogh Györgyi

Sióagárd Község Önkormányzatának képviselő-testülete

1/2017. (III.21.)

rendeletének indokolása

Az Önkormányzat 2017. évi költségvetéséről

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
RÉSZLETES INDOKOLÁS

I.

Az önkormányzat költségvetési politikájának fő vonásai 2017.évben

Harc Község Önkormányzatának 2017. évi költségvetésének tervezése során az első alapelv a kötelező feladatok teljesítése, valamint az intézmények működésének biztosítása. Másik alapelv, hogy az előző években vállalt kötelezettségeit az önkormányzat maradéktalanul finanszírozni tudja. 2017-ben is törekszünk a lakosság igényeinek megfelelően a falufejlesztésre és az Európai Uniós pályázatokon történő eredményes részvételre.

II.

A költségvetés-politika céljai és keretei

Az Önkormányzat által működtetett intézmények biztonságos finanszírozása mellett folyamatosan meg kell követelni a takarékos gazdálkodást és a 2017. évi költségvetést úgy szükséges alakítani, hogy a feladatellátások legyenek a kiadások generáló tényezői, és ne az eddigi teljesített összegek. Alapvető szempont, hogy az Önkormányzat költségvetési szerveinek zavartalan működését, a takarékosság maximális figyelembe vételével biztosítsa.

III.

A Kormány által benyújtott költségvetési törvényjavaslatban meghatározott források, az igénybevétel feltételei, jogszabályi keretei

A helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
Az önkormányzatok feladatainak nagyobb részét a klasszikus értelemben vett önkormányzati feladatok (igazgatási feladatok, településüzemeltetés, helyi adóztatás, stb.) teszik ki. Ezen helyi közügyek ellátását 2017-ben is, hasonlóan az előző évhez egy - az önkormányzatok jövedelemtermelő képességétől függő - általános jellegű támogatás szolgálja.
Az általános támogatáson belül külön jelenik meg az önkormányzati hivatal támogatása, a legtipikusabb településüzemeltetési feladatok, illetve az egyéb kötelező önkormányzati feladatok támogatása. Az önkormányzatok település-üzemeltetési feladatainak támogatása településkategóriánként, a 2015. évi éves önkormányzati beszámolókban a vonatkozó szakfeladaton kimutatott nettó működési kiadás átlaga alapján kerül meghatározásra.
Az önkormányzatok finanszírozási rendszerében mindig jelen volt egyfajta „kiegyenlítő” rendszer. Ezt a funkciót tölti be a 2013. évtől a beszámítás rendszere, amely a helyi önkormányzatok iparűzési adóalaphoz viszonyított elvárt bevételével csökkenti az általános támogatásokat.
Az elvárt bevétel miatti csökkentést a költségvetési törvényben rögzített sorrendben kell érvényesíteni a vonatkozó támogatási jogcímek tekintetében, így elsődlegesen: Hozzájárulás a pénzbeli szociális ellátásokhoz, majd Egyéb önkormányzati feladatok támogatása,
Településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatok támogatása, és végül az Önkormányzati hivatal működésének támogatása jogcímeken.
Köznevelés
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvényben kialakított és meghatározott feladat-ellátási struktúra alapján a 2017. évben is az önkormányzatok kötelező feladata az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy az itt dolgozó – a vonatkozó jogszabályok feladatszervezési (csoport átlag létszám, foglalkozási időkeret, gyermekkel töltendő kötött idő) előírásai szerint elismert – pedagógus és a nevelő munkát segítő létszám bérét a kereseteket meghatározó törvényi szabályozás kötelező szintjén biztosítja, továbbá hozzájárul az óvoda szakmai és üzemeltetési kiadásaihoz.
A bértámogatás tekintetében a költségvetés a jogszabályi előírások alkalmazásával biztosítja az óvodapedagógusok illetményét, igazodva az Országgyűlés által elfogadott, a 2013. év szeptemberétől bevezetésre került pedagógusi életpálya előmeneteli rendszer többletköltségeihez.
Az óvodaműködtetés költségeinek ellentételezésére szolgáló forrás a 2017. évben is az ellátott gyermekek létszáma alapján illeti meg a fenntartó önkormányzatokat.
Szociális és gyermekjóléti ellátás
A Magyar Közlönyben megjelent a költségvetés megalapozását szolgáló 2015. évi LXXII. törvény, amely teljesen átalakítja a pénzbeli szociális ellátások rendszerét. Szintén ismerjük már az idei központi költségvetést tartalmazó 2016. évi XC. törvényt. 1993. évi III. törvény alapján 2015. március 1-től teljesen átalakult a szociális ellátások rendszere.
TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁS
Az Önkormányzati Bizottság a szociálisan rászorult személyt, gyermeket gondozó családot – figyelemmel az Szt. 45. § (1) bekezdésében foglaltakra – települési támogatásban részesítheti, ha család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, és létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, gyermek nevelésének elősegítésére a gyermeket, gyermekeket nevelő családban, gyermek vagy fiatal felnőtt rászorultsága esetén temetési költségekhez való hozzájárulásként. A polgármester rendkívüli települési támogatást állapíthat meg a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került azon személyek vagy családok részére (különösen elemi kár, baleset, betegség, gyógyszerkiváltás esetén), akiknek azonnali segítségre van szüksége a rendkívüli esetre tekintettel.

IV.

Az önkormányzat költségvetésének előirányzatai

A/ BEVÉTELEK
Összesen: 105.385.715 Ft
B/ KIADÁSOK
Személyi juttatások 19.986.852 Ft
Munkaadókat terhelő járulékok és szoc. hozzájárulási adó 3.742.728 Ft
Dologi kiadások 38.851.219 Ft
Ellátotak pénzbeli juttatásai 6.649.000 Ft
Egyéb működési célú kiadások 7.431.926 Ft
Beruházások 1.054.670 Ft
Felújítások 14.252.082 Ft
Egyéb felhalmozási kiadások 3.950.000 Ft
Tartalékok 8.045.442 Ft
Finanszírozási kiadások 1.421.796 Ft
Összesen: 105.385.715 Ft

V.

Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai

1. Kötelező feladatok
2. Önként vállalt feladatok

VI.

A költségvetési hiány finanszírozása és az önkormányzat költségvetési adósság törlesztése

Az önkormányzat teljes adósságállománya konszolidálásra került, így adóssága önkormányzatunknak nincs.

VII.

A Stabilitási tv. alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételek és adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeknek a költségvetési évet követő három évre várható összege.

Az önkormányzatnak adósságot keletkeztető ügyletből eredő fizetési kötelezettsége 2017- ben és a követő három évben nincs.

VIII.

Az Áht. 24. § (4) bekezdés a)-d) pontjai által előírt mérlegek, kimutatások indokolása, ami tartalmazza

1.az önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban (összes bevételét, kiadást),
2.a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve,
3.a közvetett támogatásokat (pl: adóelengedéseket, adókedvezményeket) tartalmazó kimutatást.
1. előirányzat felhasználási tervét,
2. az Áht. 29/A. § szerinti tervszámoknak megfelelően a költségvetési évet követő három év tervezett előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban, és a 29/A. § szerinti tervszámoktól történő esetleges eltérés indokait.

IX.

Intézményfinanszírozás

Sióagárd Község Konyhája 2017. január 1. napjától elkülönülten, részben önállóan gazdálkodó költségvetési szerv. Az intézmény finanszírozásának módja a kiadási szükséglethez igazítva történik.

Gerő Attila polgármester

Garai László jegyző

1

Az önkormányzati rendeletet a Sióagárd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (X. 2.) önkormányzati rendelete 16. §-a hatályon kívül helyezte 2023. október 2. napjával.